Friday 6 July 2012 photo 13/18
![]() ![]() ![]() |
som ni ser på bilden går min häst väldigt ofta så här med munnen han är super gapig och slängig med tungan när han rids (oavsätt ryttare) när han går i form är de väldigt ofta om inte oftare nu mera han går så här? börjar undra om de är fel på bettet eller någon dum ide han fått för sig? funkar de med nos rem? jag har inget annat än panband på mitt träns eftersom de funkat bäst så.
men han kan mycket väl gå med tungan utanför munnen oxå (se nästa bild)
nej jag är inte hård i handen om de nu om nån förmodan ser ut så, så tänk på att de är ögonblicks bilder, jag är fölsam med handen o noga med att driva o rida med kroppen INTE med tyglen
Annons
Camera info
Camera Canon EOS 300D DIGITAL
Focal length 55 mm
Aperture f/5.6
Shutter 1/200 s
ISO 400
Comment the photo
SomeOneeLikeYou
Fri 13 Jul 2012 03:30
jag tkr du ska testa rakt gummi på honom! då hästarna går så när de inte tkr om bettet, antingen att de trycker i gommen elr bara obekvämt!
:) vi testade ju 13 olika bett innan vi hittade rätt i hoppningen! :)
:) vi testade ju 13 olika bett innan vi hittade rätt i hoppningen! :)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 13 Jul 2012 11:44
har ett Kimblewickbett på honom nu o de funkar kanon :)
Assii
Mon 9 Jul 2012 18:15
Hästar gapar ofta för att undkomma obehag i munnen, så antar att det är bettet han inte tycker är så mysigt.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Mon 9 Jul 2012 18:31
vanligt tredelat han är van vid kandar sedan tidigare innan jag hade honom
Linn Lundberg
Mon 9 Jul 2012 12:13
Min häst gapar när han inte är framme för skänkeln, så fort han kommer in i en bra takt/tempo slutar han gapa, men så fort de börja gå "för sakta" så gapar han, en tränare sa till mig att de inte är så ovanligt :)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Mon 9 Jul 2012 18:30
kan uppleva honom lite så ibland fast ibland är han raka motsatsen
Jauq
Sat 7 Jul 2012 15:12
Någonting verkar vara fel o_o Kolla med tandläkare.
Tycker inte du ska stänga igen hästen med nosgrimma.
Vad rider du på för bett?
Peewee ska vara bra för känsliga hästar då de är så så och anatomiskt utformade.
Dock är de dyra, prova att rida i grimma - gapar hästen även då?
Tycker inte du ska stänga igen hästen med nosgrimma.
Vad rider du på för bett?
Peewee ska vara bra för känsliga hästar då de är så så och anatomiskt utformade.
Dock är de dyra, prova att rida i grimma - gapar hästen även då?
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_F.png)
Jauq
Sun 8 Jul 2012 20:33
Det tar tid. För vissa kan de ta upp till år!
Nu när du måste tänka på ryggen så är det ett utmärkt tillfälle att träna från marken, något som troligen kommer att pusha er framåt i ridningen :)
Nu när du måste tänka på ryggen så är det ett utmärkt tillfälle att träna från marken, något som troligen kommer att pusha er framåt i ridningen :)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 8 Jul 2012 21:34
tränar super mycket i repgrimma från marken faktiskt^^ han har varit riktigt hemsk att hantera när jag fick honom han sprang över en skulle gå först o drog iväg när han inte ville mer men nu går han bakom o lyder på trickträningar mm :) kul att se hur de utvecklas '
![](http://cdn08.dayviews.com/110/_u1/_u7/_u0/_u0/_u0/_u7/u1700078/1371255673_m_1.jpg)
lazybiitch
Sun 8 Jul 2012 21:42
men man kan även motionera hästen från marken, tömkörning och "arbete vid hand" när du går bredvid hästen m bara träns å längre tyglar.
Jag red Birk i ca 3 veckor tills han började funka bra på hack.
Jag red Birk i ca 3 veckor tills han började funka bra på hack.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 8 Jul 2012 21:47
jo de kan man ju göra :) men itne kommit så långt till att påbörja något sådant än
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sat 7 Jul 2012 11:12
På bilden håller du dock extremt hårt i bettet, vilket resulterar en gapande häst. Det är bra att du inte har nosgrimma när det blir så!
Jag skulle vilja säga till dig att din häst troligen inte vill ha bett om den gör så här vilket som. Det är bara för dig som ryttare att anpassa dig. Vill du att din häst ska prestera max kanske du får ge med dig lite. Lära dig hantera bettlösa huvudlag osv.
Jag skulle vilja säga till dig att din häst troligen inte vill ha bett om den gör så här vilket som. Det är bara för dig som ryttare att anpassa dig. Vill du att din häst ska prestera max kanske du får ge med dig lite. Lära dig hantera bettlösa huvudlag osv.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sat 7 Jul 2012 11:15
Kom också att tänka på att han kan ha mun/magsår, skav, stressad/orolig/nedsstämd/obekväm i själen, som gör att hästen inte kan stänga munnen/tar ut tungan.
Många hästar knäpper av i nacken och då åker tungan ut.
Många hästar knäpper av i nacken och då åker tungan ut.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sat 7 Jul 2012 11:33
som jag skrivit i tidigare komentarer. jag är INTE hård i handen detta är en ögonblicks bild o han hänger gärna tag i bettet när han gör så här annars brukar tygeln vara precis spänd. mina ridlärare säger alltid till mig att jag är för lätt i handen men eftersom jag nu har en gammal monté häst betyder kort tygel att han ska springa fort så jag har alltid ridit honom löst.
övriga problem känner jag till men hittar ingen symtom på honom. haft tandspecialist på honom och en rutinkontroll av vetrinären även en hästviskare som påstår sig att han är lycklig vilket jag oxå tror på han är alltid glad, och att han är rädd för hinder vilket var extremt obehagligt att hon berätta för de hade inte vi nämnt för henne att han var
övriga problem känner jag till men hittar ingen symtom på honom. haft tandspecialist på honom och en rutinkontroll av vetrinären även en hästviskare som påstår sig att han är lycklig vilket jag oxå tror på han är alltid glad, och att han är rädd för hinder vilket var extremt obehagligt att hon berätta för de hade inte vi nämnt för henne att han var
iloveahorse
Sat 7 Jul 2012 11:10
dom gapar och slänger med huvudet för att dom har ont i munnen, eller inte gillar bettet. Jag skulle även ta ut en tandläkare som får titta på tänderna.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sat 7 Jul 2012 11:35
tandläkare har nydligen varit ute, hon tyckte allt såg bra ut o att bettet satt bra. men han slänger inte med huvudet utan arbetar jag ner honom på tygeln, så gapar han så här o går han inte på tygeln är tungan för det mesta utanför.
tror att han inte gillar bettet men de kommer från ingenstans :( sliter tussar av hår snart tror jag provat allt utom att byta bett vilket jag nu ska göra men funkar inte de då vet jag inte gillar inte att mixtra med betten o eftersom de funkat kanon tidigare så känns de rätt vemodigt
tror att han inte gillar bettet men de kommer från ingenstans :( sliter tussar av hår snart tror jag provat allt utom att byta bett vilket jag nu ska göra men funkar inte de då vet jag inte gillar inte att mixtra med betten o eftersom de funkat kanon tidigare så känns de rätt vemodigt
Armonia
Sat 7 Jul 2012 10:59
Han kanske inte tycker om bett? Eller så är det bettet som det är fel på? Testa olika bett/bettlösa och se vilket han går bäst på. Eller så är det något fel i munnen på honom. Funkar det inte med att byta bett så kanske du ska titta med tandläkaren. :)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sat 7 Jul 2012 11:38
tandläkaren har varit ute och hittar inga fel. han har gillat sitt bett sedan jag satte de på honom men de är nu i våras han började med detta, han tar fortfarande bettet med samma ''jippi'' sätt men gapar under passen. bettlöst kan jag dessvärre inte ha på honom då han hänger sig i det o skenar iväg. har inte varit så glad för att byta bett men får nog göra det
Flosti
Sat 7 Jul 2012 09:54
Min häst gick och skakade med huvudet hela tiden förut och så fort man tog i honom vart de värre. Jag kollade tänderna och sen satte jag på ett rakt bett med fasta ringar och det har försvunnit helt :)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sat 7 Jul 2012 11:41
är också inne på de spåret. men är lite så där inställd på att byta bett hur som helst oxå då han har haft så många olika bett innan jag fick honom fick en hel glasslåda med konstiga bett utan dess like med till honom bla flera liknande pessoa bett o de begriper jag inte att de anänt på honom eftersom han kom direkt från traven o inte har de minsta behovet av ett så vasst bett han är tung att rida de är han men inte dum driver man på ordentligt slutar han ju hänga sig i betten
har ju precis haft tandläkaren ute som kollat o säger att allt ser bra ut så jag vet inte vad de kan vara
har ju precis haft tandläkaren ute som kollat o säger att allt ser bra ut så jag vet inte vad de kan vara
Toti
Fri 6 Jul 2012 23:33
Eftersom du fortfarande har en sträckt tygel så skapar du ett obehag/en smärta i hästens mun som den antagligen vill komma ifrån när huvudet hamnar i den positionen men kanske inte när det är 'i vädret' om du förstår.
AlexanaForever
Fri 6 Jul 2012 23:22
Prova ett rakt eggbett och ha det ite som de traditionella med "2 rynkor" hästen får då ett konstans tryck i munnen. Jag har oftast inga rynkor men så pass att spänner jag ett hål till får hästen 1 rynka. Har funkat bra på min pilliga travare :)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 6 Jul 2012 23:35
många har komenterat detta jag är ingen expert på de men de är ju värt ett försök verkligen! :)
![](http://cdn07.dayviews.com/88/_u1/_u5/_u6/_u4/_u1/_u3/u1564137/1368645397_m_1.jpg)
AlexanaForever
Fri 6 Jul 2012 23:38
Ja verkligen :) Hon va jättepillig innan, men nu e hon bara lite pillig ^^
Melao
Fri 6 Jul 2012 22:58
Prova att spänna sidostyckena olika hårt och prova några olika bett för att hitta någon han trivs med.
SlopePrincess
Fri 6 Jul 2012 22:35
Rider du med martingal hela tiden, eller vid vissa tillfällen ? (tex hoppning, uteritt osv).
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 6 Jul 2012 22:51
haha när jag känner för de :P oftast när jag blir fotad annars ibland gramantyglar eller inget alls. har alltid den på vid uteritter eftersom han kan bli skrämd o skena i väg o höjer då som fan på huvudet
![](http://cdn07.dayviews.com/111/_u3/_u1/_u8/_u0/_u0/_u5/u3180056/1388012604_m_1.jpg)
SlopePrincess
Fri 6 Jul 2012 23:02
Okej, gapar han lika mycket utan martingal ?
Jag vet att många hästar gapar om de inte har nosgrimma, speciellt om de rids med martingal.
Vet inte riktigt varför, men kanske för att det blir som en tyngd neråt, som kan anses som väldigt obehagligt.
Jag vet att många hästar gapar om de inte har nosgrimma, speciellt om de rids med martingal.
Vet inte riktigt varför, men kanske för att det blir som en tyngd neråt, som kan anses som väldigt obehagligt.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 8 Jul 2012 11:11
han gapar då med om inte värre faktiskt >.<
jag har martingall på då för att jag tycker att de är fränt gillar de men jag rider oftare o oftare utan hade den mer i början för att få bort de här med att höja huvudet så jävligt han är gammal travare.
jag har martingall på då för att jag tycker att de är fränt gillar de men jag rider oftare o oftare utan hade den mer i början för att få bort de här med att höja huvudet så jävligt han är gammal travare.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 6 Jul 2012 22:26
Har inte läst alla kommentarer. Men när en häst gapar är det antingen fel på ryttarens hand eller på bettet. Det kan även vara något annat som gör att hästen känner obehag och gapar. Men dem två jag nämnt ovan är det vanligaste. Och i och med att du anser dig ha mjuk hand så tänker jag inte ta den diskussionen. Kanske att bettet är för stort, för litet, för skarpt? Kan sidostyckerna på tränset vara för korta? Testa att länga sidostyckerna så mycket så hästen själv måste "suga" på bettet för att ha kvar det i munnen. Då har du rätt bettläge, sen spänner du sidostyckerna utefter det. Vad rider du på för bett? Har det tungfrihet? Vissa hästar klarar inte av tungfrihet då "böjen" går upp i gommen, och för att undvika detta så gapar dem. Rids han på delat bett eller rakt? Om det är två delat så kan även detta ge samma effekt som det med tungfriheten. Om det är tre delat så kan det bli för stort tryck på lamellerna. Kan ha ont i tänderna? Vargtänder kvar? Vassa hakar? Jag skulle först be en duktig tandläkare kika över munnen och se om det kan vara tänderna, sen byta bett. Kan behöva byta många många olika bett innan du hittar något som passar. Lycka till! Sen när ha inte längre gapar kan du sätta på en nosrem. Men då annvänds den bara för utseendets skull. Inget annat. En nosrem eller snokrem skall aldrig användas för att dra ihop en häst mun. Lär dig hur din häst mun ser ut. Är den stor, liten, bred, smal. Högt till gom, långa eller korta lameller? Det är så mycket mer än att bara sätta in ett bett i munnen på hästen.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 6 Jul 2012 22:55
har haft honom i ett år nu han började med de när jag tog bort snokremmen o nosremmen.
eftersom han är fd travare så har han haft rejäla bett tidigare och har tydligen alltid haft tungan ute ända sedan han kördes in men gapandet har kommit nu på senaste tiden men kan ju prova att spänna ut sidostyckena
eftersom han är fd travare så har han haft rejäla bett tidigare och har tydligen alltid haft tungan ute ända sedan han kördes in men gapandet har kommit nu på senaste tiden men kan ju prova att spänna ut sidostyckena
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 6 Jul 2012 23:02
Vet inte hur travbett brukar se ut, men är inte dem oftast med fasta ringar? Kanske att han tycker att ett rörligt bett stör honom för mycket? I och med att du har haft snokrem på honom tidigare har detta dels hållit bettet på plats, och han har inte haft lika mycket frihet att gapa. Testa att länga sidostyckerna om inte det funkar testa med ett bett med fasta ringar. Ett rakt gummibett kanske?
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sat 7 Jul 2012 15:33
jo trav bett har fasta ringar men han gapar med de oxå.
har funderat på rakt bett kan ju vara så att han tycker att rörligheten är obehaglig
har funderat på rakt bett kan ju vara så att han tycker att rörligheten är obehaglig
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 6 Jul 2012 22:20
Du borde ha bettlöst på honom. Såg längre ner att du inte kunde ha det på han, men du kan ju testa som jag hade i början på min foderhäst. Jag har vanligt träns och bett och så, sen har jag repgrimma över, också har jag grundlagt eller så fast i repgrimman, oxå låter du bara tyglarna till trädet vara så rider du med repgrimman fast han har ändå tränset på och om han inte lyssnar på repgrimman så kan du ta lite i tyglarna och tillslut så kommer han förhoppningsvis kunna ridas i bara repgrimma. :) och sen får du väll testa bettlöst och sen börja med lite mer träns skrift och så ända tills du kan ha träns igen, och då kanske ett ganska "snällt" bett. :) hoppas du fattar vad jag menar ;)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 6 Jul 2012 22:34
jag tränar honom i repgrimma från marken, han lyssnar relativt bra på de, men aldrig vågat prova rida i de eftersom de känns väldigt löst o ledigt är så rädd för att råka bränna honom om han skulle få för sig att skena iväg, han kan få för sig dumheter ibland
Adoette
Fri 6 Jul 2012 22:13
Även om du inte är hård i handen så har hästen ont av bettet. Bett gör ont på hästar, även om man inte tar speciellt hårt. Vissa hästar visar det mer än andra. Det du kan göra är att låta honom slippa.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 6 Jul 2012 22:19
han lyder iaf mig, jag har ridit in honom o han litar på mig o lyder alltid men de är just detta som uppkommit vid tidpunkter jag inte ridit på ett tag o även när han är uppjagad o bara vill rusa iväg
jag har provat hack på honom ett flertal gånger och slet sönder fingrarna på mig själv när jag hade de han kör bara ner huvudet o bockar som en dåre de funkar verkligen inte :(
jag har provat hack på honom ett flertal gånger och slet sönder fingrarna på mig själv när jag hade de han kör bara ner huvudet o bockar som en dåre de funkar verkligen inte :(
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u3/_u2/_u9/_u4/_u6/_u8/u3294685/1396271403_m_1.jpg)
Adoette
Fri 6 Jul 2012 22:24
Jo, ibland blir dom blockade om man t.ex. galopperar på en åker, men då får man träna bara!
Prova sidepull eller kapson kombinerat med ditt bett! Du kan börja rida med kapson tillsammans med bettet, så du har en "säkerhet" men endå tränar på bettlöst. Sidepull är väldigt lätt att lära sig och man är alltid fullt medveten om hur mycket man tar i hästen, och kan därför ta hårt ibland om det behövs. Det behöver inte vara western utan det finns snygga engelska också! http://www.thehorse.nu/web/sites/default/files/imagecache/view/user3/Sidepull.jpg
Prova sidepull eller kapson kombinerat med ditt bett! Du kan börja rida med kapson tillsammans med bettet, så du har en "säkerhet" men endå tränar på bettlöst. Sidepull är väldigt lätt att lära sig och man är alltid fullt medveten om hur mycket man tar i hästen, och kan därför ta hårt ibland om det behövs. Det behöver inte vara western utan det finns snygga engelska också! http://www.thehorse.nu/web/sites/default/files/imagecache/view/user3/Sidepull.jpg
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u3/_u2/_u9/_u4/_u6/_u8/u3294685/1396271403_m_1.jpg)
Adoette
Fri 6 Jul 2012 22:44
Nej, menade såhär.
Du kan börja rida med kapson och bett tillsammans. Mer och mer övergå till kapsonet. När han lyssnar helt på det, kan su ta bort bettet helt. Dock är ett ensamt kapsonhuvudlag både fult och funkar inte jättebra. Då kan du köpa ett sidull istället, bästa bettlösa av alla tycker jag! Annars funkar ju crossunder osv också, men då måste man ha en väldigt lättlärd och lyhörd häst.
Du kan börja rida med kapson och bett tillsammans. Mer och mer övergå till kapsonet. När han lyssnar helt på det, kan su ta bort bettet helt. Dock är ett ensamt kapsonhuvudlag både fult och funkar inte jättebra. Då kan du köpa ett sidull istället, bästa bettlösa av alla tycker jag! Annars funkar ju crossunder osv också, men då måste man ha en väldigt lättlärd och lyhörd häst.
ibubbue
Fri 6 Jul 2012 22:06
när du tar i ett vanligt tvådelat bett trycker själva "delningen" i gommen på hästen. då får den ont och öppnar munnen. för att försöka hindra smärtan lägger hästen tungan över bettet vilket skapar ännu mer problem eftersom att tungan är den mest känsliga delen på hästens kropp. om du tvingar igen munnen på din häst med en nosgrimma kan den inte gapa vilket gör att den får ääännu mer ont...
jag föredrar att rida bettlöst men hästen jag rider är inte min, alltså får jag inte bestämma själv tyvärr.
tänk på bettets effekt, finns videor på yt och massor av information på internet! :)
jag föredrar att rida bettlöst men hästen jag rider är inte min, alltså får jag inte bestämma själv tyvärr.
tänk på bettets effekt, finns videor på yt och massor av information på internet! :)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 6 Jul 2012 22:09
jag har inte två delat de är ett tredelat bett.
kan inte rida honom på bettlöst eftersom han hänger sig i de å sticker han kräver näst intill stödet i munnen o han kan aldrig få in bettet tillräckligt fort i munnen tar man fram tränset drägglar han efter de
kan inte rida honom på bettlöst eftersom han hänger sig i de å sticker han kräver näst intill stödet i munnen o han kan aldrig få in bettet tillräckligt fort i munnen tar man fram tränset drägglar han efter de
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 6 Jul 2012 22:03
bettet?
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 6 Jul 2012 22:06
vanligt tre delat haft de i ett år på honom han började med detta i julas han har dock alltid haft tungan utanför munnen när man ridit honom
johanna ✿
Fri 6 Jul 2012 22:01
testat med nosgrimma? no hate nu, jag menar inte att tvinga igen käften men vissa hästar behöver faktiskt stödet. Min häst tex går inte att rida utan nosgrimma, han blir stum, går och tuggar, gapar och fipplar och går inte att rida. Han behöver stödet av nosgrimman helt enkelt :)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 6 Jul 2012 22:05
+1
Jättemånga tror att man bara vill stänga ihop munnen med en nosgrimma, men min ponny behöver oxå ett stöd.
Jag måste inte spänna åt den, det räcker med att hon känner att den är där så slutar hon :)
Jättemånga tror att man bara vill stänga ihop munnen med en nosgrimma, men min ponny behöver oxå ett stöd.
Jag måste inte spänna åt den, det räcker med att hon känner att den är där så slutar hon :)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 6 Jul 2012 22:10
jag hade nosgrimma innan men vid ett tillfälle tog jag av den när vi blev fotade o upptäckte att han var lättare att hålla då men som du säger vissa kräver stödet.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 6 Jul 2012 21:57
min häst var likadan men vi åkte till tandläkaren med henne och det visade sig att hon hade ett stort sår i munnen så nu ska jag rida i grimma en månad sen ska vi på återbesök och se om det är bättre ;-)
har förstås ingenaning om vad det är med din häst :-(
hoppas du löser problemet!
har förstås ingenaning om vad det är med din häst :-(
hoppas du löser problemet!
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 6 Jul 2012 22:01
tycker bara han blivit odräglig med de nu o ändå har han vilat i tre veckor nu bilden är tagen idag
![](http://cdn08.dayviews.com/114/_u3/_u3/_u2/_u9/_u3/_u3/u3329331/1451852952_m_1.jpg)
TheSevenGames
Fri 6 Jul 2012 22:07
Okej, finns ju flera typer av bettlöst annars, testa andra bett på honom kanske?^^
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 6 Jul 2012 22:11
jo jag har kollat runt efter bett med plats för tungan eftersom han gärna går med tungan utanför munnen, är så rädd att han ska snubbla o bita sig känns bara så där att gå o köpa olika sorters bettlösa träns för flera hundra kr o sen fungerar de kanske inte
![](http://cdn08.dayviews.com/114/_u3/_u3/_u2/_u9/_u3/_u3/u3329331/1451852952_m_1.jpg)
TheSevenGames
Fri 6 Jul 2012 22:22
Okej, men man kan väl ta hem o prova dem eller? Det fick iallfall jag göra när jag köpt från hööks :)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 6 Jul 2012 22:36
haha de gånger jag köpt från hööks o frågat så säger de bara är de använt går de inte att byta :S
![](http://cdn07.dayviews.com/111/_u3/_u2/_u7/_u1/_u4/_u6/u3271468/1385500450_m_1.jpg)
SarahHedengren
Fri 6 Jul 2012 22:13
Okej.. Jag hade i alla fall övervägt att ta ut någon annan som är specialiserad på bett..
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 6 Jul 2012 22:16
får kanske göra de tänkte prova byta till gummibett nu ett tag o se om de är som han har ont de är ju mildare
![](http://cdn07.dayviews.com/111/_u3/_u2/_u7/_u1/_u4/_u6/u3271468/1385500450_m_1.jpg)
SarahHedengren
Fri 6 Jul 2012 22:18
Annars kan du ju testa att tejpa ditt nuvarande bett med latextejp.. Har aldrig testat själv men har tydligen hört att det har jgortu underverk för många..
91 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/507252961/