Monday 16 July 2012 photo 9/20
![]() ![]() ![]() |
Tar ni för givet att eran häst ska gå att
rida ut ensam på?
Annons
Camera info
Camera EX-H20G
Focal length 30 mm
Aperture f/4.8
Shutter 1/320 s
ISO 80
Comment the photo
Pferdfreedom
Thu 19 Jul 2012 16:55
Nej, det är något man på många hästar får träna fram. Hästar är av naturen flockdjur och då faller det även naturligt in att de inte vill lämna flocken om de inte litar på människan och omgivningen.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 18 Jul 2012 10:22
ja och det går också xD
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 18 Jul 2012 10:22
eller inte tar förgivet, kräver att det ska gå haha :P
Madizon89
Tue 17 Jul 2012 21:53
Vet att de finns hästar som inte vill gå från stallet själva, min kompis har en sån...
Men jag tycker att man ska vänja hästen så tidigt som möjligt vid att gå från stallet själv! Och om vi som ryttare inte gör nån stor grej av de, utan mer bara Nu går vi... Så e de oftast inget problem... Om vi som ryttare oroar oss för att hästen ska bråka och inte vilja gå från stallet själv så känner hästen de och börjar bråka...
Men jag tycker att man ska vänja hästen så tidigt som möjligt vid att gå från stallet själv! Och om vi som ryttare inte gör nån stor grej av de, utan mer bara Nu går vi... Så e de oftast inget problem... Om vi som ryttare oroar oss för att hästen ska bråka och inte vilja gå från stallet själv så känner hästen de och börjar bråka...
OkBaAmMiBoNaMi
Mon 16 Jul 2012 23:04
nepp! Det är något av det "värsta" för hästar att skiljas från flocken så jag har fullt förstående i fall en häst inte vill vara ute ensam.
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u3/_u2/_u9/_u4/_u6/_u8/u3294685/1396271403_m_1.jpg)
Adoette
Mon 16 Jul 2012 23:10
Det beror ju mycket på hästen också, vissa är inte alls flockbundna, vissa är mer beroende :)
![](http://cdn08.dayviews.com/82/_u3/_u2/_u9/_u6/_u1/u329611/1286138306_1.jpg)
OkBaAmMiBoNaMi
Mon 16 Jul 2012 23:11
fast alla behöver flocken. vissa tycker det är helt ok att vara ute själv, andra inte.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Mon 16 Jul 2012 22:49
ja. eller det beror på vad du menar med 'tar för givet'. det har gått åt en hel del timmar och ännu mer tålamod för att få min häst att ridas ut på ensam utan några större problem, men nu går det för det mesta väldigt bra. i början la han iväg baklänges eller försökte (och lyckades) vända när vi kommit typ hundra meter. jag har aldrig tidigare varit med om en häst som faktiskt travat baklänges... anyway- jag tycker att det ska gå punkt slut, så är det bara. men man kan inte ta för givet att det ska gå automatiskt eller lätt. det är något man får jobba med, ibland väldigt mycket.
emblaardell
Mon 16 Jul 2012 22:14
Jag tar det inte för givet då jag kämpar med min medryttarhäst som är van vid att ha en annan häst med sig. Hon är tittig i vanliga fall men nu när hennes kompis är sjuk (hon står i ett litet stall med bara 2 hästar som jag och min syster är medryttare på) är hon extrem.
vikkypedro
Mon 16 Jul 2012 21:47
Ja, efter att jag tränat dem på det =) I princip alla hästar jag har rider jag ju in själv från grunden, så jag lär dem! :D
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Mon 16 Jul 2012 21:41
ja han fungerar relativt dåligt i grupp då han inte konsentrerar sig utan bara är intresserad av bus med de andra för att han blir pigg men om han är ensam njuter han mer av ritten
![](http://cdn07.dayviews.com/105/_u1/_u1/_u3/_u0/_u2/_u6/u1130264/1360011159_m_1.jpg)
Vattenpuss
Mon 16 Jul 2012 21:19
Börjat med korta bitar och berömt mycket. Även lämna ensam i stallet/hage så att den är van vid det, typ. :)
KamakuraSimb
Mon 16 Jul 2012 20:03
Alltså... jag tycker att hästen ska gå att rida ut ensam på men jag begär inte att det ska gå utan träning. Är ju naturligt att hästar inte vill lämna flocken
![](http://cdn08.dayviews.com/113/_u4/_u5/_u9/_u4/_u1/u459411/1428311197_m_1.jpg)
KamakuraSimb
Mon 16 Jul 2012 21:46
jag hade bara haft värdlens största tålamod och lirkat och lockat och smygit just eftersom han är så ung. promenerat ut i sällskap med en annan häst. låtit den andra hästen gå längre och längre ifrån och liknande
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u3/_u2/_u9/_u4/_u6/_u8/u3294685/1396271403_m_1.jpg)
Adoette
Mon 16 Jul 2012 21:54
Problemet är det bara att han inte är en lätt häst att kommunicera med, han är så himla stillsam. Man kan dra i grimman i 100 år, han rör sig inte. Man kan irritera hela natten med ett spö, han flyttar sig inte. Har han bestämt sig för att inte ta ett steg till, går han inte. Har provat att göra volter, gå i sidleds, backa och gå framåt, men han går aldrig över den linjen han har satt upp.
Såfort vi kommer ut i skogen med hjälp av en annan, funkar allt. Bara vi är ute redan. Det är ofta han viker av från gruppen och går ifrån dem. Det är just att komma ut ensam som är det svåra.
Såfort vi kommer ut i skogen med hjälp av en annan, funkar allt. Bara vi är ute redan. Det är ofta han viker av från gruppen och går ifrån dem. Det är just att komma ut ensam som är det svåra.
![](http://cdn08.dayviews.com/113/_u4/_u5/_u9/_u4/_u1/u459411/1428311197_m_1.jpg)
KamakuraSimb
Mon 16 Jul 2012 22:03
han har väl lärt sig att han vinner om man är ensam. det räcker nog med att du vinner en gång för att han ska ge sig
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u3/_u2/_u9/_u4/_u6/_u8/u3294685/1396271403_m_1.jpg)
Adoette
Mon 16 Jul 2012 22:06
Nej, han är verkligen inte dominant, han vet knappt något om sådant x) Han förstår inte rangordning osv så bra, han är bara rädd för alla eller klänger på dem. Osmart lixom x)
Dock tror jag att går han ut en gång, kommer han med alla andra gånger. Inte för att han gett sig utan för att han vet att han har vågat en annan gång.
Dock tror jag att går han ut en gång, kommer han med alla andra gånger. Inte för att han gett sig utan för att han vet att han har vågat en annan gång.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Mon 16 Jul 2012 18:40
ja, jag tycker att hästarna ska kunna klara av att vara utan kompisarna en stund, i hagen, ute, i box osv. :)
THERESEP4G4RD
Mon 16 Jul 2012 17:53
Ja de gör jag. Eftersom de är oftast bara jag som rider där. Och då blir de svårt om dom inte kan gå själv.:-)
Fubar
Mon 16 Jul 2012 17:15
Japp, det är oerhört frustrerande om hästen inte kan vara ensam eller gå ifrån de andra! Dessutom är jag helt själv med två hästar (och två sällskaps ponnysar) i mitt stall så det finns inte mycket att välja på! ;)
Armonia
Mon 16 Jul 2012 17:07
Ja. Jag vill inte behöva rida ut med någon varje gång jag rider, så det är bara att börja träna i så fall ;)
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u3/_u2/_u9/_u4/_u6/_u8/u3294685/1396271403_m_1.jpg)
Adoette
Mon 16 Jul 2012 17:08
Ok :)
Hur hade du gjort om en häst hade börjat bråka för att den inte vill vara ensam?:)(alltså bråka, inte vara orolig)
Hur hade du gjort om en häst hade börjat bråka för att den inte vill vara ensam?:)(alltså bråka, inte vara orolig)
![](http://cdn07.dayviews.com/95/_u2/_u8/_u4/_u2/_u6/_u0/u2842602/1338132449_m_1.jpg)
Armonia
Mon 16 Jul 2012 17:24
Jag hade nog känt av i läget vad som skulle vara bäst att göra i det läget. Annars hade jag börjat med att gå ut och gå ensam med hästen och se om den började bråka då med. Om den började bråka hade jag förmodligen väntat ut den. Dock om hästen börjat stegra och ha sig och bli riktigt farlig så hade jag dragit omkull den. Det kan hända så mycket för både mig och hästen om den gör så så det får den lära sig att jag inte accepterar.
Hade inget funkat så hade jag faktiskt tagit hjälp av någon (förmodligen en tjej i stallet som är väldigt duktig med s.k ¨problemhästar).
Hade inget funkat så hade jag faktiskt tagit hjälp av någon (förmodligen en tjej i stallet som är väldigt duktig med s.k ¨problemhästar).
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Mon 16 Jul 2012 17:03
Ja, det ska den. Fast vänta nu, den är ju aldrig ensam, jag är ju med också!
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u3/_u2/_u9/_u4/_u6/_u8/u3294685/1396271403_m_1.jpg)
Adoette
Tue 17 Jul 2012 19:25
Jo, efter ett tag när man tränat mycket börjar hästen förstå att man är med honom även om man är på ryggen. Men fortfarande är det viktigaste vid "ridautsjälv" att hästen litar på sig själv. Hur mycket hästen än litar på dig, måste den lita på sig själv, annars skulle den aldrig gå iväg "ensam".
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 17 Jul 2012 23:03
Ofta är de dessutom smarta, lata och starka nog att köra över ryttaren och vägra gå från stallplan ändå. Många hästar vägrar gå från stallet med en ryttare och med en annan är det inte ens en antydan till problem. Våra hästar var knappt insuttna och hanterade ca 1 månad när vi red ut själva. I brist på andra alternativ, har aldrig ens vart på tal att hästarna får stå och fjanta! :D
bbaraduu
Mon 16 Jul 2012 17:03
Min går bäst med andra hästar, dock blir han lite krånglig när man ska rida ut ensam men det är inga större problem, jag ser det som en självklarhet att han ska gå och rida ut ensam på då det inte finns så mycket ridsällskapsmöjligheter i stallet:)
moakampl
Mon 16 Jul 2012 16:53
Jag rider ut ensam men det är alltid nån som går med mig :) ska snart testa rida med andra hästar för att se hur hon funkar :)
SoofiiaNilsson
Mon 16 Jul 2012 16:52
rider inte ut ensam just nu men de är väl något man får träna på :)
Vissa hästar är bättre på de och andra sämre men med träning ska de nog gå ♥
Vissa hästar är bättre på de och andra sämre men med träning ska de nog gå ♥
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u3/_u2/_u9/_u4/_u6/_u8/u3294685/1396271403_m_1.jpg)
Adoette
Mon 16 Jul 2012 17:05
Ja, det är ju det att dem måste lita på sig själva när man är ute ensam, och det är inte alla som gör :)
58 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/507597121/