Wednesday 25 July 2012 photo 16/17
|
Hur många här har lärt sina hästar att stegra från marken?
Annons
Camera info
Camera NIKON D5000
Focal length 70 mm
Aperture f/4.0
Shutter 1/1000 s
ISO 320
Comment the photo
Anonymous
Mon 30 Jul 2012 22:40
Min kan "hoppa" lite men har aldrig ställt sig helt på bakbenen. Det kan lätt bli så farligt om man inte har full koll på vad man gör. Man måste ju tänka på vad hästen ser kommandot som, inte bara hur man själv ser det. Har dockinget emot att folk gör det, men har ingen lust att tex köpa en häst som kan stegra på kommando :)
Felicia Hedlund
Tue 31 Jul 2012 20:26
nej men precis! ganska bra skrivet det där ;)
Min häst går något högre upp än på bilden. Men inte mer än så. :)
Min häst går något högre upp än på bilden. Men inte mer än så. :)
Anonymous
Mon 30 Jul 2012 18:07
Alltså, vad är det med människor och "LÄR INTE HÄSTEN STEGRA"-snacket? Dör av skratt. Varför ens ge sig an en häst om man upplyser dom och tro/tycka dom ska vara så farliga så fort man släpper loss lite. Scheisse! X)
Felicia Hedlund
Sat 28 Jul 2012 13:42
Det visste inte jag heller först. men min häst började stegra när jag longerade honom. så jag satte ett komando på det så han skulle sluta göra det.
Anonymous
Fri 27 Jul 2012 19:42
alltså. att lära sin häst att stegra tycker jag är bland det dummaste man kan göra..
Anonymous
Tue 31 Jul 2012 23:15
öh. sverige det fria landet där man har yttrandes frihet. jag känner mig kränkt *skickar in brev* nej okej skämt iofs.
men jag sa bara min åsikt.
och sen gillar jag inte att bli kallad liten, liten kan du vara själv hörru c:
men jag sa bara min åsikt.
och sen gillar jag inte att bli kallad liten, liten kan du vara själv hörru c:
Felicia Hedlund
Wed 1 Aug 2012 12:11
Jag har lärt min häst stegra och så är det.
Är det Något du inte gillar med det? Isf, vad tänkte du göra åt saken?
Är det Något du inte gillar med det? Isf, vad tänkte du göra åt saken?
Anonymous
Wed 1 Aug 2012 13:02
jag sa bara åt dig att det är dumt då det KAN ske olyckor och det HAR skett olyckor i samband med att man lär hästen att stegra tex. men alla har sina val. jag tar iaf inte onödiga risker :)
spadershannis
Thu 26 Jul 2012 21:42
Kan lika gärna göra det här hon följer mitt kroppsspråk gör ett gung genom kroppen och höjer händerna som att jag själv stegrar. Stegring kommandot är en lek i stick to me. :)
EricaLundqvist
Fri 27 Jul 2012 07:27
du kan ju lära din häst stegra utan att egentligen ha kontroll på den
EricaLundqvist
Fri 27 Jul 2012 15:05
tycker de beror helt på vad man har för häst, vad man vill göra med den och hur framtiden ser ut
Miix96
Thu 26 Jul 2012 23:16
Nae ... jag vet inte om jag vill "lära ut " stegra . Men enkelt sett har jag ju lekt fram det :)
Felicia Hedlund
Thu 26 Jul 2012 23:20
Men jag har ju redan lärt honom det. Vill bara veta vad det finns mer för alternativ.
Jag lärde honom det för att han skulle sluta stegra :)
Jag lärde honom det för att han skulle sluta stegra :)
Adoette
Thu 26 Jul 2012 12:00
Egentligen är det riktigt korkat att lära sin häst stegra(högt), då ber man den varje gång att "försvara dig mot mig". Det är så hästen ser på stegringar och att lära in der tricket försämrar faktiskt relationen.
Felicia Hedlund
Thu 26 Jul 2012 19:20
på vissa hästar kanske.
Min och hans relation buggdes upp totalt när jag insåg hur mycket jag kunde styra honom
Min och hans relation buggdes upp totalt när jag insåg hur mycket jag kunde styra honom
Adoette
Thu 26 Jul 2012 19:26
Styra ja, men just stegra är något som verkligen tär på relationen. Men "småstegra" eller "upphopp" är inte samma sak, det tar inte hästen som något dominant.
Anonymous
Thu 26 Jul 2012 10:28
Min gör det när man rider men vi ska till klinik på onsdag.. Så fort mina ben är nära hennes mage, jag behöver inte ens nudda..
Anonymous
Thu 2 Aug 2012 21:03
Aldrig sagt att det inte är farligt. Men hon har blivit bättre på senaste tiden. ;)
spadershannis
Thu 26 Jul 2012 10:58
Ja det gjorde jag förra året, nu jobbar vi på en högre och upp till ryggen :)
Felicia Hedlund
Thu 26 Jul 2012 19:19
kan du skicka ett PM till mig. Vill veta hur du lärde den det! :D
~ Josefin ~
Thu 26 Jul 2012 00:56
Jag tycker absolut inte att man ska lära sin häst stegra, allt kan gå så himla fel. Allt från att hantera hästen och till att rida den kan gå fel, på olika sätt. Visst, man får ju ta den risken om man nu så gärna vill lära sin häst stegra, men man måste vara medveten om vad som kan gå fel också. :)
Felicia Hedlund
Thu 26 Jul 2012 10:20
självklart. Stegringen kan gå lika fel som mycket annat inom ridsporten. Fattar bara inte vrf stegringen är så mycket större än allt annat!
~ Josefin ~
Thu 26 Jul 2012 10:48
Jo, förstår inte heller det. Men just på tricks fronten så är nog stegring nog det farligaste tricket om man säger så(vad jag tycker då, andra kanske tycker annat)...
Anonymous
Thu 26 Jul 2012 00:52
Jag lärde min förra skötponny det. Ingenting jag skulle lära vilken häst som helst. Men hon är verkligen en sån som vill vara sin människa till lags, och skulle aldrig använda det mot mig. :)
Anonymous
Thu 26 Jul 2012 19:25
står bara "Du får inte skriva PM till denna användare."
Anonymous
Wed 25 Jul 2012 23:44
inte jag. det är så idiotiskt så jag dör- visst att det är fint och coolt, men det kan ju gå så himla fel. då finns det bättre trix att lära in.
sen är det väl självklart skillnad på häst och häst, människa och människa... men överlag. dödumt.
sen är det väl självklart skillnad på häst och häst, människa och människa... men överlag. dödumt.
Anonymous
Thu 26 Jul 2012 19:31
att man kan bli allvarligt skadad. det är väldigt mycket dominans underliggande i en stegring och hästen märker lätt när den kan ta över. eller så kan man helt enkelt få en spark i huvet. det finns väl tusen saker som kan hända. helt i onödan, faktiskt. bara för att man vill att hästen ska stegra. varför? för att det är coolt? man tror att man är duktig som lärt sin häst det? lär in ligg och buga- där handlar det om tillit. hästen kan inte fly när den ligger ner eller har knäna i backen. vid stegring däremot kan den ta sig till vad som helst om det skulle bli lite pressat eller hästen blir skrämd.
Felicia Hedlund
Thu 26 Jul 2012 19:43
man kan skada sig allvarligt i allt inom ridsporten!
finns tusen saker som kan hända på en dressyrtävling också... -.-
Fast det är helt olika indivder på hästarna. Helt olika förutsättningar på det olika sakerna man kan lära sin häst. Men om jag känner att jag karar av att hantera min häst så pass så är väl det bra?
finns tusen saker som kan hända på en dressyrtävling också... -.-
Fast det är helt olika indivder på hästarna. Helt olika förutsättningar på det olika sakerna man kan lära sin häst. Men om jag känner att jag karar av att hantera min häst så pass så är väl det bra?
Anonymous
Thu 26 Jul 2012 22:13
Självklart kan man det, men det argumentet håller inte. Det är som att säga att fälttävlan är lika riskabelt som att rida på en ridbana. Eller säga att tokgaloppera över ett gärde är lika riskabelt som att skritta. Man får ju spela på oddsen.
Och eftersom du verkar ha svårt att acceptera det jag säger så avslutar jag diskussionen här.
Och eftersom du verkar ha svårt att acceptera det jag säger så avslutar jag diskussionen här.
Felicia Hedlund
Thu 26 Jul 2012 10:19
underbart att kunna styra sin häst så pass. Hur lärde du in häst det? Skicka ett PM. Nyfiken!! :D
minihingstar
Thu 26 Jul 2012 12:06
Ja fast han går inte upp så högt då han är svag i bakknäna så det är väldigt sällan vi gör det. Han gillar bättre tricks som sitt och ligg :) Så som jag lärde honom tror jag inte är det bästa sätt då det bara funkar på minisar XD
Anonymous
Wed 25 Jul 2012 23:36
nej, jag skulle aldrig gjort det.
hästar är djur, inte perfekta någonstans, en dag så går något fel och då kan det bli allvarligt. :)
hästar är djur, inte perfekta någonstans, en dag så går något fel och då kan det bli allvarligt. :)
Anonymous
Thu 26 Jul 2012 11:04
ja, men att få en häst att stegra är som att be om det.
IamMe
Wed 25 Jul 2012 23:33
Får svara att jag har gjort det samtidigt som jag inte har det.
Tiki tar till stegran när hon blir övertaggad, orolig, när hon inte ser ut någonstans (är ju liten så ser inte ut över alla boxväggar) så när hon var väldigt övertaggad ett pass så satte jag kommando på det, dock har jag inte bett om det på så länge så hon kan det, fast ändå inte. Hon tar mitt kommando om hon är på hugget, men inte som andra kommandon så att säga.
Haha känner att det blev rörig där xD
Tiki tar till stegran när hon blir övertaggad, orolig, när hon inte ser ut någonstans (är ju liten så ser inte ut över alla boxväggar) så när hon var väldigt övertaggad ett pass så satte jag kommando på det, dock har jag inte bett om det på så länge så hon kan det, fast ändå inte. Hon tar mitt kommando om hon är på hugget, men inte som andra kommandon så att säga.
Haha känner att det blev rörig där xD
Felicia Hedlund
Thu 26 Jul 2012 10:17
okej... Det lät som om du inte riktigt har kontroll över hennes stegringar xd
IamMe
Thu 26 Jul 2012 11:04
Haha nej, dem sitter inte på kommando, hon vet vad jag vill dock. Men målet är uppnåt och det gick ut på att få henne att inte göra det helt random hela tiden :)
Anonymous
Wed 25 Jul 2012 23:15
jag lärde min ponny det för att när han longerade stannade han & reste sig inåt mot mig. men så satte jag kommando på det istället. för det var oacceptabelt & nu gör han det ENDAST när jag ber honom om det :)
Anonymous
Wed 25 Jul 2012 23:19
annars hade jag inte lärt honom det. om han inte hade stegra som en ovana. det kan bli fel även från marken annars ^^
Clara
Wed 25 Jul 2012 22:50
jag tycker det är okej så länge man har kontroll över det, typ som Tobbe Larsson, sen har alla sina åsikter och jag vill inte skapa bråk. det kan definitivt bli farligt om det är okontrollerat och hästen gör det utan kommandot.
Anonymous
Wed 25 Jul 2012 22:34
Om man bara lär hästen det från marken så tycker jag det är helt okej, men om man har ett kommando från ryggen då kan det bli farligt.
Tänk om någon annan ryttare ska rida hästen och råkar göra kommandot, det kan gå hur illa som helst :/
Tänk om någon annan ryttare ska rida hästen och råkar göra kommandot, det kan gå hur illa som helst :/
Marmors
Wed 25 Jul 2012 22:19
Kommer ALDRIG lära någon av mina hästar stegra.. Hade en unghäst som protesterade när mamma tömkörde genom att resa sog, det slutade med att han gick runt, blev medvetslös och krampade.. Han blev inte äldre än tre år..
Marmors
Wed 25 Jul 2012 22:25
Jaa, mins det som igår, fadt det va 5-6 år sedan.. Varje gång jag ser en häst stegra så spelas detta upp i mitt huvud..
Anonymous
Wed 25 Jul 2012 22:16
Skulle aldrig falla mig att äns lära en häst göra det och de kommer sluta med att den stegrar i ridningen med så fattar inte varför alla ska lära sin häst det!
Blancoosflicka
Wed 25 Jul 2012 23:42
Stegring är hästens naturliga sätt att leka, busa, säga ifrån och protestera. ALLA hästar KAN göra det i ridningen (t.ex om ryttaren rider på ett felaktigt sätt eller om hästen har ont) men ALLA hästar GÖR det inte. Varför det snackas så mycket om stegring på kommando hit och dit, är förmodligen för att om man hamnar i denna situation när hästen stegrar sig, har man noll kontroll. Man kan inte göra någonting, inte inverka ett smack. Det finns mycket grejer man kan lära hästen som också är naturligt för den, men dessa saker kan man oftast göra under kontrollerade former. När hästen stegrar sig kan man som människa inte påverka den alls och det kan leda till att hästen slipper undan och tar stegringen som en "tillflykt" om den inte vill vara med.
Att uppmuntra hästen till att stegra sig KAN leda till problem och därför bör inte vem som helst göra det.
Att uppmuntra hästen till att stegra sig KAN leda till problem och därför bör inte vem som helst göra det.
Blancoosflicka
Thu 26 Jul 2012 15:35
Som sagt allt kan gå över styr och det bör man ha med i åtanken. Men du gör som du vill med din häst ;)
124 comments on this photo Show all comments »
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/507925024/