Thursday 16 August 2012 photo 2/10
|
Varför är det så hemligt vad hästar kostar i inköpspris?
Många delar gärna med sig av vad stallhyran går på, vad hästen kostar i månaden och vad ens utrustning kostar men frågar man vad själva hästen kostade blir det ett jävla liv och folk frågar vad det spelar någon roll. Det är nästan skamligt att fråga och berätta vad man köpte en häst för. Varför då?
Hästen på bilden är min och jag köpte henne för 1 kr. Egentligen fick jag henne gratis och köpte all hennes utrustning för 1 kr... Är hon är värdelöst ök bara för att hon inte var dyr?
Är det därför folk inte vill berätta vad deras häst kostade? För att alla ska tro att hästen är värdelös om den var billig? Jag tycker snarare vi gör varandra en tjänst genom att berätta vad våra hästar kostade eftersom det gör att vi får mer koll på marknaden och folk lär sig vad man kan få för vilka pengar och det kommer bli mindre vanligt att folk blir lurade eller betalar överpriser.
Annons
Camera info
Camera DSC-W170
Focal length 5 mm
Aperture f/8.0
Shutter 1/160 s
ISO 100
Comment the photo
Linn Lundberg
Fri 17 Aug 2012 20:39
Tror det är värre om hästen är dyr, dels för att då kan folk säga "åh hon köper en häst för 200 tusen o kommer inte ens igenom LA" blabla, sen så kan det ju också förstöra en senare försäljning, typ "whaat tar hon 200 för den? Hon betalade ju inte ens 50 för den och inte har hon tränar den nå mycket inte" så jag kan förstår att folk inte vill säga det, för det kan bli så mycket snack. Jag köpte min tvååring för 16.000, superstam och kan mycket väl bli en fin tävlingshäst i framtiden. Varför hon var så billig berodde helt på min fars förmåga att pruta. Så det är ju sånt som kan avgöra en hästs pris också :)
Emma Lundin
Fri 17 Aug 2012 10:23
Tror många tycker det är pinsamt som några skrivit här nedanför.
Jag tycker dock inte att pris spelar så stor roll, bara hästen passar sin ägare och vad man vill göra med den =)
Mitt odjur kostade 80 000 med all utrustning, Ny sadel och massa täcken m.m. Vi prutade dock lite då han låg ute för mer.
Jag tycker dock inte att pris spelar så stor roll, bara hästen passar sin ägare och vad man vill göra med den =)
Mitt odjur kostade 80 000 med all utrustning, Ny sadel och massa täcken m.m. Vi prutade dock lite då han låg ute för mer.
KamakuraSimb
Fri 17 Aug 2012 13:17
Ok =) jo klart man inte vill framstå som för fattig eller rik men priset är ju ändå bara riktlinjer
kaktuslime88
Fri 17 Aug 2012 09:57
Din häst är jättefin!
Jag hålmer med om det du skriver. Det känns som de blivit lite tabu och prata om pengar över huvud taget, alls.
Man ska inte säga vad bilen kostade, inte vad hästen kostade, och inte vad sadeln kostade heller. Men vad är problemet liksom? Ska man inte kunna stå för det man gjort?
Jag hålmer med om det du skriver. Det känns som de blivit lite tabu och prata om pengar över huvud taget, alls.
Man ska inte säga vad bilen kostade, inte vad hästen kostade, och inte vad sadeln kostade heller. Men vad är problemet liksom? Ska man inte kunna stå för det man gjort?
KamakuraSimb
Fri 17 Aug 2012 13:17
tack =)
Precis det jag menar allt är så jättehemligt men hur ska man tex ställa krav om lön om man inte vet vad dom andra på samma arbetsplats tjänar? Hur ska man kunna få ett bra pris på en häst om man inte vet vad andra köpt sina hästar för eller vad andra erbjudit för hästen..
Precis det jag menar allt är så jättehemligt men hur ska man tex ställa krav om lön om man inte vet vad dom andra på samma arbetsplats tjänar? Hur ska man kunna få ett bra pris på en häst om man inte vet vad andra köpt sina hästar för eller vad andra erbjudit för hästen..
Anonymous
Thu 16 Aug 2012 18:47
Tycker det är en privat sak, sånt ska andra inte lägga sig i.
KamakuraSimb
Thu 16 Aug 2012 22:37
ok men tror du inte vi kan hjälpa varandra få mer koll på marknaden om vi inte är så hemliga med det?
SlopePrincess
Thu 16 Aug 2012 22:41
nja, bara o kolla internet. ;)
Finns många prisdiskussioner osv, så bättre koll på marknaden kan man få på andra sätt än att gå runt o fråga vad andras hästar kostade.
Finns många prisdiskussioner osv, så bättre koll på marknaden kan man få på andra sätt än att gå runt o fråga vad andras hästar kostade.
Anonymous
Fri 17 Aug 2012 08:43
Jag går inte ut med några priser över internet. Det hade blivit ett himla ramaskrik osv. Men visst, frågar någon dig är det upp till var och en! ;)
TeamCe
Thu 16 Aug 2012 14:56
Det undrar jag också ! varför tycker alla att det är så ''hemligt'' ?
Riktigt fin häst men varför kostade hon ingenting ? :o det var ju en fin häst !
Riktigt fin häst men varför kostade hon ingenting ? :o det var ju en fin häst !
KamakuraSimb
Thu 16 Aug 2012 22:37
det är tydligen allmänt tabu att prata om pengar.
Jag var medryttare på henne och hennes ägare pajjade sin rygg och kunde inte ha kvar henne så jag fick köpa henne billigt om jag stod kvar i hennes stall så hon fick "ha kvar" hästen iaf inom synhåll =)
Jag var medryttare på henne och hennes ägare pajjade sin rygg och kunde inte ha kvar henne så jag fick köpa henne billigt om jag stod kvar i hennes stall så hon fick "ha kvar" hästen iaf inom synhåll =)
PauSvan
Thu 16 Aug 2012 14:40
kanske mer för att man inte vill verka "kaxig" för om man säger att "åååh min nya häst! kostade 300 000 men värt vartenda öre!" då blir folk förbannade för att man säger att den var dyr. Säger man att den kostade 20 000 tror folk att det är något fel på den..
Nae, jag tyckei nte folk har att göra med vad det jag köper kostar, det är mitt problem. Och så slipper jag skitsnacket =)
Nae, jag tyckei nte folk har att göra med vad det jag köper kostar, det är mitt problem. Och så slipper jag skitsnacket =)
KamakuraSimb
Thu 16 Aug 2012 22:36
Fast om någon frågar vad den kostade och man svarar "jo 300 000" så skryter man ju inte direkt utan svarar helt enkelt på frågan. eller annars svarar man att det handlar om så mycket pengar att man inte vill prata om det för det kan jag faktiskt förstå. det jag inte förstår är folks reaktioner som blir förbannade för att man frågar
PauSvan
Thu 16 Aug 2012 22:39
Nae det är en annan sak! :-)
Men jag vet själv att jag har svarat på sånna frågor.innan för att folk TJATAT och tröttat ut mig. "aaah men hur mycket är den värd!! Säg nu kooom igeeeen!" så svarar man och får ett "happ!" tillbaka sen är.som snorkiga... och varför ska man sätta ett sådant värde? En häst för 10öre är lika mycket värd som en för 1mille. i alla fall i ägarens ögon
Men jag vet själv att jag har svarat på sånna frågor.innan för att folk TJATAT och tröttat ut mig. "aaah men hur mycket är den värd!! Säg nu kooom igeeeen!" så svarar man och får ett "happ!" tillbaka sen är.som snorkiga... och varför ska man sätta ett sådant värde? En häst för 10öre är lika mycket värd som en för 1mille. i alla fall i ägarens ögon
KamakuraSimb
Thu 16 Aug 2012 22:57
ja då kan jag förstå dig, men om man tex letar häst och är inne på travare kanske man vill veta med andra som har travare vad dom kan tänkas ligga i pris beroende på vad dom kan
PauSvan
Thu 16 Aug 2012 23:57
Ja så klart! Och framför allt kan man jämföra! Jag ser höstar till salu för GRYMMA överpriser medans andta som är finfina hästar som nästan är gratis :-)
Asfaloth
Thu 16 Aug 2012 13:36
Pris på köp i allmänhet är mycket tabu. T.ex. kan man ju inte säga vad det är för pris på en present, och när man köper grejer tolkar man alltid det dyrare som något av mer kvalité.
Om en häst sägs väldigt billigt är det ofta man får tankeställaren: Okej, vad är det som är fel?
Jag tycker dock att det är häst som häst. Gratis eller 200k, det är fortfarande en levande varelse med kapacitet för någonting :)
Om en häst sägs väldigt billigt är det ofta man får tankeställaren: Okej, vad är det som är fel?
Jag tycker dock att det är häst som häst. Gratis eller 200k, det är fortfarande en levande varelse med kapacitet för någonting :)
KamakuraSimb
Thu 16 Aug 2012 22:35
Jag springer inte runt och skyltar med att jag köpte min häst billigt men om någon frågar klart jag säger. Vill folk tro att jag har ett skabbigt ök bara för att hon inte var dyr få dom tro det. Sant som det är sagt att det är lite tabu att prata om priser men jag tror vi skulle hjälpa varandra få bättre koll på marknaden om vi var mer öppna
SlopePrincess
Thu 16 Aug 2012 22:37
Okej, själv tycker jag som alwayzmine (högst upp, änsålänge). ;)
Lexing
Thu 16 Aug 2012 13:04
Håller med! Priset på hästen.. Känns lite som att har man köpt en häst för flera hundra tusen får man "högre" krav på sig eftersom hästen ska vara så pass "fin" då. Kan vara en anledning att man inte vill berätta. Samma sak åt andra hållet som du skriver att det är "pinsamt" med en billig häst.
Priset har inte så stor betydelse! Man ska hitta rätt häst, till det man vill nyttja den till. När jag själv letade häst hade vi ett Maxpris vad hästen fick kosta och letade runt på det. Nu fick vi sträcka gränsen lite mer för jag hittade en häst som jag verkligen kände att "detta är den hästen jag vill köpa!"
Men som sagt jag förstår att de finns vissa som inte vill säga på grund av det jag skrev tidigare. Men varför skämmas åt antingen det ena eller andra hållet? Du älskar din häst, det är väl det viktigaste? :)
Priset har inte så stor betydelse! Man ska hitta rätt häst, till det man vill nyttja den till. När jag själv letade häst hade vi ett Maxpris vad hästen fick kosta och letade runt på det. Nu fick vi sträcka gränsen lite mer för jag hittade en häst som jag verkligen kände att "detta är den hästen jag vill köpa!"
Men som sagt jag förstår att de finns vissa som inte vill säga på grund av det jag skrev tidigare. Men varför skämmas åt antingen det ena eller andra hållet? Du älskar din häst, det är väl det viktigaste? :)
KamakuraSimb
Thu 16 Aug 2012 22:33
Ja och ingen annan vet ju riktigt vad hästen kan eller vad man använder den till så hur skulle någon annan iaf kunna säga att man gett för mycket eller lite för hästen
Jahualove
Thu 16 Aug 2012 12:26
jag tror att det är lite både och, vissa vill inte säga priset eftersom att vissa tycker att 20-30 000 är lite för en häst och vill därför inte säga..
och andra vill inte säga priset som har hästar som kostar flera 100 000kr då många börjar prata och blir nyfikna osv kan det bli jobbigt..
och andra vill inte säga priset som har hästar som kostar flera 100 000kr då många börjar prata och blir nyfikna osv kan det bli jobbigt..
KamakuraSimb
Thu 16 Aug 2012 22:32
Visst kan det vara jobbigt med folks fördomar men ju mer man smyger med det ju mer kan ju folk få för sig saker
Jahualove
Fri 17 Aug 2012 03:13
Jag säger aldrig vad min ponny kostade då vissa på det förra stallet jag hade hästen på bara snackade om pengar och " ja, dem där har pengar, hästjäveln för dessa pengar är ju sjukt till en unge " osv massa shit!
Anonymous
Thu 16 Aug 2012 12:21
köpte min pålle för 1000 kr :) även om han är triangelmärkt så är han fullt ridbar osv :)
NeroOhCharlie
Thu 16 Aug 2012 12:14
Min welsh hingst kostade 3.500 o mamma köpte sin kallblodstravare för 15.000, jag menar bara för att en häst är billig måste med inte va dålig o bara för att en häst är dyr behöver den inte va bra :)
sara gilleby
Thu 16 Aug 2012 12:10
Min häst kostade 25000, bara hästen, fick med en grimma :)
Det är så konstigt att folk kan säga vad all utrustning kostar men inte hästen.. Jag har lagt över 12000 på bara utrustning. :) Säkert 14000 med mina grejer.
Det är så konstigt att folk kan säga vad all utrustning kostar men inte hästen.. Jag har lagt över 12000 på bara utrustning. :) Säkert 14000 med mina grejer.
KamakuraSimb
Thu 16 Aug 2012 22:31
Ja visst en häst är ett djur men det borde inte vara mer hemligt än vad en sadel kostar...
Marmors
Thu 16 Aug 2012 11:56
Min häst jag har nu kommer från en ridskola. Hon trivdes inte jätte bra och ingen nappade på annonsen som låg ute nästan 21/2 år.. Det va två som provred men som sen tackade nej.. Detta kanske avslöjar att hon inte är den finaste och bästa hästen med rätt förutsättningar.. Nej precis hon är inte specielt vacker och hon har ite förutsättningarna för att gå 150 hoppning och hattklass i dressyr.. Hon lågute för 65000 och det fanns inte ens någon som prutade.. Jag hade då en annan häst, men har alltid i alla år velat ha just denna ( hade ridit på denna ridskola) så jag tog beslutet att sälja min dåvarande då jag började känna mig lite lång mm. Men det kändes ganska bra då det va så himla många intresserade, efter att folk varit och provridit så va det tre st intreserade. Den ena tjejen sa vi nej till då hon inte va så kunnig och letade första häst och han va inte någon första häst.. Sen valde vi mellan dom två sista vi ville inte ha några bud ddå vi inte tyckte han va värd mer, så tillslut så kom ha till en familj med lite turridnings verksamhet och är nu en western häst oc storm trivs som det. Då tillbaka till ridskole hästen, vi sålde våran fjording för 20000. Vi sa som det va att vi inte hade mera pengar och visst förstog vi att dom kanske inte skulle ta emot vårat bud på 20000 när itgångspriset va 65000. Men vi la det budet och dom sa jaa!!
Murcklan
Thu 16 Aug 2012 11:44
Jag köpte våran halvblod/friser korsning för 40,000:- då han hade gått på bete hela sommaren och var jääääättetjock, och hade bara varit igång i 2,5 vecka när vi provred han. Annars hade han kostat upp mot 65,000-80,000:- om han hade varit helt igång :)
KamakuraSimb
Thu 16 Aug 2012 22:29
jaha oj då, klumpigt av ägaren då att inte sätta igång hästen först och sen sälja den
Murcklan
Fri 17 Aug 2012 21:13
De var tvungen att sälja han för ägaren, hon var jätte sjuk och kunde inte bli frisk på 10 år, och hon tyckte synd om han att bara stå, för han är en otroligt fin häst, så han stod på tillridning i 3 veckor och sen kom vi och provred o köpte han :)
Anonymous
Thu 16 Aug 2012 11:41
Varmblodstravare, valack då 6 år, gav vi 1000:- för, Nordsvenska bruksvalacken på 2 ½ år gav vi 20,000 för. Ett pris säger inte på ngt sätt hur bra eller hållbar hästen är tkr jag, utan anger mest hur benägen någon är att bli av med den, meriter, stam, vad den kostat att föda upp osv. Knäppt egentligen vad gamla meriter påverkar ett pris även om hästen är gammal som gatan, inte kan avlas på ect.
KamakuraSimb
Thu 16 Aug 2012 22:29
Jo hästar prissätts verkligen konstigt ibland därför jag tror alla skulle ha nytta av att verkligen veta vad olika hästar kan kosta och så
Mischan
Thu 16 Aug 2012 11:17
tycker du har heölt rätt, vad spelar priset för roll? min kostade 17 500, avlagd galoppör som ente tyckte de va kul överhuvudtaget.
KamakuraSimb
Thu 16 Aug 2012 11:24
alla är ju ute efter olika hästar också, klart en som vill satsa seriöst på hoppning kanske lägger mer pengar på en häst än någon som bara vill luffsa i skogen
Mischan
Thu 16 Aug 2012 12:05
jo absolut, tanken é att hons ka bli dressyr häst, så vi håller på att jobba oss framåt visst hon kommer aldrig gå svåra klasser men Lokal nivå klarar hon sig nog på :))
Anonymous
Thu 16 Aug 2012 11:11
Håller med. Jag köpte min Shetlandsponny för 6k. Sålde henne (på grund av mig och min hälsa) för 5,5k till en riktigt bra människa. Jävligt billigt kanske en del tycker, men beskriver det kanske ponnyns värde mer om jag säger att hon hamnade hos en som kommer ta henne långt inom utställning?
Tror folk lägger alldeles för mycket vikt i vad hästarna kostar och att priset säger vad hästen är värd - vilket är hur man inte ska tänka. Visst kanske man ska fundera på om en häst är värd 500k om den har gamla skador osv eller tvärt om. Billig häst med högt värde.
Det jag vill få fram är att man ska inte tro att en häst är mindre värd för att den kostar mer/mindre. Vad en häst är värd avgör givetvis individen!
Tror folk lägger alldeles för mycket vikt i vad hästarna kostar och att priset säger vad hästen är värd - vilket är hur man inte ska tänka. Visst kanske man ska fundera på om en häst är värd 500k om den har gamla skador osv eller tvärt om. Billig häst med högt värde.
Det jag vill få fram är att man ska inte tro att en häst är mindre värd för att den kostar mer/mindre. Vad en häst är värd avgör givetvis individen!
KamakuraSimb
Thu 16 Aug 2012 11:16
Priset säger ju egentligen inte så mycket om hästen utan mer om folks fördommar. Klart man blir misstänksam om en fin hästs säljs väldigt billigt då kan man ju misstänka gamla skador men det är ju en annan sak om man känner ägaren och det handlar om att den ska få ett bra hem
Loveyaa
Thu 16 Aug 2012 18:24
En kompis till mig räddade en ponny från slakt, hon hade den som tävlingsponny tills den fick en skada, hon betalade slaktpriset och fick en kanon häst och många trevliga år ;)
Armonia
Thu 16 Aug 2012 11:02
Folk har svårt för att prata om pengar överhuvudtaget, det handlar inte bara om hästar. Det är superlöjligt tycker jag men jag tror att med hästar är det som du säger, kostar hästen lite är hästen värdelös och kostar den mycket är man bortskämd :P
KamakuraSimb
Thu 16 Aug 2012 11:10
Jo att prata om pengar är ju lite tabu men tänkte just det att om någon frågar vad alla betalar i stallhyra och vad som ingår då har folk minsann inga problem med att berätta
Manda
Thu 16 Aug 2012 10:54
Håller helt med dig, så löjligt.. Köpte min gamla tinker som stått på ridskolan sen jag började dvs för 10år sen.. Han kostade mig 2000 och är 27 år :)
Marmors
Thu 16 Aug 2012 12:01
I vårat stall har vi ett halvblod på 28 år. Ägarn har försökt ställa av henne flera gånger men hästen blir tokig och går då knappt att hantera.. Haha hon går lektion två gånger i veckan och är i full kondition. :) det är så härligt att se, jag hoppas att men oxå blir så gammal så vi har många år kvar tillsammans :)
68 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/508685901/