Wednesday 26 September 2012 photo 5/5
|
(Ni får ursäkta mina dåliga kladdar, men hoppas ni ser lite vad jag menar...)
Har funderat lite på de här me nosgrimmor o hur de egentligen trycker på hästen, o när ja satt o kollade runt lite här på DV så hitta ja även nån bild på en häst med hackamore och kom o tänka på hur vi sätter alla våra bettlösa träns o hur dom trycker på våra hästar...
Jag själv har inte använt så mycket bettlösa alternativ, mest hack isåfall... Så ska inte påstå att ja kan så mycket om det, nosgrimmor däremot har ja fått lära mig hur de ska sitta och hur de trycker...
En aschen nosgrimma eller en engelsk nosgrimma ger ett jämnt tryck runt hästens huvud, den trycker rätt så högt upp på nosryggen så den riskerar inte att bryta av den känsliga delen som inte har nåt stöd från resten av skelettet i hästens huvud. O den ligger lite an mot hästens tänder.
Ska sättas ca 2fingrars bredd nedanför kindbenet på hästen.
Remontnosgrimman får man passa lite så man inte sätter den för lågt eftersom den då riskerar att skada den känsliga delen av nosbenet. Men den här nosgrimman riskerar inte att trycka på några tänder, ger precis som aschen nosgrimman ett jämnt tryck runt nosen på hästen.
Ska sättas så nära mungipan som möjligt utan att störa bettet.
Pullarnosgrimman trycker i punkter på kindbenen, nosryggen och under hakan på hästen. Remmen ligger an mot kindtänderna på hästen, men är den nosgrimma som lämnar mest fria vägar till luftrören eftersom plattan på nosryggen lyfter upp lite..
Ska spännas så att ringarna ligger straxt ovanför när kindbenet slutar och straxt bakom "kanten" som kindbenet bildar på ganachen. Nosplattan ska ligga mitt på nosryggen så högt upp som möjligt.
Jag är varken för eller emot nosgrimma, en del hästar behöver ett litet stöd o en del går bäst utan. Jag är varken för eller emot bett kontra bettlöst, tycker man i möjligaste mån ska rida på tränsbett (vilket jag själv gör) om man ska ha bett och tycker de e bra att så många hittat bettlösa alternativ som deras hästar trivs med.
Men det man ska tänka på när man väljer ett bettlöst alternativ e ju att det istället för att ge trycket i munnen på hästen ger trycket på huvudet istället. En nosgrimma ger inte ett starkt tryck, utan ett väldigt litet om man jämför med tex ett hack eller ett annat bettlöst där du måste ge ett tryck på nosryggen för att tex svänga eller stanna.. Visst att man kan rida på lång/mjuk tygel och stanna med röst och säte, men de kan man ju oavsätt om man har bett i munnen eller inte.
Nu vart de här en bra mycket längre text än va ja först tänkt mig, men hoppas ändå att ni förstår budskapet i den. Kommentera gärna vad du tycker om du håller med eller inte och motivera gärna varför! :)
Annons
Comment the photo
EricaModin
Fri 28 Sep 2012 12:47
Mitt bettlösa trycker inte på nosryggen. Trycker på sidan på hästen och trycket gör att den flyttar sig ifrån de. Typ som när man ger hjälper eller när man rider på bett. Lyssnar på det man ger.
Älskar mitt bettlösa. Funkar super! Funkar mkt bättre än mitt hackamore.
Rider såklart med bett och vanligt träns med :)
Men de bettlösa jag har är super! :)
Älskar mitt bettlösa. Funkar super! Funkar mkt bättre än mitt hackamore.
Rider såklart med bett och vanligt träns med :)
Men de bettlösa jag har är super! :)
EricaModin
Sat 29 Sep 2012 15:19
Ja de ger betydligt mindre än hack då jag har hack med å har testat vilket som funkar bäst
EricaModin
Sat 29 Sep 2012 15:24
Det gör ju tryck. Vid nosryggen, under käken och nacken vad jag vet. Känns mkt bättre att rida med än hack :)
Hippogriff
Thu 27 Sep 2012 20:01
Jag har alldrig gillat nosgrimmor! Det tvingar bara hästen att "leva" med bettet! Om hästen spottar ut det, eller "tar det och sticker". Ja, då finns det ju en enkel förklaring till varför!
Madizon89
Fri 28 Sep 2012 11:11
Att den bara tvingar hästen att leva me de håller ja inte riktigt me om... Men ja kan hålla me dig om att det finns hästar som tydligt visar att dom inte trivs med bett och att många människor då döljer det med en nosgrimma..
En del hästar går gärna och "joksar" o "pillar" med bettet hela tiden, för dom kan det bli lugnare med en nosgrimma som stödjer upp bettet lite...
En del hästar går gärna och "joksar" o "pillar" med bettet hela tiden, för dom kan det bli lugnare med en nosgrimma som stödjer upp bettet lite...
Marmors
Thu 27 Sep 2012 07:21
Riktigt bra text. Förstår vad du menar med att man ska akta den känsliga nosbenet. Men igentligen har man någon gäng hört en häst som brutit det benet? Jag har aldrig hört det men man hör folk säga nästan varje dag Att det kan gå av. Har själv sagt det.
Madizon89
Thu 27 Sep 2012 09:17
Jag har själv aldrig varit med om att de gått av, eller hört att någon kompis vart me om de... Men man har ju alltid fått höra att de kan gå av som du säger... O om de skulle gå av så behövs det ganska grovt våld, så att bara ha en nosgrimma som ligger där skulle nog inte ta av de, men om man tex skulle tycka till mycket hårt i ett hack så skulle de nog kunna skadas om hacket sitter för lågt...
PauSvan
Wed 26 Sep 2012 23:09
Hur ska man bryta av nosryggen för i dom dra man ju i bettet? På tex ha k är det ju direkt tryck och en annan sak?
Läser.mer.noga imorgon :-)
Läser.mer.noga imorgon :-)
JennaBju
Wed 26 Sep 2012 23:46
jag har snarare fått lära mig att remont är bra på unghästar för det inte trycker på nå tänder typ men om man drar åt för hårt och har för lågt ner blir svårt att andas.
Madizon89
Thu 27 Sep 2012 09:19
Remont e bra på unghästar som byter tänder eftersom den inte stör tänderna, och som du säger så ska den inte sitta för lågt pga luftvägarna! :)
Anonymous
Wed 26 Sep 2012 22:13
vilken härlig text! info utan psykbryt ;)
själv rider jag utan nosgrimma med raka eller tredelade bett, då jag fått för mig att ett vanligt tränsbett "nyps" i gom osv.. min häst jullrar så dant med bettet så det kan ju va därför med, men verkar trivas på dom jag har nu :P sen väljer jag inte bettlöst (än) mest för att jag ska kunna dra tag ordentligt om det behövs. min hingst har ju drifter som måste hejdas ibland... haha.
en tjej som hade en häst med ett sår mitt under nosgrimman frågade mig en dag när hon skulle rida om jag hade nån bomull hon kunde stoppa under mot såret. jag föreslog liksom automatiskt att ta av nosgrimman. svaret blev: vill du att jag ska dö eller?
hm... då kunde väl jag känna att hon använde den lite fel. jag tror på att den är där mestadels för prydnad och eventuellt som lite stöd och för att hålla ordning på bett i vissa fall. men kan man inte rida utan någon enstaka gång så känns det inte riktigt rätt. men alla tänker inte som jag, så är det ju :)
själv rider jag utan nosgrimma med raka eller tredelade bett, då jag fått för mig att ett vanligt tränsbett "nyps" i gom osv.. min häst jullrar så dant med bettet så det kan ju va därför med, men verkar trivas på dom jag har nu :P sen väljer jag inte bettlöst (än) mest för att jag ska kunna dra tag ordentligt om det behövs. min hingst har ju drifter som måste hejdas ibland... haha.
en tjej som hade en häst med ett sår mitt under nosgrimman frågade mig en dag när hon skulle rida om jag hade nån bomull hon kunde stoppa under mot såret. jag föreslog liksom automatiskt att ta av nosgrimman. svaret blev: vill du att jag ska dö eller?
hm... då kunde väl jag känna att hon använde den lite fel. jag tror på att den är där mestadels för prydnad och eventuellt som lite stöd och för att hålla ordning på bett i vissa fall. men kan man inte rida utan någon enstaka gång så känns det inte riktigt rätt. men alla tänker inte som jag, så är det ju :)
Madizon89
Thu 27 Sep 2012 09:25
Jag förstår precis hur du tänker! Och ja kan hålla med dig om att tjejen du beskriver har lite fel värdering angående nosgrimma...
Med tränsbett menar jag alla typer av tränsbett, raka, två och tredelade med rörliga eller fasta ringar, men som inte har någon form av hävstång eller gag effekt...
Man får som du säger testa o se vad just den enskillda hästen tycker mest om... :)
Med tränsbett menar jag alla typer av tränsbett, raka, två och tredelade med rörliga eller fasta ringar, men som inte har någon form av hävstång eller gag effekt...
Man får som du säger testa o se vad just den enskillda hästen tycker mest om... :)
Anonymous
Thu 27 Sep 2012 15:07
precis :) med vanligt tränsbett menade jag tvådelat med lösa ringar just i kommentaren ovan.. haha. men ja, just som du säger :)
Madizon89
Thu 27 Sep 2012 16:02
Jag förstod att du tänkte på ett tvådelat när du skrev att du tycker de nyper... Ett tvådelat tränsbett blir som en nötknäppa ungefär... E inte så god vän me de ja heller...
Anonymous
Wed 26 Sep 2012 21:01
vettig text, något lite seriösare här för en gång skull som kan skapa en vettig debatt såvida inte "bettlös-talibaner" får frispel. ;) Själv föredrar jag bett, men vi har en häst som verkar trivas bra på bettlöst (trots hacket satt långt ned) :P då han inte vill "gå fram till" något bett ordentligt. Vår andra går på både vanliga tränsbett & stång,är en ren odåga på bettlöst då han är lika känslig som urberget självt. Använder inga nosgrimmor såvida det inte är för prydnadssyfte (typ portugisiska träns osv) eller att vi varit för lata med att ta av den från nya träns som provkörs. Ser ingen nackdel i att variera med/utan, man gör bara upptäckter när man varierar/experimenterar, aldrig om man gör som man alltid gjort.
Madizon89
Wed 26 Sep 2012 21:05
Håller med dig, man får testa o se vad just den hästen tycker om osv.
Julia
Wed 26 Sep 2012 20:55
På den engelska har dom ändrat reglerna. Så det är framme på nosryggen man ska få in två fingrar :)
På tävlingar framöver kommer dom börja använda ett "verktyg" som dom sticker in vid nosryggen och kollar så att det inte sitter för hårt.
Det sa dom på min grönt kort kurs:)
På tävlingar framöver kommer dom börja använda ett "verktyg" som dom sticker in vid nosryggen och kollar så att det inte sitter för hårt.
Det sa dom på min grönt kort kurs:)
Madizon89
Wed 26 Sep 2012 21:07
Man ska spänna alla nosgrimmor så att man får in två fingrar emellan nosgrimman o nosryggen på hästen, men den engelska nosgrimman ska sättas två fingerbreddar nedanför kindbenets slut.
blyertspenna
Wed 26 Sep 2012 20:22
Sen finns det ju bettlösa alternativ som inte trycker på nosryggen också ^^
blyertspenna
Wed 26 Sep 2012 21:51
Matilda: det är klart att det trycker någon annanstans, annars finns det ju ingen mening med att ha någon form av utrustning egentligen om inte för dekoration.
Jag syftade på crossunder som verkar genom tryck på undersidan huvudet istället. Det är säkert tryck på nosryggen också men inte alls som ett hack som nämns i texten ovan. Det är väldigt milt med diskreta tryck. Sen kan man så klart missbruka sådana saker också men men.
Jag syftade på crossunder som verkar genom tryck på undersidan huvudet istället. Det är säkert tryck på nosryggen också men inte alls som ett hack som nämns i texten ovan. Det är väldigt milt med diskreta tryck. Sen kan man så klart missbruka sådana saker också men men.
blyertspenna
Wed 26 Sep 2012 21:57
Byt ut "utrustning" till "huvudlag" eller något annat bättre ord. Jag är trött och skriver som ett retard, så jag hoppas att jag inte provocerar någon genom att skriva lite allmänt flummigt och tanklöst. Just so yah know.
Anonymous
Wed 26 Sep 2012 22:02
Alltså, då borde du formulera om din första mening :) För där skrev du att det finns bettlösa träns som inte trycker på nosryggen, men vad jag vet så finns det ej. Cross under trycker mycket riktigt också på nosryggen, men inte på samma sätt som hack, nej.
33 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/509886516/