Sunday 30 September 2012 photo 10/11
|
Jag väljer nu att dela med mig utav en text jag skrev för någon vecka sedan här i gruppen:
(Liten förvarning - nej, texten är inte menad att provocera så jag ber redan nu om ursäkt om ni finner den stötande. Och den är heller inte menad som en total diss till den engelska ridkonsten så finner ni mitt förhållningssätt gentemot böjda halsar (som nödvändigtvis inte behöver innebära engelskt - inget ska tas för givet) störande så ber jag er ignorera det och fokusera på min frågeställning: "vad är det egentligen som gör att ett ekipage uppmärksammas här eller ej?" Jag kräver heller inte att ni ska gilla mitt tankesätt kring hästar jag vill bara väcka lite tankar hos folk om att många felvärderas och jag undrar varför. och vill ni diskutera så ber jag er att hålla en vänlig ton)
Men, vad är det egentligen som gör att ett ekipage uppmärksammas här eller ej? Förbered er nu på en ful diskussion i en längre text där jag desperat försöker klura ut detta mysterium. Kärlek till er som läser och kommenterar. <3
Så åter till frågan, vad är det som gör att vissa uppmärksammas mer än andra även om någon annan kanske jobbat fram något mycket finare? Är det bara när man kan se på två bilder och konstatera att någon ändrat sin häst - oftast så att den kan böja på halsen, det är en bra ändring enligt många, en dålig enligt mig - För texter om hur en ryttare och dess häst ändras och växer mentalt tillsammans är ju varken intressant eller relevant?
För ingen vill väl läsa en mindre roman om hur två individer växer samman och börjar kommunicera, framförallt om det inte finns uppenbara bilder på det när de går ifrån pessoa, inspänningar och hårda händer till att romantiskt galoppera i solnedgången på en vacker strand utan utrustning överhuvudtaget.
Och bilder som speciellt räknas med i "hen är riktigt duktig-genren" tror jag är bilder på när folk lärt sina hästar tricks, hur hästen ligger med huvudet i knät på sin människa, bugar och går i spansk skritt. (no offense trickträning - me gusta tricks, det är ett bra sätt att träna - förutsatt att det görs rätt så klart - och ha roligt tillsammans med sin häst). För då ser man verkligen hur duktiga de är tillsammans, hästen ligger ju faktiskt med huvudet i knät på personen i fråga!
(och för att göra det klart återigen, trickträning är fint, men det finns andra saker som är fina också)
Eller handlar det om tävlingar? Vinster? Hur man klättrar upp i klasserna? Hur man får högre poäng eller lyckas med en häst som inte var menad att lyckas? Och för många är tävlingar en stor del av hästar och det är jag medveten om, den här texten är inte menad som en pik på tävlingsryttare även om jag inte själv ser upp till det.
Och för att knyta ihop diskussionen med mig själv och min lilla skillnadsbild ovan; vad tänker ni? Vad ser ni? (bilderna till vänster: vinter-vår 2011, till höger: Sommar 2012) Ni ser en häst som inte längre böjer på nacken och går i en vacker form som sig bör. Och vad mer? Jo, hon har lite längre man också. Ja, det var ju intressant, såna här bilder får jag jättemycket härlig respons på av människor som gillar hästar med böjda halsar! Fiona går ju helt omvänt i utvecklingen?! Jag förstör henne?! Hon går ju inte i form så nu kommer hon inte att hålla lika länge som hästarna som böjer på sina halsar för att undkomma sina ryttares hårda händer! USCH! FY på mig! JAJJA Elin.
Eller?
Jag ser en häst vars livsgnista börjat spraka igen, en glädje och lycka som inte fanns när hon kom hit. En avslappnad häst som lyssnar, vågar prova på nya saker, vågar leva. En häst som rekommenderades att ha pessoa för att hon var så fruktansvärt tung och stark i mun, som var så svårriden att många ridturer slutade i hopplös tomhet, tårar och ilska när hon bara svängde hem, fast besluten att skita i allt. Jag fick blåsor genom handskarna. Inte så värst jätteskönt.
En häst som jag mer och mer kan rida med min sits, en häst som rids utan metall i sin mun. En häst som inte sticker iväg, totalblockad, en häst som kan skritta lugnt bakom Petra som galopperar som en tok, på långa tyglar för att jag inte bett henne att öka. En häst som man inte ens kunde tänka tanken på att gå först med på en ridtur på bortvägen, den hästen kan jag nu gå först och galoppera med först på bortvägen hela rundor. En häst som inte visste vad longering innebar men som nu går ut på volten bara jag pekar åt höger eller vänster och som dessutom nu byter varv i trav så fort jag tar ett litet steg framför drivlinjen och pekar åt andra hållet.
Är inte det utveckling? Eller bör det inte ens berömmas därför att Fiona inte går som en kringla? Gills det inte då? Är jag så dålig att om Fiona såldes till någon som satte metall i munnen och krossade den blyga själ hon besitter men fick henne att böja halsen när personen i fråga red att denne kunde skryta om hur fin hon blivit och sedan fått massa respons om hur sjukt duktig denne var och hur bra de passade tillsammans? (superlång och jobbig mening, I know)
Visst hade det varit så? Jag hade varit den där "förra ägaren som inte visste vad hon höll på med". De enda som egentligen gett mig bekräftelse på att jag lyckats med någonting här i världen är min mor, syster, Annie och några få närmre människor här på DV. Sen tror jag inte att någon verkligen sett något i det Fiona har blivit. Och visst, nu är jag desperat sökandes efter uppmärksamhet, jag vill bara få en gnutta beröm för att få veta att jag inte suger. Men hur många är det som orkar läsa mina romaner? Få. Hur många är det som tycker att Fiona har blivit finare? Få.
Varför? Varför får vissa personers utvecklingar tillsammans med sina hästar så mycket mer uppmärksamhet? Handlar det kanske om tur? En fin häst? Eller är kravet att man ska rida på samma sätt som majoriteten gör här i västeuropa? Kan någon svara på det?
Jag är ledsen för en lång och jobbig text men jag känner nästan att det inte finns någon mening med att lägga ner massa tid och kärlek på långa texter om inte en enda sate bryr sig förutom de som står mig närmast. Det som gör att jag fortsätter är att jag mår bra av att analysera hur saker och ting går och utvecklas. Men det finns egentligen ingen mening med att hålla det offentligt. Och ja, jag vill ha uppmärksamhet. Förlåt, nu sa jag det. Det förbjudna. Elin vill bli sedd.
Men jag antar att jag får nöja mig med att jag har den stora äran att få ha den mest fantastiska hästen (Och Petra också så klart, men det är ju Lisas bäbis) på jorden. Den häst jag alltid känner mig trygg och välkommen hos. Fiona, min älskade vän i vått och torrt. Den häst som lärt mig så otroligt mycket om hästar, hur de fungerar och kommunicerar. En kommunikation jag numera förstår mig på och inte kan annat än att älska.
Nu ska jag inte plåga er mer. Mer kärlek ifall ni läste ända hit, starkt jobbat!
Annons
Comment the photo
BuryMyHeart
Fri 12 Oct 2012 17:41
hehe jag tycker hon ser gladast ut på bilden längst ner till vänster och surast längst upp till höger x) Men Precis som du säger så handlar ju inte utveckling om att få hästen att kröka på nacken! Det är ju inte så svårt! Men att få hästen att arbeta i en god form, igenom hela kroppen och fortfarande vara avslappnad och göra det med glädje då krävs det lite mer jobb och kunskap!
Att häst och människa börjar trivas mer och mer ihop och lita på varandra är ju minst lika viktigt som att prestera på tävling! Man måste uppskatta sin häst och sätta upp rimliga mål som man kan nå med harmoni och glädje :P
Att häst och människa börjar trivas mer och mer ihop och lita på varandra är ju minst lika viktigt som att prestera på tävling! Man måste uppskatta sin häst och sätta upp rimliga mål som man kan nå med harmoni och glädje :P
blyertspenna
Fri 12 Oct 2012 17:47
Möjligtvis för att det enda hon brydde sig om till vänster var att dra så mycket som möjligt för att komma hem och slippa gå mer. Till höger har hon sin uppmärksamhet riktad mot mig, både när jag sitter uppe på ryggen och är nere på marken, så hon får se hur sur ut hon vill, men i själva verket är hon koncentrerad och uppmärksam. Väldigt uppskattat av mig i alla fall. ^^
Ja, framförallt om det ska komma självmant, ser extremt sällan hästar som rids så bra att de själva klarar av att bära sig i en bra form utan något som helst stöd i tygeln. Det är väldigt tråkigt att det är så mycket fokus på krökningen, hästarna far ju illa...
För mig är det mycket viktigare med en bra relation, men sen har jag aldrig varit intresserad av att tävla, så det blir ju annorlunda för någon som tycker om sånt. Tyvärr väldigt sällan tävlingar sker på hästens villkor..
Ja, framförallt om det ska komma självmant, ser extremt sällan hästar som rids så bra att de själva klarar av att bära sig i en bra form utan något som helst stöd i tygeln. Det är väldigt tråkigt att det är så mycket fokus på krökningen, hästarna far ju illa...
För mig är det mycket viktigare med en bra relation, men sen har jag aldrig varit intresserad av att tävla, så det blir ju annorlunda för någon som tycker om sånt. Tyvärr väldigt sällan tävlingar sker på hästens villkor..
SnutteSnuff
Mon 1 Oct 2012 17:26
Förstår hur du tänker men bara för att men jag tycker att formen inte har något med det att göra. När man utvecklas anser jag som en självklarhet att man växer med hästen bådefrån marken, mentalt, formen (så man inte sliter förmycket på ryggar osv) trickträning, allt. :)
blyertspenna
Mon 1 Oct 2012 17:40
Det är så jäkla ledsamt.. :/ Ser för jävligt ut rent sagt... Både när de gör det och resultatet..
minihingstar
Sun 30 Sep 2012 23:48
Folk börjar i fel ände oftast tyvärr. Rider sina hästar först på skarpa bett och går sedan över till inget. Tyvärr har nog dessa hästar aldrig (menar inte just dig nu) arbetat i from, då de skulle inte behöva starka bett och vara starka då, utan knäcker bara av och försöker komma undan. Då är det bättre att börja i grimma/snällt ett eller vad man nu har och sedan när hästen lyssnar och litar på en, börja arbeta med att få den i form.
Tyvärr så är din häst "2-delad" både innan och nu.
Tyvärr så är din häst "2-delad" både innan och nu.
blyertspenna
Mon 1 Oct 2012 08:54
Folk är sällan villiga att arbeta för "the real deal" eftersom det tar tid och mycket jobb då är det mycket enklare att bara tvinga ner dem med skarpa bett.
Tvådelad? Hur menar du då?
Tvådelad? Hur menar du då?
minihingstar
Mon 1 Oct 2012 12:04
Ja tyvärr så ska allt gå i 190 idag >__<
H*n trampar inte under sig och bakänden lever ett eget liv där bak:p
H*n trampar inte under sig och bakänden lever ett eget liv där bak:p
blyertspenna
Mon 1 Oct 2012 13:18
yuppyupp :/
Jag fokuserar inte på någon form överhuvudtaget och kräver inget sådant av henne mer än att hon ska slappna av, vara bekväm, nöjd och lyhörd. Men rent fysiskt har hon väldigt svårt med baktrampet då hon är väldigt lång i ryggen och har ganska korta ben så hon når inte riktigt fram och ska hon göra det så får jag nog börja piska lite på henne med ett pessoa i munnen så att hon inte sticker när jag gör det, då kanske hon skulle komma ända fram. Men jag känner inte riktigt för det, jag är nöjd så länge hon höjer ryggen och arbetar med rätt muskler så att hon håller för ridningen och det gör hon också så jag kräver inte att hon ska sträcka ut sina ben längre än vad hennes kropp är byggd för helt enkelt. ^^
Petra däremot, vår tinker, är väldigt kort i kroppen med långa ben så hon trampar finfint utan något som helst arbete då hon helt enkelt är byggd på det viset. Så väldigt mycket handlar om deras fysik och Fiona är inte "korrekt", exteriört (om man nu kan säga så, hon skulle knappast bli ett godkänt avelssto) sätt.
Jag fokuserar inte på någon form överhuvudtaget och kräver inget sådant av henne mer än att hon ska slappna av, vara bekväm, nöjd och lyhörd. Men rent fysiskt har hon väldigt svårt med baktrampet då hon är väldigt lång i ryggen och har ganska korta ben så hon når inte riktigt fram och ska hon göra det så får jag nog börja piska lite på henne med ett pessoa i munnen så att hon inte sticker när jag gör det, då kanske hon skulle komma ända fram. Men jag känner inte riktigt för det, jag är nöjd så länge hon höjer ryggen och arbetar med rätt muskler så att hon håller för ridningen och det gör hon också så jag kräver inte att hon ska sträcka ut sina ben längre än vad hennes kropp är byggd för helt enkelt. ^^
Petra däremot, vår tinker, är väldigt kort i kroppen med långa ben så hon trampar finfint utan något som helst arbete då hon helt enkelt är byggd på det viset. Så väldigt mycket handlar om deras fysik och Fiona är inte "korrekt", exteriört (om man nu kan säga så, hon skulle knappast bli ett godkänt avelssto) sätt.
Dekorox
Sun 30 Sep 2012 22:35
Till att börja med vill jag bara skriva att din text känns mest som en onödig diss till de som rider engelsk. Jag rider själv inte engelsk och tar egentligen inte åt mig heller. Men jag kan förstå om folk blir provocerande.
Jag tycker att långa texter överlag är väldigt dryga att läsa just här på DV av rent estetiska själ. DV är en jobbig plattform för långa texter. Jag brukar oftast klicka vidare till nästa bild när det kommer långa romaner. Jag brukar egentligen inte heller kommentera "skillnadsbilder" hos okända personer då det är så extremt svårt att faktiskt kunna se utveckling på ett fåtal bilder.
Varför vissa får mer respons än andra har jag inget bra svar på heller. "That's life" skulle jag vilja säga. Så fungerar det både på internet och i verkliga livet. Man kan inte förvänta sig att få en klapp på axeln ifrån alla. Ta åt dig från de som faktiskt ger beröm och skit i de andra som inte har samma synsätt på saker och ting som dig.
Jag undrar varför du känner ett så starkt behov av uppmärksamhet? Du skriver själv att du och din häst har utvecklats. Är inte det viktigast? Att man SJÄLV vet att man faktiskt KAN?
Jag tycker att långa texter överlag är väldigt dryga att läsa just här på DV av rent estetiska själ. DV är en jobbig plattform för långa texter. Jag brukar oftast klicka vidare till nästa bild när det kommer långa romaner. Jag brukar egentligen inte heller kommentera "skillnadsbilder" hos okända personer då det är så extremt svårt att faktiskt kunna se utveckling på ett fåtal bilder.
Varför vissa får mer respons än andra har jag inget bra svar på heller. "That's life" skulle jag vilja säga. Så fungerar det både på internet och i verkliga livet. Man kan inte förvänta sig att få en klapp på axeln ifrån alla. Ta åt dig från de som faktiskt ger beröm och skit i de andra som inte har samma synsätt på saker och ting som dig.
Jag undrar varför du känner ett så starkt behov av uppmärksamhet? Du skriver själv att du och din häst har utvecklats. Är inte det viktigast? Att man SJÄLV vet att man faktiskt KAN?
Dekorox
Sun 30 Sep 2012 22:59
Du skriver att du hamnar i skymundan p.g.a din ridstil, men samtidigt passar du på att nedvärdera en annan. Känns lite som att kasta sten i glashus. Jag förstår inte vad det är för reaktioner du söker?
Och ja, visst är det viktigt att få beröm! Alla behöver beröm. MEN, måste man ha beröm ifrån 'alla'?
Och ja, visst är det viktigt att få beröm! Alla behöver beröm. MEN, måste man ha beröm ifrån 'alla'?
blyertspenna
Sun 30 Sep 2012 23:09
Jo det kanske jag gör och det är väl hemskt dumt av mig egentligen. Men jag förväntar mig inte att alla ska uppskatta det jag skriver eller hur jag skriver. Jag har redan skrivit i kommentaren ovan vad grundtanken i texten är men folks reaktioner är personliga, antingen gillar de det eller så gör de det inte så jag söker inga speciella reaktioner. Hoppas mest på att folk håller en normal ton när de ogillar det och väljer att kommentera och sen så får man väl se vad som händer.
Jag menar absolut inte att jag behöver beröm ifrån alla, jag tycker att det känns som att du misstolkat texten litegrann. För även om jag skriver om mig själv så är det nödvändigtvis inte där mitt fokus ligger. Frågeställningen står högst upp i texten "vad är det egentligen som gör att ett ekipage uppmärksammas här eller ej?" och det är den jag diskuterar men jag tar in mig själv i det hela också för att göra den personligare och inte bara tomt diskutera hur folk tänker.
Jag menar absolut inte att jag behöver beröm ifrån alla, jag tycker att det känns som att du misstolkat texten litegrann. För även om jag skriver om mig själv så är det nödvändigtvis inte där mitt fokus ligger. Frågeställningen står högst upp i texten "vad är det egentligen som gör att ett ekipage uppmärksammas här eller ej?" och det är den jag diskuterar men jag tar in mig själv i det hela också för att göra den personligare och inte bara tomt diskutera hur folk tänker.
Dekorox
Sun 30 Sep 2012 23:50
Jag har läst igenom den en till gång men känner att jag inte ändrat uppfattning om den ändå. Att huvudfrågan är 'vad det är som gör att vissa får uppmärksamhet medan andra inte får det' förstår jag. Det är en intressant frågeställning! Men utifrån resten av texten vill jag omformulera frågan till "Varför får inte alternativa ridstilar samma uppmärksamhet som den engelska?"
Du skriver att du sällan får beröm och får istället fler negativa kommentarer från de som inte delar samma synsätt som dig. Den här texten är i mitt tycke en ren käftsmäll till alla som rider engelskt. Och då undrar jag, vad har dina personliga värderingar kring den engelska ridstilen att göra med din huvudfråga?
Av ren nyfikenhet; brukar du själv kommentera dessa s.k. skillnadsbilder?
Du skriver att du sällan får beröm och får istället fler negativa kommentarer från de som inte delar samma synsätt som dig. Den här texten är i mitt tycke en ren käftsmäll till alla som rider engelskt. Och då undrar jag, vad har dina personliga värderingar kring den engelska ridstilen att göra med din huvudfråga?
Av ren nyfikenhet; brukar du själv kommentera dessa s.k. skillnadsbilder?
blyertspenna
Mon 1 Oct 2012 08:51
Jo, du har absolut en poäng med det, jag är ingen höjdare på svenska så saker och ting tenderar väl att bli knasiga när jag verkligen försöker få fram någonting.
Jag har tyvärr inget bra svar på det mer än att texten är skriven mer eller mindre som en krönika och inte en "rakt av argumenterande text" och en krönika blir lätt personlig och kanske vill jag utdela en käftsmäll efter alla käftsmällar jag själv fått men det är väl kanske det sista man ska göra. I don´t know.
Överlag: Nej, stöter ganska sällan (och laddar väldigt sällan upp det om det inte är för en sån här typ av text) på det och när jag gör det så handlar det oftast om en förvandling ifrån att hästen går med huvudet i luften men sedan går bakom lod med sänkt rygg - ingen höjdare i mina ögon. Folk tycker väl inte att jag är en höjdare heller men många verkar fokusera så mycket på bilderna, det är få som skriver ordentligt vad som hänt eller orkar läsa om någon faktiskt skrivit när det egentligen kanske hänt så mycket mer än vad bilderna skvallrar om. Så jag vill ha lite text också för att få mer bakgrund och fakta och vad som i grund och botten verkligen har hänt och utvecklats.
Jag har tyvärr inget bra svar på det mer än att texten är skriven mer eller mindre som en krönika och inte en "rakt av argumenterande text" och en krönika blir lätt personlig och kanske vill jag utdela en käftsmäll efter alla käftsmällar jag själv fått men det är väl kanske det sista man ska göra. I don´t know.
Överlag: Nej, stöter ganska sällan (och laddar väldigt sällan upp det om det inte är för en sån här typ av text) på det och när jag gör det så handlar det oftast om en förvandling ifrån att hästen går med huvudet i luften men sedan går bakom lod med sänkt rygg - ingen höjdare i mina ögon. Folk tycker väl inte att jag är en höjdare heller men många verkar fokusera så mycket på bilderna, det är få som skriver ordentligt vad som hänt eller orkar läsa om någon faktiskt skrivit när det egentligen kanske hänt så mycket mer än vad bilderna skvallrar om. Så jag vill ha lite text också för att få mer bakgrund och fakta och vad som i grund och botten verkligen har hänt och utvecklats.
Asfaloth
Sun 30 Sep 2012 22:33
Oj vet inte vad jag ska skriva nu xD Men läste allt i alla fall, och tycker det är dåligt att man bedömmer utifrån en bild när det kanske finns en hemsk historia bakom hur hästen kröker så "vackert" på nacken. Eller tvärtom, säger att något ser dåligt ut när hästen kanske är ypperligt lycklig!
blyertspenna
Sun 30 Sep 2012 22:41
Haha ^^ Yay! Jag håller med, folk är också, alltför ofta, väldigt lata vad gäller läsning och tittar helt enkelt bara på bilderna och kastar sedan ur sig kommentarer utan att egentligen förstå vad det handlar om. Eller vice versa, att folk helt enkelt inte skriver utan bara lägger upp bilder.
Anonymous
Sun 30 Sep 2012 22:33
*glad när inlägg längre än 2 rader dyker upp* :D Ungefär som en inlägg om inspänningar jag skrev på denna gruppen igår, ganska lång text & däeför väldigt få kommentarer, för folk bryr sig inte om att läsa. Skriver man däremot exakt samma sak i en tafatt, kort, rörig text dyker en jeffla massa kommentarer upp. :P Vi vill väl alla få bekräftelse på att vi gör något bra & beröm får oss att må bra, det är ju självklart! Världen skiter i en så fullständigt & tar en så för givet att man bara vill spy på den, därför känns en bekräftelse på att man gjort ett bra jobb ännu bättre! Du lägger fram något som är beundransvärt, inte bara vilken snyggt matchad outfit ni har eller vilka märken kläderna är av, som man oftast ser. XD Tumme upp & bra jobbat!
blyertspenna
Sun 30 Sep 2012 22:39
*håhå* :'D
Det är riktigt tråkigt tycker jag, att folk är så lata vad gäller läsning.. :/ Ser så många primitiva texter, folk i min ålder som skriver som om de nyss lärt sig hantera en penna - näst intill skrämmande enligt mig! (nu är jag väl inte superskrivbegåvad själv, framförallt inte i såna här texter där jag bara fokuserar på att få något sagt men jag kan åtminstone stava och placera ord rätt i meningar osv osv)
Ja, det är hemskt ledsamt ibland men det känns, precis som du säger, riktigt bra om man faktiskt får beröm eller bekräftelse! Människor är så bra på att spotta ur sig allt negativt om alla men när det kommer till beröm och uppmuntran, ja då blir det mycket svårare!
Tack så hemskt mycket, måste säga att din kommentar värmer! :')
Det är riktigt tråkigt tycker jag, att folk är så lata vad gäller läsning.. :/ Ser så många primitiva texter, folk i min ålder som skriver som om de nyss lärt sig hantera en penna - näst intill skrämmande enligt mig! (nu är jag väl inte superskrivbegåvad själv, framförallt inte i såna här texter där jag bara fokuserar på att få något sagt men jag kan åtminstone stava och placera ord rätt i meningar osv osv)
Ja, det är hemskt ledsamt ibland men det känns, precis som du säger, riktigt bra om man faktiskt får beröm eller bekräftelse! Människor är så bra på att spotta ur sig allt negativt om alla men när det kommer till beröm och uppmuntran, ja då blir det mycket svårare!
Tack så hemskt mycket, måste säga att din kommentar värmer! :')
Anonymous
Sun 30 Sep 2012 22:45
Bara att tänka på arbetsplatsen min; Man får ofta höra vad som gjorts dåligt eller kan göras bättre, men när något gjorts bra uteblir kommentar. Lite som ett alternativ till träning på djur "Belöningen är utebliven korrigering." Tror det är det som kallas negativ förstärkning? Positiv förstärkning är väl när "oönskat beteende hanteras genom ignorering/utebliven belöning." Hur som helst, man måste få veta vad man gjort fel för att kunna göra det rätt men man måste också få bekräftelsen. (virrigt klockan 22:45-pladder) XD
blyertspenna
Sun 30 Sep 2012 22:57
Precis! Nej, det är riktigt tråkigt att det är sådant negativt fokus.. Vi behöver mer positivt för att må bra, beröm, uppmuntran, bekräftelse, stöd - utan det blir man så liten och osynlig bland folk (en känsla som suger, framförallt om man alltid varit den lilla och osynliga människan och bara kan se hur andra blir omtyckta och synliga och man kan inte för fem öre förstå vad man själv gör för fel.)
(haha, svenskan ligger på topp och hjärnan är kapabel att lösa svåra matteproblem! Men det är fint, framförallt att läsa det igen nästa dag när man är pigg) xD
(haha, svenskan ligger på topp och hjärnan är kapabel att lösa svåra matteproblem! Men det är fint, framförallt att läsa det igen nästa dag när man är pigg) xD
Ravyn
Sun 30 Sep 2012 22:17
Woho! Bra text!
När du berättade om dig och din häst så kom tårarna.
Låter precis som mig och min häst...
Känslan när man ser hur lycklig hästen är nu, hur fri hon är..
Vi kör inte efter någon speciell stil, vi kör vår stil.
Det som fungerar för oss.
Nu rider jag iväg med grimma och kan rusa igenom skogen i full galopp men ändå veta att hon stannar när jag ber om det.
DET är utveckling, precis som du skriver.
När du berättade om dig och din häst så kom tårarna.
Låter precis som mig och min häst...
Känslan när man ser hur lycklig hästen är nu, hur fri hon är..
Vi kör inte efter någon speciell stil, vi kör vår stil.
Det som fungerar för oss.
Nu rider jag iväg med grimma och kan rusa igenom skogen i full galopp men ändå veta att hon stannar när jag ber om det.
DET är utveckling, precis som du skriver.
blyertspenna
Sun 30 Sep 2012 22:24
Åh, man tackar så hemskt mycket!
Ååååw c': (håhå, våra pållar är ju inte helt olika till utseendet heller för den delen!)
Jamen precis! Man utvecklar något eget, kör sina egna race och man själv och de som står närmast och har sett förvandlingen med sina egna ögon är ju medvetna om vilken förändring det är men de allra flesta ser liksom ingenting i det och det tycker jag är lite tråkigt. När man ser ungdomar på sina heta ponnyer på tävlingar, de har pessoan och hjälptyglar men har noll koll på sina hästar men ändå anses de vara duktiga för att de klarar att hoppa en bana utan att dö. Men har man faktiskt utvecklats och kommit långt och verkligen kommunicerar, ja då har man en riktigt snäll häst och har haft en himlans tur. Det är inte hela världen att inte få uppmärksamhet för att man lyckas med något men jag tycker att det är så jobbigt att sjunka till botten i så mångas ögon bara för att jag väljer att rida och hantera som jag gör=inga onaturliga böjningar.
Ååååw c': (håhå, våra pållar är ju inte helt olika till utseendet heller för den delen!)
Jamen precis! Man utvecklar något eget, kör sina egna race och man själv och de som står närmast och har sett förvandlingen med sina egna ögon är ju medvetna om vilken förändring det är men de allra flesta ser liksom ingenting i det och det tycker jag är lite tråkigt. När man ser ungdomar på sina heta ponnyer på tävlingar, de har pessoan och hjälptyglar men har noll koll på sina hästar men ändå anses de vara duktiga för att de klarar att hoppa en bana utan att dö. Men har man faktiskt utvecklats och kommit långt och verkligen kommunicerar, ja då har man en riktigt snäll häst och har haft en himlans tur. Det är inte hela världen att inte få uppmärksamhet för att man lyckas med något men jag tycker att det är så jobbigt att sjunka till botten i så mångas ögon bara för att jag väljer att rida och hantera som jag gör=inga onaturliga böjningar.
Anonymous
Sun 30 Sep 2012 22:06
Once again! Otroligt bra skrivet :D Vill skriva ett bra svar men kommer inte på något, du har så jäkla rätt (Kunde lika gärna vart jag som skrivit men jag är inte så bra på att få fram mening med texter som du är hehe)
37 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/509999976/