Wednesday 3 October 2012 photo 9/10
|
Är inte novelltypen, men är sugen på att veta om någon håller med mig!
Jag är så förbannat trött på detta krig mellan hästfolk! Idag är det fajten mellan den naturliga sidan och den traditionella sidan som stör mig mest. Ser för ofta folk som hackar på varandra. En hoppryttare klankar ner på en som tränar NH med sin häst. Folk som blivit frälsta av att ha sina hästar barfota försöker omvända alla som har skor på sina.
Kan vi inte bara göra det vi själva tror och tycker är sunt för våra hästar, dela med oss av den kunskap vi har till de som vill höra, och vill vi inte ta åt oss av någons synpunkter och kunskap - skit i det, skött ditt och låt den personen göra sitt och tro på sin sak! Det finns ingen anledning att klanka ner på varandra!
Jag fick en del konstiga blickar i stallet då jag sprayade ÄCV på Roys strålar. Fick till och med en fråga om vad jag höll på med och ett litet skratt när jag sade vad som var i flaskan. Det kändes lite som att vara mobbad igen. Smyga lite i stallet med att verka hovarna, skölja av betforen och spraya med ÄCV. Det ska inte behöva vara så. Jag ska inte behöva känna mig utanför för att jag inte sköter hästen så som alla andra. Lyckligtvis tror jag ägaren tyckte att jag verkar veta vad jag pratar om och gick med på den lilla förändringen att göra sig av med sockret i betforen och att spraya strålen.
Nåja, jag tycker att man ska sluta hacka på varandra hela tiden. Jag kan förstå att man blir sur och vill förespråka sina egna metoder; för detta är en vid sport/hobby med många inriktningar och vi handskas med levande djur! Klart vi vill det bästa för alla hästar, och man förlitar sig gärna på det man redan vet. När man ser någon som gör något vi inte lärt oss om, något som verkar ologiskt för oss och som vi tycker kan skada hästen så hackar vi gärna på det istället för att lära oss mer om det och försöka se saker ur ett nytt perspektiv.
Jag förstår att vi blir sura för som sagt handlar detta om levande djur. Men ibland måste vi inse att om någon gör något för hästens välmående och inte verkar vilja ändra på sin åsikt - gå vidare och gör det du tycker är bäst för dina egna hästar istället. Samma sak gäller om det är tvärtom, om någon kommer med ett nytt budskap och du inte vill lyssna på det, smutskasta inte personen eller metoden som denna håller på med - fortsätt med det som du tycker är logiskt.
Självklart tycker jag att man ska ta in all kunskap egentligen. Jag tycker att det är jätteintressant att höra alla synpunkter från alla håll. Men vill någon inte lyssna, eller vill du inte höra på - strunta i det då istället för att klanka ner varandra :)
Annons
Camera info
Camera DSLR-A300
Focal length 70 mm
Aperture f/5.6
Shutter 1/250 s
ISO 100
Comment the photo
kkarinagren
Sat 3 Nov 2012 10:35
jätte bra skrivet, håller faktiskt med dig, men det är ju klart att man blir sur och kan säga till de ryttare som gör illa sina häst eller något annat dumt. men jag håller fortfarande med dig! :)
Asfaloth
Sat 3 Nov 2012 10:41
Ja om någon verkligen utsätter en häst för lidande tycker jag att man ska få bli lite arg såklart! Jag skulle ju inte stå och se på och tycka att alla får ha sina metoder om jag såg någon stå och slå sin häst :O men tack hehe!
Asfaloth
Fri 5 Oct 2012 21:13
Privathäst i en håla utanför jönköping, så skulle ju vara märkligt isåfall xD
eJulianoStar
Fri 5 Oct 2012 16:14
Håller med dig :) Har haft mkt skitsnack om mig då jag blandar olika stilar och helt enkelt har min egen stil, jag är inte åt varken det ena lr det andra hållet men många verkar ha svårt att acceptera detta :) Så hade med tyckt att de va skönt om alla kunde sluta att hacka ner på folk. Enda gången då jag skulle tycka att det är okej att lägga sig i är om någon gör något mot sin häst som kan bli farligt eller orsakar smärta för hästen :)
Asfaloth
Fri 5 Oct 2012 18:47
Märkligt! Jag är likadan, tar lite ditt och datt från alla stilar :D Ja självklart kan man säga vad man tycker om en häst uppenbarligen lider :O
eJulianoStar
Sat 6 Oct 2012 19:55
Ja man ska ju hitta det som fungerar för en själv och ens häst och det betyder ju inte alltid att man måste ta allt från samma stil :) Ja hanterar min häst som en western häst men är dressyrryttare och äger inte ens en western sadel :P
41DS
Thu 4 Oct 2012 14:41
jag är "barfotamänniska" , jag undviker snack med "järnmänniskor" då det slutar med gräl..
så jag menar :P
så jag menar :P
Asfaloth
Thu 4 Oct 2012 14:43
Jag kan prata med "järnmänniskor" utan bråk :) Har båda en trevlig ton går det alldeles utmärkt!
41DS
Thu 4 Oct 2012 14:49
fast det går inte att övertala dom haah x) dom jag träffat iaf.
Slutar med att man ger upp och säger jaja, så låter man dom "vinna" liksom :P
Slutar med att man ger upp och säger jaja, så låter man dom "vinna" liksom :P
Asfaloth
Thu 4 Oct 2012 14:53
Mja, om man försöker övertala folk brukar de inte bli så glada :P Det är ju det jag inte gör xD
Asfaloth
Thu 4 Oct 2012 00:48
Haha, är skönt att man inte är den enda här i världen som är trött på krig mellan de olika hästinriktningarna xD
Anonymous
Wed 3 Oct 2012 22:17
Det hela beror väl på att hästar är levande varelser & att folk tycker en annans häst plågas bara för att den inte sköts/hanteras på samma sätt som ens egna. Många tycker jag har en väldigt konstig hästhållning; Han går ute dygnet runt året runt & jag pratar inte babyspråk med honom & visar hur mycket jag älskar honom genom att mata honom med massor av godis, något jag verkligen ratar men som andra får göra om de så vill det. Av någon oförklarlig anledning tyr sig hästakraken till mig ändå! (förstå ironin i formuleringen) Alla gör på vissa sätt med sina hästar av en anledning & de är troligen mer insatta i varför själva än vad jag är, men man kan alltid fråga/ifrågasätta med målet att lära sig mer/få insikt i saken.
Asfaloth
Wed 3 Oct 2012 22:20
Ja, det var ju det jag sa mer eller mindre xD Det är levande varelser vi handskas med.
Anonymous
Wed 3 Oct 2012 22:26
jag är lite smått trött så blev lite hoppigt där i mitten ;) (när jag är trött börjar jag läsa på samma rad om o om igen) XD
ellieep
Wed 3 Oct 2012 22:01
är också så sjuuuukt trött på det -.- asså jag tycker väll att man kan "lägga sig i" om någon verkligen behandlar sin häst hemskt för det tycker jag är samma sak som om att man ska ju lägga sig i om man vet ett barn blir misshandlat av sina föräldrar. Men om det bara är något litet tex som om någon använder pessoabett vilket jag är emot så säger man ändå inte att den personen är hemsk,djurplågare osv... utan man kan bara som du säger dela med sig av sin kunskap :) förstår verkligen inte hur folk tänker när de säger tex djurplågare till någon för det brukar ju oftast bara leda till motargument. då är man bara en sur bitterfitta som jag brukar säga^^ som vill starta onödiga diskussioner ^^
Asfaloth
Wed 3 Oct 2012 22:07
Haha ja precis. Uppenbar djurplågeri är ju en sak - men allt annat är ett eget val. Och vill man inte lyssna på någon så är det bara att trevligt avbryta diskussionen, istället för att hacka tillbaka :P Och vill man dela med sig av vad man själv anser är "rätt" ska man inte klanka ner på personen och lämna diskussionen om denne inte vill höra på. Då skulle man slippa alla dessa krig! xD
successu
Wed 3 Oct 2012 21:46
Ja, tycker precis som dig - för tyvärr har denna diskrimingering bland alla olika hästfolk bara blivit värra under de två år jag haft häst..
Lite sjukt hur alla håller på. Men tror att vissa har verkligen svårt att sluta när de väl bestämt sig för att hålla på sin ideè. Sen är vi ändå hästfolk.
Jag är den enda i mitt stall som nu kommer hålla på med western, och den enda som hållt på med nh. Tro mig inte fel, jag älskar mitt stall - men blickarna man får ibland är inte välkomnande.
Sen har det klart vart positivt med - En frågade om jag kunde hjälpa henne med hennes häst vilket jag vart väldigt glad över!
Men tror att folk med tiden börjat känna att de måste bestämma sig vilken sida de står på. Antingen tävlings sidan eller nh sidan.
När var hästskötsel och ridning bara det senast? Kan knappt inte komma ihåg det längre.
Lite sjukt hur alla håller på. Men tror att vissa har verkligen svårt att sluta när de väl bestämt sig för att hålla på sin ideè. Sen är vi ändå hästfolk.
Jag är den enda i mitt stall som nu kommer hålla på med western, och den enda som hållt på med nh. Tro mig inte fel, jag älskar mitt stall - men blickarna man får ibland är inte välkomnande.
Sen har det klart vart positivt med - En frågade om jag kunde hjälpa henne med hennes häst vilket jag vart väldigt glad över!
Men tror att folk med tiden börjat känna att de måste bestämma sig vilken sida de står på. Antingen tävlings sidan eller nh sidan.
När var hästskötsel och ridning bara det senast? Kan knappt inte komma ihåg det längre.
successu
Wed 3 Oct 2012 22:15
Jo men är inte hästmänniskor kände för att gå med inställning " kan bäst och vet mest "?
Känns som att allt vore så mycket bättre om alla bara acceptera att vi tänker olika och gillar olika saker - inte så svårt ;)
Känns som att allt vore så mycket bättre om alla bara acceptera att vi tänker olika och gillar olika saker - inte så svårt ;)
Asfaloth
Wed 3 Oct 2012 22:21
Jag tror det handlar mer om att det finns så många vägar att välja mellan och det är levande varelser. Vad vi ser som nyttigt och sunt för våra hästar ser någon annan som onödig tortyr xD Det går ju omöjligt att jämföra med hur folk spelar fotboll eller kör cross! Tror att folk i alla sporter och hobbys kan tro de vet mest ;)
successu
Wed 3 Oct 2012 22:33
Jovars, men åååååh så mycket bättre världen vore om folk bara accepterade att alla är vi olika! xd
whatsmyname89
Wed 3 Oct 2012 21:41
Känner oxå att man måste smyga med vissa saker för att slippa jobbiga blickar eller frågor.
Asfaloth
Wed 3 Oct 2012 21:44
Ja :/ Just nu i ena stallet känns det lite som att man ska ha skor på hovarna och man ska sikta på att tävla i hoppning och man ska ha några märkesgrejer i alla fall. Alla är jättetrevliga, men man känner ändå utanförskapen!
whatsmyname89
Wed 3 Oct 2012 22:03
Tävlingsfolk kollar ofta konstigt på en när man säger att man inte inriktar sig på nåt speciellt utan bara hobbyrider.
Asfaloth
Wed 3 Oct 2012 22:08
Usch ja! :/ På julafton var vi hos några som hade döttrar som rider, och de frågade rakt ut om jag tävlar, och när jag sa nej bara fnös de...
47 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/510074409/