Thursday 4 October 2012 photo 1/8
![]() ![]() ![]() |
Att ha djur naturligt ?
Hund som katt som häst
har hunden ett normalt hundliv hos oss människor? Lever dom naturligt? Bor dom ute i kallt som varmt? nej dom ligger ofta och latar sig i soffan och vägrar gå ut om det regnar, mår dom dåligt av det? min hund gör inte det. Men är det naturligt för dom? nej inte det minsta.
katten då? den kommer och går som den vill, den liv består mest av att sova äta och skita, den går heller inte ut när det regnar eller när dte är mörkt. Är det naturligt för dom att bo tillsammans med en hund ch en människa? Inte mår dom dåligt för det?
Har du någonsin hört någon säga " men gud vilken djurplågare du är som inte har hunden på lösdrift!" "han trivs bättre ute!" har aldrig hört det, har du?
Så varför detta hysterier om att hästar mår dåligt på box, dom borde leva naturlig osv, vara barfota tros att dom haltar fram för det är "naturligt"
INget tamdjur lever naturligt idag, men frågan är om dom verkligen mår dåligt av det? Vi lever inte naturligt, mår vi dåligt? Skulle vi må bättre av att bo i en grotta och bära skinn? Varför utvecklades vi åt detta håll då, varför har vi inte stannat kvar på stenåldern om vi då hade det så bra?
det kan man fråga sig, vi har blivit mer bekväma av oss och det har våra tamdjur också. vi för männskligar katter och hundar och hästar men när vi gör det med hästar då är det stor hysteri om det? Varför inte gå på alla som har hundar och katter inne också då?
bara en tanke, vad tycker du?
Annons
Camera info
Camera W595
Focal length 4 mm
Aperture f/2.8
Shutter 1/250 s
ISO 64
Comment the photo
eJulianoStar
Sat 6 Oct 2012 20:12
Håller med till viss del :) Både box och lösdrift har sina fördelar och nackdelar. Men jag tycker det bäst är, iaf för min häst, att gå ute många timmar, kanske komma ut mellan 6-7 och komma in på kvällen vid 9-10 :) för en häst behöver vara ute mkt och inte stå en massa timmar stilla i en box. Anledningen till att jag inte är så glad för lösdrift är för min häst blir så himla trött i kroppen och trött rent allmänt av att gå ute dygnet runt och känner mig inte snäll om jag då ska träna och kanske kräva av henne att hon ska orka hoppa och att hon ska orka hålla kort galopp osv...Men om jag måste välja mellan att ha hästen på lösdrift eller många timmar inne i box så skulle jag utan tvekan välja lösdrift för det är mkt bättre än att de står inne massa timmar. Men som sagt tycker mkt ute och några timmar inne så de får vila är det bästa :)
Sarahlagerquist
Sat 6 Oct 2012 07:33
Words!!
Jag har inget emot boxar
men isf ska dom vara stora och ha rätt utrymme och sånt, själv fördrar jag lösdrift, min fd medryttarpony gick i lösdrift och enligt mig är det mer fritt, Han kunde va i hagen eller stallet. ha kände sig bekväm i det och det är viktigast.
Min åsikt om det du vill få fram i den här texten är att .
djur och även vi människor kanske inte är så naturliga idag men det har
inte med det att göra. man får ju lyssna till sig själv och sitt djur! Det viktigaste är att vi alla mår bra! :)
Jag har inget emot boxar
men isf ska dom vara stora och ha rätt utrymme och sånt, själv fördrar jag lösdrift, min fd medryttarpony gick i lösdrift och enligt mig är det mer fritt, Han kunde va i hagen eller stallet. ha kände sig bekväm i det och det är viktigast.
Min åsikt om det du vill få fram i den här texten är att .
djur och även vi människor kanske inte är så naturliga idag men det har
inte med det att göra. man får ju lyssna till sig själv och sitt djur! Det viktigaste är att vi alla mår bra! :)
Sassssan
Fri 5 Oct 2012 12:38
Det var faktiskt en väldigt bra tanke/åsikt. Jag säger inget emot folk som varken har lösdrift eller stall. Man får helt enkelt lyssna på sin häst. Min häst hade tex aldrig trivts på lösdrift. Han tycker om att få komma in i sin box och regnar det så hade han gärna velat komma in redan vid fyra :p även fast han har täcke. varje kväll står han vid grinden och skrapar. Hade man satt han på lösdrift hade han vart sur på en i en evighet :p Sedan finns det säkert hästar som hade trivts bättre med att få stå på lösdrift. Alla individer är olika. Så enkelt är det. angående hagar har jag en annan åsikt dock.
MalinBalin93
Thu 4 Oct 2012 17:14
Jag säger inte att dte är djurplågeri att ha sin häst i stall och säger framför allt inte att de INTE kan tycka om att stå i stall MEN jag kollar faktiskt väldigt snett på folk som har hästarna i boxar från kvällen till morgonen och sedan går de ute i platta tråkiga hagar som inte är större än en paddock ensamma då kan jag definitivt säga att jag inte tycker det är hälsosamt för djuret att gå så och den skulle inte välja det livet framför en lösdrift med en harmonisk flock av artfränder.
![](http://cdn07.dayviews.com/110/_u1/_u2/_u7/_u0/_u1/_u4/u1270148/1374760094_m_1.jpg)
MalinBalin93
Sat 6 Oct 2012 12:50
Haha jag tror faktiskt inga stall bara låter sina hästar stå inne 6timmar xD
Adoette
Thu 4 Oct 2012 14:45
Skillnaden är ju rovdjur och flyktdjur. Rovdjur sover och latar sig väldigt gjärna men flyktdjur gör inte det. De är gjorda för att springa, vara i flock och röra på sig.
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Thu 4 Oct 2012 11:39
Jag har väl alltid menat att vildhästlivet inte är en lätt match. Lite därför man kan hitta ett par hästkadaver efter vintrar, så svagare individer inte klarat påfrestningen. Överlag så är det ju inga vackra dödar de går till möts i ett vilt tillstånd, utan det är en lång tids försvagning innan, innan de självdör eller i vissa fall faller offer för vilddjur (där det finns). Vilda hästar har sällan heller perfekta hovar, är lagom tjocka och glansiga i pälsen. De lever ett rätt tufft liv.
Jämför man med hur vi har dem i fångenskap så kan man säga att vi kan erbjuda ett enklare liv, med mer hälsobestyr och lite bättre levnadsstandard. Det blir ju lättare att hålla även äldre hästar eller hästar med hälsoproblem friskare längre.
Men, sen måste man å andra sidan se till vad hästen är för djur, och vad den är skapt för. En häst är och förblir ett ströv-djur, vars hla existns egentligen går ut på att föröka sig och leta mat. Det gör den genom att under väldigt många timmar per dag gå runt och leta föda. Att då göra som en del gör idag och hålla en häst i box med kanske nån timmes utevistelse i rasthage är dessvärre inget som faller sig naturligt för hästen. Det är ju här som vi kan hitta flest fall av kolik, hältor, stressbetingade beteenden och psykiskt och fysisk ohälsa. För mycket stillastående gynnar inte hästen alls, så det den mår bäst av är utan tvekan mycket rörelsemöjligheter. Samma sak med foder: Hästen är skapt för att tugga mycket och länge. Den känner inte mättnad genom att fylla magen, utan snarare hur länge den tuggat. Att då utfodra med mindre mängd grovfoder och en jäkla massa krafft kan ge såväl magrubbningar som mental ohälsa.
Så visst finns det aspekter av hur hästen är skapt och hur den betér sig i det vilda som man nästan måste titta till för att försöka få en så hälsosam hästhållning om möjligt. Pratar man sen bett (som ju är n annan sak som ofta är på tapetn) får man ju snällt inse att det egentligen - om vi nu ska vara ärliga - inte finns plats för bettet i munnen. Sen går det alltid att få till en bra hästhållning med bett ändå, om man väljer rätt och ser till hur man användr det.
Skoning är väl en sak som i teorin är bättre att inte ha, men att däremot säga att skor alltid är fel är omöjligt. Hästar kan leva fullt drägliga, friska liv även med skor. På det finns det många exempel. Och tyvärr har vi idag ingen naturlig selektion. Felande elelr svaga individer rensas inte ut naturligt, och idag finns gott om hästar med fruktansvärt dåliga hovar ellr benställning. Själv har jag tex en valack som pga sin benställning helt enklt inte skulle kunna gå barfota. För hans del krävs en del manipulering med vinklar och beslag för att han ska fungera som bäst.
Att följa hur hästen lever i det vilda tror jag är svårt i dagen samhälle. Och att sen tro att hästen lever en väldigt enkel eller i alla lägen frisk tillvaro i det fria är ganska naivt. I varje fall sett från djurskydds-synpunkt. Sen är det antagligen så att vilda bestånd upplever mindre stess än den generella tamhästen.
Men allt är ju en avvägning, och jag tror att man dels måste titta på hur hästen är skapt och försöka tillgodose rätt grundläggande behov för att få en bra hästhållning. Har du exempelvis inget vindskydd eller ligghall i hagen är det ju knappast dåligt för hästen att ha ett regntäcke på den om det är rejält oväder. Hästen hade inte självmant valt att stå i pisseblötan om den kunnat söka skydd, så det visar ju att hästen - liksom de flesta däggdjur - hellre håller sig relativt varma om den själv får välja.
Men som sagt - allt går till en gräns, och jag personligen hade inte valt en hästhållning som går för långt ifrån att se hästen som ett strövande, betande djur.
Jämför man med hur vi har dem i fångenskap så kan man säga att vi kan erbjuda ett enklare liv, med mer hälsobestyr och lite bättre levnadsstandard. Det blir ju lättare att hålla även äldre hästar eller hästar med hälsoproblem friskare längre.
Men, sen måste man å andra sidan se till vad hästen är för djur, och vad den är skapt för. En häst är och förblir ett ströv-djur, vars hla existns egentligen går ut på att föröka sig och leta mat. Det gör den genom att under väldigt många timmar per dag gå runt och leta föda. Att då göra som en del gör idag och hålla en häst i box med kanske nån timmes utevistelse i rasthage är dessvärre inget som faller sig naturligt för hästen. Det är ju här som vi kan hitta flest fall av kolik, hältor, stressbetingade beteenden och psykiskt och fysisk ohälsa. För mycket stillastående gynnar inte hästen alls, så det den mår bäst av är utan tvekan mycket rörelsemöjligheter. Samma sak med foder: Hästen är skapt för att tugga mycket och länge. Den känner inte mättnad genom att fylla magen, utan snarare hur länge den tuggat. Att då utfodra med mindre mängd grovfoder och en jäkla massa krafft kan ge såväl magrubbningar som mental ohälsa.
Så visst finns det aspekter av hur hästen är skapt och hur den betér sig i det vilda som man nästan måste titta till för att försöka få en så hälsosam hästhållning om möjligt. Pratar man sen bett (som ju är n annan sak som ofta är på tapetn) får man ju snällt inse att det egentligen - om vi nu ska vara ärliga - inte finns plats för bettet i munnen. Sen går det alltid att få till en bra hästhållning med bett ändå, om man väljer rätt och ser till hur man användr det.
Skoning är väl en sak som i teorin är bättre att inte ha, men att däremot säga att skor alltid är fel är omöjligt. Hästar kan leva fullt drägliga, friska liv även med skor. På det finns det många exempel. Och tyvärr har vi idag ingen naturlig selektion. Felande elelr svaga individer rensas inte ut naturligt, och idag finns gott om hästar med fruktansvärt dåliga hovar ellr benställning. Själv har jag tex en valack som pga sin benställning helt enklt inte skulle kunna gå barfota. För hans del krävs en del manipulering med vinklar och beslag för att han ska fungera som bäst.
Att följa hur hästen lever i det vilda tror jag är svårt i dagen samhälle. Och att sen tro att hästen lever en väldigt enkel eller i alla lägen frisk tillvaro i det fria är ganska naivt. I varje fall sett från djurskydds-synpunkt. Sen är det antagligen så att vilda bestånd upplever mindre stess än den generella tamhästen.
Men allt är ju en avvägning, och jag tror att man dels måste titta på hur hästen är skapt och försöka tillgodose rätt grundläggande behov för att få en bra hästhållning. Har du exempelvis inget vindskydd eller ligghall i hagen är det ju knappast dåligt för hästen att ha ett regntäcke på den om det är rejält oväder. Hästen hade inte självmant valt att stå i pisseblötan om den kunnat söka skydd, så det visar ju att hästen - liksom de flesta däggdjur - hellre håller sig relativt varma om den själv får välja.
Men som sagt - allt går till en gräns, och jag personligen hade inte valt en hästhållning som går för långt ifrån att se hästen som ett strövande, betande djur.
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Thu 4 Oct 2012 17:06
Oj, haha, vad kul! Flyter så gärna iväg när jag väl börjar på något, så saker brukar bli som en hel novell:P
Hippogriff
Thu 4 Oct 2012 10:56
För det första, hundar, katter och människor är inte hästar! Det är bra att du har en egen åsikt men andra har också egna åsikter. Och nej, katter och hundar mår inte bra av att bara sitta inne hela dagarna, speciellt inte hundar. Katter är ju lite mera sådär, i det vilda så typ det enda dom gör är ju att "sova" när dom inte jagar och äter. Förutom vissa katter som måste fly från rovdjur, men lejon tex är ett kattdjur som typ bara sover förutom när dom jagar och äter! Hästar mår bra av att vara ute, det är andras åsikt och så är det faktiskt! Hur tama vi än har gjort dom. Men däremot så betyder inte det att vi inte kan ha dom i box!
![](http://cdn07.dayviews.com/101/_u4/_u3/_u7/_u5/_u8/u437580/1365682337_m_1.jpg)
kingdoom
Thu 4 Oct 2012 12:17
nej men vi stänger in dom i huset? det är väl lika illa som att stänga in en häst i box för vi kan ju inte ta in hästen i huset? ;)
![](http://cdn07.dayviews.com/111/_u3/_u2/_u7/_u4/_u5/_u9/u3274591/1379352133_m_1.jpg)
Hippogriff
Thu 4 Oct 2012 16:44
Det är skildnad, hunden vill vara nära oss. Dessutom så går man oftast ut och går med. Och nej, dte är absolut inte samma sak! Fortfarande 2st helt olika djur, dessutom det ena rovdjur och det andra flyktdjur. Hästen har inte särskillt mycket rörelsefrihet i en box, en hund och en katt kan iallafall gå omkring som den vill i ett hus!
Julii
Thu 4 Oct 2012 10:44
Människor lever ju visst naturligt. Bara för att vi inte lever i grottor så är ju inte den livsstilen vi har onaturlig för oss, bara för att vi uppfann saker, upptäckte nya platser och utvecklades med.
Det är inte det minsta onaturligt för en människa att ha ett hus och ett hem där ens familj finns. Inte det minsta onaturligt att kliva upp och jobba på morgonen. Inte det minsta onaturligt att komma hem på kvällen, mamma eller pappa lagar mat åt barnen, man äter, man går och lägger sig. Så har människorasen alltid funkat även om vi nu har bytt upp oss lite.
Men en häst i naturen har inget direkt hem. Dom förflyttar sig hela tiden för att nå bättre betesmarker. Det är inte naturligt för dom att stå på 3x3 meter stor del av dygnet. En box är faktiskt väldigt liten, en hund och en katt har ju ett helt hus att röra sig på. Plus att vilken katt tycker inte om att gå ut när det är mörkt, kattdjur är aktiva på nätterna, det är därför dom sover så mycket på dagarna.
Visst att andra djur också har anpassat sig till människan, men det är en orättvis jämföring. Dom flesta katter är utekatter dvs, vi försöker hålla det natuligt. En katt går ju i princip på lösdrift. Hundar är vi ute med så mycket vi kan, inte bara på promenader. Vi åker ut med dom så dom ska få springa i skogen, vi köper ben så dom får stimulera sitt tuggbehov, leksaker för lite jakt. Så man försöker håla det naturligt för katter och hundar med, det har bara gjorts så länge av alla så det är ingen hysteri om det.
Och förresten så är skor dåligt för en hästhov. En häst som aldrig blivit skodd brukar inte halta fram så mycket, om det inte är jättevassa stenar eller så. Det är ju när man tar av skorna på en häst dom blir öm (oftast så klart)
Det är inte det minsta onaturligt för en människa att ha ett hus och ett hem där ens familj finns. Inte det minsta onaturligt att kliva upp och jobba på morgonen. Inte det minsta onaturligt att komma hem på kvällen, mamma eller pappa lagar mat åt barnen, man äter, man går och lägger sig. Så har människorasen alltid funkat även om vi nu har bytt upp oss lite.
Men en häst i naturen har inget direkt hem. Dom förflyttar sig hela tiden för att nå bättre betesmarker. Det är inte naturligt för dom att stå på 3x3 meter stor del av dygnet. En box är faktiskt väldigt liten, en hund och en katt har ju ett helt hus att röra sig på. Plus att vilken katt tycker inte om att gå ut när det är mörkt, kattdjur är aktiva på nätterna, det är därför dom sover så mycket på dagarna.
Visst att andra djur också har anpassat sig till människan, men det är en orättvis jämföring. Dom flesta katter är utekatter dvs, vi försöker hålla det natuligt. En katt går ju i princip på lösdrift. Hundar är vi ute med så mycket vi kan, inte bara på promenader. Vi åker ut med dom så dom ska få springa i skogen, vi köper ben så dom får stimulera sitt tuggbehov, leksaker för lite jakt. Så man försöker håla det naturligt för katter och hundar med, det har bara gjorts så länge av alla så det är ingen hysteri om det.
Och förresten så är skor dåligt för en hästhov. En häst som aldrig blivit skodd brukar inte halta fram så mycket, om det inte är jättevassa stenar eller så. Det är ju när man tar av skorna på en häst dom blir öm (oftast så klart)
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u3/_u2/_u9/_u4/_u6/_u8/u3294685/1396271403_m_1.jpg)
Adoette
Thu 4 Oct 2012 22:44
Jobb som jobb? Nej absolut inte.
Det krävs absolut inte lika mycket att gå och handla varor och lägga i en påse och sedan köra hem dem med bilen, som att ge sig ut i skogen, leta rådjur i flera timmar och springa som fan för att få tag på det och sedan bära hem det och dela med alla.
Människan är ju fortfarande människa, vi har inte förändras jättemycket utseende mässigt, vi äter på "samma sätt" osv, men vi är absolut inte som förr.
Nejdå, men sådant måste man vekrligen tänka på. Det borde absolut bli avelsförbud med dåliga hästar, synd bara att det alltid är gamla "söndriga" hästar som får skaffa fölen,
Det krävs absolut inte lika mycket att gå och handla varor och lägga i en påse och sedan köra hem dem med bilen, som att ge sig ut i skogen, leta rådjur i flera timmar och springa som fan för att få tag på det och sedan bära hem det och dela med alla.
Människan är ju fortfarande människa, vi har inte förändras jättemycket utseende mässigt, vi äter på "samma sätt" osv, men vi är absolut inte som förr.
Nejdå, men sådant måste man vekrligen tänka på. Det borde absolut bli avelsförbud med dåliga hästar, synd bara att det alltid är gamla "söndriga" hästar som får skaffa fölen,
![](http://cdn07.dayviews.com/95/_u1/_u9/_u7/_u8/_u2/_u8/u1978285/1318572266_m_1.jpg)
Julii
Thu 4 Oct 2012 23:27
Jag tycker i alla fall fortfarande att det är samma sak, det är min åsikt, jag tror inte att du och jag kommer kunna enas i den frågan hur mycket vi än försöker. :)
Ja, det måste man. Men det jag ville få fram var bara att människan inte "gör så mycket vi kan för att förstöra den arten", det finns dumma människor som inte inser vad det gr med hästarna när dom avlar på "dåliga" individer - ja. Men det är inte med vilje.
Men folk borde verkligen tänka sig för mer vad dom avlar med för djur.
Ja, det måste man. Men det jag ville få fram var bara att människan inte "gör så mycket vi kan för att förstöra den arten", det finns dumma människor som inte inser vad det gr med hästarna när dom avlar på "dåliga" individer - ja. Men det är inte med vilje.
Men folk borde verkligen tänka sig för mer vad dom avlar med för djur.
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u3/_u2/_u9/_u4/_u6/_u8/u3294685/1396271403_m_1.jpg)
Adoette
Thu 4 Oct 2012 23:31
Ja, eftersom vi räddar livet på dem och de dåliga ej sorteras ut naturlig väg medkommer också ett stort ansvar för att inte försvaga hela arten genom att vi inte får använda de dåliga till sådant. Det var inte meningen att deras gener skulle föras vidare från första början, vi får därför också se till att det inte händer.
Beckhha
Thu 4 Oct 2012 09:52
Kan bero på att en hund och katt har ett helt hus att gå runt i dom har större yta.
En häst har en box och dom är flykt djur och är födda med klaustrofobi (har ingen annning hur det stavas men hoppas du fattar)
Och om man då har dom i en box är dom liksom fast.
Jag har inget emot folk som har dom inne dom gör som du tycker är bäst för sin häst.
Men jag väljer att ha mina ute men som sagt man gör det man själv tycker är bäst :).
Man har ju inte dom inne för att vara elak och man har ju inte dom ute för att vara elak heller :)
En häst har en box och dom är flykt djur och är födda med klaustrofobi (har ingen annning hur det stavas men hoppas du fattar)
Och om man då har dom i en box är dom liksom fast.
Jag har inget emot folk som har dom inne dom gör som du tycker är bäst för sin häst.
Men jag väljer att ha mina ute men som sagt man gör det man själv tycker är bäst :).
Man har ju inte dom inne för att vara elak och man har ju inte dom ute för att vara elak heller :)
![](http://cdn07.dayviews.com/101/_u4/_u3/_u7/_u5/_u8/u437580/1365682337_m_1.jpg)
kingdoom
Thu 4 Oct 2012 12:35
det absolut bästa hade ju varit att ha en enorm hage med massor av snälla kompisar, fri tillgång på hö och ta in hästarna ca 4-6 timmar för att hon ska få torka upp i hovarna och få vila, det skulle mina hästar gilla och må bra av
![](http://cdn07.dayviews.com/113/_u2/_u1/_u2/_u3/_u2/_u6/u2123267/1416001842_m_1.jpg)
Beckhha
Thu 4 Oct 2012 18:59
ja men det är lite olika från häst till häst med :)
Min ena hon blir jätte ut tråkad i box..
Även jag hänger upp kolrötter i taket gömmer morötter i hös,lägger äpplen i vattnet osv.
Så fixar hon och käkar upp det på 5 sek.
Så hon blir sjukt uttråkad och mår bäst på lösdrift :)
Den andra bryr sig inte så mycket ;)
Min ena hon blir jätte ut tråkad i box..
Även jag hänger upp kolrötter i taket gömmer morötter i hös,lägger äpplen i vattnet osv.
Så fixar hon och käkar upp det på 5 sek.
Så hon blir sjukt uttråkad och mår bäst på lösdrift :)
Den andra bryr sig inte så mycket ;)
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Thu 4 Oct 2012 09:34
Hinner inte riktigt svara ordentligt. Men det första som hoppar upp i min hjärna - En katt får som den vill nästan hela tiden. Vill den gå ut får den det, vill den äta gör den det, vill den sova så sover den, osv.
Men en häst, VEM har sagt att den vill ha oss på ryggen? Släpa runt på oss. Vi spänner fast massa saker, sparkar den i sidan, sliter den i munnen. Vilken frihet va? Näe, det är att utnyttja.
Men en häst, VEM har sagt att den vill ha oss på ryggen? Släpa runt på oss. Vi spänner fast massa saker, sparkar den i sidan, sliter den i munnen. Vilken frihet va? Näe, det är att utnyttja.
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Thu 4 Oct 2012 09:42
Jag skulle vilja att alla hästar fortfarande vore vilda och fria. Men det är ju alldeles försent nu. Inte en enda av våra hästar skulle överleva. Och jag har en fånghäst som aldrig skulle klara av att gå ute dygnet runt. Men dom vantrivs knappast av att få gå in lite tidigare. Dem har sin trygghet i stallet.
Jag eftersträvar mest bara att hanteringen ska vara så naturlig som möjligt. Det tycker jag att vi är skyldiga.
Jag eftersträvar mest bara att hanteringen ska vara så naturlig som möjligt. Det tycker jag att vi är skyldiga.
![](http://cdn07.dayviews.com/101/_u4/_u3/_u7/_u5/_u8/u437580/1365682337_m_1.jpg)
kingdoom
Thu 4 Oct 2012 12:20
håller med! man gör det man kan för att sin häst ska må bra, vissa mår inte bra ju naturligare det är uatn man få försöka anpassa efter individer
syndroma
Thu 4 Oct 2012 08:58
Jag förstår vad du menar, men tycker personligen inte att det inte riktigt går att jämföra varken hund, katt eller häst med varann eftersom det är tre olika typer av djur med tre olika behov. Gemensamt för dem alla tre är att de har behov som måste tillgodoses, men behoven ser olika ut.
![](http://cdn07.dayviews.com/101/_u4/_u3/_u7/_u5/_u8/u437580/1365682337_m_1.jpg)
kingdoom
Thu 4 Oct 2012 12:21
fortfarande tamdjur alliihop, ingen av dems liv är naturligt, men varför eftersträvar man ett naturlig liv för hästen men inte hunden?
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u3/_u2/_u9/_u4/_u6/_u8/u3294685/1396271403_m_1.jpg)
Adoette
Thu 4 Oct 2012 14:58
För hunden bryr sig inte, det gör hästen. Hästen har också såå många fler behov.
![](http://cdn07.dayviews.com/101/_u4/_u3/_u7/_u5/_u8/u437580/1365682337_m_1.jpg)
kingdoom
Thu 4 Oct 2012 20:11
fast hur vet vi att hästarna bryr sig mer än hunden? hästen har varit i lika många år som hunden vid vår sida. installad i en liten box och som ridhäst
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u3/_u2/_u9/_u4/_u6/_u8/u3294685/1396271403_m_1.jpg)
Adoette
Thu 4 Oct 2012 21:42
För att de inte bryr sig lika mycket om oss, de är inte lika beroende. Hästar är vilda, de klarar sig själva och mår dåligt när de inte får det. När de blir fängslade i stall, svälter mellan fodringarna, fryser när vi tar bort deras päls, inte kan röra sig, har ständigt ont i fötter och ben på grund av våra skor. INGEN häst är lycklig så. Ingen vill svälta, ingen vill frysa, ingen vill bli begränsad på det sättet.
Hundar har varit med oss såååååååå mycket längre än hästarna. Sedan när vi människor "började" med hästar så hade vi dem som transportmedel och hade dem inte i små boxar. "Lösdrift" gick alla i i början, det var sedan när man blev "dum i huvudet" som man började spärra in dem i ett litet litet rum bakom galler, utan sysselsättning överhuvudtaget.
Hundar är också väldigt nyfikna och otroligt sociala djur, det är inte hästar. Hundarna gör nästan vad som helst för oss, vad som helst för att vara till lags. De har heller aldrig varit vilda, de har aldrig lärt sig att man kan leva i en stor flock i skogen och käka rådjur. De har mycket mer försvagade instinkter än hästar. Hästar som går på bete lever ungefär som vildhästar. Strövar runt hur de vill, skaffar egen mat, går med sin flock, ja sådant.
Hundar har varit med oss såååååååå mycket längre än hästarna. Sedan när vi människor "började" med hästar så hade vi dem som transportmedel och hade dem inte i små boxar. "Lösdrift" gick alla i i början, det var sedan när man blev "dum i huvudet" som man började spärra in dem i ett litet litet rum bakom galler, utan sysselsättning överhuvudtaget.
Hundar är också väldigt nyfikna och otroligt sociala djur, det är inte hästar. Hundarna gör nästan vad som helst för oss, vad som helst för att vara till lags. De har heller aldrig varit vilda, de har aldrig lärt sig att man kan leva i en stor flock i skogen och käka rådjur. De har mycket mer försvagade instinkter än hästar. Hästar som går på bete lever ungefär som vildhästar. Strövar runt hur de vill, skaffar egen mat, går med sin flock, ja sådant.
Pikatchu
Thu 4 Oct 2012 08:54
våra hundar är ena riktiga latisar, dom stannar gärna inne hela dagarna om dom så fick. Dörren står alltid öppen så dom kan gå ut och in som dom vill, när går dom ut? Jo när jag hämtar posten sen stannar dom inne tills jag går ut nästa gång.
Katten, han är ute hela dagarna, men när klockan blir efter kl 6 så kommer han in springandes och lägger sig tillrätta i fönstret.
Min gamla häst (18 år, gammal travare, alltid varit inne och alltid haft täcke), han ville in om nätterna, varje årstid, varje dag. Hur vet jag då detta? Jag gissar, jag kan inte veta vad han ville egentligen när han hoppade över staketet varje dag och gick in i stallet själv om han inte fick komma in. Jag får helt enkelt gissa att det var så han ville ha det.
Min nya häst (2 årig arab, född ute i flock på lösdrift), han går in för att alla andra går in, men han är gärna ute så länge det går, vilket han ska få prova på nu när han ska flytta till stall med lösdrift.
Jag tror det är mycket till individ, men hela människan har blivit bekvämare med tiden likaså djuren, djur är ju vanedjur, har vi lärt dom att vara "bekväma" från början då är det väl klart att dom kommer fortsätta vara det? Skillnaden mellan människa och djur är att djur är betydligt lättare att ta ur gamla vanor.
Katten, han är ute hela dagarna, men när klockan blir efter kl 6 så kommer han in springandes och lägger sig tillrätta i fönstret.
Min gamla häst (18 år, gammal travare, alltid varit inne och alltid haft täcke), han ville in om nätterna, varje årstid, varje dag. Hur vet jag då detta? Jag gissar, jag kan inte veta vad han ville egentligen när han hoppade över staketet varje dag och gick in i stallet själv om han inte fick komma in. Jag får helt enkelt gissa att det var så han ville ha det.
Min nya häst (2 årig arab, född ute i flock på lösdrift), han går in för att alla andra går in, men han är gärna ute så länge det går, vilket han ska få prova på nu när han ska flytta till stall med lösdrift.
Jag tror det är mycket till individ, men hela människan har blivit bekvämare med tiden likaså djuren, djur är ju vanedjur, har vi lärt dom att vara "bekväma" från början då är det väl klart att dom kommer fortsätta vara det? Skillnaden mellan människa och djur är att djur är betydligt lättare att ta ur gamla vanor.
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Thu 4 Oct 2012 08:13
Om du skulle släppa ut en valp här i Sverige skulle den inte klara sig. Valpen har inte lärt sig skaffa mat på det sättet som den kunde ifall den fötts vilt. Så för våra hundar så är det normalt att bo i ett hus och sova i sängen. Så det vet inget annat och då blir det "normalt" för dom, lika dant med alla andra djur.
![](http://cdn07.dayviews.com/101/_u4/_u3/_u7/_u5/_u8/u437580/1365682337_m_1.jpg)
kingdoom
Thu 4 Oct 2012 12:24
precis, likadant med en häst den skulle inte klara sig heller, dom vet inget annat, klart dom har sina instinkter men idag lever inga vildhästar i sverige
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Thu 4 Oct 2012 06:46
för det första är katter nattdjur= de går ut på natten. för det andra stänger jag inte in min hund i en låda där den nätt o jämnt kan ligga ner. de som stänger in sina hundar i burar har jag lika stort problem med som de som har sina hästar på box.
![](http://cdn08.dayviews.com/113/_u3/_u2/_u6/_u3/_u5/_u3/u3263531/1412084076_m_1.jpg)
JennieOfSweden
Thu 4 Oct 2012 20:24
Nej men ser du vad du själv skrev i kommentaren?
Enbart en idot skulle väl tro att hästen dör av att gå ut i regn.
Enbart en idot skulle väl tro att hästen dör av att gå ut i regn.
![](http://cdn07.dayviews.com/111/_u3/_u2/_u7/_u4/_u5/_u9/u3274591/1379352133_m_1.jpg)
Hippogriff
Thu 4 Oct 2012 21:08
Ja! Men ni beter er som att det är jättehemskt att en häst är ute! Och man behöver inte vara en idiot för att tro det!
![](http://cdn08.dayviews.com/113/_u3/_u2/_u6/_u3/_u5/_u3/u3263531/1412084076_m_1.jpg)
JennieOfSweden
Thu 4 Oct 2012 21:25
Haha nej så beter jag mig inte..
Men.. hade hästen stått på läsdrift hade den ju valt sj om den vill va inne eller ute, samma sak nu min häst får välja om han vill gå ut eller inte :P
Men.. hade hästen stått på läsdrift hade den ju valt sj om den vill va inne eller ute, samma sak nu min häst får välja om han vill gå ut eller inte :P
Naturiis
Thu 4 Oct 2012 01:58
Jag tycker att man ska ha sina djur så som dem trivs och man ska anpassa sig till vilket ens djur gillar "min" häst trivs sjukt bra i lösdrift året om i flock och barfota (ömmar ej och har jätte fina hovar)
Asfaloth
Thu 4 Oct 2012 01:22
Vissa hästar trivs på box, andra tycker bättre om att kunna välja om de ska vara ute eller inne :) Många hästar vill röra på sig (för blodcirkulation och matsmältning t.ex.) och ha något att tugga på, då de i vilt tillstånd kan äta upp till 23 timmar om dygnet. Tamhästen är relativt lik den vilda hästen.
Tror att de flesta som har en utekatt har varit med om att katten inte kommit hem på ett tag. Den klarar sig med andra ord utmärkt ute, men den får gå in när den vill :)
Det finns många hundar som bor i hundgårdar och aldrig får komma in i huset. Och hundar ska motioneras och stimuleras mycket mer än våra hästar av någon anledning, fastän även vargen går flera mil per dag.
Inget är rätt eller fel, så länge djuret mår bra :) Hade jag haft en häst som jag sett trivdes mycket bättre med att stå instängd om natten hade jag inte tvingat stackarn att stå på lösdrift, även om jag aldrig sett det.
Och vad hjälper en sko mot en halt häst? Hältan måste behandlas - sko eller inte. Skon löser inte problemet :)
Tror att de flesta som har en utekatt har varit med om att katten inte kommit hem på ett tag. Den klarar sig med andra ord utmärkt ute, men den får gå in när den vill :)
Det finns många hundar som bor i hundgårdar och aldrig får komma in i huset. Och hundar ska motioneras och stimuleras mycket mer än våra hästar av någon anledning, fastän även vargen går flera mil per dag.
Inget är rätt eller fel, så länge djuret mår bra :) Hade jag haft en häst som jag sett trivdes mycket bättre med att stå instängd om natten hade jag inte tvingat stackarn att stå på lösdrift, även om jag aldrig sett det.
Och vad hjälper en sko mot en halt häst? Hältan måste behandlas - sko eller inte. Skon löser inte problemet :)
![](http://cdn08.dayviews.com/111/_u5/_u9/_u7/_u1/u59714/1379534677_m_1.jpg)
Asfaloth
Thu 4 Oct 2012 13:39
Där är ju just det, de slipper trampa på underlaget med ömmandet. Men det är ju härligt att det blivit bättre i alla fall, och jag tror inte någon av oss vill smutskasta varken barfota eller skor. Huvudsaken är att hästarna mår bra :)
![](http://cdn07.dayviews.com/101/_u4/_u3/_u7/_u5/_u8/u437580/1365682337_m_1.jpg)
kingdoom
Thu 4 Oct 2012 13:42
sålänge man inte är insnöad på något, har både barfota hästar och skodda som sagt :) och man sköter hovarna som dom ska så spelar det ingen roll egentligen. bara den inte har ont av att gå och alla underlag ska funka
![](http://cdn08.dayviews.com/111/_u5/_u9/_u7/_u1/u59714/1379534677_m_1.jpg)
Asfaloth
Thu 4 Oct 2012 13:50
Nej att vara insnöad leder sällan till något gott :) Det är ju jättebra att man kan se ur alla perspektiv och hela tiden är öppen för ny kunskap!
Jennifer Jarlow
Thu 4 Oct 2012 01:09
Det med att folk vill ha hästar så naturligt som möjligt är ju mest ang mer daglig utevistelse, gå barfota, bettlöst etc. De sakerna är bra för dem, mycket bättre alternativ än att stå i box 12tim+ om dygnet, ha skor runtom och skarpa bett i munnen. Vi vill helt enkelt att våra djur ska må bättre. Det handlar inte om att vi med "naturlig" hästhållning vill att hästen ska stå ute i pissväder och frysa, utan att vi bara vill ge dem MER frihet/naturligt liv. Vi vill inte ge dem det till 100% för i så fall hade vi la dumpat dem i skogen eller något.. D: Uhh, flummigt men jag är supertrött!
![](http://cdn07.dayviews.com/101/_u4/_u3/_u7/_u5/_u8/u437580/1365682337_m_1.jpg)
kingdoom
Thu 4 Oct 2012 12:29
jo det stämmer men ingen frågar eller lägger sig i på samma sätt som med hästar, inte vad jag har märkt iallafall :)
![](http://cdn08.dayviews.com/111/_u5/_u9/_u7/_u1/u59714/1379534677_m_1.jpg)
Asfaloth
Thu 4 Oct 2012 12:34
Mja jag har sett folk lägga sig i angående hundhantering och stilumationen de behöver både fysiskt och psykist :) En ostimulerad hund blir ju en otrevlig hund.
Tror att de flesta egentligen bara vill hjälpa till, men det blir en massa missförstånd hela tiden och man försöker tuta i någon som inte vill lyssna vad den ska göra. Önskar att alla hästmänniskor som inte är djurplågare kunde komma överrens :/ Men människan i sig är ju ganska kass på att undvika konflikter.
Tror att de flesta egentligen bara vill hjälpa till, men det blir en massa missförstånd hela tiden och man försöker tuta i någon som inte vill lyssna vad den ska göra. Önskar att alla hästmänniskor som inte är djurplågare kunde komma överrens :/ Men människan i sig är ju ganska kass på att undvika konflikter.
![](http://cdn07.dayviews.com/101/_u4/_u3/_u7/_u5/_u8/u437580/1365682337_m_1.jpg)
kingdoom
Thu 4 Oct 2012 12:44
haha precis, allt som inte är det man själv tycker= då tar man åt sig och blir arg typ, som ett påhopp . människor är inte så smarta ;)
![](http://cdn07.dayviews.com/64/_u3/_u1/_u6/_u3/_u8/_u5/u3163857/1308663781_m_1.jpg)
Jennifer Jarlow
Thu 4 Oct 2012 16:25
+1 Asfaloth:)
Jag går ut på promenad med min hund 2 gånger om dagen, men hon släpps ut fritt i trädgården kanske sex gånger totalt om dagen:) Katterna går ute hur mycket de vill. Dock bor jag på landet, de med djur tex centralt i stan har ju förstås inte samma förutsättningar...
Jag går ut på promenad med min hund 2 gånger om dagen, men hon släpps ut fritt i trädgården kanske sex gånger totalt om dagen:) Katterna går ute hur mycket de vill. Dock bor jag på landet, de med djur tex centralt i stan har ju förstås inte samma förutsättningar...
124 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/510079287/