Saturday 6 October 2012 photo 10/12
![]() ![]() ![]() |
Har problem med en häst.
Inte min häst, utan hans hagkompis.
Vi tar varken in eller ut andras hästar, har dem på lösdrift, men denna hästen är ett väldigt stort problem endå.
Han är OTROLIGT klängig och "på" och det är något vi blivit "varnade" om flera gånger och hela stallet vet om att han är speciell. Men han har alltid varit väldigt snäll, men inte nu längre. Han jagas heela tiden, man kan inte få tag på sin egna häst utan att denna kommer och jagar bort båda två. Förut kunde man jaga bort honom, men nu har han blivit agressiv och hotar med till att gå till attack, hoppar emot en, biter i luften och stampar i marken, och vänder rumpan till. Han blir skitförbannad om man viftar med armarna för att få bort honom.
Vi har stor hage så han är absolut inte trängd. Har tagit med långspön till hagen att smälla med om han kommer för nära, han har ju ingen rätt att gå in i min bubbla. Men han blir bara argare, även om han backar iväg lite.
Han är otroligt stor också vilket gör att jag nu är rädd för honom. Han är 4 år så skulle nog kunna döda mig utan att tänka om han blev tillräckligt arg.
Annons
Camera info
Camera EX-H20G
Focal length 10 mm
Aperture f/4.2
Shutter 1/60 s
ISO 100
Comment the photo

Anonymous
Sat 27 Oct 2012 00:34
den här hästen behöver kärlek!

Adoette
Sun 18 Nov 2012 23:01
Hana ägare är ute varje/varannan dag och fixar och tränar mycket med honom. Han är bara tillfredställd typ 1 timme efter hon varit där sedan blir han översocial och gosig igen x)
Linnea Berg
Fri 26 Oct 2012 21:35
vi hade också en sån häst i stallet men han skpakades han sparkade mig huvudet och då fick jag nog och sprang efter honom med grimskaftet i högsta hug det var allt som behövdes fast dom andra hade mycket störe problem en jag jag tänkte inte riktigt så mycket att spronga när man fått en spark var inte så smart.. men till saken du (ni) måste visa vem som bestämer dom andra började med att släppa in honom i padoken och släppa in en häst i taget och så fick då vissa vem som bestämde om han ens försökte .

Adoette
Sat 27 Oct 2012 10:12
Han har inte varit ett problem på ett tag nu, det är mest om han är med min häst och jag ej har spö med mig till hagen som han kan bli jobbig. Men han har också blivit snäll igen, tror bara hans agroutbrott var tillfälliga.
MammaSandra89
Mon 8 Oct 2012 17:30
Ägaren har en hel del jobb som måste göras och börja tränas med omgående om det inte ska bli värre. Se till att ägaren får lära sig av någon som kan ledarskapsövningar, man behöver inte vara speciellt duktig alls för å göra lättare övningar. Läsa på om lite NH övningar i ledarskap så finns de många som snabbt å lätt visar hästen att visa respekt för människan utan att vara rädd såklart. men att ge utrymme.

MammaSandra89
Mon 8 Oct 2012 17:48
Verkar vara en envis kille då, har ni andra fått delta och träna honom också? Om den är bra med ägaren så kanske den borde lära sig att 'ven vara de mot er andra så ni slipper vara rädda.

Adoette
Mon 8 Oct 2012 18:28
Vi har som regel i stallet att man inte får gosa med honom i hagen, då blir han totalt översocial.
eamy
Sun 7 Oct 2012 19:45
Hästen är högst i rang och säger att det är den som är stört bäst och vackrast. Be ägaren att hålla på med övningar så att den slutar vara så rang hög/aggresiv, tex lyft hovarna, du ska kunna be den flytta på sig åt alla håll och kanter , hon ska alltså ha 100 % koll på hästens kropp , då har vi en häst som är i underläge.
Det du/ni kan göra när ni hämtar hästarna är väl att sträcka på er och visa att ni högre i rang än han. ja en NH tränare skulle nog behövas :)
Det du/ni kan göra när ni hämtar hästarna är väl att sträcka på er och visa att ni högre i rang än han. ja en NH tränare skulle nog behövas :)

Adoette
Sun 7 Oct 2012 20:17
Det svåra är ju att jag är minst i stallet, och han är ca 165 i manke x)
KamakuraSimb
Sun 7 Oct 2012 18:56
prata med hästens ägare och säg att hon får lösa problemet eller flytta sin häst

Adoette
Tue 9 Oct 2012 23:10
Det är då han börjar hota. När han blir arg är då han börjar hugga i luften, stampa med hovarna och lixom hoppa emot en om han är arg. Vifta med armarna gör inte så jättemycket, men sådant tar han inte på allvar. Spön tar han på allvar, dock blir han arg varesig man bara smäller med det eller slår det på honom.

KamakuraSimb
Tue 9 Oct 2012 23:12
om han bara markerar är det bara skita i honom. låt honom hugga i luften bäst han vill och så fort han anfaller så säger du ifrån igen

Adoette
Tue 9 Oct 2012 23:16
Jo, men står han bara och surar så gör jag ju inget. Men han går alltid tillbaka och är sur då, är han skitsur attackerar han, är han bara normalsur är han arg samtidigt som han inte tog det på allvar.
MalinBalin93
Sun 7 Oct 2012 16:14
Smällt till honom när han kommit för nära? Rent spontant undrar jag ifall han får dne uppmärksamhet han vill ha, verkar som han vill ha mer, vad händer om man ställer sig och kliar lite på honom, lyfter hovarna och lite sådant? :o

MalinBalin93
Mon 8 Oct 2012 15:15
Det här kanske dum idé men fortsatt att vara på honom tills han springer ifrån och accepterar att han måste bort mer?
Inget jag rekomenderar om bilden av honom är rätt i mitt huvud >_<
Har ni testat att rådfråga en hästpsukolog/hästroach?
Inget jag rekomenderar om bilden av honom är rätt i mitt huvud >_<
Har ni testat att rådfråga en hästpsukolog/hästroach?

Adoette
Mon 8 Oct 2012 18:33
Har gjort det, smällt till honom flera gånger i rad för att han inte backar bort, då backar han bort men blir jääättejättearg och rädd på samma gång. Fast det tar några smäll innan han flyttar sig. Men somsagt får han inte gå in i min bubbla, gör han det får jag säga till hur mycket jag vill, det är precis så hästarna gör mot varandra.

MalinBalin93
Mon 8 Oct 2012 18:52
JO jag vet om det men jag tänkte mer på om han kanske skulle flyga på er då istället till slut :/

Adoette
Sun 7 Oct 2012 21:37
Alltså han blir så arg att han tänker gå till attack. Och säger jag till igen när han hotar så skulle han definitivt göra det.

EricaLundqvist
Sun 7 Oct 2012 22:39
går han ifrån och håller avstånd så behöver man juinte säga till igen!
Bareback
Sun 7 Oct 2012 12:35
Fy fasen!
Hade samma problem med våran förra hagkompis Dustin, han var så på, och gick till attack så fort man gick nära.. D:
sen ouppfostrade unghästar, blöööh, att han är större än en själv gör ju inte det hela bättre D:
Hade samma problem med våran förra hagkompis Dustin, han var så på, och gick till attack så fort man gick nära.. D:
sen ouppfostrade unghästar, blöööh, att han är större än en själv gör ju inte det hela bättre D:
syndroma
Sat 6 Oct 2012 23:55
Jag skulle rekommendera Naturligtvisisabella.se . Hon har hjälpt mig och jag är mer än nöjd med den hjälpen jag fått - hon har varit ovärdelig. Säg till ägaren att surfa in på hennes hemsida/maila henne och berätta om problemet och hör vad hon säger och se om det är något hon ger sig på.

Adoette
Sun 7 Oct 2012 11:03
Den har alltid varit jobbig, dock inte agressiv. Den är mest agressiv mot mig just för att den också mobbar min häst=jag skyddar min häst.

syndroma
Sun 7 Oct 2012 12:31
NH och NH, det beror väl på vad man kategoriserar som NH.
Exakt vad hon gör och hur hon går tillväga är svårt för mig att förklara, det är lättare att antingen ta en kik på hennes hemsida och skapa en uppfattning eller ta direkt kontakt med henne.
Om jag var du (eller ägaren) skulle jag inte låsa mig fast vid att hon redan håller med en som kallar sig NH-tränare och därför förbiser andra möjligheter. Bara för att man har en tränare inom en gren betyder det inte att det inte finns bättre alternativ.
Exakt vad hon gör och hur hon går tillväga är svårt för mig att förklara, det är lättare att antingen ta en kik på hennes hemsida och skapa en uppfattning eller ta direkt kontakt med henne.
Om jag var du (eller ägaren) skulle jag inte låsa mig fast vid att hon redan håller med en som kallar sig NH-tränare och därför förbiser andra möjligheter. Bara för att man har en tränare inom en gren betyder det inte att det inte finns bättre alternativ.

Adoette
Sun 7 Oct 2012 13:13
Hon har provat väldigt många vägar för den här hästen. Hon tränar väldigt mycket på att han ska respektera hennes område och att han ska gå att backa och skicka iväg lätt. Det går om han har lust, helt enkelt. När hon leder honom osv springer han på en mycket, flamsar runt och busar. Klarar aldrig av att stå still utan ska alltid bita och buffa på saker.
Sedan spelar det ju ingen roll om ägaren tränar honom, han förändras ju inte mot oss för det. Han kanske känner igen några signaler men det är ju henne han lyssnar på.
Sedan spelar det ju ingen roll om ägaren tränar honom, han förändras ju inte mot oss för det. Han kanske känner igen några signaler men det är ju henne han lyssnar på.

Anonymous
Sat 6 Oct 2012 22:25
om ni är fler än du som tycker likadant så borde det inte vara ett problem att helt enkelt kräva att hästen flyttas? om inte personen som äger stallet äger hästen, såklart. men det är ändå en grej att ta upp- med ägaren och med de andra som har häst där, helst alla samlade på en gång för att få igång en diskussion- hur ska detta lösas. man ska aldrig behöva känna sig otrygg eller rädd pga av någon annans häst, tycker jag.
lycka till :)
lycka till :)

Adoette
Sun 7 Oct 2012 10:51
Nej det är jag som har mest problem, eftersom det egentligen är just min häst han mobbar men jag driver ju bort andra hästen från min, så då blir han arg på mig också.
Denna hästen var här innan jag flyttade hit :/
Tack!
Denna hästen var här innan jag flyttade hit :/
Tack!
DelaMotte
Sat 6 Oct 2012 22:21
Jag vet inte hur hästarna ser ut där men ibland så betyder skäck hästar ett hot för flocken (vissa flockar bara) och det
Är kanske så att den hästen just ser din häst som ett hot, jag har varit med om en prickig häst som blev mobbad :/ det är inget man kan göra åt saken, men att han går till attack mot dig är riktigt riktigt farligt !!
Är kanske så att den hästen just ser din häst som ett hot, jag har varit med om en prickig häst som blev mobbad :/ det är inget man kan göra åt saken, men att han går till attack mot dig är riktigt riktigt farligt !!

DelaMotte
Sun 7 Oct 2012 13:23
Det låter som den andra hästen är omöjlig på alla sätt och vis! Och då får väl ägaren fixa något annat ställe till den,

Adoette
Sun 7 Oct 2012 13:48
Alla har med sig spön till hagen nu för tiden, för att driva bort honom. Men smäller man med det flyttar han på sig, men blir väldigt arg och kan explodera när som helst
Jiohannaa
Sat 6 Oct 2012 21:06
Avgränsa hagen? Läste dom andra kommentarerna så behöver väl inte säga att ägarn ska försöka nh träna mer. Men om det är en risk för era "liv" så skulle jag börja med att avgränsa hagen så du slipper vara rädd:) det är ju inte ditt ansvar att ta reda på problemet utan ägaren!:)

Karinemiilia
Sun 7 Oct 2012 11:23
Låt han, men prata inte med honom eller något. När han kommer fram och gosar, och du fullständigt struntar i det, tar din häst och går, så kommer han tröttna till slut. Det kan ta ett tag, men han lär förstå så småning om att du inte vill gosa.

Adoette
Sun 7 Oct 2012 11:29
Jag kommer inte i närheten av min egen häst när Gangster(som han heter) är med, för gangster är min hästs mobbare.
Overjoyeed
Sat 6 Oct 2012 21:00
Låter som att han testar gränserna, eftersom att det har gått så långt att han är aggressiv och ni är rädda för honom så vet han att det är han som är ledaren nu. Så han behöver sättas på plats direkt innan det går ännu längre

Overjoyeed
Sat 6 Oct 2012 21:11
Man kanske ska börja med lite markarbete och bara hantera honom i stallet och leda honom osv. Svårt o säga varför han håller på som han gör, men är han aggressiv är det något som inte står rätt till

Adoette
Sat 6 Oct 2012 21:14
Han blir jättemycket tränad.
Han är agressiv mot mig för att han är min hästs mobbare. Och jag skyddar ju min häst när jag är där, och då blir han arg. Så nu "mobbar" han oss båda två istället. Driver man bort honom från någon annan häst funkar det, men inte från min.
Han är agressiv mot mig för att han är min hästs mobbare. Och jag skyddar ju min häst när jag är där, och då blir han arg. Så nu "mobbar" han oss båda två istället. Driver man bort honom från någon annan häst funkar det, men inte från min.

Overjoyeed
Sat 6 Oct 2012 21:16
Går det för långt med detta får man ju överväga att byta hage på en av hästarna

Adoette
Sat 6 Oct 2012 21:12
Han var där innan jag flyttade dit, och han är inte lika stort problem för dom andra eftersom det är min häst han jagar.

Adoette
Sat 6 Oct 2012 21:17
Har smällt till honom när han kommer för nära(han har ju ingen rätt att klampa in på mitt område, agerar bara som en vanlig flockmedlem) och han går undan, men blir förbannad och jag känner att han kan explodera och attackera när som helst.
ellieep
Sat 6 Oct 2012 20:46
Hans ägare måste verkligen uppfostra honom och visa vem som bestämmer men inte på ett hotfullt eller elakt sätt. det låter allvarligt :o

syndroma
Sat 6 Oct 2012 23:53
Att han är en fara för dem runt omkring sig är det ju ingen tvekan om. Och "länge" är ju väldigt relativt. "Länge" kan helt enkelt inte vara tillräckligt länge eller något annat som inte stämmer. Vad som har hänt med den här hästen i övrigt som gör att han beter sig som han gör, det har vi ingen aning om. Alltså blir det också väldigt svårt att avgöra hur länge som är tillräckligt lång tid. Det kan röra sig om ett par månader till år innan problemet är löst.

Adoette
Sun 7 Oct 2012 10:55
Hans ägare tränar vääldigt mycket och gjort länge, man han ändrar sig inte endå.
Känner ni till Cupido på dressyrmupparna.se? Om man tar det man hört om honom är denna samma, fast 5 gånger värre.
Känner ni till Cupido på dressyrmupparna.se? Om man tar det man hört om honom är denna samma, fast 5 gånger värre.
Melao
Sat 6 Oct 2012 20:40
Man borde nog försöka ta reda på anledningen till personlighetsförändringen och vad man ska göra åt det, kanske ta hjälp av en duktig hästmänniska (NH-tränare?), men under tiden måste ni ju hitta något att göra för att förhindra att någon blir skadad. Går han bra att fånga och leda så kanske man kan binda upp honom någonstans medan man hämtar in sin egen häst och sedan släppa ut honom igen?

Adoette
Sat 6 Oct 2012 20:54
Han blir Nhtränad hela tiden och de har provat många olika tränare till honom, och har just nu en bra. Han är otroligt hård i lynnet och blev aldrig uppfostrad som föl.
Ja han går att leda, men det är så otroligt onödigt att fånga honom, binda fast honom. Sedan gå med sin häst 1 km och binda upp i stallet för att sedan gå tillbaka och släppa honom. Otänkbart, han ska heller inte sitta fast när andra hästar är i hagen.
Ja han går att leda, men det är så otroligt onödigt att fånga honom, binda fast honom. Sedan gå med sin häst 1 km och binda upp i stallet för att sedan gå tillbaka och släppa honom. Otänkbart, han ska heller inte sitta fast när andra hästar är i hagen.

Anonymous
Sat 6 Oct 2012 22:00
En som inte ser allvaret i ett flera hundra kilo tungt djur...

HannahBlomqvist
Sat 6 Oct 2012 22:09
Haha jo klart jag gör, har träffat honom flera gånger och har själv blivit utsatt för hans påhitt. Jag menar att han är söt, utseendemässigt ;)

Anonymous
Sun 7 Oct 2012 07:39
jag har också sett häst som hotat & den var inte alls söt. Dock vidtogs en väldigt effektiv, permanent lösning på problemet eftersom ingen tog tag i det ordentligt från början. Han bluffade i början men när han kom undan med det utvecklades det.
jolina
Sat 6 Oct 2012 20:38
det handlar mer om ouppfostran har man hästar måste man uppfostra dem redan från början annars kommer dem alltid vara sånna men börja visa vem som bestämmer genom att visa er så stora som möjligt för den hästen har ingen respekt för er håkller ni på mkt med honom? och har ni haft honom sen han var föl?

jolina
Sat 6 Oct 2012 23:35
mm men han är sån bara för att man inte uppfostrat honom tyvärr =( men som sagt håll på med honom och (försök) att inte låta honom bestämma och (försök) att inte vara rädda för blir man rädd så vet han att han kan göra vad han vill utan att behöva visa respkt så det är bara att försöka o försöka funkar det inte för er så kan ni testa ta ut en tränare går det inte med det så kommer det aldrig funka tyvär pga fel uppfostran =(

jolina
Sat 6 Oct 2012 23:36
och att gosa med dem gör honom bara att han får göra som han vill oavsett om det är han ägare eler ej spelar ingen roll gosa går över till att klänga o klänga blir till lek o lek kan bli allvarligt...

Adoette
Sun 7 Oct 2012 10:57
Gosar aldrig med honom, det är också lite därför han blivit surare. Innan kom han och gosade ibland med folk men nu har vi som regel att bara han ägare får göra det eftersom denna blir så störande. Men nu när han inte får gosa blir han arg.

jolina
Sun 7 Oct 2012 17:28
ja men även om det är hans ägare som gosar så blir han PÅ så som unghästar inte får det är dräför han blivit sån :/ och gosa går över till att dem får göra som dem vill och får dem inte det till slut så blir dem arga och det är då man måste sätta honom på plats så han vet vem som bestämmer oavsett om det är han ägare eller någon annan

Adoette
Sat 6 Oct 2012 20:47
Det har ingenting med det att göra. Han blev felbehandlad som föl och är helt störd i huvudet. Otroligt hård i lynnet. Hans ägare jobbar jättemycket med honom men sånthär hjälper det ju inte mot.

TheSevenGames
Sat 6 Oct 2012 20:57
Vad menar du med felbehandlad? Det finns absolut ingen anledning som är tillräckligt bra för att utsätta någon för fara när de ska hämta sin häst i hagen.

Adoette
Sat 6 Oct 2012 21:07
Inte uppfostrad alls. Han fick vara i knäet hela tiden, och nu gör han det fortfarande.
Denna hästen var här innan mig.
Denna hästen var här innan mig.

TheSevenGames
Sat 6 Oct 2012 23:00
Okej. Men om den är farlig för andra är det klart ägaren ska göra något åt det. I värsta fall låta den gå ensam i en hage bredvid de andra så ingen blir skadad.

Anonymous
Sat 6 Oct 2012 20:30
Den människan måste vidta åtgärder NU (helst direkt när det började) annars...

Adoette
Sat 6 Oct 2012 20:48
Hon gör så gott hon kan men han är omöjlig. Blev felbehandlad som föl och aldrig blivit uppfostrad, så han är sådan. Dock var det ca 1 vecka sedan han började bli agressiv.

Anonymous
Sat 6 Oct 2012 21:57
Det lär nog inte vända av sig självt tyvärr, så anlita hjälp?

Anonymous
Sun 7 Oct 2012 21:36
Nej det är ägarens ansvar, men du skall inte behöva skadas bara för att inget görs. Annars blir det tyvärr bara till att ta bort hästen, för även om det FINNS folk som kan ta över & hantera problemen så är de inte lätta att hitta. :( En folkilsken häst är lika tabu som... ja jag vet inte vad.
165 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/510147450/