Thursday 29 November 2012 photo 4/12
![]() ![]() ![]() |
Tycker att det just nu är ett fruktansvärt tjat om hur hemska vi islandshäst ryttare här som är både för långa och för tunga för våra små hästar. Därför bestämde jag mig att lägga upp min åsikt.
Jag är själv inte den lätaste ryttaren som rider islandshäst och kanske är det därför jag blir så sur när folk tjatar om detta med längd och vikt hela tiden. Iallafall jag tänker så här när det gäller detta med vikt och längd självklart har båda en stor in flyttade roll när man rider.. och jag tycker att vikten är mer viktig att hålla reda på en längden..
MEN den stora grejen tycker jag när det gäller detta är att man har rätt balans och kunskapen att rida så man kan hjälpa hästen. Jag tycker inte det är ok att slänga upp en person som väger 100kg och är 180cm lång på en isis om denna berson inte kan rida.. kan personen rida och och isis är av typ grövre och större modell plus har muskler för att klara det då tycker jag det kan vara ok..
För det är ju det som är grejen när vi just pratar islandshäst är ju det att det finns två typer modeler av dem, Den grövre och den smallare mer sports isläningen..
På bilden ser vi två mycket duktiga ryttare av olika modell den ena rätt kraftig och den andra small som en sticka men istället lång. Båda tävlar på SM nivå var av den ena vann SM2010. Det jag än en gång helt enkelt vill säga är att det är ryttarens inverkan på hästen som spelar roll...
Annons
Comment the photo
Jolina
Mon 3 Dec 2012 21:21
Precis! Själv har vi haft 4 isisar, min mamma är inte den längsta men, hon är lite tjockere. Våra isisar har klarat sig jätte bra. Islandshästen är en bra vikt bärande häst, precis som du skriver.
Dom som inte ens rider/ridit islandshästar kan inte säga något tycker jag!
Dom som inte ens rider/ridit islandshästar kan inte säga något tycker jag!
![](http://cdn08.dayviews.com/88/_u3/_u3/_u5/_u4/_u9/_u6/u3354963/1368210180_m_1.jpg)
MadickenRuda98
Sat 1 Dec 2012 18:45
Islandshästar är viktbärande precis som Fjordingar och dom kan ju inte säga att fjordingar inte är de så ...
kattarsel
Sat 1 Dec 2012 07:34
Man märker ju rätt snabbt om hästen inte trivs med ryttaren. Trots att hon till vänster är lite kraftigare så ser man att hästen är nöjd, och det är väl allt man kan begära?
emblaardell
Sat 1 Dec 2012 00:32
Håller med till 100 % även fast jag varken är lång eller tung och rider islandshäst. Vet många hästar som är sega och svåra att få i bra gångarter i vanliga fall men sen har de fått en längre och tyngre ryttare på ryggen och gått klockrent för att dom måste jobba mer då. :)
5fel
Fri 30 Nov 2012 04:06
antaglingen ingen som bryr sej om min åsikt...Men jag delar med mej av den ändå...
Jag har personligen aldrig skiljt på isisar och andra hästraser...jag ser varje häst som en enskild individ och att varje enskild individ orkar med olika mycket, en del orkar med tyngre ryttare andra inte!
hoppas ni förstår hur jag menar... :)
Jag har personligen aldrig skiljt på isisar och andra hästraser...jag ser varje häst som en enskild individ och att varje enskild individ orkar med olika mycket, en del orkar med tyngre ryttare andra inte!
hoppas ni förstår hur jag menar... :)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Thu 29 Nov 2012 21:18
Har endast ridit islänningar i nästan 3 år, och håller med dig helt totalt!:)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Thu 29 Nov 2012 21:15
Nej, Dags att lägga ner! Islandsmänniskor och vanlig häst människor kommer aldrig överens då båda har olika erfarenheter. Jag vet ju ej hur en b-c ponny är att rida regelbundet t.ex och hoppryttare vet säkert inte hur det är att rida Island regelbundet.
För att förstå varandra bör man nog ha levt i alla inriktningarna och inte vara partisk
Vi kommer aldrig komma överens, så dags att ge upp.
För att förstå varandra bör man nog ha levt i alla inriktningarna och inte vara partisk
Vi kommer aldrig komma överens, så dags att ge upp.
![](http://cdn07.dayviews.com/102/_u5/_u5/_u9/_u6/_u2/u559626/1367252294_m_1.jpg)
Aeque
Thu 29 Nov 2012 21:47
Jag tror du har rätt. Dock kommer jag från "vanliga häst" världen och tycker att folk där är för inriktade på utsende och likande... sedan vist är man hoppryttare kanske man ska välja en större häst så den orkar och man inte river hinderna med benen.. :)
Men kände att det var så många som la upp inlägg som bara var till nackdel för rasen så var tvungen att motarbeta lite :)
Men kände att det var så många som la upp inlägg som bara var till nackdel för rasen så var tvungen att motarbeta lite :)
HellsBaby96
Thu 29 Nov 2012 20:35
Så länge hästen inte har ont av de så är de helt ok :)
Är stor, och rider c-ponny, dock är jag väldigt noga med hur jag rider honom :) Tex; sitter bara ner i skritt :)
Man ska dessutom inte vara så utseende fixerad :) ^^
Är stor, och rider c-ponny, dock är jag väldigt noga med hur jag rider honom :) Tex; sitter bara ner i skritt :)
Man ska dessutom inte vara så utseende fixerad :) ^^
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Thu 29 Nov 2012 19:56
om bara hälften om alla som snackar denna goja vet hur dom är uppfödda från början hade dom inte sagt något.
min mamma kommer från Island, är uppvuxen där (född där) och när hon bodde där var det nästan bara kraftiga män som red dom.
Dom är en liten stor häst, trots att dom bara är c-ponny mått. Dom är extremt viktbärande, så dom klarar det. dom är inte som de flesta hästar!
min mamma kommer från Island, är uppvuxen där (född där) och när hon bodde där var det nästan bara kraftiga män som red dom.
Dom är en liten stor häst, trots att dom bara är c-ponny mått. Dom är extremt viktbärande, så dom klarar det. dom är inte som de flesta hästar!
bloodgoth
Thu 29 Nov 2012 19:56
på island både rider och pratar om isisen som en stor häst :) och håller HELT med dej :)
celina kristmansson
Thu 29 Nov 2012 17:07
Islands hästar ör extremt vikt bärande!! Så jag förstår inte riktigt vad alla gnäller om.. Jag håller med dej!
![](http://cdn07.dayviews.com/111/_u2/_u9/_u0/_u1/_u0/_u3/u2901034/1385398368_m_1.jpg)
Zatia
Thu 29 Nov 2012 20:27
Klaga?
Har jag klagat på någon person här?
Jag har lika mycket rätt att skriva min åsikt som du eller någon annan har.
Sen att du inte gillar den är inte mitt problem.
Har jag klagat på någon person här?
Jag har lika mycket rätt att skriva min åsikt som du eller någon annan har.
Sen att du inte gillar den är inte mitt problem.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Thu 29 Nov 2012 20:30
du klagar på sätt och vis att kraftigare män rider på islandhästarna
![](http://cdn07.dayviews.com/111/_u2/_u9/_u0/_u1/_u0/_u3/u2901034/1385398368_m_1.jpg)
Zatia
Thu 29 Nov 2012 20:37
Jag har inte sagt någoting om kön här.
Och med tanke på att jag inte nämner någon/några personer i det jag skriver så är det upp till var och en om de vill ta åt sig.
Och med tanke på att jag inte nämner någon/några personer i det jag skriver så är det upp till var och en om de vill ta åt sig.
![](http://cdn07.dayviews.com/102/_u5/_u5/_u9/_u6/_u2/u559626/1367252294_m_1.jpg)
Aeque
Thu 29 Nov 2012 21:41
Jag tycker beviset på att hästarna är avlade för detta är då skadorna på rygg och ben på denna ras är väldigt få.. tycker man ser det på andra raser..
Toti
Thu 29 Nov 2012 17:07
Sen är det ju dock även bevisat att vår vikt när vi är i 'rätt storlek' eller hur jag nu ska uttrycka mig egentligen är för mycket för hästens rygg att bära upp. Det handlar inte om dålig balans eller får fel inverkan, utan att hästen faktiskt inte är gjord för att sittas på och då får man som ryttare nog acceptera det. Men jag håller absolut om att vikten är viktigare än längden - men, det är stor skillnad på någon som har långa ben men kort rygg eller tvärt om. Har själv kort rygg vilket gör att jag kan rida små hästar.
![](http://cdn07.dayviews.com/102/_u5/_u5/_u9/_u6/_u2/u559626/1367252294_m_1.jpg)
Aeque
Thu 29 Nov 2012 21:24
Då ska vi inte rida alls alltså..? Om vi nu ska se över alla häst raser?
Och jo det har stor betydelse om du kan rida eller inte... jag tror faktiskt hästen föredrar att ha en 80kg tung person på ryggen som kan rida istället för en 40-50kr person som aldrig har ridit, tappar balansen och bara skumpar omkring på ryggen som en säck mjöl...
Och jo det har stor betydelse om du kan rida eller inte... jag tror faktiskt hästen föredrar att ha en 80kg tung person på ryggen som kan rida istället för en 40-50kr person som aldrig har ridit, tappar balansen och bara skumpar omkring på ryggen som en säck mjöl...
![](http://cdn07.dayviews.com/114/_u3/_u9/_u4/_u9/_u3/u394935/1431095441_m_1.jpg)
Toti
Fri 30 Nov 2012 07:37
Jag trot hästen föredrar att inte ha någon tyngd alls på ryggen. Ja, vi borde absolut sluta rida man vi är alla för egoistiska för det. Även jag själv.
Och varför ta ett sådant exempel när ingenting säger att hästen måste ha en orutinerad ryttare på 50 kr på ryggen bara för att den inte har en på 80. Den på 80 lär väl ha varit exakt där den på 50 en gång var förut?
Och varför ta ett sådant exempel när ingenting säger att hästen måste ha en orutinerad ryttare på 50 kr på ryggen bara för att den inte har en på 80. Den på 80 lär väl ha varit exakt där den på 50 en gång var förut?
Zatia
Thu 29 Nov 2012 16:42
Nu pratar jag inte bara om dig utan om folk överhuvudtaget.
Och ja om det nu än är så att det är den enda ras som passar dig (vilket jag tvinar starkt på då jag inte precis tror du prövat alla..) så är det enda så att du tar dig själv framför hästen.
Även om ni nu "trivs" så är det aldrig bra men en förstor ryttare - oavsett ras.
Och ja om det nu än är så att det är den enda ras som passar dig (vilket jag tvinar starkt på då jag inte precis tror du prövat alla..) så är det enda så att du tar dig själv framför hästen.
Även om ni nu "trivs" så är det aldrig bra men en förstor ryttare - oavsett ras.
![](http://cdn07.dayviews.com/111/_u2/_u9/_u0/_u1/_u0/_u3/u2901034/1385398368_m_1.jpg)
Zatia
Thu 29 Nov 2012 23:09
Är du så fruktansvärt.. Finner inte ens ord - Eller nej rättarsagt vill inte ens säga det.
Så att du inte förstår att en tung ryttare skadar en häst, så är du inte ens värd att skriva med mer.
Är man tung och tvunget vill rida islandshäst så får man väl förfan gå ner några kilo.
Börja tänk på hästens välmående och inte sig själv.
Eller så kan folk börja skaffa hästar som passar sin storlek.
Så att du inte förstår att en tung ryttare skadar en häst, så är du inte ens värd att skriva med mer.
Är man tung och tvunget vill rida islandshäst så får man väl förfan gå ner några kilo.
Börja tänk på hästens välmående och inte sig själv.
Eller så kan folk börja skaffa hästar som passar sin storlek.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Thu 29 Nov 2012 23:22
Islandshästar är generellt sett en viktbärande ras, när ska du fatta det? Du hakar upp dig alldeles för mycket på deras storlek, istället för att tänka på uppbyggnad och muskulatur.
Och det gör man ju när man skaffar islandshäst, eftersom i stort sett alla är viktbarande! :)
Och det gör man ju när man skaffar islandshäst, eftersom i stort sett alla är viktbarande! :)
![](http://cdn07.dayviews.com/111/_u2/_u9/_u0/_u1/_u0/_u3/u2901034/1385398368_m_1.jpg)
Zatia
Thu 29 Nov 2012 23:26
Ja och detsamma säger man om shettisen - Men gör det en rätten att rida på de som en stor ryttare endå?
Och V E M är det som har kommit fram till det? Det finns ju ingen som helst fakta på att de gör det?
Och att det inte finns fakta på att de INTE gör det är ju lika självklart som att de inte finns det på en welsh exe.
Äeh jag ger upp nu, jag kommer fortsätta att tycka att det är på gränsen till djurplågeri, egoistiskt och allmänt idiotiskt för stora ryttare att rida islandshästar.
Sen om du och alla andra väljer att blunda för det, fine inget jag kan göra åt saken mer än att hoppas att ni alla tar erat förnuft till fånga någon dag och skaffar er en rejäl häst.
Tack och hej har ett bra liv så hörs vi inte mer.
Och V E M är det som har kommit fram till det? Det finns ju ingen som helst fakta på att de gör det?
Och att det inte finns fakta på att de INTE gör det är ju lika självklart som att de inte finns det på en welsh exe.
Äeh jag ger upp nu, jag kommer fortsätta att tycka att det är på gränsen till djurplågeri, egoistiskt och allmänt idiotiskt för stora ryttare att rida islandshästar.
Sen om du och alla andra väljer att blunda för det, fine inget jag kan göra åt saken mer än att hoppas att ni alla tar erat förnuft till fånga någon dag och skaffar er en rejäl häst.
Tack och hej har ett bra liv så hörs vi inte mer.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 30 Nov 2012 11:10
Har du läst va du själv skriver? Du låter som om du är den enda människan på jorden som har rätt. Eftersom du tycker att du har rätt att tycka att det är djurplågeri, man är egoistisk osv, borde väll vi ha rätt att tycka tvärtom?
ifeelgood123
Thu 29 Nov 2012 16:27
Förr i tiden så satt "tunga" män upp på islandshästarna och lät dom bära de långa sträckor , just för att islandshästarna är så uthålliga som de är.
Jag känner en man som är ca 190 cm lång och väger kanske 90 kg som har en stor gård med islandshästar som har tränar/tävlar och har som turridningshästar. Han har en maxvikt på 110 kg för personer som vill rida hästarna.
Så jag tycker inte det är fel att långa/tunga människor rider islandshästar (om de kan rida) just som du skriver.
Isisarna klarar väldigt mycket :)
Jag känner en man som är ca 190 cm lång och väger kanske 90 kg som har en stor gård med islandshästar som har tränar/tävlar och har som turridningshästar. Han har en maxvikt på 110 kg för personer som vill rida hästarna.
Så jag tycker inte det är fel att långa/tunga människor rider islandshästar (om de kan rida) just som du skriver.
Isisarna klarar väldigt mycket :)
Adoette
Thu 29 Nov 2012 16:12
Islandhästar är inte speciella, så är det. En ponny i samma storlek kan bära precis lika mycket vikt, och en isis ska ha exakt samma viktgräns som den.
![](http://cdn08.dayviews.com/110/_u3/_u1/_u4/_u0/_u9/_u7/u3140971/1372930554_m_1.jpg)
Pferdfreedom
Fri 30 Nov 2012 05:43
Islänningarna har kortare ryggar än många andra raser, vilket gör att de klarar mer vikt också! Dock kan jag hålla med om att man ofta underskattar raserna!
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u3/_u2/_u9/_u4/_u6/_u8/u3294685/1396271403_m_1.jpg)
Adoette
Fri 30 Nov 2012 08:34
Skelettet klarar mer ja, men muskulaturen är den samma. Och det är muskulaturen som på vanliga ponnyer. Vanliga ponnyer kan också ha kraftiga ben och korta ryggar, men inte gör det det ok att överbelasta dem!
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u3/_u2/_u9/_u4/_u6/_u8/u3294685/1396271403_m_1.jpg)
Adoette
Fri 30 Nov 2012 22:19
När man är så tung på hästen att den får otroligt ont i musklerna. De känner alltid obehag när vi sitter på dem, men är man för tung blir det rent av smärtsamt.
Jag tycker ej man bör väga mer än 20 kg mer än vad hästen är i mankhöjd+100. Såklart varierar det ju mycket men isisar är inte ofta speciellt kraftiga av sig heller.
Jag tycker ej man bör väga mer än 20 kg mer än vad hästen är i mankhöjd+100. Såklart varierar det ju mycket men isisar är inte ofta speciellt kraftiga av sig heller.
Madizon89
Thu 29 Nov 2012 15:41
Jag förstår inte vad alla bråkar om?
Om islandshästarna hade tagit skada av att bära tunga o långa ryttare så hade det ju visat sig i skador, muskelproblem, ryggproblem m.m. är detta vanligt hos islandshästar? Nej, iaf inte vanligare än hos andra raser!
Som någon skrev lite längre ner, ja tror vi underskattar andra raser! Hästar orkar mer än vi tror!
Men självklart så måste man ta hänsyn till varje enskild individ och göra en bedömning om vad vi uppskattar att just den hästen orkar bära...
Personligen så tycker jag inte att någon utav hästarna på bilderna ser ut att lida (jag har sett båda live med), trots att den ena ryttaren är av "grövre modell" och den andra är något längre...
Visst skulle man tävla i hoppning så så hade nog jag rekommenderat dom båda att skaffa sig en större häst, men nu rider och tränar dom båda gångarter och strävar hela tiden efter att hästen ska bära rätt med bakben och rygg. Just för att dom ska orka bära upp både sig själva och sin ryttare!
Om islandshästarna hade tagit skada av att bära tunga o långa ryttare så hade det ju visat sig i skador, muskelproblem, ryggproblem m.m. är detta vanligt hos islandshästar? Nej, iaf inte vanligare än hos andra raser!
Som någon skrev lite längre ner, ja tror vi underskattar andra raser! Hästar orkar mer än vi tror!
Men självklart så måste man ta hänsyn till varje enskild individ och göra en bedömning om vad vi uppskattar att just den hästen orkar bära...
Personligen så tycker jag inte att någon utav hästarna på bilderna ser ut att lida (jag har sett båda live med), trots att den ena ryttaren är av "grövre modell" och den andra är något längre...
Visst skulle man tävla i hoppning så så hade nog jag rekommenderat dom båda att skaffa sig en större häst, men nu rider och tränar dom båda gångarter och strävar hela tiden efter att hästen ska bära rätt med bakben och rygg. Just för att dom ska orka bära upp både sig själva och sin ryttare!
AlexanaForever
Thu 29 Nov 2012 14:52
helt ärligt tycker jag att då kan man rida en större häst.. :) Men är hästen jättemusklad så går det ju.
Zatia
Thu 29 Nov 2012 14:45
"Loppiluring" läser du ens vad jag skriver?
För det första ridsport ÄR en ytlig sport, men jag skulle aldrig rida med ett limegrönt schabrak med en gul luva till det - men jag bryr mig inte ett skvatt om någon annan gör det.
Men när det kommer till hästens välmående så ja, då är jag ytlig om det är det du vill kalla det.
Sen om det är en grov ryttare på islandshäst, lång på shettis eller vad som, lika fel alla gånger.
Och ja en lång ryttare kan gå på liten häst om man är stabil och har balans själv, men varför?
Men oavsett hur bra en grov ryttare är så kan den aldrig rida bort sin egna tyngd.
Mycket bättre att bara skaffa en häst som passar än istället för att stirra sig blind på att "Islandshästen är stark" och blablabla.
För det första ridsport ÄR en ytlig sport, men jag skulle aldrig rida med ett limegrönt schabrak med en gul luva till det - men jag bryr mig inte ett skvatt om någon annan gör det.
Men när det kommer till hästens välmående så ja, då är jag ytlig om det är det du vill kalla det.
Sen om det är en grov ryttare på islandshäst, lång på shettis eller vad som, lika fel alla gånger.
Och ja en lång ryttare kan gå på liten häst om man är stabil och har balans själv, men varför?
Men oavsett hur bra en grov ryttare är så kan den aldrig rida bort sin egna tyngd.
Mycket bättre att bara skaffa en häst som passar än istället för att stirra sig blind på att "Islandshästen är stark" och blablabla.
Lexing
Thu 29 Nov 2012 14:04
Håller med! Är inte isismänniska men tittar man på de som brukar tiderna
![](http://cdn08.dayviews.com/103/_u5/_u1/_u1/_u1/_u9/u511197/1343726483_m_1.jpg)
Lexing
Thu 29 Nov 2012 14:05
*rida i Globen, så finns han som tävlar för Sverige som är ganska kraftig men det ser bra ut ändå (nej jag minns inte vad han heter hehe) :)
Qellav
Thu 29 Nov 2012 14:03
Jag själv kör och tror på principen att islandshästen klarar lika mycket som vilken häst som helst med lika mycket vikt-och muskelmassa. Jag tror faktiskt inte att en tunn islandshäst skulle klara mer än en tunn connemara, till exempel. Sedan beror det så klart på muskler och hur van hästen är, men det är det ju med alla hästar. Jag har länge sökt efter "källor" till att just islandshästen skulle klara MER. Har den starkare skelett? Eller.. ja...? x)
![](http://cdn07.dayviews.com/112/_u1/_u9/_u0/_u2/_u3/_u3/u1902332/1393361272_m_1.jpg)
Melao
Thu 29 Nov 2012 14:08
Fast jag frågar mig istället om man inte underskattar connemarans "bärkraft" mer än överskattar islandshästens? Jag har sagt det förut och säger det igen: islandshästen har avlats fram under tusen år och i alla tider ridits av vuxna män (och islänningar är inte direkt småvuxna). Hade de behövt vara större, så hade de varit större.
![](http://cdn07.dayviews.com/102/_u5/_u5/_u9/_u6/_u2/u559626/1367252294_m_1.jpg)
Aeque
Thu 29 Nov 2012 14:54
Jag tror faktiskt det är många raser som är underskattade när det gäller vikten.. alltså man får ju välja en häst efter hur man själv lite är byggd.. alltså skulle jag slänga upp mig på en spikig arab på 160 så skulle jag se mer förstår ut på den en vad jag gör på en grövre isläning på ca 138cm...
men jag väljer dock ändå att påstå att det är min inverkan och balans som avgör om jag kan rida hästen eller inte oavsett om det gäller vikt eller längd..
sedan skulle jag nog aldrig rida en spikig arab för det skulle kännas (i mitt huvud) som den skulle gå av på mitten...
men jag väljer dock ändå att påstå att det är min inverkan och balans som avgör om jag kan rida hästen eller inte oavsett om det gäller vikt eller längd..
sedan skulle jag nog aldrig rida en spikig arab för det skulle kännas (i mitt huvud) som den skulle gå av på mitten...
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Thu 29 Nov 2012 13:47
Jag håller med till tusen! Jag är själv av lite 'större modell' och brukar rida islandshäst ibland. Men jag har god balans osv och rider dom grövre modellerna, så det går alldeles utmärkt :)
Zatia
Thu 29 Nov 2012 13:41
Även om hästen och ryttaren klarar det - så varför?
Det ser förskräckligt ut med för stora ryttare, både längd och vikt mäsigt.
Varför inte skaffa en häst som det faktist ser proportionerligt ut med istället för att envisas med att rida på små isisar.
Det ser förskräckligt ut med för stora ryttare, både längd och vikt mäsigt.
Varför inte skaffa en häst som det faktist ser proportionerligt ut med istället för att envisas med att rida på små isisar.
![](http://cdn08.dayviews.com/103/_u7/_u0/_u6/_u2/_u4/u706242/1356028365_m_1.jpg)
AlexusAthena
Fri 30 Nov 2012 09:29
Zatia, det är fysik, man jämför ju inte hästen med en planka, utan styrkan i ryggen, Som sagt, fysik kallas de.
![](http://cdn08.dayviews.com/110/_u3/_u1/_u4/_u0/_u9/_u7/u3140971/1372930554_m_1.jpg)
Pferdfreedom
Fri 30 Nov 2012 10:19
Zaita:Då undrar jag hur du kan jämföra en islandshäst med någon annan ras! :)
Blomman10: sant!
Blomman10: sant!
![](http://cdn07.dayviews.com/111/_u2/_u9/_u0/_u1/_u0/_u3/u2901034/1385398368_m_1.jpg)
Zatia
Fri 30 Nov 2012 19:37
Jag vet vad fysik är.
Och du kan inte ena stunden dra en jämförelse med en planka för att nästa stund säga att det har med styra att göra med tanke på att ben och planka är väääldigt olika.
Och fortfarande - Hur ofta KNÄCKS en rygg?
Tror knappt ens det har hänt utan nu pratar vi (jag) snarare om att för tunga ryttare skapar smärta - Inte att hästen ska gå i sönder.
Och du kan inte ena stunden dra en jämförelse med en planka för att nästa stund säga att det har med styra att göra med tanke på att ben och planka är väääldigt olika.
Och fortfarande - Hur ofta KNÄCKS en rygg?
Tror knappt ens det har hänt utan nu pratar vi (jag) snarare om att för tunga ryttare skapar smärta - Inte att hästen ska gå i sönder.
![](http://cdn08.dayviews.com/110/_u3/_u1/_u4/_u0/_u9/_u7/u3140971/1372930554_m_1.jpg)
Pferdfreedom
Sat 1 Dec 2012 07:57
Jag har inte heller skrivit någonstans att hästens rygg knäcks, men om någon är för tung för hästen så böjs ryggen precis som en planka böjs när bockarna står långt ifrån varandra.
131 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/511418379/