Thursday 29 November 2012 photo 6/12
![]() ![]() ![]() |
Ger ni grov med SMHN ?
Varför/varför inte?
Annons
Camera info
Camera GT-S5660
Focal length 3 mm
Aperture f/2.6
Shutter 1/8 s
ISO 400
Comment the photo
OkBaAmMiBoNaMi
Thu 6 Dec 2012 13:54
Nej. Jag har fritillgång till hästarna så de äter så mycket som de behöver!
![](http://cdn08.dayviews.com/82/_u3/_u2/_u9/_u6/_u1/u329611/1286138306_1.jpg)
OkBaAmMiBoNaMi
Thu 6 Dec 2012 17:14
Har foderhäck, plus att jag vill att de ska kunna äta hur mycket de vill när de vill :)
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u3/_u2/_u9/_u4/_u6/_u8/u3294685/1396271403_m_1.jpg)
Adoette
Thu 6 Dec 2012 17:28
Jaha ok, ja då blir det ju inte speciellt mycket spill :)
Men med nät är det ju samma, bara att kolikrisk osv minskar. Jag tycker smhn är det bästa någonsin :) Ser inga nackdelar alls:D
Men med nät är det ju samma, bara att kolikrisk osv minskar. Jag tycker smhn är det bästa någonsin :) Ser inga nackdelar alls:D
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u3/_u2/_u9/_u4/_u6/_u8/u3294685/1396271403_m_1.jpg)
Adoette
Thu 6 Dec 2012 19:14
Om de kan äta för mycket på en gång ökar ju risken för kolik menar jag:)
Inget fel alls att bara ge direkt, men själv tycker jag smhn är det bästa :)
Inget fel alls att bara ge direkt, men själv tycker jag smhn är det bästa :)
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Mon 3 Dec 2012 08:15
ja! jag tycker det är skitbra, höet tar längre tid för hästen att äta, vilket gör att den är sysselsatt längre och så blir det mycket mindre spill än utan nät.
Elin ♥
Fri 30 Nov 2012 18:18
nej men jag funderar på det..
nu får våra Isisar mat bara tre gånger per dag.
typ kl 06.00 -2 kg hö
typ kl 15.00-16.00- 1kg hö
kl 20.00/21.00- 2 kg hö
jag tycker dom står utan mat alldeles för länge, och jag är orolig..
men alla jag känner som har häst ger tre gånger per dag..?
även dom jättevana!!
men vi funderar på att bygga nånting till hagen med typ litet järngaller eller nåt så att dom kan äta under dagen iaf :)
nu får våra Isisar mat bara tre gånger per dag.
typ kl 06.00 -2 kg hö
typ kl 15.00-16.00- 1kg hö
kl 20.00/21.00- 2 kg hö
jag tycker dom står utan mat alldeles för länge, och jag är orolig..
men alla jag känner som har häst ger tre gånger per dag..?
även dom jättevana!!
men vi funderar på att bygga nånting till hagen med typ litet järngaller eller nåt så att dom kan äta under dagen iaf :)
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u3/_u2/_u9/_u4/_u6/_u8/u3294685/1396271403_m_1.jpg)
Adoette
Sat 1 Dec 2012 19:58
I början hetsäter de ju såklart, så man får vänja in det långsamt. Hästar som utfodras på klassiskt vis stressäter, det är därför de alltid äter upp allt direkt, de sparar ingenting(finns såklart få undantag). Det sitter i ett tag även om man ger fri tillgång så man måste ge det tid. Sedan kan man ju självklart inte bara ge hästen en hel rundbal, man måste begränsa intaget, som med ett nät.
Jauq
Fri 30 Nov 2012 10:30
Japp! På min häst Black, hon är en svart arab, ... och osynlig*snyft* t_t
Mimmi Nowak
Fri 30 Nov 2012 09:06
Ja! Tycker det är jättebra, hästarna stressar inte i sig maten utan plockar lite åt taget, vilket gör att det räcker längre, samt blir bättre för deras magar.
Pferdfreedom
Fri 30 Nov 2012 05:47
Japp! För att de inte ska få i sig så mycket men ändå gå på fri tillgång!
![](http://cdn08.dayviews.com/110/_u3/_u1/_u4/_u0/_u9/_u7/u3140971/1372930554_m_1.jpg)
Pferdfreedom
Fri 30 Nov 2012 06:17
Islänningarna, Nova och Penny har det så iallafall, men Trombia och Goufé får på marken löst i hagen, då Goufé inte får i sig tillräckligt i nät :)
Cezzyh
Thu 29 Nov 2012 21:38
nej, tycker det e dåligt (vf ska jag det) =) använder sånt som finns en anlidning till =)
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u3/_u2/_u9/_u4/_u6/_u8/u3294685/1396271403_m_1.jpg)
Adoette
Fri 30 Nov 2012 00:24
Vad för olyckor? Ingenting kan hända.
Man hänger ju inte upp nätet i luften. Vi har vårat stora på marken i en jättestor "krubba" så de alltid äter i rätt position. Och i sjukboxen hänger nätet 10 cm från marken.
Det är väldigt stor skillnad på smhn och att utfodra. De klassiska utfodringarna, med 3 eller 4 mål hö om dagen, får hästarna att svälta och få magsår. Jag tycker 3 gånger om dagen utan grov klassas som djurplågeri även om ägarna kanske inte tycker det själva. Smhn-nät använder man vid fri tillgång på grov för att hästen ska äta långsamt, och kunna tillfredställa sitt sökar-behov. Hästar som bara får maten serverad(även om det är fritt eller ej) har mycket större risk för kolik och att de lyckas äta för mycket om de är uttråkade. Med smhn får man heller inget höspill som med de andra metoderna.
Smhn är alltså ett sätt att servera maten på på allra bästa sätt. Fri tillgång är alltid ett krav, men att bara ge dem en hel rundbal löst ger mycket höspill, för stora tuggor och hästarna kan fortfarande utveckla ovanor då hjärnan heller inte får tillräckligt med stimulans.
Man hänger ju inte upp nätet i luften. Vi har vårat stora på marken i en jättestor "krubba" så de alltid äter i rätt position. Och i sjukboxen hänger nätet 10 cm från marken.
Det är väldigt stor skillnad på smhn och att utfodra. De klassiska utfodringarna, med 3 eller 4 mål hö om dagen, får hästarna att svälta och få magsår. Jag tycker 3 gånger om dagen utan grov klassas som djurplågeri även om ägarna kanske inte tycker det själva. Smhn-nät använder man vid fri tillgång på grov för att hästen ska äta långsamt, och kunna tillfredställa sitt sökar-behov. Hästar som bara får maten serverad(även om det är fritt eller ej) har mycket större risk för kolik och att de lyckas äta för mycket om de är uttråkade. Med smhn får man heller inget höspill som med de andra metoderna.
Smhn är alltså ett sätt att servera maten på på allra bästa sätt. Fri tillgång är alltid ett krav, men att bara ge dem en hel rundbal löst ger mycket höspill, för stora tuggor och hästarna kan fortfarande utveckla ovanor då hjärnan heller inte får tillräckligt med stimulans.
![](http://cdn07.dayviews.com/113/_u1/_u7/_u1/_u4/_u1/_u8/u1714186/1414245691_m_1.jpg)
Cezzyh
Fri 30 Nov 2012 11:40
jaa, så kanske det e men det e inga porslinshästar =) vi har stor bal i hagen och det funkar bra och jag lovar dem blir inte sjuka av det =) finns värre saker
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u3/_u2/_u9/_u4/_u6/_u8/u3294685/1396271403_m_1.jpg)
Adoette
Fri 30 Nov 2012 14:34
Ja det viktigaste av allt är ju självklart att de får fri tillgång.
Det har absolut inte något att göra med att man daltar med dem. Det är bevisat att hästar med smhn inte alls utvecklar psykiska problem eller riktiga problem så som kolik som dem som bara får det serverat. Med nätet måste de kämpa för att få maten och de får bara litelite i taget, och tillfredställer sitt sökarbehov och blir inte uttråkade då de alltid måste tänka lite. Sedan blir det ju somsagt inget slös alls.
Vi har också en stor rundbal i hagen, fast med ett stort nät ovanpå.
Det har absolut inte något att göra med att man daltar med dem. Det är bevisat att hästar med smhn inte alls utvecklar psykiska problem eller riktiga problem så som kolik som dem som bara får det serverat. Med nätet måste de kämpa för att få maten och de får bara litelite i taget, och tillfredställer sitt sökarbehov och blir inte uttråkade då de alltid måste tänka lite. Sedan blir det ju somsagt inget slös alls.
Vi har också en stor rundbal i hagen, fast med ett stort nät ovanpå.
Matilda
Thu 29 Nov 2012 19:12
Japp. Vi har tre hästar i hagen och då har vi tre små nät, som vi fyller på när dem är slut (oftast får man fylla på en gång/dag) och sen har min häst ett vanligt hönät i boxen
nistlej
Thu 29 Nov 2012 19:11
Japp, för att det förlänger ättiden + minskar höspillet. Bättre för hästarna och ekonomin.
KamakuraSimb
Thu 29 Nov 2012 18:19
Ja, vi har massor såna och fyller i förväg till våra hästar så den som fodrar bara kan hänga ut dom fyllda näten i lösdriften. Hästarna äter långsammare och får inte bara mat utan stillar även behovet dom har av att småäta och plocka under längre tid. Sen dräller dom inte runt höet heller.
AlexanaForever
Thu 29 Nov 2012 17:49
nej :) finns egentligen ingen speciell anledning. Tanken e att köpa in några stycken, så att dem har ute iaf. har snart 3 hästar, 6 nät på en och samma gång blir jättedyrt. Mina har ändå i princip fri tillgång (dem får så mycket hö som dem äter) :)
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u3/_u2/_u9/_u4/_u6/_u8/u3294685/1396271403_m_1.jpg)
Adoette
Thu 29 Nov 2012 18:19
Ok:) det viktigaste är ju att de får fri tillgång, men det blir mycket mindre spill osv med nät :)
![](http://cdn07.dayviews.com/88/_u1/_u5/_u6/_u4/_u1/_u3/u1564137/1368645397_m_1.jpg)
AlexanaForever
Thu 29 Nov 2012 18:21
jo precis :) jag slipper utodra med kraft till den ena (den andra e ett fullblod som behöver lite olika saker såsom olja, magnesium osv) och de e så skönt att inte behöva väga upp hö haha x)
Jo precis, men ja vi får se. Funkar lika bra utan ^^
Jo precis, men ja vi får se. Funkar lika bra utan ^^
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Thu 29 Nov 2012 17:12
nä, lägger höet i boxen eller hagen, beroende på vart hästarna står :)
WildStormSilver
Thu 29 Nov 2012 17:11
Skulle gärna göra det om vi fick ha det på ridskolan där jag har hästen uppstallad.
![](http://cdn08.dayviews.com/108/_u3/_u2/_u6/_u5/_u3/_u2/u3265322/1458982171_m_1.jpg)
WildStormSilver
Thu 29 Nov 2012 17:37
Nej eftersom ridskolan gör iordning fodret o fodrar så går de inte in o lägger höt i ett hönät :/
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u3/_u2/_u9/_u4/_u6/_u8/u3294685/1396271403_m_1.jpg)
Adoette
Thu 29 Nov 2012 17:40
Men det kan väl du bara hänga upp själv? Vitsen med smhn är att ha fri tillgång på grov.
![](http://cdn08.dayviews.com/108/_u3/_u2/_u6/_u5/_u3/_u2/u3265322/1458982171_m_1.jpg)
WildStormSilver
Thu 29 Nov 2012 17:44
Men det ingår inte mer än ett visst antal kg per dygn. o jag är inte där samma tid varje dag, så tog det slut imorse så skulle han vara utan hö nu när han kommer in tills jag ska dit o kvällsfodra ikväll.
![](http://cdn08.dayviews.com/108/_u3/_u2/_u6/_u5/_u3/_u2/u3265322/1458982171_m_1.jpg)
WildStormSilver
Thu 29 Nov 2012 17:50
Hade det sett annorlunda ut hade jag utan tvekan haft fri tillgång, men just nu har jag inget annat val..
nobeel
Thu 29 Nov 2012 17:05
Ja, vi har precis börjat använda det i box och hage! Dock är det ett problem... Ponces stoppar ned näsan i nätet så det blir inte sån effekt som jag vill ha... får knyta det som fan, men det är ju inte alla som gör det!
![](http://cdn07.dayviews.com/110/_u3/_u1/_u2/_u4/_u4/_u4/u3124442/1372438680_m_1.jpg)
nobeel
Thu 29 Nov 2012 17:09
Tyvärr går dem inte på fri tillgång då alla i stallet inte vill det, men hästarna har hö från 8 till ca 4 istället för 8 till 9 och sedan 4 till 5. Vi proppar hönätet inne i boxen med typ 8-9 kg och han äter inte riktigt upp allt, vilket jag tycker tyder på att han är mätt, eller vad man ska säga!
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u3/_u2/_u9/_u4/_u6/_u8/u3294685/1396271403_m_1.jpg)
Adoette
Thu 29 Nov 2012 17:10
Jag har ett sådant från hööks, funkar super :) Det har ju 2 snören där men virar dem längre ner i nätet sedan också så det blir täppt :)
![](http://cdn07.dayviews.com/110/_u3/_u1/_u2/_u4/_u4/_u4/u3124442/1372438680_m_1.jpg)
nobeel
Thu 29 Nov 2012 17:17
Vi har ett från hööks och 4 från caisas! Den funkar bra, vi sätter ihop den i en och samma krok så det blir som en droppe! jag knyter ihop den allt vad jag kan. Ibland lyckas han fan knyta upp den.... smarta hästjävel säger jag bara!
Men sen finns det vissa i stallet som inte knyter sina, och jag orkar inte gå runt och knyta typ 10 hönät varje dag på kvällen..
Men sen finns det vissa i stallet som inte knyter sina, och jag orkar inte gå runt och knyta typ 10 hönät varje dag på kvällen..
Qellav
Thu 29 Nov 2012 16:55
Jag använde det när min häst bodde i box, nu har vi flyttat och jag bestämmer tyvärr inte hur utfodringen ska vara. Han har fortfarande gräs i hagen och får hö flera gånger om dagen i lösdriften, snart ska vi dock sätta upp en hel rundbal i hagen, men utan nät. :)
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u3/_u0/_u4/_u0/_u0/_u3/u3040035/1400533921_m_1.jpg)
Qellav
Thu 29 Nov 2012 16:59
Jag har redan pratat med dem, de sa att deras hästar alltid har ätit bra utav den stora höbalen och ätit "lagom" så att säga, och att det inte skulle behövas. Men om min häst blir för tjock eller hetsäter eller liknande, så ska jag självklart prata med dem igen!
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u3/_u2/_u9/_u4/_u6/_u8/u3294685/1396271403_m_1.jpg)
Adoette
Thu 29 Nov 2012 17:03
Jaja, det viktigaste av allt(eller ja enda alternativet) är ju att de får fri tillgång!
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u3/_u2/_u9/_u4/_u6/_u8/u3294685/1396271403_m_1.jpg)
Adoette
Thu 29 Nov 2012 17:30
Har hästen höhäck antar jag att den inte har fri tillgång. Varför har dem inte det?
ponnybusarna
Thu 29 Nov 2012 16:47
Nope, min häst skulle nog skita i att ära helt då ^^ men hon får iprincip fri tillgång ;)
![](http://cdn07.dayviews.com/103/_u3/_u0/_u6/_u2/_u2/_u7/u3062272/1362000322_m_1.jpg)
ponnybusarna
Thu 29 Nov 2012 17:10
För hon är extremt mesig. Hon äter inte höet om det ligger i en höpåse/balja eller vanligt hönät ^^
![](http://cdn07.dayviews.com/103/_u3/_u0/_u6/_u2/_u2/_u7/u3062272/1362000322_m_1.jpg)
ponnybusarna
Thu 29 Nov 2012 17:37
Haha, hon hade hönät i tre dagar utan att äta något ^^ hon är inte den matglada typen. Hon nöjer sig med att pilla i halmen lite..
minihingstar
Thu 29 Nov 2012 16:41
Ja, då varar pållarnas hö lite längre så de slipper stå utan för många timmar om dygnet :)
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u3/_u2/_u9/_u4/_u6/_u8/u3294685/1396271403_m_1.jpg)
Adoette
Thu 29 Nov 2012 21:15
Hästar som utfodras på det gamla viset äter jättemycket ja. Men får de fri tillgång hela tiden så äter de bara det de behöver, de har ingen anledning att stressäta.
![](http://cdn08.dayviews.com/85/_u3/_u2/_u5/_u6/_u4/_u4/u3256449/1369130554_m_1.jpg)
minihingstar
Thu 29 Nov 2012 21:57
Han stressäter inte men äter för mycket och vi har ett hö med super bra värde på det. Ger däemot så de har halm att tugga fritt på så de står inte utan stråfoder.
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u3/_u2/_u9/_u4/_u6/_u8/u3294685/1396271403_m_1.jpg)
Adoette
Thu 29 Nov 2012 23:01
Min häst hade också halm innan, men han tuggade aldrig på det hur hungrig han än var. Detta var första dygnet på boxvila och jag ej skaffat ett eget nät. Halm ska aldrig ersätta riktigt hö.
![](http://cdn08.dayviews.com/85/_u3/_u2/_u5/_u6/_u4/_u4/u3256449/1369130554_m_1.jpg)
minihingstar
Thu 29 Nov 2012 23:10
Här äter de glatt halmen får fylla 1-2 ggr dag beroende på vädret. Det ersätter inte höet då de får så mycket de behöver för att få i sig den mängd energi och protein de behöver.
120 comments on this photo Show all comments »
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/511420664/