Wednesday 5 December 2012 photo 1/3
|
Häromdagen la jag upp en bild ang snön, och det blev en hel del kritik på att jag tillexempel täckade min häst?
Jag vill bara förklara för er som tyckte det var onödigt och som inte täckade era egna hästar:
Jag täckar min häst dels för att hon ÄR frusen, och sedan för att hon är rakad, och inte ska sätta så mkt päls,då hon blir supersvettig när vi tränar. Jag är inte ett dugg emot att ni inte har täcken på era hästar utan tvärtom tycker jag det är jätteskönt för er att ni slipper alla skav och byten osv. Men jag tycker om att täcka min häst och hon trivs att stå täckad. Det är ju inte direkt så att hon står täckad på sommaren?
Annons
Comment the photo
Ryttarinnnan
Thu 6 Dec 2012 16:44
Jag är varken för eller emot täckade hästar.
Om du anser att din häst behöver det så får du ha det på din häst.
Jag behöver inte täcka min häst då han sätter en sådan fruktansvärd vinterpäls och han fryser inte lika lätt.
Men jag måste bara säga det att jag var i ett stall där det var en häst som gick med samma täcke dygnet runt, täcket åkte inte av någon gång under dagen. Och täcket blev ju blött (regnade de flesta dagarna jag var där) och då blev ju täcket blött, då var det faktiskt en som tog beslutet att ta av täcket under dagen.
Det jag ville säga med detta var att jag tycker i allafall att hästen inte ska stå täckad dygnet runt ;)
Om du anser att din häst behöver det så får du ha det på din häst.
Jag behöver inte täcka min häst då han sätter en sådan fruktansvärd vinterpäls och han fryser inte lika lätt.
Men jag måste bara säga det att jag var i ett stall där det var en häst som gick med samma täcke dygnet runt, täcket åkte inte av någon gång under dagen. Och täcket blev ju blött (regnade de flesta dagarna jag var där) och då blev ju täcket blött, då var det faktiskt en som tog beslutet att ta av täcket under dagen.
Det jag ville säga med detta var att jag tycker i allafall att hästen inte ska stå täckad dygnet runt ;)
sabr93
Thu 6 Dec 2012 17:11
Tack :) Nej de tycker inte jag heller, men svårt när dom bestämt sig i stallet för att inte ha täckesbyte ingående längre och heller inte gå att köpa till.... men när jag är i stallet står hon utan under den tiden :)
Adoette
Thu 6 Dec 2012 10:23
Det om hagar/box:
Menade mest sådana där tävlings-porslinshästar. Många hästar har det ok med hagar osv men jag själv skulle endå inte vilja ha min häst på box.
Min häst vill gärna gå in i sin sjukbox snabbt om vi är i stallet, men det är för att där finns mat. Så länge hästen är trött eller hungrig är boxen kul, men sedan då? De sover ca 2-4 timmar per natt, och de som går med portionsfodring käkar upp maten på en timme. Sedan sover de, mätta och glada, i ca 3 timmar, innan de vaknar pigga, och behöver äta igen. Klockan är ca 01.00 och magsyrorna och krypet i benen börjar ta in. Så står hästen i 6 timmar till. Därför vill jag inte ha min egen på box, men tycker det är ok att andra har det om hästen har mat under hela natten på något sätt.
Menade mest sådana där tävlings-porslinshästar. Många hästar har det ok med hagar osv men jag själv skulle endå inte vilja ha min häst på box.
Min häst vill gärna gå in i sin sjukbox snabbt om vi är i stallet, men det är för att där finns mat. Så länge hästen är trött eller hungrig är boxen kul, men sedan då? De sover ca 2-4 timmar per natt, och de som går med portionsfodring käkar upp maten på en timme. Sedan sover de, mätta och glada, i ca 3 timmar, innan de vaknar pigga, och behöver äta igen. Klockan är ca 01.00 och magsyrorna och krypet i benen börjar ta in. Så står hästen i 6 timmar till. Därför vill jag inte ha min egen på box, men tycker det är ok att andra har det om hästen har mat under hela natten på något sätt.
Zatia
Thu 6 Dec 2012 17:31
Isåfall kommer de in vid 12 snåret och ut igen vid ett.
Ridhuset går de ungefär samma tider eve in/ut en timme tidigare beroende på hur många som ska ridas/longeras osv + då äter de i boxen så de inte får i sig ridhusunderlag.
Ah det vart faktist smart, aldrig tänkt på det!
Ridhuset går de ungefär samma tider eve in/ut en timme tidigare beroende på hur många som ska ridas/longeras osv + då äter de i boxen så de inte får i sig ridhusunderlag.
Ah det vart faktist smart, aldrig tänkt på det!
Adoette
Thu 6 Dec 2012 18:00
Jaja det var ju i alla fall hyfsade tider! Förut lät det som om när det regnade fick dom stå i boxen hela dagen, men glad att det inte var fallet:)
Zatia
Thu 6 Dec 2012 18:28
Nejdå och inte när det bara regnar utan när det öser ner och blåser mycket, eller om det är snö storm (vilket inte sker allt för ofta i Skåne..) :)
Dejected
Wed 5 Dec 2012 23:21
har du någon gång lyssnat på dej själv och begripit hur du själv tänker?
Kaustiksoda
Wed 5 Dec 2012 20:09
Ändå intressant det här med täcken. Tex har studier vid lantbruksuniversitetet visat att ytterst få hästar behöver hals på täcket då de avger mindre värme från halsen. Ändå har nästan alla hästar täcken på halsen numer. Att ha dubbla täcken ger inte dubbel effekt, ungefär 10% mer värme men samtidigt tyngre och tätare - ger högre risk för svampinfektion. Oftast ger högre fodergiva ett bättre resultat än dubbla täcken. Ändå har många både dubbla och trippla täcken. Det är så mycket som bygger på okunskap och det slår tillbaka på hästarna. Men alla hästägare är ju övertygade om att de gör vad som är bäst för sin häst, statistiskt sett kan det bara inte stämma för då skulle alla hästar vara undantagshästar.
Kaustiksoda
Wed 5 Dec 2012 20:11
Inte helt konstigt att man blir upprörd, blir galen på täckeshysterin som härskat i alla stall jag varit engagerad i.
BuryMyHeart
Wed 5 Dec 2012 21:10
Dom behöver inte halstäcken men det är smidigt att ha om man har en skitgris till häst ;P Hästar håller värmen bra när dom äter och fett isolerar ;) Men man kan ju inte öka på så mycket, om man inte då vill ha en väldigt fet häst ;P
Anonymous
Wed 5 Dec 2012 17:59
Min står täckad året om !
Någon gång ibland ute på sommaren får han stå utan. Sedan står han nacken inne på sommaren.
Någon gång ibland ute på sommaren får han stå utan. Sedan står han nacken inne på sommaren.
Elin ♥
Wed 5 Dec 2012 17:58
asså @Adoette
varför släpper du inte din häst fri då om du vill att allt ska vara så jäkla naturligt.
inget djur behandlas naturligt och vi lever inte heller som vi gjorde förr i tiden.
och vadå att hästarna ska anpassa sig efter oss, dom flesta gillar att bli ridna och dom kan väl oxå anpassa sig lite efter oss eftersom vi anpassar oss sjukt mkt efter deras behov och vi tar hand om dom, ger dom mat och vatten och älskar dom. :)
varför släpper du inte din häst fri då om du vill att allt ska vara så jäkla naturligt.
inget djur behandlas naturligt och vi lever inte heller som vi gjorde förr i tiden.
och vadå att hästarna ska anpassa sig efter oss, dom flesta gillar att bli ridna och dom kan väl oxå anpassa sig lite efter oss eftersom vi anpassar oss sjukt mkt efter deras behov och vi tar hand om dom, ger dom mat och vatten och älskar dom. :)
Adoette
Thu 6 Dec 2012 00:42
För att det ej finns de förutsättningarna här.
Sedan varför måste det vara svart eller vitt? Äga hästen/släppa den fri? Varför kan det inte finnas något mellanting? Varför kan vi inte, samtidigt som vi har kvar hästarna hos oss, ge dem ett bra och friskt liv med lyckliga hästar?
Det är ett väldigt korkat argument att använda, för vad har du för grund?
Vi anpassar oss otroligt lite efter hästen. Vi är egoistiska och tror vi äger dem. De gör vi absolut inte, och eftersom vi berövat dem deras frihet står vi förevigt i skuld till dem. Det absolut minsta vi kan göra för dem är att ge dem samma möjligheter att må bra som en vild häst. Nästan alla tamhästar idag lider av flera eller en sak. Nästan alla lider av något fysiskt men nästan alltid psykiskt också. Det absolut viktigaste är att vi inte ger dem de klassiska utfodringarna då det där är bevisat flera gånger om att dessa hästar svälter och har magsår. Sedan, att de har stor yta att röra sig på och en flock. Det är bara okunniga som tror att den klassiska hästskon, bett eller ridning ej skadar hästen.
Sedan varför måste det vara svart eller vitt? Äga hästen/släppa den fri? Varför kan det inte finnas något mellanting? Varför kan vi inte, samtidigt som vi har kvar hästarna hos oss, ge dem ett bra och friskt liv med lyckliga hästar?
Det är ett väldigt korkat argument att använda, för vad har du för grund?
Vi anpassar oss otroligt lite efter hästen. Vi är egoistiska och tror vi äger dem. De gör vi absolut inte, och eftersom vi berövat dem deras frihet står vi förevigt i skuld till dem. Det absolut minsta vi kan göra för dem är att ge dem samma möjligheter att må bra som en vild häst. Nästan alla tamhästar idag lider av flera eller en sak. Nästan alla lider av något fysiskt men nästan alltid psykiskt också. Det absolut viktigaste är att vi inte ger dem de klassiska utfodringarna då det där är bevisat flera gånger om att dessa hästar svälter och har magsår. Sedan, att de har stor yta att röra sig på och en flock. Det är bara okunniga som tror att den klassiska hästskon, bett eller ridning ej skadar hästen.
Pferdfreedom
Thu 6 Dec 2012 10:57
Måste ta och håll med Emelie här! Vad tror du egentligen skulle hända om vi bara släppte våra hästar lösa? Skulle de leva fritt och vara lyckliga? Nej, knappast. Våra hästar är uppfödda i fångenskap och det har lett med sig att en stor del av deras flyktinstinkt har försvunnit. Vi har sedan bilen uppfanns tränat dem på att INTE vara rädda för bilar och att INTE fly från dem och helt plötsligt ska vi släppa ut dem fria. Då kommer det antagligen ske massor av olyckor pga. att hästar springer lösa på vägarna.
johanna ✿
Wed 5 Dec 2012 15:47
känner igen de där, täckade min ponny trots att han inte var rakad.. Annars skulle han frusit!
Anonymous
Wed 5 Dec 2012 15:30
Alla gör vi människor det vi anser är bäst för just våran häst, att sedan andra har andra olika åsikter, bra för dem. Men tycker inte att de har rätt att "ifrågasätta" andras hästtänk, för alla tänker vi olika.
Min egen häst (holländskthalvblod) får ingen vinterpäls och hon går med ett 400grams täcke, nu i vinter. Har hon inte det står hon och fryser = de tar av sin energi vilket gör att de också kan gå ned i vikt (sådant övriga inte verkar tänka på). Och eftersom min häst redan är svår att hålla i bra hull tänker jag inte riskera att ha en häst som är skinn och ben=).
Min systers häst har nu när det börjat bli kallare ha sitt 300grams för det räcker åt henne som har vinterpäls på halva kroppen/ är halvt klippt. Sedan har inte fölet för hon behöver inte än, hon har sin päls som är orörd och fryser inte, men blir det för kallt så kommer hon också få ett om hon fryser och blir berörd av vädret.
Alla hästar kräver olika och alla människor tänker olika.
Jag förstår inte varför man inte kan acceptera att vi alla har olika häst tänkt .
Min egen häst (holländskthalvblod) får ingen vinterpäls och hon går med ett 400grams täcke, nu i vinter. Har hon inte det står hon och fryser = de tar av sin energi vilket gör att de också kan gå ned i vikt (sådant övriga inte verkar tänka på). Och eftersom min häst redan är svår att hålla i bra hull tänker jag inte riskera att ha en häst som är skinn och ben=).
Min systers häst har nu när det börjat bli kallare ha sitt 300grams för det räcker åt henne som har vinterpäls på halva kroppen/ är halvt klippt. Sedan har inte fölet för hon behöver inte än, hon har sin päls som är orörd och fryser inte, men blir det för kallt så kommer hon också få ett om hon fryser och blir berörd av vädret.
Alla hästar kräver olika och alla människor tänker olika.
Jag förstår inte varför man inte kan acceptera att vi alla har olika häst tänkt .
SandyoQulina
Wed 5 Dec 2012 14:22
Jag låter min en gå utan medans min andra häst får ha täcke. Man får nog utgå lite efter individen också. Är hästen frusen eller inte? Får hästen tjock päls eller inte, vilket hull har hästen, svettas den mycket vid träning osv. Vad man än väljer tycker jag inget är fel sålänge hästen mår bra!
Anonymous
Wed 5 Dec 2012 13:27
Har också blivit påhoppad för att jag hade täcke på min häst på en bild, förstår inte vad det är med dagens hästmänniskor. Man vet väl själv bäst vad som är bäst för sin häst
wishyouwereheroin
Wed 5 Dec 2012 18:27
Ja fattar inte sånt, det är ju liksom ens egen häst så man vet ju själv vad som är bäst för den!
sabr93
Wed 5 Dec 2012 20:58
Ja jag håller med dig... Jag blir inte arg eller kallar folk djurplågare för att dom INTE täckar sina hästar, men min häst som inte direkt sätter ngn vinterpäls så trivs hon med de... och som någon sa, en stressig dag så är de skönt med en någorlunda ren häst...
Pferdfreedom
Wed 5 Dec 2012 12:53
Jag anser att är hästen rakad, så ska den ha täcke, men själv väljer jag att varken raka eller täcka mina hästar! :)
Mammas två stora hästar som hon inte vill raka, men ändå ha tunn päls på, har täcken så de inte får någon tjock päls! :)
Mammas två stora hästar som hon inte vill raka, men ändå ha tunn päls på, har täcken så de inte får någon tjock päls! :)
sabr93
Wed 5 Dec 2012 20:56
ja lite så jag tänkt, hon sätter nästan ingen päls sjäkv, men ville ändå raka för hon svettades trots allt mkt... :)
Anonymous
Wed 5 Dec 2012 11:58
Har täcken på mina mini shettisar som redan har tjock päls, men det är för att dom har snön nästan ÖVER magen nu och fryser då jätte mycket. Tycker inte det är något fel att ha täcke :)
Anonymous
Wed 5 Dec 2012 11:52
Jag har täcke på min häst för annars blir han en nallebjörn. Och sen lite av bekvämlighet. Men tycker inte det är något dåligt med att ha täcke :S
HellsBaby96
Wed 5 Dec 2012 11:21
På 2 av mina hästar har jag täcken för dom får verkligen ingen vinterpäls o.O + man ser ganska tydligt när dom fryser för dom skakar nått enormt!
Sen på Mango har jag täcke på för att han är 21 och jag vill verkligen inte att han ska gå ute och frysa. Vet inte hur länge till jag får ha kvar honom, så till dess ska han bara ha det bästa! Att ha ett täcke på så jag vet att han inte fryser är det minsta jag kan göra :)
Sen på Mango har jag täcke på för att han är 21 och jag vill verkligen inte att han ska gå ute och frysa. Vet inte hur länge till jag får ha kvar honom, så till dess ska han bara ha det bästa! Att ha ett täcke på så jag vet att han inte fryser är det minsta jag kan göra :)
sabr93
Wed 5 Dec 2012 11:24
Skönt att det är någon som inte är helt anti iallafall! :) min sätter inte heller särskilt mkt päls..
Adoette
Wed 5 Dec 2012 10:07
Jag tycker det är onödigt och dumt att raka, men regntäcken osv är ok. Men bara för att jag blivit så sjukt rädd för regnskållorbakterier nu när min egen häst varit utsatt.
BuryMyHeart
Thu 6 Dec 2012 11:37
Lämnar denna diskussionen nu och kommer inte läsa några fler kommentarer. För det går inte att lära någon som har både ögon och öron stängda! Peace Out! ;P
Zatia
Thu 6 Dec 2012 11:56
"Jag har aldrig sagt att ingen häst gillar att åka på tävling, och att de är stressade"
Skojar du med mig eller?
Adoette, the queen of dubbelmoral.
Säger som BuryMyHeart, adiios.
Skojar du med mig eller?
Adoette, the queen of dubbelmoral.
Säger som BuryMyHeart, adiios.
Adoette
Thu 6 Dec 2012 12:03
Nej de har de absolut inte! Bara för att de inte vet om hur ett liv helt utan oss människor är betyder inte det att deras instinker förändras som ett fingerknäpp. Deras magsäckar, ben, muskler, hovar, munnar, kroppar, ja det är fortfarande samma. De behöver fortfarande kunna röra på sig dygnet runt, och behöver fortfarande kunna mätta sig själva när de behöver. Hästar är inte gjorda att äta i portioner, utan att småäta hela tiden.
Nej våra hästar mår sämre. De blir bättre omhändertagna om de blir skadade och så vidare, och därför lever de mycket längre, men en av de gamla vildhästarna är absolut lyckligare än en av dagens tamhästar.
Okej du gör som du vill.
Det enda ni skriver är ju "du har fel om ALLT, du vet ingenting" osv. Har ni inga motargument? Säg också gärna VAD det är som inte stämmer.
Nej våra hästar mår sämre. De blir bättre omhändertagna om de blir skadade och så vidare, och därför lever de mycket längre, men en av de gamla vildhästarna är absolut lyckligare än en av dagens tamhästar.
Okej du gör som du vill.
Det enda ni skriver är ju "du har fel om ALLT, du vet ingenting" osv. Har ni inga motargument? Säg också gärna VAD det är som inte stämmer.
Adoette
Thu 6 Dec 2012 12:05
Zatia: Som jag sa där, klart det finns hästar som tycker om spänningen runt om tävlingar! Och stressade har jag inte sagt att de var. Nervös och stressad ligger met mycket emellan och det är inte samma sak!
116 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/511546706/