Friday 21 December 2012 photo 3/4
![]() ![]() ![]() |
Lite småttrött på att se folk som hävdar dom rider sina hästar i form/jobbar dom korrekt när det allt för ofta är att hästen bara släpper i nacken utan undertramp eller bäraktighet.
På bilden ser ni den, enligt mig, bästa svenska dressyrryttaren. Här ser man att vikten ligger på bakdelen på hästen, dvs hästen bär sig från bakdelen och hänger inte på frambenen. Detta är en korrekt form. Nacken är oviktig, sålänge rumpan är under.
Sen det man strävar efter är att rumpan ska vara under och nacken högsta punkt, men som sagt, bakdelen är det viktiga.
Samma sak gäller med ryttarens sits.
En korrekt trepunktssits är något att alltid sträva efter, då det är där du har de bästa förutsättningarna att inverka rätt och hitta den bästa balansen.
Trepunktsitsen är rätt när linjen från häl, höft och axel är rak.
Tvåpunktssits (fältsits/lätt sits) är när du står upp, men även då ska häl och höft vara på en rak linje.
Jag säger nu inte att jag rider perfekt och alltid sitter i perfekt sits, men om du lägger upp en bild där du tex har en stolsits och någon säger något om de är det ofta en person som vill hjälpa dig att bättra din ridning genom att peka ut felen du gör, inte för att trycka ner dig.
Lägger du upp en bild på en häst som går bakom lod eller där du har väldigt mycket stolsits får man räkna med dessa kommentarer.
Annons
Comment the photo
PauSvan
Sat 22 Dec 2012 20:08
Så sant så =)
däremot rider jag hellre hästen låg för att få upp ryggen på hästen.. "Vanliga" hästar är inte tillräckligt tränade för att kunna gå i en sådan samlad form utan att tappa rygg. Så man ska inte bara samla ihop hästen och dra upp nacken trots att den går med bakdelen. för då kommer de flesta att tappa
däremot rider jag hellre hästen låg för att få upp ryggen på hästen.. "Vanliga" hästar är inte tillräckligt tränade för att kunna gå i en sådan samlad form utan att tappa rygg. Så man ska inte bara samla ihop hästen och dra upp nacken trots att den går med bakdelen. för då kommer de flesta att tappa

AlexusAthena
Sat 22 Dec 2012 21:23
Jo, men det är rumpan som är det viktiga, inte vart huvudet är :)
ILoveAlextin
Sat 22 Dec 2012 14:40
jag förstår vad du menar. Blir själv frustrerad ibland när man ser folk rida endast med hästen huvud.. Med andra ord även bakom hand.

Anonymous
Fri 21 Dec 2012 22:23
fast på den här bilden ser man inte att vikten ligger på bakdelen av hästen.
Adoette
Fri 21 Dec 2012 22:00
Hur ser du att Briars vikt ligger på bakdelen?
Det gör den inte ens på bilden. Där går han helt normalt med vikten på båda benen.
Det gör den inte ens på bilden. Där går han helt normalt med vikten på båda benen.
SarahHedengren
Fri 21 Dec 2012 21:25
Man måste ju även tänka på att alla hästar inte är stöpta ur samma form (tänkte mer på kommentarerna under).. Jag menar Briar är ju en väldigt stoor och lååång häst så här jobbar han ju korrekt enligt hans förutsättningar! Sen är ju alltid målet att få hästen mer på bakdelen, vissa hästar är ju redan födda där och har det väldigt lätt för sig eftersom att dom naturligt "sitter på bakdelen" och andra är mer i nerförsbacke och då får man jobba lite hårdare. Men du har helt rätt! :)
KamakuraSimb
Fri 21 Dec 2012 21:01
Begreppet "gå på tygeln" är så dåligt för det får alla småbarn att tro att formen sitter i att hästen böjer på nacken...
AlexanaForever
Fri 21 Dec 2012 19:30
för många som tycker att hästen går i form när den kröker på nacken, tyvärr. har inte sett många dressyrhästar som gör annat än att kröka på nacken.
Min ena häst jobbar bäst när hon får gå lååång och låg, då får hon in bakbenen och får upp ryggen. hon sänker huvudet väldigt mycket och går nästan med mulen i marken. men de e för att hon inte kan gå ordentligt i form när hon har hög nacke. :) dit kommer vi när hon e bärig nog.
Min ena häst jobbar bäst när hon får gå lååång och låg, då får hon in bakbenen och får upp ryggen. hon sänker huvudet väldigt mycket och går nästan med mulen i marken. men de e för att hon inte kan gå ordentligt i form när hon har hög nacke. :) dit kommer vi när hon e bärig nog.

BuryMyHeart
Fri 21 Dec 2012 23:03
Nä håller med! Man får ju räkna med att få dryga kommentarer, men finns dom som är snälla också x)
Btw gillar att diskutera med såna som dig som inte blir sura och aggresiva så fort man ställer en fråga eller inte helt håller med ;P
Btw gillar att diskutera med såna som dig som inte blir sura och aggresiva så fort man ställer en fråga eller inte helt håller med ;P

AlexanaForever
Fri 21 Dec 2012 23:05
haha ja precis. med tanke på att att jag har en travare också.. de e det som gör att jag inte vill tävla. Vill inte ha konstiga blickar eller höra folk snacka skit faktiskt haha..
Hahaha nej jag orkar inte såna personer. Tycker att de e bra när man kan fråga snällt också haha ^^
Hahaha nej jag orkar inte såna personer. Tycker att de e bra när man kan fråga snällt också haha ^^

BuryMyHeart
Fri 21 Dec 2012 23:12
Det är ju väldigt många travare ute, vilket jag själv tycker ä väldigt kul! Alltid roligt att se något annat än halvblod! (inte för att det är något fel på dom ;P) Fick också en del skit när jag tävlade med min lilla prickiga arab ;) Men träffade också många goa människor som uppskattade det lite mer "annorlunda". Tycker hästfolk i allmänhet kunde ta och sluta ta allt så döds seriöst, man kan ju försöka uppskatta varandra lite mer ;P

AlexanaForever
Fri 21 Dec 2012 23:32
jo precis. Ska få lite reda på min innan jag ger mig ut, hon e riktigt snygg egentligen haha ^^
jasså? xD
håller med!
jasså? xD
håller med!

BuryMyHeart
Fri 21 Dec 2012 22:18
Nä Briar och Jan Brink har ju bara fått över 80% i Grand Prix, dom är verkligen jättedåliga!

BuryMyHeart
Fri 21 Dec 2012 22:42
I fall man säger att en häst inte går i form så är det ju inte en speciellt bra dressyrhäst :)
Toti
Fri 21 Dec 2012 18:22
Kan dock själv anse att hästen har bakbenen en halvmeter bakom även om bilden självklart inte fullt rättvis gällande det men så ser alla topp-dressyrhästar ut.

AlexusAthena
Fri 21 Dec 2012 19:05
JAG tycker man ser att hästen jobbar under sig även om det är en orättvis bild. Dock var det inte bilden jag hade tänkt som topic här, utan snarare att man kan ta kritik och inte blir arg så fort någon säger något.
Och @esterin, din länk funkar inte, men om man kopierar den så kommer där upp en friser, tycker inte den går jättemycket bättre måste jag säga. Men det är som sagt vad jag tycker! :)
Och @esterin, din länk funkar inte, men om man kopierar den så kommer där upp en friser, tycker inte den går jättemycket bättre måste jag säga. Men det är som sagt vad jag tycker! :)

BuryMyHeart
Fri 21 Dec 2012 22:20
Briar är ju ganska känd för sin fantastiska passage och piaff och för det måste man ha väldigt bra styrka i bakbenen. Men ni har säkert rätt ;)

Trombens
Sat 22 Dec 2012 03:46
Bilden kan mkt väl vara orättvis, det är svårt att få bilder att visa verkligheten! :-)

matildavigedal
Sat 22 Dec 2012 05:35
Ingen har påstått att Briar är en dålig dressyrhäst, men du valde en jäkligt dålig bild för här går han inte med sin kända bakdel
47 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/511875042/