Friday 28 December 2012 photo 6/9
|
Har ett väldigt stort, allvarligt och akut problem.
Min tvååriga welshvalack har börjat klättra på stona i hagen.
Det började med att en häst (i somras) blev brunstig när han kom till oss. Hon var otroligt villig att bli betäckt. Eller, mer än villig. Hon ställde sig framför honom och backade in i bogen på honom, hon fortsatte backa tills dom kom till ett staket, där Cesar då hoppade upp på henne.
Hon brunstade två gånger den sommaren, så har det inte varit något mer med det förren igår.
Då såg vi att en annan häst, en islänning, blivit brunstig och gjorde på samma sätt som föregående sto. Dvs backa in med rumpan i bringan på Cesar. Eftersom det ligger i hans natur att betäcka så var han inte sen att hoppa på henne.
Vi har även hittat sår nära könsorganet på ett tredje sto, som antagligen blivit orsakade av min ponny.
Detta är ett allvarligt problem, då stona kan få infektioner och massor i livmodern. Och om dom ångrar sig, när Cesar är på väg upp, så kan han få liksom benen avsparkade.
Cesar, som det då handlar om, är ganska sent tagen. 2 veckor innan han kom till oss kastrerades han.
Vi måste verkligen få honom att sluta klättra, då gården vi står inackorderade på ska säljas i höst. Och vi lär inte få någon stallplats med en valack som klättrar när stona brunstar.
Men han lär ju inte sluta så länge stona ställer sig bredbenta framför nosen på honom...
Vet ni något som kan hjälpa?
Tips mot både stonas beteende och Cesars klättrande tas tacksamt emot...!
Annons
Camera info
Camera NIKON D3100
Focal length 300 mm
Aperture f/5.6
Shutter 1/500 s
ISO 3200
Comment the photo
moadahlen
Fri 4 Jan 2013 18:35
I vårt stall har vi stona för sig och vallackerna för sig.
Det funkar bra!
Det funkar bra!
SlopePrincess
Fri 4 Jan 2013 22:28
Vet inte om du läst nedan, men har inte tillgång till att ha könsdelade hagar, tyvärr.
SlopePrincess
Sat 29 Dec 2012 21:37
Vi ska testa munkpeppar, det ska tydligen lugna stona. Ska testa det på valacken också.
AAVSkUM
Sat 29 Dec 2012 23:34
aha! det har jag aldrig hört! kanske kan lugna mitt shettissto också då..
THERESEP4G4RD
Sat 29 Dec 2012 19:15
läst lite av de andra tipsen och det ser inte ut som om det finns mycket man kan göra. Så det enda jag kan tänka på är att köpa en lite billig ponny som sällskap eller låna en :)
SlopePrincess
Sat 29 Dec 2012 21:38
själva inköpet av ponnyn (isåfall) är ingen fara, det är i längden det blir för dyrt. Dessutom har jag inte hjärta att låta den lilla ponnyn gå helt orörd i hagen, vi har inte tid för en tredje "/
SlopePrincess
Sat 29 Dec 2012 21:38
om du läser nedan så kan det inte vara något alternativ, tyvärr.
PauSvan
Sat 29 Dec 2012 10:11
Flytta på honom... min valack kan inte heller.gå bland ston p.g.a han klättrar och skadar dom. han kastrerades som 3-4åring och ör nu 15.. På vissa släpper de inte och ALLA valavker kan klättra.
Jag hade haft honom med andra herrar istället. jag personligen gillar inte att blanda ston och valavker OM man inte drivrt avel
Jag hade haft honom med andra herrar istället. jag personligen gillar inte att blanda ston och valavker OM man inte drivrt avel
SlopePrincess
Sat 29 Dec 2012 12:30
Det kan vi inte, då han inte kan gå själv. Och den andra valacken bröt nästan benet på min ponny, så vi litar inte på valacken alls.
PauSvan
Sat 29 Dec 2012 12:39
Ne man det ginns enkla lösningar. de flesta hästar kan gå så att de ser andra hästar. tex, min går en en hage mellan två andra hagar. det gär.finfint :-)
SlopePrincess
Sat 29 Dec 2012 12:51
Vi har testat, han var genomsvett, när vi släppte ut honom i stora hagen igen, några timmar senare "/
Josefina Thörn Jylhä
Sat 29 Dec 2012 10:00
Svårt det där men går det inte att ställa honom med valacker eller om man ställer honom med en valack som han är bra vän med? Har aldrig haft detta problem själv men lycka till och hoppas att allt löser sig för er!
SlopePrincess
Sat 29 Dec 2012 10:30
Vi har endast en annan valack i stallet, "/
Han är ju vän med honom nu, dom leker till och med ibland. Men ibland får valacken något ryck och gör fortfarande utfall mot Cesar ibland...
Ja, vi hoppas det med /:
Han är ju vän med honom nu, dom leker till och med ibland. Men ibland får valacken något ryck och gör fortfarande utfall mot Cesar ibland...
Ja, vi hoppas det med /:
Bareback
Sat 29 Dec 2012 09:57
asså.. tror inte finns så mycket annat att göra än att sätta han i en egen hage. Det finns inga lösningar mot sånt, det är ju nartuligt. :)
SlopePrincess
Sat 29 Dec 2012 10:29
Sålänge inte stona ställer upp sig framför honom med benen brett isär så kollar han inte ens på dom, även när dom brunstar. Han är verkligen inte heller hingstig. :)
Ja, det ä ju det som är krångligt.
Vi har endast en annan valack i stallet, och han litar vi inte på sen han höll på att bryta benet på min ponny...
Ja, det ä ju det som är krångligt.
Vi har endast en annan valack i stallet, och han litar vi inte på sen han höll på att bryta benet på min ponny...
SlopePrincess
Sat 29 Dec 2012 10:33
Ja, det var riktigt, riktigt äckligt. Speciellt när man såg allting, och inte kunda göra så mycket... "/
Shut~up I´m~crazy :*
Fri 28 Dec 2012 23:40
inte släppa honom i hagar med brunstiga ston? tycker när man släpper en hyfsat ny kastrerad valack med brunstig ston är det bara att vänta på detta ska hända.
SlopePrincess
Fri 28 Dec 2012 23:45
Han släpptes verkligen inte ihop med några brunstiga ston, då han var nykastrerad. Det var förutfattade meningar.
Det tog några månader innan det andra stoet blev brunstigt och tvingade honom på sig, innan det kollade han inte ens på dom på "hingstigt" sätt. Han kollade inte ens på det första brunstiga stoet, som inte tryckte sig mot honom.
Det var inga problem innan detdär stoet tvingade honom på sig. Så vi släppte verkligen inte ihop en nykastrerad unghäst med ett gäng brunstiga ston, så jäkla oerfarna är vi verkligen inte.
Det tog några månader innan det andra stoet blev brunstigt och tvingade honom på sig, innan det kollade han inte ens på dom på "hingstigt" sätt. Han kollade inte ens på det första brunstiga stoet, som inte tryckte sig mot honom.
Det var inga problem innan detdär stoet tvingade honom på sig. Så vi släppte verkligen inte ihop en nykastrerad unghäst med ett gäng brunstiga ston, så jäkla oerfarna är vi verkligen inte.
Isabelle
Fri 28 Dec 2012 23:24
ställ han i egen hage eller i en hage med endast valacker i. Om du ska flytta han sen så ta reda på om det finns möjlighet till att ha stona för sig och valackerna för sig. För det kan ju inte tränas bort precis xd
SlopePrincess
Fri 28 Dec 2012 23:37
Han kan inte stå själv, och den andra valacken litar varken jag eller han på sen valacken höll på att bryta benet på honom... "/
SlopePrincess
Sat 29 Dec 2012 21:39
Vi har testat, ponnyn var svettig efter ett par timmar+"tappat" rösten.
Flosti
Fri 28 Dec 2012 22:51
Jag hade samma problem med min när jag fick honom. Gav honom munkpeppar under en sommar och sen försvann problemet. Dock är det ca 14 dagars karens på det. Men det funkade för mig och tidigare hade han ALLTID klättrat :)
SlopePrincess
Fri 28 Dec 2012 22:57
Gu' vad skönt, det verkar lovande då! :)
Ska testa och ge alla hästarna i stallet det, så kanske stona blir lite mindre villiga också...
Ska testa och ge alla hästarna i stallet det, så kanske stona blir lite mindre villiga också...
Flosti
Fri 28 Dec 2012 23:27
Ja, min klättrade ju när stona vart på honom men jag gav bara honom men jag kan starkt rekommendera det. Så jag tror det finns hopp :)
SlopePrincess
Fri 28 Dec 2012 23:36
Nu lugnar du mina nerver, tack för det, haha!
Även stona ska få det i vårt stall, det är tveksamt ifall han låter bli att hoppa upp om han står med elstängslet i rumpan och något stos rumpa i facet, tror han skulle hoppa upp hellre än att bitas för att komma därifrån.
Det är det som är så jäkla dumt, han kollar ju inte ens på stona när dom brunstar, om det inte vore för att dom pressar honom.
Dumma hästkärringar som måste våldta min stackars ponny...
Även stona ska få det i vårt stall, det är tveksamt ifall han låter bli att hoppa upp om han står med elstängslet i rumpan och något stos rumpa i facet, tror han skulle hoppa upp hellre än att bitas för att komma därifrån.
Det är det som är så jäkla dumt, han kollar ju inte ens på stona när dom brunstar, om det inte vore för att dom pressar honom.
Dumma hästkärringar som måste våldta min stackars ponny...
Anonymous
Fri 28 Dec 2012 22:12
Ha han inte men ston ett tag
SlopePrincess
Fri 28 Dec 2012 22:17
Går inte... Han får inte vara själv, det är han alldeles för social för.
Och den andra valacken släpps han inte in i en hage själv med, valacken bröt nästan benet på honom.
Och den andra valacken släpps han inte in i en hage själv med, valacken bröt nästan benet på honom.
Anonymous
Fri 28 Dec 2012 22:46
Försök hitta någon liten ponny som kan gå med honom ett tag eller nått
SlopePrincess
Fri 28 Dec 2012 22:58
Finns inte många som söker stallplats nu, och vi har inte råd med en till ponny.
vikkypedro
Fri 28 Dec 2012 22:05
För det första borde han inte släppta ihop med ston så fort. Förövrigt, dela honom från ston.
SlopePrincess
Fri 28 Dec 2012 22:12
Han visade INGET intresse, verkligen inget alls, förren detdär första stoet tvingade honom på sig. Det var väl då han fick suget tillbaka. Så det var ingen fara alls innan det.
Vi kan ju tyvärr inte det "/
Vi kan ju tyvärr inte det "/
vikkypedro
Sat 29 Dec 2012 16:07
Okej, men även om de inte gör det ska man vänta ;/ och tror nog stoägarna får mötas halvvägs, vill de inte att han betäcker får ni nog lov att dela av hagen, eller flytta honom till ett stall med delade hagar .
SlopePrincess
Sat 29 Dec 2012 21:42
Han släpptes inte ihop med ett gäng brunstiga ston två veckor efter kastreringen. När han kom till oss (två veckor efter) så gick han med en valack och ett/två ston (kommer inte ihåg om det bara var en eller två), som var dominanta i någon vecka innan han presenterades för flocken.
Dessutom så gick han med ston, som brunstade, redan som hingst utan att klättra.
Ja, vi har kommit överens att testa munkpeppar nu, så får vi se. :)
Dessutom så gick han med ston, som brunstade, redan som hingst utan att klättra.
Ja, vi har kommit överens att testa munkpeppar nu, så får vi se. :)
KamakuraSimb
Fri 28 Dec 2012 22:04
Har samma problem bara att jag har stoet som alla valacker i hagen betäcker... Dom provade med munkpeppar på en av hästarna men det gjorde ingen skillnad alls. Vi vet fortfarande inte vad vi ska göra. Annat än att stoppa min häst i en egen hage när hon brunstar
SlopePrincess
Fri 28 Dec 2012 22:11
Det är inte heller så kul, med tanke på alla skador dom kan få...
Vi tänkte testa munkpeppar, allt är värt att testa i vårat läge. "/
Vi kan tyvärr inte göra så, han kan inte gå själv. Och den andra valacken dödade honom nästan, så dom två släpper vi inte ihop själva tillsammans...
Vi tänkte testa munkpeppar, allt är värt att testa i vårat läge. "/
Vi kan tyvärr inte göra så, han kan inte gå själv. Och den andra valacken dödade honom nästan, så dom två släpper vi inte ihop själva tillsammans...
KamakuraSimb
Fri 28 Dec 2012 22:19
Ja hon har redan fått skador, blivit sparkad, fått ont i ryggen, ett täcke har gått sönder... det är fan inte kul.
SlopePrincess
Fri 28 Dec 2012 22:21
Nej men usch...
Egentligen så hade man ju hoppats på att stona skulle säga ifrån, men det är väl önsketänkande, antar jag..
Egentligen så hade man ju hoppats på att stona skulle säga ifrån, men det är väl önsketänkande, antar jag..
minihingstar
Fri 28 Dec 2012 22:02
testa ge honom munkpeppar, annars får du ha honom själv eller endast ihop med valacker. Släppte ni ihop honom med ston endast 2 veckor efter kastrering är det risk att han aldrig slutar.
SlopePrincess
Fri 28 Dec 2012 22:09
När han kom visade han INGET intresse för stona, verkligen inget intresse alls. Inte förren gamlingen i stallet mer eller mindre tvingade honom att hoppa upp, då fick han väl smaka på det och fick suget tillbaka, antar jag.
Vi hade inget val med att släppa ihop dom så tidigt, tyvärr. Och han kan inte heller gå ensam eller med den andra valacken. Han är alldeles för social för att vara själv, och den andra valacken bröt nästan benet på honom en gång, så dom två släpper vi inte ihop ensamma i en hage.
Juste, munkpeppar heter det ju ja...! Det ska vi testa :)
Vi hade inget val med att släppa ihop dom så tidigt, tyvärr. Och han kan inte heller gå ensam eller med den andra valacken. Han är alldeles för social för att vara själv, och den andra valacken bröt nästan benet på honom en gång, så dom två släpper vi inte ihop ensamma i en hage.
Juste, munkpeppar heter det ju ja...! Det ska vi testa :)
minihingstar
Fri 28 Dec 2012 22:13
Det går även att ge det till ston för att lindra ner brusten, testa ge till bägge och hoppas på det bästa :)
SlopePrincess
Fri 28 Dec 2012 22:18
Ja, vi tänkte ge det till alla hästar.
För så länge inte stona ställer sig bredbent med svansen i hans ansikte så låter han dom vara, men ja... är dom villiga så hoppar han ju upp. ;)
Han är inte alls vaktig eller hingstig annars heller, allt är det första stoets "fel"... "/
För så länge inte stona ställer sig bredbent med svansen i hans ansikte så låter han dom vara, men ja... är dom villiga så hoppar han ju upp. ;)
Han är inte alls vaktig eller hingstig annars heller, allt är det första stoets "fel"... "/
51 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/512024621/