Saturday 29 December 2012 photo 3/7
![]() ![]() ![]() |
hej, tänkte bara skriva en liten tanke tänkare till alla er ryttare som rider ut vid skymningen. tar självklart bort om detta inte är okej men jag själv tycker detta är ett viktigt faktum!
fick själv en liten tanke ställare av en här som la upp en tidigare bild om just detta och tänkte faktiskt ta o förklara detta för er.
en del av er rider garranterat inte med reflexer eftersom en del anser '' vad ska jag med de till, sjukt töntigt'' ja de är en del som tycker de är töntigt faktiskt. men för en belist som inte ser är detta fasansfullt!
även om de inte är mörkt när ni rider ut vet ni ju ungefär när de börjar skymma, var alltså förberedda! ha alltid reflexer på. benreflexer och reflexväst kan rädda dig och din häst liv! även om de är skymning!
tänkte ta och skriva om en händelse jag varit med om och jag tänkte skriva den som en liten mer berättelse där ni kanske hänger med bättre.
..en tidig höst kväll var jag och min pappa ute och övningskörde på landsvägarna i Flyinge och Södra Sandby där e 70km/h på vägarna. klockan var kanske runt 9-10 på kvällen. det hade regnat hela dagen och överallt på vägen låg de våta löv väglaget var inte det bästa men körde ändå i hastighetsbegränsingarna för vägen eftersom de inte var förrädiskt på det viset.
precis när jag svängde runt ett hörn ser jag ungefär 30-50m framför oss en stor svart ardenner med en ryttare skrittandes mitt på vägen, min första tanke var vem fan rider mitt på en 70 väg utan reflexer ?!
som sagt var de min reaktions tid där jag han tänka detta, som ny börjare har man inte alls samma reaktion som vana bilförare har!
jag började så klart bromsa och bilen började spinna pga de blöta löven. abs bromsarna gick in och i ren panik kände jag hur bromsen började pulsera under min fot och ända tanken var '' inte styra åt sidan '' eftersom de var branta diken åt båda hållen och styrde jag åt sidan just när bilen halka kunde jag utsätta både mig o min pappa för en rejäl smäll och i värsta fall kunde vi dö om vi krocka med någon av träden ( 70km/h är döds risken lika med 10/10)
bilen fortsatte glida och nu såg jag att ryttarens häst började skutta frammåt och bli rädd ryttaren försökte bromsa in sin häst och i ren panik vände sig hästen om och stirrade nu med uppspärrade ögon rätt in i strålkastarna, jag minns de där så jävla väl. hur hästen stirrade på mig hur ryttaren desperat försökte få allt under kontroll och jag minns hennes förskrämda blick när hon i sista stunden stirrade på mig innan bilen stanna..
hade inte hästen sprungit dem där 10 meterna fram som han gjorde hade jag kört på dem. jag stannade ca 5 meter innan det hände. och ryttaren blev så klart arg på mig. självklart. men för mig som körde bilen dröjde de länge innan jag ens satte mig i bilen igen när de var mörkt. vet dock inte hur hennes häst är idag men jag hoppas mer än inerligt att hon lärde sig något av det.
man rider INTE ut vid den tiden utan reflexer och dessutom inte mitt på en 70 väg där de är hård trafik och dessutom håller inte folk hastigheterna där eller.
man utsätter inte bara sig själv och sin häst för fara utan även dem andra trafikanterna! tänk om jag kört på dem? vad hade då hänt? om hästen blivit svårt skadad ryttaren dött? och i bilen satt jag och min pappa? polisen hade blivit inblandad och jag hade kanske blivit åtalad för vårdlöshet i trafiken? fastän jag höll hastigheterna? jag kan lova att jag aldrig mer i hela mitt liv sätter mig i en bil igen om jag kör på någon!
så för allas säkerhet använd reflexer för guds skull något som sitter på benen på dig eller hästen kan göra så himla mycket! man upptäcker det i tid och kan agera! hästen blir så klart oxå skadad av upplevelsen och kan väl egentligen inte mer än tänka mig att hon inte kan rida honom i trafiken på samma vis mer eftersom sånt naglar sig fast i en häst hjärna dem glömmer inte obehagliga trauman.
jag körde i 70km/h. jag har en reaktions sträcka på 7x3 = 21 m och reaktinonen är på 2 sekunder. 42 meter hinner jag köra innan jag hinner börja bromsa och från det att jag börjar bromsa till de att bilen står stilla har jag en kvadratisk ökning som innebär att kör jag i 70 så hinner jag sakta ner till ca 20km innan jag kör på något som finns 50 meter framför mig. i detta fallet var väglaget halt alltså ökar bromssträckan. 5 meter innan fick jag stopp på bilen. tänk om inte hästen skulle skenat fram?
tänk på det innan ni rider ut nästa gång. de är inte bara du och din häst på vägen. även folk i bilar. föraren kanske inte ser dig även om de är ljust fortfarande, men reflexer gör så lite och kan rädda dig och din häst både liv och psyke bespara er de!
Annons
Camera info
Camera Canon EOS 300D DIGITAL
Focal length 38 mm
Aperture f/10.0
Shutter 1/200 s
ISO 800
Comment the photo
eamy
Sun 30 Dec 2012 19:22
Åh Riktigt bra text !
Jag förstår mig inte på de människor som inte använder reflexer, så jädrans onödigt ! Själv är jag trav tjej som inte alls förstår mig på alla de ryttare som varken har reflexer eller någon pannlampa/lampa som sen klagar på att man kommer (fullt utrustat med ben reflex,reflex grimma,reflexbrösta + 3 lampor på bröstan , reflex på hela vagnen + 2 röda blinkande lampor, och så jag som har reflex väst och pannlampa) och kör i trav , men vafan man ser ju inte idioterna ! då får man väl för fan skylla sig själv !! har man en nojjig häst så får man klä på sig !!!
Fy på alla dessa snobbar till hästryttare som tror det bara är dom som finns !
Jag förstår mig inte på de människor som inte använder reflexer, så jädrans onödigt ! Själv är jag trav tjej som inte alls förstår mig på alla de ryttare som varken har reflexer eller någon pannlampa/lampa som sen klagar på att man kommer (fullt utrustat med ben reflex,reflex grimma,reflexbrösta + 3 lampor på bröstan , reflex på hela vagnen + 2 röda blinkande lampor, och så jag som har reflex väst och pannlampa) och kör i trav , men vafan man ser ju inte idioterna ! då får man väl för fan skylla sig själv !! har man en nojjig häst så får man klä på sig !!!
Fy på alla dessa snobbar till hästryttare som tror det bara är dom som finns !
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Mon 31 Dec 2012 16:13
är själv trav tjej så förstår mig inte heller på de där med att inte använda reflexer ^^ därför skrev jag texten för att upplysa alla om hur farligt de faktiskt är
THERESEP4G4RD
Sat 29 Dec 2012 19:27
bra skrivet!
Jag kan säga att jag bara använder reflex om det är dimmigt eller om det är folk i närheten som jagar. Annars använder inte jag det vilket jag vet är dåligt. Men jag rider aldrig på vägar, bara i skog. men sen rider jag inte ut om det är mörkt för jag tycker inte om det, att inte se riktigt var man är och om det kommer djur eller vad som. :)
Jag kan säga att jag bara använder reflex om det är dimmigt eller om det är folk i närheten som jagar. Annars använder inte jag det vilket jag vet är dåligt. Men jag rider aldrig på vägar, bara i skog. men sen rider jag inte ut om det är mörkt för jag tycker inte om det, att inte se riktigt var man är och om det kommer djur eller vad som. :)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sat 29 Dec 2012 21:14
rider inte heller ut om det är mörkt men kan mycket väl rida ut innan de skymmer men ibland på vägen hem så börjar de bli mörkt o då har jag alltid försett både mig o hästen med reflexer så vi syns och som du säger i dimma!
ibubbue
Sat 29 Dec 2012 17:09
har hört vissa säga att det är slöseri med pengar.. well, det är ju billigare med reflexer än med sjukhusräkning :)
jag har ett ländtäcke och reflexjacka oavsett tid på dygnet när jag rider ut nu på vintern! billig livlina :)
jag har ett ländtäcke och reflexjacka oavsett tid på dygnet när jag rider ut nu på vintern! billig livlina :)
![](http://cdn08.dayviews.com/113/_u2/_u1/_u2/_u0/_u7/_u9/u2120794/1408892398_m_1.jpg)
ibubbue
Sun 30 Dec 2012 19:35
hahah bra där ;) min mamma delar ut gratis reflexer några gånger om året så jag får hur många jag vill :D
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Mon 31 Dec 2012 16:18
nice :D hihi jag gjorde sånt eget kitt från panduro klippte ut egna figurer o satte fat på ett tråkigt gammalt grått schabrak de har jag när jag rider i mörker :D
Jag har reflex på hjälmen, reflexoverall, schabrak, brösta(?), benskydd och ibland boots och svansreflex. Har även köpt bra tygelreflexer och en reflexgrimma som jag ska ha när jag rider i grimma. Jag tycker faktiskt att det är snyggt med reflexer :D
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u3/_u2/_u2/_u8/_u9/_u3/u3228938/1401106112_m_1.jpg)
Fyfaaaaaan vad töntigt och patetiskt av dem :(
Jag älskar den gula färgen på svart (vår frieser) och grått (våra isisar) så det är perfekt haha ;)
Jag älskar den gula färgen på svart (vår frieser) och grått (våra isisar) så det är perfekt haha ;)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sat 29 Dec 2012 21:15
hhah jag har gult o rosa på min pojk :D min mamma tycker jag misshandlar honom med att låta honom bära rosa haha men han är söt i de :D har två rosa ben skydd o två gula byta två gula mot rosa med en kompis haha de syns faktiskt mer att ha olika färger ^^
Smookietoot
Sat 29 Dec 2012 15:22
Körde 30 en gång i området här, ser ingenting sen kommer det en jävla barnvagn, två barn på sidan och en mamma, inga jävla reflexer, det kunde ha sagt pang, hur sakta man än kör spelar det fan ingen roll om folk inte har reflexer
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sat 29 Dec 2012 21:08
nä sen många verkar inte förstå det där med att väglaget kan vara halt. bromsträckan dubblas. och då kan de vara omöjligt att stanna
KamakuraSimb
Sat 29 Dec 2012 13:40
Jag måste bara tillägga att hastighetsskyltarna är riktlinjer inte den hastigheten man ska köra! Även om du får köra 70 ska du inte köra 70 om det är dåliga förhållanden. Man ska aldrig köra fortare än att man kan stanna för ett hinder som dyker upp.
Dvs är det raksträcka med sikt kan du köra lite snabbare men är det en krök ska du köra så långsamt att du kan stanna om det står en älg bakom kröken.
Självklart ska man ha reflexer, jag vet hur irriterad man blir som bilist på människor som struntar i att använda reflexer men faktumet kvarstår att du körde för fort... Hade du kört på hästen hade det varit ditt fel. Du hade inte fått ta körkort på x antal år... Du hade bedömts som en ungdomsbrottsling, ungdomsvård eller dylikt.
Dvs är det raksträcka med sikt kan du köra lite snabbare men är det en krök ska du köra så långsamt att du kan stanna om det står en älg bakom kröken.
Självklart ska man ha reflexer, jag vet hur irriterad man blir som bilist på människor som struntar i att använda reflexer men faktumet kvarstår att du körde för fort... Hade du kört på hästen hade det varit ditt fel. Du hade inte fått ta körkort på x antal år... Du hade bedömts som en ungdomsbrottsling, ungdomsvård eller dylikt.
![](http://cdn08.dayviews.com/113/_u4/_u5/_u9/_u4/_u1/u459411/1428311197_m_1.jpg)
KamakuraSimb
Sat 29 Dec 2012 23:09
Du kan dömas till vållande till annans död eller vållande till kroppsskada om du övningskör och kör på någon. Dock ja du har rätt i att handledaren är den som är skyldig men föraren kan också dömas även om den bara övningskör.
Det finns en trafiklag som säger att du inte får köra fortare än att du klarar av att stanna för alla hinder som syns (dvs räknas inte tex hjortar som hoppar upp på vägen). Men är det en 70-väg, du kör 70, kommer runt en kurva och krockar med en bil som stannat mitt på vägen blir du skyldig till fortkörning eftersom du körde fortare än att du kunde stanna för hindret. Jättesvårt att förklara men det som står på skylten är inte enfaldigt vad som gäller.
I onsdags fick jag sladd, körde av vägen och voltade med bilen. Jag låg i 70, på skylten stod det 90. Men det var iaf mitt fel eftersom jag körde för fort grundat på väglaget, skylten gäller inte... Skylten är en skylt... Den kan inte anpassa sig efter förhållanderna. man kan ju inte ha skyltar som säger att man får köra 70 på dagen när det är ljust men bara 50 på natten när det är mörkt. Skylten är riktlinjen och det är upp till föraren att inte köra över sin förmåga.
Det finns en trafiklag som säger att du inte får köra fortare än att du klarar av att stanna för alla hinder som syns (dvs räknas inte tex hjortar som hoppar upp på vägen). Men är det en 70-väg, du kör 70, kommer runt en kurva och krockar med en bil som stannat mitt på vägen blir du skyldig till fortkörning eftersom du körde fortare än att du kunde stanna för hindret. Jättesvårt att förklara men det som står på skylten är inte enfaldigt vad som gäller.
I onsdags fick jag sladd, körde av vägen och voltade med bilen. Jag låg i 70, på skylten stod det 90. Men det var iaf mitt fel eftersom jag körde för fort grundat på väglaget, skylten gäller inte... Skylten är en skylt... Den kan inte anpassa sig efter förhållanderna. man kan ju inte ha skyltar som säger att man får köra 70 på dagen när det är ljust men bara 50 på natten när det är mörkt. Skylten är riktlinjen och det är upp till föraren att inte köra över sin förmåga.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 30 Dec 2012 11:51
tyckte jag skrev förut att jag inte höll 70? me4n okej säger det ingen körde 50-60 eftersom de var en stor kurva altså ingen tvär. jag vet de där som du säger jag har oxå körkort och har gått igenom allt de där på körskolan. men samtidigt så vet jag att en väg skyllt är en rekomandation inget måste och att man ska köra efter rådande förhållande jag är fullt medveten om de men i detta fallet hade jag kört bil kanske 10 gånger alltså inte van o jag som nybörjare hade svårt att se vad som var lämpligt att köra i för hastighet. nu klarar jag jju de så klart bättre.
![](http://cdn08.dayviews.com/113/_u4/_u5/_u9/_u4/_u1/u459411/1428311197_m_1.jpg)
KamakuraSimb
Sun 30 Dec 2012 12:33
Jag skulle kört som du så jag säger inte att du körde fel eller direkt bröt mot lagen men om det hade hänt en olycka hade det varit ditt och din handledares fel oavsett vad det står på hastighetsskylten det är det jag vill få fram.
I olycka mellan bil och häst är ALLTID bilisten skyldig.
I olycka mellan bil och häst är ALLTID bilisten skyldig.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Mon 31 Dec 2012 16:22
jo de är jag medveten om men som sagt man ska hjälpas åt i trafiken så ska man rida ut sent på kvällen kan man fur guds skull ta på reflexer för att underlätta för bilisterna i mitt fall var jag ovan förare och visste inte hur jag skulle titta, en van förare ser ju mer men mörkret äter ju upp alla faror så de är ju svårt för vem som helst att köra i mörker
lillmyraan
Sat 29 Dec 2012 13:09
Det finns idioter överallt som inte använder reflexer, tyvärr!
Själv ser jag och hästen ut som en vandrande julgran, när jag väl har med mig hunden ser han också ut som en julgran.
Själv ser jag och hästen ut som en vandrande julgran, när jag väl har med mig hunden ser han också ut som en julgran.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sat 29 Dec 2012 20:53
precis, min häst o jag ser oxå alltid ut som en julgran han har både benskydd o reflexer till tyglarna hjälm och tigbyglar har även reflex täcke o väst till mig själv på och så klart panlampa
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sat 29 Dec 2012 12:47
Förstår inte folk som går mitt på vägen när det är kolsvart utan reflexer. Förra hösten fick jag tvärnita för en gammal tant och en hund gick på vägen utan reflexer. Fick vattenplaning och for omkull med moppen bara några meter framför tanten och hunden, innan jag ens hade kollat efter om jag levde började tanten skrika på mig och säga att jag skulle se mig för. Det var väl ändå hon som ska se sig för, som går mitt på vägen när det är kolsvart utan reflexer, ååh blir så arg bara jag tänker på det!
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sat 29 Dec 2012 20:52
de där hände mig engång med moppen oxå för några årsedan. jag var på väg hem från en kompis runt 10 tiden på kvällen o de var kol svart ute och helt plötsligt ser jag ca 10 m framför mig en idiot som cyklar mot trafiken?! fick väja rätt ut i gatan för att inte köra på honom.
rlandenberg
Sat 29 Dec 2012 12:22
Den personen hade garanterat inget körkort! Det är samma sak med dom som går ut på övergångsstället under vintern när man med bil är ganska nära och dom förväntar sig att man kan stanna direkt..
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sat 29 Dec 2012 20:50
precis, även om man en bilist ska stanna för folk som ska över eller befinner sig på övergångs stället har gående skyldigheter att se sig för! ingen har rättigheter i trafiken bara skyldigheter.
DelaMotte
Sat 29 Dec 2012 12:11
Idioter! Jag har alltid min reflex jacka på och nu har jag fått reflex armband också som min ponny har på sig. Dock rider jag aldrig ut på kvällen när det är mörkt då jag vet farorna.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sat 29 Dec 2012 20:47
nä jag tycker de är ganska dumt att rida ut utan reflexer
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sat 29 Dec 2012 12:11
Jag tror inte att någon riktigt förstår hur det är innan man sätter sig i en bil och kör själv, då går allting upp för en. Hur lätt det är att köra på nån, på hur mycket en reflex faktiskt gör. Jag rider alltid med reflexer om det inte är dagsljus hela rundan, och nu på vintern har jag reflex på oavsett tid på dygnet. Det är helt enkelt säkrast. Sen måste man också trycka på att många kör som jävla galningar.. tyvärr. Det måste man också tänka på, även om dom inte borde göra det.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sat 29 Dec 2012 16:19
precis. i mitt fall övningskörde jag bara så jag fick ju mig en rejäl läxa och jag är alltid uppmärksam numera när jag kör en reflex kan rädda livet på en ju de är så lätt man missar fast än man inte borde göra det
Jauq
Sat 29 Dec 2012 12:03
Fattar inte hur folk tycker reflexer är töntigt -.-
Tycker det kan bli snyggt med reflexer då det blir lite sparkle och färg i outfiten ^_^
Tycker det kan bli snyggt med reflexer då det blir lite sparkle och färg i outfiten ^_^
SlopePrincess
Sat 29 Dec 2012 12:01
Förstår faktiskt inte hur vissa tänker. Vi har alltid reflexer på oss när det börjar skymma, oavsett vad..
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sat 29 Dec 2012 16:17
det har vi med förut när jag precis fått häst o de tyckte jag typ '' varför då är ju tillbaka innan de skymmer'' men ibland var man inte de ändå
![](http://cdn07.dayviews.com/111/_u3/_u1/_u8/_u0/_u0/_u5/u3180056/1388012604_m_1.jpg)
SlopePrincess
Sat 29 Dec 2012 21:33
Ja, rider man iväg när det är ljust så tar vi inte reflexer, men när det börjar skymma så åker reflexerna på. :)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 30 Dec 2012 11:52
jupp samma sak här rider jag ut vid 2-3 tiden nu på vintern åker reflexerna på för att jag inte alltid vet hur länge vi är borta de börjar ju skymma mellan 3-4 tiden
Madizon89
Sat 29 Dec 2012 11:58
Ja packar alltid på både mig o hästen massor av reflexer... Ser nästan ut som en julgran som e ute o går... :)
47 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/512034548/