Saturday 5 January 2013 photo 9/14
![]() ![]() ![]() |
Hej alla hästmänniskor!
Det är mycket diskussioner runt "Om medtyttare ska betala osv"
och här kommer min åsik, OBS ta inte illa upp! inte riktat mot någon utan detta är vad JAG tycker :) så jag menar inget illa och vill inte ha bråk pga detta :)
Jag tycker så här:
Jag har egen häst och har haft medryttare. Jag är otroligt noga när jag väljer ut min medryttare och JA jag tar betalt. En ganska stor summa också. Det beror på bland annat att ha egen häst kostar VÄLDIGT mycket. Jag är inte 18 än men blir det i år. Hitills betalar mina föräldrar det mesta, men jag måste snart börja ta mer ansvar. Och där jag står nu är det ändå relativt billigt. Det går på ca 4000:- i månaden. Sen till kommer hovis, träningar, ev veterinär osv. Jag tar fodringar i mitt stall som sänker stallhyran. Men det är ingen självklarhet att man kan göra det i olika stall. Så ni som klagar över 500:- tänk på kostnaden för oss som har hästen. En annan anledning är att om personen betalar så är den OFTAST (inte alltid men oftast) mer nogrann och värdesätter sina dagar som medryttare mer. Än om de inte betalar, då är vissa personer slarvigare och tycker inte att det spelar så stor roll för det kostar ju inte dem något. Detta har jag varit med om FLERA gånger hos mina vänner. Min ena kompis medryttare var ute och shoppade istället för det var roligare just den dagen, en annan orkade inte komma för det var kallt och snö. Har man en häst så har man ett ansvar även om det är snöstorm. Och OFTAST så får man en mer utbildad och "bättre" häst hos de som tar betalt. För de personer "satsar" mer på sina hästar. (missförstå mig inte där). Jag menar, jag skulle inte ta betalat om jag hade en äldre häst som bara gick i skogen. Men nu har jag en häst som tränas i både hoppning och dressyr i någorlunda höga klasser och då tycker jag att man kan få ta betalt. Jag menar det kostar sjukt mycket på ridskola och då får man rida mellan 30-45 min. När du har medryttarhäst har du en mycket större frihet. Självklart tar jag inte betalt om min häst är sjuk och går inte att rida. Som medryttare behöver du ju inte heller stå för kostander som hovis, veterinär, stallhyra, mat, utrustning. Det står ägaren för och bara det kostar MYCKET mer än 500:-
Det är min åsikt (: som sagt INGET illat menat mot någon! Förlåt för lång text
Inte heller min häst på bild
Annons
Camera info
Camera NIKON D70
Focal length 50 mm
Aperture f/13.0
Shutter 1/1000 s
Comment the photo
THERESEP4G4RD
Fri 11 Jan 2013 18:31
Måste då säga att är medryttare på en häst och det har jag varit i snart två år. Jag är där nästan varje dag och jag att säga att personer som inte inte betalar inte värdesätter tycker jag är helt fel. Jag tycker det är motsatsen eftersom jag inte behöver betala vill jag visa hur tacksam jag är över det.
Hästarna jag rider är två SM hästar en ponny som vunnit sm trail, en quarter som blivit 2:a i trail och en islandshäst som man inte kan rida. Och de skulle aldrig ta betallt för westernhästarna och inte ta betallt för islandshästen för det är inte vad som är viktigt för som och det tycker jag är bra. För det är inte värdet på hästen som går först enligt mig..
Det är min åsikt..
Hästarna jag rider är två SM hästar en ponny som vunnit sm trail, en quarter som blivit 2:a i trail och en islandshäst som man inte kan rida. Och de skulle aldrig ta betallt för westernhästarna och inte ta betallt för islandshästen för det är inte vad som är viktigt för som och det tycker jag är bra. För det är inte värdet på hästen som går först enligt mig..
Det är min åsikt..
Sarahlagerquist
Sun 6 Jan 2013 09:52
din åsikt här är bra men du är ju orättvis mot dom som är seriösa fast dom inte betalar
Julia
Sun 6 Jan 2013 02:32
Håller med dig där faktiskt, även fast jag har medryttare som jag INTE tar betalt av. Men det är bara för att det är en triangelmärkt 20åring o egentligen förliten, o ja, skitjobbig, men tycker han förtjänar att ridas, hade nog varit skillnad om han fortfarande var tävlinghäst^^
KamakuraSimb
Sat 5 Jan 2013 23:24
Jag förstår ditt resonemang och håller med men samtidigt skaffar man sig väl en medryttare för att man inte har tiden som krävs och om du medhjälper hoppar in och avlastar en och tar stallet så man får en dag ledigt då ska man väl vara tacksam över hjälpen man får och inte kräva betalt dessutom?
Sen kan det ju vara så att en person är seriös, duktig men inte kan betala eftersom även denna har dålig ekonomi.
Håller som sagt med om det du skriver men jag tror man får se det lite mer från fall till fall. Jag anser inte att en medryttare ska betala. Isf ska denne kallas delfodervärd och om hen betalar ska hen ha mer att säga till om angående hästen .
Sen kan det ju vara så att en person är seriös, duktig men inte kan betala eftersom även denna har dålig ekonomi.
Håller som sagt med om det du skriver men jag tror man får se det lite mer från fall till fall. Jag anser inte att en medryttare ska betala. Isf ska denne kallas delfodervärd och om hen betalar ska hen ha mer att säga till om angående hästen .
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sat 5 Jan 2013 22:16
Fast det är ju upp till dig om du köper en häst men inte har pengar, man köper INTE en häst om man inte har råd. Sen om det är så att du förlorar jobbet ska medryttaren få betala då bara för att du inte kan betala din häst? Tycker det är fel att ta betalt , okej 100kr i månaden men inte mer. Min åsikt :)
![](http://cdn07.dayviews.com/112/_u3/_u0/_u0/_u7/_u7/_u5/u3007755/1404307250_m_1.jpg)
EMELIEWTF
Sat 5 Jan 2013 23:30
Fast det var ju inte så det var. Jag/ min familj har både tid och råd med häst. Jag "hyr" ut min häst till en person som inte har tid eller råd med egen häst. Ger den en möjlighet
EricaModin
Sat 5 Jan 2013 21:12
Bra skrivit där! Endel folk måste verkligen lära sig med vad det innebär att ha häst :)
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sat 5 Jan 2013 20:51
jag betalade 68€/mån för att rida en outbildad 5åring som jag var livrädd för 2 ggr veckan. Till på det gjorde jag alla stallsysslor och hjälpte till med de andra hästarna. Men det var ju ägaren som bestämde priset och hon tvingade ju min inte rida :)
PauSvan
Sat 5 Jan 2013 19:59
Na.... jag har haft min "på foder" i 3år nu men ägaren betalar allt utom ny utrustning. men det beror på att hon vill att jag ska ha honom och har inte pengar atr betala allt då jag bara jobbar halvtid. då betalar hon som tack för att jag har honom. hnger du med?:-)
men jag hade inte tagit betalt av en medryttare. möjligtvis hade jag föreslagit qtt vi delat på hovslagarkostnader. annars ser jag det som att personen gör mig en tjänst och hästen med. det är bra betalning bara det :-)
men jag hade inte tagit betalt av en medryttare. möjligtvis hade jag föreslagit qtt vi delat på hovslagarkostnader. annars ser jag det som att personen gör mig en tjänst och hästen med. det är bra betalning bara det :-)
Adoette
Sat 5 Jan 2013 19:34
Jag skulle bara låtit medryttaren betala exakt så mycket som hästen kostar de dagarna.
Betalar man så är det att hyra hästen.
Att hjälpa någon kostar inget.
Medryttare och medryttare är olika saker.
Betalar man så är det att hyra hästen.
Att hjälpa någon kostar inget.
Medryttare och medryttare är olika saker.
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sat 5 Jan 2013 19:25
Jag tycker ägaren får bestämma, vill man inte betala så får man leta vidare som medryttare liksom! Jag betalar inget för min medryttarhäst, men då rider jag också bättre än hans ägare i dressyr, så jag ökar ju värdet på hästen :)
rlandenberg
Sat 5 Jan 2013 19:19
Jag får betalt för att rida min häst plus att ägarna betalar alla träningar och kör mig dit jag vill, detta för att dom vill ha en ryttare som satsar och jag är en av dom som verkligen går in helhjärtat och ser ett stort ansvar för den hästens träning och utveckling
the-mate
Sat 5 Jan 2013 18:34
Jag tycker det är märkligt, för det första så tycker jag att köper man häst bör man ha tid med den varje dag, har man inte det bör man inte ha häst. Och har man inte råd att ha häst så bör man inte heller ha det.
Vill man ha en medryttare för att få mer tid till annat, eller för att det är dyrt ska man vara glad att det finns någon som vill göra en tjänst. Jag hade nog nästan betalat min medryttare, det är ändå mitt jobb som jag lägger över på medryttaren.
Lite osammanhängande text men jag hoppas du förstår. :-)
Vill man ha en medryttare för att få mer tid till annat, eller för att det är dyrt ska man vara glad att det finns någon som vill göra en tjänst. Jag hade nog nästan betalat min medryttare, det är ändå mitt jobb som jag lägger över på medryttaren.
Lite osammanhängande text men jag hoppas du förstår. :-)
![](http://cdn07.dayviews.com/112/_u3/_u0/_u0/_u7/_u7/_u5/u3007755/1404307250_m_1.jpg)
EMELIEWTF
Sat 5 Jan 2013 18:38
Jag förstår. Men tex det kan ju hända att familjeförhållande ändras. Man byter jobb osv. I mitt fall så ramlade min mamma av hästen för 2 år sedan och bröt ryggen. Hon kommer aldrig kunna jobba igen. Och det påverkar våran ekonomi. Men vi har hand om våran häst tsm och missköter den inte på något sätt. Men jag vill gärna satsa mer på träningar och så. Och det kostar, och det kostar att stå på ett bättre stall med ridhus, tränare osv. Så extra pengar skulle inte direkt skada med tanke på vad jag kan erbjuda :) och även om man skulle vilja sälja sin häst så är det är svårt steg och dessutom svårt att sälja hästar pga lågkonjunktur :)
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_F.png)
the-mate
Sat 5 Jan 2013 20:28
Ja, jag förstår hur du menar, jag har själv två hästar, en av dom är stamkund hos veterinären ;-)
Cruella-de-vil1
Sat 5 Jan 2013 18:28
Hade jag haft nån som skulle ta min häst några dagar i vecka så skulle jag betalat den personen
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_F.png)
Cruella-de-vil1
Sat 5 Jan 2013 18:39
Mm för hade jag gått till nån och sagt du får betala för att köra min häst så hade den kollat på mig som är du dum i huvudet eller om nån hade sagt till mig t.ex du får betala för att mocka dens box så hade jag kollat på den som är du dum i huvudet och sagt aldrig.
Så funkar de inom travet iaf, är det nån som ska ha betalt så är det den som utför tjänsten och inte ägare/tränare
Så funkar de inom travet iaf, är det nån som ska ha betalt så är det den som utför tjänsten och inte ägare/tränare
![](http://cdn07.dayviews.com/112/_u3/_u0/_u0/_u7/_u7/_u5/u3007755/1404307250_m_1.jpg)
EMELIEWTF
Sat 5 Jan 2013 18:41
Jo trav kan jag tänka mig är annorlunda. Men jag menar jag erbjuder den person som inte ha råd att ha egen eller foderhäst möjligheter att träna/tävla på min häst. Som står i ett bra stall med möjligheter, tränare, ridhus osv. Och självklart en utbildad häst
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_F.png)
Cruella-de-vil1
Sat 5 Jan 2013 18:46
Jo men du blir fortfarande avlöst från arbete som du hade vart tvungen och göra annars och då ser jag det som en självklarhet att den som utför arbete åt dig ska ha betalt för det och inte du som slipper arbetet, min åsikt.
Och ja låter jag en lärling köra löp med min så ska den ha mellan 5-10% av insprungna pengar och är det ett proffs som kör ska den ha mellan 10-13%
Och ja låter jag en lärling köra löp med min så ska den ha mellan 5-10% av insprungna pengar och är det ett proffs som kör ska den ha mellan 10-13%
~ Josefin ~
Sat 5 Jan 2013 18:23
Jag förstår att man tar betalt för att någon rider sin häst, men man får ju ändå hjälp, varför betala för att hjälpa någon? Jag hade inte tagit betalt för att ha en medryttare(om jag hade haft häst och hade behövt hjälp. :)
![](http://cdn07.dayviews.com/112/_u3/_u0/_u0/_u7/_u7/_u5/u3007755/1404307250_m_1.jpg)
EMELIEWTF
Sat 5 Jan 2013 18:31
Skillnaden finns ju att vara i behov av hjälp för att man inte har tid med sin häst. Nej då kanske man inte ska ta lika mycket betalt. Men som jag behöver lite mer ekonomiskt stöd och då erbjuder jag självklart en utbildad häst och medryttaren behöver inte ta några fodringar eller sånt
Flosti
Sat 5 Jan 2013 18:20
Förstår precis det kostar multum o ha häst i stockholm o tar man betalt blir man mer garanterad att hästen blir tillskött :)
Mom3ntz
Sat 5 Jan 2013 18:18
Alltså jag kan mycket väl förstå de som tar betalt, men att säga att man skulle vara indre nogrann om man INTE betalar tycker jag är sjukligt fel...
Jag har inte råd att betala några stora summor, hade jag kunnat det hade jag ju antagligen försökt skaffa en foderhäst eller liknande.. Men att betala typ 700 kr varje månad är något jag inte har råd med. Men inte är jag det minsta mindre nogrann för att jag inte betalar? Jag värdesätter alltid hästen först, men visst finns det de som skiter i det, men jag tror helt ärligt det är lika många som betalar för sig och sedan skiter i det, som det är folk som inte betalar som gör det....
Men det är bara min åsikt.. Blir lite irriterad att alla tror man är en lat unge för att man inte råkar ha hur mycket pengar som helst... :P
Jag har inte råd att betala några stora summor, hade jag kunnat det hade jag ju antagligen försökt skaffa en foderhäst eller liknande.. Men att betala typ 700 kr varje månad är något jag inte har råd med. Men inte är jag det minsta mindre nogrann för att jag inte betalar? Jag värdesätter alltid hästen först, men visst finns det de som skiter i det, men jag tror helt ärligt det är lika många som betalar för sig och sedan skiter i det, som det är folk som inte betalar som gör det....
Men det är bara min åsikt.. Blir lite irriterad att alla tror man är en lat unge för att man inte råkar ha hur mycket pengar som helst... :P
![](http://cdn07.dayviews.com/112/_u3/_u0/_u0/_u7/_u7/_u5/u3007755/1404307250_m_1.jpg)
EMELIEWTF
Sat 5 Jan 2013 18:29
Ja man ska inte dra alla över en kant heller. I vissa fall kan man ju byta tjänster tex ta fodringar :)
![](http://cdn07.dayviews.com/113/_u3/_u2/_u7/_u7/_u6/_u5/u3277651/1404938945_m_1.jpg)
Mom3ntz
Sat 5 Jan 2013 18:31
Precis, jag tar liksom mer än gärna fodringar/insläpp eller vad som nu behövs, dessutom så tar jag ju alltid andra stalltjänster, som att mocka och fixa mat, det är en självklarhet :P
45 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/512204268/