Saturday 12 January 2013 photo 12/15
![]() ![]() ![]() |
Och detta är hur den ser ut under. En rätt normal hov fortfarande, men den värsta och hemskaste hoven jag någonsin tagit itu med.
Ser ni felen?
Skriv allt ni kommer på! I undersöknings-syfte :-)
Annons
Camera info
Camera EX-H20G
Focal length 4 mm
Aperture f/3.2
Shutter 1/25 s
ISO 400
Comment the photo
Kan inte du skrva en text om ALLT om hovar? Vill lära mig :3
SlopePrincess
Sun 13 Jan 2013 20:18
Ah, hovar är jäkligt intressanta alltså... Jag vet typ ingenting om hovar, ändå har min unghäst fått vila i över en månad pga sina, så borde ha blivit lite klokare tycker jag. Rätta mig om jag har fel! :)
Höga hovväggar, lamellranden ser ut som typ "hål" eller som "diken" och så är det något fel med strålen. Kan det vara röta?
Höga hovväggar, lamellranden ser ut som typ "hål" eller som "diken" och så är det något fel med strålen. Kan det vara röta?
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u3/_u2/_u9/_u4/_u6/_u8/u3294685/1396271403_m_1.jpg)
Adoette
Sun 13 Jan 2013 20:45
Ja det är rätt, väldigt höga hovväggar och utflutna hovar!
Bärrandsröta(nästan samma som lamellrandsröta) är det som skapar godisdikena :)
Bärrandsröta(nästan samma som lamellrandsröta) är det som skapar godisdikena :)
HorseHealth
Sun 13 Jan 2013 11:06
avdödad sula som ska väck, hela hoväggen är på tok för hög (fast vad man tycker om det beror ju naturligtvis på vad man har lärt sig för verkningsmetod osv), något utfluten och töjd lamellrand. väldigt lång i tån och onaturlig hovform. Ser inte så mycket på bilden, men ser ut som om den har hålväggar? Strålen är också svampangripen och har strålröta. Lägga gärna till sånt som jag har missat, och glömt galet mycket sen kursen :/
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u3/_u2/_u9/_u4/_u6/_u8/u3294685/1396271403_m_1.jpg)
Adoette
Sun 13 Jan 2013 19:09
Lamell och bärrandsröta, uttänjda lameller, för hög och för bred hovvägg, strålröta och strålsvamp, djup död sula, höga trakter, godisdiken, utfluten hov runt om, överttryck vid vissa belastningspunkter, och väldigtväldigt plattfotad, ungefär det :)
Asfaloth
Sun 13 Jan 2013 06:03
Skulle kunna se en hel del men tror vi ser samma saker xD utfluten, ojämn form, tänjd lamell, röta, massa död sula...
![](http://cdn08.dayviews.com/111/_u5/_u9/_u7/_u1/u59714/1379534677_m_1.jpg)
Asfaloth
Sun 13 Jan 2013 06:04
Förmodligen gått med ojämna trakter, den ena ser mer förskjuten ut än den andra...
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u3/_u2/_u9/_u4/_u6/_u8/u3294685/1396271403_m_1.jpg)
Adoette
Sun 13 Jan 2013 17:05
Traktstöden, de hade inte växt så mycket. Normalt brukar de vara höga på en skodd häst eftersom de lixom hänger i luften utan att slitas eller tryckas på av något.
eamy
Sun 13 Jan 2013 00:45
Åh du som har koll på hovar ! För att få bort rötan vad är det bästa och billigaste (helst) att använda sig av ? äppelcidervinäger ?
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 13 Jan 2013 18:01
"Så då menar du att ömmar han inte och strålen är aktiv hela tiden = rötan kommer försvinna av sig självt för att hoven får igång blodcirkulationen?"
Ja, det är vad jag förespråkar. Strålen är till för att ta emot i marken och ta emot för att stötdämpa nedtrampet. En hov ska landa med ballarna först, sedan rulla över framåt. Kolla noga om och på vilket underlag din häst sätter ned ballarna först. Du säger att han ömmar på större stenar - ett tecken på att han har sjuka strålar.
Varför blir en stråle sjuk? För att den inte används som den är skapad för. Om strålen inte används cirkulerar inte blodet lika bra från hjärta till hov. Det kan också vara så att hästen får i sig alldeles för mycket kolhydrater och förbränner dess värre mindre av det, och om hoven har röta - då kan jag garantera dig att hela din häst har svampsjukdom i kroppen. För när svamp sprids ända till strålen är det illa (och jämför man så är det brutalt att så många hästägare verkar helt okej med en sjuk stråle).
Att din häst får 2 kg kraftfoder varje dag är ganska grovt och jag rekommenderar dig att genast se över valet av vilket foder du faktiskt ger din häst. Du nämner att han är en travare med kexfötter, alltså kan jag antaga att du har en halvnervig och stressig häst vars hovar varit haft beslag som järnskor näst in till hela sitt liv?
Att hovarna är insjukna beror INTE BARA PÅ HUR HOVVÅRDEN SKÖTS (skriver med stora bokstäver för att fetstil inte finns som alternativ för att förtydliga).
Du måste se över din hästs övriga livsstil. Det vill säga är hovarna och urtunnandet i hullet två väldigt starka varningssignaler på att din häst inte befinner sig i balans. Att din häst behöver extra tillskott av energi för att orka med träningen är också ett stort varningstecken på brist av protein, mineraler eller kanske sömn.
Allt har sin anledning och jag skulle rekommendera dig att göra eller åtminstone fundera över att förändra det här snart så att ni slipper sjukdom och massa extra och onödigt tillägg för att kunna ta sig igenom vardagen. Se över hagen, social stimulans, motion, foder och hovvård samt ert förhållande - fundera över vad du kan göra, prova och anpassa för att försöka förändra er livsstil.
"Så du tycker alltså inte att man ska använda sig av produkter för att få en frisk hov?"
Det beror helt på vilka produkter och VARFÖR man skall använda dessa. Varför ska du använda boots när det är som att ha övrigt beslag? Varför ska du olja på lack när det VERKLIGA problemet endast uppstår och kan botas inifrån? Det finns så mycket inom hästvärlden som det går att erbjuda för att få en frisk häst och hov. Det svåra är bara att orka stå emot för allt det där behovs knappast bara för att hästen vi försöker hålla frisk och sund är tamdjur. Det är skit samma om hästen är vild eller tam, hästen föds med funktionella prestationer enligt DNA och det går att förhålla sig till så simpel hästhållning om man bara ger sig möjligheten att öppna sig för det. Slippa höga kostnader och onödigt lidande, med rätt kunskap och såklart ett sunt förnuft.
Och för att vara extra tydlig vill jag påpeka att jag inte vill hoppa på dig på något sätt för att jag skriver på mitt sätt. Vill bara prata klarspråk och ser alltid så här tråkig ut i mina kommentarer. Fråga gärna om du inte förstår något haha.
Ja, det är vad jag förespråkar. Strålen är till för att ta emot i marken och ta emot för att stötdämpa nedtrampet. En hov ska landa med ballarna först, sedan rulla över framåt. Kolla noga om och på vilket underlag din häst sätter ned ballarna först. Du säger att han ömmar på större stenar - ett tecken på att han har sjuka strålar.
Varför blir en stråle sjuk? För att den inte används som den är skapad för. Om strålen inte används cirkulerar inte blodet lika bra från hjärta till hov. Det kan också vara så att hästen får i sig alldeles för mycket kolhydrater och förbränner dess värre mindre av det, och om hoven har röta - då kan jag garantera dig att hela din häst har svampsjukdom i kroppen. För när svamp sprids ända till strålen är det illa (och jämför man så är det brutalt att så många hästägare verkar helt okej med en sjuk stråle).
Att din häst får 2 kg kraftfoder varje dag är ganska grovt och jag rekommenderar dig att genast se över valet av vilket foder du faktiskt ger din häst. Du nämner att han är en travare med kexfötter, alltså kan jag antaga att du har en halvnervig och stressig häst vars hovar varit haft beslag som järnskor näst in till hela sitt liv?
Att hovarna är insjukna beror INTE BARA PÅ HUR HOVVÅRDEN SKÖTS (skriver med stora bokstäver för att fetstil inte finns som alternativ för att förtydliga).
Du måste se över din hästs övriga livsstil. Det vill säga är hovarna och urtunnandet i hullet två väldigt starka varningssignaler på att din häst inte befinner sig i balans. Att din häst behöver extra tillskott av energi för att orka med träningen är också ett stort varningstecken på brist av protein, mineraler eller kanske sömn.
Allt har sin anledning och jag skulle rekommendera dig att göra eller åtminstone fundera över att förändra det här snart så att ni slipper sjukdom och massa extra och onödigt tillägg för att kunna ta sig igenom vardagen. Se över hagen, social stimulans, motion, foder och hovvård samt ert förhållande - fundera över vad du kan göra, prova och anpassa för att försöka förändra er livsstil.
"Så du tycker alltså inte att man ska använda sig av produkter för att få en frisk hov?"
Det beror helt på vilka produkter och VARFÖR man skall använda dessa. Varför ska du använda boots när det är som att ha övrigt beslag? Varför ska du olja på lack när det VERKLIGA problemet endast uppstår och kan botas inifrån? Det finns så mycket inom hästvärlden som det går att erbjuda för att få en frisk häst och hov. Det svåra är bara att orka stå emot för allt det där behovs knappast bara för att hästen vi försöker hålla frisk och sund är tamdjur. Det är skit samma om hästen är vild eller tam, hästen föds med funktionella prestationer enligt DNA och det går att förhålla sig till så simpel hästhållning om man bara ger sig möjligheten att öppna sig för det. Slippa höga kostnader och onödigt lidande, med rätt kunskap och såklart ett sunt förnuft.
Och för att vara extra tydlig vill jag påpeka att jag inte vill hoppa på dig på något sätt för att jag skriver på mitt sätt. Vill bara prata klarspråk och ser alltid så här tråkig ut i mina kommentarer. Fråga gärna om du inte förstår något haha.
![](http://cdn07.dayviews.com/111/_u1/_u5/_u3/_u1/_u2/_u2/u1531223/1389093623_m_1.jpg)
eamy
Wed 16 Jan 2013 20:24
Det är en del bra fakta i din text så finns inte så mycket att svara på ;P
Att min polle får 2 kg kraft är tyvärr i nu läget den enda lösningen vi kom på (rekommenderat av kiropraktor), då hästen ska gå 1,30 tempo på banan (relativt lugnt) i 3 månader 1 gång i veckan så behöver han först gå upp en del i vikt och det gör han för att han får "för mycket" kraft, energin lagras i kroppen och bildar tllslut fett (en massa kolhydrater) och kraften behöver han för att orka! Vi har provat en grov foders diet på honom innan men han blev så seg. med tanke på att det är massa protein och långsamma någonting i så tar det längre tid för kroppen att bryta nermaten och då tar det mer på krafterna .. Jag är helt och hållet emot att ge en massa energi tillskott och skit en häst är en häst och ska leva på gräs/hö/halm. Men eftersom att hästen inte är min än så kan jag tyvärr inte göra något :( men om ca 3-4 månader får jag honom ! så foder staten ska ändras helt och hllet ! fri tillgång till hö på kvällen och extra lucern för att gå upp i vikt + stee joint (mineraler) så får vi se vad som händer ! :) Jag kan tillägga att hästen nyligen( 6 månader sen) har flyttat hit där vi står nu, underbara hagar! han har en del kompisar i hagen och han har växt ifrån att vara den där lilla myran som ingen såg till en av de som styr flocken nu, så han mår uber mycket bättre här ! :D
Tack så jätte mycket för svaret! riktigt bra skrivet ! :)
Att min polle får 2 kg kraft är tyvärr i nu läget den enda lösningen vi kom på (rekommenderat av kiropraktor), då hästen ska gå 1,30 tempo på banan (relativt lugnt) i 3 månader 1 gång i veckan så behöver han först gå upp en del i vikt och det gör han för att han får "för mycket" kraft, energin lagras i kroppen och bildar tllslut fett (en massa kolhydrater) och kraften behöver han för att orka! Vi har provat en grov foders diet på honom innan men han blev så seg. med tanke på att det är massa protein och långsamma någonting i så tar det längre tid för kroppen att bryta nermaten och då tar det mer på krafterna .. Jag är helt och hållet emot att ge en massa energi tillskott och skit en häst är en häst och ska leva på gräs/hö/halm. Men eftersom att hästen inte är min än så kan jag tyvärr inte göra något :( men om ca 3-4 månader får jag honom ! så foder staten ska ändras helt och hllet ! fri tillgång till hö på kvällen och extra lucern för att gå upp i vikt + stee joint (mineraler) så får vi se vad som händer ! :) Jag kan tillägga att hästen nyligen( 6 månader sen) har flyttat hit där vi står nu, underbara hagar! han har en del kompisar i hagen och han har växt ifrån att vara den där lilla myran som ingen såg till en av de som styr flocken nu, så han mår uber mycket bättre här ! :D
Tack så jätte mycket för svaret! riktigt bra skrivet ! :)
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 16 Jan 2013 20:44
Nu fick jag en mer hel bild av ER situation. Härligt! Vill poängtera att du verkar sikta mot "ljusare tider". Flytten, nya vänner, fodret, träningen, hovvården har förändrats och det resulterar en instabil häst. Om livsstilen heller inte verkar passa blir det sedan svårt att förebygga det.
Önskar er all lycka, och får du frågor eller funderingar så tveka inte på att PM:a eller slänga iväg en kommentar så ska jag försöka hjälpa så gott min kunskap räcker.
Vill dock bara berätta att det är också energikrävande för inre organ att lagra så mycket fett och förvara dessa energiblock och sedan bränna av den för att göra om samma veva igen.
Det är även så för människor, man brukar använda den metoden hos cancerdrabbade människor (t ex min vän som är lika gammal som jag). Han tvingas gå upp och ned i vikt för att ÖVERläkare säger till honom det. Han måste frossa det för att hålla sig i skick - enligt dem. MEN, det superviktiga här är att som sagt orka stå emot och tänka efter själv därför även läkarnas teorier och praktiska experiment på sina patienter har nackdelar ÄVEN om de upplevs hållbara för en tid. Gäller det redan allvarliga sjukdomar så blir det ännu större risker man tar eftersom livet svävar i ännu större risker. Tack vare att frossa på det sättet kan han riskera ännu livshotande sjukdomar som man tyvärr inte ens kan rehabilitera.
Och nu menar jag absolut inte på att du ska gå omkring och tro att din häst ska dö haha, det menar jag icke. Utan det jag vill komma fram med detta babbel är att som du säkert förstår finns det hur många vägar som helst till ett välmående livsstil, men att även DEN livsstilen har nackdelar som kommer visa sig så småningom. Det gäller bara att hitta de nackdelar som man känner blir värda att sedan rehabilitera. Som sagt vill jag inte mata i "Gör som jag säger", utan vill bara vidga ut synen på det hela så du sedan kan göra en bedömning själv. Ifall du inte funderat på detta innan.
Berätta gärna egna erfarenheter. Det är säkert bara jag som tycker det är kul att se hur vilsen man kan bli och känna sig när det finns så ofattbart många olika vägar att välja inom ALLT och ÖVERALLT haha...
Önskar er all lycka, och får du frågor eller funderingar så tveka inte på att PM:a eller slänga iväg en kommentar så ska jag försöka hjälpa så gott min kunskap räcker.
Vill dock bara berätta att det är också energikrävande för inre organ att lagra så mycket fett och förvara dessa energiblock och sedan bränna av den för att göra om samma veva igen.
Det är även så för människor, man brukar använda den metoden hos cancerdrabbade människor (t ex min vän som är lika gammal som jag). Han tvingas gå upp och ned i vikt för att ÖVERläkare säger till honom det. Han måste frossa det för att hålla sig i skick - enligt dem. MEN, det superviktiga här är att som sagt orka stå emot och tänka efter själv därför även läkarnas teorier och praktiska experiment på sina patienter har nackdelar ÄVEN om de upplevs hållbara för en tid. Gäller det redan allvarliga sjukdomar så blir det ännu större risker man tar eftersom livet svävar i ännu större risker. Tack vare att frossa på det sättet kan han riskera ännu livshotande sjukdomar som man tyvärr inte ens kan rehabilitera.
Och nu menar jag absolut inte på att du ska gå omkring och tro att din häst ska dö haha, det menar jag icke. Utan det jag vill komma fram med detta babbel är att som du säkert förstår finns det hur många vägar som helst till ett välmående livsstil, men att även DEN livsstilen har nackdelar som kommer visa sig så småningom. Det gäller bara att hitta de nackdelar som man känner blir värda att sedan rehabilitera. Som sagt vill jag inte mata i "Gör som jag säger", utan vill bara vidga ut synen på det hela så du sedan kan göra en bedömning själv. Ifall du inte funderat på detta innan.
Berätta gärna egna erfarenheter. Det är säkert bara jag som tycker det är kul att se hur vilsen man kan bli och känna sig när det finns så ofattbart många olika vägar att välja inom ALLT och ÖVERALLT haha...
![](http://cdn07.dayviews.com/111/_u1/_u5/_u3/_u1/_u2/_u2/u1531223/1389093623_m_1.jpg)
eamy
Wed 16 Jan 2013 22:17
Ja gud ja! mitt absoluta mål är att försöka få hästens hovar så pass friska att han kan gå barfota runt om, men det är tveksamt tyvärr med tanke på hans förslitningar i höftleden :( men med rätt träning och rätt muskler så kankse det kan gå snart !
Åh gud ja ! jag har suttit ett ex antal timmar och läst på internet om en massa olika dieter för hästar, Massa örter? massa kraftfoder? vitaminer mineraler? salt? kalk? ja det finns hur många olika teorier som helst!
Det jag känner är det viktigaste när man håller på med djur och deras foder är suntförnuft ! gå efter en bas tex bara hö diet, läs på om symptom på olika brister, vänta och se. vad händer? hästen blir lätt dur och irriterad? ja då är något fel, läs på lite mer och se vad det kan vara, om fram till något och lägg till det i maten. vänta och se, vad händer ?
Det är nog det enda sättet som kan ta fram den exakta foderstaten för just DIN häst (min åsikt). Men jag tycker att man ska sträva efter en sån naturlig foderstat som möjligt och det är HÖ ! hästar kräver ju också endel vitaminer och mineraler som dom kanske inte får i sig i höet så då får man kolla upp vad det är och lägga till det och hålla koll på sin häst och se att allt går åt rätt håll ! :)
Jag är absolut inte på läst om foder, men jag håller pådärav att jag inte kan skriva så utförligt tyvärr ..
Men med suntförnuft och kunskap kommer man långt med ! :)
Åh gud ja ! jag har suttit ett ex antal timmar och läst på internet om en massa olika dieter för hästar, Massa örter? massa kraftfoder? vitaminer mineraler? salt? kalk? ja det finns hur många olika teorier som helst!
Det jag känner är det viktigaste när man håller på med djur och deras foder är suntförnuft ! gå efter en bas tex bara hö diet, läs på om symptom på olika brister, vänta och se. vad händer? hästen blir lätt dur och irriterad? ja då är något fel, läs på lite mer och se vad det kan vara, om fram till något och lägg till det i maten. vänta och se, vad händer ?
Det är nog det enda sättet som kan ta fram den exakta foderstaten för just DIN häst (min åsikt). Men jag tycker att man ska sträva efter en sån naturlig foderstat som möjligt och det är HÖ ! hästar kräver ju också endel vitaminer och mineraler som dom kanske inte får i sig i höet så då får man kolla upp vad det är och lägga till det och hålla koll på sin häst och se att allt går åt rätt håll ! :)
Jag är absolut inte på läst om foder, men jag håller pådärav att jag inte kan skriva så utförligt tyvärr ..
Men med suntförnuft och kunskap kommer man långt med ! :)
meningenutandig
Sat 12 Jan 2013 23:31
är absolut helt okunnig. Men jag ser att strålen inte ''mår bra'' och själva hoven ser inte ut som den ska,alltså det är nått fel. Dock ser jag inge mer om det nu skulle kunna vara det, för är inte insatt i hovar så mycket. Kan dock säga att min häst är barfota för tycker inte om tanken att hon har skor inspikade i hoverna.. hehe :)
![](http://cdn08.dayviews.com/94/_u3/_u2/_u3/_u5/_u5/_u2/u3235523/1324006392_m_1.jpg)
moviehtseles
Sun 13 Jan 2013 06:56
Får jag fråga varför det skulle vara bra med minskat stråltryck? :)
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u3/_u2/_u9/_u4/_u6/_u8/u3294685/1396271403_m_1.jpg)
Adoette
Sun 13 Jan 2013 08:33
Om hästen är väldigt plattfotad blir den väldigtväldigt öm och skulle bli halt överallt direkt även med vanliga boots på. Strålen behöver succesivt bli starkare innan den kan gå som den ska. Därför har man specialsulor i början.
![](http://cdn08.dayviews.com/94/_u3/_u2/_u3/_u5/_u5/_u2/u3235523/1324006392_m_1.jpg)
moviehtseles
Sun 13 Jan 2013 08:47
Ahaa! Då måste strålen vara i ordentligt dåligt skick va? Min häst ömmade på hårt underlag i höstas p.g.a.. röta men då red jag honom i boots för att han skulle få så mycket stråltryck som möjligt, tänkte jag rätt då?
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u3/_u2/_u9/_u4/_u6/_u8/u3294685/1396271403_m_1.jpg)
Adoette
Sun 13 Jan 2013 17:01
Ja du tänkte rätt!
Sedan kan man ha upphöjda strålsulor om strålen inte riktigt når upp :)
Sedan kan man ha upphöjda strålsulor om strålen inte riktigt når upp :)
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sat 12 Jan 2013 23:23
Haha ser hur många fel som helst, men det värsta är att det där i princip hade varit normalt på min förra skola (naturbruk) förutom att den ser väldigt blöt och smutsig ut nu </3
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u3/_u2/_u9/_u4/_u6/_u8/u3294685/1396271403_m_1.jpg)
Adoette
Sat 12 Jan 2013 23:31
Precis! Exakt det jag vill jobba "emot" i framtiden! Öka medvetenheten om hoven helt enkelt, folk är alldeles för dåliga på det :/ Och den enda anledningen till att några få här kan det är ju typ via dayviewsgruppen, och det tycker jag absolut inte ska vara det enda sättet att försöka sprida saker på!
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sat 12 Jan 2013 23:49
Ja, verkligen. Hoppas folk kan få upp ögonen och sluta tänka så jävla stereotypiskt -.- Och inse att de aldrig kommer kunna få friska hovar om de står själva i en pytteliten hage utan vänner och rids en timme om dagen...
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u3/_u2/_u9/_u4/_u6/_u8/u3294685/1396271403_m_1.jpg)
Adoette
Sat 12 Jan 2013 23:54
Precis. Hovarna speglar hela hästen och tyvärr, har man inte förutsättningar alls att se till att hästen inte lider, så säljer man den.
Toti
Sat 12 Jan 2013 22:25
Strålen, den för långa hovväggen och hålvägg på båda sidor. Väldigt konstig i tån.. Stackarn :c
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u3/_u2/_u9/_u4/_u6/_u8/u3294685/1396271403_m_1.jpg)
Adoette
Sat 12 Jan 2013 22:35
Synvilla dedär om tån faktiskt, det var ungefär 1 cm död sula och här hade jag inte tagit bort något med "mening" än så det såg buckligt ut. Tur det i alla fall! Dock mycket valkar under den endå..
Strålen och allt annat är också hemskt! Traktstöden var det enda jag tycker var någorlunda ok.
Strålen och allt annat är också hemskt! Traktstöden var det enda jag tycker var någorlunda ok.
matildavigedal
Sat 12 Jan 2013 22:20
Det har ju blivit som väggar runt hoven?
Eller ser jag fel?
Är jättedåligt på detta
Eller ser jag fel?
Är jättedåligt på detta
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u3/_u2/_u9/_u4/_u6/_u8/u3294685/1396271403_m_1.jpg)
Adoette
Sat 12 Jan 2013 22:29
Ja hovväggen är väldigt väldigt hög. Ett riktigt godisdike i lamellerna hela vägen runt också!
Sedan övriga saker som massa död sula(ca 1 cm), strålröta, lamellrandsröta, uttänjda lameller, bärrandsröta, utflutna hovar, framskutna trakter och för bred hovvägg.
Sedan övriga saker som massa död sula(ca 1 cm), strålröta, lamellrandsröta, uttänjda lameller, bärrandsröta, utflutna hovar, framskutna trakter och för bred hovvägg.
ZannahZ
Sat 12 Jan 2013 22:20
Möjligen att trakterna är ngt låga, ser iaf helst att de har lite ''djupare'' hovar... möjligen strålröta? Eller e mitt trötta huvud helt borta? :P
Kanske ser en spricka upp mot tåspetsen typ lamellranden? :)
Kanske ser en spricka upp mot tåspetsen typ lamellranden? :)
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u3/_u2/_u9/_u4/_u6/_u8/u3294685/1396271403_m_1.jpg)
Adoette
Sat 12 Jan 2013 22:25
Absolut inte låga trakter alls :) Väldigt svårt att se i denna vinkeln dock!:)
Sprickan är bara smuts eller så har min kamera gjort den. Men det skulle mycket väl kunna vara!
Massa död sula(ca 1 cm), strålröta, lamellrandsröta, uttänjda lameller, bärrandsröta, utflutna hovar, framskutna trakter, riktigt godisdike runt om hela, hög hovvägg, och för bred hovvägg. Traktstöden är dock ok, inte många hovslagare som annars tar på dem alls :)
Sprickan är bara smuts eller så har min kamera gjort den. Men det skulle mycket väl kunna vara!
Massa död sula(ca 1 cm), strålröta, lamellrandsröta, uttänjda lameller, bärrandsröta, utflutna hovar, framskutna trakter, riktigt godisdike runt om hela, hög hovvägg, och för bred hovvägg. Traktstöden är dock ok, inte många hovslagare som annars tar på dem alls :)
![](http://cdn08.dayviews.com/114/_u5/_u0/_u7/_u2/_u3/u507231/1434028622_m_1.jpg)
ZannahZ
Sat 12 Jan 2013 22:26
jah jo de ju sant... är inte såå kunning inom hovar mest de som fastnat lite efter tappsko kursen ^^ men lite rätt iaf :) Hade bara en slakthov o kolla på då så fanns inga ''dåliga'' att jämföra med..
sara gilleby
Sat 12 Jan 2013 22:12
Jag är inte särskilt kunnig men strålen är väl det jag ser är 'fel'
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u3/_u2/_u9/_u4/_u6/_u8/u3294685/1396271403_m_1.jpg)
Adoette
Sat 12 Jan 2013 22:13
Ok! Bra att du kommenterade i alla fall!
Ja strålen är inge bra alls, men nästan det minsta problemet endå.
Ja strålen är inge bra alls, men nästan det minsta problemet endå.
KamakuraSimb
Sat 12 Jan 2013 22:07
Usch vad jag inte tål såna här jag-är-störst-bäst-och-vackrast-inlägg
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u3/_u2/_u9/_u4/_u6/_u8/u3294685/1396271403_m_1.jpg)
Adoette
Sat 12 Jan 2013 22:57
Det tycker inte jag eftersom den ser kratsad ut, resten av hoven är rätt ren. Lera är heller inte så "fläckigt" utan mer utkletat :)
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u3/_u2/_u9/_u4/_u6/_u8/u3294685/1396271403_m_1.jpg)
Adoette
Sat 12 Jan 2013 23:10
Ojdå ja, efter typ hela mitt liv av felstavning av det ordet sitter det i x)
![](http://cdn08.dayviews.com/94/_u3/_u2/_u3/_u5/_u5/_u2/u3235523/1324006392_m_1.jpg)
moviehtseles
Sun 13 Jan 2013 07:02
personligen tycker jag att det här var ett bra sätt att få uppmärksamhet för sin text, jag blev i alla fall intresserad! Och det är ju super om det funkade på andra som inte har så stor kunskap om hoven, för kunskapsspridningen liksom :-)
AlexanaForever
Sat 12 Jan 2013 22:07
usch..
hur pass bra fungerar silvervatten, vet du de? min häst har en mittstrålfara(?) som e ca 1-2 cm som djupast. Kämpar med de varje dag men de ger inte med sig... hon får inget socker i maten, får äppleciervinäger, häller kopparsulfat p strålarna (ger henne även de att äta då o då), jodopax (för att ta död på allt, typ börja om med bacillerna) och väteperoxid, de e det jag har använt x)
hur pass bra fungerar silvervatten, vet du de? min häst har en mittstrålfara(?) som e ca 1-2 cm som djupast. Kämpar med de varje dag men de ger inte med sig... hon får inget socker i maten, får äppleciervinäger, häller kopparsulfat p strålarna (ger henne även de att äta då o då), jodopax (för att ta död på allt, typ börja om med bacillerna) och väteperoxid, de e det jag har använt x)
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u3/_u2/_u9/_u4/_u6/_u8/u3294685/1396271403_m_1.jpg)
Adoette
Sat 12 Jan 2013 22:11
Silvervatten är väldigt "starkt" men fungerar också bra. Dock är det ju väldigt dyrt och det räcker faktiskt inte att bara använda det en gång. Att använda i kombination med övrig vård är dock bra.
Prova att torka ut rötan gång på gång. Till exempel, spraya rötan 5 gånger om dagen istället för en. Innan du borstar, innan du rider, efter du rider, efter du borstar, och efter du är klar med allt annat. Det hinner torka in varje gång, så spraya på mer efter det är bara bra.
Prova att torka ut rötan gång på gång. Till exempel, spraya rötan 5 gånger om dagen istället för en. Innan du borstar, innan du rider, efter du rider, efter du borstar, och efter du är klar med allt annat. Det hinner torka in varje gång, så spraya på mer efter det är bara bra.
![](http://cdn07.dayviews.com/88/_u1/_u5/_u6/_u4/_u1/_u3/u1564137/1368645397_m_1.jpg)
AlexanaForever
Sat 12 Jan 2013 22:44
okej får prova! :) e så jäkla trött på denna rötan nu alltså haha.. har hållt på sedan jag köpte henne typ. blir ju inte bättee av att de e blött ute hela tiden o att hon då står ut från typ halv sju till 9-10 på kvällarna :P nu e de torrt men nu kan ingn utav hästarna gå ute pga att de e för hårt (buckligt, inte ens den skodda häästen kan gå..) >_<
80 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/512355513/