Tuesday 29 January 2013 photo 2/12
|
- bild från trailträningen,
vad tycker ni om bett?
jag gillar inte bett! jag tycker det är hemskt men har inte råd till ett sidepull :/
om ni kommer på några fördelar med bett _ur hästens synpunkt_ får ni gärna skriva :D intresserad av att veta ;)
Annons
Camera info
Camera Canon EOS 550D
Focal length 70 mm
Aperture f/5.0
Shutter 1/80 s
ISO 6400
Comment the photo
amich
Thu 7 Feb 2013 13:39
jag rider alltid med bett :) helst pessoa för min häst älskar det :D man lär ju tänka på vad hästen gillar åh. ibland får hon gå med träns i hagen för jag tycker det är så fint, men då har jag ingen nosgrimma på för då kan hon inte äta :/ men jag älskar bett, inget bett ingen häst <3
Cornette
Sat 2 Feb 2013 00:11
Jag rider med bett på mina hästar, de funkar bra med det och visar inget täcken på att de har ont. Anser om man är mjuk i handen är också bettet mjuk och tvärt om. Om hästen inte hade godkänt bettet hade vi inte kunnat rida den med det, man kan inte tvinga 600 kg häst. Inte jag iallafall. Men vissa hästar tycker om bett och andra inte, vissa människor tycker om hästar andra inte. Det är samma där. Och om bett skulle skada hästarnas mun så mkt som det står på vissa hemsidor skulle ju ridsporten förbjuda bett. Eftersom de inte tolerera att hästarna skadas.
THERESEP4G4RD
Fri 1 Feb 2013 11:20
Jag ser inget fel i att använda bett. Många skriver att det är onaturligt med bett i munnen. Men jag tycker inte det är mer onaturligt än allt annat vi gör med hästen. Jag rider med bett och i repgrimma. Och det funkar bra båda två. Jag tycker allt handlar om handen och den enskilda hästen.
Anonymous
Wed 30 Jan 2013 23:21
@westlife xD
Anonymous
Wed 30 Jan 2013 14:41
Min häst kan inte prata så vet inte vad han tycker men han har inga förslitningar i munnen av bettet (tandläkarveterinär ute 1 gång/år) och han trivs bra med det, så jag ser inga hinder till att fortsätta, hästen har ju svårare att tolka tygeltagen med bettlöst än med bett (göra skillnad på ledande/uppåtresande osv.), och det är ju lika lätt att skada hästen med bett som med bettlöst om man bestämmer sig för det! Jag tror helt och fullt på att inget bett/bettlöst alternativ är skarpare än ryttarens hand. Att det skulle göra ont för hästen att ha bett i munnen när ryttaren inte gör något tycker jag är som att säga att det gör ont att ha en godisklubba i munnen (på mig gör det inte ont iaf X) )
DelaMotte
Wed 30 Jan 2013 23:17
Ja! Ääh det var någon film kommer inte ihåg vad den heter, the parth (path) något of horses tror jag! Kommer inte ihåg hur det stavades och vad den hette:/
loouuisee
Fri 22 Feb 2013 23:30
Sadlar gör ont? Du skulle märkt på en häst i fall hästen hade ont i ryggen. Om hästen nu har ont i ryggen utav en sadel är det oftast att den ligger fel, den måste kanske paddas upp.. Och varför rider du då med sadel? @DeLaMotte
DelaMotte
Fri 22 Feb 2013 23:35
Ni andra, svara inte :) vi var mogna och la ner denna diskussionen. Tyvärr finns det idioter som bara vill förstöra och pika varenda grej :) bry er inte pm henne !
~ Josefin ~
Wed 30 Jan 2013 09:38
Det finns ingen plats alls för bett i hästens mun, utan vi gör plats för det.
Om du vill få råd till ett sidepull så kanske du kan sälja bettet/betten du har? Kanske inte blir så jättemycket pengar, men ändå haha? :)
Om du vill få råd till ett sidepull så kanske du kan sälja bettet/betten du har? Kanske inte blir så jättemycket pengar, men ändå haha? :)
Armonia
Tue 29 Jan 2013 17:45
Forskning har bevisat att vilket bett man än använder och hur man än använder det så är bett plågsamt för hästen. Problemet är att folk är så tröga och tänker ¨så har man gjort i alla tider, så varför inte fortsätta?¨. Bett är inte okej, det är ett hemskt redskap som skapar enbart smärta.
Sedan så är det klart att hackamore, sidepull/grimma osv också skapar smärta om man inte kan hantera tyglarna men jag undrar om man borde rida om man måste använda sig av hårda signaler för att hästen ska lyda?
Sedan så är det klart att hackamore, sidepull/grimma osv också skapar smärta om man inte kan hantera tyglarna men jag undrar om man borde rida om man måste använda sig av hårda signaler för att hästen ska lyda?
DelaMotte
Tue 29 Jan 2013 17:53
Då kan man inte hantera en häst. Blir trött på folk som gör så, men jag tycker det är bra när folk säger: jag rider tex med pessoa i hoppningen för jag kan inte hantera hästen då och jag vill att hästen ska hoppa eftersom den älskar det! Typ ;)
Toti
Tue 29 Jan 2013 17:09
Skulle så sjukt gärna vara utan det men rider på ridskola.. Så det är kört.
Ridit i repgrimma en gång = Best day ever
Finns inget ur hästens synvinkel som är positivt med bett :)
Dock kan jag tycka det är lite onödigt att starta bett diskussionen som varit uppe så otroligt många gånger igen :/
Ridit i repgrimma en gång = Best day ever
Finns inget ur hästens synvinkel som är positivt med bett :)
Dock kan jag tycka det är lite onödigt att starta bett diskussionen som varit uppe så otroligt många gånger igen :/
idaesjonsson
Tue 29 Jan 2013 16:31
Testa rida i grimma eller liknande tills dess? hehe spammar dig lite men du skriver saker som man reagerar på/vill svara! :)
DelaMotte
Tue 29 Jan 2013 16:34
oj spammar du mig? :$$jag märker inte vilka som kommenterar xd
jag rider i repgrimma men jag får inte ´det på träningar .
jag rider i repgrimma men jag får inte ´det på träningar .
idaesjonsson
Tue 29 Jan 2013 16:36
hah ne men kommentera en av dina bilder i en annan grupp med hehe..
nä inte jag heller, suger som fan.
nä inte jag heller, suger som fan.
SandyoQulina
Tue 29 Jan 2013 16:13
Ett bett som inte missbrukas har jag ingenting emot, förutsatt att hästen inte heller har något emot bettet då. Snarar man inte igen hästens mun så brukar dom ju säga ifrån om något är fel :)
sannawi
Tue 29 Jan 2013 15:25
SÅÅÅ hemskt är det inte om man är snäll i handen och rider med det rätt :* Då menar jag ett vanligt tränsbett, ryker dock det är värre med pessoa osv :/ <333333333333333
DelaMotte
Tue 29 Jan 2013 20:49
Ja verkligen! Ska träna hos han varje söndag nu! Riktigt kul! Tränade för två år sen med min foderponny men sen lämnade vi tillbaks han och nu har jag äntligen hittt den rätte ponnyn så efter två är är jag igång igen ;)
Anonymous
Tue 29 Jan 2013 14:29
Jag har ett sidepull till salu i storlek full om du är intressrad! Hade tänkt mig 15okr + frakt! :)
osnebarn
Tue 29 Jan 2013 14:24
I dressyr rider vi våra på bett och när vi tränar/tävlar distans rider vi på ett s hackamore.. Våran ena herre funkar dock inte på bettlöst, han hatar de.
osnebarn
Tue 29 Jan 2013 15:40
Nja har ingenting emot bett när det rids på rätt sätt... Sen så i hans fall så är det nog ingen "vanesak" utan mest att han är sp uppe i de blå jämt att han behöver bettet och pilla lite med i munnen. Sen så är det ju såhär att bett är inget sämre än alla andra saker som "människan vänjer dom med"...
KamakuraSimb
Tue 29 Jan 2013 14:11
Just finliret blir lättare med bett. Hästen blir känsligare och känner av små signaler bättre. Med ett sidepull tex blir hjälperna lite klumpiga och det kan vara svårt för hästen att riktigt förstå. Tänk dig dom högsta dressyrklasserna med sidepull? Bett är inte plågsamt om det är lagom stort för hästen och ryttaren rider med stabil och mjuk hand. Själv föredrar jag dock att rida på crossunder
BuryMyHeart
Tue 29 Jan 2013 15:59
Jag håller med om att ifall det ända sättet att klara av sin häst är genom att betsla upp med skarpa bett så är det absolut inte hästen för dig! Ja ett bra samspel mellan häst och ryttare är det absolut viktigaste, tur att man kan få det både med och utan bett ;)
DelaMotte
Tue 29 Jan 2013 16:02
jag ser fortfarande både bettlöst och bett som ett tvång :) jag ser upp till de som kan få sin häst att gå i form utan något!
BuryMyHeart
Tue 29 Jan 2013 21:11
Ja det är verkligen häftigt! Typ Klaus Ferdinand, älskar hans böcker också har jag någon film med honom ;P Tyvärr är det ju inte så många som kan rida och hantera hästar som han x)
Melao
Tue 29 Jan 2013 13:53
Jag använder bett när jag vill "trimma dressyr" eftersom det ger tydligare hjälper än hack och sidepull, men undviker det i häftigare situationer där risken är stor att man råkar rycka i tygeln. Jag är inte principiellt emot det, men jag tycker att man ska vara lite försiktig och tänka både en och två gånger innan man sätter ett bett i munnen på en häst.
DelaMotte
Tue 29 Jan 2013 15:12
ja precis! :) jag rider occkså med bett i tex hoppning och dressyr men jag njuter absolut inte av det.
DelaMotte
Tue 29 Jan 2013 16:18
okej! men då förstår jag att han itne gillar det! då hade jag absolut kört på bett :)
Epiclove
Tue 29 Jan 2013 16:34
o med de menar jag inte att jag sitter med att pessoa som är 2 storlekar för stort, utan att jag verkligen provat mig fram o verkligen känt vad som passar honom (skriver detta för att jag vet att de finns människor som bara tar nått bett o vägrar byta även fast hästen visar obehag)
Sfut
Tue 29 Jan 2013 13:50
Jag rider både med bett och utan. När jag rider ut och hoppar har jag hack eller ett hemmagjort sidepull/ridgrimma. För att om jag skulle rycka till gör jag inte illa munnen på hästen i alla fall.
När jag rider dressyr har jag bett då det är ett mycket finare verktyg än något som verkar på nosen. När jag rider vill jag att hästen ska undersöka vad jag vill, en häst undersöker med mulen och munnen, inte med näsryggen. Det är alltså naturligt ett tydligare kommunikationsmedel än något som verkar över näsryggen.
Sen går det bra att rida dressyr med bettlöst också, det bästa är ju om man fixar det utan någonting men riktigt där är inte vi ännu :)
När jag rider dressyr har jag bett då det är ett mycket finare verktyg än något som verkar på nosen. När jag rider vill jag att hästen ska undersöka vad jag vill, en häst undersöker med mulen och munnen, inte med näsryggen. Det är alltså naturligt ett tydligare kommunikationsmedel än något som verkar över näsryggen.
Sen går det bra att rida dressyr med bettlöst också, det bästa är ju om man fixar det utan någonting men riktigt där är inte vi ännu :)
DelaMotte
Tue 29 Jan 2013 15:51
ja det är de jag menar :D jag skrev där uppe att jag tycker det är hemskt osv men ja :D
hamstersvans
Tue 29 Jan 2013 13:29
Vissa hästar kan faktiskt föredra bett framför bettlöst. Det är nog flera som föredrar inget av det. Men vissa gillar ej trycket på nosryggen och föredrar bett.
DelaMotte
Tue 29 Jan 2013 13:31
självklart jag man inte använda bettlöst på fel sätt vilket en hel del gör! :/
TheSevenGames
Tue 29 Jan 2013 13:14
Håller med Elsa härunder. Använder sällan det till mina shettisar. Mest när jag kör med vagn/tömkör bara för att de inte ska bli "avvanda" pga den lätta synen vi tre har på bett öppnar de munnen direkt för bettet.
Anonymous
Tue 29 Jan 2013 12:45
Har inget emot bett, dock är det för många som använder det fel. Jag använder mycket sällan bett men har inget emot att göra det.
Anonymous
Tue 29 Jan 2013 13:00
Har inte sett någon tillräckligt bra vetenskaplig fakta som visar hur det verkligen skadar hästen antar jag (:
DelaMotte
Tue 29 Jan 2013 13:29
http://www.djurensratt.se/sites/default/files/bettets-inverkan-pa-hasten.pdf en väldigt bra sida, jag vet dock inte hur det fungerar att se på data men jag såg den inne på min mobil :)
BuryMyHeart
Tue 29 Jan 2013 15:29
Djurensrätt är dock inte någon opartisk sida och har gång på gång uppvisat "fakta" som gjort mer skada än nytta. Så att läsa och köpa detdom skriver utan att vara källkritisk är inte alltid så bra! Även fast dom skriver många bra saker där också, har varit medlem ;)
Anonymous
Tue 29 Jan 2013 12:42
Ta en gammal remontnosgrimma och fäst tyglar i sidan på ringarna, så får du ett bettlöst alternativ! :3
Hippogriff
Tue 29 Jan 2013 13:43
Uhm, du tar 2st lika lång rep(Dom ska vara ganska långa, jag tog en ganska lång bit och trodde att det skulle räcka men blev för kort). Lägger dom brevid varandra så att dom ligger jämnt. Sen knyter du 4st knutar med båda repen(Knyt inte bara random utan dom ska vara typ brevid varandra när du viker repet på mitten om du förstår vad jag menar?) Sen knyter du på ändarna på repen och sätter.... Öööh, vad jobbigt detta var och förklara. Vill du att jag ska göra ett och ta bilder stegvis och tagga dig?
Cruella-de-vil1
Tue 29 Jan 2013 16:21
Det ligger väldigt still och är milt i munnen, de mildaste du kan ha, det är därför man ofta rekommenderar rakt bett till hästar med munproblem/tandproblem.
Anonymous
Tue 29 Jan 2013 17:42
Jag personligen är också mer glad i rakt. Tycker ofta att fler hästar köper det än ett delat. Vår stora grå herre klarar egentligen ingenting som går att röra på eller skramla med. Rakt däremot har han köpt läget på. Första gången han fick ett sånt så sög han tag i det och vägrade släppa förens han hade tagit av hela tränset så att det hängde och slängde från bettet:P Sen är det ju helt från häst till häst med. Även det raka kan ju ha olika tjocklekar, utformningar och svängningar. Man får titta hur sin häst ser ut i munnen för att se lite vad som kan tänkas ligga ok där.
Vill du däremot hellre rida på sidepull ska du ju givetvis göra det. Det är ju kalas att inte ha bett med. Menade mest att ett passande bett inte ska skava när det ligger helt stilla i munnen och inte rörs så mycket. Men som sagt - önskar du hellre rida på sidepull så ska du klart prova det!
Vill du däremot hellre rida på sidepull ska du ju givetvis göra det. Det är ju kalas att inte ha bett med. Menade mest att ett passande bett inte ska skava när det ligger helt stilla i munnen och inte rörs så mycket. Men som sagt - önskar du hellre rida på sidepull så ska du klart prova det!
DelaMotte
Tue 29 Jan 2013 17:54
Borde det inte göra ganska ont eftersom bettet inte är rörligt och hästen får bara ett tryck på samma ställe hela tiden? Tex om man rider dressyr
180 comments on this photo Show all comments »
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/512660412/