Sunday 10 February 2013 photo 1/11
![]() ![]() ![]() |
Får fan panik... Behöver goda råd nu!
Min häst här 28år och jag har haft han i 1år.. känt han i 10år.
Varje dag när han ska in på kvällarna drar han och går före mig (Man ska ju va i rätt position annars tar ju hästen över "makten") så detta får jag hålla på och fightas med varje dag..
Ställer jag upp han i stallgången går han framåt hela tiden och jag håller på och backar han säkert 10ggr.. Gång 11 tappar jag tyvärr tålamodet och skiker på han.. Då höjer han huvudet o bara går på mig..
Jag kan stå bredvid honom och då får han för sig att bara vända på huvudet trots att jag står iväg så han har knockat mig ett antal gånger..
Han har verkligen ingen respekt för mig och jag kan inte flytta på honom utan att ta i och knuffa på honom...
Vad ska jag göra och är det fel att ge han en liten smäll när han går på mig osv? Jag höjer armarna o flaxar ibland när han är för nära för han ska flytta på sig och respektera "mitt utrymme" men ibland så bara går han rakt på mig typ som "flytta på dig du är ivägen"
Annons
Camera info
Camera Canon EOS 550D
Focal length 28 mm
Aperture f/3.5
Shutter 1/50 s
ISO 400
Comment the photo
EricaLundqvist
Sun 10 Feb 2013 23:50
Om du är en häst och en annan häst inkräktar på ditt utrymme, inte står du och ser sur ut utan då smäller det ordentligt.
Hästen är tillräckligt gammal för att veta vad som är rätt och fel och den vet säkerligen att den gör fel när dem går över dig men samtidigt så händer de ju inget så då kan han ju göra de.
Tror du behöver bli mycket hårdare man ber en gång lyssnar den inte så ska de bli jävligt jobbigt, och då får man ta till den metod som funkar bäst. Något som ger en ordentlig reaktion från hästen.
En häst som får en "smäll" vid rätt tillfälle tar absolut inte illa upp, den vet att den gjort fel och gör man tex fel i hagen så får man ont.
Hästen är tillräckligt gammal för att veta vad som är rätt och fel och den vet säkerligen att den gör fel när dem går över dig men samtidigt så händer de ju inget så då kan han ju göra de.
Tror du behöver bli mycket hårdare man ber en gång lyssnar den inte så ska de bli jävligt jobbigt, och då får man ta till den metod som funkar bäst. Något som ger en ordentlig reaktion från hästen.
En häst som får en "smäll" vid rätt tillfälle tar absolut inte illa upp, den vet att den gjort fel och gör man tex fel i hagen så får man ont.
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 10 Feb 2013 21:55
Förlåt men jag hade nog smällt till honom redan och blivit riktigt arg. Men arg på rätt sätt så att säga
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 10 Feb 2013 22:05
De är bara att du försöker hävda dig mer och verkligen inte ge upp. Förstår att de är svårt har också dålig tålamod. Men kan ju bli lite otäckt om han skulle ta över mer :(
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u2/_u2/_u9/_u3/_u7/_u8/u2293780/1392909961_m_1.jpg)
Manda
Sun 10 Feb 2013 22:49
Jo ska jobba lite på tålamodet och nu blir det ju omstart från ruta 1 igen..
EricaModin
Sun 10 Feb 2013 20:22
Hade samma problem men min ponny när jag köpte henne. Var jobbigt att få bort och tog dit!
Jag använde kedjegrimskaft, långt spö, handskar, rediga skor och hjälm. Då det kan bli riktigt farlig som det blev några gånger. Sen hade jag alltid med mig godis :).
Jag bad henne alltid gå bakom mig. I samma tempo. Inte för fort å inte för sakta. Höll alltid bra i grimskaftet för att vara beredd. När hon skulle börja springa över mig osv ryckte jag till med grimskaftet. Man får vara lite hårdhänt i dessa situationer tycker jag då det är jätte farligt.
Övade henne hela tiden på att hon skulle backa om ja gick framför henne. Hade alltid långt spö då till hands. backar de inte för dej har de ingen respekt. Beröm mycket för minsta rätt hästen gör.
Istället för att rida så gick jag promenader. Då det övade upp det väldigt mkt i början. Om hon inte backade tog jag spöet till hjälp. Man får dock inte tjata å tjata bara. Säg till en gång på direkten ist så de lär sig. När man tjatar blir det bara irriterade..
Om hästen inte lyssnar. inte stannar när du vill eller inte går som du vill. Ta tag. Man måste verkligen visa vem det är som bestämmer. dock ska man inte skrika enligt mig. Var lugn men bestämd! :)
De visar ju lite tips från ponnyakuten med du kan kolla på :)
Jag använde kedjegrimskaft, långt spö, handskar, rediga skor och hjälm. Då det kan bli riktigt farlig som det blev några gånger. Sen hade jag alltid med mig godis :).
Jag bad henne alltid gå bakom mig. I samma tempo. Inte för fort å inte för sakta. Höll alltid bra i grimskaftet för att vara beredd. När hon skulle börja springa över mig osv ryckte jag till med grimskaftet. Man får vara lite hårdhänt i dessa situationer tycker jag då det är jätte farligt.
Övade henne hela tiden på att hon skulle backa om ja gick framför henne. Hade alltid långt spö då till hands. backar de inte för dej har de ingen respekt. Beröm mycket för minsta rätt hästen gör.
Istället för att rida så gick jag promenader. Då det övade upp det väldigt mkt i början. Om hon inte backade tog jag spöet till hjälp. Man får dock inte tjata å tjata bara. Säg till en gång på direkten ist så de lär sig. När man tjatar blir det bara irriterade..
Om hästen inte lyssnar. inte stannar när du vill eller inte går som du vill. Ta tag. Man måste verkligen visa vem det är som bestämmer. dock ska man inte skrika enligt mig. Var lugn men bestämd! :)
De visar ju lite tips från ponnyakuten med du kan kolla på :)
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u2/_u2/_u9/_u3/_u7/_u8/u2293780/1392909961_m_1.jpg)
Manda
Sun 10 Feb 2013 22:01
Jo jag kollade på det sen brast det idag.. Fick helt enkelt nog så ska kolla på det igen och kolla nogare.. :)
ibubbue
Sun 10 Feb 2013 17:51
hade jag varit du skulle jag satt mig ner tillsammans med min mamma och försökt förklara för henne att hästen kan bli farlig om det fortsätter. så stora djur kan man inte dalta runt med som bebisar för då fattar dom inte! man måste vara bestämd och visa att det han håller på med inte är okej. när man kollar på en flock hästar i hagen och en häst går alldeles för nära en annan och inte respekterar den får den ett bett eller en spark. du är en del av din hästs flock och han ska visa respekt för dig!
som tips till vad du ska göra håller jag med de nedan. tänk bara på att ha tålamod och inte ge upp!
förlåt för rörig text också hehe, är lite trött ;)
som tips till vad du ska göra håller jag med de nedan. tänk bara på att ha tålamod och inte ge upp!
förlåt för rörig text också hehe, är lite trött ;)
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u2/_u2/_u9/_u3/_u7/_u8/u2293780/1392909961_m_1.jpg)
Manda
Sun 10 Feb 2013 19:06
Förstod allt.. Har försökt förklara för henne men hon ska ju bara gulla runt med hästarna..
![](http://cdn08.dayviews.com/113/_u2/_u1/_u2/_u0/_u7/_u9/u2120794/1408892398_m_1.jpg)
ibubbue
Sun 10 Feb 2013 19:47
då får du förklara för henne att fortsätter hon så sätter hon både dig, sig själv och alla andra i fara! en häst är ett stort djur med egen vilja. visar den inte respekt är den riktigt farlig..
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u2/_u2/_u9/_u3/_u7/_u8/u2293780/1392909961_m_1.jpg)
Manda
Sun 10 Feb 2013 22:01
Ska försöka detta.. Min häst skenade även med en väninna till mamma.. Ser det också som lite brist på respekt för människor..
meningenutandig
Sun 10 Feb 2013 15:49
min ponny var exakt så. Sket i ridningen ett tag, gick ut på promenader i repgrimma, och gick framför henen. När jag vände mig emot henne, skulle hon stanna direkt, fortsatte hon gå så backade jag henne och gjorde samma sak om och om igen tills hon börja lyssna. När hon gick över mig i stallgången in till boxen gick jag ut med henne ifrån boxen och stannade henne var och varannan meter för att hon skulle förstå att det inte är okej, jag var väldigt sträng. Men jag använde aldrig spö :)
eslindh
Sun 10 Feb 2013 15:43
En väldigt vis dam lärde mig en gång i tiden det som många här under skriver. "En häst som inte respekterar dig kan bli din död och för att få hästens respekt är nästan alla medel tillåtna".
Så jag håller med de flesta här under, ha med ett spö och snärta till när det inte är okej. Din utstrålning från kroppspråket är ju också väldigt viktig, så tänk på en stolt hållning och "överlägsen" attityd! :)
Så jag håller med de flesta här under, ha med ett spö och snärta till när det inte är okej. Din utstrålning från kroppspråket är ju också väldigt viktig, så tänk på en stolt hållning och "överlägsen" attityd! :)
Isabelle
Sun 10 Feb 2013 14:03
Jag hade alltid hafft ett spö i handen och varje gång han inte lyssnat på att backa eller inte flyttar sig så är det rätt att man ska slå till dom med spöt
och går han på dig så larma spöt rakt på bogen för det är inte okej. Hästar måste lära sig avstånden och att visa respekt och då måste man bli hård mot dom om dom inte fattar. Hade en häst gjort så mot en annan häst hade hästen sparkat på .den som inte visar respekt så ha piska och slå till när han gör så
och går han på dig så larma spöt rakt på bogen för det är inte okej. Hästar måste lära sig avstånden och att visa respekt och då måste man bli hård mot dom om dom inte fattar. Hade en häst gjort så mot en annan häst hade hästen sparkat på .den som inte visar respekt så ha piska och slå till när han gör så
Adoette
Sun 10 Feb 2013 13:34
Se till att han aldrig går förbi dig. Det dåligaste du kan göra är nästan att bara dra i grimman då. Antingen hoppar du framför honom och backar honom med ditt kroppspråk varje gång, eller så har du ett spö som du använder på bringan när han håller på att gå förbi dig. Det är väldigt viktigt att försvara sin ledarroll, utan att man försöker trycka ner hästen.
Backa "hårdare". Går du bara snällt fram och backar honom lugnt varje gång så ser han inte det som något jobbigt. Det ska vara jobbigt att gå framåt, så därför måste du göra backningen jobbig. Var hårdare. Han ska backa flera steg jättefort, och var inte mild mot honom.
Går han på dig även om du hoppar runt och flaxar med armarna får du säga till ordentligt. Bara varnar du hela tiden så kommer han inte tro på dig tillslut. Han måste lita på att du menar allvar. Vifta kan du göra först, men lyssnar han inte på det så använder du spöet tills han backar undan. Hästarna sparkar och biter på varandra när en flockmedlem inte tar deras varning, det är helt naturligt.
Backa "hårdare". Går du bara snällt fram och backar honom lugnt varje gång så ser han inte det som något jobbigt. Det ska vara jobbigt att gå framåt, så därför måste du göra backningen jobbig. Var hårdare. Han ska backa flera steg jättefort, och var inte mild mot honom.
Går han på dig även om du hoppar runt och flaxar med armarna får du säga till ordentligt. Bara varnar du hela tiden så kommer han inte tro på dig tillslut. Han måste lita på att du menar allvar. Vifta kan du göra först, men lyssnar han inte på det så använder du spöet tills han backar undan. Hästarna sparkar och biter på varandra när en flockmedlem inte tar deras varning, det är helt naturligt.
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u2/_u2/_u9/_u3/_u7/_u8/u2293780/1392909961_m_1.jpg)
Manda
Sun 10 Feb 2013 13:44
Försök att förklara det för min mamma.. :( hon blir arg på mig och säger att jag bara är elak mot honom.. enligt henne är jag bara dum i huvet för att jag gör som jag gör med honom.. medans hästarna tävlar om vem som kommer fortast in i stallet på kvällen när vi leder dom springer hon efter medans jag kämpar med en häst som vill komma först och är rädd för att bli lämnad ensam.. hon blir arg på mig för att jag ska hålla på o "krångla" med honom.. låter han göra flera volter för att han ska gå lugnt och inte springa före mig..
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u3/_u2/_u9/_u4/_u6/_u8/u3294685/1396271403_m_1.jpg)
Adoette
Sun 10 Feb 2013 13:52
Man ska inte vara dum mot hästen, och det är man inte heller. Du pratar bara hans språk. Han är jättedum mot dig, då får du vara dum tillbaka. Han tror att han är ledaren och bryr sig därför inte om dig.
Respektera hästens åsiker och sådant får komma efter man säkrat sin ledarroll. Vi ska inte vara någon elak diktator, men låter vi en dominant häst bestämma lite ibland tar den väldigt gärna över. Den ska inte "ta" något från dig, det är du som ska ge den.
Respektera hästens åsiker och sådant får komma efter man säkrat sin ledarroll. Vi ska inte vara någon elak diktator, men låter vi en dominant häst bestämma lite ibland tar den väldigt gärna över. Den ska inte "ta" något från dig, det är du som ska ge den.
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u2/_u2/_u9/_u3/_u7/_u8/u2293780/1392909961_m_1.jpg)
Manda
Sun 10 Feb 2013 14:26
Tack för hjälpen.. Imorgon börjar vi på ruta ett igen sen får jag väl försöka lära min mor lite hur de funkar..
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 10 Feb 2013 13:34
Om en människa skriker, skriker du då tillbaka för att denne ska sluta?
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 10 Feb 2013 13:49
Jamen inte skriker du tillbaka "håll käften" I en sådan situation där respekten för varandra inte är ömsesidig. Du vill väl vara en förebild genom att bete dig som du förväntar dig från motpartnern?
Kamikazepilot
Sun 10 Feb 2013 13:22
så gör "min" ponny också, men om han går på/trycker in mig i väggen gör jag lika på han, knockar han mig knockar jag han, sparkar han mig (hände oftast när jag kratsade bakhovarna, när jag kratsade fram fällde han mig) fram så var det bara att fiska upp hoven och trycka upp den i magen på honom, bak smällde han till blint o han har smällt mig i ansiktet flera gånger o lika på benen har jag fortfarande blåmärken, då var det bara att "sparka" tillbaka, så gav han sig när han fattade att jag inte gav mig, detta tog en månad för honom att förstå, han står på ridskola och sparkar fortfarande efter alla utom mig och när jag är med barnen, är jag inte med barnen in/ står o blänger på han så sopar han till dem, Det de handlar om i grunden är att man aldrig får ge sig eller tappa tålamodet! Jag gav dig kanske inga tips, men jag gav tillbaka med samma mynt o då förstod han vem som bestämde :)
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u2/_u2/_u9/_u3/_u7/_u8/u2293780/1392909961_m_1.jpg)
Manda
Sun 10 Feb 2013 13:41
Har gjort detta men har en morsa som blir förbannad på mig för att jag är "elak"
![](http://cdn07.dayviews.com/113/_u2/_u8/_u8/_u0/_u1/_u5/u2880153/1419983731_m_1.jpg)
Kamikazepilot
Sun 10 Feb 2013 16:53
du är inte elak, din häst är elak mot dig! läste ovan att din morsa springer efter hästarna när de tävlar om att komma först in o det betyder att när din mor väl försöker göra nåt dominant mot någon av hästarna kommer de att skita i henne då de har blivit tillsagda att de bestämmer, be henne prova! och om hon då ber om din hjälp så säger du att det är såhär det blir om man inte gör som du gjort, hoppas det hjälper! :)
28 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/512866770/