Sunday 17 February 2013 photo 3/12
![]() ![]() ![]() |
Varför alltid säga nej?
Försöker en häst ta egna initiativ säger folk nästan alltid tvärt emot. Man respekterar överhuvudtaget inte vad det är hästen försöker säga, utan säger bara emot för att inte låta hästen bestämma. Varför gör folk detta?
Vill en häst galoppera, ja då ska vi skritta. Vill en häst skritta, ja då ska vi galoppera. Vill en häst gå åt ett håll, ja då ska vi gå åt andra. Man ska hela tiden säga emot hästen, vad det än är för något.
Man försöker alltid trycka ner hästen så gott det går, sätta den på plats och visa den att den minsann inte har något att säga till om. VI ska vara dem som bestämmer ALLT och hästen ska inte ifrågasätta.
Detta tycker jag är hemskt, och alldeles för vanligt. Hästar som blir nedtrycka gång på gång och inte får ta några som helst egna beslut kan inte tycka om sin människa. Relationen mellan häst och människa är viktig för hästen, vi gör ju endå nästan halva dess liv. Hur vi är gentemot hästen gör stor skillnad.
Varför kan vi inte bara respektera att hästen också har egna viljor? Varför kan inte hästen få ta egna beslut och ibland få bestämma?
En häst blir inte automatiskt ledare över någon bara för att den får bestämma någon gång. Du förlorar inte din ledarroll bara för att du respekterar din hästs egna önskningar.
Jag låter min häst välja en hel del. Han får välja gångart, han får välja trick, välja vägar och ofta hur vi ska lägga upp dagen. Jag vet vad han tycker om, ja då gör vi det lite oftare. Jag själv skulle jättegärna ridtränat i paddocken två gånger i veckan, men jag gör inte det, för jag vet att han inte tycker om det.
Jag har inget behov av att säga emot honom i allt han gör. Säger jag emot honom hela tiden, ja då säger han emot mig. Låter jag honom vara delaktig i besluten, ja då låter han mig besluta saker med. Jag behandlar honom som jag själv vill bli behandlad, även om jag har en smått högre status i vissa situationer. Han är tillåten att säga emot.
Kan inte alla ha det så? Kan man inte bara låta hästen bestämma ibland, kan man inte bara lyssna på den?
Det är skillnad mellan att vara en elak ledare, och att vara både dess vän och ledare.
Varje hage har en eller två rangledare, hästar som bestämmer över alla andra. Ofta är denna hästen dum mot en eller några av hästarna. Den ranglåga hästen tycker ju då inte om denna ledaren, men passar sig eftersom den vet att det får stryk annars.
Kolla sedan på två bästa kompisar. De tycker om varandra, men det är endå alltid en av dem som är ledaren. En av dem bestämmer lite mer än den andre.
Jag ser alldeles för många relationer där människan är den "elake ledaren". Där människan alltid ska bestämma och hästen inte ens får protestera mot besluten.
Det värsta är att människan inte bryr sig alls, och tror det är det enda sättet.
Folk måste sluta vara så själviska, och sluta vara så dominanta som många är. Hästarna har lika mycket önskningar och viljor som oss.
Försöker en häst ta egna initiativ säger folk nästan alltid tvärt emot. Man respekterar överhuvudtaget inte vad det är hästen försöker säga, utan säger bara emot för att inte låta hästen bestämma. Varför gör folk detta?
Vill en häst galoppera, ja då ska vi skritta. Vill en häst skritta, ja då ska vi galoppera. Vill en häst gå åt ett håll, ja då ska vi gå åt andra. Man ska hela tiden säga emot hästen, vad det än är för något.
Man försöker alltid trycka ner hästen så gott det går, sätta den på plats och visa den att den minsann inte har något att säga till om. VI ska vara dem som bestämmer ALLT och hästen ska inte ifrågasätta.
Detta tycker jag är hemskt, och alldeles för vanligt. Hästar som blir nedtrycka gång på gång och inte får ta några som helst egna beslut kan inte tycka om sin människa. Relationen mellan häst och människa är viktig för hästen, vi gör ju endå nästan halva dess liv. Hur vi är gentemot hästen gör stor skillnad.
Varför kan vi inte bara respektera att hästen också har egna viljor? Varför kan inte hästen få ta egna beslut och ibland få bestämma?
En häst blir inte automatiskt ledare över någon bara för att den får bestämma någon gång. Du förlorar inte din ledarroll bara för att du respekterar din hästs egna önskningar.
Jag låter min häst välja en hel del. Han får välja gångart, han får välja trick, välja vägar och ofta hur vi ska lägga upp dagen. Jag vet vad han tycker om, ja då gör vi det lite oftare. Jag själv skulle jättegärna ridtränat i paddocken två gånger i veckan, men jag gör inte det, för jag vet att han inte tycker om det.
Jag har inget behov av att säga emot honom i allt han gör. Säger jag emot honom hela tiden, ja då säger han emot mig. Låter jag honom vara delaktig i besluten, ja då låter han mig besluta saker med. Jag behandlar honom som jag själv vill bli behandlad, även om jag har en smått högre status i vissa situationer. Han är tillåten att säga emot.
Kan inte alla ha det så? Kan man inte bara låta hästen bestämma ibland, kan man inte bara lyssna på den?
Det är skillnad mellan att vara en elak ledare, och att vara både dess vän och ledare.
Varje hage har en eller två rangledare, hästar som bestämmer över alla andra. Ofta är denna hästen dum mot en eller några av hästarna. Den ranglåga hästen tycker ju då inte om denna ledaren, men passar sig eftersom den vet att det får stryk annars.
Kolla sedan på två bästa kompisar. De tycker om varandra, men det är endå alltid en av dem som är ledaren. En av dem bestämmer lite mer än den andre.
Jag ser alldeles för många relationer där människan är den "elake ledaren". Där människan alltid ska bestämma och hästen inte ens får protestera mot besluten.
Det värsta är att människan inte bryr sig alls, och tror det är det enda sättet.
Folk måste sluta vara så själviska, och sluta vara så dominanta som många är. Hästarna har lika mycket önskningar och viljor som oss.
Annons
Camera info
Camera SLT-A57
Focal length 35 mm
Aperture f/4.5
Shutter 1/640 s
ISO 100
Comment the photo
blyertspenna
Tue 5 Mar 2013 18:18
Håller helt med! Ibland liknar jag det vid en barnfamilj, jag är föräldern och hästen barnet, och för att en relation ska funka mellan barn och förälder ska barnet respekteras. Så barnet får komma med åsikter, tankar och idéer men föräldern tar det slutgiltiga beslutet, ibland får barnet bestämma, ibland föräldern och ibland gör man kompromisser. Jag tycker att ett sådant tankesätt främjar en mycket bättre kommunikation och relation häst och människa emellan.
Eftersom jag lyssnar på Fiona vet jag vad hon gillar och inte gillar och det respekterar jag och lyssnar på många gånger samtidigt som jag vill att hon är medveten om att jag är "föräldern" och ibland måste man göra saker man hellre slipper. Men eftersom jag tar in hennes åsikter och tankar och ofta skapar kompromisser och visar respekt så vet hon att jag ofta ställer upp på henne så därför ställer hon upp på mig om jag t ex vill ridträna på ängen - något hon lätt tycker är tråkigt, men ju mer jag lyssnat på henne ju mer bjuder hon mig på på ängen.
Jag vet inte om kommentaren blev förståelig, men jag hoppas det! c:
Eftersom jag lyssnar på Fiona vet jag vad hon gillar och inte gillar och det respekterar jag och lyssnar på många gånger samtidigt som jag vill att hon är medveten om att jag är "föräldern" och ibland måste man göra saker man hellre slipper. Men eftersom jag tar in hennes åsikter och tankar och ofta skapar kompromisser och visar respekt så vet hon att jag ofta ställer upp på henne så därför ställer hon upp på mig om jag t ex vill ridträna på ängen - något hon lätt tycker är tråkigt, men ju mer jag lyssnat på henne ju mer bjuder hon mig på på ängen.
Jag vet inte om kommentaren blev förståelig, men jag hoppas det! c:
Uttiis
Tue 19 Feb 2013 15:42
Jag säger inte alltid emot hästen, om jag dock har bestämt mig att gå åt höger och hästen vill gå åt vänster så ska den gå åt höger. Men om jag inte har bestämt mig än kanske så får hästen oftast bestämma. Och jag ändrar inte bara för att sätta mig emot liksom :)
minihingstar
Mon 18 Feb 2013 12:09
Nja vet inte om jag håller med helt här. När mina har grimma på så ska de gå dit jag vill utan att få för sig att gå åt andra håll. Samma sedan när de är inkörda. Hade varit farligt om de skulle få för sig att vända in på små stigar och liknande. När vi leker löst får de göra som de vill men när utrustning är på så ska de vara alerta på vad jag ber om. Ska de visas i grimma på utställning bland hingstar och ston så går det inte att de springer och far som de vill :p
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u3/_u2/_u9/_u4/_u6/_u8/u3294685/1396271403_m_1.jpg)
Adoette
Mon 18 Feb 2013 12:47
Ja de ska ju kunna göra det man ber dem om, men då tycker jag att vi kan göra något som dem vill göra ibland. Det behöver inte vara att dem bestämmer utan att man själv kommer med en ide de gillar. Till exempel; jag vet att hästen kommer vilja gå in på vägen där borta. Då vänder jag in där. Eller; jag vet att hästen kommer försöka äta gräs om 5 sekunder. Då ger jag gräskommando innan den tar ner huvudet själv.
Då blir hästen "Åh bra ide!" och får en anledning till att lyda andra kommandon.
Då blir hästen "Åh bra ide!" och får en anledning till att lyda andra kommandon.
![](http://cdn08.dayviews.com/85/_u3/_u2/_u5/_u6/_u4/_u4/u3256449/1369130554_m_1.jpg)
minihingstar
Mon 18 Feb 2013 13:04
Jag jobbar med iden att försöka göra det jag ber om så roligt och intressant för dom att det jag ber om är det de vill göra :)
successu
Mon 18 Feb 2013 09:27
Håller med dig helt! Riktigt bra skrivet!
Är ju det att man märkt att hästen tycker inte det är lika kul att vara med på saker om man inte bjuder in den, eller låter den bestämma lite ibland - vilket man förstår!
Klart det inte är kul att vara med någon som jämnt ska bossa över den andra.
Är ju det att man märkt att hästen tycker inte det är lika kul att vara med på saker om man inte bjuder in den, eller låter den bestämma lite ibland - vilket man förstår!
Klart det inte är kul att vara med någon som jämnt ska bossa över den andra.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Mon 18 Feb 2013 01:14
Jag håller inte riktigt med dig här. Om man låter en häst bestämma så som den vill , så kan det faktiskt vara farligt. Det kan börja med något litet, domare hästen stannar och äter när man går till hagen, eller att hästen kanske går före än. På så vis kan det leda till ovanor. Så kanske nästa dag man är ute och går så vill hästen springa lite och den sliter sig. Det är lite som " ger man lillfingret så tar den hela handen" om du förstå hur jag menar? Jag tycker att man ska ha en relation med sin häst där man ger beröm när hästen gör fel och visar den rätt när den gör fel.
Dock tycker jag att det är viktigt att man respekterar att hästen är en levande varelse med egen vilja och framför allt att den är ett flockdjur, vilket betyder att jag tycker att man ska vara en trygg ledare som är stark i sig själv, som visar hästen rätt när den gör fel, istället för att bestraffa den.
Dock tycker jag att det är viktigt att man respekterar att hästen är en levande varelse med egen vilja och framför allt att den är ett flockdjur, vilket betyder att jag tycker att man ska vara en trygg ledare som är stark i sig själv, som visar hästen rätt när den gör fel, istället för att bestraffa den.
Toti
Sun 17 Feb 2013 21:15
Blir dels rädd när jag läser vad vissa kommenterat där nere..
Och ser genom din text att det fortf finns hopp för människan!
Jag skötte en häst förra året och bland de bästa upplevelserna jag hade med henne var när hon äntligen vågade lita på mig att gå ut i skogen (vilket hade varit _väldigt_ läskigt innan tydligen). Men hon inte bara följde med i skogen då, utan hon även ledde runt mig på stigarna där inne trots att det var 3 år sen hon var där sist. Tappade hon bort sig ledde jag henne in på rätt väg igen och sen fick hon bestämma tempo och väg^^
Och ser genom din text att det fortf finns hopp för människan!
Jag skötte en häst förra året och bland de bästa upplevelserna jag hade med henne var när hon äntligen vågade lita på mig att gå ut i skogen (vilket hade varit _väldigt_ läskigt innan tydligen). Men hon inte bara följde med i skogen då, utan hon även ledde runt mig på stigarna där inne trots att det var 3 år sen hon var där sist. Tappade hon bort sig ledde jag henne in på rätt väg igen och sen fick hon bestämma tempo och väg^^
MalinBalin93
Sun 17 Feb 2013 19:34
Naa skulle inte säga att jag håller med helt på den punkten. Funkar säkert med en del hästar som har överseende att bestämmandet inte behöver betyda något.
Jag skulle säga att om man har högre rang än sin häst och den accepterar det så är det lugnt. Sen att hästen får komma med förslag på eget iniativ är en annan grej än att den får "bestämma" ibland, taskigt ordval för jag tror du tänker likadant som jag.
Att en häst kommer med förslag är för mig att besluta ifall den beviljas eller inte. Sen om hästen inte vill göra något jag tycker är ett bra förslag tycker jag självklart man ska kunna ta och då kunna gå i en kompromiss och inte tvinga hästen till att göra dte man vill.
Jag skulle säga att om man har högre rang än sin häst och den accepterar det så är det lugnt. Sen att hästen får komma med förslag på eget iniativ är en annan grej än att den får "bestämma" ibland, taskigt ordval för jag tror du tänker likadant som jag.
Att en häst kommer med förslag är för mig att besluta ifall den beviljas eller inte. Sen om hästen inte vill göra något jag tycker är ett bra förslag tycker jag självklart man ska kunna ta och då kunna gå i en kompromiss och inte tvinga hästen till att göra dte man vill.
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u3/_u2/_u9/_u4/_u6/_u8/u3294685/1396271403_m_1.jpg)
Adoette
Sun 17 Feb 2013 19:38
Ja jag tänkte samma som du(mittenstycket). Man ska alltid vara högre i rang än sin häst, men den kan få ta egna initiativ endå.
![](http://cdn07.dayviews.com/110/_u1/_u2/_u7/_u0/_u1/_u4/u1270148/1374760094_m_1.jpg)
MalinBalin93
Sun 17 Feb 2013 19:43
Jag brukar ha som regel att hästen absolut får komma med iniativ men om jag inte tycker det är en bra idé får den acceptera att jag säger nej. Tex min häst kanske skulle tycka det var jättekul att få bocka av sig lite lycka men jag vill inte sitta igenom det xD
Sen om hästen inte tycker att mitt val av ridväg är optimalt så kan jag kompromissa att ta någon annan.
Sen om hästen inte tycker att mitt val av ridväg är optimalt så kan jag kompromissa att ta någon annan.
Mischan
Sun 17 Feb 2013 19:14
kan hålla med dig till en del, ibalnd ger jag hästen den här sista galoppen för hon tycker de é kul, men en häst som lär sig att den får göra typ som den vill, de é inga roliga hästar att hantera eller rida.
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u3/_u2/_u9/_u4/_u6/_u8/u3294685/1396271403_m_1.jpg)
Adoette
Sun 17 Feb 2013 19:20
Det finns inget sådant som att dom "lär sig göra vad dom vill" bara för att man lättar på tyglarna lite. Kanske med småbarn men inte annars. Det är bara en såndär sak som folk fruktar.
eJulianoStar
Sun 17 Feb 2013 18:56
Till viss del håller jag med dig ibland kan man låta hästen få ta den där galoppen bara för att den tycker det är kul men då ska den lyssna så när man säger nej nu får du sakta ner så gör hästen det.
MEN samtidigt vet jag hur viktigt det är att man är konsekvent med sin häst och att man har sina regler för jag har en extremt dominant häst och släpper jag på mina regler så tar hon över mer och mer och hon blir även förvirrad om hon ena dagen får göra så och nästa inte för att jag släpper på reglerna. Min häst blir då väldigt aggressiv, sparkas, bits attackerar osv. Men som nu när jag har mina regler och är ledaren så är hon super snäll och kommer alltid fram till mig och älskar att mysa så ja jag tycker det är viktigt att hästen vet sin plats och alltid håller den men man måste ha kul med sin häst och behålla gnistan och glädjen :)
MEN samtidigt vet jag hur viktigt det är att man är konsekvent med sin häst och att man har sina regler för jag har en extremt dominant häst och släpper jag på mina regler så tar hon över mer och mer och hon blir även förvirrad om hon ena dagen får göra så och nästa inte för att jag släpper på reglerna. Min häst blir då väldigt aggressiv, sparkas, bits attackerar osv. Men som nu när jag har mina regler och är ledaren så är hon super snäll och kommer alltid fram till mig och älskar att mysa så ja jag tycker det är viktigt att hästen vet sin plats och alltid håller den men man måste ha kul med sin häst och behålla gnistan och glädjen :)
e-fasting
Sun 17 Feb 2013 11:38
Att vara en ledare för hästen gör att den får förtroende för den, den måste ha en stark ledare som visar vägen, that's it!
![](http://cdn08.dayviews.com/110/_u3/_u2/_u4/_u3/_u2/_u5/u3243250/1373990031_m_1.jpg)
e-fasting
Sun 17 Feb 2013 13:19
MEN om man låter hästen bestämma ibland och ibland inte så ger man väl dubbla signaler? Hur ska den då förstå att det är du som är ledaren?
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u3/_u2/_u9/_u4/_u6/_u8/u3294685/1396271403_m_1.jpg)
Adoette
Sun 17 Feb 2013 14:12
För att den VET det.
En häst som går först blir inte automatiskt ledare. Bara för att man är i täten och bestämmer väg är man inte ledare.
Att låta hästen bestämma mycket när man inte känner den är inte bra. Man måste säkra sin ledarroll och få den av hästen innan man kan börja bli riktig vän med den.
En häst som går först blir inte automatiskt ledare. Bara för att man är i täten och bestämmer väg är man inte ledare.
Att låta hästen bestämma mycket när man inte känner den är inte bra. Man måste säkra sin ledarroll och få den av hästen innan man kan börja bli riktig vän med den.
Mom3ntz
Sun 17 Feb 2013 10:50
Min häst är sjukligt ouppfostrad, hon tror att hon är störst bäst och vackrast. Skulle jag nu spä på det genom att hon skulle få bestämma mer, då skulle vi ha en livsfarlig häst som inte går att hantera. Jag är hård mot henne, sätter henne på plats när det behövs, men inte hatar hon mig för det? Det finns andra som hanterar henne också, de låter henne bestämma lite för de tycker hon är "för stor" (Hon är inte hög men jäkligt kraftig) Med de så springer hon som hon vill, det gjorde hon med mig i början, men nu vet hon att hon stannar när jag stannar, hon går när jag går och jag bestämmer när, var och hur saker ska hända. Visst kan hon få bestämma vilken väg i skogen om man skrittar, och är vi ute på en trav/galoppväg och hon börjar trava för att hon är pigg, eller går från trav till galopp, ja men då är det väl okej, så länge hon stannar när jag säger till sen.
Hade jag varit mindre konsekvent med henne hade hon inte respekterat mig, och hon är för stor för att kunna gå rakt över en. Men tack vare att jag är så konsekvent så har hon börjat lite på mig mer, med andra så kan hon låta de jaga henne i timmar, men till mig kommer hon bara hon ser mig på väg från stallet..
Hade jag varit mindre konsekvent med henne hade hon inte respekterat mig, och hon är för stor för att kunna gå rakt över en. Men tack vare att jag är så konsekvent så har hon börjat lite på mig mer, med andra så kan hon låta de jaga henne i timmar, men till mig kommer hon bara hon ser mig på väg från stallet..
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u3/_u2/_u9/_u4/_u6/_u8/u3294685/1396271403_m_1.jpg)
Adoette
Sun 17 Feb 2013 17:18
Är din häst väldigt ouppfostrad så är det väl ditt fel? Då är det bara att jobba vidare med hanteringen.
Självklart får man sätta dem på plats ibland och kräva saker av dem i vissa situationer, annars skulle det inte funka. Det som är fel är när personer är riktiga diktatorer gentemot sina hästar.
Man ska alltid vara konsekvent, och inte ljuga för sin häst. Inte heller ge upp om det blivit bråk om något. Vinner hästen ett bråk så börjar den ta över. Men den tar inte alls över att att man börjar acceptera dens egna önskningar lite mer. Man kan vara ledare över än häst men fortfarande vara dens vän.
Självklart får man sätta dem på plats ibland och kräva saker av dem i vissa situationer, annars skulle det inte funka. Det som är fel är när personer är riktiga diktatorer gentemot sina hästar.
Man ska alltid vara konsekvent, och inte ljuga för sin häst. Inte heller ge upp om det blivit bråk om något. Vinner hästen ett bråk så börjar den ta över. Men den tar inte alls över att att man börjar acceptera dens egna önskningar lite mer. Man kan vara ledare över än häst men fortfarande vara dens vän.
![](http://cdn07.dayviews.com/113/_u3/_u2/_u7/_u7/_u6/_u5/u3277651/1404938945_m_1.jpg)
Mom3ntz
Sun 17 Feb 2013 20:42
Hur kan det vara mitt fel? Hon kom till den som har henne nu i Oktober, hon har alltid fått bete sig som hon vill, jag började med henne i december, hon beter sig bättre nu än hon gjorde när jag började, eftersom jag satt henne på plats.
Så hur det kan vara mitt fel förstår jag inte riktigt?
Så hur det kan vara mitt fel förstår jag inte riktigt?
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u3/_u2/_u9/_u4/_u6/_u8/u3294685/1396271403_m_1.jpg)
Adoette
Sun 17 Feb 2013 20:58
Om du hade haft henne länge hade det varit det. Annars är det förra ägarens fel. Uppfostra hästen först, sedan får man börja respektera den mer.
![](http://cdn07.dayviews.com/113/_u3/_u2/_u7/_u7/_u6/_u5/u3277651/1404938945_m_1.jpg)
Mom3ntz
Sun 17 Feb 2013 21:00
Precis, så säg då inte att det är mitt fel? Jag gör mitt bästa med att uppfostra henne, men eftersom hon är 16 år och ganska inkörd på det spår där hon får göra som hon vill, så är det inte det lättaste..
AlexanaForever
Sun 17 Feb 2013 09:41
Hade jag låtit min häst bestämma gångart hade de varit full galopp tills hon stupade typ. Men jag VET att hon älskar att galoppera o därav när de e väder till de kan ja låta henne galoppera av sig på rakan. Men hon älskar också att hoppa, att träna, mysrida. Hon tycker faktiskt om de mesta vi gör, o de är jag tacksam för. Hon ''dör'' inte när vi kommer in i paddocken, utan hon örjar nästan takta.
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u3/_u2/_u9/_u4/_u6/_u8/u3294685/1396271403_m_1.jpg)
Adoette
Sun 17 Feb 2013 17:11
Ja självklart kan man ju inte låta dem göra precis vad de vill, inte i dagens samhälle. Naturen är inte farlig för dem, men samhället är. Det jag menar är att man borde lyssna på hästens egna önskningar mer.
![](http://cdn07.dayviews.com/88/_u1/_u5/_u6/_u4/_u1/_u3/u1564137/1368645397_m_1.jpg)
AlexanaForever
Sun 17 Feb 2013 18:31
jag förstår :) Jag brukar låta henne gära de hon älskar som belöning. Men jagvtar bort belöningen om hon ex rusar mot ett hinder, för de anser jag inte vara okm Alltså att ja svänger undan från hindret när hon tokrusar i slänggalopp :)
THERESEP4G4RD
Sun 17 Feb 2013 09:36
Jag vill inte att hästen jag rider ska få för sig att han får göra som han vill för då kan det bli farligt. Han har en väldigt stark vilja och om han hade fått bestämma hade vi galopperat hela tiden men sen är han väldigt öm och det finns en massa ställen med vassa stenar och om han får galoppera som han vill kan det gå dåligt. OCh han vill gärna springa lite fortare än jag vill men han är samtidigt väldigt tittig och om det skulle komma någon gående skulle han tvärnita och då kan det också gå illa.
Jag säger INTE att han inte får välja lite hit och dit men jag vill inte att han ska bestämma allt som du skriver. Jag älskar Triton mer än något annat och du får tycka att jag är elak eller vad men när jag gör som jag gör gör jag det för säkerhetens skull.
Och sen har jag svårt för det här men natural horsmanship alla säger att det är såå naturligt. Men inget vi gör med hästen är naturligt om vi skulle låta hästarna göra som dom ville sklle dom inte vilja stå i hagen eller spendera dagar med oss de hade velat leva fritt med andra hästar i det vilda. Så jag tycker natural horsmanship är något vi sjäv har kommit på för att må bättre..
Jag säger INTE att han inte får välja lite hit och dit men jag vill inte att han ska bestämma allt som du skriver. Jag älskar Triton mer än något annat och du får tycka att jag är elak eller vad men när jag gör som jag gör gör jag det för säkerhetens skull.
Och sen har jag svårt för det här men natural horsmanship alla säger att det är såå naturligt. Men inget vi gör med hästen är naturligt om vi skulle låta hästarna göra som dom ville sklle dom inte vilja stå i hagen eller spendera dagar med oss de hade velat leva fritt med andra hästar i det vilda. Så jag tycker natural horsmanship är något vi sjäv har kommit på för att må bättre..
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u3/_u2/_u9/_u4/_u6/_u8/u3294685/1396271403_m_1.jpg)
Adoette
Sun 17 Feb 2013 17:10
Jag har aldrig skrivit om att hästen ska bestämma allt. Det skulle ju inte alls funka. Det jag menar är att folk borde börja anpassa sig lite mer efter sin häst och dess egna önskningar. Det är för få som gör det tycker jag.
Naturligt hästmanskap är en filosofi som går ut på att man försöker lära sig hästarnas egna språk, och sedan använder det för att kommunicera med hästar istället för det felaktiga traditionella sättet. Det är inte naturligt att vi är med dem överhuvudtaget, men att prata med dem på deras egna sätt är naturligARE och mycket mer effektivt. "NH" är ett sätt att tänka kring och hantera hästar på som fokuserar på hästen själv.
Naturligt hästmanskap är en filosofi som går ut på att man försöker lära sig hästarnas egna språk, och sedan använder det för att kommunicera med hästar istället för det felaktiga traditionella sättet. Det är inte naturligt att vi är med dem överhuvudtaget, men att prata med dem på deras egna sätt är naturligARE och mycket mer effektivt. "NH" är ett sätt att tänka kring och hantera hästar på som fokuserar på hästen själv.
the-mate
Sun 17 Feb 2013 09:02
Jag skulle aldrig få för mig att låta mina hästar bestämma, givetvis är jag självisk, men det är väl alla som har häst? Alla har ju häst för sin egen skull. Hade jag låtit mina hästar göra som dom ville alltid så hade jag inte haft några hästar kvar, dom hade nog blivit påkörda av en bil eller fått problem med benen av för mycket träning. Hästar kan inte tempobedöma, det ligger inte i deras natur, precis som att "leka" med en människa eller att bli riden. Men spelar det så stor roll? Hästar har blivit ridna i flera tusentals år, varför skulle vi lägga ner det bara för att vi har börjat tycka synd om dom eller för att det inte är deras natur? Nä, det är bara trams, tycker jag. Mina hästar är lyckliga men jag hade aldrig hanterat dom på det viset du tycker är bra.
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u3/_u2/_u9/_u4/_u6/_u8/u3294685/1396271403_m_1.jpg)
Adoette
Sun 17 Feb 2013 17:03
Nej det första var fel. Alla som har häst är inte själviska. När man kollar på halva tävlings-sveriga har dom det men inte alls alla.
Jag menar självfallet inte att dom ska få göra exakt allting de vill. Det jag menar är att man borde respektera hästens egna åsikter mer än vad vissa gör nu och kanske släppa på tömmarna lite ibland.
Det har alltid varit synd om hästarna som ridits för mycket och på fel sätt. Skillnaden är nu att vi har modern teknisk forskning som kan bevisa hur mycket hästen egentligen tar skada.
Jag menar självfallet inte att dom ska få göra exakt allting de vill. Det jag menar är att man borde respektera hästens egna åsikter mer än vad vissa gör nu och kanske släppa på tömmarna lite ibland.
Det har alltid varit synd om hästarna som ridits för mycket och på fel sätt. Skillnaden är nu att vi har modern teknisk forskning som kan bevisa hur mycket hästen egentligen tar skada.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_F.png)
the-mate
Sun 17 Feb 2013 18:01
Jag är nog inte rätt person att diskutera med för jag är nog helt tvärt emot dig i hantering. Vissa hästar går säkert att rida på det sätter du tycker är bra, men det hade aldrig gått för min del. Jag jobbar mycket med hingstar och nerviga hästar som behöver stenhårda riktlinjer för att klara av vardagen. Mina hästar måste ha temperament för att prestera och jag är jättesjälvisk som har hästarna bara för min skull, men hade dom inte varit lyckliga hade dom aldrig presterat så bra som dom gör. Vi är som sagt helt olika i hästhållningen, men jag är glad att det funkar för din del men det funkar tyvärr inte att ha det så för min del.
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u3/_u2/_u9/_u4/_u6/_u8/u3294685/1396271403_m_1.jpg)
Adoette
Sun 17 Feb 2013 18:24
Kanske inte för din del, men för hästarnas del. Man måste lära sig skilja på dominans och en fråga. Alla borde respektera sin häst, annars har dom ingen anledning till att respektera oss.
Men det är att de inte kan prestera bra om de inte är lyckliga - det finns inget mer fel än det. För att göra en enkel jämnförelse, tänk på barnarbetare. De kanske gör sitt jobb jätteduktigt, men inte för att de vill. Det är samma för hästar. Finns så otroligt många exempel på det, grand-prix mästare och andra som blivit misshandlade ständigt utanför tävlingsbanan.
Men det är att de inte kan prestera bra om de inte är lyckliga - det finns inget mer fel än det. För att göra en enkel jämnförelse, tänk på barnarbetare. De kanske gör sitt jobb jätteduktigt, men inte för att de vill. Det är samma för hästar. Finns så otroligt många exempel på det, grand-prix mästare och andra som blivit misshandlade ständigt utanför tävlingsbanan.
KamakuraSimb
Sun 17 Feb 2013 08:43
Jag tycker det är hemskt av dig att du ska generalisera såhär! Du har ju ingen aning om vad du pratar om oO Jag har sällan sett såna relationer mellan häst och människa som du beskriver.
Det säger ju kanske sig självt varför alla inte låter sin häst göra precis vad dom vill... Är man ute och rider och hästen vill trava men man själv tycker man inte skrittat fram ordentligt är det väl inte så konstigt att man som ryttare bestämmer att man inte ska trava?
Du får det att låta som att alla ryttare gör sitt allt för att motverka hästen men det är fel fel fel och du behöver verkligen öppna ögonen och se att du är inte så perfekt och andra är inte så hemska som du vill få det till. Väx upp, ingen gillar en besser, du är inte störst bäst och vackrast och du har ju faktiskt ingen aning om vad du pratar om.
Det säger ju kanske sig självt varför alla inte låter sin häst göra precis vad dom vill... Är man ute och rider och hästen vill trava men man själv tycker man inte skrittat fram ordentligt är det väl inte så konstigt att man som ryttare bestämmer att man inte ska trava?
Du får det att låta som att alla ryttare gör sitt allt för att motverka hästen men det är fel fel fel och du behöver verkligen öppna ögonen och se att du är inte så perfekt och andra är inte så hemska som du vill få det till. Väx upp, ingen gillar en besser, du är inte störst bäst och vackrast och du har ju faktiskt ingen aning om vad du pratar om.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Mon 18 Feb 2013 10:23
En häst i en flock kan ju knappast välja och bestämma själv utan att ledaren i flocken lägger sig i. Men den hästen kanske är diktator då? Tror inte en häst skulle frivilligt gå ifrån sin flock bara för att sen känner för de. Man blir tilldelad en ledarroll för att hästen behöver en stabil ledare. Den behöver inte en som inte är konsekvent i sina val. Och så länge hästen mår bra av den behandling den får av sin ledare, så varför gnälla på alla? Om inte hästen råkar illa ut fysiskt eller för brutal psykisk misshandel då kan man ju diskutera saken. Jag har en gammal ridskolehäst, han älskar att ifrågasätta. Men han föredrar att man säger till honom vad som gäller. ( han visar ganska väl vad han gilla och inte gillar så jag vet de). Han finner också NH skit tråkigt!
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u3/_u2/_u9/_u4/_u6/_u8/u3294685/1396271403_m_1.jpg)
Adoette
Mon 18 Feb 2013 11:35
Jo det kan den, men det beror på ledaren. Vissa rangledare är riktigt elaka, sådana som ingen gillar men alla är rädda för.
I våran flock till exempel, kan en häst bara vandra ut i skogen ensam och komma tillbaka efter några timmar.
En stabil ledare behöver inte vara en diktator. Man ska vara en trygghet och framförallt en förebild. De tar efter oss och ändrar personlighet efter hur de behandlas. En häst som aldrig får säga något blir tyst, osjälvständig och självklart olycklig. Får de aldrig ansvara för något är det ju klart att de inte klarar det sedan direkt när de får det.
Sedan jag fick min häst och lät honom ta eget ansvar har han blivit självsäker, busig, fått riktig livsglädje, klättrat i rang och blivit mycket mycket tuffare.
Han är naturligt dominant, hingstig, jättelättlärd, smart och envis, men varför skulle man behöva vara dum för det?
Man kan vara ledare samtidigt som man är vänner.
NH är en filosofi ingen träningsgren.
I våran flock till exempel, kan en häst bara vandra ut i skogen ensam och komma tillbaka efter några timmar.
En stabil ledare behöver inte vara en diktator. Man ska vara en trygghet och framförallt en förebild. De tar efter oss och ändrar personlighet efter hur de behandlas. En häst som aldrig får säga något blir tyst, osjälvständig och självklart olycklig. Får de aldrig ansvara för något är det ju klart att de inte klarar det sedan direkt när de får det.
Sedan jag fick min häst och lät honom ta eget ansvar har han blivit självsäker, busig, fått riktig livsglädje, klättrat i rang och blivit mycket mycket tuffare.
Han är naturligt dominant, hingstig, jättelättlärd, smart och envis, men varför skulle man behöva vara dum för det?
Man kan vara ledare samtidigt som man är vänner.
NH är en filosofi ingen träningsgren.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Mon 18 Feb 2013 14:17
Hade han fått bestämma ett pass ute i naturen eller på banan hade de slutat med att vi stod på mitten av banan och sov eller att vi hade gått hem istället eller inte gå alls. Ute kan jag självklart låta han bocka och ta glädje skutt men han måste fortfarande lyssna på när jag tycker de blir jobbigt vilket han gör och då slutar han.
Alla är saliga i sin tro om hästhantering mm. Ingen gör fel så länge man ser att hästen är lycklig. Anser jag. Och håller med kamakurasimb du är lite besser. Samt lite diktator, förstå bara att vi som inte gör som du inte gör fel. Vi gör det som vi tycker är bäst för just vår häst.
Alla är saliga i sin tro om hästhantering mm. Ingen gör fel så länge man ser att hästen är lycklig. Anser jag. Och håller med kamakurasimb du är lite besser. Samt lite diktator, förstå bara att vi som inte gör som du inte gör fel. Vi gör det som vi tycker är bäst för just vår häst.
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u3/_u2/_u9/_u4/_u6/_u8/u3294685/1396271403_m_1.jpg)
Adoette
Mon 18 Feb 2013 14:31
Självklart kan inte hästen bestämma allt, det har jag sagt nu flera gånger dessutom. Man får komprimissa, hästen kan få göra det den tycker är kul ibland men inte varenda gång.
Det jag säger är att jag inte tycker om, eller förstår varför, människor ska vara så rent ut sagt elaka mot sina hästar mentalt och tro det är helt ok. Man får göra hur man vill med hanteringen bara man inte kränker hästen(eller misshandlar eller liknande såklart) som så många idag gör gång på gång.
Det jag säger är att jag inte tycker om, eller förstår varför, människor ska vara så rent ut sagt elaka mot sina hästar mentalt och tro det är helt ok. Man får göra hur man vill med hanteringen bara man inte kränker hästen(eller misshandlar eller liknande såklart) som så många idag gör gång på gång.
jenniferthuner
Sun 17 Feb 2013 02:09
Min häst får oftast bestämma massor. Går neråt från gården så går man förbi paddocken och drar han sig till den så är jag i den, och går han mot vägen så är jag i skogen eller på gärden. På banan så rider jag dressyr och går han på hindren och försöker hoppa dom så tar jag några skutt. Jag tycker att det är helt fel det som tex ridskole hästarna får stå ut med. De gör i stortsett samma sak varje dag. Mest dressyr, massor med ungar som sliter dom i munnen och bankar de i sidorna, och får de välja något då? Nej. De som är att hästen absolut inte får bestämma borde tänka om, tillslut vill hästen inte alls göra ngt som ryttaren säger och kan istället bli ilsken. Bra skrivet! :)
![](http://cdn08.dayviews.com/114/_u2/_u9/_u8/_u6/_u9/_u3/u2986938/1436926124_m_1.jpg)
jenniferthuner
Sun 17 Feb 2013 02:10
Fast har jag hoppat då så hoppar jag inte varje dag. Utan jag hoppar ca 2 gånger i veckan :)
EricaLundqvist
Sun 17 Feb 2013 02:01
Det är väll en självklarhet att man skall lyssna på sin häst och vad den vill, MEN det är en häst och en häst vet inte vad som är bäst för den. Man är ju inte en elak ledare för att man bestämmer tempot när man som ledare är ute och går med sin flock.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 17 Feb 2013 00:46
Håller helt med. Vissa dagar tränar jag dressyr, andra hoppning, andra rider jag ut och andra tricktränar eller leker jag med min häst. Men minst en gång i veckan så rider jag på näst intill långa tyglar barbacka eller med sadel och låter hästen bestämma vart hon vill gå, hur fort hon vill gå, trava eller galoppera om hon vill stanna eller om hon vill leka. Jag låter det aldrig gå till en överdrift där hon t.ex får hopp omkring med mig på ryggen. Hon får inte heller galoppera hur fort hon vill eftersom att hon har lite svårt med svängarna i hög fart. Men jag håller absolut med dig. En häst behöver en vän som är en ledare inte en ovän som bestämmer allt. :)
57 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/512979343/