Saturday 23 February 2013 photo 4/7
|
Frågan är ett hett diskussion ämnen, vad ska du göra med din häst när den måste avsluta sitt liv.
Svaret för mig är mkt enkelt. Hon ska gå till slakt, hon är helt enkelt ett nyttodjur och vad fan ska jag med 430 kg död häst till?
Skulle fler välja att slakta hästen när den ska dö så hade vi oxå minskat de hemska slakttransporterna till kontinenten. Och dessutom sköter slakterierna slakt av häst mkt skickligt.
Sen, ni får tycka de låter hur hemskt ni vill, så skulle jag även kunna tänka mig att ta några kg på återköp, varför? Jo för att det är fint kött från en individ som jag vet har haft det bra under sitt liv.
Annons
Comment the photo
DelaMotte
Mon 25 Feb 2013 22:40
Alla våra djur stannar på gården ! :) även får som vi har haft under en längre tid och som har liksom levt på gården.
Anonymous
Tue 26 Feb 2013 07:35
Okej, även om jag kommer ha min i ska vi säga 20 år så kommer hon gå till slakt sen.
ponnieryttare
Mon 25 Feb 2013 13:34
Jag har då ingen egen häst, men svarar ändå.
Jag skulle aldrig klara av att skicka min häst till slakt, det är ändå oftast sin bästavän, och jag skulle inte äta min bästavän som är människa om hon dog liksom, så varför äta sin bästavän till häst om man inte äter sin bästavän till människa.
Jag skulle aldrig klara av att skicka min häst till slakt, det är ändå oftast sin bästavän, och jag skulle inte äta min bästavän som är människa om hon dog liksom, så varför äta sin bästavän till häst om man inte äter sin bästavän till människa.
Anonymous
Mon 25 Feb 2013 15:43
Jag ser absolut inga fel med att äta sin häst precis som jag ser inga fel i att nån får mina organ när jag dör
Frida1987
Sun 24 Feb 2013 19:47
Jag skulle avliva hemma på gården med bult och låta kadaverbilen hämta kroppen. Sedan min kompis mamma avlivade sin häst med spruta och berättade vilken lång dödskamp det var och hur mycket ångest det innebar skulle jag aldrig någonsin välja det som avlivningsmetod.
Anonymous
Sun 24 Feb 2013 20:46
Inte hos storslakterierna, de är för rädda om sitt rykte
Frida1987
Sun 24 Feb 2013 21:37
Kanske. Jag hade ändå avlivat hemma för att veta säkert och dessutom veta att de var trygga in i det sista, men vi tänker ju alla olika där. :)
Anonymous
Sun 24 Feb 2013 21:47
Ja de gör vi, jag har både skickat till slakt och kört häst själv till slakteri
sarakusin
Sun 24 Feb 2013 19:30
slakt. litar med på skott/bult än på medecinering så att djuret dör! + att det blir mat utav det.
.. -
Sun 24 Feb 2013 18:21
Jag kommer inte vilja slakta min häst, Kommer vilja avliva hemma där han är trygg och sedan begrava hemma. :)
blyertspenna
Tue 5 Mar 2013 18:37
hur är lik dåligt för naturen? Känns ju inte speciellt troligt med tanke på hur många levande varelser som dör ute i naturen varje dag.
Anonymous
Tue 5 Mar 2013 19:04
Eftersom om vi begraver alla döda hästar ute skulle de bli försurningar m.m. Finns en anledning till att de kräver tillstånd
Asfaloth
Sun 24 Feb 2013 15:47
Är vegan och tycker inte att någon ska ligga på tallriken, så absolut inte slakt. Nu finns ju krimering. Jag skulle avliva hästen humant (ej skjuta den i huvudet) och sedan ta askan :) Spirituell som jag är skulle jag nog sprida den i vinden på en vacker plats!
Ett vackert djur förtjänar ett vackert avslut.
Ett vackert djur förtjänar ett vackert avslut.
Anonymous
Sun 24 Feb 2013 19:25
Jo men hästen känner hela tiden att den på väg bort eftersom det tar tid. Bultar man så är hästen död på en hundradels sekund
Asfaloth
Sun 24 Feb 2013 19:33
De dör inte alltid av första bulten. Och man överdoserar sömnmedel, som jag tror även testats på människor (enligt min veterinär) och de sa att det är som att somna.
Anonymous
Sun 24 Feb 2013 19:44
Är det en som kan bulta så blir det till 100% alltid medvetslös vid första bulten och sen så avblodas dom.
Jag anser att de är helt fel att avliva med spruta.
Jag anser att de är helt fel att avliva med spruta.
ZannahZ
Mon 25 Feb 2013 13:29
Ok, jag hoppar in lite här..
Ja hästen dör inte alltid på första försöket av en bultpistol då vissa individer har ett tjockare pannben så att bulten inte går igenom på första försöket, detta är dock inte så vanligt ändå hos hästar, värre med kor som är kulliga(föds utan horn). Samtidigt så är de bättre att skjuta samt avbloda hästen så den inte hinner fatta vad som händer. Även om de ser mer brutalt ut för hästägaren.
Med spruta så är det oftast att veterinären tar extrem överdos för att de ska kunna verka på hästen, främst för att det är psykiskt lättare för ägaren att vara med då. Men hästen är som vi alla vet ett flyktdjur, och när denna medicin verkar och deras ben och allteftersom resten av kroppen domnar bort så grips de oftast av panik, dock så ser ju inte vi den genom rörelser utan uppfattar att hästen somnar i lugnt och fridfullt när den i själva verket är paralyserad tills läkemedlet når hjärtat.
Jag själv klarar nog inte att skicka min ponny till livsmedel, men hon ska ändå bli avlivad på hemmaplan med bultpistolen så man är säker på att det inte blir några tråkiga efterföljer som extra transporter, komma till nytt ställe och stressa upp sig (som även till viss del påverkar köttets kvalité). :)
Ja hästen dör inte alltid på första försöket av en bultpistol då vissa individer har ett tjockare pannben så att bulten inte går igenom på första försöket, detta är dock inte så vanligt ändå hos hästar, värre med kor som är kulliga(föds utan horn). Samtidigt så är de bättre att skjuta samt avbloda hästen så den inte hinner fatta vad som händer. Även om de ser mer brutalt ut för hästägaren.
Med spruta så är det oftast att veterinären tar extrem överdos för att de ska kunna verka på hästen, främst för att det är psykiskt lättare för ägaren att vara med då. Men hästen är som vi alla vet ett flyktdjur, och när denna medicin verkar och deras ben och allteftersom resten av kroppen domnar bort så grips de oftast av panik, dock så ser ju inte vi den genom rörelser utan uppfattar att hästen somnar i lugnt och fridfullt när den i själva verket är paralyserad tills läkemedlet når hjärtat.
Jag själv klarar nog inte att skicka min ponny till livsmedel, men hon ska ändå bli avlivad på hemmaplan med bultpistolen så man är säker på att det inte blir några tråkiga efterföljer som extra transporter, komma till nytt ställe och stressa upp sig (som även till viss del påverkar köttets kvalité). :)
BornToBekind
Mon 25 Feb 2013 12:27
skulle aldrig tänka mig att äta upp en kompis. Det är min åsikt iaf.
Anonymous
Mon 25 Feb 2013 13:14
Jag äter inte upp en kompis, jag äter upp en död hästkropp, hästens själ har lämnat kroppen när den dog
BornToBekind
Tue 26 Feb 2013 14:41
sant ja. men då kan man ju lika gärna ta reda på alla döda människorkroppar också. dem sägs smaka som gris...
Anonymous
Tue 26 Feb 2013 14:53
Ja varenda organ som går att använda på mig ska doneras t.ex så mig ska dom inte begrava hel iaf
Anonymous
Sun 24 Feb 2013 12:53
jag grävde ner min häst när hon fick en kotledsinflamation, vetrinären skrev ridförbud på henne :)
jag vågade inte skicka henne till slagt :(
kompis skickade sin häst till slakt för 3 år sen, hon hittade hästen i tyskland -.- man vet ju aldrig vart de hamnar... så kommer aldrig slakta några av mina hästar :) gräver häldre ner de :D
jag vågade inte skicka henne till slagt :(
kompis skickade sin häst till slakt för 3 år sen, hon hittade hästen i tyskland -.- man vet ju aldrig vart de hamnar... så kommer aldrig slakta några av mina hästar :) gräver häldre ner de :D
Anonymous
Sun 24 Feb 2013 13:06
Skickar du till slakt till ett stort, seriöst slakteri så slaktar de hästen på ett mkt skickligt sätt, de är rädd om sitt rykte.
Anonymous
Sun 24 Feb 2013 21:08
jaha vill fortfarande inte skicka till slakt :) jag tycker att det låter och är jätte hemskt.
jobbigare att skicka till slakt för mig än att begrava de..
jobbigare att skicka till slakt för mig än att begrava de..
Anonymous
Sun 24 Feb 2013 21:19
Vad är de som är så hemskt med att en häst slaktas, slaktar vi de i Sverige så vi kan lösa vår efterfrågan på hästkött med egenproduktcerat så minska vi slakttransporterna till kontinenten.
Men så klar din häst = ditt val
Men så klar din häst = ditt val
Anonymous
Sun 24 Feb 2013 10:55
Jag har just skrivit på (efter mycket tvekan och lite påtryck från sambo, stallägare och veterinären som tog upp ämnet) att min häst inte ska gå till livsmedel. Han fick lugnande som hade 6 månaders karens och det var så det kom på tal. Jag vet egentligen inte varför, för jag har inte tänkt över min åsikt om det så mycket. Klart han skulle kunnat gå till slakt, det känns inte som om det berör mig så hårt. Hellre det, typ. Men sambon yttrade något i stil med: "Min häst ska då fan inte bli mat", och så blir det tydligen inte nu. Eventuellt blir det kremering, men det är svårt att säga vad man vill göra innan det händer.
Anonymous
Sun 24 Feb 2013 11:12
Själv så tycker ja att de är slöseri att inte använda köttet om de är fritt från karens
Anonymous
Sun 24 Feb 2013 09:02
Om den inte fått massa mediciner innan skulle jag låta den gå till slakt :)
Riavviare
Sun 24 Feb 2013 08:01
De jag tagit bort har gått till slakt, förutom en som ätit medicin med livstids karens. Tänker som dig och ser inga problem med att skicka på slakt, tvärtom :)
Anonymous
Sun 24 Feb 2013 08:04
Ja, de är som jag säger, vad ska jag med 430 kg död häst till
AAVSkUM
Sun 24 Feb 2013 01:00
Håller med dig, men jag hade faktiskt en ponny som jag inte kunde slakta, men det var en shetlandsponny så vi fick tillstånd att begrava henne på gården.
AlexanaForever
Sat 23 Feb 2013 23:46
Slakt eller skänka kroppen till någon djurpark. :) kör ju hästen själv så dedära transportsträckorna i lastbil som alla kvider om finns inte. Går snabbt o enkelt med bultpistol. :) låter kanske hårt för vissa men nej jag tror att de går snabbare med bultpistol än med sprutor
Anonymous
Sun 24 Feb 2013 06:36
Håller med dig och vad ska man med flera 100 kg död häst till?
HorseHealth
Sat 23 Feb 2013 23:14
Hade aldrig kunnat skicka han till slakt, liksom (om det var lagligt) hade jag aldrig kunnat skicka en vän eller familjemedlem till slakt.
Det hade bara inte gått, hade känts som att gör en hamburgare av min morsa när hon så småning om går bort i ålderdom. Så i min värld ser jag inte det som ett alternativ, bryr mig dock inte om hur andra väljer att ta dö på sina hästar.....
Det hade bara inte gått, hade känts som att gör en hamburgare av min morsa när hon så småning om går bort i ålderdom. Så i min värld ser jag inte det som ett alternativ, bryr mig dock inte om hur andra väljer att ta dö på sina hästar.....
Anonymous
Sun 24 Feb 2013 19:58
De förorenar miljön, naturen klarar inte att ta hand om alla döda hästar de skulle kunna bli vilket leder till försurningar osv.
Anonymous
Sun 21 Apr 2013 22:01
Rätt lätt bevisat eftersom de är forskat på de och bevisat att de leder till försurningar m.m.
Mom3ntz
Sat 23 Feb 2013 23:02
Jag skulle kunna skicka hästen till slakt visst, men jag skulle helst vilja göra som flera här säger, avliva först och sedan i så fall skicka till slakt. Jag vill vara med min häst till slutet och ta ett fint farväl, innan själen ska vidare till Trapparlanda, men visst förstår jag hur du tänker.. Skulle dock aldrig själv äta häst, det är något jag bara inte gör.. Dels är det inte särskillt gott, dels för att mitt samvete säger att jag i så fall äter min bästa vän, alltså är jag kannibal.. Det är grillor som satt sig i mitt huvud, men de kan få sitta där tycker jag.. :P
Anonymous
Sun 24 Feb 2013 11:14
Varför inte, hästen skiter i vilket och de flesta slakterierna är fräschare än många kliniker.
Jag tycker man ska sluta att förmänskliga hästarna
Jag tycker man ska sluta att förmänskliga hästarna
Mom3ntz
Sun 24 Feb 2013 11:16
Det är din åsikt, min skiljer sig från din och så är det ibland. Om jag hittar ett slakteri som kan göra som EricaLundqvist sa och då komma till stallet, avliva hästen och sen ta den med sig då är det inga problem, annars får det vara.
Anonymous
Sun 24 Feb 2013 11:28
Okej dock kan jag säga att slakterierna är de som brukar sköta avlivning av häst bäst enligt min erfarenhet
MalinBalin93
Sat 23 Feb 2013 22:04
Tycker det låter bra. Jag skulle dock inte våga äta hästkött jag inte är helt säker på att ha varit behandlingsfri av mediciner som kan sätta sig i köttet :o
Smookietoot
Sat 23 Feb 2013 23:41
finna ju en karenstid på alla läkemedel och medel över huvudtaget man ger till hästar
Anonymous
Sun 24 Feb 2013 02:24
Ja men det är inte livstid på allt, de flesta har några dagar
Smookietoot
Sun 24 Feb 2013 11:17
tycker folk är lite jävliga nu jag. Det går inte bra att äta häst för att det kan finnas spår av läkemedel men att slänga ut läkemedel i haven, spola ner dom i toaletten och så det går alldeles utmärkt. Den fisken äter ni, den fisken som fått i sig så mycket antideppresiva och p-piller så de blivit sterila. Det går ju superbra att äta
Anonymous
Sun 24 Feb 2013 11:29
Jag håller med dig och jag äter hästkött och ska även ta återtag på min den dagen hon går till slakt
osnebarn
Sat 23 Feb 2013 21:19
Har slaktat men bästa jag gjort var att mitt gamla sto fick somna in i hennes gamla hage och bli begravd hemma. Jag må vara självisk men jag älskar att ha graven att gå till och mitt sto var så lugn när hon fick somna in <3
Anonymous
Sat 23 Feb 2013 21:20
Jag har bäst erfarenhet av slakteri om jag ska vara ärlig.
osnebarn
Sat 23 Feb 2013 21:24
Beror ju helt och hållet på situation och hästen. Tex gillar inte hästen att åka transport eller har svårt för nya ställen sp tycker jag man ska avsluta lidandet hemma liksom, men finns inga såna problem så har jag inte något emot slakterier, har som sagt skickat många på slakt.. Dock så har jag även varit med om slakterier som inte borde finnas och varit oproffsiga
Anonymous
Sat 23 Feb 2013 21:25
Jag skickar bara till stora, seriösa slakterier såsom dalsjöfors slakteri
Anonymous
Sat 23 Feb 2013 20:57
Jag skulle ha den avlivad hemma och möjligtvis skicka den till slakt efteråt, hur det nu fungerar vilket jag inte vet! Däremot skulle jag aldrig utsätta en levande häst (eller djur över huvud taget) för att åka till ett slakteri levande, döden är påträngande även efter att det lagts ner. Eftersom jag själv tror att djur är mycket känsligare för sånt och känner andras känslor på ett helt annat sätt så skulle jag helt enkelt inte utsätta de för det lidandet och den paniken :3 Har varit på ett nedlagt slakteri och när vi kom ner på nedervåningen så kunde jag knappt andas och då visste jag inte ens vad exakt som hänt där förrän en som var med oss sa att det var där de lastade in djuren från transporterna :3
Anonymous
Sat 23 Feb 2013 21:00
Well, det har inte att göra med om det är fräscht eller inte :P Det har att göra med att man känner av döden, djuren känner av vad som kommer hända. Lukter osv som man inte kan få bort :3
Anonymous
Sat 23 Feb 2013 21:04
Jag har vart med häst på slakteri och de har vart hur lugna och så som helst in i de sista och inte misstänkt något
Cornette
Sat 23 Feb 2013 20:53
När jag är tvungen att av liva min häst, skulle veterinären få ge min häst en spruta och eftersom jag visste vilket datum vi skulle ta bort hästen så skulle jag be om tillstånd att begrav min häst på egen mark. Skulle aldrig kunna skicka min häst till slakt och som sedan ska gå till mat.
Cornette
Sat 23 Feb 2013 21:07
Jag vet hur slakt går till har själv skickat hästar till slakt, men jag känner det att jag vill ha min häst begravd. Och inte att hon ska bli hamburgare eller skinka. Jag vill veta vart hennes kropp tar vägen.
Anonymous
Sat 23 Feb 2013 21:09
Men hästens själ sitter inte i kroppen själen försvinner ju när hästen dör ich varför ska jag då slänga ner 430 kg kött från ett nyttodjur i jorden?
Cornette
Sat 23 Feb 2013 21:12
Förstår hur du tänker, kan bara inte föreställa mig att någon äter min häst, och därför vill jag begrava henne. Jag må vara självisk men hon ska inte bli mat.
Anonymous
Sat 23 Feb 2013 21:16
Okej upp till dig men jag tycker de är fel men du får göra som du vill med din häst
Melao
Sat 23 Feb 2013 20:50
Jag fattar inte hur det skulle minska slakttransporterna till kontinenten att slakta hästar i Sverige?
Melao
Sat 23 Feb 2013 21:05
Det borde väl vara tvärtom - ju färre hästar som går till slakt (mindre tillgång) - ju mer blir de värda, eftersom efterfrågan är större än tillgången. Min mening är dock inte huruvida hästarna blir värda mer eller inte, utan att om de vill slakta sina hästar billigt på kontinenten så kommer de göra det oavsett vad jag gör med min häst.
Anonymous
Sat 23 Feb 2013 21:07
Nä för det lönar sig mer att slakta i Sverige om slaktvärdet höjs i Sverige för då överstiger det slaktvärdet i t.ex Italien.
Melao
Sat 23 Feb 2013 21:25
Jag förstår inte hur slaktvärdet skulle höjas i Sverige om vi slaktar fler hästar? Det borde vara tvärtom!
Anonymous
Sat 23 Feb 2013 21:28
Nä de skulle höjas eftersom slakterierna då kunde lägga hela dagar på häst och så. Och inte behöva ha en fm i veckan att ta häst på och stå med ej full sysselsättning då
AlexusAthena
Sat 23 Feb 2013 20:44
Jag håller med dig. Sen vill jag inte ha köttet, för jag gillar inte smaken på hästköttet :)
Jag har faktiskt skickat en häst till slakt, och när dom ska slaktas är avlivningen snabb och hästarna lider inte. Det tycker jag är det viktigaste.
Jag lär väl få en hel skvadron kommentarer på mig om vilken hemsk människa jag är, men detta är min åsikt. :)
Jag har faktiskt skickat en häst till slakt, och när dom ska slaktas är avlivningen snabb och hästarna lider inte. Det tycker jag är det viktigaste.
Jag lär väl få en hel skvadron kommentarer på mig om vilken hemsk människa jag är, men detta är min åsikt. :)
Anonymous
Sat 23 Feb 2013 20:50
De är exakt min åsikt med, och jag har inga problem att äta häst heller :)
Anonymous
Sat 23 Feb 2013 20:33
Säger som många andra att det enda man måste tänka på är medicineringen eftersom det finns en hel del där det är livstidkarens.
Skulle själv inte få för mig att slakta min häst, och inte heller låta en veterinär spruta den eftersom man hört så mycket där veterinärer gjort fel osv.
Själv kör jag med att ta ut trotjänartjänsten för de gör ett så bra jobb + att de tar hand om hästens kropp om man vill det.
Skulle själv inte få för mig att slakta min häst, och inte heller låta en veterinär spruta den eftersom man hört så mycket där veterinärer gjort fel osv.
Själv kör jag med att ta ut trotjänartjänsten för de gör ett så bra jobb + att de tar hand om hästens kropp om man vill det.
Anonymous
Sat 23 Feb 2013 20:35
Okej, själv ser jag till att den inte får nått med livstidskarens och sen när dagen är inne så ska hon till slakt
Anonymous
Sat 23 Feb 2013 20:37
Ja de gör vi :). Och jag är inte främmande för ett återtag på några kg
successu
Sat 23 Feb 2013 20:27
Men nu är det ju så att säkert 80% av hästarna i Sverige inte får skickas till slakt eftersom de ofta får vissa "tillskott" osv som inte vi människor ska äta :p
successu
Sat 23 Feb 2013 20:32
Men om jag får välja så ska min häst få dö snabbt på något ställe hemma där hon trivs. Hon ska inte behöva utsättas för onödig stress eller transport. De ska gå snabbt och smärtfritt för henne
Anonymous
Sat 23 Feb 2013 20:36
Jag kan säga att många mer hästar än du tror får gå till livsmedel.
Och jag tycker personligen att slakterierna sköter själva avlivningen bäst med
Och jag tycker personligen att slakterierna sköter själva avlivningen bäst med
successu
Sat 23 Feb 2013 20:40
Sen är de så att jag känner en som jobbar på slakteri med. Och det är verkligen inte så många som går till slakt för att sedan bli mat.
De transporterar några sjuka mängder hästkött per år.
Men de förändrar inte min åsikt alls om att jag skulle vilja slakta min häst. För det gör jag inte, hur mycket du en försöker övertyga folk om att de är bättre.
Jag skiter ärligt talat totalt om folk vill ha svenskt hästkött. Man ska göra de man själv tycker är snällast, naturligast och bäst vid avlivning.
De transporterar några sjuka mängder hästkött per år.
Men de förändrar inte min åsikt alls om att jag skulle vilja slakta min häst. För det gör jag inte, hur mycket du en försöker övertyga folk om att de är bättre.
Jag skiter ärligt talat totalt om folk vill ha svenskt hästkött. Man ska göra de man själv tycker är snällast, naturligast och bäst vid avlivning.
Anonymous
Sat 23 Feb 2013 20:53
Ja jag känner folk som jobbar på slakterier med.
De är upp till dig men jag tycker slakt är bäst
De är upp till dig men jag tycker slakt är bäst
SandyoQulina
Sat 23 Feb 2013 19:45
Jag skulle aldrig skicka min häst till sakt! Hennes sista timmar i livet ska inte handla av transportering, främmande människor, främmande miljö och nya lukter, aldrig i livet!
Hon ska få somna in på hemmaplan och jag kommer vara hos henne hela vägen till slutet, sedan blir det kremering.
Hon ska få somna in på hemmaplan och jag kommer vara hos henne hela vägen till slutet, sedan blir det kremering.
Anonymous
Sat 23 Feb 2013 21:26
Och hade jag inte gjort de så hade jag absolut inte haft nåt emot dom för var jag död och sket i vilket :)
204 comments on this photo Show all comments »
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/513091374/