Saturday 2 March 2013 photo 5/5
|
http://www.youtube.com/watch?v=0a-aV0Rsxmg
Ta 7.55 minuter av ert liv för att titta på denna video, den är suverän och man förstår väldigt bra även om man är lika begränsad i sin engelska som jag. Den borde få varenda människa att tänka om när det gäller bett..
Man är skyldig hästen att veta vad man utsätter den för, det gäller inte bara bett utan allt så som skor, ridning osv. men just nu är jag sugen att diskutera bett.
Annons
Comment the photo
loouuisee
Sat 9 Mar 2013 11:09
Du låser hoven om du har sidokapper inte om du har tåkapper på skon, då expanderar hoven på skon. Men låser du hoven med sidokappor på skon, då låser du hovens mekanism. Vad finns det för anledning för en häst att gå flera mil om dagen? Vildhästar vandrar bara för att finna mat och vatten. Han har sin dagliga utvistelse i sin hage och är nöjd med det. Sen beror det på väl hur du som hästägare erbjuder hästen för hagar. Jag föredrar alltid stora rymliga hagar för hästen att röra sig fritt. Dom är nöjda med det och står vid leddhålet vid 3 tiden och komma in. Det är ju du som hästägare som har ansvaret för hästens utevistelse. Kan hålla med om att på vissa ställen är hagar alldeles för små och hästen har för dåligt att röra sig på. Lägg in några stenar i din sko så förstår du vad jag menar.
Libertas
Sat 9 Mar 2013 19:25
Svarar från min nya dv.
Strålen måste ha markkontakt för att hoven ska ha en riktig hovmekanism, alltså spelar det ingen roll om du har tå/ sidokappor eftersom en skodd hov inte har någon riktig hovmekanism.
En häst är byggd för att röra sig långa sträckor om dagen så jag tror faktiskt att den mår bra av att röra sig långt. Sedan om du har hästen barfota så mår hovarna bäst av att gå långt då hovarna slits naturlig.
Strålen måste ha markkontakt för att hoven ska ha en riktig hovmekanism, alltså spelar det ingen roll om du har tå/ sidokappor eftersom en skodd hov inte har någon riktig hovmekanism.
En häst är byggd för att röra sig långa sträckor om dagen så jag tror faktiskt att den mår bra av att röra sig långt. Sedan om du har hästen barfota så mår hovarna bäst av att gå långt då hovarna slits naturlig.
moviehtseles
Sat 9 Mar 2013 23:36
Det jag försökte säga är att hästar inte går samma sträckor som förr och därför slits de inte lika mycket = därför måste vi verka = att gå på grus och sand blir inte alls som att gå på sandpapper som du påstår, hade fallet varit så hade vi inte behövt verka antagligen. Och det är ju självklart att det är nyttigt för hästar att röra på sig mycket, det är ju naturligt för dem.
Håller med ovanstående, spelar ingen roll vad du använder dig av för skor, hovmekanismen fungerar inte som den ska eftersom hela hoven ska ha markkontakt.
Håller med ovanstående, spelar ingen roll vad du använder dig av för skor, hovmekanismen fungerar inte som den ska eftersom hela hoven ska ha markkontakt.
loouuisee
Sun 10 Mar 2013 13:05
Jag känner att den här diskussionen inte leder någon stans. Ni har eran åsikt och jag har min. Le slut
Cornette
Sun 3 Mar 2013 16:33
Det leder ingen vart att diskutera bett osv, för alla blir bara irriterade på varandra. Och om man använder bett är det djur plågeri och tvärt om.... Man får själv välja hur man ska hantera sin häst! Ett undantag är om någon misshandlar sin häst men det är en annan sak.
Armonia
Sun 3 Mar 2013 18:19
Det inebär att man inte skulle kunna diskutera någonting då om man ska bli irriterade. Så länge man kan föra en mogen diskusion bör inte irritation uppstå.
MalinBalin93
Sun 3 Mar 2013 00:06
Sett den flera gånger innan, den förklarar bra vad som händer i hästens mun däremot får man ju ta det med en nypa salt.
Rider man på ett sätt som inte lägger så mycket vikt på just bettet som Akademiskt eller western eller t.o.m engelskridande ryttare som inte "sågar" sin häst i "form" så dör inte hästen av att ridas någon timme per dag med bett, hade det varit riktigt illa så hade hästen protesterat vid tränsning.
Men sen igen så borde folk verkligen förstå bettets inverkan och hur pass känsliga hästar egentligen är, jag är övertygad om att alla hästar går att rida utan huvudlag eller åtminstone på en bettlös variant bara man är villig att lägga ner den tiden som behövs.
Rider man på ett sätt som inte lägger så mycket vikt på just bettet som Akademiskt eller western eller t.o.m engelskridande ryttare som inte "sågar" sin häst i "form" så dör inte hästen av att ridas någon timme per dag med bett, hade det varit riktigt illa så hade hästen protesterat vid tränsning.
Men sen igen så borde folk verkligen förstå bettets inverkan och hur pass känsliga hästar egentligen är, jag är övertygad om att alla hästar går att rida utan huvudlag eller åtminstone på en bettlös variant bara man är villig att lägga ner den tiden som behövs.
Armonia
Sun 3 Mar 2013 18:27
Om man nu tvunget nog måste rida sin häst så behöver man inte utsätta hästen för mer smärta än vad ridningen innebär. Dessutom kan man rida en stund, hoppa av och gå med den och fortsätta så men det kan du inte med ett bett eftersom den orsakar smärta under hela tiden.
Jo det är nog tyvärr så som du säger. Man ser ingen mening med att satsa på relationen när det går fortare att använda bett.
Jo det är nog tyvärr så som du säger. Man ser ingen mening med att satsa på relationen när det går fortare att använda bett.
Armonia
Sun 3 Mar 2013 18:29
Pferdfreedom
Varför tror du att det bara är på unghästar bett är obehagligt?
Jag ser ingen anledning till att övergå till bett när man nu ridit in hästen på bettlöst.
Varför tror du att det bara är på unghästar bett är obehagligt?
Jag ser ingen anledning till att övergå till bett när man nu ridit in hästen på bettlöst.
Pferdfreedom
Mon 4 Mar 2013 03:19
För att det kan vara lättare att kommunicera och förminska hjälperna om man använder bett. Jag tror inte att en tunn akademisk stång som bara ligger i munnen orsakar så mycket smärta som ett tränsbett med ständig kontakt!
Jag rider alla våra tio hästar 100% bettlöst, skulle aldrig få för mig att trycka in ett bett i munnen på någon av dem, men jag tycker inte att alla hästar ser lidande ut av bettet.
Jag red ibland med bett förut och då fick min häst välja om hon ville ha bett eller inte. Vill hon inte ha bett så gapar hon inte och vänder bort huvudet. Vill hon ha det så får hon ta det själv. Händer även att hon inte vill ha de bettlösa alternativen och då anser jag att hon själv ska få ha rätten att välja.
Numer rids hon och även alla andra som sagt bettlöst.
Jag rider alla våra tio hästar 100% bettlöst, skulle aldrig få för mig att trycka in ett bett i munnen på någon av dem, men jag tycker inte att alla hästar ser lidande ut av bettet.
Jag red ibland med bett förut och då fick min häst välja om hon ville ha bett eller inte. Vill hon inte ha bett så gapar hon inte och vänder bort huvudet. Vill hon ha det så får hon ta det själv. Händer även att hon inte vill ha de bettlösa alternativen och då anser jag att hon själv ska få ha rätten att välja.
Numer rids hon och även alla andra som sagt bettlöst.
Armonia
Mon 4 Mar 2013 18:28
Men tungan tar upp all plats i munnen, det finns alltså inte utrymme nog ens åt en tunn akademisk stång.
42 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/513217314/