Monday 18 March 2013 photo 2/9
![]() ![]() ![]() |
behöver muskler!
en ganska "gammal" bild typ ifrån Januari.
men hon ser ungefär likadan ut på rumpan!. som ni ser så är hon rätt tunn! och jag bokstavligt bara trycker i henne mat x).. (men hon växer mycket och fäller päls som en ponny! så tror rätt mycket energi går till det. )
i vilket fall! hästen behöver muskler! Hals,rygg och speciellt rumpa!. musklerna kommer med tiden men hur ska jag bygga på rätt sätt.. har gjort mycket galoppfattningar men hon "orkar" inte trampa under sig och drar då för en sekund upp huvudet och sänker ryggen innan hon lägger sig i galopp i form. vad kan jag göra åt detta? hur ska jag få henne att trampa under sig och inte slå upp med huvudet? övning ger färdighets såklart! men finns de tricks som kan hjälpa?. eftersom att hon är ung kan jag inte göra för mycket volter speciellt små volter. Många hästar kan vara byggda med ett sluttande kors men jag tror att hon bara fattas muskler faktiskt hon är ju bara 4 så jag tror de kommer med tiden! men de behövs lite jobb för de!
OCH!! hur gör ni när hästen lägger sig bakom handen? halvhalt och driva? lägger fram handen längre fram mot munnen?, längre tyglar?. min häst har MYCKET! egen motor! så jag får mest göra halvhalter men ändå driva igenom. men ibland så bara "springer" hon och slutar lyssna och lägger sig bakom hand för att hon inte riktigt orkar. tips?
film! spola fram tills jag galopperar så ska ni få se vad jag menar. syns tydligare i höger varv!
https://www.youtube.com/watch?v=ixXD78kAM-o&list=LL9J-_f-LD5RDZNSJXCpd2XA
p.s vi har ABSOLUT! inga backar här omkring så vi kan inte klättra :(
Annons
Geo tag
![](http://dayviews.com/cdn/img/geotag_show.png)
Camera info
Camera Iphone 5
Focal length 4 mm
Aperture f/2.4
Shutter 1/15 s
ISO 800
Comment the photo
amandiine
Mon 1 Apr 2013 20:39
för att bygga muskler behövs ju något att bygga muskler på, testa att ställa av henne ett tag tills hon har fått lite mer hull som du sedan kan utgå ifrån och bygga muskler utav. Tror det blir lättare att få henne mer musklad då och hon kanske inte springer igenom arbetet. Ingen expert detta är bara vad jag tror, hoppas du inte tar illa upp :)
![](http://cdn08.dayviews.com/111/_u2/_u3/_u1/_u6/_u8/_u4/u2316841/1387217716_m_1.jpg)
MaddeModell
Mon 1 Apr 2013 21:43
jo hon står på avställning just nu. men jag tror dock inte att hon kommer gå upp så där värst mycket mer i vikt hon är lite byggd såhär hon kommer att se hur lite som en ädel sporthäst hela livet x)! synd!. men jag vet precis vad du menar! det går inte att bygga på en häst som inte har något att bygga på!. dock så tror jag att mycket just för tillfället ska gå till att hon ska få växa färdigt och dessutom få fälla av all päls! hon har blivit väldigt trött sen hon började fälla.
Men jag tror faktiskt med rätt träning och rätt mat och vitaminer och få tid på sig att växa så tror jag det kommer bli lättare att bygga muskler! dock så kommer hon nog alltid vara den där ädla sporthästen! men jag kommer tillexempel fodra henne även om hon går på bete osv.. :) men tror att när hon är runt 5 år så kommer hon nog bli fin :)
Men jag tror faktiskt med rätt träning och rätt mat och vitaminer och få tid på sig att växa så tror jag det kommer bli lättare att bygga muskler! dock så kommer hon nog alltid vara den där ädla sporthästen! men jag kommer tillexempel fodra henne även om hon går på bete osv.. :) men tror att när hon är runt 5 år så kommer hon nog bli fin :)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 19 Mar 2013 17:31
Klättra i skritt
Trava längre turer
Arbeta hästen i bra form i alla gångarter, ja det finns massa övningar !
Trava längre turer
Arbeta hästen i bra form i alla gångarter, ja det finns massa övningar !
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 19 Mar 2013 08:51
Min medryttarhäst och jag har äntligen börjat få ordning på övergångarna, även om det fortfarande inte går fläckfritt jämt. Låt det ta tid och var konsekvent och balanserad (tog bara 3 år innan det började fungera ganska bra, men då rider jag bara 2-3 ggr i veckan också). Om hon är som min medryttarhäst och gärna krullar ihop sig när du tränar övergångar eller andra saker så ge henne mer tygel och driv henne framåt med sitsen, det funkar för min kuse iaf :) Ett tips är att föra fram hela innerhanden mot bettet för att förtydliga att du vill att nacken ska sträckas ut :)
![](http://cdn08.dayviews.com/111/_u2/_u3/_u1/_u6/_u8/_u4/u2316841/1387217716_m_1.jpg)
MaddeModell
Tue 19 Mar 2013 13:10
ja men det låter vettigt! :) jag har faktiskt börjat göra så att när hon är stadig så ger jag henne eftergift ganska mycket just i innerhanden i både galoppen och traven! (min tränare sa att det är en slags belöningsmetod ). funkar rätt bra! vill verkligen få till övergångarna mellan galopp och trav. hon är lite segstartad men hon springer inte in i galoppen i alla fall :)
PauSvan
Mon 18 Mar 2013 18:17
Jag hade brytit av så fort hästen slog upp huvudet och gjort om och gjort om tills hästen ligger kvar.
Ogtast hambar en häst bakom pga för lite driv framåt. Och jag hade absolut inte lättat av i handen utan fortsatt driva på fram tills hästen söker stödet och suget fram.
Mycket övergånger och allt jobb i form bygger muskler rätt :-) men det vet du. men jag skulle tro att pållen lägger på sig mer.efter fällningen :-)
Ogtast hambar en häst bakom pga för lite driv framåt. Och jag hade absolut inte lättat av i handen utan fortsatt driva på fram tills hästen söker stödet och suget fram.
Mycket övergånger och allt jobb i form bygger muskler rätt :-) men det vet du. men jag skulle tro att pållen lägger på sig mer.efter fällningen :-)
![](http://cdn08.dayviews.com/104/_u2/_u1/_u8/_u4/_u2/_u5/u2184258/1361645462_m_1.jpg)
PauSvan
Thu 21 Mar 2013 18:17
Så nu har jag kikat =) Så gjorde vår unghäst med. Det är ett jäkla påhitt bara! Oftast beror det på att hästen går emot skänkeln. Så jag hade gjort om direkt och eventuellt lagt på pisken lite. Sen hade jag ställt inåt i fattningen för att förhindra att hon kastar upp huvudet så. Så det vi gjorde var att fatta galopp på en volt när hon var ställd =) Men det fugnerar ju så klart inte på alla men det var så vi gjorde
![](http://cdn08.dayviews.com/111/_u2/_u3/_u1/_u6/_u8/_u4/u2316841/1387217716_m_1.jpg)
MaddeModell
Thu 21 Mar 2013 21:34
Aha! Och nu fungerar övergången bra? :) tack så jätte mycket för tipset! Väldigt uppskattat!
![](http://cdn08.dayviews.com/104/_u2/_u1/_u8/_u4/_u2/_u5/u2184258/1361645462_m_1.jpg)
PauSvan
Thu 21 Mar 2013 21:48
Jadå det jobbades bort på tre veckor. visst, det var myyycker stretande (ston..) men när hon fattade att hon var såå duktig och slapp jobba om hon gjorde rätt från början så hajjadr.hon snabbt. sen var det beteendet borta :-)
nistlej
Mon 18 Mar 2013 17:58
Jag hade nog inte gjort så mycket annat än ut och skritta mycket, mycket tills hästen lagt på sig mer hull. Är också nyfiken på vad du ger för mat? :)
Lägger hon sig mycket bakom lod så är det ju precis som du skriver för att hon inte orkar. Jag hade tagit ett steg tillbaks då och krävt mindre.
Lägger hon sig mycket bakom lod så är det ju precis som du skriver för att hon inte orkar. Jag hade tagit ett steg tillbaks då och krävt mindre.
![](http://cdn07.dayviews.com/110/_u2/_u1/_u4/_u4/_u1/_u1/u2144112/1370358940_m_1.jpg)
nistlej
Tue 19 Mar 2013 15:50
Okej, ett tips är att ge linfröolja också. Min stallägares häst som behövde gå upp mycket i vikt och hade svårt för det tog sig jättebra på 1-1,5 dl linfröolja/dag kombinerat med typ 2 kg lusern :)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Mon 18 Mar 2013 16:59
Som någon nedan skrev är det svårt att bygga muskler på en häst som är så tunn.
Får man bara fråga vad du ger? Testat lucern?
Efterom att du inte kan klättra så är mycket övergångar bra, upphöjda bommar/studs. Tömkörning är också jätte bra ( detta har vi gjort på vår häst som tappade både hull och alla muskler i vintras).
Får man bara fråga vad du ger? Testat lucern?
Efterom att du inte kan klättra så är mycket övergångar bra, upphöjda bommar/studs. Tömkörning är också jätte bra ( detta har vi gjort på vår häst som tappade både hull och alla muskler i vintras).
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 19 Mar 2013 14:28
Okej=)
Vad tråkigt att du inte får köpa till eller köpa eget, lite dåligt faktiskt.
Har själv en häst som har svårt att hålla sig i bra hull på vintern och hon får 15kg hösilage om dagen och är i bra hull tack vare den stora mängden.
Då var hon inte efter hingsten jag kände till men påminde om honom=).
Hoppas det löser sig för dig med hästen=)
Vad tråkigt att du inte får köpa till eller köpa eget, lite dåligt faktiskt.
Har själv en häst som har svårt att hålla sig i bra hull på vintern och hon får 15kg hösilage om dagen och är i bra hull tack vare den stora mängden.
Då var hon inte efter hingsten jag kände till men påminde om honom=).
Hoppas det löser sig för dig med hästen=)
![](http://cdn08.dayviews.com/111/_u2/_u3/_u1/_u6/_u8/_u4/u2316841/1387217716_m_1.jpg)
MaddeModell
Tue 19 Mar 2013 14:31
jo, jag har funderat på att flytta. men där jag står nu är bra för att dom har ridhus och riktigt bra hindermatreal :) också släpper dom ut hästarna på morgonen osv...eftersom att hon är unghäst ska ju hon har mycket mer grovfoder tycker jag! =)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 19 Mar 2013 14:34
Det förstår jag, man vill ju sina "tillgångar" men samtidigt kanske det är bäst att hitta ett stall där man kan ge betydligt mer grovfoder.
Jag har turen som har stall hemma och kan ge hur mycket jag vill =).
Jag har turen som har stall hemma och kan ge hur mycket jag vill =).
AlexanaForever
Mon 18 Mar 2013 15:53
studs o upphöjda bommar :) tänk på att inte ge förmycket kraft, då kan de bli tvärtom istället,att hästen inte tar upp maten :)
![](http://cdn08.dayviews.com/111/_u2/_u3/_u1/_u6/_u8/_u4/u2316841/1387217716_m_1.jpg)
MaddeModell
Tue 19 Mar 2013 13:53
tycker också det är konstigt, det borde vara super bra! små låga hinder , dom blir snabba, smidiga, de är lagom jobbigt och bygger bra muskler av det. jag tror man ska göra egentligen det som man känner är bra! alla sätt är bra men man får ju vara försiktig och inte överdriva :) men ibland är det svårt att veta vart man ska börja x)
![](http://cdn07.dayviews.com/88/_u1/_u5/_u6/_u4/_u1/_u3/u1564137/1368645397_m_1.jpg)
AlexanaForever
Tue 19 Mar 2013 14:41
ja exakt! Jag ha en på 6 som har gått galopp o han e riden engelskt i typ 2 månader (ca 17 ggr) och jag tänkte införa studs snart, ävwn om han e hoppad 2 ggr :) man behöver ju inte hoppa över studsen mer än 2 gånger o ha 3 hinder :) Jag tror att dem klarar lite mer än vad vi tror! jag e jättenojig med min dock haha..
![](http://cdn08.dayviews.com/111/_u2/_u3/_u1/_u6/_u8/_u4/u2316841/1387217716_m_1.jpg)
MaddeModell
Tue 19 Mar 2013 15:19
ja.. folk säger, gör si och gör så... alla säger väldigt olika.. vissa säger Kryss är skit bra för unghästar!! andra säger NEJ! hoppa inte kryss!!. så.. :P jag tror man ska göra det man tror att sin häst tycker skulle kunna vara kul! och vad man själv tycker är kul! man kan ju bara göra det lite enklare om hästen inte är så van vid att hoppa och sen när man tror att nu tror jag vi är redo för lite högre så provar man sig fram! en häst går inte sönder bara för att man hoppar på olika sätt! dom går i sönder om man flängrider :P
![](http://cdn07.dayviews.com/88/_u1/_u5/_u6/_u4/_u1/_u3/u1564137/1368645397_m_1.jpg)
AlexanaForever
Tue 19 Mar 2013 15:27
ja precis! Jag själv har precis börjat hoppa honom, har byggt ypp lite med dressyr först. Man känner ens egna häst bäst :) Jag börjar ju hoppträna nästa vecka, för att jag e inte så duktig på hoppning och tränaren e en unghästutbildare så :)
zuperteejjpp
Mon 18 Mar 2013 14:25
Bäst är väl att trava långa sträckor och klättra. Brukar göra mycket övergångar och hemma har vi en sandbana runt terrängbanan som jag på våren sommaren galopperar i jockey läder runt med min foderhäst och detta har hjälpt mycket för att hon skall få muskler :)
Daffan
Mon 18 Mar 2013 14:03
Jag skulle börja med att få upp hästen mer i hull, att bygga muskler på en häst som ligger lite lågt angående just hullet är fruktansvärt svårt. När hullet väl är uppe kan det vara bra att börja från marken med tömkörning eller lättare bomarbete. Galopp på rakt spår (gärna längre skogsvägar) brukar också hjälpa bra när de är svaga.
När hästen kryper bakom hand är det, enligt min åsikt, bäst att lätta lite på handen och driva hästen framåt - även om den har egen motor. :)
När hästen kryper bakom hand är det, enligt min åsikt, bäst att lätta lite på handen och driva hästen framåt - även om den har egen motor. :)
![](http://cdn08.dayviews.com/111/_u2/_u3/_u1/_u6/_u8/_u4/u2316841/1387217716_m_1.jpg)
MaddeModell
Mon 18 Mar 2013 14:16
hon sätter fina muskler "efter hand" faktiskt i övrigt. speciellt nacke och bog men rumpa och rygg är jobbiga tycker hon!. ryggen är bättre än rumpan!.
i övrigt så har vi inga skogsvägar (ett riktigt skit ställe att stå på om man gillar att rida ut , som jag gör) men vi har en grusväg man kan rida upp och ner på en liten bit.
ja man ska ju driva även om de går fort men hon har väldigt väldigt bråttom. hon är nästan lugnare att galoppera än att trava!. hon faller gärna in i galopp så jag hinner nog göra en tre fyra halvhalter innan hon tar några lugnare steg. rida lätt "långsamare" för att hjälpa henne med takten med. så man vill inte riktigt driva så mycket! även om de är det man ska göra!
i övrigt så har vi inga skogsvägar (ett riktigt skit ställe att stå på om man gillar att rida ut , som jag gör) men vi har en grusväg man kan rida upp och ner på en liten bit.
ja man ska ju driva även om de går fort men hon har väldigt väldigt bråttom. hon är nästan lugnare att galoppera än att trava!. hon faller gärna in i galopp så jag hinner nog göra en tre fyra halvhalter innan hon tar några lugnare steg. rida lätt "långsamare" för att hjälpa henne med takten med. så man vill inte riktigt driva så mycket! även om de är det man ska göra!
RainBowLand
Mon 18 Mar 2013 13:42
min lilla dam behöver också muskler i rygg och rumpa! fy vad jag vill ha backar för att kunna klättra! hon hade mått så bra av det!
![](http://cdn08.dayviews.com/111/_u2/_u3/_u1/_u6/_u8/_u4/u2316841/1387217716_m_1.jpg)
MaddeModell
Mon 18 Mar 2013 13:47
ja :( de är du och jag fanny! finns inget direkt närliggande heller!. dom säger ju att galoppfattningar är bra men de hjälper inte så mycket om hästen inte trampar under sig ordentligt. och på unghästar som både du och jag har kan man ju inte använda graman eller halsförlägnare eftersom att dom kan få panik då :/
![](http://cdn07.dayviews.com/101/_u5/_u0/_u2/_u2/_u0/u502205/1348073643_m_1.jpg)
RainBowLand
Mon 18 Mar 2013 13:52
vi har inte ens kommit så långt att hon kan galoppfattning eller att trampa under sig eller gå samlat. Hon kan från marken, men då går hon inte "rätt" och då tränar hon inte. Dock så löshoppar vi mycket och det har hjälp lite.
Det finns mycket backar i Sjöbo, men då måste man åka iväg med transport osv och det blir bara jobbigt! =/
Det finns mycket backar i Sjöbo, men då måste man åka iväg med transport osv och det blir bara jobbigt! =/
![](http://cdn08.dayviews.com/111/_u2/_u3/_u1/_u6/_u8/_u4/u2316841/1387217716_m_1.jpg)
MaddeModell
Mon 18 Mar 2013 13:59
ja de finns lite i Löderup också!..men det är så långt för mig och eller nja de är de väl inte.. men de är tillräckligt.. speciellt om man kanske inte har bil som kan dra transporten och en häst som inte är van vid att varken rida ut eller åka transport.
![](http://cdn07.dayviews.com/101/_u5/_u0/_u2/_u2/_u0/u502205/1348073643_m_1.jpg)
RainBowLand
Mon 18 Mar 2013 14:04
Nej det är inte alls särskilt optimalt. Bella är jätteduktig i transporten, dock så är hon inte van vid att vara ute =/
47 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/513469171/