Wednesday 20 March 2013 photo 4/7
|
Hur kommer det sig att hästar värderas så himla mycket högre än andra lantbruksdjur? Varför ska allt vara så fint, rent, gulligt och ulligt när det gäller hästar men inte med andra djur?
Jag tycker att det är fel att en ko ska stå inomhus hela vintern, ibland till och med uppbunden, men om en häst vistas några timmar för lite utomhus är det världens hysteri och djurplågeri? Är det inte lika hemskt för kor som för hästar? Eller är hästar mer värda än kor? En ko kan ligga i sitt eget bajs, resa sig upp och vara täckt av det och ingen reagerar. En ko kan vara för mager och ingen reagerar. Hur tror ni att folk skulle reagera om en häst var i samma sits? Det skulle bli ett jävla snack och kaos.
Om vi tar ett till djurslag, grisar. Hur kommer det sig att man får fösa grisar med elstötar men om man bremsar en häst är det den största synden någonsin? Hur kommer det sig att det finns grisar som inte får något strö som leder till bogsår (stora köttsår på bogen för att den ligger på sådan hård mark) utan att någon reagerar? Hur kommer det sig att det finns grisar utan mat och strö som leder till att de börjar tugga av varandras svansar för att de är så stressade för att de inte får utöva sina naturliga beteenden, utan att någon reagerar?
Ännu ett till djurslag för att göra problemet extra tydligt: Kycklingar/Höns.
Om vi pratar om slaktkycklingar så fungerar det så att man har c:a 40.000 kycklingar i ett stort hus, som endast består av underlag (jord, torv) och mat och vatten. Detta ger inte kycklingarna någon som helst chans att utöva sina naturliga beteenden och de mår dåligt som bara den. De börjar hacka sönder varandra. När de börjar växa trycker man i dem så mycket mat som det bara går så att de växer så fort som möjligt. Till slut hänger inte skelettet med och de bryter benen. De kan inte röra sig, och till slut fräter deras fötter sönder av kisset pga att de inte kan flytta sig. En slaktkyckling lever i snitt 34 dagar innan de slaktas. Värphöns lever i ett hus där 15 höns får 1 kvadratmeter att leva på (i snitt). Det innebär att en höna inte ens får ett a4-papper var. Hemskt, eller hur?
Gott folk, blunda inte för detta. Ta hänsyn till de andra djuren också, inte bara hästarna. För alla är väl lika mycket värda, eller hur? Eller håller ni inte med mig?
Blunda inte för vad som pågår. Hjälp till, säg ifrån. Ni räddar liv.
Annons
Comment the photo
Äter du endast ekologiskt bröd, godis, tandkräm, schampoo osv? Och tänker du på hur många djur som lider vid djurförsök? :)
matildavigedal
Sun 24 Mar 2013 19:39
Bröd tänker jag inte på då det inte har med några djur och göra. Äter inte godis och jag använder inte märken som är testade på djur :)
Många bröd innehåller det animaliska E-nummret E471 :)
Okej, vad använder du dig av för märken då? För de absolut flesta är testade på djur i tidigare led bara det att slutprodukten inte är testad.. :)
Okej, vad använder du dig av för märken då? För de absolut flesta är testade på djur i tidigare led bara det att slutprodukten inte är testad.. :)
matildavigedal
Sun 24 Mar 2013 21:21
100% pure och saker från The Body Shop. Lite Paul Mitchell också :)
HorseHealth
Fri 22 Mar 2013 19:54
håller med, bra skrivet, tycker verkligen synd om djur som vistas inomhus till större delen av året, så jävla hemskt... Blev vegetarian för att köttproduktionen är så sjuk, känslokall och hemsk... :(
SnutteSnuff
Thu 21 Mar 2013 23:19
Håller med det du skriver och har själv inga kunskap inom detta ämne. Kan dock glädja dig med att det gården jag har varit behandlar sina kossor bra, bonden har gummimatta + spån i liggbåsen som "mockas" 2ggr om dagen, sen läggs det in nytt spån. Kalvarna får gå med sina mammor till kalven klarar sig själv. Sedan får alla deras gå ut förutom de kalvar som bara i nån månad, de andra är ute :) Så alla är de inte hemska!
Jag tror att det är lathet, pengar och brist på moral som styr det hela, människor som i regel inte ifrågasätter och bemöter nya/gamla saker från olika perspektiv är i regel oftas.. ah.. c: kapabla till att inte bry sig. Du däremot har skapat dig en egen uppfattning, ifrågasatt något som är normalt och sett det dåliga i det. Och det är bra. Fler som du, tack.
Jag tror att det är lathet, pengar och brist på moral som styr det hela, människor som i regel inte ifrågasätter och bemöter nya/gamla saker från olika perspektiv är i regel oftas.. ah.. c: kapabla till att inte bry sig. Du däremot har skapat dig en egen uppfattning, ifrågasatt något som är normalt och sett det dåliga i det. Och det är bra. Fler som du, tack.
matildavigedal
Sat 23 Mar 2013 16:56
Gården du har varit på, är det en bekant till dig som äger den eller var du på "öppet hus" eller hur man ska förklara?
Ja, jo exakt. Så är det ju. Sen handlar det om att folk inte är medvetna. Det är så otroligt få som faktiskt vet hur lantbruksdjuren kan ha det. Ibland vill man faktiskt inte veta heller, för det kan förstöra ens liv lite haha. Att ständigt gå runt och tänka på det är otroligt jobbigt.
Man blir lite förstörd varje gång man hör och ser något hemskt (sönderbitna grisar, döda kalvar i bajsrännan).
Ja, jo exakt. Så är det ju. Sen handlar det om att folk inte är medvetna. Det är så otroligt få som faktiskt vet hur lantbruksdjuren kan ha det. Ibland vill man faktiskt inte veta heller, för det kan förstöra ens liv lite haha. Att ständigt gå runt och tänka på det är otroligt jobbigt.
Man blir lite förstörd varje gång man hör och ser något hemskt (sönderbitna grisar, döda kalvar i bajsrännan).
Kaktus
Thu 21 Mar 2013 14:06
Bra text, du borde skicka in den i tidningen så att folk blir uppmärksammade! :)
BornToBekind
Wed 20 Mar 2013 21:26
Jag håller med om att dom behandlas för dåligt! Dem borde också få bättre levnadsförhållanden.
Men jag har en idé om varför det är som det är.
Kor, grisar och höns är generellt inte några "husdjur". De anses som "maskiner" som producerar mejeriprodukter och kött och inget mer.
Hästar är däremot generellt sett ett "husdjur" . Vi har dom som kompis, tävlingskompis och sådant. Och därför värderas dom högre.
En annan grej är också att man har tagit bort så många små jordbruk och kvar är det stora lantbruk som har flera hundra djur. Hur ska dom kunna ta hand om alla på ett bra sätt? Det är omöjligt.. det krävs många anställda för detta vilket jordbruken inte har råd med.
Därför skulle jag vilja att små jordbrukarna blev fler. Dom kan lättare ta hand om djuren bättre om det är färre djur.
Det är min tanke bakom varför det är som det är.
Men jag har en idé om varför det är som det är.
Kor, grisar och höns är generellt inte några "husdjur". De anses som "maskiner" som producerar mejeriprodukter och kött och inget mer.
Hästar är däremot generellt sett ett "husdjur" . Vi har dom som kompis, tävlingskompis och sådant. Och därför värderas dom högre.
En annan grej är också att man har tagit bort så många små jordbruk och kvar är det stora lantbruk som har flera hundra djur. Hur ska dom kunna ta hand om alla på ett bra sätt? Det är omöjligt.. det krävs många anställda för detta vilket jordbruken inte har råd med.
Därför skulle jag vilja att små jordbrukarna blev fler. Dom kan lättare ta hand om djuren bättre om det är färre djur.
Det är min tanke bakom varför det är som det är.
matildavigedal
Sat 23 Mar 2013 16:53
Fast det spelar ingen roll hur många djur man har, det är lag på att djuren ska tas hand om.
Där jag jobbar är vi sammanlagt 4 stycken, man jobbar dock bara 2 och 2. Vi lyckas hålla koll på 80 kor inomhus och kanske 20 utomhus. Det är inte så svårt. :)
Där jag jobbar är vi sammanlagt 4 stycken, man jobbar dock bara 2 och 2. Vi lyckas hålla koll på 80 kor inomhus och kanske 20 utomhus. Det är inte så svårt. :)
BornToBekind
Mon 25 Mar 2013 20:23
lagen säger mycket men en elr två personer orkar inte tex borsta 200 kor... det är det jag menar
Anonymous
Wed 20 Mar 2013 20:59
Vad gäller utevistelse så har inte ko och gris samma grundbehov. Hästar har ett större behov av att vandra, medans kor inte funkar riktigt så till samma grad. Så själva grundbehovet för djuren naturligt är lite annorlunda. Kan dock hålla med om att det absolut borde hållas lite högre standard på lantbruksdjuren rent överlag än vad vissa idag håller.
Att folk inte reagerar lika mycket på ko/gris tror jag dels har med våra egna värderingar att göra, men också på att man som privatperson ofta inte SER dem lika mycket som hästar. Hur många vet egentligen hur det ser ut i landets lantbruksstallar? Då är det heller inte så lätt att göra tex anmälningar.
Sen är det ju en himla skillnad mellan vad vissa bönder gör, och vad som sedan är tillåtet. Det finns ju lagar på strö och allmän hantering, likväl som förbjudna metoder som inte får användas. Att sedan vissa inte följer de lagar som finns är ju däremot inte bra...:/
Är själv snart färdigutbildad miljö- & hälsoskyddsinspektör, och har förhoppningen att få som djurskyddsinsp. Så för min del är det förmodligen något jag kommer komma i kontakt med mycket, och jag ser gärna att de lagar och restriktioner som finns faktiskt följs, så att det går att åtminstonde få en bra levnadsstandard även för våra lantruksdjur. :)
Att folk inte reagerar lika mycket på ko/gris tror jag dels har med våra egna värderingar att göra, men också på att man som privatperson ofta inte SER dem lika mycket som hästar. Hur många vet egentligen hur det ser ut i landets lantbruksstallar? Då är det heller inte så lätt att göra tex anmälningar.
Sen är det ju en himla skillnad mellan vad vissa bönder gör, och vad som sedan är tillåtet. Det finns ju lagar på strö och allmän hantering, likväl som förbjudna metoder som inte får användas. Att sedan vissa inte följer de lagar som finns är ju däremot inte bra...:/
Är själv snart färdigutbildad miljö- & hälsoskyddsinspektör, och har förhoppningen att få som djurskyddsinsp. Så för min del är det förmodligen något jag kommer komma i kontakt med mycket, och jag ser gärna att de lagar och restriktioner som finns faktiskt följs, så att det går att åtminstonde få en bra levnadsstandard även för våra lantruksdjur. :)
matildavigedal
Sat 23 Mar 2013 16:52
Kor har inte samma grundbehov av att förflytta sig nej, men bara för det borde det inte betyda att det ska vara okej att stå inne på en liten yta under 3/4 av året. Håller med dig om att det beror på att man inte är medveten om hur det faktiskt är, och det var exakt därför jag lade upp det här. För att göra folk medvetna. Lagarna gällandes lantbruksdjur tycker jag däremot är lite.. "lulliga". Inte så strikta, lite mer "tolka det hur du vill." Det gäller även hästar.
Du har helt rätt i att det beror på från bonde till bonde! Sen är ju lagarna i Sverige extremt mycket striktare än t.ex Danmark (Ta fixerade grisar som ett exempel). Det är superbra men då återstår problemet att svenskt kött blir dyrare och folk är snåla, vill inte betala mer för att veta att djuret blir bra. (Gäller självklart inte alla.)
Vad härligt att du studerar till det yrket! Tycker det är fantastiskt och något jag också skulle kunna tänka mig. Lite orolig för alla hemskheter man tvingas se dock. :)
Du har helt rätt i att det beror på från bonde till bonde! Sen är ju lagarna i Sverige extremt mycket striktare än t.ex Danmark (Ta fixerade grisar som ett exempel). Det är superbra men då återstår problemet att svenskt kött blir dyrare och folk är snåla, vill inte betala mer för att veta att djuret blir bra. (Gäller självklart inte alla.)
Vad härligt att du studerar till det yrket! Tycker det är fantastiskt och något jag också skulle kunna tänka mig. Lite orolig för alla hemskheter man tvingas se dock. :)
Mimmi Nowak
Wed 20 Mar 2013 20:01
Har funderat på detta otroligt mycket!
själv går våra två kossor tillsammans med min häst på lösdrift, allihop trivs så bra så! :)
själv går våra två kossor tillsammans med min häst på lösdrift, allihop trivs så bra så! :)
Anonymous
Wed 20 Mar 2013 19:03
Slutade på naturbruksskolan jag gick på just för att jag inte alls gillade hur de tog hand om sina djur.. De följde visserligen alla lagar och regler, men ibland är det fan inte tillräckligt. Grisarna var det allra värsta, mådde så dåligt den enda gången jag var i svinstallet. Det värsta var när vi hittade en död kulting (typ en vecka gammal) som börjat bli blåsvart och hon sa "jag tar och slänger ut den på stacken sen", vet inte ens om hon tog bort den samma dag... Korna stod såklart inne hela vintrarna, uppbundna som i de allra flest ladugårdar. Fåren fick gå i ett litet hus hela vintern, även de inne såklart. De djur jag tyckte hade det bra egentligen, det var endast djuren i lantrasparken och de flesta i djurhuset. Dock hade de ett eget rum där de endast födde upp råttor till mat. Där var inte öppet normalt för "folk vill ju inte se foderdjur" typ. Urk. Det värsta var att det var inte den minsta ide att försöka ändra det, jag kritiserade mycket när vi var hos grisarna. Tex "varför har de så stora sår" "varför har de inte strö så det täcker golvet" "varför får smågrisarna så extremt små utrymmen när de är så många?" Osv. Inga ordentliga svar, ingen som brydde sig...
matildavigedal
Wed 20 Mar 2013 19:38
Usch vad hemskt.. Ovanligt att skolor har det så dåligt!
Vart gick du någonstans?
Vart gick du någonstans?
Anonymous
Wed 20 Mar 2013 21:33
Mjo, men å andra sidan så tyckte alla att jag överdrev -.- Ingelstad naturbruksgymnasium :3 Fast det som verkligen fick mig att sluta var hur ridläraren betedde sig -.- Treorna behövde inte följa alla jävla regler, medan ettorna skulle det annars kunde man få avdrag inför betyget. Han sparkade även en av hästarna en gång när den inte stod still och det fick bägaren att rinna över! Han stod alltså på marken och sparkade hästen i buken. Sen var en av hästarna väldigt rädd om sitt huvud när jag skulle rida den och kastade en hel del när jag red, verkade vara irriterad på typ bett eller något sånt. När jag påpekade det lät det "hon har bara varit här i några veckor, hon testar. Vi har gått igenom allt, hon är inte irriterad." Nähä... Men ridlärarna har ridit varje häst kanske en gång i månaden max, om ens det! Blir trött på hur många inte lyssnar på en bara för man är elev eller liknande -.-
Solis1500
Thu 21 Mar 2013 21:29
jag blev vegetarian i samma veva son jag läste kurs i lantbruksdjurens skötsel. hade innan gått hästgymnasium i 3 år.
Anonymous
Thu 21 Mar 2013 21:31
Ja, det var lite så för mig också... Jag gick hästlinjen, men alla var runt på alla ställen eller hur man ska säga, för att veta hur det går till typ
Anonymous
Wed 20 Mar 2013 18:02
håller helt med dig! bra text!
Niall´s Princess
Wed 20 Mar 2013 17:13
Dock så beror det ju på vart man bor och hur man är mot sina djur.
Vid mig t.ex har vi ca 10 kor och några kalvar sedan ca 10 lamm och vi ska få lamm ungar på slutet av månaden sen har vi några en staka höns och 2 hästar.
Lammen delar hage med korna vilket är enormt stort, asså dom har så stort så man inte kan fattar om du tänker dig en vanligt stor hästhage så har dom det ca 150 gånger så stort på ca 20 djur! Eller ja det brosi ju på hur du tolkar en vanlig hage och vi bor ute på landet
Sedan våra hästar har väldigt stor dom också sen har vi några extra hagar till dom
Men i alla fall så är det ju inte alltid hästarna blir bra behandlade vid sina ägare heller.
Som jag sa det brorsi ju på till vilken gård dom kommer.
Jag tar faktiskt åt mig lite för alla kor har inte det dåligt. Våra är Highlandcatls kan stava det men i alla fall så har dom det toppen och vi slaktar inte dom osv dom går där och ser fina ut helt enkelt sen lammen uppföder vi och hanarna säljer vi eller slaktar vilket jag själv inte tycker om då jag har sån kärlek till just lammen som jag tillbringer mycket tid med då dom är väldigt tama som korna också är.
Vänta jag vet inte varför jag skrev men jag tänker inte radera det nu!
Dessutom får korna gå i hagen på vintern men dom har också en ligghall som dom kan gå till när dom vill
Och dom ligger inte i sitt eget skit för vi fixar det en gång i veckan
Vid mig t.ex har vi ca 10 kor och några kalvar sedan ca 10 lamm och vi ska få lamm ungar på slutet av månaden sen har vi några en staka höns och 2 hästar.
Lammen delar hage med korna vilket är enormt stort, asså dom har så stort så man inte kan fattar om du tänker dig en vanligt stor hästhage så har dom det ca 150 gånger så stort på ca 20 djur! Eller ja det brosi ju på hur du tolkar en vanlig hage och vi bor ute på landet
Sedan våra hästar har väldigt stor dom också sen har vi några extra hagar till dom
Men i alla fall så är det ju inte alltid hästarna blir bra behandlade vid sina ägare heller.
Som jag sa det brorsi ju på till vilken gård dom kommer.
Jag tar faktiskt åt mig lite för alla kor har inte det dåligt. Våra är Highlandcatls kan stava det men i alla fall så har dom det toppen och vi slaktar inte dom osv dom går där och ser fina ut helt enkelt sen lammen uppföder vi och hanarna säljer vi eller slaktar vilket jag själv inte tycker om då jag har sån kärlek till just lammen som jag tillbringer mycket tid med då dom är väldigt tama som korna också är.
Vänta jag vet inte varför jag skrev men jag tänker inte radera det nu!
Dessutom får korna gå i hagen på vintern men dom har också en ligghall som dom kan gå till när dom vill
Och dom ligger inte i sitt eget skit för vi fixar det en gång i veckan
matildavigedal
Wed 20 Mar 2013 18:21
Men nu är du ju lite löjlig. Är det inte underförstått att jag menar djur som är till för/går till produktion? Klart att några kor ute i en hage inte har det dåligt.
Sen finns det självklart djur som har det bra, men nu valde jag att öppna ögonen för verkligheten och berätta om det som är fel
Sen finns det självklart djur som har det bra, men nu valde jag att öppna ögonen för verkligheten och berätta om det som är fel
HannaKarlssonn
Wed 20 Mar 2013 16:50
Fast hästar kan ju behandlas lika illa dom med pga okunskap eller rent ut sagt för att en del människor är helt sjuka i huvudet.
Men jag håller med, det är fel. Tycker att det är hemskt.
Men jag håller med, det är fel. Tycker att det är hemskt.
matildavigedal
Wed 20 Mar 2013 18:22
Absolut, men det finns inga hästar som tillåts att ligga ner på betong, hästar som biter av varandras svansar osv ^^
osnebarn
Wed 20 Mar 2013 16:07
Fast det finns djur av alla slag som både har det dåligt och inte dåligt.. Själv så har vi nöt uppfödning och våra kor har de super bra.. Så finns ju bra och dåliga situationer för alla djur även för hästar
blyertspenna
Wed 20 Mar 2013 15:57
En fråga jag ställt mig oräkneliga gånger... Liv som liv, alla är lika mycket värda.
MalinBalin93
Wed 20 Mar 2013 15:53
Varför det är sådan dubbelmoral är väl ingen chock tycker jag. Det handlar ju inte om att djuren i sig värderas högre utan snarare vad det är för några som har ansvar för djuren.
Hästar är ju "fritidsdjur" som ägs av privatpersoner till största del och alla andra djur du nämnt är ju så kallade "varudjur" som ägs av företag och sköts av en bonde som får pengar för det.
Att säga "ni räddar liv" är lite missinformerat skulle jag säga eller bara taskigt ordval för det är inte sant. Skulle folk sluta köpa produkter utav dessa djur skulle de snarare dö ut inte räddas och få leva lyckligt.
Däremot tycker jag precis som du att folk inte ska blunda för hur dåligt många "varudjur" faktiskt har det och ta ansvar för VARIFRÅN de i så fall köper djurprodukter.
Till exempel så köper min familj bara ägg från frigående höns, närproducerat kött av lantdjur som gått på lösdrift osv.
Det är ju liksom inte bara ARLA som finns men man kanske måste leta lite nogrannare.
Hästar är ju "fritidsdjur" som ägs av privatpersoner till största del och alla andra djur du nämnt är ju så kallade "varudjur" som ägs av företag och sköts av en bonde som får pengar för det.
Att säga "ni räddar liv" är lite missinformerat skulle jag säga eller bara taskigt ordval för det är inte sant. Skulle folk sluta köpa produkter utav dessa djur skulle de snarare dö ut inte räddas och få leva lyckligt.
Däremot tycker jag precis som du att folk inte ska blunda för hur dåligt många "varudjur" faktiskt har det och ta ansvar för VARIFRÅN de i så fall köper djurprodukter.
Till exempel så köper min familj bara ägg från frigående höns, närproducerat kött av lantdjur som gått på lösdrift osv.
Det är ju liksom inte bara ARLA som finns men man kanske måste leta lite nogrannare.
matildavigedal
Wed 20 Mar 2013 19:36
Jag tycker ändå att djuren borde ha samma rättigheter, ovasett om det är hobbydjur eller varudjur.
Zatia
Wed 20 Mar 2013 14:30
Mycket handlar väl om okunskap, jag brukar inte precis sitta och googla hur grisar och kor lever.
Och även om det är hemskt om det nu är så, så hör detta kanske inte in i en HÄSTgrupp? Det är ju trotts allt ingen DJURgrupp :p
Och även om det är hemskt om det nu är så, så hör detta kanske inte in i en HÄSTgrupp? Det är ju trotts allt ingen DJURgrupp :p
Zatia
Wed 20 Mar 2013 14:52
Haha bra!
Måste bara fråga.. Har kon på bilden ett täcke på sig eller är det någt bakom haha? :)
Måste bara fråga.. Har kon på bilden ett täcke på sig eller är det någt bakom haha? :)
Zatia
Wed 20 Mar 2013 15:04
Aha, haha alltså den vart jäkligt söt, man kanske ska ge upp hästar och satsa på kossor istället ;D
Kamikazepilot
Wed 20 Mar 2013 14:21
håller med dig, sen precis som du skriver så är det inget man reagerar över, man blir ju nästan förvånad av att se djur med stora utrymmen och som mår bra just för att man är van att se de som blir misshandlade :(
Anonymous
Wed 20 Mar 2013 13:53
Nu läste jag inte allt men i början håller jag helt klart med dig. Vi har grisar,kor och en häst och jag måste säga att jag älskar dom exakt lika mycket. Våra kor står i en stor box. Alltså en kalv på 2 år och hennes mamma. Dom får bröd och hö 2 gånger om dagen och får gå ut när det inte är halt i backen. Våra grisar får enbart bröd 2 gånger om dagen och går ute året om men en lighall och halm. Kan säga att våra djur inte kan ha det bättre!:)
matildavigedal
Wed 20 Mar 2013 13:55
Gud vad härligt att höra att era djur har det bra!
Blir så glad. :)
Blir så glad. :)
Solis1500
Wed 20 Mar 2013 13:38
för att hästar är en hobby, dom andra djuren föds upp för att slaktas, tjäna pengar på.
matildavigedal
Wed 20 Mar 2013 13:40
Fast.. mjölkkor, värphöns? De föds inte upp för att slaktas.
Jag tycker bara att alla djur är värda ett bra liv, oavsett vad.
Jag tycker bara att alla djur är värda ett bra liv, oavsett vad.
Anonymous
Wed 20 Mar 2013 14:24
Vad spelar det för till om hästar ät en hobby och kor är till mat? Det borde ju ändå vara så att djuren vi ska äta ska ha det lika bra som andra eftersom dom lever ett kort liv och ger människorna mat. Usch för människor
Solis1500
Thu 21 Mar 2013 21:33
mjölken och äggen tjänar man också pengar på. lantbrukares jobb. så mycket ekonomi i hur djuren har det.
AlexanaForever
Wed 20 Mar 2013 13:38
& ännu mer patetiskt att du tar bort en kommentar för att man inte skriver som du vill. :)
matildavigedal
Wed 20 Mar 2013 14:57
Jag gör något åt det varje dag. Jag jobbar förfan med de här djuren, ser dem som mina vänner och jag älskar dem. Jag kämpar varje dag och försöker få andra människor att se verkligheten, men det finns alltid såna som är trångsynta.
RainBowLand
Wed 20 Mar 2013 15:01
Du är den som inte klarar av att diskutera..har jag gett dig skit? Jag i fråga satte bara varför du hackade på henne...men vill du inte diskutera med mig så sluta bara svara.
Hon la ju upp detta här...för att få upp folks ögon och för att de ska koncentrera sig på problemet...det är iaf en början. Allt du har gjort är att klaga på henne.
Hon la ju upp detta här...för att få upp folks ögon och för att de ska koncentrera sig på problemet...det är iaf en början. Allt du har gjort är att klaga på henne.
AlexanaForever
Wed 20 Mar 2013 15:04
ja de är dem kossorna DU jobbar med, men alla andra? Hur ska ni få bönder att inse att de är synd om djuren? Det går inte. Dem har hållt på med det hela livet. dem kommer inte ändra sig för att du skickar en text.. De är djurakyddet osv som måste bli hårdare.
RainBowLand
Wed 20 Mar 2013 15:07
Om vi nu ska kasta skit på varandra så...se till att det blir hårdare då.
100 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/513497689/