Sunday 24 March 2013 photo 3/6
![]() ![]() ![]() |
Dressyrtävlade igår, och jag är såå trött på att domarna drar ner på poängen för att man kommer in med en lite "grövre" häst!
Någon mer som råkat ut för det?
Men iaf, Jag ver verkligen inte vad jag ska göra med hennes man på tävlingar, hon har ju lång man så den går inte att knoppa.. Och den här flätan är ju bra med hälften av manen som inte är så lång hänger då över på andra sidan..
Haha någon som har några tips? :)
Annons
Comment the photo
felles96
Wed 27 Mar 2013 19:50
oja, mammas häst. Ungergshalvblod. Och en dommare hatar henne verkligen. Bara för att hon är lite för stor och seg. Men hon har ju steget. Dumma dommare
Ryttarinnnan
Mon 25 Mar 2013 15:26
Det var en som berättade att hennes vän som red en skäck hade fått som kommentar "kom gärna med en enfärgad häst nästa gång".
Tycker det är så lågt av domarna! :@
Tycker det är så lågt av domarna! :@
Toti
Mon 25 Mar 2013 08:21
Eller så kanske de drar ner poängen för att den inte ser proper ut i manen?
Kan den ha kortare steg med mindre svung pga dess kroppstyp?
Kan den ha kortare steg med mindre svung pga dess kroppstyp?
jolina
Sun 24 Mar 2013 22:30
fläta lite hårdare min häst har lång och riktigt tjock man får fläta super hårt känner typ inte mina fingrar efter att jag flätat henne man :P
Matilda
Sun 24 Mar 2013 20:15
Jag har en kraftigare ponny och vi har blivit placerade på varenda tävling vi varit med på och han får mycket beröm för hans steg. Han har steg som en stor häst. :)
Cezzyh
Sun 24 Mar 2013 20:09
http://dayviews.com/cezzyh/513567064/
eller
http://dayviews.com/cezzyh/513567084/
Bättre går väl inte att fixa med tjockis-man =)xd
eller
http://dayviews.com/cezzyh/513567084/
Bättre går väl inte att fixa med tjockis-man =)xd
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 24 Mar 2013 16:17
Ang dömma efter vad de själva tycker och efter smak kan väl inverka... Men sen är det väl lite så att har man en väldigt tung häst så kan ekipaget i sig se rätt "tung-rott" ut, eller att ritten i sig inte framstår som lika enkel som för en lätt häst eller en med bra eget shwung. Det har ju mer med det allmänna "intrycket" att göra, och ska väl ej ses till, men kan ju inverka i hur det ser ut. Det ska ju inte dömas efter dock.
Har dock själv aldrig stött på en domare som dömt efter rena smaksaks-grejer. Jag upplever samtliga domare jag stött på som opartiska och med rätt så rättvis bedömning. Sen har inte alltid ryttarna hållt med, men det är ju lite skit samma:P Domaren i sig har i samtliga lägen ändå gjort sitt jobb och gjort en rättvis bedömning. Då vi själva anordnade en dressyrtävling härrom året hade vi bla en fjording som vann bland storhästarna (trots att en del av dem var riktiga gångartsmaskiner), så det resultatet talade för sig själv.
Själv rider jag hästar av "udda" ras och har heller aldig känt att jag dömts orättvist. Jag må ha fått skitpoäng, men då har jag också förtjänat det:P
Ang fläta - på mina med långa manar så kör jag inbakad, ganska stram sådan nära mankammen. Åtminstonde när de ska se lite propra ut. Hästen på bilden verkar ju ha en del man att jobba med, så det bör inte bli några problem att få ihop till en ordentligt snygg inbakad:)
Har dock själv aldrig stött på en domare som dömt efter rena smaksaks-grejer. Jag upplever samtliga domare jag stött på som opartiska och med rätt så rättvis bedömning. Sen har inte alltid ryttarna hållt med, men det är ju lite skit samma:P Domaren i sig har i samtliga lägen ändå gjort sitt jobb och gjort en rättvis bedömning. Då vi själva anordnade en dressyrtävling härrom året hade vi bla en fjording som vann bland storhästarna (trots att en del av dem var riktiga gångartsmaskiner), så det resultatet talade för sig själv.
Själv rider jag hästar av "udda" ras och har heller aldig känt att jag dömts orättvist. Jag må ha fått skitpoäng, men då har jag också förtjänat det:P
Ang fläta - på mina med långa manar så kör jag inbakad, ganska stram sådan nära mankammen. Åtminstonde när de ska se lite propra ut. Hästen på bilden verkar ju ha en del man att jobba med, så det bör inte bli några problem att få ihop till en ordentligt snygg inbakad:)
Adoette
Sun 24 Mar 2013 13:01
Flätan ska sitta högst upp mot mankammen. Gör samma fläta fast håll den tajt så den stannar högst upp, så det liknar knoppar.
![](http://cdn08.dayviews.com/68/_u7/_u2/_u3/_u8/_u2/u723827/1248963645_1.jpg)
Loveudina
Sun 24 Mar 2013 13:14
Vi red en LC:2 och om hästen går i form och gör det den ska går det oftast på runt 60%... vet sedan tidigare och det är känt i hela länet att det är en sådan domare som bedömer utav vad det sett innan och utefter hur den gillar hästen! :)
![](http://cdn08.dayviews.com/114/_u4/_u5/_u3/_u4/_u9/u453493/1436647334_m_1.jpg)
Daffan
Sun 24 Mar 2013 13:36
Alla domare dömer utifrån hur de gillar hästen, det är en självklarhet enligt min mening. Deras åsikter baseras inte bara på vilken kroppsbyggnad hästen har. Det är även mycket mer än bara hästens form som spelar in, till exempel ryttarens sits och inverkan, vägarnas rätta ridande och gångarternas renhet och regelbundenhet. Alla dessa tre punkter har en koeff, så de spelar stor roll.
Tycker du ska lägga fokus på det som du kan förändra, att hästen är grövre byggd är inte en sådan sak :)
Tycker du ska lägga fokus på det som du kan förändra, att hästen är grövre byggd är inte en sådan sak :)
CountessHiru
Sun 24 Mar 2013 12:29
Tävlade dressyr med en arab en gång... och så mycket som jag tävlat så märktes det direkt att domaren drog ner poäng... Gick i form hela programet och vi gjorde allt som man ska.. fick.. 54% liksom. (i en LC.. då får man 60% om man rider hästen i form hela programmet..)
![](http://cdn07.dayviews.com/113/_u5/_u2/_u3/_u8/_u9/u523890/1415568488_m_1.jpg)
CountessHiru
Sun 24 Mar 2013 12:30
Och när jag tävlade med min kraftiga foderponny som jag hade då så var det en dommare som faktiskt föredrar kraftigare! Hon tyckte om oss :> Så har aldrig vart med om att de gått emot på så sätt pga kraftighet.
![](http://cdn08.dayviews.com/68/_u7/_u2/_u3/_u8/_u2/u723827/1248963645_1.jpg)
Loveudina
Sun 24 Mar 2013 13:13
Jo, alla domare bedömer ju olika men som du sa om hästen går i form och gör det den ska kommer man ju oftast upp i runt 60.. men denna är käns i hela länet att bedöma hästarna och inte ritten liksom..känns dock lite surt att jag fick ett ganska så dåligt poäng men knappt några kommentarer på protokollet..
![](http://cdn07.dayviews.com/113/_u5/_u2/_u3/_u8/_u9/u523890/1415568488_m_1.jpg)
CountessHiru
Sun 24 Mar 2013 13:17
Ja, olika dommare ser med olika ögon heh. Tråkigt att du får det så : / Du borde tävla i närheten av Karlstad och få samma dommare som jag hade :)
PauSvan
Sun 24 Mar 2013 12:20
Aldrig hört eller sett det tidgare. min är av grovmodell men han har inte fått avdrag på det. inte ens i de svåra klasserna
det är kanske vad dommaren föredrar. Har man tur gillar domaren hästen.
Dock kan grova hästar se tunga ut, alltså ingen lätthet eller luftighet i stegen. Det var min första tanke.när jag såg bilden men alla hästar ser iofs tunga ut när de är mitt i ett steg :-)
det är kanske vad dommaren föredrar. Har man tur gillar domaren hästen.
Dock kan grova hästar se tunga ut, alltså ingen lätthet eller luftighet i stegen. Det var min första tanke.när jag såg bilden men alla hästar ser iofs tunga ut när de är mitt i ett steg :-)
![](http://cdn08.dayviews.com/68/_u7/_u2/_u3/_u8/_u2/u723827/1248963645_1.jpg)
Loveudina
Sun 24 Mar 2013 13:11
Jo den här domaren är iofs käns för att bedöma hästarna och om hon sett dem tidigare, känns ganska löjligt att en häst som var rädd och slängde sig hit och dit fick 60%.. antagligen hade hon sett dem innan! Jo just min häst är lite väl tung i steget just nu, vi tränar på luftigheten, men en kompis som har en ardenner som är riktigt snygg, och gick i form och hela köret och de fick inte ens 50%.. :/
![](http://cdn08.dayviews.com/104/_u2/_u1/_u8/_u4/_u2/_u5/u2184258/1361645462_m_1.jpg)
PauSvan
Sun 24 Mar 2013 13:25
Ha!! Det är ju helt fel! =/ man ska.inte dömma för hur hästen varit innan utan varje tävling ska vara en ny tävling.
Sånt går alltid att träna upp :-)
Sånt går alltid att träna upp :-)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 24 Mar 2013 12:18
Jo, inte jag men min ena sköthäst andra häst är en Connemara (grövre sorten) och det fick dem höra av domare och runt om. :/ det är dålig stil. Men har aldrig tävlat men red drssyr på nordsvensk brukshäst när jag var yngre och det gick ju inte sa alla tränare utom bent Branderup XD
![](http://cdn08.dayviews.com/68/_u7/_u2/_u3/_u8/_u2/u723827/1248963645_1.jpg)
Loveudina
Sun 24 Mar 2013 13:09
Ja, riktigt dålig stil äre! hahah det är bra, det viktigaste tycker jag är att man tror på hästen själv och tror på att man kan :D
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 24 Mar 2013 14:36
Verkligen :) och det är det endast som räknas. Man ska inte låta någon säga något annat.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 24 Mar 2013 11:59
Jag har aldrig varit med om att domaren drar ner poäng för en grövre häst. Stod det på protokollet? Gör en inbakad fläta.
![](http://cdn08.dayviews.com/68/_u7/_u2/_u3/_u8/_u2/u723827/1248963645_1.jpg)
Loveudina
Sun 24 Mar 2013 13:06
Nepp det stod inte direkt "tung häst" men denna domare är käns i hela länet för att bedöma efter hästen. En kompis va med på sin ardenner, han är jättefin, går i form och jobbar riktigt bra och de gjorde programmet utan missar och fick inte ens 50%, det var en LC så jag menar, om hästen går i form och gör det den ska så är man ju oftast uppe i strax under 60... :/
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 24 Mar 2013 18:40
Hmm? Bara för hästen kröker lite på nacken betyder det inte att hästan går i form. Tycker det låter som en dålig ursäkt för att man inte fick bra poäng..
![](http://cdn08.dayviews.com/68/_u7/_u2/_u3/_u8/_u2/u723827/1248963645_1.jpg)
Loveudina
Sun 24 Mar 2013 22:11
Dock fick jag väldigt bra poäng utefter omständigheterna på denna tävling :) dock så verkar det ju vara fler som känner igen sig om man läser kommentarerna :D
ZannahZ
Sun 24 Mar 2013 11:52
Känner igen det, inte möjligtvis att poängen blivit nerdragna för att jag tävlar fjording, utan mer att domaren känner igen en från någon annan stans så dömer hon från då och inte rättvist från den ritt man gör där och nu, även om det går 10ggr bättre med den ritten, var lite så igår, kändes att jag kunde fått lite högre procent än vad som faktiskt gavs ut för ritten, men men.. ^^ vissa domare alltså :P
Har även varit med om de som är stenhårda på en E:0 (min kompis red) och fick inte ens godkänt på ritten vilket måste vara i princip omöjligt såvida du inte ramlar av eller hästen galopperar runt alltihop.. den dagen var det kanske 5ryttare av alla starter som ens fick ett godkänt program av domaren.. även fått bedömningar av ridlärare på klubbtävlingar som är extremt snälla så man kan lätt få minst 60%
Har även varit med om de som är stenhårda på en E:0 (min kompis red) och fick inte ens godkänt på ritten vilket måste vara i princip omöjligt såvida du inte ramlar av eller hästen galopperar runt alltihop.. den dagen var det kanske 5ryttare av alla starter som ens fick ett godkänt program av domaren.. även fått bedömningar av ridlärare på klubbtävlingar som är extremt snälla så man kan lätt få minst 60%
![](http://cdn08.dayviews.com/68/_u7/_u2/_u3/_u8/_u2/u723827/1248963645_1.jpg)
Loveudina
Sun 24 Mar 2013 13:03
Ah precis! den här domaren hade jag aldrig ridit för innan men hon är känd i hela länet av att vara stenhård och orättvis! hon bedömer efter hästen och inte programmet liksom, en kompis var med på sin ardenner och han gick fint i form hela programet och gjorde det han skulle, och de fick inte ens 50% så det känns ju lite konstigt liksom hur alla bedömer :s
![](http://cdn08.dayviews.com/114/_u5/_u0/_u7/_u2/_u3/u507231/1434028622_m_1.jpg)
ZannahZ
Sun 24 Mar 2013 13:04
jah verkligen så himla tråkigt :(
Men vi ska förhoppningsvis ha en kallblodsdressyr här i närheten i sommar (!) :D
Men vi ska förhoppningsvis ha en kallblodsdressyr här i närheten i sommar (!) :D
![](http://cdn08.dayviews.com/68/_u7/_u2/_u3/_u8/_u2/u723827/1248963645_1.jpg)
Loveudina
Sun 24 Mar 2013 13:01
Kan inte göra det... men får öva öva öva så kanske jag lär mig:D tack!
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 24 Mar 2013 11:41
Inte råkat ut för att poängen dras ner för att hästen är grövre men min syster har en skäck hon tävlat lite för nöjes skull i dressyr och poängen har jag märkt blivit sämre för att det är en skäck.
![](http://cdn08.dayviews.com/68/_u7/_u2/_u3/_u8/_u2/u723827/1248963645_1.jpg)
Loveudina
Sun 24 Mar 2013 13:00
Oj ja, vissa domare känns som dem bedömer utefter de gillar hästen eller inte.. :/
Melao
Sun 24 Mar 2013 11:38
Du kan ju göra flätan närmare mankammen så följer nog det mesta taglet med.
50 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/513557474/