Friday 29 March 2013 photo 3/7
![]() ![]() ![]() |
Börja lastträna!
Alltså! min plan var att börja lastträna min häst snart! :)
och hon är väl inte den som går in direkt i transporten kan jag ju säga! men när man väl kommer in i transporten så vill hon med en gång backa ur! trotts att där finns mat och godis inne i transporten och hon tycker inte om när mellanväggen rör vid henne när man sätter den på plats , utan blir rädd och sparkar den.vad kan man göra åt detta? har läst i många tidningar men står inget direkt bra om vad man kan göra åt dessa saker.. har ni hästar som gör samma?
jag har en två hästars Värmlandsvagn Boggie! :)
Annons
Comment the photo
DelaMotte
Tue 2 Apr 2013 16:09
Backa henne så fort backar ut igen. Alltså backa henne så långt du kan typ. Och försök sen igen. Det funkade på vår iaf :) PCH sen ska hon inte gå ik i transporten direkt utan du tar några steg upp på rampen sen är det back igen.
![](http://cdn08.dayviews.com/111/_u2/_u3/_u1/_u6/_u8/_u4/u2316841/1387217716_m_1.jpg)
MaddeModell
Wed 3 Apr 2013 16:56
jo dom flesta har berättat det. problemet är att det inte funkar på henne :( de har jag dock inte skrivit till någon x)! .. går hon upp och man börjar backa henne och sen ska prova igen så totalvägrar hon! eller hon gjorde det på det stället hon stod på innan. jag vet inte .. men hon varkar tro att om man går en bit och jag börjar backa henne så blir hon mer rädd för att gå in istället för nyfiken.
MalinBalin93
Tue 2 Apr 2013 11:27
För hästens skull tycker jag du ska ta ut någon som ofta lasttränar hästar efter NH-principen.
Att använda linor är ett utmärkt sätt att "stänga av" en häst mentalt eller att den börjar streta emot ännu mer och tappar tilliten till dig. Sen så är det väl inte konstigt alls att hon backar ur "fast det är godis där inne"? Hästar är ju klaustrofobiska utav naturen så rädslan för att vara fast i ett så trångt utrymme kan inte kompenseras med godis om hästen redan är såpass obekväm i situationen.
Jag har både nummer och mailadress till en rutinerad utövare i västra götaland om du vill ha dessa? Kanske är långt att åka men hon har elever som utbildar sig för henne just nu som finns spridda lite överallt över Sverige och de kan hjälpa dig gratis emot att de får träna med din häst vilket är en Win-Win ^^
Att använda linor är ett utmärkt sätt att "stänga av" en häst mentalt eller att den börjar streta emot ännu mer och tappar tilliten till dig. Sen så är det väl inte konstigt alls att hon backar ur "fast det är godis där inne"? Hästar är ju klaustrofobiska utav naturen så rädslan för att vara fast i ett så trångt utrymme kan inte kompenseras med godis om hästen redan är såpass obekväm i situationen.
Jag har både nummer och mailadress till en rutinerad utövare i västra götaland om du vill ha dessa? Kanske är långt att åka men hon har elever som utbildar sig för henne just nu som finns spridda lite överallt över Sverige och de kan hjälpa dig gratis emot att de får träna med din häst vilket är en Win-Win ^^
![](http://cdn08.dayviews.com/111/_u2/_u3/_u1/_u6/_u8/_u4/u2316841/1387217716_m_1.jpg)
MaddeModell
Tue 2 Apr 2013 12:00
fast vart i min text står det att jag använder mig av linor? och var i texten står det hur måga gånger jag har lasttränat denna hästen?.. jag har bara lastat henne en gång och det var då jag hämtade henne i Göteborg.
ja här nere finns också många duktiga.. min häst är absolut ingen problemhäst att lasta. hon tar bara lång tid på sig.
Men vi har en tjej på mitt stall som ABSOLUT! inte till vilket pris som helst inte får in sin häst i en transport. när hon skulle flytta sin häst från sitt förra stall till detta så fick hon rida dit hästen! och då hade hon hjälp av en tjej som var utbildad att just transportera hästar samt hade hand om mycket problemhästar. Jag blir lite bekymrad när jag hör sånt för tänk om hästen blir sjuk och måste snabbt till ett djursjukhus :( det är ju farligt att droga dom också!
ja här nere finns också många duktiga.. min häst är absolut ingen problemhäst att lasta. hon tar bara lång tid på sig.
Men vi har en tjej på mitt stall som ABSOLUT! inte till vilket pris som helst inte får in sin häst i en transport. när hon skulle flytta sin häst från sitt förra stall till detta så fick hon rida dit hästen! och då hade hon hjälp av en tjej som var utbildad att just transportera hästar samt hade hand om mycket problemhästar. Jag blir lite bekymrad när jag hör sånt för tänk om hästen blir sjuk och måste snabbt till ett djursjukhus :( det är ju farligt att droga dom också!
![](http://cdn07.dayviews.com/110/_u1/_u2/_u7/_u0/_u1/_u4/u1270148/1374760094_m_1.jpg)
MalinBalin93
Tue 2 Apr 2013 12:59
Det antog jag med bilden :o
Man behöver inte NH för endast hästar som har problem som klassas som farliga, NH är en bra grund och vid lastning skulle jag säga att det absolut är det bästa sättet att få hästen bekväm med lastning.
Om det finns så många duktiga tränare nere i Skåne så tycker jag du ska se vad de konmmer fram med din häst om du själv inte är säker på hur du ska tackla klaustrofobi.
NH-utövaren kommer ju då att känna lite på hästen och sätta lite grundregler och prova på lastning, utifrån vad denne kommer fram till så har du en bra grund att börja träna ifrån är så jag tänker :)
Man behöver inte NH för endast hästar som har problem som klassas som farliga, NH är en bra grund och vid lastning skulle jag säga att det absolut är det bästa sättet att få hästen bekväm med lastning.
Om det finns så många duktiga tränare nere i Skåne så tycker jag du ska se vad de konmmer fram med din häst om du själv inte är säker på hur du ska tackla klaustrofobi.
NH-utövaren kommer ju då att känna lite på hästen och sätta lite grundregler och prova på lastning, utifrån vad denne kommer fram till så har du en bra grund att börja träna ifrån är så jag tänker :)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 31 Mar 2013 13:17
Min häst gjorde också så där! Rikigt irriterande , men vi gjorde så att det kanske stod någon på lemmen när man lett in hästen. Och den personen kanske börjar med att prata md hästen, sen kanske klappa den lite , kanske röra bommen lite o flytta den fram o tillbaka så att hästen blir lugn i transporten. Och man kan även ta in hästen, backa ut den, och hålla på så . Att den kanske backar ut ett steg, går fram 2 osv , så att hästen backar när man säger åt den att backa :)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 31 Mar 2013 13:19
Och stressa inte heller! Va lugn under hela lastningen, för hästarna känner lätt av om man är lite stressad
EricaLundqvist
Fri 29 Mar 2013 22:00
Låter som min förra ponny innan hon blev lasttränad! Fast i början gick hon inte i närheten alls :P
De gäller väll egentligen bara att exprimentera lite på hästens vilkor. Prova köra brett, de e många hästar som inte klarar av att stå smalt. Om hon inte gillar att man flyttar mellan väggen låt den stå på sin plats och gå in trångt.
Jag skulle gissa på att de e bäst att köra brett.
Sedan när hästen är inne så på med bommen så fort som möjligt så att den inte hinner backa ur och kör så fort som möjligt.
Sen ligger de ju massa träning runt omkring, jag vet inte vad du kör för taktik, men övning ger färdighet. :)
De gäller väll egentligen bara att exprimentera lite på hästens vilkor. Prova köra brett, de e många hästar som inte klarar av att stå smalt. Om hon inte gillar att man flyttar mellan väggen låt den stå på sin plats och gå in trångt.
Jag skulle gissa på att de e bäst att köra brett.
Sedan när hästen är inne så på med bommen så fort som möjligt så att den inte hinner backa ur och kör så fort som möjligt.
Sen ligger de ju massa träning runt omkring, jag vet inte vad du kör för taktik, men övning ger färdighet. :)
![](http://cdn08.dayviews.com/111/_u2/_u3/_u1/_u6/_u8/_u4/u2316841/1387217716_m_1.jpg)
MaddeModell
Fri 29 Mar 2013 22:39
Ja nej när hon väl känner att bommen och mellan väggen är på plats så står hon hur lugnt som helst. Lika dant när man ska lasta ur så står hon och tar det lugnt tills jag säger till! Och hon står helt felfritt när man kör! Nu är detta sen jag köpte henne och då åkte vi ända från Göteborg till Skåne och hon tog det helt lugnt! Det var bara just när vi skulle in så skulle hon ut igen lika snabbt och kom hon väl in så fick mellanväggen sig en riktig smäll! Men så fort den var på plats så var allt lugnt! Tror det är beröringen! Hon kan vara rätt så bakskygg! Men det börjar bli bättre!
![](http://cdn08.dayviews.com/86/_u3/_u0/_u9/_u8/_u4/u309845/1275175113_1.jpg)
EricaLundqvist
Sat 30 Mar 2013 11:31
ah men jag tror att de bara är träna träna träna, min ponny har gått från att inte gå i närheten av en transport till att lasta sig själv :) Men om man inte sätter på bommen direkt när hon gått in så backar hon ut med en gång så hon har lärt sig att bli lastad smalt för att vi inte ska behöva klydda med mellanväggen. Lika dant när vi lastar av, hon står jätte snällt tills hon hör att bakbommen är av då flyger hon ut som en kanon! Men ju mer vi kört ju bättre blir de :)
Toti
Fri 29 Mar 2013 19:41
Vinkla bort mellanväggen så hon får bredare? Kanske känner sig väldigt trängd vilket inte vore så konstigt :/
AlexanaForever
Fri 29 Mar 2013 11:46
min häst brukar stanna utanför, men om en viftar med den bakom henne går hon på som ingenting :) Tycker bara att de e trams att dra in hästen med linor. Hästen är ett mottrycksdjur.. E hästen stressad vid lastning så ska man få den trygg med tranaporten. :) kanske ta bort mellanväggen?
![](http://cdn08.dayviews.com/111/_u2/_u3/_u1/_u6/_u8/_u4/u2316841/1387217716_m_1.jpg)
MaddeModell
Fri 29 Mar 2013 13:12
ja när jag hämtade min häst i Göteborg tog det också typ 45 minuter. vi provade dom första 30 minutrarna utan linor. sen tog vi två linor som typ infångare också gick hon lite lättare på! men sen den sista biten så tog ägaren och korsade linorna och gav henne en klapp på rumpan också gick hon på!. det ösregnade också x) så ingen hade lust att stå där! men det kändes lite som att om hon inte hade korsat linorna så hade vi nog kunnat stå där hela natten och backat upp och ner. så då var det en nödvändighet för att få hem henne över huvudtaget! x) men hon brydde sig inte så mycket om det!. men jag vill ju helst att dom bara ska gå rakt upp!. tänkte parkera släpet nära en vägg eller likande så hon inte kan gå åt sidan på ena hållet :) så slipper man ha linor där! :)
![](http://cdn07.dayviews.com/88/_u1/_u5/_u6/_u4/_u1/_u3/u1564137/1368645397_m_1.jpg)
AlexanaForever
Fri 29 Mar 2013 13:21
jo de är drygt när dem ska hålla på.. de roliga e att min häst skulle vara lättlastad haha. O de dumma va att de va jag som fick leda upp henne, hon kände inte mig o jag lände inte henne.
Den enda gången jag (eller ja mamma) har fått upp en häst på transporten med spö (dvs peta/lägga på spöt på hästen) va när mib häst bwhövde åka till hbg djursjukhus ganska akut
Den enda gången jag (eller ja mamma) har fått upp en häst på transporten med spö (dvs peta/lägga på spöt på hästen) va när mib häst bwhövde åka till hbg djursjukhus ganska akut
![](http://cdn08.dayviews.com/111/_u2/_u3/_u1/_u6/_u8/_u4/u2316841/1387217716_m_1.jpg)
MaddeModell
Fri 29 Mar 2013 13:40
ja men då tycker jag det är en annan sak! är det akut eller över lag man måste få upp den för att åka till en veteinär så är alla medel Nästan tillåtna! :P det går inte att stå där och vela när man måste iväg!
![](http://cdn07.dayviews.com/88/_u1/_u5/_u6/_u4/_u1/_u3/u1564137/1368645397_m_1.jpg)
AlexanaForever
Fri 29 Mar 2013 14:10
nej precis! Har inte lastat honom sedan dess, får nog låna hem en transport o lastträna alla hästarna haha :) Man vill ju att hästarn ska gå rakt på, mycket smidigare då haha :)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 29 Mar 2013 10:55
Om hästen inte gillar när man ska flytta tillbaka mellanväggen är det ofta lika bra att träna med den på plats från början. Den som leder hästen ska alltid alltid titta rakt fram in i transporten, som om det var den självklaraste saken i världen att gå in. Vänd aldrig om och titta på hästen, det är som att be den stanna och backa ur. Samtidigt som man maniskt glor framåt och har kroppen riktad däråt ska man se till att hästens huvud också alltid alltid är riktat inåt transporten.
Medhjälparen bakom bör ha en lite längre pisk att kunna korrigera med och stå ivägen om hästen vill gå åt sidan eller backa.
Är hästen rädd- Börja lirka och klappa om den för varje framsteg!
Är hästen bara tjurskallig- Bli förbannad och se till att den går in!
Det viktigaste när man ger mat eller godis när man lasttränar är att inte ge en enda smula förrän hästen är helt inne! Annars lär den sig med en gång att den inte ens behöver gå in för att få gott... :P
Medhjälparen bakom bör ha en lite längre pisk att kunna korrigera med och stå ivägen om hästen vill gå åt sidan eller backa.
Är hästen rädd- Börja lirka och klappa om den för varje framsteg!
Är hästen bara tjurskallig- Bli förbannad och se till att den går in!
Det viktigaste när man ger mat eller godis när man lasttränar är att inte ge en enda smula förrän hästen är helt inne! Annars lär den sig med en gång att den inte ens behöver gå in för att få gott... :P
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 29 Mar 2013 11:25
haha jaha jag fatta nog inte frågan ;)
Jag skulle om hästen tycker det är obehagligt med mellanväggen som sagt öva att lasta när den redan är på plats, just för att den inte ska flyttas sen. Har läst någonstans att om hästen märker att man stänger in den ännu mer när den redan varit duktig och gått in i transporten blir det ett stressmoment för den. Kommer inte ihåg vart jag läste det och den teorin har säkert inga grunder men det verkar ju ändå lite logiskt.
Vad händer när hästen märker att ni stängt bakom den? Eller har ni inte provat det?
Min häst var sån när vi just köpt honom, han gick lugnt rätt in i transporten för att sen kasta sig ut efter en sekund.
När vi skulle iväg nånstans och han höll på så så kastade vi helt enkelt igen bommen bakom honom så han inte kom ut :S när han märkte att han var fast så började han äta hö istället.
Vi har tränat och tränat (Läs nött och nött, för vi har egentligen inte gjort nåt annat än bara gått in och ur, in och ur...) och nu går han rätt in och står kvar, men det är ju lättare att träna en häst som inte är stressad eller rädd.
Jag skulle om hästen tycker det är obehagligt med mellanväggen som sagt öva att lasta när den redan är på plats, just för att den inte ska flyttas sen. Har läst någonstans att om hästen märker att man stänger in den ännu mer när den redan varit duktig och gått in i transporten blir det ett stressmoment för den. Kommer inte ihåg vart jag läste det och den teorin har säkert inga grunder men det verkar ju ändå lite logiskt.
Vad händer när hästen märker att ni stängt bakom den? Eller har ni inte provat det?
Min häst var sån när vi just köpt honom, han gick lugnt rätt in i transporten för att sen kasta sig ut efter en sekund.
När vi skulle iväg nånstans och han höll på så så kastade vi helt enkelt igen bommen bakom honom så han inte kom ut :S när han märkte att han var fast så började han äta hö istället.
Vi har tränat och tränat (Läs nött och nött, för vi har egentligen inte gjort nåt annat än bara gått in och ur, in och ur...) och nu går han rätt in och står kvar, men det är ju lättare att träna en häst som inte är stressad eller rädd.
![](http://cdn08.dayviews.com/111/_u2/_u3/_u1/_u6/_u8/_u4/u2316841/1387217716_m_1.jpg)
MaddeModell
Fri 29 Mar 2013 11:32
hon bryr sig inte så fort man har fått på bakbommen så hon känner den :) hon står helt stilla och äter sitt hö ^^
nej hon är nog inte ett dugg stessad utan mer envis! men håller med dig helt! kanske är bra att låta mellanväggen vara kvar på sin plats! :)
hon vet bara att om hon går in och tar en tugga så kan hon gå ut sen igen! men hon tar det lugnt sen när man öppnar bakluckan osv.. kastar sig inte ut :) det är bara dedär just att när hon ska in så går hon in precis aningen så att man inte kan få på bakbommen eller så går hon in och direkt lugnt ut igen x) sen tar det en himla tid att få in henne igen..
nej hon är nog inte ett dugg stessad utan mer envis! men håller med dig helt! kanske är bra att låta mellanväggen vara kvar på sin plats! :)
hon vet bara att om hon går in och tar en tugga så kan hon gå ut sen igen! men hon tar det lugnt sen när man öppnar bakluckan osv.. kastar sig inte ut :) det är bara dedär just att när hon ska in så går hon in precis aningen så att man inte kan få på bakbommen eller så går hon in och direkt lugnt ut igen x) sen tar det en himla tid att få in henne igen..
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Fri 29 Mar 2013 11:37
Aha, då är det ju ungefär samma som vi hade ändå.. Man kan bli galen för mindre :P Men vi har bara berömt mycket när han väl står kvar när vi har tränat. Det blir nog bättre o bättre ju mer man åker, så var (och är) det för oss iallafall. När dom väl har fattat att dom kommer hem igen går det bra ;)
Cezzyh
Fri 29 Mar 2013 10:26
tips : alla hästar tycker inte om mellanväggen, en del vill ha ed en del utan =) men det e ju bra o hästen kan stå med den ifall man vill ha två hästar med sig, men jag skulle skita i den nu i början =) samma sak med linor, om du måste använda sån så e det bra att ta bort de sen när hästen går i,, händer så lätt olyckor med dem =) jag skulle göra så att när hästen går upp på rampen så skulle jag baka den (lite som Tobbe Larsson gör) =)xd Lycka till
![](http://cdn08.dayviews.com/111/_u2/_u3/_u1/_u6/_u8/_u4/u2316841/1387217716_m_1.jpg)
MaddeModell
Fri 29 Mar 2013 10:32
jag brukar mer ha linor för att vara ett stöd om hästen skulle gå åt sidan :).. jo jag vet! vi hade en häst som inte kunde åka med mellanvägg! men det är är farligt utan mellanväggen för min häst är att hon har inget att stötta sig emot och kan lätt trilla just bara av den anledningen. sen så finns det ingen bakbom och hästen kan då slänga sig ur transporten när man öppnar baklämmen! x) därför vill jag gärna vänja henne vid mellanväggen! :) hon åkte med mellanvägg från göteborg och hem till oss.. men hon stod lite bredare med bak bara!. så man satte mellanväggen i ett hål längre åt sidan. men de var inte min transport. men bara känslan att hon ska vänja sig vid att den rör henne..själva mellanväggen störde inte henne när den väl var där! det var mer när man satte fast den och den kanske rörde hennes ena bakben lite så blev hon rädd! :/
30 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/513632110/