Saturday 1 June 2013 photo 2/7
|
ja :) hon behöver gå upp ca 150-200 kg till :D sen kan jag nog börja rida henne igen ^^
hur länge brukar ni ge era hästar "sommarlov"/Sommar vila? :) eller ni kanske inte ger om någon vila alls? :) jag brukar ge mina 2 veckor till en månad ungefär :)
nu blir det nog mer vila för denna hästen jag har nu eftersom att hon växer och dessutom behöver lägga på sig lite vikt så jag kan inte rida så mycket ändå. Men i vanliga fall så brukar jag ge mina hästar 2 veckor till 1 månad på sommaren! så dom kan gå och mysa och äta sig tjocka på gräset ^^
Annons
Geo tag
Camera info
Camera Iphone 5
Focal length 4 mm
Aperture f/2.4
Shutter 1/2200 s
ISO 50
Comment the photo
Anonymous
Wed 5 Jun 2013 00:16
Vila? Aldrig i hela mitt liv! Tjena mittbena..
Varför ge hästen vila?
Rids de 7 dagar i veckan 50 minuter så har de 23 timmar och 10 minuter at vila sig på varje dag...
Varför ge hästen vila?
Rids de 7 dagar i veckan 50 minuter så har de 23 timmar och 10 minuter at vila sig på varje dag...
Anonymous
Wed 19 Jun 2013 16:47
Alla hästar kanske inte behöver vila men de förtjänar om inte annat att gotta sig lite mera och få lite lov under sommaren precis som vi människor, dessutom blir de slutare när det är varmt och det blir också jobbigare för dem att arbeta, så nog bör de få lite extra vila :)
Anonymous
Wed 19 Jun 2013 19:29
De har fortfarande 23 timmar att vila på, och i vårt ridhus har vi ca 15 grader året om :) skulle aldrig i livet ge tävlingshästarna vila, kanske kanske kanske en tag med longering 30 minuter som "vila" men aldrig utan att de arbetat en dag... :) alla är olika :)
Anonymous
Wed 19 Jun 2013 19:32
Det är i min åsikt väldigt hårt mot dem och oerhört själviskt, men som du säger, alla är olika. :)
Anonymous
Wed 19 Jun 2013 19:43
Får jag fråga varför du tycker så? :) självklart har alla en egen åsikt :)
Anonymous
Sun 2 Jun 2013 22:21
Tycker hon ser ut att ha tagit sig bra i hullet =).
På sommaren brukar vi inte ge sommarvila utan de får ju klart gå på bete någon vecka men ändå motioneras.
Min systers häst blir som en ballong så hon måste motioneras 6 dagar i veckan om hon går på gräs.
Låter hästarna få vila på vintern istället när det inte är tävlingar=)
Min egen har dock en riktig semester nu, ska bli betäckt=)
På sommaren brukar vi inte ge sommarvila utan de får ju klart gå på bete någon vecka men ändå motioneras.
Min systers häst blir som en ballong så hon måste motioneras 6 dagar i veckan om hon går på gräs.
Låter hästarna få vila på vintern istället när det inte är tävlingar=)
Min egen har dock en riktig semester nu, ska bli betäckt=)
Anonymous
Sun 2 Jun 2013 17:03
Låter inte min vila på sommaren, måste göra av med socker och allt de får i sig så de inte får fång eller något :) låter hellre min vila på vintern
KamakuraSimb
Sun 2 Jun 2013 14:21
Jag ger inte min häst vila alls. Det tar ett tag för henne att förstå att hon har ledigt och sen tar det ett tag att få igång henne igen så skulle hon få vila två månader skulle hon ändå bara springa runt och må dåligt en månad och sen skulle hon trotsa när det var dags att sätta igång igen. Så var hon skadad och stod ett halvår förra året så hon fick lite ofrivillig vbila då så nu kör jag på
MaddeModell
Sun 2 Jun 2013 15:39
ahaa! Lite ovanligt ändå ^^.. Men kanske inte så konstigt egentligen. Jag tror ofta att min häst ska bli knäpp och galen när hon vilar men hon är nästan piggare och busigare när hon är igång x)
Cruella-de-vil1
Sun 2 Jun 2013 00:18
150-200 kg, de är en fjärdedel av vad den väger nu, den kommer bli smällfet och få ledproblem isf
Cruella-de-vil1
Sun 2 Jun 2013 08:55
Ja men jag kan med ögonmått utan tvekan av göra att hon ligger på ca 500-550 kg.
MaddeModell
Sun 2 Jun 2013 10:21
vill få upp henne till 500-550 det hade varit lagom för henne.. då har hon även tillräckligt att bygga muskler av. Men om inget annat så tycker inte jag att du ska lägga dig i min häst alls faktiskt. det var inte det jag frågade om i texten
Cruella-de-vil1
Sun 2 Jun 2013 10:57
Har du vägt henne på riktigt? För hon är bra mkt kraftigare än min häst på 430 i kroppen och jag vill inte ha ett kg till på min
Anonymous
Sat 1 Jun 2013 23:59
200 kg?! Herregud, då kommer hon ju rulla fram...:P
Våra tävlas sommartid (såtillvida att de är friska) så de har sarare sin viloperiod vintertid. De går som mest mellan februari och oktober, och sedan kan de tas ned i träning. Ställer aldrig av dem helt och hållet, men det räcker ju med lite luffs och annat småjobb när de rids som minst. På vintern när underlaget är så räligt är det dessutom svårt att få ihop tiden under de ljusa timmarna för ridning och dessutom svårt att rida då vi ofta har ren blankis här. Så bättre att ställa av lite då.
Men som sagt, det beror ju på hur man rider och vad man gör. För vår del och för distanstävlingarnas skull så vilas det inte under sommaren. Tror ingen distansare lägger upp det så.
Våra tävlas sommartid (såtillvida att de är friska) så de har sarare sin viloperiod vintertid. De går som mest mellan februari och oktober, och sedan kan de tas ned i träning. Ställer aldrig av dem helt och hållet, men det räcker ju med lite luffs och annat småjobb när de rids som minst. På vintern när underlaget är så räligt är det dessutom svårt att få ihop tiden under de ljusa timmarna för ridning och dessutom svårt att rida då vi ofta har ren blankis här. Så bättre att ställa av lite då.
Men som sagt, det beror ju på hur man rider och vad man gör. För vår del och för distanstävlingarnas skull så vilas det inte under sommaren. Tror ingen distansare lägger upp det så.
Anonymous
Sun 2 Jun 2013 17:12
Ja, alltså vad jag tror att många reagerade på vad gäller vikten är nog att 200 kg är det man brukar räkna med att en vansinnigt vanvårdad och utmärglad häst av normalstor modell brukar behöva gå upp;) Din dam må vara lite tunn, men några 200 kg får nog inte plats på henne skulle jag säga:P
När min egen blev allvarligt sjuk och tappade allt vad vätska och muskelmassa så kunde man räkna revbenen, se ryggradens topp och korsets översta utskott stack ut. Han såg ut som ett litet biaffrabarn rent ut sagt:P Ändå var det bara runt 60 kg han hade tappat. Nu ligger hans normalvikt på ca 380 kg så han är ju mindre än din, så man får ta det i beräkning. Men som sagt - tror mest att det är antalet kg som du nämnde som folk reagerade över. Skulle du väga damen så skulle jag gissa på att du kommer bli nöjd med hennes utseende innan det att hon på vågen gått upp 200 kg. Viktband ska man inte riktigt lite på.
Är det en ung häst? Vet själv en ung fröken som jag tränade lite under en period. Hon var så hiskeligt tunn och ville liksom inte lägga på sig trots fint bete och tjocka hagkompisar. Men så en vacker dag så verkade hon "växt klart" vid 6 års ålder och började plana ut och se fin ut igen. Får hoppas att det vänder för din fröken med:)
Jag skulle gissa på det ja. De flesta grenar har väl sin högsäsong sommartid, så då gör man nog mer på det sättet. Vet däremot en del bekanta som ställer av sina hobbyhästar på sommaren och själv tar semester och på så vis kan släppa både jobb och ridande:)
När min egen blev allvarligt sjuk och tappade allt vad vätska och muskelmassa så kunde man räkna revbenen, se ryggradens topp och korsets översta utskott stack ut. Han såg ut som ett litet biaffrabarn rent ut sagt:P Ändå var det bara runt 60 kg han hade tappat. Nu ligger hans normalvikt på ca 380 kg så han är ju mindre än din, så man får ta det i beräkning. Men som sagt - tror mest att det är antalet kg som du nämnde som folk reagerade över. Skulle du väga damen så skulle jag gissa på att du kommer bli nöjd med hennes utseende innan det att hon på vågen gått upp 200 kg. Viktband ska man inte riktigt lite på.
Är det en ung häst? Vet själv en ung fröken som jag tränade lite under en period. Hon var så hiskeligt tunn och ville liksom inte lägga på sig trots fint bete och tjocka hagkompisar. Men så en vacker dag så verkade hon "växt klart" vid 6 års ålder och började plana ut och se fin ut igen. Får hoppas att det vänder för din fröken med:)
Jag skulle gissa på det ja. De flesta grenar har väl sin högsäsong sommartid, så då gör man nog mer på det sättet. Vet däremot en del bekanta som ställer av sina hobbyhästar på sommaren och själv tar semester och på så vis kan släppa både jobb och ridande:)
MaddeModell
Sun 2 Jun 2013 18:33
Ja hon växer hon är bara 4. Så veterinären tror att hon är inne i en växtperiod och behöver tid på sig. Och att jag ska vara lugn för hon har bara vilat i två veckor och man hinner inte se att hästen har gått upp speciellt mycket på bara två veckor. Men jag ska inte rida i alla fall. Jag tror hon kommer att ta sig på betet också rider man försiktigt. Ja så som du berättar om din så såg min ut nästan när jag köpte henne.. Korset stod rätt upp och revbenen syntes jätte tydligt. Nu är det bättre. MEN! Man kan fortfarande se revbenen speciellt om hon rör på sig..speciellt kanske när hon vänder på sig. Men står hon stilla som på bilden så syns det inte. :( är som sagt jätte orolig, jag vill ju inte att min häst ska må dåligt och vara någon anorektiker. Men hon äter som vanligt och är pigg och glad så jag tror det kommer lösa sig :)
Anonymous
Sun 2 Jun 2013 19:41
Att man kan skymta revbenen är faktiskt inte så himla farligt:) Tittar du på vilda hästar så som de ser ut när de får "leva fritt" så är de ganska sega och tunna.. Hästen är inte byggd för att vara såpass fet som många av våra tamhästar är idag. Tittade lite på dina bilder och tycker inte att du ska oroa dig för mycket:) Med bete och tid så lägger hon nog på sig ska du se!
Hästar som tränas hårt (sprinters och långdistans) har dessutom en ganska låg andel underhudsfett, men är otroligt friska och fina trots det. Häs har du hur distanskusar på hög nivå ofta ser ut: http://dayviews.com/pauline89/album/316027/505368224/
Så som sagt, det är jättebra att du försöker så upp henne i vikt, men det är ju verkligen inte livshotande så som hon ser ut nu. Är hon parasitfri och veterinär och foderrådgivare sett över henne så är det säkert inte mer fara än att det inte ser så estetiskt tilltalande ut:)
Hästar som tränas hårt (sprinters och långdistans) har dessutom en ganska låg andel underhudsfett, men är otroligt friska och fina trots det. Häs har du hur distanskusar på hög nivå ofta ser ut: http://dayviews.com/pauline89/album/316027/505368224/
Så som sagt, det är jättebra att du försöker så upp henne i vikt, men det är ju verkligen inte livshotande så som hon ser ut nu. Är hon parasitfri och veterinär och foderrådgivare sett över henne så är det säkert inte mer fara än att det inte ser så estetiskt tilltalande ut:)
MaddeModell
Sun 2 Jun 2013 19:53
ja du kan nog ha rätt ändå. tittade lite på bilderna. det är ju faktiskt så att precis som vi människor så kan den ena vara byggd så , så att den kan äta hur många chips påsar som helst utan att gå upp några direka kilon och vara super smal och må bra ändå. eller så finns det andra som kanske inte kan äta lika många för dom går så snabbt upp i vikt. Så är det nog med hästar också. Hon har kanske de där "tunnare" anlaget. Mamman är väldigt tunn.. Men pappan är ganska så Maffig. dom flesta från moderns sida är ädla modeller.
Ska börja skritta henne snart. Det kan ju inte vara så farligt?. Också släpps dom nu snart. efter att ägarna har tagit sitt hö. och då tror jag allt kommer att ordna sig :)
Ska börja skritta henne snart. Det kan ju inte vara så farligt?. Också släpps dom nu snart. efter att ägarna har tagit sitt hö. och då tror jag allt kommer att ordna sig :)
DelaMotte
Sat 1 Jun 2013 21:50
En vecka ledigt och sen en dag i veckan beroende på var jag hittar på :) men de vilar hela vintern för vi har bara paddock :3
AlexanaForever
Sat 1 Jun 2013 14:54
mina rids hela sommaren, förutom den ena :) Vilan får dem på vintern, har inget ridhus o de blir alltid glashalt :P
MaddeModell
Sat 1 Jun 2013 16:33
aah! Men så är det för mig med. vi har ju ridhus men om man inte skyndar sig mycket och det snöar ute så kommer man aldrig därifrån. så dom värsta månaderna blir det mycket vila också! :)
AlexanaForever
Sat 1 Jun 2013 16:34
ja kan tänka mig det, haha :) Inte så kul att rida på vintern heller haha!
osnebarn
Sat 1 Jun 2013 14:28
Våra hästar har bara vintervila 2 veckor annars går dom ganska hårt nu på sommaren då de är tävlings säsong :) dom tävlas i princip en gång i månaden var (i distansritt) så dom går på bete men tränas hårt ;)
elverpigen
Sat 1 Jun 2013 14:04
min häst fick i princip 2-3 månaders sommarlov förra året där jag bara red väldigt lätt, om något, eftersom jag var sjuk flera månader. I år kommer han på sin höjd ha en vecka, från att han kommer hem tills jag tar studenten. de som fölar får nån månads vila,mer eller mindre beroende på hur de verkar. unghästarna har ingen planerad vila utan får det om det känns som det behövs.
isvindar
Sat 1 Jun 2013 13:53
Jag tycker den är lagom i hullet. Jag skulle inte låta den gå upp ett enda kilo.
isvindar
Sun 2 Jun 2013 16:31
HAhah, jadu, på bilden så ser det inte ut som att den är alls så smal. Inte så mkt som du överdriver. Så det är nog du som ska läsa på ;)
MaddeModell
Sun 2 Jun 2013 16:34
nej inte på denna bilden :P här ser hon helt perfekt ut.. kanske något lätt kilo till upp bara... Men hon är jätte tunn om man träffar henne.. Därför har jag ju veterinär in i bilden.. annars hade jag ju inte haft det
Anonymous
Sat 1 Jun 2013 13:35
150-200 kg känns väldigt överflödigt...
Anonymous
Sat 1 Jun 2013 13:35
Eller aha, 150-200 kg fett+muskler. Jo, det känns rimligt. Ingen undernärd häst vad jag kan se på bilden, men skulle se jämnare ut med mer muskelmassa.
MaddeModell
Sat 1 Jun 2013 13:40
ja. Precis. Men hon är lite för tunn , Man kan se revbenen ibland när hon vänder på sig tillexempel vilket fick mig väldigt orolig x).. Kontaktade veterinär och dom tyckte att jag skulle vänta med att rida. Hon kan ju vara inne i en växt period och därför gå ner lite i vikt. Och hon behöver lite "massa" så att hon har något att bygga muskler av :). hon kommer nog bli fin med lite mer rumpa och rygg! :)
Anonymous
Sat 1 Jun 2013 15:13
Fast är hon pigg och glad skulle jag inte se det negativt direkt. Hon blir rundare med hjälp av musklerna. Starkare och hållbarare med. Fett behöver hon knappt mer, kan jag tycka bedöma.
MaddeModell
Sat 1 Jun 2013 16:29
den hästen är jätte pigg! och mer än glad. Just denna bilden hade jag ren tur med :P Men hon är JÄtte tunn alltså så pass tunn så att det kan bli riktigt farligt för hennes hälsa om man inte hade upptäckt det i tid. SÅ vi dröser i henne mat nu :) Masssssa gräs och hö!. så nu verkar hon bli bättre men långt ifrån bra. som sagt är jätte orolig för hennes hälsa för man ser ALLA revbenen på henne när hon rör sig :( usch! blir lika ledsen varje gång. Men just denna bilden var ren tur ^^ Ville försöka ha någon bild där hon inte ser anorektisk ut. Har pratat med foderexpert men dom vet inte riktigt vad det kan vara eftersom att jag ger ett väldigt bra foder. Och veterinären säger att jag ska avvakta och inte rida och fortsätta att ge henne rätt mat. har även tagit träckprov.. allt allt allt... Men som sagt , sen jag började låta henne vila och hon har fått en mer korekt samman satt foderstat så har hon ökat i vikt :) Men är ändå orolig :( Köpte henne i höstas förra året. Sen har hon gått upp i vikt av allt gräs hon får. Men Veteinären säger att man kan knappt se något på två veckor. så jag ska vänta minst en månad innan jag kan se om det har hänt något.
AAVSkUM
Sat 1 Jun 2013 13:28
Varför ska hon gå upp? Hon är ju jättefin i hullet, det är ju bara musklerna som fattas.
MaddeModell
Sat 1 Jun 2013 13:37
jag vet :P de är därför hon ser ut som hon gör!. hon kommer gå på bete men hon kommer ridas ändå. men så gör jag med alla mina hästar :P. Men om hon inte har fett på kroppen så har jag inget att bygga muskler av. Jag kan inte bygga muskler på henne förens hon har något att ta utav. så jag får vänta :) Har pratat med Veterinär redan :). Vi ska avvakta och se om hon går upp i vikt. Dom säger att hon kan vara lite tunn för att hon är så ung och växer så mycket också. så det tar så mycket av kroppen. Och växer hon kan man inte rida. Då måste dom stå, annars går dom i sönder när dom är vuxna. svårt allt sånt där x)
AAVSkUM
Sat 1 Jun 2013 13:39
Ja, är hon ung så är nog det anledning till varför hon är så tunn! Men hon ser ju ganska fint musklad ut och ser ju fin ut i hullet. :o Haha ja, krångligt med unghästar!
MaddeModell
Sat 1 Jun 2013 13:34
ja. Vet. tycker inte att jag ska rida än. alltså jag tycker inte att det är okej om revbenen kan synas till. Så jag kontaktade vet. direkt dom tyckte ju att jag bra skulle lugna mig x) Men avvakta och inte rida så att hon får en chans.. Det kan ju vara en växtperiod hon är inne i och därför går hon ner i vikt. Lite mer rumpa och rygg och sen lite hals på det sen kommer hon nog se riktigt trevlig ut. Dock tror jag att hon aldrig kommer bli "köttbulle modellen " x).. lite sådär kraftig utan hon kommer nog alltid vara ädel och lite sport modell smal. :P Men lika bra att kontakta veterinär direkt om man blir osäker :)
MaddeModell
Sat 1 Jun 2013 13:22
hon är JÄÄÄTTTE tunn.. man kan känna revbenen jätte tydligt. och ibland när hon rör sig så kan man se dom lite. därför har jag ställt av henne :) Hon har stått två veckor nu och hon har börjat lägga på sig :) Men jag är jätte orolig när man kan se revbenen ibland.. Men tror att hon kommer gå upp som mest i vikt när hon släpps på bete :). dom är inte släppta än för stallägaren ska ta hösilage på allting först sen ska det växa upp lite till och sen ska vi släppa dom!
52 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/514613998/