Sunday 23 June 2013 photo 3/4
|
Tycker att alla ska läsa denna händelse!
http://allehanda.se/start/ornskoldsvik/1.6003944-hasten-slet-av-lages-finger-gick-till-attack-igen
Jag kan säga såhära: Min kompis har sin trav ponny i stallet brevid denna häst och när jag hade praktik med de handikapade så hjälpte de både till i ponny stallen och i vissa privat stall.
Jag har tagit ut denna hingst ett antal gånger som de sköt mitt på stallgången..
Denna häst kunde ibland små bitas osv men han var aldrig riktigt dum av sig (hingstig av sig bland ston)
När jag fick höra om detta så kunde jag inte riktigt fatta att det var just Enjoy Scott som gjorde detta :(
.
Tycker att alla ska tänka till `att en snäll häst kan vara en dum häst ` med..
Annons
Comment the photo
Anonymous
Tue 25 Jun 2013 13:48
Han förtjänade inte att dö iaf! Sjuka människor som själva borde bli avlivade.
Anonymous
Tue 25 Jun 2013 14:46
-.-
hästen fick nått fel i huvet (hjärnblödning)..gubben valde att ta bort han eftersom att han har redan orsakat att han tappade fingrarna och att en tjej ligger i koma..
och han ville inte ha en sån häst som avelshingst eler som går på travet..
jag känner både gubben och hästen och jag tror att gubben gjorde ett val i livet som han igentligen inte ville skulle hända men nu hade han inget val.
hästen fick nått fel i huvet (hjärnblödning)..gubben valde att ta bort han eftersom att han har redan orsakat att han tappade fingrarna och att en tjej ligger i koma..
och han ville inte ha en sån häst som avelshingst eler som går på travet..
jag känner både gubben och hästen och jag tror att gubben gjorde ett val i livet som han igentligen inte ville skulle hända men nu hade han inget val.
Anonymous
Tue 25 Jun 2013 15:30
Om hästen fick hjärnblödning så var det nog rätt att ta bort honom för då är det ett medicinskt fel.
Men vadå hästen fick spel sånt händer. Jag hade tagit hand om honom om jag kunde och fått honom kastrerad även om de inte hjälpt mycket. Påstår du att det är rätt att ta någons liv för att två människor blir skadade en gång? Vad jag fatta hade det inte hänt förut.
Men vadå hästen fick spel sånt händer. Jag hade tagit hand om honom om jag kunde och fått honom kastrerad även om de inte hjälpt mycket. Påstår du att det är rätt att ta någons liv för att två människor blir skadade en gång? Vad jag fatta hade det inte hänt förut.
Anonymous
Tue 25 Jun 2013 17:20
ne men folk kom inte ens in till sallet... inte bara han som ha hästar i de stallet kanske.. men men gubben valde och inget man kan göra nått åt.
MalinBalin93
Mon 24 Jun 2013 16:44
En del hästar kan ju vara som tickande bomber. Jag red ett Welshsto ett tag som bara helt plötsligt kunde få för sig att bli fullständigt livrädd och skena iväg för glatta livet ca 60m innan hon blev som vanligt igen .__.
Det hände liksom rätt sällan och helt utan anledning till det också. De avlivade henne för några år sen då hon blev värre och blev halt allt oftare :o
Det hände liksom rätt sällan och helt utan anledning till det också. De avlivade henne för några år sen då hon blev värre och blev halt allt oftare :o
MalinBalin93
Tue 25 Jun 2013 16:30
Vissa hästar är som sagt "tickande bomber" att det är något som slår slint i huvudet som en plötslig blödning eller vad det nu kan vara, så världens snällaste häst kan gå berserk.
Tyvärr inget man kan förutse oftast annat än små tecken som kan visas några veckor tidigare eller genom hela hästens liv tills den en dag bara "exploderar" :/
Tyvärr inget man kan förutse oftast annat än små tecken som kan visas några veckor tidigare eller genom hela hästens liv tills den en dag bara "exploderar" :/
BernieB
Mon 24 Jun 2013 11:08
Det var en hingst och de är fortfarande djur med hormoner osv, vet en känd travtränare som ledde ut sin gamla snälla hingst, när den helt plötsligt hoppade på tränaren så att bägge hamnade på marken, men tränaren fick tag på något och slog till hästen. Efter det betedde sig hästen som om inget hänt och var sitt snälla jag igen. Tränaren och min gamla skitduktiga lärare i djurbeteende kom fram till att hingsten kände doften av "sina" ston på tränaren och hingstens naturliga instinkter kom in.
Toti
Mon 24 Jun 2013 10:34
Eller att ägaren skulle sluta vara så stolt över att han fött upp den själv, han gjorde ju inget bra jobb direkt.
Sen är det en hingst, beter den sig på ett sett som skulle kunna åtgärdas genom kastrering, varför ha kvar den som hingst?
En häst ska inte få vara småbitig, det kan ju väldigt tydligt gå snett.
Sen är det en hingst, beter den sig på ett sett som skulle kunna åtgärdas genom kastrering, varför ha kvar den som hingst?
En häst ska inte få vara småbitig, det kan ju väldigt tydligt gå snett.
Anonymous
Mon 24 Jun 2013 11:27
det finns alltid någon häst som s¨måbitts (ridskole hästar gör oftast de)
han ville ha kvar den som avels hingst, du vet ju inte om han gjorde ett bra eler ett dåligt jobb då du inte känner gubben ens..
bara för att den va hingst å småbitts så brukar de inte alltid hjälpas att kastrera den. isåfall ska jag sätta en kula i huvet på mammas häst som små bitts ibland (och han gör de för att han inte vill att man ska stå framför han när man gosar med han)
han ville ha kvar den som avels hingst, du vet ju inte om han gjorde ett bra eler ett dåligt jobb då du inte känner gubben ens..
bara för att den va hingst å småbitts så brukar de inte alltid hjälpas att kastrera den. isåfall ska jag sätta en kula i huvet på mammas häst som små bitts ibland (och han gör de för att han inte vill att man ska stå framför han när man gosar med han)
Toti
Mon 24 Jun 2013 12:55
Det gör det fortfarande inte okej?
Han fick skjuta hästen för att den bet av honom fungret - låter inte som ett topparbete med den pållen.
Om den gör det för att den är hingstig så kan ju hormonminskningen göra något åt saken.
Varför ska man acceptera att en häst bits? Och varför gosa med hästen om den då tydligt visar att den inte vill det genom att bitas? Då ställer man väl sig inte framför och provocerar fram det?
Han fick skjuta hästen för att den bet av honom fungret - låter inte som ett topparbete med den pållen.
Om den gör det för att den är hingstig så kan ju hormonminskningen göra något åt saken.
Varför ska man acceptera att en häst bits? Och varför gosa med hästen om den då tydligt visar att den inte vill det genom att bitas? Då ställer man väl sig inte framför och provocerar fram det?
Anonymous
Mon 24 Jun 2013 12:49
ibland ställer man sig framför han utan att ens tänka efter först... (man glömmer bort)
dom sköt inte bara hästen för att han bet av fingret av gubben..
vetrinären kunde inte ens komma in till han och ge han lugnande...
en tjej (gubbens dotter) skulle ta tag i hästen med efter olyckan men hon blev atackerad å nu ligger hon i koma..
Vi ha haft 3st häst viskare till pappas häst och han gör det bara för att han inte tycker om att man står framför han och ibland för att han gillar att jävlas..
dom sköt inte bara hästen för att han bet av fingret av gubben..
vetrinären kunde inte ens komma in till han och ge han lugnande...
en tjej (gubbens dotter) skulle ta tag i hästen med efter olyckan men hon blev atackerad å nu ligger hon i koma..
Vi ha haft 3st häst viskare till pappas häst och han gör det bara för att han inte tycker om att man står framför han och ibland för att han gillar att jävlas..
Toti
Mon 24 Jun 2013 16:43
Jag har läst artikeln, det var inte just själva lillfingret som var grejjen, det var principen.
Kan inte påstå att det någonstans i vetenskapen finns bevis för att kommunikation kan ske på det viset, dock kan man ju förstå det utifrån kroppsspråk, men kan ändå inte förstå hur man tillåter en häst att jävlas, inte så man accepterar det om en människa gör det.
Kan inte påstå att det någonstans i vetenskapen finns bevis för att kommunikation kan ske på det viset, dock kan man ju förstå det utifrån kroppsspråk, men kan ändå inte förstå hur man tillåter en häst att jävlas, inte så man accepterar det om en människa gör det.
MalinLiten
Mon 24 Jun 2013 09:07
Kanske någon annan hade vart elak mot honom innan gubben tog hand om hästen. Han kan gjort en liknade rörelse och "tryckt på igång knappen"? Någon kanske hade vart elak i hagen?
Eller så som alla säger det slog slint?
Men sen finns det inte bara "snälla" hingstar. Har en fjording hingst nu som älskar att vara nära, kramas, arbeta och pussas. Inte likt en hingst?
Men min mamma har stor erfarenhet av dom och när jag var mindre köpte hon en annan fjording hingst. Hon kastreras direkt då han bokstavligen var "elak". Han sparkade om det inte blev som han ville, han kunde bitas och blev han rädd eller skulle skena iväg när du ledde honom så hoppa han på dig innan han stack (en häst ska hoppa ifrån dig, inte på) det var något fel i huvudet och de hjälpte inte me kastrering.
Vissa hästar ska man helt enkelt inte avla vidare på. Fjordingens pappa (tror jag det var) är också en häst som alltid hoppar på dig. Springer över dig om den ska iväg osv. Tyvärr en "elak" häst med något fel i huvudet.
Kanske vart något sådan släkting i travaren? Allt behöver inte inte komma fram i hästens födsel?
Eller så som alla säger det slog slint?
Men sen finns det inte bara "snälla" hingstar. Har en fjording hingst nu som älskar att vara nära, kramas, arbeta och pussas. Inte likt en hingst?
Men min mamma har stor erfarenhet av dom och när jag var mindre köpte hon en annan fjording hingst. Hon kastreras direkt då han bokstavligen var "elak". Han sparkade om det inte blev som han ville, han kunde bitas och blev han rädd eller skulle skena iväg när du ledde honom så hoppa han på dig innan han stack (en häst ska hoppa ifrån dig, inte på) det var något fel i huvudet och de hjälpte inte me kastrering.
Vissa hästar ska man helt enkelt inte avla vidare på. Fjordingens pappa (tror jag det var) är också en häst som alltid hoppar på dig. Springer över dig om den ska iväg osv. Tyvärr en "elak" häst med något fel i huvudet.
Kanske vart något sådan släkting i travaren? Allt behöver inte inte komma fram i hästens födsel?
Anonymous
Mon 24 Jun 2013 09:47
han har fött upp hästen själv, och de var bara han den morgonen då han fixade hästen.
alla stallen som finns på den travbanan är aldrig dum mot varandra, de hjälper varandra.
han hade både mamman och pappan till hästen som dog, och dom hade aldrig varit elak men.
nått hände när de gick av travbanan ialafall
jo jag vet. men liksom de konstigaste var att han var inte så före träningen, han blev så när han kom in till stallet :/ de e tragiskt :/
de ska göra en rönken över huvudet för att se om det inte var nått med hjärnan :/
alla stallen som finns på den travbanan är aldrig dum mot varandra, de hjälper varandra.
han hade både mamman och pappan till hästen som dog, och dom hade aldrig varit elak men.
nått hände när de gick av travbanan ialafall
jo jag vet. men liksom de konstigaste var att han var inte så före träningen, han blev så när han kom in till stallet :/ de e tragiskt :/
de ska göra en rönken över huvudet för att se om det inte var nått med hjärnan :/
MalinLiten
Mon 24 Jun 2013 14:12
Hm.. Kanske ligger längre val i släkten? Känner du honom? Vad tror du är orsaken? :)
Anonymous
Mon 24 Jun 2013 20:38
han har alltid haft snälla hästar. både hingstar, ston å valacker.
ja jag kännde gubben, tog in och ut den hingsten som de fick döda.
häst fick för sig nått som han inte tyckte om i stallet typ..
ja jag kännde gubben, tog in och ut den hingsten som de fick döda.
häst fick för sig nått som han inte tyckte om i stallet typ..
Sassssan
Mon 24 Jun 2013 06:40
Jag tror på att något slog slint hos hästen. Som de flesta säger det är inga rovdjur utan flyktdjur men kan den inte fly så slåss den! Tror inte heller att människan gjorde något fel, han hade haft hingsten i 7 år och hade inte vart några problem tidigare vad jag kunde förstå. Och tror inte de hade satt en bråkig/jobbig hingst där det kan gå barn utan att varna om det. Och detta pratet om att travmänniskor skulle behandla sina hästar sämre tror jag inte på, det finns skit inom alla hästgrenar.
Anonymous
Mon 24 Jun 2013 09:48
jo jag vet. men liksom de konstigaste var att han var inte så före träningen, han blev så när han kom in till stallet :/ de e tragiskt :/
de ska göra en rönken över huvudet för att se om det inte var nått med hjärnan :/
de ska göra en rönken över huvudet för att se om det inte var nått med hjärnan :/
Sassssan
Mon 24 Jun 2013 12:06
Ta det inte som att jag säger emot dig, jag säger bara vad jag tror :) det kan gå fel väldigt fort, det kan ha hänt bara någon minut innan han skulle ta av huvudlaget. Det är en hemsk händelse.
Anonymous
Mon 24 Jun 2013 13:01
m.
eftersomn att jag både kände gubben och hästen så vet jag hur hästen är som.
eftersomn att jag både kände gubben och hästen så vet jag hur hästen är som.
Anonymous
Mon 24 Jun 2013 01:55
Jag tror också att något brast för hästen. Det kan vara som hon skrev här under- ett blodkärl i hjärnan, vad som helst. Sen måste man alltid tänka på att det kan slå över för en hingst utan att nåt i hjärnan 'går sönder'. Ingen häst är dum- men det kan slå slint. Tyvärr. Och då har det ingenting med människan att göra.
Anonymous
Mon 24 Jun 2013 09:59
jo jag vet. men liksom de konstigaste var att han var inte så före träningen, han blev så när han kom in till stallet :/ de e tragiskt :/
de ska göra en rönken över huvudet för att se om det inte var nått med hjärnan :/
de ska göra en rönken över huvudet för att se om det inte var nått med hjärnan :/
Anonymous
Mon 24 Jun 2013 00:20
Jag tror att något 'brast' i hjärnan, en häst är liksom inget djur som attackerar en människa på det sättet. Om ett blodkärl i hjärnan brister kan djuret (i detta fall hästen) reagera hur som helst, det kan bli aggressivt, skygg osv.
Jag tror inte att det var för att hästen var en hingst, och inte heller att människan hade dålig hästhållning då de flesta travmänniskor behandlar sina hästar otroligt bra^^
Jag tror inte att det var för att hästen var en hingst, och inte heller att människan hade dålig hästhållning då de flesta travmänniskor behandlar sina hästar otroligt bra^^
Anonymous
Mon 24 Jun 2013 09:49
jo jag vet. de ska göra en rönken över huvudet för att se om det inte var nått med hjärnan :/
de e fortfarande tragiskt :/
de e fortfarande tragiskt :/
Anonymous
Mon 24 Jun 2013 10:19
Ja, så hemskt att hästen helt plötsligt går till attack :/
madde1997
Mon 24 Jun 2013 00:12
Tycker så enormt synd om hästen! Jag kan inte förstå hur man kan få en häst att göra så mot en människa.
Anonymous
Mon 24 Jun 2013 10:01
jo jag vet. han fick nått fel i huvudet...
de ska göra en rönken över huvudet för att se om det inte var nått med hjärnan :/
de e fortfarande tragiskt :/
de ska göra en rönken över huvudet för att se om det inte var nått med hjärnan :/
de e fortfarande tragiskt :/
KamakuraSimb
Sun 23 Jun 2013 23:50
Hästar är ju inte rovdjur så den gav sig ju inte på människorna på det sättet artikeln pekar på. Den måste ju känt sig tryckt eller hotad
Anonymous
Mon 24 Jun 2013 09:51
jo jag vet. men den fick fel i huvudet..
de ska göra en rönken över huvudet för att se om det inte var nått med hjärnan :/
de e fortfarande tragiskt :/
de ska göra en rönken över huvudet för att se om det inte var nått med hjärnan :/
de e fortfarande tragiskt :/
AlexanaForever
Sun 23 Jun 2013 23:41
Orkar inte att alla ska skylla på att de va en hingst heller? Hingstar kan vara otroligt snälla. Jag vet en hingst som går som barnponny med 2 andra valacker i hagen...
Anonymous
Mon 24 Jun 2013 09:51
aha men den fick fel i huvudet..
de ska göra en rönken över huvudet för att se om det inte var nått med hjärnan :/
de e fortfarande tragiskt :/
de ska göra en rönken över huvudet för att se om det inte var nått med hjärnan :/
de e fortfarande tragiskt :/
Anonymous
Sun 23 Jun 2013 23:40
Nu är ju händelsen redan gjord men i artikeln (om jag minns rätt) så stod det att han hade varit lite smågnabbig innan och att det troligtvis berodde på att han var hingst. En kastrering kanske hade varit något?
Anonymous
Mon 24 Jun 2013 09:54
han ville inte kastrera han för han använda han som avels hingst.
och de var en tanke som slog han när detta hände men ingen kunde komma in till stallet efter händelsen för att han atackerade. så de öppnade bara dörren så jägaren kunde komma dit å skjuta han..
tjejen som skulle ta tag i hästen (hans dotter) blev atackerad så nu ligger hon i koma.
de ville inte göra nåmera skadade
och de var en tanke som slog han när detta hände men ingen kunde komma in till stallet efter händelsen för att han atackerade. så de öppnade bara dörren så jägaren kunde komma dit å skjuta han..
tjejen som skulle ta tag i hästen (hans dotter) blev atackerad så nu ligger hon i koma.
de ville inte göra nåmera skadade
bloodgoth
Sun 23 Jun 2013 23:35
har inte läst inlägget än ( vill inte kadda pga dålig mottagning ) men det är Aldrig hästens fel, bara människornas
Anonymous
Mon 24 Jun 2013 09:55
jo jag vet. men den fick fel i huvudet..
de ska göra en rönken över huvudet för att se om det inte var nått med hjärnan :/
och han var inte såhära innan han for ut och körde. nått hände när de gick in i stallet..
de e fortfarande tragiskt :/
ibland kan man inte alltid skylla på människorna
de ska göra en rönken över huvudet för att se om det inte var nått med hjärnan :/
och han var inte såhära innan han for ut och körde. nått hände när de gick in i stallet..
de e fortfarande tragiskt :/
ibland kan man inte alltid skylla på människorna
bloodgoth
Mon 24 Jun 2013 10:07
nej, det är hemskt, men det är aldrig hästens fel, den här gångeb var det kanske ingens "fel" :/
Evelina Olsson
Sun 23 Jun 2013 23:35
Fanns säkert en anledning till att hingsten gjorde som den gjorde. Tråkigt att sådant händer. Undrar vad det var som triggade igång det. Måste ju varit något.. Jag tror inte att han var en "snäll häst" som blev en "dum häst". En häst är inte snäll eller dum, en häst är en häst och de flesta fungerar faktiskt ungefär lika. Sedan finns det såklart individer som behöver behandlas olika. Men principen är densamma, en häst är en häst. Varken snäll eller dum. Lite OT blev det men ah. Tråkigt i alla fall att sådant händer.
Anonymous
Mon 24 Jun 2013 10:07
jo jag vet. men den fick fel i huvudet..
de ska göra en rönken över huvudet för att se om det inte var nått med hjärnan :/
de e fortfarande tragiskt :/
de ska göra en rönken över huvudet för att se om det inte var nått med hjärnan :/
de e fortfarande tragiskt :/
Anonymous
Sun 23 Jun 2013 23:33
Tycker snarare att människorna bör tänka om kring sin hästhållning. En individ, alltså en häst som i det här fallet, blir vad man gör den till. Det samma gäller hundar och övriga djur som människor. Aldrig är det djurens fel till deras beteende.
Anonymous
Wed 26 Jun 2013 00:41
Precis. Nu börjar du förstå hur jag ifrågasätter saken.
Anonymous
Wed 26 Jun 2013 17:08
Eftersom att dr ha fått reda på nuxatt hästen fickxen blodpropp så gjorde han ett bra val faktist
58 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/514952740/