Friday 19 July 2013 photo 2/2
|
Min nya häst Ai-chan 2 årig paint/nordsvensk <3
Ni som rider in era unghästar när börjar ni med att sitta på dem ?
Jag har tänkt hänga på och "rida" Ai-chan i skritt och trav i november för att sedan låta henne smälta allt över vintern och ta upp inridningen igen i februari-mars :D
Annons
Camera info
Camera NIKON D7000
Focal length 102 mm
Aperture f/4.5
Shutter 1/3200 s
ISO 800
Comment the photo
Pennan96
Wed 31 Jul 2013 15:12
vår femåring har mest blivit sutten på ridit ut några rundor. Han är inte helt inriden ännu. Men det kommer väl :) Han har ju fortfarande några år kvar att växa innan han e helt färdigvuxen, så jag hoppas att han biffar till sig lite :) Hen e fjording/morgan :D
Asfaloth
Sun 28 Jul 2013 18:19
När kroppen ser färdig ut och man kan kontrollera dem från marken, och de är ordentligt miljötränade :)
minihingstar
Sun 28 Jul 2013 21:58
Hon är väldigt jämn och fin i kroppen, förutom att hon saknar ryggmuskler, men de kommer. Vi håller på med parelli och tänkt att först ska vi klara level 1 inan vi ger oss på inridningen just för att förtroende och och signaler ska funka från marken först :)
Asfaloth
Sun 28 Jul 2013 22:25
Muskler kommer ju med träning så det har jag överseende med ;) man kan väl säga att jag börjar sitta när hästens kropp är redo att träna för att bygga upp de musklerna :) tycker du låter som en vettig hästmänniska!
Wagneforsan
Mon 22 Jul 2013 16:34
Börja med att hänga lite lätt så han vänjer sig vid att det blir lite tyngre. Ha en pall att stå på och en till att hålla i hästen. Sitt inte upp det första du gör, det kan bli riktigt farligt.
Skulle aldrig aldrig aldrig sitta på en tvååring. :)
❤
Sat 20 Jul 2013 23:19
Jag började skritta kravlöst på min unghäst då hon var 2 år och 10 månader. Sen red jag kravlöst på henne i skritt och trav tills hon blev 3 år och 3 månader. Då började jag rid lite längre pass.. Men totalt red jag henne bara ca 30 minuter per pass så hon skulle uppleva det som kul.
vikkypedro
Sat 20 Jul 2013 17:32
Skulle aldrig sitta på en häst innan våren de är tre år. Klart man kan hänga, men aldrig sitta. Men alla är vi olika :)
SlopePrincess
Sat 20 Jul 2013 10:49
Min ponny är 3år och vi har börjat sitta in honom ordentligt först nu.
Tycker att det är på tok för tidigt att sitta på en 2-åring.
När dom är 2 så ska man ju börja vänja in dom vid sadel, träns, longera, löshoppa, tömköra (väldigt bra att tömköra, brukar hjälpa när man sedan ska börja sitta), miljöträna och bara mysa. Generellt så är dom inte alls mogna fysiskt eller psykiskt vid en ålder på 2år.
Tycker att det är på tok för tidigt att sitta på en 2-åring.
När dom är 2 så ska man ju börja vänja in dom vid sadel, träns, longera, löshoppa, tömköra (väldigt bra att tömköra, brukar hjälpa när man sedan ska börja sitta), miljöträna och bara mysa. Generellt så är dom inte alls mogna fysiskt eller psykiskt vid en ålder på 2år.
DelaMotte
Sat 20 Jul 2013 10:01
Kolla först hur säker hon är i benen, om hon har koll på sig själv och inte är klumpig. Vår unghäst reds in när hon var 4 år och dessutom kan hon fortfarande inte galopp ( riden i tre fyra månader) för att hon måste bli bättre i sin trav och få bättre balans :)
minihingstar
Sat 20 Jul 2013 10:21
Ja känns hon inte redo fysiskt och psykiskt så väntar vi. Hon är inkörd redan så har lärt sig lite med att balansera upp sig och vagn i backar och svängar vilket jag tror kommer hjälpa sedan när man väl börjar med inridningen :)
Adoette
Fri 19 Jul 2013 23:41
Tycker 3 är minimum för insittning, vid 4 kan man börja rida in. Min blev inriden vid 3-4 men blev bara riden under sommaren, så när jag tog honom som 5-åring började allt om, från skänkelhjälper till ledning. Tycker det var bra att han lärde sig mycket under någon månad och sedan vilade ett år, då hade han verkligen tid att smälta allt. Men det långa uppbrottet var kanske inte så smart satt eftersom allt försvann. Bäst att ha hästen hyfsat färdig innan 5årstrotset.
Anonymous
Fri 19 Jul 2013 23:11
Personligen skulle jag aldrig sitta på en häst innan den är åtminstone tre år gammal, kallblod som tex. nordsvenskar växer också saktare än de tunnare raserna och därför är det särskilt viktigt att inte påfresta skelettet vid för ung ålder. Det finns många hästar som rids in vid 2-2,5 års ålder och det kan såklart gå bra men jag tycker att det är alldeles för tidigt :)
minihingstar
Fri 19 Jul 2013 23:14
Får se hur hon är i kroppen då, i dag ser man inte att det är nordsvensk i henne utan hon ser ut som en paint i kroppen och dom är tidiga mot många andra raser. Men som sagt kan mycket hända då hon är ung. Men känns hon redo fysiskt och psykiskt kommer jag sitta in henne i höst/vinter men det är omöjligt att säga om det blir så eller inte.
MollyochIcaros
Sat 20 Jul 2013 00:01
Min ponny är imp. Från holland och ridskolan som importerade honom då fick reda på att han var två år yngre än vad uppfödarna hade sagt. Så han blev inriden och hoppad banor vid 2 års ålder vilket är helt sinnessjukt! Eftersom han då inte var färdigvuxen i kroppen så ser man ju det väldigt tydligt idag när han är 22 år gammal, han är kantig men det går lixom inte att fixa det nu med muskler osv. Det är helt omöjligt.. Eftersom han sett ut så i princip hela livet :(
elverpigen
Fri 19 Jul 2013 21:24
Vi har nordsvenskar, hängde lite på åringen förra året (lite = under 1 minut, max 2 ggr på hela sommaren). tvååringen satt jag på 3-4 tillfällen, första bara satt/hängde jag, andra blev jag ledd 10 m, tredje och fjärde ledde mamma oss något varv kring "banan". dessa "ridpass" har varat max ett par minuter, och är väl mest för att vi vill se hur mycket jobb vi har framför oss, vilken inställning de har. åringen accepterar inte människor och vad vi håller på med lika bra som tvååringen, som detta år (året hon fyllde 3) då jag skulle checka igen, kan skritta och trava uppsuttet och lyssnar på alla hjälper. Hon var alltså riden 10 min totalt, mer eller mindre, när hon hade ridningen "klar" för sig, medan jag har förstått att alla unghästar inte är så enkla och självgående.
Skulle nog om jag hade en häst som din, bara hantera några veckor för att se hur den verkar ta flytten och ägarbytet. när det känns som att man känner varandra tillräckligt väl, ha med minst en medhjälpare och hänga lite på hästen. Tycker din plan låter rätt ok,man behöver inte sitta länge på dem, men det är skönt att vänja dem vid ryttare osv så den biten "sitter" tidigt. så mycket enklare att lära dem hjälper om de inte tycker att människoklumpen på ryggen är det äckligaste som hänt sedan de upptäckte eltråden.;)
ett tips ba: många säger att man ska hoppa brevid hästen innan man ska upp,för att vänja dem vid att man rör sig vid sidan. Det har våra absolut inte velat vara med om. hellre att vi stått på en pall brevid, med en medhjälpare som håller ihästen, så hästen lär sig att människor kanvara lite högt upp
Skulle nog om jag hade en häst som din, bara hantera några veckor för att se hur den verkar ta flytten och ägarbytet. när det känns som att man känner varandra tillräckligt väl, ha med minst en medhjälpare och hänga lite på hästen. Tycker din plan låter rätt ok,man behöver inte sitta länge på dem, men det är skönt att vänja dem vid ryttare osv så den biten "sitter" tidigt. så mycket enklare att lära dem hjälper om de inte tycker att människoklumpen på ryggen är det äckligaste som hänt sedan de upptäckte eltråden.;)
ett tips ba: många säger att man ska hoppa brevid hästen innan man ska upp,för att vänja dem vid att man rör sig vid sidan. Det har våra absolut inte velat vara med om. hellre att vi stått på en pall brevid, med en medhjälpare som håller ihästen, så hästen lär sig att människor kanvara lite högt upp
minihingstar
Fri 19 Jul 2013 21:43
Kommer nu bara träna henne lite från marken för att få ett band mellan oss så säga :) Hon är redan inkörd så tror inte det kommer vara några problem med inridningen utan lär nog mest sitta på henne ett par minuter i korallen just för att hon ska vänja sig lite sedan smälta så allt inte kommer på en gång senare :)
AAVSkUM
Fri 19 Jul 2013 21:22
Börja när hästen känns mogen och det tycker jag oftast är mellan 3-4år. Det märks på hästen när den är redo.
minihingstar
Fri 19 Jul 2013 23:20
Är säker på att hennes rygg hade klarat en ryttare 5-6 min ett par gånger om det visar sig att hon är redo att sittas in. Jag stressar inte, inte det minsta utan vi tar det i vår takt så känns hon inte redo så väntar vi. Idag är det omöjligt att säga hur hon kommer vara om ett antal månader.
AAVSkUM
Fri 19 Jul 2013 23:35
Men, 2års ålder är fortfarande på tok för tidigt.
Menmen, du gör som du vill.
Och vill du veta varför folk och "proffs" stressar?
3årstestet.
Menmen, du gör som du vill.
Och vill du veta varför folk och "proffs" stressar?
3årstestet.
minihingstar
Fri 19 Jul 2013 23:41
Jag håller inte på med engelsk ridning, med de rider in unghästarna vid 2,5-3 års ålder inom western med utan 3 års test.
AAVSkUM
Fri 19 Jul 2013 23:43
Man ska lyssna på hästen, när den är 2 är den för ung. Så är det bara.
Libertas
Fri 19 Jul 2013 21:10
Jag har ingen erfarenhet av unghästar men hade jag ridit in en häst hade jag väntat tills den växt färdigt, runt 5-6 års åldern. Tror att man får en mycket friskare häst som håller längre om man väntar.
minihingstar
Fri 19 Jul 2013 21:29
håller inte med där, tror mer på att stärka dom medan dom är unga (inte hårt arbete) och mjuka annars kan de nog få problem när de är färdiga och stela och börja då så säga :)
Libertas
Fri 19 Jul 2013 21:49
Jo det är klart, men då tror jag mer på att stärka dem från marken så de får mjuka upp sig själva innan de får någon på ryggen. Sitter man på ej färdigväxta hästar kan de bli felväxta, svankryggade och få andra problem. Äldre hästar kan också få problem med kroppen (vanligt) men de är mer hållbara än yngre ej färdigväxta. :)
Anonymous
Fri 19 Jul 2013 20:50
jag börjar aldrig förrän tre :) då anses kroppen på hästar vara lagom byggd för det. men alla är olika
minihingstar
Fri 19 Jul 2013 21:34
hon kommer inte börja arbetas för ens hon är 3 :) Men tänkt sitta på henne några stunder (om hon har muskler för det) i höst. Kör enligt en tränare som säger att man ska trava dem första gången just för att de ska lära sig tänka fram så därför bli att jag kommer sitta på henne i trav 2-3 varv i korallen i så fall :)
Toti
Fri 19 Jul 2013 21:02
Tycker det låter rätt tidigt, med tanke på att den fortfarande växer en hel del så känns tre år verkligen som ett minimun innan man sätter sig på dem. Var med och red in en häst när hon var 4, då hade hon varit inkörd ett tag och hade fina muskler från det vilket gjorde att hon bar sig väldigt fint från början :)
minihingstar
Fri 19 Jul 2013 21:38
Hon är inkörd, kommer bara sitta på henne ett par minuter några gånger i höst (om allt känns rätt) inridningen startar när hon är 3 men vill gärna ha henne insutten innan så att det är ett moment som inte kommer vara lika nytt när man väl sätter igång :)
viilja
Fri 19 Jul 2013 20:48
Tycker din plan låter bra! Sålänge den är lugn när man longerar och inte dampar med utrustningen så kan man lugnt och försiktigt hänga och sen sitta upp. Men hänga i trav lycka till.
minihingstar
Fri 19 Jul 2013 21:35
Kommer ta det väldigt lugn så att hon hela tiden ska vara lugn och säker i situationen så det inte ska behöva bli att hon "dampar" :)
minihingstar
Fri 19 Jul 2013 21:56
nej då, har ganska stor unghäst vana och föredrar att skynda långsamt men vänja dom tidigt eller hur man kan säga :p lägger upp allt under en läng tidsplan så man tar en sak i taget och går vidare när den sitter :D
KamakuraSimb
Fri 19 Jul 2013 20:46
Jag har ingen som helst erfarenhet av att rida in unghästar men jag skulle väntat. Jag tror inte en så ung häst växt nog för att orka ha en ryttare på ryggen utan att ben och rygg får skador. Och då menar jag inte akuta skador som kommer när du börjar rida utan syftar mer på pålagringar som kan komma att ställa till problem senare i livet. Kände en häst som var hemskt svankryggig och han hade blivit så av att han hade suttits på för tidigt
minihingstar
Fri 19 Jul 2013 21:24
jag tror tvärt om att får de som unga inte använda sina muskler och belasta dom lite när de är unga och mjuka så kan de snarare få problem när de redan är färdig växta och inte blivit belastade. Menar inte för det att man ska arbeta dem hårt utan just sitta på dem 5-10 min ett par gånger i veckan :)
KamakuraSimb
Fri 19 Jul 2013 21:44
Jag tror isf snarare det är nyttigt att bygga upp deras ryggmuskler från marken innan man sitter upp :) tex med longering och tömkörning
Anonymous
Fri 19 Jul 2013 22:58
håller med. det finns sååå mycket man kan (och BÖR) göra med hästarna för att bygga och stärka deras muskler innan man sitter upp på dem.
Anonymous
Fri 19 Jul 2013 20:41
Min var inriden som 2 åring och inkörd som åring
61 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/515332103/