Wednesday 24 July 2013 photo 4/5
|
Jag har nu i sommar sökt hopphäst som man kan börja tävla med sen. MEN alla hästar jag har kollat på har det varit lite fel på.. Det har inte klickat i kemin mellan oss och det anser jag är viktigt då man köper häst och dom har inte haft den där känslan då man blir helt golvad av hur fin hästen är. Sen så har jag upptäckt att många framavlade hopphästar har ägarna glömt att lägga ner energi på dressyren med så dom springer med skallen högt och kan inte alls gå i samlad fart.. Eller så är det tvärt om. Dom är så sega att det ända jag som ryttare gör att sitta och driva och driva.. Jag känner att jag inte vill köpa en så pass dyr häst (över 35 tusen) och sen börja att lägga om träningen på den för att få en hopphäst. Då är det ju lika bra att hitta en billig häst och börja om från början. Jag har ju en unghäst som jag själv ridit/riden in så att rida in/utbilda hästar har jag gjort några år nu då jag förut också tog pollar från travet och utbildade dom.
Nu är det så att jag har hittat en häst och jag känner att han skulle verkligen kunna vara något för mig. Han är ett 9 årigt varmblod som är både riden och körd med. Men då han fortfarande tävlar lite i trav så har dom ej utbildat han i ridningen. En bekant till mig tycker verkligen inte att jag ska köpa han för enligt henne måste jag då tänka att det är MINST 3 år innan jag kan testa hoppträna/tävla han. Men jag anser att det inte alls behöver vara så. Men rätt träning kan alla hästar. Sen så kanske det visar sig att jag inte ens vill hopptävla och då har man kanske en häst som man köpt för 40 tusen och som bara då lunka runt i skogen. Då köper jag då en billigare häst och behöver inte ha dåligt samvete för att man lunkar runt i skogen med dom.
Hur skulle ni ha gjort?
Skulle ni köpa ett varmblod (eller en annan billig häst) och ha en fin hobbyhäst eller skulle ni testa köpa en dyr hopphäst?
Annons
Camera info
Camera S4
Focal length 6 mm
Aperture f/4.2
Shutter 1/470 s
ISO 50
Comment the photo
Jag skulle inte köpt ett så "gammalt" varmblod ifall jag ville satsa i ridningen, jag skulle ha köpt en unghäst. Sedan är inridning och unghöstar typ det bästa jag vet så ja, älskar dem haha :D
elverpigen
Thu 25 Jul 2013 08:42
Vad är det du vill göra? Ska du bara täcla upp till 110 kan du ju köpa precis vad som helst som är byggt i en någorlunda ridhästmodell. Jag skulle inte kallat en Storhäst över 35 för dyr någonstans. Jag skulle antingen köpt en billig och ridit till den eller väntat tills jag har råd med en "kvalitetshäst" för det tredubbla typ. Jag skulle inte köpt en varmblodstravare om jag ville hopptävla, mendå tänker jag högre klasser än 90-100.
EricaLundqvist
Thu 25 Jul 2013 00:10
Tycker du kan komma ut o titta på hästen jag rider till försäljning nu, av beskrivningen kan han falla dig i smaken :)
EricaLundqvist
Thu 25 Jul 2013 15:56
Ne vi har inte lagt ut honom än då har fortfarande gör stora framsteg hela tiden, så de känns inte lönt att lägga ut en annons som blir "gammal" på en vecka!
Men du får gärna skicka PM så kanjag berätta lite om honom!
Men du får gärna skicka PM så kanjag berätta lite om honom!
meningenutandig
Wed 24 Jul 2013 19:44
Varmblod är enligt mig den bästa rasen och man kan forma den hur man vill om det är en outbildad, om den är utbildad finns det ALLTID nått man kan träna på. Ja tycker absolut du ska köpa ett och skita i vad andra tycker. Det kommer bli DIN häst och det är ERAN framtid. Inte vill du köpa en häst bara för alla andra tycker det och du inte trivs med den? Är det inte bättre att du lyssnar på ditt hjärta? Där får du dom bästa svaren. Lycka till :)
❤
Wed 24 Jul 2013 21:02
Ja varmblod är grymt fina och jag har alltid varit svag för dom. Just för att dom är så grymt härliga att jobba med.
Adoette
Wed 24 Jul 2013 18:38
Jag skulle lätt köpt den obildade hästen. För det är ju resan tillsammans som är det fantastiska, DET är framgång. Köper man en färdig häst är det lättare att tröttna eftersom det ibland "inte finns någonting att göra", det är inte alls lika kul att vinna tävlingar och plocka rosetter när man inte är den som tränat hästen dit :)
❤
Wed 24 Jul 2013 20:48
Ja precis. Man vill ju kunna se skillnaden på vilket jobb man lagt ner på hästen. Jag vill inte bara köpa en hopphäst och hoppa den för att sen där i mellan bara ha den i hagen för att den redan kan som allt.
Omega
Wed 24 Jul 2013 16:28
Om det faktiskt är träning/tävling du är intresserad av hade jag nog lagt pengarna på en redan utbildad häst. Det tar tid att hitta, men när man väl hittar rätt så :)
3 år är kanske lite att överdriva men man kan ju inte förneka att det kommer ta mycket tid, precis som med en unghäst om du nu köper det.
3 år är kanske lite att överdriva men man kan ju inte förneka att det kommer ta mycket tid, precis som med en unghäst om du nu köper det.
Omega
Wed 24 Jul 2013 16:35
Sen det här med att du kanske tröttnar, ja det är väl risken man får ta med allt man köper - right? ;)
Nejmen om man ska ta det lite allvarligare så får du kanske försöka blicka framåt. Tror du att du kommer vara intresserad av hoppning om 2 år? Och om du köper en hopphäst (som kanske inte är så välriden utan mer som du beskriver dom) så tar det ju mer dressyr jobb och uteritter också, om du förstår hur jag menar. Bara för att du köper en häst som är inriktad eller uppfödd till hoppning betyder ju inte det att du måste hoppa den 2 ggr/veckan. Jag tror inte att du kommer ha "kastat bort" pengarna även om du köper en lite dyrare häst och så småning om kanske inte är intresserad av just hoppning.
Låter luddigt, men jag hoppas du förstår hur jag tänker :)
Nejmen om man ska ta det lite allvarligare så får du kanske försöka blicka framåt. Tror du att du kommer vara intresserad av hoppning om 2 år? Och om du köper en hopphäst (som kanske inte är så välriden utan mer som du beskriver dom) så tar det ju mer dressyr jobb och uteritter också, om du förstår hur jag menar. Bara för att du köper en häst som är inriktad eller uppfödd till hoppning betyder ju inte det att du måste hoppa den 2 ggr/veckan. Jag tror inte att du kommer ha "kastat bort" pengarna även om du köper en lite dyrare häst och så småning om kanske inte är intresserad av just hoppning.
Låter luddigt, men jag hoppas du förstår hur jag tänker :)
Anonymous
Wed 24 Jul 2013 23:36
Jag håller faktiskt med här. Men sen finns det såklart guldkorn inom den lite billigare kategorin också, och det behöver ju inte nödvändigtvis vara ett varmblod.
Jag skulle hellre vänta tills en bra häst dyker upp, än ta någon som inte känns helt bra :)
Jag skulle hellre vänta tills en bra häst dyker upp, än ta någon som inte känns helt bra :)
❤
Thu 25 Jul 2013 01:12
Jo jag tänker inte bara ta första bästa häst. jag vill att allt ska funka mellan häst och ryttare.
rlandenberg
Wed 24 Jul 2013 16:15
fast dock om du ska ha en häst som är ordentligt utbildad i både hoppningen och dressyren så kostar dom mer än 40 lax, så då hade jag köpt en häst och utbildat själv (du har ju liksom ändå erfarenheten)
❤
Wed 24 Jul 2013 20:46
Jo jag vet jag skrev bara en summa så att man vet typ vilken prisklass =)
Ja det är lättare att köpa en billigare häst och utbilda den då en att köpa en dyr och man måste utbilda om den för att det fattas saker som man vill att hästen ska ha.
Ja det är lättare att köpa en billigare häst och utbilda den då en att köpa en dyr och man måste utbilda om den för att det fattas saker som man vill att hästen ska ha.
MalinBalin93
Wed 24 Jul 2013 15:50
Jag hade nog köpt varmblodet om jag hade erfarenhet att utbilda hästar inom ridningen.
Jag tycker det låter som du redan bestämt dig men att den bekanta till dig åsikt får dig att tveka :o
Men ja det låter bättre med varmblodet om du ändå inte är säker på om du vill hopptävla eller ens avancera i det :o :)
Jag tycker det låter som du redan bestämt dig men att den bekanta till dig åsikt får dig att tveka :o
Men ja det låter bättre med varmblodet om du ändå inte är säker på om du vill hopptävla eller ens avancera i det :o :)
MalinBalin93
Wed 24 Jul 2013 16:43
Ja, en dyr häst tycker jag inte man ska behöva skola om/till, låter väldigt onödigt XD
Annars kan det inte vara intresant att ta en unghäst då?
Annars kan det inte vara intresant att ta en unghäst då?
❤
Wed 24 Jul 2013 20:45
Ja för jag tycker att köper man en dyr häst så ska allt man vill ha redan finnas i den =)
Jag har redan en unghäst på 4 år som jag själv ridit in och håller på att utbilda =)
Jag har redan en unghäst på 4 år som jag själv ridit in och håller på att utbilda =)
MalinBalin93
Wed 24 Jul 2013 22:22
nej exakt, ska den vara dyr så ska det inte finnas så mycket mer att kunna lära den :P
Jaha vad är det för häst då? Eller har du tänkt dig 2st hästar att hoppa med? .O
Jaha vad är det för häst då? Eller har du tänkt dig 2st hästar att hoppa med? .O
❤
Thu 25 Jul 2013 01:14
Jag har ett varmblod på 16 år som tränas dressyr med och så en unghäst (holländskt halvblod) på 4 år som jag håller på att utbilda inom hoppning/dressyr.
Libertas
Wed 24 Jul 2013 15:47
Skulle köpt en billigare häst för man kan hitta hur goa hästar som helst för en något billigare peng, och då kan man dessutom lägga pengarna på träningar/annat.
Sedan så är det ju ofta som du säger, avlade hopphästar är ofta ridna fel (man lägger ner energi att träna på fel saker) vilket inte alls är speciellt kul om man köper den för 40 000 + men det kan man ju träna på det med så det beror på vad man vill lägga ner energin på. :)
Sedan så är det ju ofta som du säger, avlade hopphästar är ofta ridna fel (man lägger ner energi att träna på fel saker) vilket inte alls är speciellt kul om man köper den för 40 000 + men det kan man ju träna på det med så det beror på vad man vill lägga ner energin på. :)
❤
Wed 24 Jul 2013 16:05
Ja precis. Dom behöver inte kosta en förmögenhet för att man ska få dom fina.
Jag håller verkligen med om att det finns hur grymt fina billiga hästar som helst. Och dom dyra hopphästarna jag testat har som inte varit så mycket bastränade utan dom är mer inriktade på hoppning och jag blir då osäker om man ska köpa dom och börja om med att träna dom för att få dom fina.
Jag håller verkligen med om att det finns hur grymt fina billiga hästar som helst. Och dom dyra hopphästarna jag testat har som inte varit så mycket bastränade utan dom är mer inriktade på hoppning och jag blir då osäker om man ska köpa dom och börja om med att träna dom för att få dom fina.
28 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/515401508/