Thursday 8 August 2013 photo 1/8
![]() ![]() ![]() |
Att sadla på bogarna.
Nu för tiden ser jag alldeles för ofta sadlar som ligger fel på hästen. Det roliga i det hela är att 99% av de sadlarna dom ligger fel ligger för långt fram, jag tycker det är väldigt sällan man ser sadeln ligga för långt bak.
När jag sadlar är jag väldigt noga med det. Jag ta alltid av schabraket så det är löst och sedan lägger jag på sadeln för sig själv och lägger den perfekt: Inte så den trycker eller hindrar bogarna och inte så den ligger längre bak än det sista revbenet. Om detta inte går att göra med sadeln till din häst, tycker jag du borde fundera på om den verkligen är helt optimal för er. Bogarna är ganska självklara att de ska vara fria, jag vill inte skapa låsningar eller svårigheter för hästen, eller något annat som hindrar de från att göra sitt bästa. Varför den inte ska ligga bakom sista revbenet vet ja faktiskt inte, men det är en sadelutprovares ord så jag litar på det. Någon som kanske vet och kan lära mig?
Jag blir ärligt talat ledsen av det här. Att vi inte tar oss den extra tiden att antingen lägga sadeln perfekt, kolla en video om dur en sadel ska ligga eller fråga någon som vet, så man kan göra rätt nästa gång. För jag förstår absolut att det kanske inte är lätt att veta exakt hur en sadel ska ligga rätt, men det är ändå bogen ursäkt för man kan alltid fråga någon eller lära sig på något annat sätt. Alltid.
Om jag kollar på 20 olika dayviews en dag, så är runt 17 av hästarna felsadlade. Snälla, det behöver inte vara så!
På bilden har Lucero sin relativt nya sadel på sig. Den ligger bra på honom även fast den hade kunnat flyttas bak lite, lite just detta tillfället.
Annons
Comment the photo
Evelina Olsson
Tue 13 Aug 2013 16:49
Anledningen till varför den inte ska sitta bakom sista revbenet är att det skapar smärta för hästen. Den får svårt att bära upp ryttare och sadel, det finns ingen bröstkorg som kan stödja och det gör ont på hästen.
Wiorek
Mon 12 Aug 2013 10:47
På ridskolan lär man sig ju att ha en hand mellan sadelgjorden och frambenet. Vet inte riktigt hur dom tänkte där haha. Håller verkligen med dig i texten!
Kmutten
Thu 8 Aug 2013 20:07
Jag har rättså svårt för att känna vilket som är bogbladet då jag alltid lyckas känna två "bulor" på nästan samma ställe bara att det är typ 10 cm skillnad mellan dem, funkar den här "hand-metoden" lika bra som kamakuraSimb skrev? annars vet jag inte riktigt hur jag ska göra..
KamakuraSimb
Thu 8 Aug 2013 17:45
På ridskolan lärde jag mig att sadla för långt fram. Dom sa att sadelgjorden ska ligga direkt i "armhålan". När jag fick en egen häst lärde stallägaren mig att känna efter bogbladen och att man ska få plats med en hand mellan framben och sadelgjord. Håller med dig om att alla borde lära sig sadla rätt, det är ju en sån enkel grej. Men jag trodde ju att jag hade lärt mig? Men det var fel
![](http://cdn08.dayviews.com/114/_u3/_u1/_u7/_u1/_u5/_u4/u3171549/1452092214_m_1.jpg)
Mimmi Nowak
Thu 8 Aug 2013 18:02
Ja, jag skrev väll det (orkar inte läsa igenom igen :P) att jag förstår om man inte kan eller tror det är rätt, men man kan ju alltid fråga eller kolla i säkerhetsfall om man är osäker eller ser andra som ha sadlat rätt och själv tycker mans egen sadling ser lite knas ut :p
Manda
Thu 8 Aug 2013 16:59
Min sadel ligger inte emot där man har knäna (kan inte komma på vad det heter just nu) utan den är "öppen" där... Haha så svårt att förklara >.< hoppas du förstår :) annars ligger den bra tyckte min massör som även är sadelutprovare.. Inga låsta bogblad och inga kompensationsmuskler :) ska kolla den igen om ett tag
Adoette
Thu 8 Aug 2013 15:32
Onej.. min långa kommentar försvann..
Det jag skrev var att du skriver vettigt men ändå inte korrekt. Bogbladen ska nämligen jobba Under sadeln i nästan alla fall, det finns inte plats att göra det framför. Bogbladen flyttar bak 10cm i varje steg när hästen rör sig(beror ju såklart också lite på hur stor hästen är och vilket steg den har). Hade sadlarna legat helt utanför bogbladen och samtidigt inte tryckt på sista revbenet skulle den behövt vara jättekort. Därför är det viktigt att ha ett flexibelt och mjukt framvalv!
Sadeln på bilden ligger helt perfekt, men bogbladen jobbar fortfarande under den!
Det jag skrev var att du skriver vettigt men ändå inte korrekt. Bogbladen ska nämligen jobba Under sadeln i nästan alla fall, det finns inte plats att göra det framför. Bogbladen flyttar bak 10cm i varje steg när hästen rör sig(beror ju såklart också lite på hur stor hästen är och vilket steg den har). Hade sadlarna legat helt utanför bogbladen och samtidigt inte tryckt på sista revbenet skulle den behövt vara jättekort. Därför är det viktigt att ha ett flexibelt och mjukt framvalv!
Sadeln på bilden ligger helt perfekt, men bogbladen jobbar fortfarande under den!
![](http://cdn08.dayviews.com/114/_u3/_u1/_u7/_u1/_u5/_u4/u3171549/1452092214_m_1.jpg)
Mimmi Nowak
Thu 8 Aug 2013 17:35
Jag vet att de är så med bomlösa sadlar men egentligen är det ju jättelogiskt att det ska vara så med sadlar med bommar också. Jag är bara noga med att sadeln inte ligger över vid stillastående eller sadling, men för att undvika det vid ridning med så måste man ju ha en sadel som är typ 1 dm lång, vilket inte går haha :P
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Thu 8 Aug 2013 15:01
Att sadeln inte ska ligga bakom sista revbenet beror ffa på att där inte finns just revbensbåde att hålla upp sadeln på, utan mjukdelar istället. Det är ju inte mjukdelarna som ska hålla sadeln uppe. Sen har det lite mer rörelser att göra med.
Det roliga är att jag nästan upplever att sadlarna hamnat längre bak med åren. Backa 20 år och de låg generellt sett längre fram. Hittade bla min gamla ridbok från -95. Det var löjligt vad ponnyerna däri var sadlade långt fram - nästintill på halsen:P Så jag vet inte jag... Jag tror tvärtom att sadlarna hamnar längre bak nu, än de varit senaste decennierna. Jag skulle nog säga att det skett en förbättring, och forskning och utvecklingen av sadlar går ganska raskt frammåt.
Sen finns där ju ändå folk som sadlar knasigt. Och även de som prövar ut sadel själv och provar ut den fel. Inte helt ovanligt direkt. Så på den biten om att många kanske skulle titta lite nogrannare på sadlingen och lära sig lite mer om det kan jag hålla med.
Det roliga är att jag nästan upplever att sadlarna hamnat längre bak med åren. Backa 20 år och de låg generellt sett längre fram. Hittade bla min gamla ridbok från -95. Det var löjligt vad ponnyerna däri var sadlade långt fram - nästintill på halsen:P Så jag vet inte jag... Jag tror tvärtom att sadlarna hamnar längre bak nu, än de varit senaste decennierna. Jag skulle nog säga att det skett en förbättring, och forskning och utvecklingen av sadlar går ganska raskt frammåt.
Sen finns där ju ändå folk som sadlar knasigt. Och även de som prövar ut sadel själv och provar ut den fel. Inte helt ovanligt direkt. Så på den biten om att många kanske skulle titta lite nogrannare på sadlingen och lära sig lite mer om det kan jag hålla med.
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Thu 8 Aug 2013 14:56
Jag brukar han minst 3 fingrar mellan bogbladet och sadeln ;)
12 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/515616778/