Monday 28 October 2013 photo 1/6
|
Är fullt medveten om bildens kvalité, fadern glömde ställa in lite saker.. Men vi är fina ändå!
Men bilden har inget med saken att göra.
Min fråga är;
Om man tävlar dressyr på så pass hög nivå att man måste rida på kandar, finns det något som säger att man måste rida med båda tyglarna eller kan man rida endast på bridonget (heter det väl?) och låta de andra tyglarna hänga?
Annons
Camera info
Camera SLT-A33
Focal length 18 mm
Aperture f/4.0
Shutter 1/30 s
ISO 100
Comment the photo
BernieB
Tue 5 Nov 2013 09:14
Det går väll att hålla stångtygeln slakt fast att det inte syns? Det skulle jag nog ha tränat på.
MalinBalin93
Wed 30 Oct 2013 16:39
Är dte inte så att de öppnat bettlösa dressyrtävlingar i Finland? Tycker svenskarna ska trycka på för dte med!
MalinBalin93
Wed 30 Oct 2013 21:17
Hmm va synd :/
Jag tror det blir svårt att ändra den traditionella dressyrens regler faktiskt... tror det är lättare att starta en ny tävling i sådana fall :o
Jag tror det blir svårt att ändra den traditionella dressyrens regler faktiskt... tror det är lättare att starta en ny tävling i sådana fall :o
Toti
Wed 30 Oct 2013 21:49
Mja.. Men det är ju en tjej som håller på stenhårt med att få till det..
https://www.facebook.com/bettlost?fref=ts
https://www.facebook.com/bettlost?fref=ts
Toti
Wed 30 Oct 2013 22:59
Hon som startade gruppen har tävlat i repgrimma en gång och håller på att fixar tillstånd för att få göra det på nästa tävling hon ska på med :)
AAVSkUM
Wed 30 Oct 2013 11:47
Trodde dressyr skulle vara som en dans med hästen, inte att ha ännu mer makt och göra hästen illa. Vi brukar ju inte direkt göra illa våra mänskliga danspartners.
Saqubeck
Mon 28 Oct 2013 22:40
Förstår faktiskt inte dagens dressyrideal.. Ju längre man kommer i klasserna ju mindre utrustning borde det väl vara? Borde väl nästan vara som så att dem som rider på grand prix nivå skulle kunna rida helt och hållet utan huvudlag och ändå få till samlingen och rörelserna?
Men nu är det ju inte så utan du måste som Erica säger ha båda tyglarna sträckta.
Men nu är det ju inte så utan du måste som Erica säger ha båda tyglarna sträckta.
EricaLundqvist
Mon 28 Oct 2013 13:41
Båda tyglarna måste vara sträkta (kontakt med hästens mun) men du kan ju välja vilket bett som ska inverka mest!
PauSvan
Mon 28 Oct 2013 10:42
Många korsar tyglarna och låter stångtygel hänga mer mer än vad man "ska" dom får absolut inte flaxa då de drar ner poängen och i trycket. Anledningen att man rider på kandar är för att visa att man behärskar det och det visar man inge genom att låta tygeln hänga, men man kan fuska lite :-) men som sagt fär den inge flaxa
Asfaloth
Mon 28 Oct 2013 10:38
Stångtygeln ska inte vara lika sträckt som bridonget. Du ska i första hand rida på bridongbettet men kunna ta kontakt på stången. Det är vad jag har lärt mig. Chansar på att du får avdrag om stångtyglarna hänger helt och hållet. Hittar inget i TR om tyglarna utöver att man ska ha kontakt med hästens mun.
Asfaloth
Mon 28 Oct 2013 14:21
Krävs mer vet jag inte riktigt. Men med ett kandar behöver du inte lika tydliga hjälper som på ett tränsbett
Toti
Mon 28 Oct 2013 15:35
Om någon anser att en häst behöver ridas med kandar eller annat skarpt bett krävs det ju mera av ryttaren om den ska kunna rida den på ett tränsbett eller liknande
Asfaloth
Mon 28 Oct 2013 15:54
Man kan skaffa skarpare bett av två anledningar: 1) man kan inte kontrollera den och istället för att träna tar man något som gör mer ont. 2) man ska kunna göra lättare hjälper med samma inverkan.
Det är väl den senare som är tanken bakom kandaret i dressyrvärlden.
Det är väl den senare som är tanken bakom kandaret i dressyrvärlden.
Toti
Mon 28 Oct 2013 19:10
Känns otroligt ologiskt, att sträva efter är ju att man ska kunna ge precis lika lätta hjälper med tränsbett/bettlöst/dyl :s
KamakuraSimb
Mon 28 Oct 2013 10:29
Min stallägare berättade om en bekant som nyligen red dressyr och lät ena tygeln hänga lite löst och det hade gått skitbra men dom fick avdrag och dåliga poäng pga det. Sjukt men sant
Alexana
Mon 28 Oct 2013 15:38
Ja jag hoppas verkligen att man får börja tävla på bettlöst, iaf dressyr.. De e hårdare regler där verkar det som :/
Toti
Mon 28 Oct 2013 19:10
Mja, hoppning går ju att få igenom med lite om och men.. Men har en bricka börjat falla faller nog snart de andra med om man säger så^^
Alexana
Mon 28 Oct 2013 20:08
Precis :) Att få tävla dressyr i ex sidepull hade gjort mycket för min del haha :)
Madizon89
Mon 28 Oct 2013 09:05
Stång tygeln får inte hänga o glappa så de stör hästen, men annars finns de inget som säger att du måste ha någon inverkan på den tygeln. :)
Toti
Tue 29 Oct 2013 10:28
Det här var bara en fråga som poppade upp i mitt huvud, skulle själv aldrig vilja utsätta en häst för det så gäller inte mig :)
Nu hoppas jag det är okej att jag länkar den här bilden man ser inte varför det skulle bara fel.
http://cdn1.cdnme.se/3906596/6-3/spanska_ridskolan_058_52470e6dddf2b36263b26e1b.jpg
Finns även fler bilder där nedre tygeln bokstavligen hänger, och det verkar ju inte vara något som är störande för de hästarna? :s
Nu hoppas jag det är okej att jag länkar den här bilden man ser inte varför det skulle bara fel.
http://cdn1.cdnme.se/3906596/6-3/spanska_ridskolan_058_52470e6dddf2b36263b26e1b.jpg
Finns även fler bilder där nedre tygeln bokstavligen hänger, och det verkar ju inte vara något som är störande för de hästarna? :s
Madizon89
Tue 29 Oct 2013 20:30
Jag hade gärna sträckt upp tygeln lite till än på bilden... De hästar ja ridit har lätt blivit lite irriterade när stångtygeln hängt för mycket... Men de finns säkert dom som inte bryr sig...
Toti
Tue 29 Oct 2013 21:58
Mkay, jo för har sett flera bilder från spanska hovridskolan där de rider med hängande tygel dit, men ja, det är väl vad hästen tycker funkar
Madizon89
Thu 31 Oct 2013 12:57
E nog va hästarna trivs med som sagt, men de ja har ridit har blivit irriterande när stångtygeln fladdrat omkring för mycket...
Anonymous
Mon 28 Oct 2013 08:58
jag har sett många som rider med stångtygeln hänga :)
Sen kan man ju ha den precis, precis inte sträckt så det ser ut som om man har kontakt med den också även fast man inte har det ;)
Sen kan man ju ha den precis, precis inte sträckt så det ser ut som om man har kontakt med den också även fast man inte har det ;)
Anonymous
Mon 28 Oct 2013 09:00
yes :) Bla. i falsterbo.
Sen har jag sett en hel del (framför allt) junior och young rider ryttare som gör så :)
Sen har jag sett en hel del (framför allt) junior och young rider ryttare som gör så :)
Toti
Mon 28 Oct 2013 09:02
Okej!
Kollar sällan på dressyr och var många år sedan jag ens var på en dressyrtävling men taken slog mig för tycker de som visas på tv ändå rider med sträckta / i alla fall absolut inte hängandes
Kollar sällan på dressyr och var många år sedan jag ens var på en dressyrtävling men taken slog mig för tycker de som visas på tv ändå rider med sträckta / i alla fall absolut inte hängandes
Anonymous
Mon 28 Oct 2013 09:08
Ja, de som visas på tv är ju eliten och de flesta väljer ju att rida på stångtygeln också speciellt i eliten där hästarna oftast är otroligt taggade.
Men på lägre nivå ser man ibland att de inte rider på stångtygeln :)
Jag har inte själv så mycket kunskap kring det här, men har ridit lite på kandar då jag varit iväg på prao och det blir att man rider på bridongtygeln fast att stångtygeln är sträckt. Sen kan man ibland behöva ta ett tygeltag på stångtygeln med om hästen blir lite väl taggad eller inte är helt uppmärksam. Speciellt när de hästarna jag red mest var ridna av starka killar också kom lilla jag där liksom ;)
För bara för båda tyglarna är sträckta och man tar ett tygeltag så blir det inte att man tar i båda betten, det beror liksom lite på hur man tar i tygeln eftersom man endast hållet stångtygeln i tre fingrar just för att kunna hålla de särade :)
Men på lägre nivå ser man ibland att de inte rider på stångtygeln :)
Jag har inte själv så mycket kunskap kring det här, men har ridit lite på kandar då jag varit iväg på prao och det blir att man rider på bridongtygeln fast att stångtygeln är sträckt. Sen kan man ibland behöva ta ett tygeltag på stångtygeln med om hästen blir lite väl taggad eller inte är helt uppmärksam. Speciellt när de hästarna jag red mest var ridna av starka killar också kom lilla jag där liksom ;)
För bara för båda tyglarna är sträckta och man tar ett tygeltag så blir det inte att man tar i båda betten, det beror liksom lite på hur man tar i tygeln eftersom man endast hållet stångtygeln i tre fingrar just för att kunna hålla de särade :)
52 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/516507030/