Sunday 8 December 2013 photo 6/9
|
Diskussion om vikt!
Jag har funderat och funderat lite för mig själv.. Vad tror ni? Vad tycker ni?
Alltså är vi tunga när vi rider hästarna?
Brukar tänka på mig själv.. jag väger ca 65-70 kg och jag hade inte velat ha en 70 kg ryggsäck hängandes på mig, det är ju hela min kroppsvikt, vilket gör att det blir ju väldigt tungt.. Men tar jag en rycksäck som väger 10 kg så är det inte så farligt..
Alltså.. Om vi säger att en häst som väger 500 kg, bär på en ryttare som väger runt 60-70 kg så bör väl inte det vara för tungt? Kan man jämföra det då som att man själv är en 10 kg väska? eller är det mer? Jag antar att man får räkna på hur tung hästen är jämfört med en själv. (självklart spelar längden också in) Men nu säger vi typ normalt. Förstår ni hur jag menar?.. är man för tung?
Jag bara tog soffor rätt ut ur luften nu .. kan vara en häst på 700 kg också och en människa på 80 eller 50 kg..
Men är t.ex 70 kg tungt att bära runt på för en häst som väger 500 kg?
Annons
Camera info
Camera Canon EOS 5D Mark III
Focal length 100 mm
Aperture f/2.8
Shutter 1/640 s
ISO 320
Comment the photo
MalinBalin93
Mon 9 Dec 2013 16:20
Enligt en undersökning jag har läst så börjar hästens ryggmuskler domna av efter 15min sittandes utav en ryttare som anses i passande vikt till hästen.
Sen så kan du inte jämföra hästar och människor på det sättet för vi bär på helt olika sätt.
En häst med bred rygg tar ju tex en vikt bättre än en häst som inte är bred över ryggen samt så tar korta och raka ryggar vikt bättre också :o
Om trycket utav vikten är bra fördelad över hästens rygg så blir det ju bättre med, tex en Westernsadel fördelar ju vikt bättre än en engelsk sadel :)
Om man ska kolla på detta efter PSI (Pressure per square inch) så orsakar en ryttare i "passande vikt" dubbelt så mycket tryck än vad en hästrygg klarar av utan att domna av.
Så ju bättre trycket fördelas desto bättre för hästen. För då blir ju inte trycket lika högt på en mindre yta :)
Därför är dte också viktigt att hästen bär med ryggmusklerna, liksom bär upp sig och går i en "rund form". Rider du ute i skogen barbacka så kan du ju tex känna mycket bättre hur ryggmusklerna jobbar, klättrar hästen så känner man att man höjs upp lite för de aktiverar ryggen :)
Sen så kan du inte jämföra hästar och människor på det sättet för vi bär på helt olika sätt.
En häst med bred rygg tar ju tex en vikt bättre än en häst som inte är bred över ryggen samt så tar korta och raka ryggar vikt bättre också :o
Om trycket utav vikten är bra fördelad över hästens rygg så blir det ju bättre med, tex en Westernsadel fördelar ju vikt bättre än en engelsk sadel :)
Om man ska kolla på detta efter PSI (Pressure per square inch) så orsakar en ryttare i "passande vikt" dubbelt så mycket tryck än vad en hästrygg klarar av utan att domna av.
Så ju bättre trycket fördelas desto bättre för hästen. För då blir ju inte trycket lika högt på en mindre yta :)
Därför är dte också viktigt att hästen bär med ryggmusklerna, liksom bär upp sig och går i en "rund form". Rider du ute i skogen barbacka så kan du ju tex känna mycket bättre hur ryggmusklerna jobbar, klättrar hästen så känner man att man höjs upp lite för de aktiverar ryggen :)
AlexusAthena
Mon 9 Dec 2013 11:45
Om vi jämför med vandring, där man bär alla sina saker med sig och man går oftast runt 5h om dagen. Att bära en väska på 10kg om man väger 60 är inga större problem som nybörjare.
När man är mer tränad kan man utan större hinder bära upp emot 25kg om man väger runt 60 -65 kg.
Jag menar bara att en van, musklad häst orkar väldigt mycket
När man är mer tränad kan man utan större hinder bära upp emot 25kg om man väger runt 60 -65 kg.
Jag menar bara att en van, musklad häst orkar väldigt mycket
AlexusAthena
Mon 9 Dec 2013 12:11
Såklart, nu pratar jag om en häst mellan 8 och 15, alltså på sin primeålder
Linda Andersson
Mon 9 Dec 2013 09:21
Det är väl framförallt därför som det är viktigt att hästen är rätt musklad för att kunna orka bära upp sig själv och ryttaren tillsammans på ett bra sätt? .. Det är ju även mindre slitsamt för hästen att ha en van och välbalanserad ryttare i sadeln än en som inte har bra balans, dunsar ner i sadeln osv.. Då blir det ju genast mkt sämre förutsättningar för arbete.. Nu har ju jag visserligen inga problem för min del.. Väger ca 70kg och har en häst på 177 i mankhöjd som dessutom är välmusklad. Jag känns mer som en mygga på hans rygg skulle jag tro :)
MaddeModell
Mon 9 Dec 2013 10:06
JA, alltså jag kan helt ärligt säga att ibland undrar jag om jag är för tung för min häst. Dock så tror jag att det är lugnt med tanke på att jag rider henne rätt. och hon är en helt okej väl musklad och mycket balanserad häst. (baserad på hur ung hon är, så borde hon vara mer obalanserad) men hon är stabil i väldigt många fall. (den vita på bilden) vilket är roligt
men jag väger ju rätt mycket 65-70 mer närmare 70 skulle jag tro. Vilket ibland får mig att känna mig som ett stort fettberg...
jag är dessutom rätt lång 178. Hon är ca 162-63 Jag ser inte lång ut och jag är inte lång men det är nog på gränsen. Hon skulle jag tro väger ca 500 kg går nog lite upp och ner beroende på vinter eller sommarsäsong. Men eftersom att hon mer dansar runt med mig som om jag inte satt på och eftersom att hon känner sig nästan mer bekväm med mig när jag sitter på henne än står bredvid så tror jag att jag inte är något problem. Och när hon är vuxen och har vuxit klart tror jag att hon kommer både gå upp lite i vikt och bli lite lite större i mankhöjden.
men jag väger ju rätt mycket 65-70 mer närmare 70 skulle jag tro. Vilket ibland får mig att känna mig som ett stort fettberg...
jag är dessutom rätt lång 178. Hon är ca 162-63 Jag ser inte lång ut och jag är inte lång men det är nog på gränsen. Hon skulle jag tro väger ca 500 kg går nog lite upp och ner beroende på vinter eller sommarsäsong. Men eftersom att hon mer dansar runt med mig som om jag inte satt på och eftersom att hon känner sig nästan mer bekväm med mig när jag sitter på henne än står bredvid så tror jag att jag inte är något problem. Och när hon är vuxen och har vuxit klart tror jag att hon kommer både gå upp lite i vikt och bli lite lite större i mankhöjden.
EricaLundqvist
Mon 9 Dec 2013 15:00
ojoj vilka diskussioner!
JAG tycker iaf att det är svårt att sätta en viktgräns på en häst. Är du nybörjare så bör du rida hästar som är mer bastanta och tåligare men om du kan rida och har lätt för att balansera så är hästen väldigt mycket mer viktbärande. Jag tycker man märker sånt när man rider!
JAG tycker iaf att det är svårt att sätta en viktgräns på en häst. Är du nybörjare så bör du rida hästar som är mer bastanta och tåligare men om du kan rida och har lätt för att balansera så är hästen väldigt mycket mer viktbärande. Jag tycker man märker sånt när man rider!
Adoette
Sun 8 Dec 2013 22:01
Hästar är sämre än människor att bära vikt eftersom vi sitter emellan deras ben, och inte ovanför som om en människa bär en annan på sin rygg. Och även om en människa kryper på alla fyra så är det ej jämförbart eftersom vi har mycket kortare rygg och får än brantare vinkel på ryggen än vad hästar har. Deras muskler runt mag - och ryggpartiet är heller inte lika bra som människan då vi verkligen behöver våra för att bära upp oss, men hästarna är fyrbeniga och behöver dem inte på samma sätt.
Ja, 70 är tungt för en häst som väger 500 kg. 50 kg är maxviken på en 500 häst(om den inte är överviktig såklart, då blir ju siffran mycket lägre) om ryttaren ska rida på den varje dag. Att en 70 ryttare rider på en 500 häst skadar ju inte på direkten eller om det bara sker ibland, som en gång i veckan, men sitts det regelbundet och längre stunder så tar ryggen skada.
Det är väldigt lätt:
100kg häst - 10 kg ryttare
200kg häst - 20 kg ryttare
300kg häst - 30 kg ryttare
400kg häst - 40 kg ryttare ... och så vidare. Alltså blir det väldigt svårt för tunga människor(ca 100 kg) att hitta hästar att rida på även om det inte är omöjligt.
Ska en häst klara av ett års ridning, 1 timmes pass dagligen och gå ut därifrån oskadad skulle den dock bara kunna bära max 5 kg av sin vikt. Det denna tabellen går efter är vilka ryggskador som är acceptabla och vilka som inte är det.
Det är ju klart att man KLARAR extremt mycket vikt, en häst kan säkert bära 95% av sin vikt innan den kollapsar, men det betyder ju inte att det är sunt.
Jag kan även nämna att min 600kg häst hade svårt att gå och blev mycket ovillig när han bar 120kg under 5 minuter(jag och min kompis). Han är biffig och har kort rak rygg så har en väldigt viktbärande kroppsform, men hade han varit en människa skulle han lätt klarat den vikten utan att böla. (Människa på 60kg bär 12kg). Det säger ju också en del i att hästar tar vikt på sin rygg väldigt dåligt, den enda fördelen dem har är att de är stora.
Ja, 70 är tungt för en häst som väger 500 kg. 50 kg är maxviken på en 500 häst(om den inte är överviktig såklart, då blir ju siffran mycket lägre) om ryttaren ska rida på den varje dag. Att en 70 ryttare rider på en 500 häst skadar ju inte på direkten eller om det bara sker ibland, som en gång i veckan, men sitts det regelbundet och längre stunder så tar ryggen skada.
Det är väldigt lätt:
100kg häst - 10 kg ryttare
200kg häst - 20 kg ryttare
300kg häst - 30 kg ryttare
400kg häst - 40 kg ryttare ... och så vidare. Alltså blir det väldigt svårt för tunga människor(ca 100 kg) att hitta hästar att rida på även om det inte är omöjligt.
Ska en häst klara av ett års ridning, 1 timmes pass dagligen och gå ut därifrån oskadad skulle den dock bara kunna bära max 5 kg av sin vikt. Det denna tabellen går efter är vilka ryggskador som är acceptabla och vilka som inte är det.
Det är ju klart att man KLARAR extremt mycket vikt, en häst kan säkert bära 95% av sin vikt innan den kollapsar, men det betyder ju inte att det är sunt.
Jag kan även nämna att min 600kg häst hade svårt att gå och blev mycket ovillig när han bar 120kg under 5 minuter(jag och min kompis). Han är biffig och har kort rak rygg så har en väldigt viktbärande kroppsform, men hade han varit en människa skulle han lätt klarat den vikten utan att böla. (Människa på 60kg bär 12kg). Det säger ju också en del i att hästar tar vikt på sin rygg väldigt dåligt, den enda fördelen dem har är att de är stora.
MaddeModell
Mon 9 Dec 2013 09:54
Jag förstår absolut hur du tänker Adoette.. Men jag håller nog faktiskt med Minihingstar och Shireelin.
Jag har också en unghäst som väger ca 500 (plus, minus) Hon är 162-63 och väl uppbyggd av ridningen. en ädel version och jag väger mellan 65-70 kg utan sadel, och jag tycker inte att jag verkar tung för henne. Hon springer runt med mig som en vante x) och är mer än arbetsvillig! Jag anser ju att om man är för tung eller gör fel osv. så är inte hästen arbetsvillig. (om nu vikten ska spela in) Dock tycker jag inte att man ska väga mer än vad jag gör för att rida henne. Men Samtidigt tycker jag det låter rätt logiskt att 100 kg - 10 kg. osv.. men jag tror inte att det är så farligt som du får det att låta. och jag rider mellan 4-5 gånger i veckan (skrittar mycket) rider vanligtvis 30-40 minuter om jag arbetar henne, rider kanske lite längre om jag rider ut. Men så länge hästen rids ballanserat och i form så att dom arbetar rätt så tror jag inte dom tar skada. Dock bör man ju inte överdriva med vikten.. tex att en vuxen människa på 60 + kg rider på en shettis. det kan ju inte vara bra! ( dumt nog ser man det ofta, i alla fall på youtube)
Jag har också en unghäst som väger ca 500 (plus, minus) Hon är 162-63 och väl uppbyggd av ridningen. en ädel version och jag väger mellan 65-70 kg utan sadel, och jag tycker inte att jag verkar tung för henne. Hon springer runt med mig som en vante x) och är mer än arbetsvillig! Jag anser ju att om man är för tung eller gör fel osv. så är inte hästen arbetsvillig. (om nu vikten ska spela in) Dock tycker jag inte att man ska väga mer än vad jag gör för att rida henne. Men Samtidigt tycker jag det låter rätt logiskt att 100 kg - 10 kg. osv.. men jag tror inte att det är så farligt som du får det att låta. och jag rider mellan 4-5 gånger i veckan (skrittar mycket) rider vanligtvis 30-40 minuter om jag arbetar henne, rider kanske lite längre om jag rider ut. Men så länge hästen rids ballanserat och i form så att dom arbetar rätt så tror jag inte dom tar skada. Dock bör man ju inte överdriva med vikten.. tex att en vuxen människa på 60 + kg rider på en shettis. det kan ju inte vara bra! ( dumt nog ser man det ofta, i alla fall på youtube)
Adoette
Mon 9 Dec 2013 10:10
Ja det är ju såklart det enklaste att fortsätts tycka så när man vet att man har en häst som går under den viktgränsen. Man vill ju inte sälja sin vän och det förstår jag ju såklart, men man kan i alla fall vara medveten om det och börja rida lite mindre och försöka motionera på andra sätt, som att köra, tömköra, gå/springa ute, leka och så vidare.
Skadorna hästen får i ryggen av ridning uppkommer inte direkt och det är inte så jättemycket smärta inblandat, utan det smyger fram med tiden när man har ridit hästen ofta och mycket. Vi enkla människor märker inte av det om det inte gått alldeles för lång, utan det är något veterinärer måste titta på och avgöra.
Formen har faktiskt inte så extremt stor verkan som många tror. Även om hästen håller upp en bra med musklerna i rygg och mage så rör det sig bara om ca 10 kilos "minskning" i ryttarens vikt som skadar hästryggen.
Skadorna hästen får i ryggen av ridning uppkommer inte direkt och det är inte så jättemycket smärta inblandat, utan det smyger fram med tiden när man har ridit hästen ofta och mycket. Vi enkla människor märker inte av det om det inte gått alldeles för lång, utan det är något veterinärer måste titta på och avgöra.
Formen har faktiskt inte så extremt stor verkan som många tror. Även om hästen håller upp en bra med musklerna i rygg och mage så rör det sig bara om ca 10 kilos "minskning" i ryttarens vikt som skadar hästryggen.
Adoette
Mon 9 Dec 2013 10:12
Vad som också kanske är nämnvärt är att även jag är för tung för min häst. Jag väger med skor och kläder ca 5 kg för mycket barbacka, och när jag rider med westernsadel väger jag ca 12 kg för mycket. Vad gör man åt det då? Man kan ju inte banta om man redan är hälsosam. Då får man helt enkelt rida mer sällan. Det finns såå mycket annat man kan göra, och ofta mycket mer glädje i det!
MaddeModell
Mon 9 Dec 2013 10:19
Absolut. sen måste man ju inte varje dag kanske just motionera. räcker att man skrittar ut eller något. jag själv är redan underviktig för min längd. ( eller ah jag ligger på gränsen) jag är 178 och bör ligga runt 75 kg. Men haha tjejig som man är vill jag egentligen inte väga mer än 65 kg. men då kan det bli en halsorisk för mig. Tror många tänker så. därför skrittar jag mycket på min häst :) Men rider man ut då så tar ju rundorna lite längre tid.
Alexana
Sun 8 Dec 2013 21:46
Jag tycker inte att man aka väga för mycket. Sen beror de ju mycket på hästen också, hur den e musklad osv. En omusklad häst kanske inte kan bära 90 kg baka sådär.. Jag själv väger runt 49 kg och har en tunn häst :) När jag satt upp på min förra häst, som också va ett fullblod men väääldigt omusklad, så blev det nästan för tungt för honom :)
MaddeModell
Mon 9 Dec 2013 09:40
Ja, jag väger ungefär 65-70 (brukar variera lite)
Och min häst är ädel i sin modell..och unghäst. jag anser att hon INTE ska bära en person som väger mer än vad jag gör.. Hon är dock stark och välmusklad (behöver dock lite mer bak) Men jag tycker ändå inte man ska väga mer än kanske max 75.. man får ju tänka att sadeln är inräknad med. och vad väger en sadel? (3-5 kg kanske?) Så jag håller med dig :) Man ska inte vara för tung! och är man lite tyngre får man tänka lite mer noga när det gäller sin ridning. Kanske vara försiktig.
Och min häst är ädel i sin modell..och unghäst. jag anser att hon INTE ska bära en person som väger mer än vad jag gör.. Hon är dock stark och välmusklad (behöver dock lite mer bak) Men jag tycker ändå inte man ska väga mer än kanske max 75.. man får ju tänka att sadeln är inräknad med. och vad väger en sadel? (3-5 kg kanske?) Så jag håller med dig :) Man ska inte vara för tung! och är man lite tyngre får man tänka lite mer noga när det gäller sin ridning. Kanske vara försiktig.
Alexana
Mon 9 Dec 2013 09:49
Precis! Min förra häst hade en sadel som vägde drygt 1 kg bara :) min nuvarande dressyrsadel kan nig väga 5 kg:) så jag håller med!
MaddeModell
Mon 9 Dec 2013 09:59
ja :) det finns ju såna sadlar som jag kallar "unghäst sadel" som är typ i syntet.. väger typ ingenting. Ja, jag tror också min väger mellan 3-5 kg :)
Alexana
Mon 9 Dec 2013 10:13
Min sadel som va så lätt va en wintecsadel med luftstoppning o syntet så de va därför den va så lätt :) Min dressyrsadel e lite rejälare av ordentligt läder så då blir dem ju lite tyngre! :)
MalinLiten
Sun 8 Dec 2013 21:34
Beroende på individ. Vissa rasar (ex. Shettis) klarar mer än vad dom "ska/sägs" klara av egentligen.
MalinLiten
Tue 10 Dec 2013 08:15
Vissa individer imon vissa raser. Oftast ser men detta på ex. Shettisar. Men de kan va kallblod, fullblod osv. Alla olika sortes hästar har ibland vissa individer som är starkare än vad dom egentligen ska.:)
elverpigen
Mon 9 Dec 2013 10:13
Brukar inte tänka på det haha men absolut :) vill gärna hålla det under 15 om man inte räknar in utrustningen
Toti
Sun 8 Dec 2013 21:20
Hur pass bodybuilder är du egentligen? Jag skulle aldrig orka bära runt med 10 kg på ryggen mer än en kortare stund/sträcka.. och då skulle jag ändå vilja se mig som ganska normalstark.
Men som de säger under 20% är väl standard idag men har för mig att det var 16% förr i tiden när det var kavallerier and that shit.
I dagens läge tror jag folk bryr sig alldeles för lite om sin egen storlek bara för att hästen faktiskt orkar. Finns ju folk som är vuxna som kan rida på shettisar och de orkar.. men frågan är ju om det är så sjysst (för att ta ett rejält exempel)
Men som de säger under 20% är väl standard idag men har för mig att det var 16% förr i tiden när det var kavallerier and that shit.
I dagens läge tror jag folk bryr sig alldeles för lite om sin egen storlek bara för att hästen faktiskt orkar. Finns ju folk som är vuxna som kan rida på shettisar och de orkar.. men frågan är ju om det är så sjysst (för att ta ett rejält exempel)
Toti
Sun 8 Dec 2013 23:31
Det ska inte behöva vara en pärs för hästen att bära oss.
Nog för att jag inte uppnår 60 kg men jag skulle ändå inte klara av 8-9 kilo. Får jag vila när som och bestämma hur rutten ska bli, jo då lär det ju gå, men inte gå/springa konstant i en timme eller mera.
Nog för att jag inte uppnår 60 kg men jag skulle ändå inte klara av 8-9 kilo. Får jag vila när som och bestämma hur rutten ska bli, jo då lär det ju gå, men inte gå/springa konstant i en timme eller mera.
MaddeModell
Mon 9 Dec 2013 09:34
du får ut och träna ;) fyll upp två ikeakassar med hö 5 kg i båda sidorna. det är inte jätte tungt :P det känns att bära 10 kg men det är lite vad man bestämmer sig för. jag håller nog faktiskt med @Sfut , just gällande den biten att sadeln gör mycket likadant med vår ryggsäck.
MEN! du skriver ju även att du inte uppnår ens 60 kg? Ah men då kaske det inte är så konstigt att du inte orkar bära 10 kg?.. det är ju så. någon som kanske är lite större.. eller väger mer orkar bära mer. En shetlandsponny klarar ju av att bära ett litet barn på 15 kg men kanske inte fixar en vuxen person på 60 kg en längre stund. dom är både mindre (inte mindre starka för det) men kroppsvikterna stämmer inte överens :)
MEN! du skriver ju även att du inte uppnår ens 60 kg? Ah men då kaske det inte är så konstigt att du inte orkar bära 10 kg?.. det är ju så. någon som kanske är lite större.. eller väger mer orkar bära mer. En shetlandsponny klarar ju av att bära ett litet barn på 15 kg men kanske inte fixar en vuxen person på 60 kg en längre stund. dom är både mindre (inte mindre starka för det) men kroppsvikterna stämmer inte överens :)
Toti
Mon 9 Dec 2013 12:42
Jag ser inget behov i att vara starkare än jag redan är.
Jag orkar bära vänner som väger samma/strax över min vikt på ryggen kortare sträckor men det är ju just att det ska vara långa sträckor under lång tid. Jag tycker ofta jag ser människor som väger alldeles för mycket för de hästar de sitter på (utan att veta exakt vikt på någon av dem) men visst orkar hästarna. De orkar i princip allt vi gör med dem men fortfarande står det kvar - är det sjysst?
Jag orkar bära vänner som väger samma/strax över min vikt på ryggen kortare sträckor men det är ju just att det ska vara långa sträckor under lång tid. Jag tycker ofta jag ser människor som väger alldeles för mycket för de hästar de sitter på (utan att veta exakt vikt på någon av dem) men visst orkar hästarna. De orkar i princip allt vi gör med dem men fortfarande står det kvar - är det sjysst?
Toti
Mon 9 Dec 2013 12:44
Förstås utgår jag ifrån egen häst dårå. Någon gång ibland är väl inte superhemskt men det är ju ändå bevisat att bara några få kilo under en längre tid är för mycket.
Minishettis
Sun 8 Dec 2013 21:08
Säger som hon under, tror på att hästen inte bör bära mer än 20% av sin egen kroppsvikt. :)
MaddeModell
Mon 9 Dec 2013 09:27
kanske är så för oss med? vi bör inte bära en ryggsäck som är över 20% för vår egen del med?
Kaustiksoda
Sun 8 Dec 2013 20:59
Utöver alla andra (otaliga) faktorer som påverkar så har forskning visat att hästarna inte bör bära mer än 20% sin kroppsvikt. Sadelns vikt bör också räknas in i den siffran.
MaddeModell
Sun 8 Dec 2013 21:02
ja! just de ja! sadeln med! vissa sadlar är ju faktiskt rätt tunga!
så en häst på 500 kg kan bära en ryttare med sadel som väger tillsammans 100 kg då? 20% av t.ex 500 är 100 :) så ryttare + sadel får ej gå över det då? shit 100 kg! det är galet mycket!
så en häst på 500 kg kan bära en ryttare med sadel som väger tillsammans 100 kg då? 20% av t.ex 500 är 100 :) så ryttare + sadel får ej gå över det då? shit 100 kg! det är galet mycket!
Kaustiksoda
Sun 8 Dec 2013 21:08
Ja det låter ju rätt mycket men om man räknar in alla andra faktorer som hur länge man rider, vad man gör när man rider, skicklighet, kondition på hästen, längd på rygg etc så bör man nog ligga en bit under det för att vara säker på att man inte skadar hästen i det långa loppet men visst, det låter rätt märkligt. En annan siffra jag hittat som rekommendation är att räkna med en ryttarvikt som ligger på 1/6 av hästens vikt och då känns det som att det blir rimligare siffror.
MaddeModell
Mon 9 Dec 2013 09:26
ja, nu är jag så grymt dålig på matte så nu vet jag inte vad slutvikten blir då. Men håller faktiskt med dig!
Anonymous
Sun 8 Dec 2013 20:57
Handlar om så mycket mer än bara vikt. Längd, tid, vikt och hästens kroppsliga fysik, anatomi och tillstånd samt hållbarhet, etc.
MaddeModell
Sun 8 Dec 2013 20:59
Ja, men du får tänka normalt.. en normal häst och en normal person.. Man sätter ju sig för tusan inte på en häst som inte mår bra eller har hälsan till det..
Anonymous
Sun 8 Dec 2013 21:17
Tänka normalt? Det är det mest ologiska du kan göra. Det finns inget som säger vad som är normalt. Ska du få det här att bli en fungerande undersökning krävs det att du bestämmer upp specifika karaktärer för din undersökning. Du kan inte bara säga att du och vi andra ska utgå ifrån "det normala" för "det normala" existerar inte.
MaddeModell
Mon 9 Dec 2013 09:22
okej :P Något onormalt är te.x en person som är 170 cm som ridern en B-ponny tillexempel.. eller en person som drar igång en häst i arbete som inte har hälsan till det.. är det så, så är det klart hästen går sönder.. inte speciellt konstigt.därför ska man ju utgå ifrån en häst som kan bära sin ryttare
theAteam
Sun 8 Dec 2013 20:50
jag brukar tnka att klarar de en annan häst på sin rygg som väger minst 500 kg klarar de lilla mig som inte ens väger 60 kg! ;)
theAteam
Sun 8 Dec 2013 21:29
jag bara menar på att avelsston och ständigt gravida kan få samma sak. inte ett måste men de kan!
MaddeModell
Mon 9 Dec 2013 10:10
jag tror att dräktighet är något som också kan spela roll till viss del.. men Människor blir ju också "haha dräktiga" och våra barn väger ju inte så mycket.. 2-5 kg kanske? och det ska vi klara utan problem :) ett 60 kg föl för dom är kanske som en 5 kg bebis för oss? :)
Anonymous
Sun 8 Dec 2013 20:40
soffor x')
MaddeModell
Sun 8 Dec 2013 20:45
OOOH!! x) hahahha! såg inte att jag skrivit fel! Det dumma är att jag kan inte ändra det :(
Anonymous
Sun 8 Dec 2013 20:50
Asså...nä, jag tror folk menar att du snor soffor från himlen :P
81 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/516857636/