Tuesday 10 December 2013 photo 1/1
![]() ![]() ![]() |
Hej! Skulle behöva tips om foder till min ponny.
Just nu får hon bara kraft grund (blå säck) pga hon går lätt upp i vikt. Hon klarar inte av havre,betfor och allt som ger mer energi och sockerkickar(hon blir så pigg) och fick veta förra veckan att det fodret innerhåller bla havre och betfor. Det förklarar varför hon hon blir så pigg. Det blir kaos i hennes huvud helt enkelt.. Haha! Så nu undrar jag vad för foder som jag kan ha som inte innerhåller havre eller betfor. Hon får 0,4 morgon ocj kväll. Hon får ca 9 kilo hö per dag.
Annons
Comment the photo
Luuran
Sun 15 Dec 2013 22:58
Du kan ringa till kraft så kan de hjälpa dig med foderstaten
skit smart och kostar ingenting :)
skit smart och kostar ingenting :)
Sandrocken
Thu 12 Dec 2013 16:43
Kör på bara hö om det är av bra kvalité! Annars någon müsli med lågt energiinnehåll :)
Lizstomania
Tue 10 Dec 2013 21:43
Säger som så många andra. Ge inte din häst någon kraft alls utan komplettera bara med ex mineraler OM det behövs.
![](http://cdn07.dayviews.com/55/_u2/_u1/_u9/_u7/_u8/_u8/u2197889/1242820845_1.jpg)
Madizon89
Tue 10 Dec 2013 20:52
samt mineraler efter ridningen o har fri tillgång på bra grovfoder...
vet dock inte om de e havre i den? Men eftersom krafft har havre i de flesta sina foder så skulle ja tro de...
vet dock inte om de e havre i den? Men eftersom krafft har havre i de flesta sina foder så skulle ja tro de...
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 10 Dec 2013 18:20
Låter som din ponny inte behöver kraftfoder. Ge Mineraler och vitaminer.
nistlej
Tue 10 Dec 2013 15:04
Lusern + mineraler och vitaminer ger jag min lättfödda ponny. Han klarar visserligen av energirikt foder men vill inte ge kraftfoder.
Har ni analys på höt?
Har ni analys på höt?
Adoette
Tue 10 Dec 2013 14:52
St Hippolyt har bra foder, och EquiGuard är bäst. De andra är sockerproppade. Reducerat socker och stärkelse och innehåller massa mineraler! Jättedyrt, men verkligen det bästa man kan hitta.
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u3/_u2/_u9/_u4/_u6/_u8/u3294685/1396271403_m_1.jpg)
Adoette
Tue 10 Dec 2013 14:54
Och som kommentar på det folk skrev nedan: Nästan ingen mår bra av bara grovfoder eller gräsbete, det behövs alltid tillskott, speciellt av zink och koppar då sverigehö har så hög järnhalt som slår ut dessa två.
ImJustInLoved
Tue 10 Dec 2013 14:18
Blöt upp lite lusern. Då har hon lite i krubban och slipper blir svartis på de andra hästarna samtidigt som hon inte får mer energi av att äta det. :)
Blöt bara upp 2-3dl det borde räcka :)
Blöt bara upp 2-3dl det borde räcka :)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 10 Dec 2013 13:26
Såvida hon inte behöver mineraler eller något annat tillskott så tycker jag att du verkligen ska se över foderstaten. Det kan ju faktiskt vara så att hon inte ens behöver kraft. Spannmål är inte heller naturligt för hästen att äta. Att hon är så explosiv betyder ju att hon har mycket energi att göra sig av med, så då finns det ju ingen anledning till att fortsätta ge henne något med högt energivärde - men det är ju rätt självklart i den här frågan :) Behöver hon tillskott av något slag så kan du ju lätt blanda ut det med lite lucern (genom att blöta upp 1-2 dl pellets). Tänk på att all pelleterad foder innehåller melass, så det kan man vara lite försiktig med.
Müsli Original är havrefritt, som @ZannahZ skriver, men där väljer de istället att komplettera energinivån med korn. Korn innehåller lika mycket energi som havre (ca 10g/kg) men har inte samma upphetsande effekt som havre, men det innehåller även majsflingor för energins skull. Sedan innehåller müslin måttligt med socker det också, bl.a. müslikoncentrat 37%, melasserad
betmassa 5%. Vad müslikoncentrat är kan man fråga sig..
Min får endast 2 dl müsli original för att blanda ut extra tillskott. Annars har han fri tillgång till hösilage. Prova att ge henne fri tillgång på hö/hösilage annars?
Müsli Original är havrefritt, som @ZannahZ skriver, men där väljer de istället att komplettera energinivån med korn. Korn innehåller lika mycket energi som havre (ca 10g/kg) men har inte samma upphetsande effekt som havre, men det innehåller även majsflingor för energins skull. Sedan innehåller müslin måttligt med socker det också, bl.a. müslikoncentrat 37%, melasserad
betmassa 5%. Vad müslikoncentrat är kan man fråga sig..
Min får endast 2 dl müsli original för att blanda ut extra tillskott. Annars har han fri tillgång till hösilage. Prova att ge henne fri tillgång på hö/hösilage annars?
![](http://cdn08.dayviews.com/95/_u3/_u2/_u0/_u0/_u5/_u4/u3200546/1334255430_m_1.jpg)
meningenutandig
Tue 10 Dec 2013 14:05
ah okej! Men alltså vi står i ett stort stall, och där blir hon så avundsjuk om hon inte sklle få något, hon skulle bara sparka i väggar oså.. och vill inte ge henne ''en näve av det och det'' utan om hon ska ha foder så ska hon ha något som är rätt för henne liksom! Kan inte ge henne fri tillgång somsagt, annars hade jag det förr i det förra stallet :)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 10 Dec 2013 14:15
Ja, om hon nu behöver något typ av kraftfoder så får du ju se över foderstaten. Om hon inte har en ordentlig foderstat så är det bara att räkna ihop en, annars blir det ju bara "en näve av det och det". Man kan egentligen aldrig veta hur mycket hon ska ha av allt utan en ordentlig foderstat där man han analyserat höet osv. Annars är müsli ganska bra att komplettera med (om man inte är petig gällande socker) eftersom det är ett fullfoder, dvs att det står rätt med kvoterna osv.
Om det nu är så att hon faktiskt inte behöver kraftfoder överhuvudtaget så borde det ju räcka med att slänga in lite morötter så att hon inte blir avundsjuk på de andra hästarna.
Om det nu är så att hon faktiskt inte behöver kraftfoder överhuvudtaget så borde det ju räcka med att slänga in lite morötter så att hon inte blir avundsjuk på de andra hästarna.
Alexana
Tue 10 Dec 2013 12:20
Låter som om din häst klarar sig utmärkt på bara grovfoder.. Men vill du ge kraft så lympos havrefria müsli, den e toppen :)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 10 Dec 2013 11:58
Vill du prompt ge kraft så ge natur müsli senior :) från st hippolyt
ElisanH
Tue 10 Dec 2013 11:24
Låter som att din häst skulle klara sug utmärkt på bara grovfoder. Med bra och tillräckligt mycket grovfoder behövs igen kraft :)
![](http://cdn08.dayviews.com/95/_u3/_u2/_u0/_u0/_u5/_u4/u3200546/1334255430_m_1.jpg)
meningenutandig
Tue 10 Dec 2013 14:02
Jo, alltså hon skulle lätt göra det. Men när alla anra hästar får foder blir hon avundsjuk, och då vill jg att hon ska få något foder bara för att hon inte ska bli så grinig. och eftersom hon får foder så vill jag har nått som är rätt för henne. :)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 10 Dec 2013 11:06
Jag ger mina hästar müsli och morötter! Vi beställt hem stora säckar morötter så får dom det och ibland müli :)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 10 Dec 2013 15:00
De är sjukt bra! Min häst som blir pigg av allt går jätte Bra på de!:)
Asfaloth
Tue 10 Dec 2013 10:53
Om du sköljer av betforen tills vattnet är klart finns det bara ca 1% socker kvar :) Varför ska du ha kraft om hon blir pigg och tjock? Med ett bra grovfoder behövs inte kraft :)
![](http://cdn08.dayviews.com/95/_u3/_u2/_u0/_u0/_u5/_u4/u3200546/1334255430_m_1.jpg)
meningenutandig
Tue 10 Dec 2013 14:03
Jo, alltså hon skulle lätt klara sig på det. Men när alla anra hästar får foder blir hon avundsjuk, och då vill jg att hon ska få något foder bara för att hon inte ska bli så grinig. och eftersom hon får foder så vill jag har nått som är rätt för henne. :)
ZannahZ
Tue 10 Dec 2013 10:51
Kolla och räkna foderstaten, de räcker troligen bara med grovfoder till henne isåfall :)
Min går på Müsli Original som är havrefri.. funkar mycket bra!
Annars skulle jag också rekommendera lusern :)
Min går på Müsli Original som är havrefri.. funkar mycket bra!
Annars skulle jag också rekommendera lusern :)
![](http://cdn08.dayviews.com/95/_u3/_u2/_u0/_u0/_u5/_u4/u3200546/1334255430_m_1.jpg)
meningenutandig
Tue 10 Dec 2013 14:02
Ja helstnär alla anra hästar får foder blir hon avundsjuk, och då vill jag att hon ska få något foder bara för att hon inte ska bli så grinig. och eftersom hon får foder så vill jag har nått som är rätt för henne. :)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 10 Dec 2013 10:47
Låter som du har en häst som borde klara sig på lite mer (gärna fri tillgång) hö! Utan kraftfoder alltså :)
![](http://cdn08.dayviews.com/95/_u3/_u2/_u0/_u0/_u5/_u4/u3200546/1334255430_m_1.jpg)
meningenutandig
Tue 10 Dec 2013 14:00
Det kan jag tyvärr inte hon står uppstallad i ett stall där dom får fyra hö måltider per dag :)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 10 Dec 2013 14:14
Ger du henne då mer hö så borde hon klara sig! Hon kan få tillräckligt även utan fri tillgång även om fritt oftast är bäst :)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 10 Dec 2013 10:45
Lucern kanske?:) om du nu måste ge något mer än grovfoder.
![](http://cdn08.dayviews.com/113/_u4/_u5/_u9/_u4/_u1/u459411/1428311197_m_1.jpg)
KamakuraSimb
Tue 10 Dec 2013 14:08
inte alls =) lucern är ett grovfoder och perfekt att kompletera höet med. Min häst och nästan alla hästar som står och har stått i samma stall som mig har ätit lucern och ingen av dom har varit speciellt svårfödd =)
Lucern är ju ett grovfoder, alltså inte ett kraftfoder. Och det är ju perfekt för en häst som inte ska ha energin som finns i andra sorters kraftfoder
Lucern är ju ett grovfoder, alltså inte ett kraftfoder. Och det är ju perfekt för en häst som inte ska ha energin som finns i andra sorters kraftfoder
40 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/516869505/