Sunday 12 January 2014 photo 2/3
|
Vad tycker folket om årets casting till ponnyakuten då?
Var det något som utmärkte sig, positivt/negativt?
Var det något som utmärkte sig, positivt/negativt?
Annons
Camera info
Camera NIKON D60
Focal length 70 mm
Aperture f/5.3
Shutter 1/60 s
ISO 1600
Comment the photo
LoveYouMakkan
Mon 20 Jan 2014 19:35
jag förstår verkligen inte varför man måste diskutera ponnyakuten så jävla negativt.
alla är så hårda och verkar tycka att det är okej att nätmobba oss.
alla är så hårda och verkar tycka att det är okej att nätmobba oss.
MaddeModell
Wed 15 Jan 2014 19:12
Jag tycker det kliar i kroppen när folk inte kan rida ordentligt och har fel häst. Innan man skaffar en häst kanske man ska tänka över hur bra ens barn är på hästar och att rida med. Och köpa en häst därefter. Tror det är okunskap :)
Är du rädd och nervös kanske du inte ska ha en häst som också är osäker? .. tycker det mesta av deras problem säges av sig självt..
Folk gnäller på.. amen hästen gör si och hästen gör så.. Ja, men det kanske inte är riktigt rätt häst/ponny för dig då?. Kanske att någon duktigare unge borde ta över ponnyn då.
Och att stå som mamma och säga att Ponnyakuten är sista utvägen? det finns hur mycket bra hjälp som helst att få! Och kolla igenom hästen ordentligt om den är så ovillig i ridningen.
Och dessutom dom säger jag har ETT problem.. haha jag såg flera på dom festa ponnysarna :D
Dock förstår jag vissa.. till exempel dom hästarna som har grymma olater i ridningen eller hanteringen. Dom som faktiskt är lite duktiga men inte får till det. DOM ska få hjälp. Hoppas dom väljer ut rätt personer som får vara med i programmet :) Rätt spännande vilket som. Alltid kul att se hur man kan lösa problem. Ofta får man tips själv om hur man kan göra om man har något speciellt med sin egen häst :) Tror detta året blir rätt bra ändå :)
Är du rädd och nervös kanske du inte ska ha en häst som också är osäker? .. tycker det mesta av deras problem säges av sig självt..
Folk gnäller på.. amen hästen gör si och hästen gör så.. Ja, men det kanske inte är riktigt rätt häst/ponny för dig då?. Kanske att någon duktigare unge borde ta över ponnyn då.
Och att stå som mamma och säga att Ponnyakuten är sista utvägen? det finns hur mycket bra hjälp som helst att få! Och kolla igenom hästen ordentligt om den är så ovillig i ridningen.
Och dessutom dom säger jag har ETT problem.. haha jag såg flera på dom festa ponnysarna :D
Dock förstår jag vissa.. till exempel dom hästarna som har grymma olater i ridningen eller hanteringen. Dom som faktiskt är lite duktiga men inte får till det. DOM ska få hjälp. Hoppas dom väljer ut rätt personer som får vara med i programmet :) Rätt spännande vilket som. Alltid kul att se hur man kan lösa problem. Ofta får man tips själv om hur man kan göra om man har något speciellt med sin egen häst :) Tror detta året blir rätt bra ändå :)
Hursomheelst
Wed 15 Jan 2014 22:07
Hon med den svarta ponnyn som inte kom upp, han med araben som inte kunde rida för 5 öre. Dom två vet jag kom med :)
MaddeModell
Thu 16 Jan 2014 09:16
Jag hoppas på att hon med den bockande hästen kommer med.. den var brun och sparkade mot tobbe och sparkade faktiskt hej vilt och hon åkte av.. Det skulle vara intressant att veta hur dom ska lösa det :P
Sandrocken
Tue 14 Jan 2014 14:46
Positivt! Tror många av problemen som visades upp beror på okunskap. Men alla de barn och ungdomar som man fick se verkar hur goa som helst! Blir dock väldigt förbryllad över alla dessa lastproblem och bockande hästar. Samt veterinärens åsikt om att folk skyller på smärta och obehag vilket jag personligen tror är det vanligaste problemet. Det känns som att många av problemen som visades upp handlar om brist på samband och tillit häst och människa emellan. och så vill man nästan kliva in i programmet och slita bort alla dessa spön, sporrar och annan onödigt utrustning. Har några favoriter! Men det verkar vara mysiga och goda barn som man fick se :)
UniQt
Tue 14 Jan 2014 00:26
Stör mig egentligen mest på såna här frågor efteråt haha, jag hade blivit riktigt ledsen om jag fick läsa kommentarerna nedanför om det var jag som hade vart med.
Men håller med flera om att det är i de flesta fall dålig grundridning & det är verkligen något som skulle kunna tränas hemma med tränare. Men sedan så är det ändå bra att ha med i TV, har de bara med massa jätteovanliga problem (som knappast skulle gå att lösa på 2 veckor) så visst hade det kunna vart intressant. Men genom mer vanliga problem så får ju fler hjälp, alltså folk som tittar på. Det kan jag tycka är bra, eftersom de uppenbarligen är så många med dålig grundbalans osv som då får hjälp samtidigt som det sitter ungar hemma med samma problem & då kanske tar åt sig :)
Är jättetrött så det kanske blev rörigt men hoppas det blev lite förståeligt iaf :)
Men håller med flera om att det är i de flesta fall dålig grundridning & det är verkligen något som skulle kunna tränas hemma med tränare. Men sedan så är det ändå bra att ha med i TV, har de bara med massa jätteovanliga problem (som knappast skulle gå att lösa på 2 veckor) så visst hade det kunna vart intressant. Men genom mer vanliga problem så får ju fler hjälp, alltså folk som tittar på. Det kan jag tycka är bra, eftersom de uppenbarligen är så många med dålig grundbalans osv som då får hjälp samtidigt som det sitter ungar hemma med samma problem & då kanske tar åt sig :)
Är jättetrött så det kanske blev rörigt men hoppas det blev lite förståeligt iaf :)
SlopePrincess
Tue 14 Jan 2014 07:02
Haha, okej!
Men själv ser jag inte grundridning som ett problem så jag tycker inte att sådana borde få komma med.
Men själv ser jag inte grundridning som ett problem så jag tycker inte att sådana borde få komma med.
Aotearoa
Mon 13 Jan 2014 20:29
Stör mig mest på att de flesta inte verkar kunna rida ordentligt samt att de antingen har en ponny som antingen är för stor eller för liten för dem.
Sen måste jag säga att veterinären verkade vara helt bakom flötet.
Sen måste jag säga att veterinären verkade vara helt bakom flötet.
SagaNenes
Mon 13 Jan 2014 18:03
Massa tankar!
* Varför tar folk inte hjälp av en tränare först och främst? Väntar de med sina problem hela året för att vara med i tv eller vadå? Om det nu är så påtagliga problem som de säger, ta hjälp så snart som möjligt för guds skull!
* Veterinären verkade ju vara utbildad på 1920-talet eller något. Jag gillade inte att han "ogillar att skylla problem på att hästen har ont". Det är väl bättre att man kopplar ihop problem=att hästen har ont snarare än att försöka disciplinera den så att den lär sig att hålla tyst om sin smärta?
* Tyckte så synd om hästen som sprang iväg vid uppsittning. Den visar klart och tydligt att den inte vill, och då ska man ändå envisas med att göra det istället för att backa av och ta det i hästens takt. Den tycker uppenbarligen inte att det är kul. Och att den blir stressad när man tar den i munnen då? Konstigt när den har pessoa i käften.
* Frihetsdressyrstjejen var ett roligt inslag bland alla andra ryttarkatastrofer, men jag kommer bli rätt sur om hon kommer in för hon verkar bara ha sökt in till ponnyakuten för att lära sin ponny tricks med hjälp av tobbe. De pratade inte ens om att hon hade problem med att rida ut själv.
* Varför tar folk inte hjälp av en tränare först och främst? Väntar de med sina problem hela året för att vara med i tv eller vadå? Om det nu är så påtagliga problem som de säger, ta hjälp så snart som möjligt för guds skull!
* Veterinären verkade ju vara utbildad på 1920-talet eller något. Jag gillade inte att han "ogillar att skylla problem på att hästen har ont". Det är väl bättre att man kopplar ihop problem=att hästen har ont snarare än att försöka disciplinera den så att den lär sig att hålla tyst om sin smärta?
* Tyckte så synd om hästen som sprang iväg vid uppsittning. Den visar klart och tydligt att den inte vill, och då ska man ändå envisas med att göra det istället för att backa av och ta det i hästens takt. Den tycker uppenbarligen inte att det är kul. Och att den blir stressad när man tar den i munnen då? Konstigt när den har pessoa i käften.
* Frihetsdressyrstjejen var ett roligt inslag bland alla andra ryttarkatastrofer, men jag kommer bli rätt sur om hon kommer in för hon verkar bara ha sökt in till ponnyakuten för att lära sin ponny tricks med hjälp av tobbe. De pratade inte ens om att hon hade problem med att rida ut själv.
Matilda
Mon 13 Jan 2014 12:46
Höjdpunkten va ju hon med skimmlen som hade repgrimma och ledrep!!! Skrek JAAAA äntligen någon som fattat poängen!! Så resten av familjen undrade vad jag höll på med .. HAHAHAH! Jag är en riktig dressyrmupp, men eftersom min ponny är 20 nu och tröttnat på dressyren har det blivit att vi tränat mycket "frihetsdressyr" och vi båda trivs otroligt bra med det. Han rids numera enbart på sidepull eller repgrimma. Men sen har jag en annan ponny som jag tränar i dressyr. Så stor kontrast men jag gillar båda lika mycket. Men överlag tycker jag de flesta där har för svåra ponnyer och måste lära sig grunderna bättre! :)
SlopePrincess
Mon 13 Jan 2014 20:12
Hon var en skaplig kontrast bland alla bankande och slitande ryttare haha! ;)
Det är ju kul att variera lite^^
Ja, ridskola i några år och sätta bla balansen haha...
Det är ju kul att variera lite^^
Ja, ridskola i några år och sätta bla balansen haha...
Ryttarinnnan
Tue 14 Jan 2014 21:04
Tyckte också det var höjdpunkten :P dock vilken press för henne att visa det för Tobbe... Men det roliga var ju att hennes problem inte visades :P
Alexana
Mon 13 Jan 2014 11:01
Tycker mest synd om hästarna.. Och jag gillade Inte den veterinären. Verkar mest som om han tror att hästar e dumma med flit o att dem ska tillrättavisas ordentligt.
SlopePrincess
Mon 13 Jan 2014 20:10
Ja, många hästar behandlades inte rättvist...
Veterinären var rätt skum :s
Veterinären var rätt skum :s
Sarahlagerquist
Mon 13 Jan 2014 10:26
Jag tycker att shettisen som tog "konstiga" språng va onödigt egentligen. Jag menar, den är en shettis! Dom tar konstiga språng, testa att ha kort ben och ska hoppa, blir inte så fint! ;)
SlopePrincess
Mon 13 Jan 2014 20:10
Det kan bli bra, med lite övning ;)
Men det tar ju lite träning, men det är inget problem då enda lösningen är att tränatränaträna.^^
Men det tar ju lite träning, men det är inget problem då enda lösningen är att tränatränaträna.^^
MaddeModell
Wed 15 Jan 2014 19:19
Jag tyckte ungen var helt fel för den ponnyn... Jag tyckte den ponnyn hoppade jätte fint!. Lite högt kanske.. men vafan hellre det.. det kan ju vara en ponny med en grym kapacitet! Sen har den väl lärt sig att kunna sticka åt sidan.. man får ju vara lite med.. Skulle ha varit någon lite kunnigare ryttare till den ponnyn och det finns MÅNGA såna. Så kunde just det barnet kanske fått en lite mer "tråkigare, ridskiole,latare , äldre" häst som hon inte hade behövt vara rädd för. Som travar över lätt.
Minishettis
Mon 13 Jan 2014 08:48
Tycker det har gått i överstyr. Ponnyakuten har gjort så folk söker problem hos hästarna.
Dom flesta problemen ligger hos ryttaren, inte hos hästen. Det är oftast ryttarna som inte klarar av sina hästar.
Dom flesta problemen ligger hos ryttaren, inte hos hästen. Det är oftast ryttarna som inte klarar av sina hästar.
SlopePrincess
Mon 13 Jan 2014 20:09
Ja, som någon sagt så borde det kallas ryttarakuten och inte ponnyakuten.
Anonymous
Mon 13 Jan 2014 06:41
Tycker att folk klagar alldeles för mycket. Tror att alla nångång har markerat med spöt när hästen varit olydig eller råkat ta lite hårt i munnen. Gör man de själv så är de ingen big deal , om de syns på tv? End of the world... Är lite småtrött på alla nh-muppar här på dv som svimmar såfort dem ser ett pessoa. Åk till en lokal ponnytävling så ser ni 10 gånger värre saker än ni gör i ponnyakuten! :)
SlopePrincess
Thu 16 Jan 2014 20:27
Ni andra i detta kommentars-"fält" får väl säga till om ni tycker det blir drygt med alla kommentarer, så får vi flytta diskussionen till en egen kommentarstråd. ;)
Libertas
Thu 16 Jan 2014 20:51
Ja det är tråkigt att de bara visar ryck och slit i munnen, men länken till djurens rätt och bloggen är jättebra!
Sedan har vi de andra effekterna av bettet, tex att matsmältningsreflexen sätts igång som får luftrören att stängas samtidigt som hästen presterar vilket får luftrören att öppna sig = halvöppna luftrör och hästen får svårt att andas. Det påverkas inte av att man rycker i bettet eller ej. Det finns heller ingen plats i munnen då tungan tar upp hela munhålan, vilket ofta resulterar i att tungan flyter ut över tänder och kläms av bettet.
Sedan så kan man se rätt bra hur bettet påverkar hästen
bara genom att titta på hur en hästskalle ser ut. Om man någon gång får chansen att känna på en skalle (främst lanerna) så gör det! Då förstår man hur vassa de egentligen är och att det inte är så mysigt att få tandköttet+slemhinnorna pressat mot den. Oavsett hur man rider och vilket bett man använder kan man inte undvika tryck mot lanerna.
SlopePrincess
Thu 16 Jan 2014 21:01
Men matsmältningsreflexen sätts ju på beroende på hur mycket hästen leker med bettet. Ifall jag fortsätter bygger upp mina argument med hjälp av mina två hästar så är ungponnyn väldigt still i munnen. Det är någon gång då o då varje gång vi rider som han pysslar lite med det, bara för att känna på stödet eftersom han somsagt är unghäst.
Sessan tar inte bettet mellan tänderna o tuggar, hon "suger" mer på bettet och tuggar litegrann.
Det med tungan är helt förståeligt. Det makes sence liksom. Men samtidigt så tror inte jag att det läggs så jättemycket tyngd på tungan då bettet hänger i sidostyckena, så dom dras ju inte neråt mot tungan. Om man inte har hästen väldigt böjd i nacken då.
Skulle vara väldigt kul och intressant att göra det, då får man en mer realistisk bild av hur det faktiskt känns mot hästen.
Sessan tar inte bettet mellan tänderna o tuggar, hon "suger" mer på bettet och tuggar litegrann.
Det med tungan är helt förståeligt. Det makes sence liksom. Men samtidigt så tror inte jag att det läggs så jättemycket tyngd på tungan då bettet hänger i sidostyckena, så dom dras ju inte neråt mot tungan. Om man inte har hästen väldigt böjd i nacken då.
Skulle vara väldigt kul och intressant att göra det, då får man en mer realistisk bild av hur det faktiskt känns mot hästen.
Libertas
Thu 16 Jan 2014 21:45
Nja, matsmältningsreflexen sätts igång så fort hästen får in något i munnen och saliv börjar produceras. Då börjar även magsyror att produceras vilket kan leda till magsår, men risken är vad jag vet inte jättestor för hästen att få magsyror pga enbart bettet.
Rör man inte i bettet läggs inte så mycket tyngd på tungan men ändå tillräckligt för att strypa cirkulationen i tungan. Däremot blir det ju självklart värre ju mer man tar i bettet.
Måste säga att du sköter diskussionen väldigt snyggt och moget, himla roligt att diskutera med dig! :)
Rör man inte i bettet läggs inte så mycket tyngd på tungan men ändå tillräckligt för att strypa cirkulationen i tungan. Däremot blir det ju självklart värre ju mer man tar i bettet.
Måste säga att du sköter diskussionen väldigt snyggt och moget, himla roligt att diskutera med dig! :)
Anonymous
Mon 13 Jan 2014 06:30
Jag tyckte det var lite intressant att snubben som snackade om att man misstänker att hästen har ont drog slutsatsen att ryttare är lata och vill skylla ifrån sig på hästens smärta.
Det är väl bara självklart att man vill ta reda på det till en början. Om hästen nu faktiskt skulle ha ont så är det ju dumt att sitta på en öm rygg och krångla.
Dessutom verkade hans inställning till alternativmetoder ganska så tråkig och instängd.
Det är väl bara självklart att man vill ta reda på det till en början. Om hästen nu faktiskt skulle ha ont så är det ju dumt att sitta på en öm rygg och krångla.
Dessutom verkade hans inställning till alternativmetoder ganska så tråkig och instängd.
SlopePrincess
Mon 13 Jan 2014 20:02
Ja, det var ganska konstigt faktiskt...
Han som veterinär ska ju BARA sprida att det är positivt med genomgångar av hästen ifall något krånglar. Hellre en veterinär-check för mycket än en för lite.
Han som veterinär ska ju BARA sprida att det är positivt med genomgångar av hästen ifall något krånglar. Hellre en veterinär-check för mycket än en för lite.
Hursomheelst
Mon 13 Jan 2014 06:22
Han som hade araben va ju helt galen..
Ryckte och slet och kunde inte rida lätt alls och skyller på hästen...
Ryckte och slet och kunde inte rida lätt alls och skyller på hästen...
MaddeModell
Wed 15 Jan 2014 19:26
Håller med här! Dessutom skulle han ha haft en häst med lite mer självförtroende med tanke på att han var en riktig mega mes... :P Jösses... Okej att man kan vara osäker, men jag trodde han skulle ramla ur sadeln så rädd han var :P Och det är ju inte så bra om man har en osäker häst.. och han gör ju den ÄNNU mer osäker. Ingen av dom litar på varandra!. Antingen får han fan lära sig mer om ridning och lära sig att rida ordentlig och sen tuffa till sig.. eller så får han skaffa en häst som kan visa honom den rätta vägen! För två osäkra individer går aldrig hem!
och hans arab kan få någon som kan bygga upp dens självförtroende igen.
och hans arab kan få någon som kan bygga upp dens självförtroende igen.
Hursomheelst
Wed 15 Jan 2014 22:06
Jag tror araben hade hoppat om någon faktiskt bad den hoppa.
Inte styrde mot hindret och skrek med hela kroppen och på alla sätt att person som satt på ryggen inte ville hoppa.
Dock kom dessa med till lägret.
Ser några om man kollar på den låten dom spelat in :)
Inte styrde mot hindret och skrek med hela kroppen och på alla sätt att person som satt på ryggen inte ville hoppa.
Dock kom dessa med till lägret.
Ser några om man kollar på den låten dom spelat in :)
MaddeModell
Thu 16 Jan 2014 09:20
du den låten.. hon som är den ända som sjunger bra...är det hon ifrån Malmö som var med förra året? har för mig att dom sa att hon kunde sjunga dessutom så är hon lik i alla fall! :) Hon är fan grym för att vara så ung!
almawesterstrom
Sun 12 Jan 2014 23:47
Jag tål verkligen inte när dom sitter med sina för långa sporrar på små ponnyer utan livsglädje och bankar med hälarna ... Haha ;-) Nej men jag tycker ponnyakuten förlorat klass, de första två säsongerna var ROLIGA OCH LÄRORIKA men nu verkar folk bara komma på nått problem för att få synas i tvrutan en halvtimme varje vecka.
SlopePrincess
Mon 13 Jan 2014 20:00
Ja, dom två första var väldigt bra faktiskt!
Sporrar finns ju på varenda jäkla ponny, det är en av sakerna jag spyr på.
Sporrar finns ju på varenda jäkla ponny, det är en av sakerna jag spyr på.
almawesterstrom
Mon 13 Jan 2014 21:06
Eller hur, och hur många har päls där? Inga, patetiskt att de kan inte ens kan anstränga sig till att försöka använda benen? Istället tar vi sporrar så de blir lättare..
SlopePrincess
Mon 13 Jan 2014 22:17
Sporrar är ju också gjorda för att kunna ge så små hjälper som möjligt och göra hästen mer lyhörd för vanliga skänkeln (främst vaden då). Men hos dom flesta används det bara i framåtmanande syfte...
almawesterstrom
Mon 13 Jan 2014 22:32
Ja, de använder dom typ istället för att klippa hästen under magen med en maskin...
Libertas
Sun 12 Jan 2014 22:53
Som vanligt är det ett gäng dumskallar till häst som söker. Ryck i munnen, sparkar, slag osv verkar vara vardag för dessa stackars hästar, och det gör mig livrädd varje gång jag ser att den typen av hästfolk verkligen existerar..
Som Toti skrev var det någon som sa att "jag blir lite spöglad men jag vill egentligen vara snäll mot honom" eller vad hon nu sa. Denna kommentaren gjorde mig riktigt förbannad, varför i hela friden rider hon med spö om man har aggresionsproblem?!
Det var ett gäng som var för stora för sina hästar vilket kan vara anledningen till deras problem (tänker mest på hoppningen). Några hästar VILLE inte bli ridna vilket är tråkigt därför dessa hästar kommer med all sannolikhet bli tystade tills de inte säger emot längre. Nej, castingen var verkligen inget positivt men tyvärr verkar hästvärlden se ut såhär.
Som Toti skrev var det någon som sa att "jag blir lite spöglad men jag vill egentligen vara snäll mot honom" eller vad hon nu sa. Denna kommentaren gjorde mig riktigt förbannad, varför i hela friden rider hon med spö om man har aggresionsproblem?!
Det var ett gäng som var för stora för sina hästar vilket kan vara anledningen till deras problem (tänker mest på hoppningen). Några hästar VILLE inte bli ridna vilket är tråkigt därför dessa hästar kommer med all sannolikhet bli tystade tills de inte säger emot längre. Nej, castingen var verkligen inget positivt men tyvärr verkar hästvärlden se ut såhär.
SlopePrincess
Mon 13 Jan 2014 19:59
Det är sjukt att det finns så otroligt olika hästmänniskor...
Castingarna blir bara sämre och sämre. Grundridningen (så basic som balans, mjuka händer och hållning) existerar knappt.
Och hur man faktiskt behandlar hästarna (ponnysarna) genom slag, ryck och sparkar är skrämmande.
Castingarna blir bara sämre och sämre. Grundridningen (så basic som balans, mjuka händer och hållning) existerar knappt.
Och hur man faktiskt behandlar hästarna (ponnysarna) genom slag, ryck och sparkar är skrämmande.
UniQt
Tue 14 Jan 2014 00:19
Måste bara påpeka att jag inte tycker de är ok att kalla dem "dumskallar" eller något annat pågrund av det. Hade du sökt in med ett problem som du tyckte var svårt för dig att få löst så hade du knappast blivit så glad om folk satt & skrev skit om dig på internet efteråt och kallade dig saker.
De är ju inte stjärnryttare, men det är kanske därför man söker?
De är ju inte stjärnryttare, men det är kanske därför man söker?
bojfilove
Sun 12 Jan 2014 22:51
Så patetiskt. Sitter och garvar åt alla ungar som tror att det är något fel på deras ponnyer när det i själva verket är de själva som inte kan rida. Vissa har inte ens grundkunskaper... för det första. skaffa en läromästare som kan lära ungarna att rida och för det andra skaffa hjälp av kunniga tränare. Sen ska man inte dra alla över en kant men till 95% kunde inte någon rida överhuvudtaget....
SlopePrincess
Mon 13 Jan 2014 19:55
Ja, ifall man skulle sätta upp en balanserad ryttare på dom flesta rid-"problem"-ponnysarna så skulle det antagligen funka hur bra som helst.
Somsagt, grundridningen fattades lite här och var...tyvärr!
Somsagt, grundridningen fattades lite här och var...tyvärr!
Toti
Sun 12 Jan 2014 22:25
"Då blir jag lite spöglad och jag vill ju egentligen vara snäll mot honom"
"Han är pigg men snäll, en väldigt snäll ponny" - Sa kvinnan som hade satt på/tillåtit pessoa på typ 10åriga dotterns ponny..
(nej inte ordagrant exakta citat men nära inpå)
En veterinär som i princip står och säger att inget annat än veterinärer är rätt..
Tycker okunskapen alltid utmärker sig något extremt och det är läskigt att se hur många som egentligen inte borde ha häst utan stanna på ridskolan i ett x antal år till.
"Han är pigg men snäll, en väldigt snäll ponny" - Sa kvinnan som hade satt på/tillåtit pessoa på typ 10åriga dotterns ponny..
(nej inte ordagrant exakta citat men nära inpå)
En veterinär som i princip står och säger att inget annat än veterinärer är rätt..
Tycker okunskapen alltid utmärker sig något extremt och det är läskigt att se hur många som egentligen inte borde ha häst utan stanna på ridskolan i ett x antal år till.
Asfaloth
Mon 13 Jan 2014 19:59
Alla djur behöver man läsa på om. Menade bara att en liten gnagare förmodligen är mycket lättare än en häst.
Toti
Mon 13 Jan 2014 20:11
@Slopeprincess - yes, som jag skrev, någon annan som får ha ansvaret för barnet i stallet.
Sen är alla smådjur lättstressade men till hamstrar finns så mycket som är direkt skadligt i butikerna som oftast säljs till hamster ändå.
Ja.. oftast kan man ju inte skada sig märkvärt med smådjur
Sen är alla smådjur lättstressade men till hamstrar finns så mycket som är direkt skadligt i butikerna som oftast säljs till hamster ändå.
Ja.. oftast kan man ju inte skada sig märkvärt med smådjur
SlopePrincess
Mon 13 Jan 2014 20:24
Nä, skada sig själv med smådjur kan man väl inte. Men skada själva djuret är desto lättare.
Toti
Mon 13 Jan 2014 20:26
Jo, precis, därför jag kommenterade att hamster nog var fel eftersom de i djuraffärerna säljer saker till djuren som är direkt skadliga.
Emelie Nilsson
Sun 12 Jan 2014 22:22
Jag gillade hon som hade en grå ponny. Hon som tyckte om frihetsdressyr.
SagaNenes
Mon 13 Jan 2014 18:07
Jag hoppas faktiskt inte det... jag tyckte det var kul att se en som har tänkt snäppet längre och så, men hon verkade vara mest intresserad av att lära sig trick och konster av tobbe och då tycker jag inte hon förtjänar en plats även om det vore roligt att se. De pratade inte ens om att hon hade problem med att rida ut, de visade bara upp spansk skritt och sånt och det tycker jag var riktigt tråkigt faktiskt... finns säkert folk med värre problem
SlopePrincess
Mon 13 Jan 2014 19:48
Hihi, håller med. Var kul att hon bröt mönstret bland alla sporrar och hårda tygeltag... ;)
Är kluven dock ifall jag tycker att hon ska få komma med. Somsagt så känns hon vara ute efter Tobbe-tips till trickträningen och inte hjälp för ett problem. Så på det sättet "platsar" hon inte in i programmet riktigt.
Men på ett annat sätt är det ju ganska bra, då det är mycket möjligt att folk blir inspirerade av att se hur han lär ut grunder till "nybörjarhästar" inom trickträning...
Är kluven dock ifall jag tycker att hon ska få komma med. Somsagt så känns hon vara ute efter Tobbe-tips till trickträningen och inte hjälp för ett problem. Så på det sättet "platsar" hon inte in i programmet riktigt.
Men på ett annat sätt är det ju ganska bra, då det är mycket möjligt att folk blir inspirerade av att se hur han lär ut grunder till "nybörjarhästar" inom trickträning...
99 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/517152294/