Tuesday 14 January 2014 photo 1/1
![]() ![]() ![]() |
Foto: Lovisa Ivarsson, http://artoflovisa.com
Jag vill bara ta upp ett klockrent ekipage från PA 2014 castingen.
Efter ca. 7 minuter in i programmet kommer en kille fram med sitt fullblod som vägrar hoppa och verkar allmänt osäker, rädd och skärrad över att endast vara på den främmande platsen. Jag tycker ryttaren verkar trevlig och vill utvecklas tillsammans med sin ponny. Därav vill han inte sälja eller dylikt, utan söker hjälp från hjärtat att bli antagen för att få hjälp med sin ponny.
Jag undrar dock en sak när Tobbe Larsson säger bland annat att ekipaget bör se över sin utrustning. Jo, jag lade garanterat märke till den gapande hästen som viker undan hindret gång på gång. Gång efter gång ser det värre ut. Bettringen drar ur munnen och tappar sin funktion. Ryttarens hand befinner sig långt ifrån sin position och lika väl har kroppshållningen tappat sin funktion. Allt blir helt enkelt motsatsen av vad de båda individerna vill. Den saken är säker. Bettet glider ur mungipan och ryttaren försöker med sin kroppsmassa och goda hjärta styra hästen rätt på. Ingen kommunikation och ingen större relation som stödjer den andra när båda tvivlar på att faktiskt hoppa över det låga hindret.
Vart får Tobbe Larsson att huvudsakligen säga att ekipaget bör se över sin utrustning, för självklart hade det sett mycket vackrare ut om häststackaren inte hade gapat så förbannat mycket, utan bara hade undvikt hindret. Nej, Tobbe Larsson tänker högst troligen i sitt huvud att "Här behövs en nosgrimma!"
Var hade det varit vackrare att stänga igen munnen och se hästen enbart vika av hindret? Inte alls mycket bättre, problemet skulle återstå och i värsta fall skulle ännu en ny beteendestörning uppstå så som antingen apatiskt ge med sig eller bli hypermanisk. Här är det kommunikationen som är bristande och inget annat. En nosgrimma löser inte ett kommunikationsproblem. Hästen är fasen inriden, den vet vad ett tryck i höger mungipa betyder och begriper "Sväng höger". Här behöver ekipaget hjälp med att hitta varandra och fullständigt dumpa Tobbe Larssons råd om att se över sin utrustning.
Hade det där varit min häst hade jag tagit hem den, tagit av ett bett som inte fyller funktion (glider ur munnen), bytt till bettlöst alternativ (eventuellt trätt på bettringar) och blicka in i hästen. Förstå kroppsspråk, grunderna för artens beteende. Vad betyder ljudet av borrmaskin när hästen blåser in och ut luft? Vad händer inom hästen när öronen pendlar överallt och ingenstans som en toka? Sedan, kanske, möjligen, placera på en lagom åtdragen nosgrimma när kommunikationen inte brister, för att det ser estetiskt snyggt ut.
Annons
Comment the photo
SagaNenes
Fri 17 Jan 2014 13:54
Jag tänkte mer på sadeln och att tränset kanske borde ha varit bättre tillpassat snarare än att Tobbe menade att man skulle slänga på en nosgrimma för att hindra den från att gapa, men jag hade precis som du mycket hellre hört att han sagt att de behövde jobba på kommunikationen snarare än att bara kolla över utrustningen. Det var ju långt mycket mer som var fel än bara utrustningen om vi säger så haha
Ellie92
Tue 14 Jan 2014 22:17
Bland annat detta bidrar till att jag har dumpat ponnyakuten hehe. Tycker väl inte alltid att Tobbe mfl använder rätt metoder och slänger ifrån sig ganska dumma kommentarer.
Frida1987
Tue 14 Jan 2014 22:05
Vad barnen behöver träna är kommunikation, ledarskap, samarbete och känsla för hästarna på marken. I ridningen behöver de skolas, träna balans och förmåga att förmedla sitt budskap till hästen, hjälpernas tydlighet och känslan för hur och var hästen rör sig. De löser ingenting med nosremmar, piskor, hårdare ridning och som det så ofta uttrycks i programmet: 'rida hästarna bättre i form'.
Jag har inte sett castingen ännu, men jag antar att det är ungefär samma problem som det brukar vara. Hästarna förstår inte vad ryttarna menar och ryttarna saknar helt förmåga att förmedla det de vill på ett tydligt, konsekvent och behagligt sätt.
Jag har inte sett castingen ännu, men jag antar att det är ungefär samma problem som det brukar vara. Hästarna förstår inte vad ryttarna menar och ryttarna saknar helt förmåga att förmedla det de vill på ett tydligt, konsekvent och behagligt sätt.
Alexana
Tue 14 Jan 2014 16:06
Måste bara säga att jag älskar dina svar på kommentarer haha :) Klockrena och du kan verkligen ta ett steg tillbaka om någon har rätt och att du kan inse att du tog fel. Nu menar jag inte bara här! Inte många som vågar säga '' Ja, jag hade fel.'' :)
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 14 Jan 2014 16:31
Nej, men vilken skön kommentar du kom med haha! :)
Det gör mig glad! Tanken med diskussioner (enligt mig) är att låta alla som vill träda fram och resonera sunt. Det är inte att resonera sunt att fortsätta vifta med näsan högt om någon annan lyckas kläcka fram en ny synvinkel. Tycker det är otroligt viktigt att alla ska känna sig involverade - inte besegrade! :)
Det gör mig glad! Tanken med diskussioner (enligt mig) är att låta alla som vill träda fram och resonera sunt. Det är inte att resonera sunt att fortsätta vifta med näsan högt om någon annan lyckas kläcka fram en ny synvinkel. Tycker det är otroligt viktigt att alla ska känna sig involverade - inte besegrade! :)
KamakuraSimb
Tue 14 Jan 2014 13:18
Jag tror inte han menade "dra åt en nosrem så hästen slutar gapa". Det kan handla om ett träns som sitter bättre och ett annat bett
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 14 Jan 2014 16:29
Det är gissningar och antaganden, precis. Jag antar utifrån det jag har fått se.
Jag har inte påstått att Tobbe gav ett utlåtande som "Hästen behöver nosgrimma", utan jag diskuterar mitt antagande till att hela situationen med ekipaget och Tobbes slutsats får mig att anta och dra dessa slutsatser själv. Texten ovan är min slutsats gällande ekipaget.
Det är min tolkning. Är den mindre rätt än din vill jag att du lägger fram din egen lika så på ett redigt vis. Annars känns det bara motigt att diskutera ämnet, om din åsikt och tolkning får vara acceptabel, men inte min som sådan. Det trodde jag var förståeligt.
Jag har inte påstått att Tobbe gav ett utlåtande som "Hästen behöver nosgrimma", utan jag diskuterar mitt antagande till att hela situationen med ekipaget och Tobbes slutsats får mig att anta och dra dessa slutsatser själv. Texten ovan är min slutsats gällande ekipaget.
Det är min tolkning. Är den mindre rätt än din vill jag att du lägger fram din egen lika så på ett redigt vis. Annars känns det bara motigt att diskutera ämnet, om din åsikt och tolkning får vara acceptabel, men inte min som sådan. Det trodde jag var förståeligt.
![](http://cdn08.dayviews.com/113/_u4/_u5/_u9/_u4/_u1/u459411/1428311197_m_1.jpg)
KamakuraSimb
Tue 14 Jan 2014 16:53
Jag anser att om man inte vet fakta ska man vara försiktig med att ha för starka åsikter
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 14 Jan 2014 17:22
Det håller jag med om, lika mycket som jag anser att någon som vill vara med i diskussion ska ha väl formuleringar för sitt ställningstagande. Den punkten tycker jag du missar. Jag har bildat mig en uppfattning och har presenterat den.
Asfaloth
Tue 14 Jan 2014 11:57
Låter som att du kan läsa Tobbes tankar. Jag inspekterade inte så noga men tolkade det inte alls som du, för han säger inte ett knyst om nogrimma. När man ser över sin utrustning kollar man så att det man har sitter som det ska och passar hästen, inte att man lägger till mer utrustning. Tror det var så Tobbe menade också.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 14 Jan 2014 12:06
Jo, det har du verkligen helt rätt i. Det är sant att han kan ha menat den utrustning som han redan har. T ex kolla upp sadeln och kolla så att bettet är i korrekt storlek, etc. Däremot kopplade jag den gapande munnen och Tobbes tankar direkt till varandra av den anledning att det var så mycket fokus på att just Det var problemet.
Men jag förstår din poäng, helt klart.
Men jag förstår din poäng, helt klart.
![](http://cdn08.dayviews.com/111/_u5/_u9/_u7/_u1/u59714/1379534677_m_1.jpg)
Asfaloth
Tue 14 Jan 2014 13:00
Nu minns jag inte mer än att hästen gapade, ungen inte kunde rida och att Tobbe sa det efteråt, men var det verkligen fokus på att han menade den gapande munnen? Jag märkte då inget.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Tue 14 Jan 2014 13:09
Om hästen rymmer för både bett, ryttare och helst hade rymt från hela stället, är det så som problemet är. Då ligger fokuset på att framhäva det i kameran och för oss tittare. Klart fokuset låg på att ta fram problemet eftersom det är det som programmet handlar om. Och problemet det där ekipaget hade var att de inte tog sig över ett litet hinder (bokstavligt talat).
Tobbes slutsats var "Man skulle vilja kolla igenom din utrustning lite grann, lite grundträning, och sen kanske fila på med en duktig hopptränare" Då känns det som så för att DET konceptet enligt Tobbe ska bli vinnande, utan att jobba med ekipagets kommunikation, så är det för mig i princip som att säga "På med något som får hästen att inte rymma bettet och handen och sedan nöta bort problemet."
Tobbes slutsats var "Man skulle vilja kolla igenom din utrustning lite grann, lite grundträning, och sen kanske fila på med en duktig hopptränare" Då känns det som så för att DET konceptet enligt Tobbe ska bli vinnande, utan att jobba med ekipagets kommunikation, så är det för mig i princip som att säga "På med något som får hästen att inte rymma bettet och handen och sedan nöta bort problemet."
![](http://cdn08.dayviews.com/111/_u5/_u9/_u7/_u1/u59714/1379534677_m_1.jpg)
Asfaloth
Tue 14 Jan 2014 13:17
Jag tolkar det inte alls så, det är helt olika saker. Tror inte att han hade blivit glad över din tolkning, och hur producent och kamera vill få det att se ut betyder inte att det är programledarens åsikt :)
EricaLundqvist
Tue 14 Jan 2014 11:12
för de fösta så var de inget fullblod
för de andra så tycker jag de e FEL att bara dra slutsattsen att detta bara handlade om nosgrimman, eftersom att sadeln inte heller satt ngt vidare och som du oxå nämnde så sitter bettet inte still.
Ungen kunde inte rida och hästen var osäker. Dem hade behövt byta till något bättre båda två.
för de andra så tycker jag de e FEL att bara dra slutsattsen att detta bara handlade om nosgrimman, eftersom att sadeln inte heller satt ngt vidare och som du oxå nämnde så sitter bettet inte still.
Ungen kunde inte rida och hästen var osäker. Dem hade behövt byta till något bättre båda två.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 15 Jan 2014 17:21
Ja exakt. Det är samma grej. Som att säga kallblod till en nordsvensk häst.
![](http://cdn07.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Wed 15 Jan 2014 19:23
Har levt i över 19 år och aldrig hänt fören nu. Vad försöker du komma fram till egentligen?
![](http://cdn07.dayviews.com/97/_u2/_u3/_u6/_u6/_u6/_u5/u2366652/1334247912_m_1.jpg)
Lizstomania
Wed 15 Jan 2014 21:50
Eller säga halvblod till ett svenskt varmblod av ridtypen.
Har aldrig hänt mig att jag har blivit missförstådd när jag har sagt fullblod till en arab.
Inte för att låta taskig, men du kanske bör plugga in de 4 typerna och vilka raser som tillhör var :)
Har aldrig hänt mig att jag har blivit missförstådd när jag har sagt fullblod till en arab.
Inte för att låta taskig, men du kanske bör plugga in de 4 typerna och vilka raser som tillhör var :)
47 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/517162754/