Thursday 20 March 2014 photo 1/1
|
(Lånad bild från Google/SVT)
Ni som såg ryttareliten i tisdags, lade ni också märke till de när Daniel kände över ryggen på Glory Days att han sänkte ryggen o var allmänt "obesvärad" av trycket! Det var ju känt sen tidigare att hästen hade ont i ryggen. Men ställer man verkligen upp i en sådan stor o prestigefylld tävling på en häst som inte är hundra ok!?
Jag har själv aldrig (tack o lov) haft en häst med ryggproblem så jag kanske är helt ute o cyklar men var det inte en lite väl stor markering från hästens sida att han inte mådde speciellt bra i ryggen? Någon mer som reflekterade över detta? Kan va skoj att höra vad andra såg o har för tankar =)
Annons
Comment the photo
LillaGangster
Sun 23 Mar 2014 10:17
Om man bara går fram till en häst och direkt börja trycka med händerna över ryggen så är det såklart att dom reagerar så.
Tror inte att en häst som hade haft ont i ryggen hade hoppat dom höjderna
Tror inte att en häst som hade haft ont i ryggen hade hoppat dom höjderna
gladkatt
Fri 21 Mar 2014 12:42
tror han är kunnig nog att avgöra själv. tror han är bättre på det än de flesta som skriver en massa skit här :)
SandraBriddgard
Fri 21 Mar 2014 14:23
Haha ja! Jag tyckte bara de va roligt att höra vad folk sa o jäklar vilken debatt de blev xD
gladkatt
Sun 23 Mar 2014 16:24
jodå, men alla här på dv är så ignoranta tbh. tycker någon annan annorlunda så bara skriker de ur sig dumma och spydiga kommentarer - på internet.
i verkligheten hade de säkerligen bett om en bild
i verkligheten hade de säkerligen bett om en bild
Remeny
Fri 21 Mar 2014 07:51
Har alltid ogillat hans sätt att hantera hästar, så det var väl inte direkt något jag blev förvånad över (men reagerade såklart!).. Speciellt när hästen reagerade på samma punkt varje gång han kände. Han har gjort flera saker, som jag inte förstår mig på, så han ligger rätt lågt ner i mina ögon.. (Även i ponnyakuten). Sedan att stå och skälla ut sin hästskötare framför en kamera är väl inte så smart, men jag kan faktiskt förstå att han blev lite sur att hon inte satte på den där saken, som kanske skulle få hästen att slappna av och kanske bli bättre i ryggen, och då kanske dom hade kunnat placera sig bättre.. :/ Men förstår mig inte på hans sätt med hästarna, och kommer nog aldrig göra det heller... Men dom har väl besiktningar av en veterinär innan alla starter? Då borde ju veterinären lagt märke till det? :s
Minishettis
Sun 23 Mar 2014 19:00
Han skällde inte ut henne, han sa åt henne att hon måste spola benen på honom. Sen hade han någon form av maskin han satte på hästens rygg som gjorde så han slappnade av, som hästskötaren inte heller satt på. Det är spänningar i ryggen som orsakat smärtan.
Elin Swahn Fhyr
Thu 20 Mar 2014 18:09
Reagerade också på det, men pengarna spelar nog stor roll om man ska klara av att överleva och då tar väl egoismen över :/
Läs gärna min åsikt om det hela här, http://www.nattstad.se/eliiinswahnfhyr/vad-ar-eran-asikt-om-ryttareliten-min-ar-13043417 orkar inte kopiera in hela inlägget här hoppas det är okej? (A)
Läs gärna min åsikt om det hela här, http://www.nattstad.se/eliiinswahnfhyr/vad-ar-eran-asikt-om-ryttareliten-min-ar-13043417 orkar inte kopiera in hela inlägget här hoppas det är okej? (A)
DumleKallasJag
Thu 20 Mar 2014 16:44
Ska jag vara ärlig så tycker jag väldigt illa om Daniel sen det avsnittet :/ Skulle aldrig ridit en häst med ryggont! Dessutom står han och skäller ut sin hästskötare framför kameran, riktigt svinigt gjort! Han skönk i mina ögon i alla fall.
DumleKallasJag
Thu 20 Mar 2014 21:24
absolut men jag menar lite lera på benen det är väl snabbt fixat, världen går ju inte under ;-) förstär såklart att det måste vara extremt stressigt! :-) Sen kanske det hade varit bättre att ge hästen massage regelbundet så han inte behöver ha så ont :-) just saying :-)
men för honom och Charlotte är ju hästarna enbart pengar ändå :-)
men för honom och Charlotte är ju hästarna enbart pengar ändå :-)
Omega
Fri 21 Mar 2014 07:33
Fast en timme innan en grand prix klass där halva ens ekonomi för nästa månad står på spel så kan det ju betyda ganska mycket ;)
Lizstomania
Fri 21 Mar 2014 10:18
Absolut _men_ problemet var att Glory hade en maskin som skulle lösgöra hans spänningar som han hade i ryggen som hon _inte_ hade satt igång.
elverpigen
Thu 20 Mar 2014 14:34
jag tänker väl lite att hästen har gått igenom en besiktning, han är kunnig nog att avgöra om man ska "slita på hästen" med en start eller inte. Som jag förstått det hade han inte särskilt många hästar att "röra sig med" den perioden, vilket sätter ännu högre krav på att den häst man har INTE behöver en lång konvalecenstid. Dvs, man är rädd om hästen.
KamakuraSimb
Thu 20 Mar 2014 14:31
Att tävöingsryttare på den nivån sätter placeringar och prestationer högre än hästarnas hälsa är ju ingen direkt nyhet och jag förstår ointe varför folk fortsätter bli så förvånade över det om och om igen
Stormtrooper
Thu 20 Mar 2014 14:13
Jag avskyr Daniel som människa. Han är otrevlig och enligt mig har han en osund inställning till hur man hanterar både människor och hästar (på det psykiska planet). Men jag tror inte att hästar på den nivån kan starta hur som helst. Det finns hur mycket veterinärer som helst på plats så jag tror inte att man kan "komma undan" så lätt :-)
Anonymous
Thu 20 Mar 2014 12:36
Jag reagerade också, men till viss del har jag förståelse för tävlar man på sådana nivåer så är det nog inte bara att stryka sig och åka hem.. Men ja om han sa tidigare i programmet att hästen inte var helt hundra så kanske han hade kunnat stryka sig innan han ens åkt, men det är väll mycket pengar i potten och man vill vinna och prestera bra, missar man en lite tävling så sa dom ju i programmet att man tappar väldigt mycket! :/
ElisanH
Thu 20 Mar 2014 12:15
Jag håller med dig, tycker det såg ut som att hästen va besvärad och hade ont...
EmmeliiB
Thu 20 Mar 2014 11:25
Reagerade också på det, men jag vet inte, han "bedövar" ju ryggen med hjälp av elen innan han rider.
ImJustInLoved
Thu 20 Mar 2014 13:23
Jag tycker inte om Daniel som person (har tränat för honom 1 gång i veckan under 1,5 år så känner honom rätt bra) men en sak är säker och det är att han bryr sig om sina hästar och deras välmående.
Han har ett för stort ego ja där håller jag med. Men hästarna bryr han sig om väldigt mycket :)
Han har ett för stort ego ja där håller jag med. Men hästarna bryr han sig om väldigt mycket :)
Toti
Thu 20 Mar 2014 15:55
Har 'bojkottat' Ryttareliten av den anledning att han är med, klarar inte av människan.
Alexana
Thu 20 Mar 2014 16:31
Håller med toti. Gillar inte honom eller hans metoder. En frisk häst reagerar inte så som hans gjorde med ryggen. Sen så tror jag att hans vilja att vinna o tjäna pengar e större än att ställa av hästen för lite ryggont.
ImJustInLoved
Thu 20 Mar 2014 21:08
Jaguar själv inte sett avsnittet.
Jag gillar inte heller Daniel men jag känner honom så pass att jag vet att han inte skulle riskera hästen för en tävling :)
Jag gillar inte heller Daniel men jag känner honom så pass att jag vet att han inte skulle riskera hästen för en tävling :)
topone
Thu 20 Mar 2014 10:32
Hans häst, han träffar hästen dagligen så han vet nog bäst själv och man märkte också i programmet om hur mycket han brydde sig om sin häst. ''Usch vad elak han var mot sin skötare'' ser jag folk gnäller på, han är ju rädd om hästen. :)
Anonymous
Thu 20 Mar 2014 21:09
^
i nästa avsnitt kommer han ju till och gråta såg man i "teasern! :)
i nästa avsnitt kommer han ju till och gråta såg man i "teasern! :)
Asfaloth
Thu 20 Mar 2014 10:29
Japp hästen vek ju sig verkligen för trycket. Jag väntade ju på att han skulle säga "nej nu kan jag inte tävla, hämta veterinär".
Farisi
Thu 20 Mar 2014 09:44
jag tycker han reagerade alldeles för mycket. en häst på sådan hög nivå borde vara helfrisk :/
madde1997
Thu 20 Mar 2014 09:32
Jag tyckte att hästen reagerade alldeles för mycket. En häst som inte har ont i ryggen ska inte markera så mycket som den gjorde.
Anonymous
Thu 20 Mar 2014 09:23
Sänker den ryggen flyttar den för tryck och då är den inte öm.
Har själv haft häst med ryggproblem och när han sänkte eller höjde ryggen (om jag tog på ryggen eller om jag tog på magen) så hade han inte ont eller någon låsning.
Har den en låsning gör det ju ont att flytta på den.. :)
Har själv haft häst med ryggproblem och när han sänkte eller höjde ryggen (om jag tog på ryggen eller om jag tog på magen) så hade han inte ont eller någon låsning.
Har den en låsning gör det ju ont att flytta på den.. :)
SandraBriddgard
Thu 20 Mar 2014 16:00
Men bara en fråga då. Jag förstår absolut hur du tänker men enligt din teori ska då alla våra 10 hästar ha ont i ryggen/magen bara för dom inte sänker ryggen när man drar handen genom ryggraden vs under magen? =P
Omega
Thu 20 Mar 2014 21:00
haha nu snackar vi inte dra med handen utan att lägga riktigt tryck med några fingrar ^.^
Anonymous
Thu 20 Mar 2014 21:08
man måste dock trycka lite, vilket man inte ser på bild/film :)
Anonymous
Thu 20 Mar 2014 09:17
Fast menar du inte att hästen var besvärad? Obesvärad betyder ju att hästen inte brydde sig. :P
ImJustInLoved
Thu 20 Mar 2014 09:17
Jag såg själv inte programmet. Men vet att Daniel är väldigt rädd om sina hästar så skulle hästen inte varit ok hade han inte ställt upp med den :)
Anonymous
Thu 20 Mar 2014 10:57
Han sa ju faktiskt också "jag är väldigt mån om att han inte ska bli skadad då han är min enda och min bästa häst"
något i den stilen. Så han hade inte tävlat om han var skadad eller hade ont.
och SKULLE han haft ont så hade det varit lite hästskötarens fel som har som jobb att ta hand om hästen och inte satte på den saken, visst det är Daniels häst och sådär, men är man på en sådan stor sak och har så strikt schema är det ännu viktigare att hästskötaren sköter sitt jobb.. :)
något i den stilen. Så han hade inte tävlat om han var skadad eller hade ont.
och SKULLE han haft ont så hade det varit lite hästskötarens fel som har som jobb att ta hand om hästen och inte satte på den saken, visst det är Daniels häst och sådär, men är man på en sådan stor sak och har så strikt schema är det ännu viktigare att hästskötaren sköter sitt jobb.. :)
ImJustInLoved
Thu 20 Mar 2014 11:08
Precis :)?
Dock är det alltid ryttarens jobb att kolla så hästen mår bra :)
Men absolut underlättar det med en bra hästskötare som isåfall meddelar att hästen verkar ha ont :)
Men som sagt. Daniel är väldigt mån om sina hästar så skulle något vara fel hade han vetat om det och inte startat eller ngt med den :)
Dock är det alltid ryttarens jobb att kolla så hästen mår bra :)
Men absolut underlättar det med en bra hästskötare som isåfall meddelar att hästen verkar ha ont :)
Men som sagt. Daniel är väldigt mån om sina hästar så skulle något vara fel hade han vetat om det och inte startat eller ngt med den :)
61 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/517636727/