Saturday 19 April 2014 photo 1/1
|
La ut en sån här bild på ett hästforum på fb med texten '' tyglen gör bäst inverkan när den är runt halsen och inte drar i sönder munnen ;) ''
och DIREKT är någon '' vuxen '' kvinna på och tycker att det var provocerande... Alltså förlåt men JAG tyckte det var lite överdrift av henne. Jag svarade dock henne med att jag verkligen inte menade så och jag red själv med tyglar osv men det handlade ju om att jag skulle visa att man inte behöver dra i hästen för att få den gå ner osv.
Min känsla var att denna människa var '' avundsjuk '' elr något som själv inte lyckas osv. Men sen var där andra vuuxna människor som gillade hennes kommentar och så.
Får känslan av att alla dessa vuxna tror dom vet bäst ALLTID, och det är ju inte kul, jag känner mig fortfarande lite dum som la ut den texten så ligger i valet o kvalet om jag ska ta bort den bilden..
Annons
Camera info
Camera Canon EOS 550D
Focal length 100 mm
Aperture f/4.0
Shutter 1/1000 s
ISO 500
Comment the photo
SweetHorzes
Thu 24 Apr 2014 08:54
Jag tycker bilden va väldigt bra! Hästen går verkligen i form och bär upp sig utan tyglarnas hjälp och jag anser inte att det är provocerande, vuxna människor som inte kan va glada åt andra och beter sig hur dåligt som hellst... Låt bilden va kvar :)
MalinBalin93
Sun 20 Apr 2014 22:33
Well.. jag kan tycka att du valde en dum text :/
Jag föredrar att man lär ut med förståelse o kunskap än att provocera.
Tex så blir jag sur när folk kläcker ur sig "Du är en mördare ifall du äter kött!", både den texten och det du skrev är något man tar åt sig utav om man äter kött eller i ditt fall rider med tyglar.
hade du tex skrivit hur upplevelsen var och att du har en vision om att fler bör prova på och gå mer efter ett så naturligt förhållningssätt som möjligt för hästen elelr vad man nu kan skriva så hade iaf de "friska" människorna kanske tänkt till och blivit nyfikna istället för att ställa in defensiven :o
Jag föredrar att man lär ut med förståelse o kunskap än att provocera.
Tex så blir jag sur när folk kläcker ur sig "Du är en mördare ifall du äter kött!", både den texten och det du skrev är något man tar åt sig utav om man äter kött eller i ditt fall rider med tyglar.
hade du tex skrivit hur upplevelsen var och att du har en vision om att fler bör prova på och gå mer efter ett så naturligt förhållningssätt som möjligt för hästen elelr vad man nu kan skriva så hade iaf de "friska" människorna kanske tänkt till och blivit nyfikna istället för att ställa in defensiven :o
Anonymous
Sun 20 Apr 2014 14:43
Vuxna har oftast mycket mer vett i att leva efter erfarenheter, sina traditioner och principer. En vana är oftast en vardaglig rutin och saker runt om är väldigt oaccepterat. Generellt sätt är det så om allting. Jag tycker du är stark som postade bilden och skrev någonting du tycker och tänker (utan att vara kränkande). Behåll bilden och försök fundera på hur du kan uttrycka dig nästa gång istället för att känna skam i dina åsikter skulle vara fel.
hamstersvans
Sun 20 Apr 2014 06:39
Know that feeling, men många vuxna är ju så. Tror dom vet bäst i alla lägen. Tycker du inte har någon anledning att ta väck bilden om du inte känner för det, det vart ju liksom ingen big deal at all att du la upp den.
TheDepths
Sat 19 Apr 2014 21:38
Jag tycker absolut inte att du ska känna dig dum, det finns ingen anledning för det! Jag provocerade väldigt mycket på min förra klubb, mest för att "hästtänket" där var helt jävla sjukt. Hästarna blev slagna, jagade med spön och grepar, ridläraren kastade grus på hästarna. Så jag började säga emot, och jag sa emot hårt. Jag vägrade ha på mig sporrar och spö på lektionerna. Jag lät hästarna få vara hästar och tänka själva. Plus att jag vid sidan av hade egen häst som jag red löst och som kunde gå löst bredvid mig osv. Då kom kommentarerna och skitsnacket. De människor som skulle vara mina vänner pratade så otroligt mycket skit bakom ryggen på mig. Jag fick höra att jag var helt dum i huvudet, att jag skulle skada hästarna. När jag sedan träffade min nuvarande ridlärare så gav hon mig allt självförtroende för att våga börja rida igen efter all skit.
Herre min gud vilken roman o.o
Herre min gud vilken roman o.o
ElisanH
Sat 19 Apr 2014 20:42
jag förstår att de kanske kan tycka tezxten verkar provocerande, det skulle kunna låta illa.
MEN, en person ska kunna låta det vara. Du menade inte det provocerande, då ska de kunna låta det vara. Man kan missförstå en text, men även kunna låta det vara.
MEN, en person ska kunna låta det vara. Du menade inte det provocerande, då ska de kunna låta det vara. Man kan missförstå en text, men även kunna låta det vara.
DelaMotte
Sat 19 Apr 2014 21:29
Ja precis, alla uppfattar ju det olika via datan men tyckte det hade varit schystare att fråga snällare och på ett annat sätt! ^^
ElisanH
Sat 19 Apr 2014 21:37
Precis!
Det kan låta som att du menar att du ä bättre när du rider så än de andra som rider med bett. Jag tror inte att det var vad du menade men kan uppfattas så. Men då kan man uppföra sig bättre om man ifrågasätter!:)
Det kan låta som att du menar att du ä bättre när du rider så än de andra som rider med bett. Jag tror inte att det var vad du menade men kan uppfattas så. Men då kan man uppföra sig bättre om man ifrågasätter!:)
Madizon89
Sat 19 Apr 2014 20:41
Stå för dina åsikter och backa inte bara för att någon inte tycker samma som du!
Självklart kan man rida utan huvudlag! Att kunna rida som du gör på bilden visar att du har en fin välslolad häst som litar på sin ryttare. Var stolt! :)
Självklart kan man rida utan huvudlag! Att kunna rida som du gör på bilden visar att du har en fin välslolad häst som litar på sin ryttare. Var stolt! :)
celina kristmansson
Sat 19 Apr 2014 17:43
Låt bilden vara kvar! Dom behöver väll inte tycka att du gör rätt om dom är så envis med sin tanke, men låt dom inte påverka dig! Dom är ä sjuk och det är du som har rätt!
Toti
Sat 19 Apr 2014 16:40
Om det var en vuxen så är det väääldigt få i den generationen som ens fattat att man kan rida hästen utan huvudlag.
Hon trodde säkert du inte kunde ett skit och hade missat att man måste ha bett för att kontrollera hästen eller något.. haha
Hon trodde säkert du inte kunde ett skit och hade missat att man måste ha bett för att kontrollera hästen eller något.. haha
DelaMotte
Sat 19 Apr 2014 21:26
Haha jo det är väl så! ;) min mamma är fortfarande paff att jag kan rida utan träns ^^
Jonna Lövros
Sat 19 Apr 2014 13:31
Men vad sjutton, provocera på! Blotta existensen av dessa ekipage som er är provocerande nog ;) Skriver en "traditionella" ryttare att det är viktigt att rida med väl anpassad utrustning för att klara av hästen i alla situationer höjer ingen på ögonbrynen men skriver vi att vi föredrar att hästen väljer att jobba med oss och inte är tvingade till det blir det genast liv i huset.
Superfin bild, jättefint samspel mellan dig och hästen! Keep up the good work tjejen ;D
Superfin bild, jättefint samspel mellan dig och hästen! Keep up the good work tjejen ;D
Anonymous
Sat 19 Apr 2014 13:07
Bilden ser dock redigerad ut ? Ser ut som att det varit ett huvudlag på hästen men att de redigerats bort? xD
DelaMotte
Sat 19 Apr 2014 13:15
Haha va? Cx ingen redigering här! Bara färgen ^^ har fler bilder på min blogg annars om du ite tror mig hihi:3
WildStormSilver
Sat 19 Apr 2014 11:51
Lite "kul" att hitta en text här som handlar om vad jag skrev. Det jag är less på är all provocering som sker nu angående att allt ska vara så jäkla naturligt o alla som inte ger fri tillgång på hö, har skodd häst, rider med bett osv är djurplågare. Ditt inlägg lät verkligen så provocerande.
Och jag kan säga som så att jag inte är ett dugg avundsjuk, jag rider själv min häst utan utrustning. Men skulle aldrig få för mig att knäppa folk på näsan för det.
Och jag kan säga som så att jag inte är ett dugg avundsjuk, jag rider själv min häst utan utrustning. Men skulle aldrig få för mig att knäppa folk på näsan för det.
WildStormSilver
Sat 19 Apr 2014 12:04
Nej jag fattar inte vinken för att jag ibland rider utan utrustning. För jag tycker att alla får göra precis som de vill så länge hästen inte tar skada. o jag är en av de som försöker göra allt så naturligt som möjligt med fri tillgång på hö, barfotahäst, så lite utrustning som möjligt osv, men jag säger ingenting om att andra väljer att rida med skarpa bett eller ha sina hästar skodda. Hade du skrivit att du tycker det är underbart att kunna rida med bara halsring hade jag inte reagerat. Som jag skrev i gruppen så tycker jag att det är jätte kul att att du kan rida i bara halsring!
DelaMotte
Sat 19 Apr 2014 12:07
Jag tycker också alla får göra vad som vill, i don't care. Men jag tål inte när folk sitter ch drar ner sina hästar när man se olyckan i deras ögon. FÖRLÅT men sån är jag! sen verkar det som jag uppfattat din kommentar lite isf också, but still..
WildStormSilver
Sat 19 Apr 2014 12:09
Nä det gillar inte jag heller, absolut inte. Men ett sånt inlägg som du gjorde hjälper inte mot sånt. Vill man att folk ska tänka efter får man göra ett sakligt inlägg med förklaring :)
DelaMotte
Sat 19 Apr 2014 12:10
Yes jag håller med! Jag skulle skrivit en annan mening men ändå står jag för den och tråkigt att folk förstorar upp det och uppfattar på värsta sätt! :
Alexana
Sat 19 Apr 2014 11:46
Ska man lägga ut något sånt i en sån grupp med 6000 hästmänniskor får man nästan skriva så att en 3-åring förstår :) Det du skrev kan för vissa vara väldigt provocerande. Jag själv kan koppla texten till att de som rider med bett o tyglar drar sönder munnarna på sina hästar. Men de va antagligen inte så du menade :)
DelaMotte
Sat 19 Apr 2014 11:47
Nej, alla uppfattar det alltid olika via nätet men då kan man istället fråga vänligt om vad meningen var med texten istället för att gå på BAM. Fett onödigt ^^
Alexana
Sat 19 Apr 2014 11:49
Jo, men även om du inte menade så, så skrev du ju att tygeln är bättre runt halsen än i bettet för att då drar man sönder munnen. Som sagt, ska man skriva ut något får man formulera sig bättre. 99% av dem.människorna känner inte dig
DelaMotte
Sat 19 Apr 2014 11:51
Visst jag håller men att jag kunde valt en bättre mening absolut, människor är ju så jäkla känsliga och tar allt ordagrant! Men jag står för meningen ändå och tycker fortfarandea denna människa kunde betett sig annorlunda ^^
Mimmi Nowak
Sat 19 Apr 2014 11:26
Härlig bild och jag tycker det ser hur fint ut som helst på bilden. Bra jobbat! :)
Remeny
Sat 19 Apr 2014 11:21
Som någon sa nedanför, man kan verkligen uppfatta texten provocerande. Jag förstår vad du vill visa med texten, och håller fullständigt med!, men allt man lägger ut i grupper och på internet måste man vara beredd att få reaktioner. Hästmänniskor, om man får säga så utan att dra alla över en kant, är i 9 fall av 10, 100% säkra på sin egen åsikt, och dom flesta har tyvärr otroligt svårt att ta tips och att förstå sig på andras åsikter. :)
Det beror ju såklart även på vad det var för grupp du la ut bilden i? En grupp som fler än du står för en annan åsikt, och även moderatorn står på den sidan, så tror jag tyvärr att det är svårt att få fram sin åsikt utan att andra ska missuppfatta det. :)
Det beror ju såklart även på vad det var för grupp du la ut bilden i? En grupp som fler än du står för en annan åsikt, och även moderatorn står på den sidan, så tror jag tyvärr att det är svårt att få fram sin åsikt utan att andra ska missuppfatta det. :)
Anonymous
Sat 19 Apr 2014 11:39
Håller med här! Håller dock också med om att speciellt vuxna som "minsann hållit på med hästar i hela sitt liv innan du ens var född" har en tendens att reagera väldigt omoget:)
DelaMotte
Sat 19 Apr 2014 11:41
Ja det är det jagförsöker få fram. Men det är väl så i dagens samhälle, alla ponnynmammorna tror dom kan allt ^^
Bareback
Sat 19 Apr 2014 11:10
Well, texten kan ju vara lite provocerande. Istället för att ta bort bilden kan du ju ändra texten till något trevligt, som att det är viktigt att vi hästmänniskor får blanda sig lite med olika ridstilar och olika sätt att utnyttja sin ridning liksom. Jag tror att du blev lite nerklankad för att vissa människor är rädda för det dom inte vet något om, eller som dom själva kanske inte uppnår.
Men jag tycker iaf att det är bra gjort av dig att våga stå för din sak! "Fri" ridning ser enligt mig mycket trevligare ut hihi.
Men jag tycker iaf att det är bra gjort av dig att våga stå för din sak! "Fri" ridning ser enligt mig mycket trevligare ut hihi.
DelaMotte
Sat 19 Apr 2014 11:16
Ja precis, lite provocerande ja det håller jag med om haha men kvinnan gjorde pm hela min mening med att jag menade på att bett va plågeri osv. Så blev faktiskt lite sur då haha! Men härligt att du gillar det! ^^
SlopePrincess
Sat 19 Apr 2014 10:57
Jag kan oxå tycka att det är provocerande med den texten. Och eftersom du la ut det i en grupp så är det klart att fler vill komma o diskutera. Sen tycker jag att det beror lite på i vilken grupp du la ut den i. Lägger man ut en sådan text i en tävlingsgrupp så är det ju mer provocerande än i en frihetsridning-grupp.
DelaMotte
Sat 19 Apr 2014 11:14
Dock skrev jag ju att jag verkligen inte menade något med det ^^ det var ingen tävlingsgrupp iaf ^^
SlopePrincess
Sat 19 Apr 2014 11:19
Ja, men när du skrev det så är ju folket redan "påverkade" - provocerade. :)
Ryttarinnnan
Sat 19 Apr 2014 10:47
Jag kan förstå att kvinnan kanske tyckte att det var provocerande, för kommer det en icke hästmänniska så kan den börja tycka hit och dit utan någon egentligen fakta om vad det är den snackar om.
Men hon har ingen rätt att säga att du har fel osv... För alla har sin egen åsikt!
Men hon har ingen rätt att säga att du har fel osv... För alla har sin egen åsikt!
DelaMotte
Sat 19 Apr 2014 10:49
ja absolut, märkte att det kanske va ngt provocerande men när hon började blanda in bett och plågeri förstod jag inte vad hon täänkte med eftersom jag inte nämnde något om det! sen kan jag tro till viss del att hon är ute efter likes och uppmärksamhet faktiskt hehe ^^ verkar inte som man kan acceptera varandra åsikter läängre :/
Lizstomania
Sat 19 Apr 2014 10:31
Som när jag sa till min ridlärare på skolan att jag rider "alternativt" och hon sa att med det kommer man ingenstans och att hon snabbt skulle ta det ur mig.
DelaMotte
Sat 19 Apr 2014 10:36
nej men fy!! själv trivs jag nästan bättre utan tyglar då min häst blir mycket känsligare och duktigare ibland!
Lizstomania
Sat 19 Apr 2014 12:41
Går inte att sluta rida där då det är på mitt gymnasium och jag behövde klara den kursen. Dock slutade jag lyssna på det dem hade att säga.
JuliaHallberg
Sat 19 Apr 2014 10:09
Vet precis hur det är... direkt man inte följer normen så är det direkt folk som är på och hackar...
Anonymous
Sat 19 Apr 2014 10:07
Men du får väll lägga ut vad du vill på din fb utan att få massa påhopp! Jag tycker du ska stå på dig och att visa tydligt att det är så du tycker och att du står för det :) Vuxna är sådana som tror sig alltid veta bäst. Men det tror inte jag det minsta på. Känner du dessa vuxna jätte bra?
Säg bara till denna vuxna "Tolka inlägget som du vill, men jag menade det inte som provocerande. Jag tror på det jag sa och jag står för det också! :) "
Man får lov att säga emot vuxna också, man behöver inte alltid vika sig och ge med. :)
Säg bara till denna vuxna "Tolka inlägget som du vill, men jag menade det inte som provocerande. Jag tror på det jag sa och jag står för det också! :) "
Man får lov att säga emot vuxna också, man behöver inte alltid vika sig och ge med. :)
Anonymous
Sat 19 Apr 2014 10:08
Jag skulle också vela börja rida mer western, just nu vet jag inte riktigt hur jag rider haha :)
DelaMotte
Sat 19 Apr 2014 10:15
ja känns så hiimla onödigt av dom! Nä det var inga jag kände som tur men man känner sig lite nertryckt när 11 vuxna går på så och där står jag ensam 16 år och skulle bara få visat vad man kan göra. känns lite tråkigt :/
Va roligt!! Det är så himla kul och lätt faktiskt haha :D där finns en grupp här på dv som heter ''western'', där kan du få många tips och så om du känner dig sugen :D
Va roligt!! Det är så himla kul och lätt faktiskt haha :D där finns en grupp här på dv som heter ''western'', där kan du få många tips och så om du känner dig sugen :D
Anonymous
Sun 20 Apr 2014 09:50
Ja det är klart det kan kännas lite tråkigt, men bara man står upp för sig själv och inte låter sig blir på hoppad :)
Ooh vad kul, måste gå med i den :D
Ooh vad kul, måste gå med i den :D
bloodgoth
Sat 19 Apr 2014 10:01
kan man rida hästen utan att ha saker i munnen på den är det jätte bra och det är även väldigt roligt ! skit i dom bara . tror också att det mesta dels är avundsjuka !
Isabelle
Sat 19 Apr 2014 09:38
Ja visst kan man få hästen att jobba med ryggen även om man inte håller i tyglen. Men i mina ögon jobbar hästen inte korrekt utan stöd i båda tyglarna altsså med kortade tyglar. Man måste lära sig att alla rider olika och att just i detta fallet inte finns några rätt och fel utan alla tycker bara olika :-)
Isabelle
Sat 19 Apr 2014 09:42
Lyssna inte på de vuxna. Man ska få göra som man vill sålänge man inte anklagar någon annan. Tex de som skriver att användande av bett är djurplågeri. När man skriver på det viset så har man anklagat alla som rider med bett är djurplågare vilket såklart inte stämmer :-) Din text va där inget fel på :-)
Isabelle
Sat 19 Apr 2014 09:44
Sen en person som drar i munnen på hästen för att "få ner den" är ju ute och cyklar redan där ;-)
DelaMotte
Sat 19 Apr 2014 09:46
okej va bra! Så himla tråkigt att man verkligen inte kan lägga ut något nu för tiden för alla ska alltid hitta något att hacka på! kvittar vad.. sen drog hon också in det med bett och djurplågare vilket är konstigt då jag inte nämnde något om det! Känns som dom gör det större bara för uppmärksamhet...
77 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/alltomhastar/517851772/