Saturday 6 July 2013 photo 1/2
|
~irrelevant bild~
Jag är medveten om att alla ungdomar nu är väldigt trötta på skolan och inte vill tänka på den (med tanke på att det är lov), men jag har alltid varit så trött på lärarna -hur de beter sig och hur de undervisar, så nu ska jag skriva ett brev som jag hoppas kan skickas ut till alla högstadielärare (främst, då jag anser att det är i den åldern man som utanförstående person kan ändra som mest hos en annan människa) i landet där jag tänkte försöka förklara vad de kan förbättra under en elevs skolgång.
Min fråga till er är helt enkelt; Vad tycker ni att lärarna på de skolor ni gått på har "gjort fel" och borde förbättra? Tacksam för svar :)
Annons
Maja1337
Mon 8 Jul 2013 20:31
En lärare på högstadiet hade något speciellt emot mig när jag väl gick där. Hon ville göra allt för att jag skulle få IG i matte. kan dra ett exempel att hon sa "Gör du detta matteprovet, och klarar G nivån så ger jag dig G för kursen denna termin" Jag gjorde provet, fick några poäng över G, va rätt nöjd. Hon kommer fram o säger " Jag kommer ge dig IG i betyg denna termin då jag anser att du inte klarat detta" JAHA?! Hon anklagade även mig för att vara rasist för jag hade ett klistemärke bak på min iphone som var en sverigeflagga. Snackade även skit om mig/hittade på historier om mig till andra lärare så dem skulle se ner på mig! :)
felkopplad
Mon 8 Jul 2013 22:41
I åttan hade jag också en sådan mattelärare, dock gick jag typ inte på några lektioner, jag pallade liksom inte. Trots att jag redan i femman räknade i gymnasie-böcker hände det på högstadiet ibland att jag inte förstod nån uppgift, men hon klagade bara då på att jag tog hjälp för sällan för att jag var racist osv. Sen pratade jag i evigheter med rektorn och allt, sen fick jag A för att hon skulle slippa få min morsa på sig xD
Tack för svaret :)
Tack för svaret :)
Anonymous
Sat 6 Jul 2013 23:29
Vissa lärare favoriserar vissa elever, sure det är OK men dom behöver inte visa det.
felkopplad
Sun 7 Jul 2013 03:18
Vissa gör det så hemskt mycket! Äckligt att se det så tydligt. Jag tror att de elever som tycker att det är jobbigt att gå på lektionerna skulle må så himla mycket bättre om lärarna tog mer hänsyn till dem.
Anonymous
Sun 7 Jul 2013 10:21
Ja verkligen, hatar det, tur att alla lärare inte är så!
Bloodspoon
Sat 6 Jul 2013 10:41
Hade en lärare i mellanstadiet som slog till folk, drog dem i håret & skrek nästan konstant åt oss.
Så lärare bör tänka mer på sitt agerande och beteende.
De borde vara med uppmärksamma på hur eleverna i klassen mår och se till att visa för dem vad de ska göra, prata med dem efter lektionen om de märker att eleven inte mår bra.
Gick i specialklass i min förra skola i 8an med ca 7 andra elever. Var bara där några timmar varje dag och hade bra kontakt med läraren där. Vi fick veta exakt vad vi skulle försöka göra etc. Det var något riktigt bra! Så mer sådana 'specialgrupper' borde skolorna ha :)
Så lärare bör tänka mer på sitt agerande och beteende.
De borde vara med uppmärksamma på hur eleverna i klassen mår och se till att visa för dem vad de ska göra, prata med dem efter lektionen om de märker att eleven inte mår bra.
Gick i specialklass i min förra skola i 8an med ca 7 andra elever. Var bara där några timmar varje dag och hade bra kontakt med läraren där. Vi fick veta exakt vad vi skulle försöka göra etc. Det var något riktigt bra! Så mer sådana 'specialgrupper' borde skolorna ha :)
felkopplad
Sun 7 Jul 2013 03:14
Håller med, men om lärarna tidigare inte visat respekt brukar man inte vara särskilt taggad på att prata med dem om sina problem, vare sig man mår lite eller mycket dåligt..
En lärare jag hade i två år lyckades få en hel klass (25 elever) att känna sig så (bra), så att man alltid visste vad man själv skulle göra för att klara godkänt/höja sina betyg, man kände sig även "ombrydd" och förstådd av henne. Så jag tror att det finns möjlighet och hopp om att det ska kunna funka ändå, det ligger i lärarnas händer tror jag mycket.
En lärare jag hade i två år lyckades få en hel klass (25 elever) att känna sig så (bra), så att man alltid visste vad man själv skulle göra för att klara godkänt/höja sina betyg, man kände sig även "ombrydd" och förstådd av henne. Så jag tror att det finns möjlighet och hopp om att det ska kunna funka ändå, det ligger i lärarnas händer tror jag mycket.
Anonymous
Sat 6 Jul 2013 09:32
jag tror att det är viktigt att lärarna uppmärksammar när en elev börjar falla mellan stolarna på ngt vis. det kan handla om mobbing, svårt med själva pluggandet, problem hemma, eller inre problem.
men jag tror att det är enormt viktigt att eleven uppmärksammas och att situationen tas på allvar. skulle det kunna fungera så, så skulle vi spara våra ungdomar och en massa familjer så otroligt mycket lidande.
jag vet inte riktigt vad lärarna kan göra, men jag skulle väl tycka att de skulle vara ögon och öron åt någon slags annan grupp som sen tar itu med "problemet" som läraren har uppmärksammat. på så sätt lägger man aldrig själva bördan på enskilda lärare.
det är så synd att skolorna drar ner på precis allt, och att kommuner och landsting drar ner på alla resurser. kunde vi fånga ungdomar i ett tidigt stadium så skulle det inte behövas så mkt resurser senare. inte för alla iaf.
nu blev det babbligt och hattigt, men jag hoppas du förstår min tankegång :)
men jag tror att det är enormt viktigt att eleven uppmärksammas och att situationen tas på allvar. skulle det kunna fungera så, så skulle vi spara våra ungdomar och en massa familjer så otroligt mycket lidande.
jag vet inte riktigt vad lärarna kan göra, men jag skulle väl tycka att de skulle vara ögon och öron åt någon slags annan grupp som sen tar itu med "problemet" som läraren har uppmärksammat. på så sätt lägger man aldrig själva bördan på enskilda lärare.
det är så synd att skolorna drar ner på precis allt, och att kommuner och landsting drar ner på alla resurser. kunde vi fånga ungdomar i ett tidigt stadium så skulle det inte behövas så mkt resurser senare. inte för alla iaf.
nu blev det babbligt och hattigt, men jag hoppas du förstår min tankegång :)
felkopplad
Sun 7 Jul 2013 03:03
Förstår din tankegång :)
Ja, men precis, att dom kanske skulle kunna se och förstå när det går neråt för en elev och rädda situationen innan det är försent.
Bristen på resurser är nog svårt att ändra på, men det är klart att det går om man försöker och är kreativ.
Ja, men precis, att dom kanske skulle kunna se och förstå när det går neråt för en elev och rädda situationen innan det är försent.
Bristen på resurser är nog svårt att ändra på, men det är klart att det går om man försöker och är kreativ.
Hackie
Sat 6 Jul 2013 03:38
Tror du får skriva ditt brev till högre ort, eftersom lärarna inte kan göra så mycket åt detta. De som ha varit lärare i alla år kommer förmodligen inte ändra sitt sätt att lära ut. Högstadieskolor är oftast väldigt stora, och nästan omöjligt att följa en enskild person, de har helt enkelt fullt upp. Finns ingen tid för en genomsnittlig lärare att agera stödperson.
Sen är högstadiet i sig en jobbig plats att vara på. Hormonstinna ungdomar upp till öronen som lever rövare. Det handlar mest om att stå ut.
Mindre skolor skulle vara en idé. Men det kostar alldeles för mycket pengar.
Sen är högstadiet i sig en jobbig plats att vara på. Hormonstinna ungdomar upp till öronen som lever rövare. Det handlar mest om att stå ut.
Mindre skolor skulle vara en idé. Men det kostar alldeles för mycket pengar.
felkopplad
Sun 7 Jul 2013 02:55
Sant, men jag tror att de elever som lever rövare skulle kunna bete sig bättre om lärarna också gjorde det. Även de elever som sällan går på lektionerna skulle få bättre respekt och lust om lärarna var trevliga, förstående och stöttande, för det är förmodligen de elever som behöver det mest.
Hackie
Sun 7 Jul 2013 03:10
Det är lite problemet med skolan just nu. Lärarna hinner inte att vara stöttande och hjälpa alla. En lärare kanske har runt 100-150 elever per dag på en relativt stor skola. Och när de är lediga måste de rätta prov och planera lektioner.. Sen att vissa lärare är dåliga är tråkigt, men svårt att råda bot på. Vi hade en lärare på högstadiet som skrek och ibland även tog tag i oss. Han hade varit lärare i 20-30år. Alla var rädda för han, till och med lärarna var livrädda när de skulle gå in under hans lektioner och fråga något. Visserligen hade vi sjukt stort respekt för han, då han var jävligt skarp i matte.
Men storleken på skolan är väldigt avgörande för hur man ska trivas. Jag gick på en gymnasieskola med runt 200-250elever. Det var helt underbart. Man hade en relation till alla lärare.Man kunde även få ett bättre betyg, då de endast inte kollade på provresultat.
Men storleken på skolan är väldigt avgörande för hur man ska trivas. Jag gick på en gymnasieskola med runt 200-250elever. Det var helt underbart. Man hade en relation till alla lärare.Man kunde även få ett bättre betyg, då de endast inte kollade på provresultat.
felkopplad
Sun 7 Jul 2013 14:28
Jag tror inte att storleken på skolan har så stor betydelse, förutom då att man kan känna sig liten. Lärarna har nog möjlighet att få alla elever att känna sig trygga med sin skolgång, sina betyg och "relation" till läraren. Det handlar mest om att agera rätt i så många situationer som möjligt. Jag vet att det finns hopp för detta då jag i två år haft en helt underbar lärare som lyckats med detta trots att hon haft över 300 elever i engelska + ca 100 elever i franska. Hon har även en son i samma ålder som de på skolan just nu och jag har genom åren insett att de lärare som har barn i samma ålder som de på skolan är faktiskt de som man känner mest respekt från.
Vi har även i denna lilla håla en högstadieskola (ca 300 pers kanske) där de flesta eleverna är invandrare (då man inte får välja skola här och hamnar på den man bor närmast). Förvånansvärt är det denna skola som har bäst resultat i hela stan. Jag har verkligen inget emot invandrare och jag tvekar inte på deras kunskap, men de flesta kommer direkt till denna skola utan att kunna svenska och förmodligen med massa trauman i bagaget som många inte ens kan förstå, och ändå är det de som lyckas bäst sen. Anledningen är att skolan tog tag i "problemet" redan från början då de visste att ett ganska stort gäng nya människor skulle inta staden. Förmodligen ganska irrelevant text, men iallafall..
Vi har även i denna lilla håla en högstadieskola (ca 300 pers kanske) där de flesta eleverna är invandrare (då man inte får välja skola här och hamnar på den man bor närmast). Förvånansvärt är det denna skola som har bäst resultat i hela stan. Jag har verkligen inget emot invandrare och jag tvekar inte på deras kunskap, men de flesta kommer direkt till denna skola utan att kunna svenska och förmodligen med massa trauman i bagaget som många inte ens kan förstå, och ändå är det de som lyckas bäst sen. Anledningen är att skolan tog tag i "problemet" redan från början då de visste att ett ganska stort gäng nya människor skulle inta staden. Förmodligen ganska irrelevant text, men iallafall..
14 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/angestgruppen/515126146/