Tuesday 28 February 2012 photo 1/1
|
Det är en sak jag inte fattar..
Ofta när man pratar om BARF, så är det alltid någon som säger "Åh, jag önskar att jag kunde BARF:a, jag ger färskfoder just nu.."
Och jag känner bara att, det är ju samma sak? =P
Så länge färskfodret inte innehåller spannmål, så är ju enda skillnaden mellan det och BARF (om man inte tom ska räkna in färskfoder som BARF), att BARF ger mer tuggstimulans och möjligtvis mer variation. Men näringsmässigt är det ju samma sak? En av de viktigaste aspekterna är väl att det är rått, eftersom vi vet att tillagat foder bevisligen ger sämre immunförsvar.
BARF står ju för Biologiskt Anpassad Rå Föda, är inte spannmålsfritt färskfoder rått och biologiskt anpassat?
Om jag hade hittat ett färskfoder för katt när jag gav mig in i det här för flera år sedan hade jag definitivt köpt det och skitit totalt i att lära mig allt som jag var tvungen att lära mig för att kunna BARF:a, sorgligt, men sant!
Nu är det ju kanske tur att det inte blev så, men ni som ger färskfoder, skäms inte för det! Det är ju mycket bättre än att ge blötfoder, för att inte tala om torrfoder!
Annons
Comment the photo
pudeLLudd
Wed 19 Sep 2012 15:53
Jo, det är mer skillnad än bara "formatet". Färskfoder innehåller syntetiska vitaminer, vilket jag inte tycker är speciellt bra.
Bättre än att ge med spannmål naturligtvis, men ändå inte riktigt lika bra som BARF.
Bättre än att ge med spannmål naturligtvis, men ändå inte riktigt lika bra som BARF.
Jaså, det har jag inte hört talas om. jag vet att det finns regler för hur mycket av allt som fodret minst måste innehålla, men jag har ändå inte läst någonstans att man är skyldig att tillsätta syntetiska vitaminer. Det ser jag gärna källa på.
Om de blir hårda i magen ger du för mycket ben, just grisben är inte mer stoppande än andra ben. däremot så får man tänka på att lamm och kycklingben inte är lika mycket mineraliserade eftersom de kommer från växande individer, gris kommer i regel från vuxna djur. Sådana ben har hunnit förkalkas mer och är hårdare, så det innebär att de inte behöver äta lika stor mängd för att få i sig samma mängd mineraler som när de äter ben från växande djur.
Om de blir hårda i magen ger du för mycket ben, just grisben är inte mer stoppande än andra ben. däremot så får man tänka på att lamm och kycklingben inte är lika mycket mineraliserade eftersom de kommer från växande individer, gris kommer i regel från vuxna djur. Sådana ben har hunnit förkalkas mer och är hårdare, så det innebär att de inte behöver äta lika stor mängd för att få i sig samma mängd mineraler som när de äter ben från växande djur.
pudeLLudd
Thu 20 Sep 2012 06:26
Eh, fast nu har jag ju testat grisben så jag vet att hundarna skriker när de försöker bajsa om de får grisben, men aldrig av andra ben.
Källa på vitaminisering får jag ta vid annat tillfälle, hinner inte söka upp det nu.
Källa på vitaminisering får jag ta vid annat tillfälle, hinner inte söka upp det nu.
pudeLLudd
Thu 20 Sep 2012 12:52
Kan inte hitta någon skriftlig källa tyvärr, vet inte exakt vad jag ska söka på. Men englit fodertillverkare och foderåterförsäljare är det ett krav för att få kallas helfoder iaf.
Ja, och det finns ju fortfarande alltid en bakomliggande orsak till varför det är så?
Jag har varit ganska så mycket i kontakt med jordbruksverket om färskfodertillverkning, och läst de krav de har på tillverkning av djurfoder, och jag har inte stött på det någonstans så jag tror inte att det stämmer. Det är klart att man måste tillsätta de näringsämnen som behövs om den färdiga fodersmeten inte innehåller tillfredställande mängder med vitaminer, mineraler, spårämnen etc, men om jag tillverkar en fodermassa som är helt komplett i sig självt låter det väl ändå urbota dumt att man måste tillsätta vitaminer bara för sakens skull? Det kan ju dessutom leda till överdosering av fettlösliga vitaminer.
Jag har varit ganska så mycket i kontakt med jordbruksverket om färskfodertillverkning, och läst de krav de har på tillverkning av djurfoder, och jag har inte stött på det någonstans så jag tror inte att det stämmer. Det är klart att man måste tillsätta de näringsämnen som behövs om den färdiga fodersmeten inte innehåller tillfredställande mängder med vitaminer, mineraler, spårämnen etc, men om jag tillverkar en fodermassa som är helt komplett i sig självt låter det väl ändå urbota dumt att man måste tillsätta vitaminer bara för sakens skull? Det kan ju dessutom leda till överdosering av fettlösliga vitaminer.
emboella
Mon 12 Mar 2012 19:48
En rent spontan fråga till dig som har koll; hur blir färskfoder, konstruerade för hundar, näringsmässigt för katter? Vad blir den största skillnaden? Jag är inte särskilt insatt på det där med katter och deras näringsbehov, tyvvärr. :)
Loppan
Wed 3 Oct 2012 19:23
nej, det tror jag inte, den innehåller inte ben, så jag tror att man måste tillsätta lite för att det ska bli komplett! :-)
Ja det är ju som att gå och köpa vanligt kyckling i affär bara, men jag tror väl att VoH's är med ben va? Är ni säkra på att den är benfri?
det är iaf något som måste kompletteras, ja.
det är iaf något som måste kompletteras, ja.
Loppan
Sat 6 Oct 2012 20:43
om man inte vill ge hela delar så är det ju smidigt att köpa en sån korv! jag är inte helt säker på att den inte innehåller ben, men jag har för mig att de stod de på förpackningen! men ska inte säga till 100procent!
insanity
Wed 29 Feb 2012 14:15
Håller verkligen med! Det enda som jag tycker skiljer sig mellan BARF och färskfoder är som du säger tuggandet. Men om man löser det på annat håll tycker jag absolut att det är likvärdigt så länge det inte innehåller spannmål eller socker och är RÅTT. Så ja, jag håller med dig till fullo! :D Har man inte rätt kunskap är det säkert bättre med ett färdigblandat färskfoder än att göra egen BARF med tanke på näringsbehov osv. Sen tror jag att det går att lösa ändå, men du förstår hur jag menar!? :)
HonmedMinus
Wed 29 Feb 2012 13:12
Jag önskar så att det fanns för katter, ger båda hundarna färskfoder nu och tänker aldrig i livet gå tillbaka till torrfoder!
Stanley
Wed 29 Feb 2012 13:10
Om det inte är så att folk blandar ihop färskfoder och blötfoder.. Stor skillnad men om man inte är kunning eller bara ointresserad kan man ju lätt tänka fel.
Stanley
Wed 29 Feb 2012 13:21
har pratat med iaf en som trodde att det var samma sak.. försökte upplysa personen om skillnaderna, men tror inte hon lyssnade.. :C
emboella
Mon 12 Mar 2012 19:46
Det är ganska vanligt upplever jag :) Min vovva får Vom og Hundemat och när jag berättar om det för andra som inte känner till det och säger att det är färskfoder är det ofta de tror att det är konserverat, "typ sånt som finns på ICA?". Och detta är alltså hundmänniskor, kan ju tilläggas :P
Jo, men inte enbart fisk.. Rå fisk innehåller ett enzym som heter thiaminas, som bryter ner B-vitamin.
Så kanske gärna i kombination med fläskkött, som är B-vitaminrikt! =)
Så kanske gärna i kombination med fläskkött, som är B-vitaminrikt! =)
insanity
Wed 29 Feb 2012 14:18
Lägger mig i här! :) Jag köper från Vom og Hundemat och får hem blandade lådor. Då är en tredjedel 100% kyckling, en tredjedel normalblandning med vom, och den sista tredjedelen vom blandat med lax. Tillverkarna säger att man inte bör ge 100% kyckling i längre perioder (förutom till allergihundar) och rekommenderar att ge tillskott av säl/laxolja om man ger varianten som inte har lax tillsatt.
När jag då varierar vilken typ av mat de får varje dag hoppas och tror jag att de får i sig det dem behöver utan att det blir varken över eller underskott av något. :)
När jag då varierar vilken typ av mat de får varje dag hoppas och tror jag att de får i sig det dem behöver utan att det blir varken över eller underskott av något. :)
Det finns ju ingen som ger tillskott i vilt tillstånd, och fisk är inte särskilt naturlig föda för hund, så de är inte beroende av att man ger tillskott. Det är viktigt att de får fett från kosten, man ska inte tänka fettsnålt till carnivorer.
Det där är en sak som bekymrar mig, laxfoder har B-vitamin tillsatt för att få tillfredställande mängd, men det jag undrar är om det försvinner när fodret äts och därmed inte tas upp i kroppen. Många är totalt omedvetna om att fisk innehåller thiaminas i rått tillstånd, tom fodertillverkare.
Det där är en sak som bekymrar mig, laxfoder har B-vitamin tillsatt för att få tillfredställande mängd, men det jag undrar är om det försvinner när fodret äts och därmed inte tas upp i kroppen. Många är totalt omedvetna om att fisk innehåller thiaminas i rått tillstånd, tom fodertillverkare.
36 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/barfgruppen/502533092/