Saturday 17 September 2011 photo 1/2
|
Hörni grabbar.. Hurfan ska vi göra nu då..?
Det här kommer ju göra alla barfotaverkare utan hovslagarexamen mer eller mindre antingen arbetslösa eller straffbara brottslingar...
Barfotaverkarna stängs ute från yrket med den nya lagen!
2010-08-16
I kölvattnet av den nya behörighetslagen kommer bland andra de s.k barfota-verkarna i kläm!
I en skrivelse från Jordbruksverket definieras exakt vad som får lov att utföras och inte. Jordbruksverket skriver bla att:
"Enbart Godkänd hovslagare eller annan behörig djurhälsopersonal som har rätt kompetens för behandlingen(läs: djursjukvårdare eller veterinär) får lov att:
- Åtgärder vid behandling av akuta tillstånd med initialhälta som inte uppenbart beror på mindre hovböld, sömtryck, sultryck, sömstick, mindre uppackning eller mindre blödning i hoven.
- Särskilda verknings- och/eller beslagsåtgärder vid rehabilitering, konvalescens och/eller behandling vid skada eller sjukdom, exempelvis: upprensning av hovböld, avlägsnande av horn eller andra åtgärder i nära anslutning till hovens mjukdelar(<2mm), omfattande avlägsnande av horn utöver normalverkning(>10%), hovbens- och strålbensfrakturer, fång, användning av gipsbandage eller hårt bandage i nära anslutning till mjukdelar.
- Särskilda verknings- och beslagsåtgärder vid kroniska eller långvariga tillstånd – exempelvis hovbroskförbening, strålbenshälta, fång, genomgående hovsprickor, svårare fall av bockhov, skevhov, understuckna trakter och ballförskjutning."
Tolkningen av detta blir i praktiken att icke Godkända hovslagare och barfotaverkare inte får röra andra hovar än "normalhovar" där man inte behöver verka ner mer än 10% av hoven. Exempelvis kan detta gälla en häst som gått på sommarbete barfota och inte verkats på ett tag(vilket inte är helt ovanligt) där man behöver verka mer än 1 cm på en hov som är 10cm lång.
Detta gäller dock inte förrän 31 dec 2014 fram till dess är det övergångsregler som gäller!
Utöver ovanstående definitioner gäller också behandlingsförbudet:
- Behandla djur som kan misstänkas ha en epizooti eller zoonos.
- Behandla djur som fått lugnande, är sövda eller ha injicerats med lokalbedövningsmedel.
- Utföra operativa ingrepp, ge injektioner eller utföra behandlingar som kan orsaka ett "lidande som inte är obetydligt".
För mer information kontakta jordbruksverket eller gå in på www.jordbruksverket.se
Artikeln kommer från:
http://www.hovslagarforeningen.nu/Default.asp?oewCmd=3&id=50719&fromarchive=true&archiveid=1736&pageid=34469&path=
Jordbruksverkets utlåtande;
http://www.sjv.se/download/18.510b667f12d3729f91d8000101/V%C3%A4gledning+hovslagare.pdf
Annons
Comment the photo
JonnaNS
Wed 21 Sep 2011 08:27
Då får jag se till att Winnies hovar är helt friska och i balans till 2014 då, så hovvårdarn inte behöver ta mer än 10 %...
Förstår inte riktigt tänket. De kan ju inte direkt vara inlåsta på sina kontor dygnet runt, så de MÅSTE väl ha uppfattat att barfotahästar är ett växande ämne. Så att då (i princip) förbjuda hovvårdare kommer väl snarare leda till massa svartarbete än att minska det?
Jag förstår deras syn på saken också, de vill hästens bästa. Att se den kanske gör det på fel sätt är en annan femma.
Men för guds skull, kan de inte i så fall ta ansvar för utbildningarna och själva vara med och utforma dem?! Så dem tycker det är lagligt. Jag tycker också att det är sjukt att släppa iväg människor efter en grundkurs och förvänta sig att de ska verka 150 hovar, men kan då inte de här snubbarna ta tag i det istället för att förbjuda allt och gömma problemet. Så typiskt svenska hästfolket, sopar allt under mattan?
Förstår inte riktigt tänket. De kan ju inte direkt vara inlåsta på sina kontor dygnet runt, så de MÅSTE väl ha uppfattat att barfotahästar är ett växande ämne. Så att då (i princip) förbjuda hovvårdare kommer väl snarare leda till massa svartarbete än att minska det?
Jag förstår deras syn på saken också, de vill hästens bästa. Att se den kanske gör det på fel sätt är en annan femma.
Men för guds skull, kan de inte i så fall ta ansvar för utbildningarna och själva vara med och utforma dem?! Så dem tycker det är lagligt. Jag tycker också att det är sjukt att släppa iväg människor efter en grundkurs och förvänta sig att de ska verka 150 hovar, men kan då inte de här snubbarna ta tag i det istället för att förbjuda allt och gömma problemet. Så typiskt svenska hästfolket, sopar allt under mattan?
MissAnthropia
Wed 21 Sep 2011 10:26
Jag tycker också att SANHCP och Jordbruksverket verkar behöva kommunicera lite. Jag skulle heller aldrig släppa igenom en utbildning till godkännande som har ett så ansvarslöst upplägg om jag fick bestämma.
De har ju en liten barfotaverkningsdel på hovslagariutbildningen nu har Birgitta sagt, men sist jag var på kurs för Ove var det en hovslagare under utbildning med och hon hade inte lärt sig något sånt än.
Det är ju bra att strasserverkarna försvinner och alla outbildade hovslagare, men vi vill ju ha våra barfotaverkare kvar..
De har ju en liten barfotaverkningsdel på hovslagariutbildningen nu har Birgitta sagt, men sist jag var på kurs för Ove var det en hovslagare under utbildning med och hon hade inte lärt sig något sånt än.
Det är ju bra att strasserverkarna försvinner och alla outbildade hovslagare, men vi vill ju ha våra barfotaverkare kvar..
Anonymous
Sun 18 Sep 2011 21:44
Det här var inte bra... MEN, man kan ju se det på ett annat sätt.
SANHCP kräver att du ska verka 150 hovar efter grundkursen för att få gå vidare i utbildningen, om jag inte minns helt fel. Detta är något som väldigt många motsätter sig, det get ett oseriöst intryck och kan vara en av anledningarna till att de har svårt att bli en helt godkänd yrkesutbildning.
Nu, när deras elever inte kommer att få lov att verka dessa 150 hovar så MÅSTE de ändra sitt upplägg, vilket kan leda till att barfotaverkare blir en godkänd yrkesgrupp.
Nu är det ju inte säkert att det blir så, men chansen finns. Man får försöka se det positiva... Samtidigt så hindrar ju faktiskt den här lagen att folk som inte kan nåt håller på och leker proffs. Det är ju också positivt. Men jo, barfotaverkarna kommer i kläm.
SANHCP kräver att du ska verka 150 hovar efter grundkursen för att få gå vidare i utbildningen, om jag inte minns helt fel. Detta är något som väldigt många motsätter sig, det get ett oseriöst intryck och kan vara en av anledningarna till att de har svårt att bli en helt godkänd yrkesutbildning.
Nu, när deras elever inte kommer att få lov att verka dessa 150 hovar så MÅSTE de ändra sitt upplägg, vilket kan leda till att barfotaverkare blir en godkänd yrkesgrupp.
Nu är det ju inte säkert att det blir så, men chansen finns. Man får försöka se det positiva... Samtidigt så hindrar ju faktiskt den här lagen att folk som inte kan nåt håller på och leker proffs. Det är ju också positivt. Men jo, barfotaverkarna kommer i kläm.
MissAnthropia
Mon 19 Sep 2011 08:00
Ja precis, jag känner liksom att man redan där arbetar lite i motvind eftersom utbildningen redan har ett så dåligt och oseriöst upplägg. Därmed inte sagt att utbildningen i sig är dålig, men ändå.. Vad ska hovslagarna och veterinärerna tro om den/oss med det upplägget?
Ja det är lite så jag ser det också.. Om kära tant Birgitta kan tänka sig att förstå det.
Ja egentligen så är det ju kanske det, icke godkända hovslagare går ju också bort.
Ja det är lite så jag ser det också.. Om kära tant Birgitta kan tänka sig att förstå det.
Ja egentligen så är det ju kanske det, icke godkända hovslagare går ju också bort.
JenKar
Sun 18 Sep 2011 18:31
Okej, inte alla taggar ut mot mig nu! Jag är bara här för att få och se perspektiv på min utbildning.
Men det är ju "bara" lilla Sverige som inte haft dessa lagar sedan tidigare. Vi behöver ju bara gå till Danmark för att hitta dessa lagar väl etablerade sedan länge. Likaså England och många därtill. Jag tkr ju att detta är helt rätt, men så kommer jag ju med största sannolikhet heller aldrig hamna i kläm eftersom jag kommer vara godkänd hovis tills dess.
Ni ska också tänka på att med dessa regler så kommer också en massa ansvar för hovisen. Som godkänd hovis är du i princip "hovveterinär" som ska föra journal på ALLA dina kunde och ALLT du gör med dem. Du har också anmälningsplikt vilket kan göra att du kommer i kläm om du måste anmäla ngn av dina kunder.
Nu är det inte säkert att allt jag skrev här är helt väsentligt, men det var vad som kom upp i huvudet efter hand.
Men det är ju "bara" lilla Sverige som inte haft dessa lagar sedan tidigare. Vi behöver ju bara gå till Danmark för att hitta dessa lagar väl etablerade sedan länge. Likaså England och många därtill. Jag tkr ju att detta är helt rätt, men så kommer jag ju med största sannolikhet heller aldrig hamna i kläm eftersom jag kommer vara godkänd hovis tills dess.
Ni ska också tänka på att med dessa regler så kommer också en massa ansvar för hovisen. Som godkänd hovis är du i princip "hovveterinär" som ska föra journal på ALLA dina kunde och ALLT du gör med dem. Du har också anmälningsplikt vilket kan göra att du kommer i kläm om du måste anmäla ngn av dina kunder.
Nu är det inte säkert att allt jag skrev här är helt väsentligt, men det var vad som kom upp i huvudet efter hand.
MissAnthropia
Mon 19 Sep 2011 08:07
Nejdå, men jag tror det är Strasserverkning du tänker på. Den är förbjuden i flera länder vet jag. Och det borde den vara även här, anser jag! Men SANHCP:s verkning har ingenting med Strasser att göra.
En stor fördel är ju att alla outbildade hovslagare går bort även dem. det är egentligen ingen dålig regel, att man tar bort alla oseriösa ur branchen, men Jordbruksverket behöver skaffa en bredare uppfattning om "barfotaverkning". Det är ungefär som att man skulle säga att "Mat" bara är en enda rätt. När det finns tusentals. Lyckligtvis så är det lite lättare med barfotaverkning, det finns tre metoder; Strasser, High Performance Trim och SANHCP. Möjligtvis Ove Linds Svenska Hovskolan som sidospår men den har ingen erkänd utbildning. Djurskyddsmyndigheten (när de fanns) har själva erkänt att HPT är helt ofarlig och de har ingenting emot den metoden. Så varför de även förbjuder den är väldigt märkligt.
I nuläget för man journal på de hovar man verkar när man är under utbildning. Jag skulle däremot älska om det blev ett krav på att barfotaverkare även de förde journal, de skulle ju ge mer forskningsunderlag också. SANHCP måste däremot ändra sitt upplägg, annars kommer de försvinna. Vet inte om du läst om det tidigare i gruppen men det finns längre fram iaf.
En stor fördel är ju att alla outbildade hovslagare går bort även dem. det är egentligen ingen dålig regel, att man tar bort alla oseriösa ur branchen, men Jordbruksverket behöver skaffa en bredare uppfattning om "barfotaverkning". Det är ungefär som att man skulle säga att "Mat" bara är en enda rätt. När det finns tusentals. Lyckligtvis så är det lite lättare med barfotaverkning, det finns tre metoder; Strasser, High Performance Trim och SANHCP. Möjligtvis Ove Linds Svenska Hovskolan som sidospår men den har ingen erkänd utbildning. Djurskyddsmyndigheten (när de fanns) har själva erkänt att HPT är helt ofarlig och de har ingenting emot den metoden. Så varför de även förbjuder den är väldigt märkligt.
I nuläget för man journal på de hovar man verkar när man är under utbildning. Jag skulle däremot älska om det blev ett krav på att barfotaverkare även de förde journal, de skulle ju ge mer forskningsunderlag också. SANHCP måste däremot ändra sitt upplägg, annars kommer de försvinna. Vet inte om du läst om det tidigare i gruppen men det finns längre fram iaf.
Anonymous
Sun 18 Sep 2011 11:48
Min hovslagare kunde dödat min häst med sin metod.. Jag själv kunde rädda honom. Ska det nu bli förbjudet att rädda invider? Detta var ett av människans mest egoistiska drag genom tiderna. Det handlar tydligen inte längre om att ta hand om hästarna utan att bemästra dom med sjuka mänskliga påhitt..
MissAnthropia
Mon 19 Sep 2011 08:08
Men var din hovslagare utbildad? Outbildade hovslagare går ju även de bort och det är ju faktiskt positivt.
Men att SANHCP-verkarna försvinner är allt annat än positivt..
Men att SANHCP-verkarna försvinner är allt annat än positivt..
Anonymous
Mon 19 Sep 2011 17:46
Han var utbildad, det är det som är problemet.. En utbildad hovslagare kan också göra fel, stora! Jag förstår vad du menar, att outbildade hovslagare inte ska få slå i spikar i levande varelser är bra, definitivt! Men att barfota mer och mer anses som fel utan att någon vet varför, det är inte rätt!
MissAnthropia
Mon 19 Sep 2011 18:30
Oj, då är det katastrofalt.
Jag gissar på att de tänker först och främst på Strasser-metoden, och den håller inte direkt jag om ryggen heller!
Jag gissar på att de tänker först och främst på Strasser-metoden, och den håller inte direkt jag om ryggen heller!
Zober
Sun 18 Sep 2011 08:11
Vi MÅSTE göra något!!! Någon som kan hitta ett nummer/adress till jordbruksverket!?
chaosbleeds
Sat 17 Sep 2011 22:13
Jag vet inte riktigt vart jag står i frågan men med tanke på svaren du fick SANHCP när du mailade dem kan jag tycka att det inte är särskilt konstigt.
chaosbleeds
Sun 18 Sep 2011 19:50
Det kan man tycka. Men man kan inte endast ta hänsyn till vad folk tycker när det inte finns något konkret att visa upp.
MissAnthropia
Mon 19 Sep 2011 08:09
Nej, jag håller med! Om till och med jag och flera andra som omfamnar den här metoden reagerar på upplägget, vad ska inte alla andra göra då?
chaosbleeds
Mon 19 Sep 2011 15:03
Precis. Det är förbannat illa och jag hoppas verkligen att de skärper till sig. Du har inte fått något mer svar?
Anonymous
Sat 17 Sep 2011 21:01
måste bara sammanfatta.. 2014/15 kommer det alltså bli förbjudet för barfotaverkarna att verka eller va o.O?
MissAnthropia
Sun 18 Sep 2011 10:39
Ja mer eller mindre, allt står ju klart och tydligt i dokumentet..
Anonymous
Sat 17 Sep 2011 20:46
Asså, vad fan är detta? O_O
Jag förstår inte, kommer jag inte få verka mina egna hästar t ex eller vad?
Jag förstår inte, kommer jag inte få verka mina egna hästar t ex eller vad?
MissAnthropia
Sat 17 Sep 2011 20:58
Kanske inte, nej. Beror på hur mycket du verkar och om hästen har någon av de problem som beskrivs i artikeln..
Anonymous
Sat 17 Sep 2011 21:01
Så att om jag verkar min häst och inte är utbildad hovslagare/hovvårdare så kommer jag alltså göra ett brott om min häst får något av vad som står ovan?
MissAnthropia
Mon 19 Sep 2011 08:10
Bara om du verkar bort mer än 10% av hoven och själv försöker rehabilitera någon av de sjukdomar som står listade i artikeln.
Qellav
Sat 17 Sep 2011 20:42
Ajdå! Happ, dags att vänja sig vid att alla kommer bli brottslingar... Nej men, kanske inte.
Helt galet!
Helt galet!
43 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/barfotahovar/496251022/