Tuesday 20 September 2011 photo 1/1
|
Nu har jag mailat Birgitta om hur det går med eventuell ändring av utbildningsupplägget och vad de tänker göra åt den nya lagen som kommer träda i kraft 31 december 2014 som utesluter barfotaverkare som yrke.
På de med lagen svarade hon att det är "så stort" så det går inte att gå in på detaljer. Men jag var fortfarande välkommen att gå utbildningen om jag ville. :O
På det om utbildningsupplägget ville hon att jag skulle boka henne för en heldag plus betala henne milersättning för att hon ska åka och vara med mig när jag verkar mina 10 hästar och 150 hovar, och att vi säkert kunde hitta en dag för det som passade oss båda :S
Det var hennes lösning. Sen ville hon veta om jag gått helgkurs och vem jag gått för.
Jag svarade:
Hej Birgitta
Okej, då vet jag att det är uppmärksammat i alla fall.
Jag har svårt att förstå varför det är ett sånt hinder att lägga den delen av utbildningen sist istället för först.
Tycker inte du själv att det känns mer logiskt att man har "eldprovet" sist istället för att det ska vara det första man gör? Det kan väl ändå inte vara meningen att alla som vill vara säkra på att att de gör ett bra jobb och inte åstadkommer någon skada ska behöva hyra ut dig för observation? Du sa ju själv att senare i utbildningen så får man gå lärling tillsammans med en utbildad hovformsspecialist, varför kan man inte få ta sina 10 hästar och 150 hovar då istället? Och som jag även frågat tidigare, hur är det med ansvarsförsäkringar?
Ja jag har gått två, en för Fia Winkler och en för Ove Lind, hans sista nu i Jönåker. Jag var även på föreläsningen i Lingbo.
Alltså helt seriöst, jag fattar inte vad problemet är. Varför fattar hon inte att de måste ändra upplägget så det praktiska hamnar senare i utbildningen?!
Det här är ju absurt..
Annons
Comment the photo
Ecoute
Wed 21 Sep 2011 14:07
Hm...testa att ringa henne istället? Var på kurs i helgen och hon verkade hel trevlig. Kanske svårare att få fram det i mejl och blir mer försvar?
MissAnthropia
Wed 21 Sep 2011 16:08
Jag förstår faktiskt inte vad hon ska med den här texten till, hon har ju fått hur mycket material som helst ifrån mig förut?
Eller vad är det du menar, det här med media, är det det jag ska skriva till henne?
Eller vad är det du menar, det här med media, är det det jag ska skriva till henne?
Ecoute
Thu 22 Sep 2011 19:06
Ja, det är sant. Alltså det kan vara värt att skriva så att hon kanske tänker efter hur det påverkar det hela om hon låter det vara. Jag vet inte riktigt. Kanske prata med någon annan inom SANHCP som kan prata med henne så hon tar det seriöst? Jag vet inte jag, hon är som två helt olika personer ;/
MissAnthropia
Thu 22 Sep 2011 20:38
Jag vet seriöst inte vad jag ska göra längre, Och hon har inte sagt något mer till mig efter mitt senaste mail. Hon (eller rättare sagt gubben hennes) har ju varit i kontakt med med Emelie (@Unbridled) och sagt att utbildningen ska ändras, men till andra säger hon fortfarande att den inte går att ändra på i nuläget. Vem annars ska man prata med, det är ju hon som är högsta hönset?
Ja jag vet inte vad det är som inte fungerar..
Ja jag vet inte vad det är som inte fungerar..
Ecoute
Fri 23 Sep 2011 13:22
Okej, jaaa. Det här är faktiskt helkonstigt. Och jag vet inte alls vad jag ska säga.
Anonymous
Tue 20 Sep 2011 21:58
Sitter inne på SANHCP's hemsida nu och läser om utbildningen... Alltså, jag vet inte om man får lov att säga såhär, men svenskan de använder är INTE professionell någonstans. Hemsidan är så 90-tal så det är löjligt och som sagt så är beskrivningar och dyl skrivna av en 12-åring, uppenbarligen :S
"Utbildningen är på distans med helgträffar man börjar när man vill startskottet går när man har varit på en kontrolldag. Från det datumet börjar man sin termin, man går i minst 2 terminer."
Är de bara jag eller fattas det x antal kommatecken och punkter här? Samt vuxen meningsbyggnad...
SANHCP hjälper inte sig själv någonstans... Jag har sån otrolig lust att erbjuda mig att designa om hela deras sida och skriva om hela innehållet... Synd bara att man läser på högskola och inte har tid :P
Trots den dåliga svenskan så har jag konstaterat att de tydligen låter en snickarlärling bygga huset innan han läser teorin :P
"Utbildningen är på distans med helgträffar man börjar när man vill startskottet går när man har varit på en kontrolldag. Från det datumet börjar man sin termin, man går i minst 2 terminer."
Är de bara jag eller fattas det x antal kommatecken och punkter här? Samt vuxen meningsbyggnad...
SANHCP hjälper inte sig själv någonstans... Jag har sån otrolig lust att erbjuda mig att designa om hela deras sida och skriva om hela innehållet... Synd bara att man läser på högskola och inte har tid :P
Trots den dåliga svenskan så har jag konstaterat att de tydligen låter en snickarlärling bygga huset innan han läser teorin :P
Anonymous
Tue 20 Sep 2011 22:06
Alltså, det jag menar är att med tanke på hur de marknadsför sig själva - med info skriven på dålig svenska och en hemsida från 90-talet - så är det mycket svårt att ta dem på allvar. Dem jobbar verkligen i motvind när de försöker bli godkända - och det värsta är att 50% av motvinden har de själva skapat!
MissAnthropia
Wed 21 Sep 2011 10:32
Ja jag håller med, jag är allergisk mot folk som inte kan uttrycka sig grammatiskt korrekt, SÄRSKILT på officiella hemsidor!
Ja jag fattar bara inte vad det är som inte når fram? Hur ska jag uttrycka mig för att hon ska fatta?!
Ja det är tyvärr så.. Jag kan bara hålla med..
Ja jag fattar bara inte vad det är som inte når fram? Hur ska jag uttrycka mig för att hon ska fatta?!
Ja det är tyvärr så.. Jag kan bara hålla med..
chaosbleeds
Tue 20 Sep 2011 21:26
Alltså.. :´D
Hon verkar vara en mycket lustig person den där Birgitta. som framstår mer och mer oseriös tyvärr.
Hon verkar vara en mycket lustig person den där Birgitta. som framstår mer och mer oseriös tyvärr.
MissAnthropia
Wed 21 Sep 2011 10:30
Ja jag vet, det är tragiskt. Hon drar dåligt sken över hela organisationen genom att vara så oseriös och okapabel till att lyssna och ta till sig kritik.
chaosbleeds
Thu 22 Sep 2011 17:31
Ja, särskilt som den framförs konstruktivt. Men det är tyvärr allt för vanligt.
Anonymous
Tue 20 Sep 2011 21:04
Jag blir mer osäker på hur de ska gå tillväga med den nya lagen mer, känns inte för att lägga ut runt 40 000 och lagom när man är klar går lagen i kraft och man står där och inte får göra ett dugg >___<
MissAnthropia
Wed 21 Sep 2011 10:29
Ja så känner jag också. "vi kan inte berätta vad vi gör för att motverka den där lagen, men di är välkommen att utbilda dig!". Typ nej, jag tror inte det va..
Lisaa-H
Tue 20 Sep 2011 20:32
Kanske krävs att mer mejlar henne om detta, jag menar det med att hon skulle vara med dig extra (som du dessutom ska behöva betala för..). Det är ju många många fler som går utbildningen liksom?
Nej, detta är inget kul. Hoppas det ändras! :)
Nej, detta är inget kul. Hoppas det ändras! :)
Nej dem jobbar på det och har tagit detta till sig,dem kan ju inte ge en tidsgräns när dem inte vet hur dem skall lägga om detta.Men dem vill ändra på det,det är en sak som är säkert...
MissAnthropia
Thu 22 Sep 2011 11:47
Det kanske bara är jag som är dum men jag fattar inte vad det är som är så svårt! Varför kan man inte bara ta och lägga de här 10 hästarna och 150 hovarna (om man måste ha just den summan) under praktikveckorna när man går med en utbildad hovformsspecialist? Vilket jag sagt till Birgitta.. Men bra att dom tänker göra något åt det.
Tvivlar starkt på att du vore korkad haha!
Jag förstår inte heller varför det är så svårt.men dett är väl ett helt program som måste läggas om liksom...
Jag förstår inte heller varför det är så svårt.men dett är väl ett helt program som måste läggas om liksom...
MissAnthropia
Thu 22 Sep 2011 17:07
Ja inte vet jag.. De får göra hur dom vill, bara det blir gjort =)
greensparkle
Tue 20 Sep 2011 20:31
Jag måste hålla med. Jag visserligen inte själv gått någon kurs, men det behövs ju inte att man är någon expert för att förstå detta problemet...
CoriouS
Thu 22 Sep 2011 23:21
¨Håller dock med om att en enda helg för att sedna ut och praktikverka är alldeles för lite!!!
MissAnthropia
Fri 23 Sep 2011 08:07
Hur vet vi vad? :S
Grejen är ju den att det är upp till eleven att avgöra om man klarar det eller inte. Och de flesta tror ju naturligtvis att de kan och försöker även om det kanske var för svårt. Risken är ju även större att man inte känner igen en problemhov när man ser den om man är ovan. Det vore ju en annan sak om SANHCP ordnade fram kunderna och visste vilka hästar det var, men det gör de ju inte så de kan ju omöjligt veta om hovarna man kommer verka är för svåra eller inte.
För det första så förstår jag inte vad som är så svårt, vart problemet är, varför inte bara flytta alla de här hovarna till någonstans mitt i utbildningen när man har mer kött på benen? För en helgkurs är banne mig för lite!
Och sen så om man tittar på alla andra yrkesutbildningar så finns det INGEN som utformas på det här sättet, undra varför? Om man tittar på gymnasieskolor osv. Förmodligen för att det inte är särskilt pedagoiskt och förmodligen för att det innebär för stor risk. Jag tycker inte SANHCP ska vara något undantag, jag tycker de kan föregå med gott exempel och visa upp en bra och trygg utbildning.
Grejen är ju den att det är upp till eleven att avgöra om man klarar det eller inte. Och de flesta tror ju naturligtvis att de kan och försöker även om det kanske var för svårt. Risken är ju även större att man inte känner igen en problemhov när man ser den om man är ovan. Det vore ju en annan sak om SANHCP ordnade fram kunderna och visste vilka hästar det var, men det gör de ju inte så de kan ju omöjligt veta om hovarna man kommer verka är för svåra eller inte.
För det första så förstår jag inte vad som är så svårt, vart problemet är, varför inte bara flytta alla de här hovarna till någonstans mitt i utbildningen när man har mer kött på benen? För en helgkurs är banne mig för lite!
Och sen så om man tittar på alla andra yrkesutbildningar så finns det INGEN som utformas på det här sättet, undra varför? Om man tittar på gymnasieskolor osv. Förmodligen för att det inte är särskilt pedagoiskt och förmodligen för att det innebär för stor risk. Jag tycker inte SANHCP ska vara något undantag, jag tycker de kan föregå med gott exempel och visa upp en bra och trygg utbildning.
CoriouS
Fri 23 Sep 2011 16:09
Nu fick jag en klarare uppfattning om vad du tycker och håller med trodde du ville lägga praktikhovarna sist! Men jag tycker som du att det också ska ligga i mitten. För en människa som inte kan något innan om hovar och plötsligt går en helgskurs och sen ska verka massa hovar nej det tycker jag inte heller är okej alls!
MissAnthropia
Fri 23 Sep 2011 23:10
Nej precis. Jag tycker att man kan ta dem när man har praktikveckor bara.. Och inte helt själv utan vägledning.. =P
45 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/barfotahovar/496389504/