Thursday 22 September 2011 photo 5/11
|
Random bild eftersom jag inte har någon som passar.
Jag har mailat till Birgitta Färnstrand, jag är inte helt hundra på hur stor roll hon har? men hon är iaf aktiv i verksamheten SANHCP. Någon som är mer haj på vad hon har för roll får gärna berätta för det jag har inte riktigt förstått än. Men jag mailade iaf henne angående verksamheten, skickar både mitt mail och hennes svar.
"Mitt mail"
Hejsan!
Hart hört lite om eran utbildning och om jag inte har fattat fel så gör man de praktiska delarna innan det teoretiska. Är det verkligen så smart?
Jag menar, jag skulle inte att en outbildad verkare kommer och verkar min häst som "test". Det känns ju inte riktigt bra, och det kan ju inte vara så lätt för dessa elever att få kunder då dom varken har utbildning eller erfarenhet.
Hur tänker ni angående detta?
"Hennes svar"
Hej, som det ser ut idag finns det ingen annan möjlighet, det är så många som vill jobba med detta men när det tar "grannens" häst som inte står still lika snällt som den egna vill man inte fortsätta. Man inser att det var jobbigt och att andras hästar inte beter sig som den egna med faror som hänger ihop med det. Om det låg i utbildningen så har man redan betalat minst 8000kr för att sedan inse att detta inte var något för dem.
Har du gått grundkurs? För vem i så fall?
Idag är vi så få verkare i Sverige så det skulle vara omöjligt att lägga 2-4 st elever / hovformsspecialist + att de får ingen ersättning för att ha dessa människor med. I framtiden när vi blir fler färdigutbildade kommer det nog att se annorlunda ut.
Att ha en praktikant med det tar av våran tid som jobbar med det och ingen betalar det vi förlorar i inkomst som det är idag.
Mvh Birgitta
Annons
Comment the photo
CoriouS
Thu 22 Sep 2011 21:53
Jag ser inte problemet? Man får ju ändå bara röra helt friska hovar och endast verka hovar man klarar av. Jag menar den delen lär du ju dig på första träffen. Man får ju inte ta vatten över huvudet förens man är klar. Efer 150 praktikhovar kommer ju deformerade hovar efter det har du utbildning att klara av dem sjuka hovarna och hjälpa dem du innan inte klarade av. Jag tycker det låter bra att varva teori och praktik och inte ta allt på en gång precis som hon besrkiver.
Jag förstår fortfarande vad du menar.MEN med upplägget som varit så har det fungerat förut och vi har en hel del bra hovspecialister nu!
Det kanske finns en och annan talanglös människa som verkar,men dem hade inte blivit godkända på kursen om dem skadat hästen/hoven.
Det kanske finns en och annan talanglös människa som verkar,men dem hade inte blivit godkända på kursen om dem skadat hästen/hoven.
MissAnthropia
Fri 23 Sep 2011 11:17
Ja nu ja, men det är ju ingen garanti för att det alltid kommer vara så?
Joho du det finns det! Som hon jag berättade om. Och sen glömmer man av sig efter kursen, det kanske går ett halvår innan man kommer underfund med att man vill utbilda sig och sätter igång och tror att det går superbra.
Det finns ingen ursäkt för utbildningens nuvarande upplägg, punkt.
Joho du det finns det! Som hon jag berättade om. Och sen glömmer man av sig efter kursen, det kanske går ett halvår innan man kommer underfund med att man vill utbilda sig och sätter igång och tror att det går superbra.
Det finns ingen ursäkt för utbildningens nuvarande upplägg, punkt.
MissAnthropia
Fri 23 Sep 2011 11:45
Hon frångick kursens principer redan på kursen och det är för att hon inte förstår vad hon gör för fel. Hon själv är helt övertygad om att hon gör rätt, men det gör hon inte.
Mänskliga faktorn, såna människor kan komma igenom varsomhelst och då måste utbildningsprogrammet vara så pass säkert att inga sådana kan begå några allvarliga misstag.
Mänskliga faktorn, såna människor kan komma igenom varsomhelst och då måste utbildningsprogrammet vara så pass säkert att inga sådana kan begå några allvarliga misstag.
Anonymous
Thu 22 Sep 2011 19:38
Detta är väl det enda som jag tycker hovslagarutbildningen gör rätt med. Då måste man varit praktikant innan sedan utbildar man sig under 2 år och där efter får man fixa det själv.
Anonymous
Thu 22 Sep 2011 22:46
@IamMe: Är säkert olika, men så har det inte gått till när min fd bra hovslagare hade lärling.
@MissAnthropia: Som sagt idioter finns det inom alla de kretsar, har hört om liknande fall med barfotaverkare med.
@MissAnthropia: Som sagt idioter finns det inom alla de kretsar, har hört om liknande fall med barfotaverkare med.
MissAnthropia
Fri 23 Sep 2011 07:57
Självklart, min poäng var att det är nog smartast att ha alla korten på bordet innan man spekulerar och antar!
IamMe
Fri 23 Sep 2011 22:33
Ja, det jag är rädd för är som MissAnthropia sa i kommentaren längre ner, att någon som faktiskt är okunnig trots denna kurs kommer ut och verkar, och då blir det väldigt fel. Därför tycker jag att man ska ha teori först, kanske inte all teori, men en del, så man har lite mer kunskap innan man tar steget ut och börjar verka andra hovar :)
MissAnthropia
Fri 23 Sep 2011 23:09
Ja det är exakt det jag tycker också. Liiite mer kött på benen innan man börjar bara.
MissAnthropia
Thu 22 Sep 2011 18:01
Hon är utbildningsansvarig.
Men alltså, jag förstår inte.. Man ska ju förfan ha praktik senare i utbildningen, då kan man ju ta hästarna då? Och varför måste man ta så himla många om det tar så mycket tid?! Och so what om man pröjsar 8000 och sedan ångrar sig, det tjänar ju bara dem på..
Men alltså, jag förstår inte.. Man ska ju förfan ha praktik senare i utbildningen, då kan man ju ta hästarna då? Och varför måste man ta så himla många om det tar så mycket tid?! Och so what om man pröjsar 8000 och sedan ångrar sig, det tjänar ju bara dem på..
IamMe
Thu 22 Sep 2011 18:13
Haha nä, jag tyckte det var jätte larvigt. Väljer man att utbilda sig så måste man väll ändå inse att det kan bli tufft med olika typer av hästar, har man inte tänkt på det från början får man väll skylla sig själv?
Nä jag tycker inte att deras argument är någe vidare faktiskt ..
Nä jag tycker inte att deras argument är någe vidare faktiskt ..
MissAnthropia
Thu 22 Sep 2011 20:30
Ja och som nämt förut, att utbildningen kostar så mycket som den gör är en ganska stor motivation till att man är säker på vad man ger sig in på..
Anonymous
Thu 22 Sep 2011 17:59
Har det hänt att någon har verkat hovar på fel sett genom deras praktik?
IamMe
Thu 22 Sep 2011 21:46
Precis, därför skulle jag inte vilja att en outbildad person verkar min hästs hovar ifall att det faktiskt skulle gå fel :)
MissAnthropia
Thu 22 Sep 2011 22:00
Att säga att man inte kan göra fel efter en grundkurs är otroligt naivt, och jag VET att det inte stämmer. Även om du gör en del hovar på kursen och har din egna häst att träna på så kan man stöta på hovar som ser sjukt konstiga ut och inte liknar något man sett innan. Vad gör man då?
En av anledningarna till att jag upprörs så mycket av det här är faktiskt för att jag gick min första kurs med en kompis som är totalt talanglös och saknar helt fingertoppskänsla för det här. Hon är helt övertygad om att hon är skitduktig och gör allt som man ska, men hon kan inte skilja på död sula och hård sula och hon fattar aldrig hur man ska verka "traktorstöden", som hon kallar det, hur många gånger man än visar och förklarar för henne. Hon gräver i hoven tills svetten sprutar och tar i för kung och fosterland, och verkar bort millimeter efter millimeter med hård sula.
En vacker dag vill en sådan människa utbilda sig och kommer dra ett hemskt rykte över alla som verkar om man ska ta praktikhovar själv. Dessutom så står det på SANHCP´s hemsida att grundkursen endast är till för verkning på sin egen _friska_ häst, men helt plötsligt ska man på samma utbildning kunna verka 150 hovar på 10 hästar. Jamen dåså, vad ska man då med resten av utbildningen till..?
En av anledningarna till att jag upprörs så mycket av det här är faktiskt för att jag gick min första kurs med en kompis som är totalt talanglös och saknar helt fingertoppskänsla för det här. Hon är helt övertygad om att hon är skitduktig och gör allt som man ska, men hon kan inte skilja på död sula och hård sula och hon fattar aldrig hur man ska verka "traktorstöden", som hon kallar det, hur många gånger man än visar och förklarar för henne. Hon gräver i hoven tills svetten sprutar och tar i för kung och fosterland, och verkar bort millimeter efter millimeter med hård sula.
En vacker dag vill en sådan människa utbilda sig och kommer dra ett hemskt rykte över alla som verkar om man ska ta praktikhovar själv. Dessutom så står det på SANHCP´s hemsida att grundkursen endast är till för verkning på sin egen _friska_ häst, men helt plötsligt ska man på samma utbildning kunna verka 150 hovar på 10 hästar. Jamen dåså, vad ska man då med resten av utbildningen till..?
MissAnthropia
Fri 23 Sep 2011 07:58
OM de tänker ändra utbildningen tänker jag inte göra det, då är det ju på väg åt rätt håll. Men om de bara tänker stå still i sin utveckling så kommer jag överväga göra det. Trots allt, om utbildningen inte har några fel så gör det ju inget om jag anmäler? Då kommer ju heller inget hända.
42 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/barfotahovar/496453951/