Monday 5 December 2011 photo 6/7
|
Jäst till häst?
Jag vill hylla vanlig bakjäst som fodermedel till häst! Det är ett väldigt billigt och väldigt effektivt tillskott. Jäst består av vatten, protein, kolhydrater, fett, mineralämnen och B-vitaminer.
Levande jästsvampar (Saccharomyces cerevisiae) kan nå och överleva i blind- och grovtarmen på hästar, men de kan inte koloniseras (föröka sig/ växa). Det har man sett vid försök med fistulerade hästar, dvs hästar som har en lucka in till grovtarmen. Tillsatts av 10g jästkultur dämpade pH sänkningen i grovtarmen efter utfodring med mycket höga stärkelsegivor. I det aktuella försöket fodrades hästarna med 3,4g stärkelse/kg kroppsvikt och mål vilket motsvarar 2,04 kilo stärkelse vid en och samma utfodring för 600kg häst.
Många effekter har setts vid tillsatts av levande jäst till fodret, bland annat ökad smältbarhet av fibrer, organisk substans, torrsubstans och råprotein, dämpad negativ effekt i grovtarmen av stora spanmålsgivor, ökad absorption av kalcium och fosfor. Allt detta tyder på en bättre fungerande grovtarmsmiljö.
Flera studier där samma sorts jäst har använts har visat att den kan öka smältbarheten för cellulosa, men även för andra beståndsdelar i fodret. När hästarna får jäst ökar antalet lactobaciller och bakterier som använder mjölksyra i blindtarmen, men inte i grovtarmen. Koncentrationen av levande jäst i tjocktarmen blir lägre än den gräns som anses önskvärd för effekt, däremot hamnar koncentrationen i blindtarmen över gränsen och ger effekt. Och hästen är ju som bekant en blindtarmsjäsare.
Nedbrytning av fibrer är effektivare när hästen får en stor mängd fibrer i foderstaten jämfört med om den fick mycket stärkelse, det är sedan tidigare känt att spannmål i foderstaten kan ändra på sammansättningen av de mikroorganismer som finns i grovtarmen, och på hur de arbetar. Mängden jäst i grovtarmen påverkas inte av om hästen äter mycket fibrer eller mycket stärkelse. Jäst ökar aktiviteten hos vissa enzymer som bakterierna använder för att bryta ner fibrer, vilket gör att fibernedbrytningen hos hästar med hög stärkelsehalt i foderstaten kan förbättras av ett tillskott av jäst. Dessutom kan miljön i grovtarmen stabiliseras.
I många fodertillskott med jäst är jästen avdödad, vilket innebär att den ger ett tillskott av vitaminer och aminosyror, men har förlorat flera av sina goda egenskaper och det kan då vara ett bättre och billigare alternativ att ge vanlig bakjäst. Bakjäst ger också tillskott av vitaminer och aminosyror, men har även se goda egenskaperna som inverkar på ph-värde och tarmfunktion.
Själv köper jag min jäst på Lidl för 1;- styck, vilket jag anser är ett väldigt överkomligt pris för fodertillskott! Värt att tänka på är att jäst inte tål frysning, då dör jästsvamparna, så förvara alltid jästen i kylskåp i temperatur runt 6 grader.
Mer information och källor;
http://jastbolaget.se/jastinfo
http://forskning.equinfo.se/#post71
http://www.hippson.se/artikelarkivet/foder/forskningskollen-levande-jast-kan-hjalpa-hastens.htm
Agazzi, A., Invernizzi, G., Ferroni, M., Fanelli, A. & Savoini, G. 2009. Effect of live yeast (Saccharomyces cerevisiae) administration on apparent digestibility of horses. Ital. J. Anim. Sci., vol.8, suppl. 2, s. 685-687.
http://www.aspajournal.it/index.php/ijas/article/viewFile/ijas.2009.s2.685/536
Jouany, J.-P., Medina, B., Bertin, G. & Julliand, V. 2009. Effect of live yeast culture supplementation on hindgut microbial communities and their polysaccharidase and glycoside hydrolase activitites in horses fed a high-fiber or high-starch diet. Journal of Animal Science, 2009, 87, s. 2844-2852.
http://www.triplecrownfeed.com/docs/Yea-Sacc_effect.pdf
Morgan, L.M., Coverdale, M.S., Froetschel, M.A. & Yoon, I. 2007. Effect of yeast culture supplementation on digestibility of varying forage quality in mature horses. Journal of Equine Veterinary Science, vol. 27, nr. 6, s. 260-265.
Annons
Comment the photo
Cruella-de-vil1
Sat 28 Apr 2012 09:25
Varför inte bara ge vanlig foderjäst? Då kan man ge blöt mat på em och slippa riskera foderstrupsförstoppning
Cruella-de-vil1
Thu 3 May 2012 17:43
Eftersom jag inte skulle våga ge jäst på blöt mat så ökar risken för foderstrupsförstoppning. Jag vet att min häst behöver sitt kraftfoder och jag vet även att hon aldrig ens skulle kolla åt en jäst. Man får liksom tvångsmata henne med b-vitaminer och tiaminet, och ja hon behöver även detta då hon är patellahäst
MissAnthropia
Thu 3 May 2012 18:52
Varför skulle du inte kunna göra det? Och som jag sa förut, det går ju fortfarande att ge vid sidan av.
Tycker bara att det är korkat att fördöma något utan att ens prova. En jäst kostar 1;- på Lidl, det gör liksom ingenting om man testar och hästen inte äter..
Tycker bara att det är korkat att fördöma något utan att ens prova. En jäst kostar 1;- på Lidl, det gör liksom ingenting om man testar och hästen inte äter..
Cruella-de-vil1
Thu 3 May 2012 19:20
Men jag anser istället för att behöva slänga den jästen för 1:- då jag vet att hon inte äter så kan nån annan köpa den och göra nått riktigt av det. Det är rent slöseri att köpa nåt som man vet man måste slänga och det slöseriet vill jag inte stödja då de liksom finns barn på denna jord som svälter ihjäl
Fubar
Tue 28 Feb 2012 08:49
Fins det inte en risk att jästen jäser i magen på dom?
*Inte insatt i bakning*
*Inte insatt i bakning*
MissAnthropia
Tue 28 Feb 2012 10:01
Nej, jag kommer inte riktigt ihåg varför, men dels så är det så stor volym på det som hästen har i sin tarm så jag tror inte att jästen klarar av att jäsa allt liksom. sen var det något med syror eller så, men nej, det ska inte vara någon risk.
MissAnthropia
Sat 7 Jan 2012 18:39
Jo, de brukar inte vilja äta det på en gång, men lämnar man det i krubban under natten är det borta på dagen =)
MissAnthropia
Thu 15 Dec 2011 19:35
Jag köper från Lidl för 1;- paketet, vanlig KronJäst kostar väl 1,50-2;-
Ella
Thu 15 Dec 2011 19:59
Oj, de var billigt.. Trodde de skulle vara mke dyrare :p Men hur vet man hur mke dom ska ha av de?
MissAnthropia
Thu 15 Dec 2011 21:51
Det vet man inte, hittar ingen riktlinje nånstans. Men jag ger ett pkt till min häst på ca 600kg
Anonymous
Wed 7 Dec 2011 21:50
Ska man ge det varje dag förresten, för jag började ge det i går :)
MissAnthropia
Tue 6 Dec 2011 21:52
Nej man kan ge det bara rakt upp och ner, men de äter det inte så gärna på en gång. Men ligger det i krubban så brukar de äta efter ett tag.
BahBellah
Wed 7 Dec 2011 15:07
Aha och det ''suger'' upp lite av de sockret de får, som gör så att kan få stålröta o det MOTVERKAR då stålrötan? :D (mindskar risken) ska till stallet en stund idag, några tips på något enkelt jag kan rengöra med? (har inga speciella medel)
MissAnthropia
Wed 7 Dec 2011 15:14
Ja jästen äter ju sockret, det är det den lever av. Så den tar det före alla elaka candidasvampar i kroppen =P
Äppelcidervinäger, såpa, jodopax
Äppelcidervinäger, såpa, jodopax
Bengtssooon
Mon 5 Dec 2011 19:30
om dom inte förökar sig så kan det inte jäsa i magen va? För om det gör det kan ju hästarna få ont i magen. Hur mycket jäst skulle man ge isåfall?
MissAnthropia
Mon 5 Dec 2011 20:10
Jag har ingen aning, jag testade först ett halvt paket till min häst och sedan ett helt, men han väger ca 600 kilo..
Men varför inte bara ge lite morötter istället för kraften?
Däremot så är linfrö en bra ide eftersom 1½-2dl linfrö täcker det behov hästen har av de fettsyror som de inte kan få i sig via gräset på höst och vinter.
Men varför inte bara ge lite morötter istället för kraften?
Däremot så är linfrö en bra ide eftersom 1½-2dl linfrö täcker det behov hästen har av de fettsyror som de inte kan få i sig via gräset på höst och vinter.
60 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/barfotahovar/499355984/