Thursday 5 January 2012 photo 1/4
|
Det är ju inte bra att ge hästarna för mycket socker men bra att ge mest grovfoder, eller bara grovfoder.
Och det är en stor del till friska hovar.
Men vilken ras är era hästar och exakt vad ger ni den under ett dygn? :)
Jag har en fjording som får fri tillgång till hösilage under dagen och 5-6 kg i småmaskigt hönät under natten.
Hon får utöver det morötter, 1 dl mustang orginal pellets, 1dl hippo bas mineraler och ½ paket jäst.
:)
Annons
Camera info
Camera NIKON D60
Focal length 46 mm
Aperture f/8.0
Shutter 1/250 s
ISO 100
Comment the photo
Rudze
Sat 14 Jan 2012 10:09
min häst får totalt 7,5 kg hö per dag men har även tillgång till gräs och stubbskott, små träd plantor oxv i hagen.
Där 1fjärdedels liter pellets grund per dag samt lite torkade växter och flytande allovera :)
Lettiskt halvblod av grov modell 166cm i manken!
Där 1fjärdedels liter pellets grund per dag samt lite torkade växter och flytande allovera :)
Lettiskt halvblod av grov modell 166cm i manken!
MissAnthropia
Fri 13 Jan 2012 13:47
Min häst får typ 5kg hö under natten i SMHN, på dagen har jag inte så stor koll på vad han får för det är två hästar till som delar på fodergivan men oftast så räcker höet så de har något att tugga på hela tiden i alla fall. Han får 1dl lusern, 2dl krossat linfrö, 1tsk kopparsulfat, ett paket jäst och ½dl äppelcidervinäger på kvällen.
Anonymous
Sat 14 Jan 2012 11:12
Haha menade min häst XD Men det kanske är en bra idé att ta det själv... hehe :D
Melao
Mon 9 Jan 2012 16:30
"Sportig" ridponny, får fri tillgång på hösilage, 1,5-2l Equigard och 0,5l struktur-E + 3-4 dl Irish Mash Eller Glucogard. Alla från St Hippolyt, förutom hösilaget då.
Anonymous
Mon 9 Jan 2012 00:36
Islandshäst (men det vet du säkerligen redan, hehe.)
Han och två kompisar (araber) delar på två småmaskiga hönät ("fri tillgång") per dygn, vilket blir ca 15 kg hö per häst.
Utöver det får han 0,5 dl biopromin och 1/2 rivet äpple (för att blanda ut mineralerna med). Övrigt blir det en del knäckebröd och morötter, men inga mängder då de bara skärs i småbitar och används i klickerträningen :-)
Han och två kompisar (araber) delar på två småmaskiga hönät ("fri tillgång") per dygn, vilket blir ca 15 kg hö per häst.
Utöver det får han 0,5 dl biopromin och 1/2 rivet äpple (för att blanda ut mineralerna med). Övrigt blir det en del knäckebröd och morötter, men inga mängder då de bara skärs i småbitar och används i klickerträningen :-)
Anonymous
Mon 9 Jan 2012 11:53
Det är stallägaren som köper och vi delar, tror de har en återförsäljare i Kungälv :)
Anonymous
Mon 9 Jan 2012 20:48
Aha okej, jag måste ut och hitta bra mineraler, har ju några nu men är så dålig på det...
Anonymous
Mon 9 Jan 2012 21:31
Ja jag förstår det, bra mineraler är ju superviktigt! Och oftast kan det vara svårt att hitta helt "rena" om man säger så, många har ju olika tillsatser för att smaka bättre, hålla ihop, ha en viss färg osv. Men om man googlar på biopromin tror jag säkert att det kommer upp återförsäljare och innehållsförteckningar etc :)
Anonymous
Sun 8 Jan 2012 23:37
Korsning (halvblod,arab,welsh,new forrest), 9 år, valack, 1.38m hög :)
Just nu är han undernärd (kommit tillbaka efter utlåning :/) och käkar 15(och uppåt)kg hö om dygnet och en halv liter svarthavre
Ute i hagen får han två fulla (blåa)ikeapåsar med hö och det delar han med ett sto och hennes föl, fölet är ett halvår och cirka 1.30 mnkh (samma ras som ponnyn) och mamman är c.a.145 och samma ras som dom andra fast inte welsh! :) Det finns också ganska mycket gräs (dött) som dom pillar med och tre stora högar med ris att knapra på :)
När han är i normalvikt käkar han ungefär 10--12kg hö, han har haft fri tllgång de senaste 3 åren dåhan gått på lösdrift. Nu står han på box.
Lite rörigt men hoppas du förstår haha.
Just nu är han undernärd (kommit tillbaka efter utlåning :/) och käkar 15(och uppåt)kg hö om dygnet och en halv liter svarthavre
Ute i hagen får han två fulla (blåa)ikeapåsar med hö och det delar han med ett sto och hennes föl, fölet är ett halvår och cirka 1.30 mnkh (samma ras som ponnyn) och mamman är c.a.145 och samma ras som dom andra fast inte welsh! :) Det finns också ganska mycket gräs (dött) som dom pillar med och tre stora högar med ris att knapra på :)
När han är i normalvikt käkar han ungefär 10--12kg hö, han har haft fri tllgång de senaste 3 åren dåhan gått på lösdrift. Nu står han på box.
Lite rörigt men hoppas du förstår haha.
Bengtssooon
Fri 6 Jan 2012 12:33
nordsvensk brukhäst sto 8 kg hö om dygnet när det är tort men vi blöter det. Hon villar just nu o utöver grovfodret så får hon medecin. don är ute i hagen från 6 på morgonen till 21 på kvällen o där går dom o äter gräs o löv i stort sett hela dagarna.
Varmblodig travare valack får ockå 8 kg tort hö om dagen men det blöts också så det väger mer med allt vatten. Han går ute lika mycket o står på lite halv vila så jg tar det lungt med han just nu.
Varmblodig travare valack får ockå 8 kg tort hö om dagen men det blöts också så det väger mer med allt vatten. Han går ute lika mycket o står på lite halv vila så jg tar det lungt med han just nu.
Bengtssooon
Fri 6 Jan 2012 20:00
slemiga luftvägar vetrniären va här i måndags. Hon har hostat jätte mycket o låter välldigt ansträngd när hon andas. Nu blöter vi höet till båda hästarna för båda har hosta så är alla dörrar i satllet öpnna på dagarna så det kommer in luft så försöker vi ha dom ute så mycket som möjligt.
Anonymous
Fri 6 Jan 2012 21:43
OJ :( Tur att de är hos någon som tar väl hand om dem då :) Genom att blöta höet försvinner även endel socker. :)
Bengtssooon
Fri 6 Jan 2012 23:26
jo men de blöts bara i ca 30 min så det försviner inte alls mycket socker eftersom det krävs 2 timmar att få bort 5% socker elr så va de en timme xd
TrolletShade
Fri 6 Jan 2012 10:22
Nordsvensk brukshäst sto 4år "fuskfrieser"
ca 8kg hö per dag och 600g krafft groov 90 och 600g betfor
Shettis märr, 19år ger fortfarande di och hingst"föl" (blir 1 i år) står fortfarande tillsammans
ca 5-6kg hö per dag och 900g krafft groov 90 och 900g betfor
sedan får dom hö i hagen oxå, allihopa... mellan 4-8kg per dag att dela på ^^ beroende på hur väder osv är och hur länge dom ska vara ute xD
ca 8kg hö per dag och 600g krafft groov 90 och 600g betfor
Shettis märr, 19år ger fortfarande di och hingst"föl" (blir 1 i år) står fortfarande tillsammans
ca 5-6kg hö per dag och 900g krafft groov 90 och 900g betfor
sedan får dom hö i hagen oxå, allihopa... mellan 4-8kg per dag att dela på ^^ beroende på hur väder osv är och hur länge dom ska vara ute xD
Alexandra Warg
Fri 6 Jan 2012 09:53
Nordsvensk modell liten men grov 19 år.
Fri tillgång på hö under dagen, på natten blandas hans hö med halm. Tar aldrig slut till morgongen. För övrigt får han 2 dl Luzern, 1 dl havre och 2 dl korn, lite linfrön, b-vitamin och sen har jag både salt och mineralsten.
Frieserkorsning 9 år.
Fi tillgång hö dygnet runt, 2 dl luzern, 2dl havre, 2 dl korn, sedan samma som den andre.
Självklart får de även fri tillgång till friskt vatten. :D Allt grovfoder ges i nät.
Fri tillgång på hö under dagen, på natten blandas hans hö med halm. Tar aldrig slut till morgongen. För övrigt får han 2 dl Luzern, 1 dl havre och 2 dl korn, lite linfrön, b-vitamin och sen har jag både salt och mineralsten.
Frieserkorsning 9 år.
Fi tillgång hö dygnet runt, 2 dl luzern, 2dl havre, 2 dl korn, sedan samma som den andre.
Självklart får de även fri tillgång till friskt vatten. :D Allt grovfoder ges i nät.
Anonymous
Fri 6 Jan 2012 00:28
irish cob, ponny modell grövre.
Han får ca 15 kg hö i småmaskiga nät
+ några dl kornkross och havrekross blandat med biopromin mineraler och linfröolja.
Morötter då o då och äpplen när det är säsong.
Han får ca 15 kg hö i småmaskiga nät
+ några dl kornkross och havrekross blandat med biopromin mineraler och linfröolja.
Morötter då o då och äpplen när det är säsong.
pnh
Thu 5 Jan 2012 21:54
Islandshäst. Hon får ca 8 kg hö och morötter.
Hon funkar jätte bra på det :)
Hon funkar jätte bra på det :)
Anonymous
Fri 6 Jan 2012 10:40
okej, ja det brukar inte vara så mycket man behöver ge utöver grovfoder :)
AlexanaForever
Thu 5 Jan 2012 21:23
Engelskt fullblod. äter fortfarande av sin gamla mat vi fick med. men håller på att gå över till hippo bas cool :)
han får ca 8 kg hö om dagen (han äter inte upp om han får mer) och 1 mått med typ hälften av de gamla o hälften av de nya fodert :) vi ska dra ner så han får ca ett halv mått grovfoder morgon o ett halvt kväll :)
han får ca 8 kg hö om dagen (han äter inte upp om han får mer) och 1 mått med typ hälften av de gamla o hälften av de nya fodert :) vi ska dra ner så han får ca ett halv mått grovfoder morgon o ett halvt kväll :)
Pferdfreedom
Thu 5 Jan 2012 21:10
Knabstruppern: ca 1 dl havrefri müsli Granngården Orginal tror jag den heter-morgon, lunch & kväll, endast för att hon blir så sjukt sur om inte hon får när mammas hästar får. Hon & 2 stora hästar till delar på en fullpackad korg (tror den rymmer 100 liter eller om det var 200 en sån där stoor vedkorg med 2 gummislangshandtag) + en fullpackad höpåse får de 2 ggr/ dag
På kvällen får hon en skopa biotin, mineraler & müsli
Hon får äta ur ett SMHN över natten & det ligger alltid kvar hö i så hon har i princip fri tillgång.
De får mer hö om det är snö, nu räcker höt ända till kvällen då det finns gräs i hagen som de äter.
Mina 2 islandshästar har fri tillgång till hö som de får ur en höautomat vi byggt. "Hålet" där de får köra in mulen är ca 15 cm högt & 120 cm brett, men de slängde i sig höt så vi har spikat i 2 st ca 4centimeters breda plankor där över (på bredden) så det blir lite mer begränsat/ de kommer inte åt mer än ca 5 strån åt gången. Just nu blandar vvi även timjan med morötter, äpplen & knäckebröd eftersom de är förkylda & hostar :)
På kvällen får hon en skopa biotin, mineraler & müsli
Hon får äta ur ett SMHN över natten & det ligger alltid kvar hö i så hon har i princip fri tillgång.
De får mer hö om det är snö, nu räcker höt ända till kvällen då det finns gräs i hagen som de äter.
Mina 2 islandshästar har fri tillgång till hö som de får ur en höautomat vi byggt. "Hålet" där de får köra in mulen är ca 15 cm högt & 120 cm brett, men de slängde i sig höt så vi har spikat i 2 st ca 4centimeters breda plankor där över (på bredden) så det blir lite mer begränsat/ de kommer inte åt mer än ca 5 strån åt gången. Just nu blandar vvi även timjan med morötter, äpplen & knäckebröd eftersom de är förkylda & hostar :)
Anonymous
Fri 6 Jan 2012 10:40
Hur tycker du det funkar med biotin, hade det förut men märkte inte av det så mycket :)
Pferdfreedom
Fri 6 Jan 2012 13:42
Till min häst fungerar det superbra! Jag har gett henne ibland då hon har dåliga hovar & är svår att sko (får inte ha henne barfota :/). Men nu fick hon ett litet hål i vänster fram på utsidan av hoven så då började jag bli lite nogrannare med att ge henne så ofta jag kommer ihåg & det är inte längra lika djupt.
Jag har gett henne biotin i ca 1 månad nu & då har jag inte heller gett det regelbundet :)
Jag har gett henne biotin i ca 1 månad nu & då har jag inte heller gett det regelbundet :)
emboella
Thu 5 Jan 2012 20:52
Varmblodsvalack, helt fri tillgång på hösilage, lucern och/eller BarleyRings vid behov då han har svårt att hålla hull.
Wiorek
Thu 5 Jan 2012 20:33
22 årig fjording som just nu är fin men för någon månad sen var hon VÄLDIGT smal. Så just nu får hon :
14-15kg silage
2 liter müsli, 2dl linfrö, e vitamin, steeljoint (för att hovarna inte ska gå sönder), nypon och lite andra grejer för att hon ska ha lättare att bygga muskler och sådär.
Hon får lunchen i hönät och det är 7kg i och det håller en hel dag :)
14-15kg silage
2 liter müsli, 2dl linfrö, e vitamin, steeljoint (för att hovarna inte ska gå sönder), nypon och lite andra grejer för att hon ska ha lättare att bygga muskler och sådär.
Hon får lunchen i hönät och det är 7kg i och det håller en hel dag :)
Anonymous
Thu 5 Jan 2012 20:29
Jag har en shettis :) Han äter hö, havre och morötter ^^^Fast jag vet inte om jag vill ge honom havre D:
CalleKalas
Thu 5 Jan 2012 19:49
Shettis, fri tillgång av hö i slow feeding nät och mineraler och ibland morötter :)
tr-ust
Thu 5 Jan 2012 19:04
hon är en svensk ridponny (c-ponny), hon får 6.5 kg hösilage.
1,5 på morgonen (inne), 2 på middagen (ute), 3 på kvällen (inne) och fri tillgång till halm under hela natten :)
1,5 på morgonen (inne), 2 på middagen (ute), 3 på kvällen (inne) och fri tillgång till halm under hela natten :)
JonnaNS
Thu 5 Jan 2012 18:34
Vad menar du med att det är dåligt att ge hästen mest eller bara grovfoder? o.o
JonnaNS
Thu 5 Jan 2012 19:15
Ja, det vet jag.. Men varför skulle det vara dåligt att ge hästen bara grovfoder?
damnit
Thu 5 Jan 2012 19:18
Oj, sorry, missförstod:)
Tror hon fått det om bakfoten, beror såklart på grovfoderanalys och hurpass hård träning hästen ligger i men ofta (väldigt ofta) skulle hästar må bättre av att bara öka på grovfodret och ta bort kraftfodret:) Så länge alla mineraler osv finns naturligt i höet/hösilaget, vilket det faktiskt brukar göra i många fall:)
Däremot om man har en häst som svettas mycket så borde man kompensera saltet hästen svettar ut, inte det lättaste då det såklart inte är så gott:) Hästar kan dock tillgodose sitt drickbehov på saltvatten, alt blanda i någon slags kraftfoder om hästen ändå behöver mer protein eller energi:)
Tror hon fått det om bakfoten, beror såklart på grovfoderanalys och hurpass hård träning hästen ligger i men ofta (väldigt ofta) skulle hästar må bättre av att bara öka på grovfodret och ta bort kraftfodret:) Så länge alla mineraler osv finns naturligt i höet/hösilaget, vilket det faktiskt brukar göra i många fall:)
Däremot om man har en häst som svettas mycket så borde man kompensera saltet hästen svettar ut, inte det lättaste då det såklart inte är så gott:) Hästar kan dock tillgodose sitt drickbehov på saltvatten, alt blanda i någon slags kraftfoder om hästen ändå behöver mer protein eller energi:)
LindgrenV
Thu 5 Jan 2012 20:03
Tror bara det är en fråga om formulering :) tror hon menar "det är inte bra med för mkt socker och att man bör ge mest grovfoder, eller bara grovfoder" :)
Anonymous
Fri 6 Jan 2012 10:38
Oj menade ju att det är dåligt med fö m ycket socker men bra med grovfoder X)
Linnea Hindersson
Thu 5 Jan 2012 18:19
Vi har våra hästar på lösdrift och alla får helt fri tillgång till hösilage/hö dygnet runt. Men tanken är att vi ska köpa ett nät att ha runt hela balen senare, det har tyvärr inte blivit av under vintern..
Linnea Hindersson
Sat 7 Jan 2012 16:10
Ja, dels räcker balen längre och det blir mycket bättre för hästarnas egna skull :)
damnit
Thu 5 Jan 2012 18:17
Häst nr 1, arabvallack född 2003 158 cm får 13 kg hösilage, 5 dl havre, lite steel-joint och avsköljd betfor. Funkar toppen, har dock skor men ska dra av dem snart.
Häst nr 2, welsh cob/arab född 2008 ca 142 cm får 11 kg hösilage, 2 muggar (använder en mugg som mått) icke avsköljd betfor på morgonen, 1 dl havre på eftermiddagen och 2 icke avsköljd betfor till kvällen. Tyvärr måste jag behålla sockret i vattnet från betforen då hon råkade ut för en allvarlig foderförgiftning i somras och har en bestående leverskada, som omvänd diabetes. Levern kan inte helt på egen hand alltid producera socker så jag får hjälpa henne med det genom att ge henne betfor.
Jag märker direkt när jag provat dra ner att hon måste ha det då hennes blodcirkulation påverkas. Lång och kanske inte jätteintressant historia men när levern blir så skadad blir de vita partierna på hästen (om de har några, mina har 2 ben och bläs) överkänsliga mot sol, fotosensibilitet. I kontakt med solljus fräter huden och det blir frätskador - köttsår.
Häst nr 2, welsh cob/arab född 2008 ca 142 cm får 11 kg hösilage, 2 muggar (använder en mugg som mått) icke avsköljd betfor på morgonen, 1 dl havre på eftermiddagen och 2 icke avsköljd betfor till kvällen. Tyvärr måste jag behålla sockret i vattnet från betforen då hon råkade ut för en allvarlig foderförgiftning i somras och har en bestående leverskada, som omvänd diabetes. Levern kan inte helt på egen hand alltid producera socker så jag får hjälpa henne med det genom att ge henne betfor.
Jag märker direkt när jag provat dra ner att hon måste ha det då hennes blodcirkulation påverkas. Lång och kanske inte jätteintressant historia men när levern blir så skadad blir de vita partierna på hästen (om de har några, mina har 2 ben och bläs) överkänsliga mot sol, fotosensibilitet. I kontakt med solljus fräter huden och det blir frätskador - köttsår.
Rodnezza
Thu 5 Jan 2012 18:13
Engelskt Fullblod.
Hon får 10 kg hö under natten ur småmaskigt hönät.
Sedan får hon ändast lucern hackad står 1 kg på kvällen. (:
Hon får 10 kg hö under natten ur småmaskigt hönät.
Sedan får hon ändast lucern hackad står 1 kg på kvällen. (:
Zober
Thu 5 Jan 2012 17:53
Det är mycket ockr i Hippo bas så du vet, jag gav det till mitt fullblod förrut men fick sluta då han fick så mkt energi av det.
Zober
Sat 7 Jan 2012 21:32
hippo bas är inte mineraler, det är ett pellets emd olika sädesslag som även framställs med hjäl av melass (som finns i betfor) och är en biprodukt vid sockerframställning.
Anonymous
Sat 7 Jan 2012 21:47
Aha... hmm men det är mineraler, men läste kanske dåligt var det var för något, det är vanliga mineraler i alla fall :)
Zober
Sun 8 Jan 2012 23:59
fast då är det ju inte vanliga hippo bas du ger? den hippo bas jag gav innehöll även en sjuk mängd protein, lite havre och ngt annat som itne var mineral
80 comments on this photo Show all comments »
Directlink:
http://dayviews.com/barfotahovar/500526837/