Thursday 5 January 2012 photo 2/4
|
En fundering.
på bilden ser ni dressyrmuppen Linn coh hennes KWPN Cupido (4år om aj inte minns fel).
Han är väldigt "testig" hela tiden och kräver att man är bestämd då han gärna rammar en annars.
Hon skrev på din blogg att hon gav honom betfor och sen hällde i magnesium pulver för att det ska ha en lugnandxe effekt på hästar.
Alltså Socker = Energi + Magnesium = energi hämmande ??????
Annons
Comment the photo
WithPleasure
Mon 9 Jan 2012 03:06
Fast man brukar ge hästar tillskott med hjälp utav betfor, magnesiumpulver är inte så lätt att få i en häst annars och eftersom betfor är blött så är det lätt att blanda med. Nu vet inte jag vilken mängd betfor hon ger men betfor innehåller inte så mycket socker som exempelvis kraft gör. Sen tycker jag det är rätt illa av dig att hänga ut henne sådär, det som du skrev kunde du ha skrivit på ett helt annat sätt.
WithPleasure
Tue 17 Jan 2012 00:06
Men det är klart att det hör it! Du hänger ju ut henne, hade du skrivit någonting snällt om henne så hade jag inte reagerat alls men eftersom du "ifrågasätter" henne på detta sättet så är det inte alls okej. Ifrågasätter gör du om du frågar henne varför hon gör som hon gör, inte genom att lägga upp en bild på henne här och skriva att hon gör si och så med sin häst och sedan tycka att det är fel. Du hade kunnat lägga upp en annan bild och låta bli att nämna några namn för detta är riktigt taskigt faktiskt.
Zober
Tue 17 Jan 2012 17:47
så vad du säger är att det är elakt av mig att kopiera information från hennes blogg (som ALLA känner till) för att klargöra vem det är, lägga upp en kopia av en handling hon redans krivit om här i en grupp här för att få andras åsikter på något som 98% av svenska hästtjejer redan läst?
Jag har bara tagit text och information från en plats på internet och flyttat till en annan, och då är det fel av mig?
Jag har bara tagit text och information från en plats på internet och flyttat till en annan, och då är det fel av mig?
WithPleasure
Tue 17 Jan 2012 20:08
du kunde skriva såhär istället:
"Jag vet en tjej som ger sin häst betfor och sen häller i magnesium pulver för att det ska ha en lugnandxe effekt på hästar.
Alltså Socker = Energi + Magnesium = energi hämmande ??????"
Ingen hade förstått att det är just hon och alltså blir ingen uthängd. Och ja jag säger att det är elakt utav dig eftersom du ifrågasätter vad hon gör på ett negativt sätt vilket är riktigt elakt. Du ber alltså människor diskutera vad hon gör med SIN häst. Det är hennes häst som du inte har någonting att göra med, ifrågasätta fodret till en pigg häst kan du göra men inte ifrågasätta fodret som hon ger SIN häst, inte när du inte talar med henne. Så ja det är taskigt.
"Jag vet en tjej som ger sin häst betfor och sen häller i magnesium pulver för att det ska ha en lugnandxe effekt på hästar.
Alltså Socker = Energi + Magnesium = energi hämmande ??????"
Ingen hade förstått att det är just hon och alltså blir ingen uthängd. Och ja jag säger att det är elakt utav dig eftersom du ifrågasätter vad hon gör på ett negativt sätt vilket är riktigt elakt. Du ber alltså människor diskutera vad hon gör med SIN häst. Det är hennes häst som du inte har någonting att göra med, ifrågasätta fodret till en pigg häst kan du göra men inte ifrågasätta fodret som hon ger SIN häst, inte när du inte talar med henne. Så ja det är taskigt.
Bengtssooon
Fri 6 Jan 2012 12:35
betfor är någ inte det bästa hon kan ge eftersom han ofta är jobbig o har överskotts energi ^^
AlexanaForever
Thu 5 Jan 2012 21:28
jag tror att han hade behövt ngt havrefritt. typ hippo bas cool (bra för hästar som behöver lägga på sig men ändå inte ska ha energi) + magnesium, Då hade han nog magnesiumet uppnått sitt ''mål'' (brist på andra ord.)
Anonymous
Thu 5 Jan 2012 19:07
Det känns ju väldigt motsägelsefullt! Särskilt om man ska tänka på det Mos410 säger nedan... Hade också magnesiumbrist ett tag och var mer levande än död konstant, så tja... Det känns som att hon inte har fått reda på all fakta innan hon började utfodra honom :3
Zober
Thu 5 Jan 2012 19:10
Ja, nu vet inte jag om det ÄR så att CUpido lider av magnesiumbrist. Det har jag ingen fakta om, isåfall verkar det för mig logiskt. Det är som sagt bara en opratisk fundering.
Anonymous
Thu 5 Jan 2012 19:12
Jo, det är klart! Men han verkar ju inte direkt lida av att vara trött och seg x)
Mos410
Thu 5 Jan 2012 18:48
Detta med betforen begriper jag inte.
Magnesium gör att musklerna kan slappna av och vissa blir väldigt trötta när de får magnesium. Det handlar dock inte om att magnesium är lugnande utan för att har man brist på det krampar musklerna konstant, de får alltså inte vila, inte ens när du sover, du är alltså lika trött eller tröttare när du vaknar. Där av blir du trött när du väl får magnesium för att musklerna äntligen får slappna av (Själv haft kraftig magnesium brist under längre period och det var inte att leka med). Men annars vet jag inte vad för nytta det skulle göra.
Magnesium gör att musklerna kan slappna av och vissa blir väldigt trötta när de får magnesium. Det handlar dock inte om att magnesium är lugnande utan för att har man brist på det krampar musklerna konstant, de får alltså inte vila, inte ens när du sover, du är alltså lika trött eller tröttare när du vaknar. Där av blir du trött när du väl får magnesium för att musklerna äntligen får slappna av (Själv haft kraftig magnesium brist under längre period och det var inte att leka med). Men annars vet jag inte vad för nytta det skulle göra.
Anonymous
Thu 5 Jan 2012 18:29
Jag blir ganska trött på sånt, folk proppar i hästarna socker osv så hästen blir hur sprallig som helst och sedan "Min häst är jättesvårriden bla bla bla" x)
damnit
Thu 5 Jan 2012 19:24
Det beror ju såklart på hur man ser på det, jag har som sagt funderat på det men varje gång man läser så har han någon ny skada som det inte finns sådär jättemycket info om hur den uppkommit. Hoppas hon orkar vänta ut olyckstiden.
Zober
Thu 5 Jan 2012 19:27
Nu är det ju även så att detta med skadan på balalrna är vanligare hos skodda hästar då dom itne känenr vart dom går pga skor och att strålen itne kommer ner, så den skadan förstår jag. Inan dess har jag inte haft tid att kunna följa dom men någonskada var ju medfödd osv?
damnit
Thu 5 Jan 2012 19:32
Oj jaså vad var det för skada som var medfödd? Jobbigt läge..
Han hade något i bäckenet/korset förut och för inte så länge sedan gick han på medicin, fast har inte koll på anledningen.
Hon dock lyhörd och rider inte när hon upptäcker något, jag är dock av åsikten att man inte behöver stressa med all form osv, allrahelst på en dåligt musklad unghäst som behöver energi/hull att växa:)
Han hade något i bäckenet/korset förut och för inte så länge sedan gick han på medicin, fast har inte koll på anledningen.
Hon dock lyhörd och rider inte när hon upptäcker något, jag är dock av åsikten att man inte behöver stressa med all form osv, allrahelst på en dåligt musklad unghäst som behöver energi/hull att växa:)
Zober
Thu 5 Jan 2012 19:37
Jag håller absolut med dig! Absolut :) Kring unghästar är jag ju lärd med Islandshäst filosofin, och den är mycket etiskt funktionell för mig.
Rodnezza
Thu 5 Jan 2012 18:14
han är väll inte KWPN? :p
Han är väll efter Scandic och han är juh inte en renrasig KWPN?
Han är väll efter Scandic och han är juh inte en renrasig KWPN?
damnit
Thu 5 Jan 2012 19:34
"dåså" tänker jag;) Svenskt och holländskt, vart man än tittar så är det inga renrasiga halvblod. Även om många ser i stort sett likadana ut så finns ju stora avvikelser. Halvblod på 185+ samt små d-ponnys... Ett samlingsnamn på ett gäng hästar med känd bakgrund enligt mig!
Rodnezza
Thu 5 Jan 2012 19:53
damnit. Klart jag vet att man tar in andra raser i de olika raserna för att främja avlen o.s.v. Jag har inte sagt något annat heller? eller?
Joh, men om man ska se efter den " renrasiga" hästen inom KWPN så är juh det en körhäst i grund och botten som är framavlad med en kort och rak rygg för att den ska få sina belyft och en passande kropp för att just dra en vagn, vad man haft för raser till det vet jag ej. Men genom de korsningar har det fått fram KWPN och om man sedan ska hålla på att korsa en annan ras och sedan regristera den som KWPN bara för att den är 50/50 så blir juh dett till att försöra en ras. ( det är i alla fall vad jag tycker. ) Men om man som Scandic eller Cupido kanske så skulle man troligtvis aldrig få fram den körhäst som KWPN rasen igentligen är då de har korsats med halvblod m.m. för att de även ska bli fina dressyrhästar som råder i detta fall. (:
Joh, men om man ska se efter den " renrasiga" hästen inom KWPN så är juh det en körhäst i grund och botten som är framavlad med en kort och rak rygg för att den ska få sina belyft och en passande kropp för att just dra en vagn, vad man haft för raser till det vet jag ej. Men genom de korsningar har det fått fram KWPN och om man sedan ska hålla på att korsa en annan ras och sedan regristera den som KWPN bara för att den är 50/50 så blir juh dett till att försöra en ras. ( det är i alla fall vad jag tycker. ) Men om man som Scandic eller Cupido kanske så skulle man troligtvis aldrig få fram den körhäst som KWPN rasen igentligen är då de har korsats med halvblod m.m. för att de även ska bli fina dressyrhästar som råder i detta fall. (:
damnit
Thu 5 Jan 2012 21:44
Det där resonemanget håller inte tyvärr;) Helt enkelt med tanke på vad de används och exporteras som i dagsläget. Och det är ju dagsläget som räknas - vare sig avsikten var att avla fram något annat för 50 år sedan - eftersom de är framgångsrika inom både hoppning och dressyr. Och dessa sporter är större än körning. Vilket leder till större intresse...... och således inriktningen på aveln. VILKET såklart ibland - precis som inom den svenska halvblodsaveln - gör att man kan ta in annat blod från andra raser, som givetvis ska ha presterat och ha extraordinär exteriör. Finns tex EN godkänd arabhingst för halvblodsaveln i Sverige, för att lätta upp om man är intresserad av det. Betäcker du med halvblod och vill så får den fölungen gröna papper och räknas som halvblod eller som arab partbreed, vad du nu väljer;) Men det har ju inget med saken att göra, eller hur? De flesta raser är just det - framavlade.
Och frågan är vilket som är bäst?? Att enbart avla inom KWPN, dvs sluten stambok? Nu är det turligt nog (inte utan anledning!!!!) en stor ras, och enligt mig ett samlingsnamn. Vilket kan göra dem till duktiga allroundhästar eller vrak beroende på hur vettigt man betäcker.
Eller öppen, som nu. Man kan blanda in nytt blod, med vettig tanke bakom. En avelsplan. För att få fram hästar som Cupido. Eller körhästen du pratade om. Det renrasiga halvblodet är DÖsvårt att hitta, även i Sverige;) Importer hit och importer dit, oj där fanns ett fullblod som morfar!! Då är den ju inte renrasig;)
Sorry, inte meningen att gå loss. Men du märkte ord först. Ovärt, med tanke på samlingsnamnet på ett gäng väldigt olika hästar med en mankhöjd på mellan 143 och 185.
Och frågan är vilket som är bäst?? Att enbart avla inom KWPN, dvs sluten stambok? Nu är det turligt nog (inte utan anledning!!!!) en stor ras, och enligt mig ett samlingsnamn. Vilket kan göra dem till duktiga allroundhästar eller vrak beroende på hur vettigt man betäcker.
Eller öppen, som nu. Man kan blanda in nytt blod, med vettig tanke bakom. En avelsplan. För att få fram hästar som Cupido. Eller körhästen du pratade om. Det renrasiga halvblodet är DÖsvårt att hitta, även i Sverige;) Importer hit och importer dit, oj där fanns ett fullblod som morfar!! Då är den ju inte renrasig;)
Sorry, inte meningen att gå loss. Men du märkte ord först. Ovärt, med tanke på samlingsnamnet på ett gäng väldigt olika hästar med en mankhöjd på mellan 143 och 185.
Rodnezza
Fri 6 Jan 2012 09:56
joh, klart att dressyren och hoppningen är ett större intresse och jag vet mkt väl att KWPN är duktig i båda, men sedan så har man juh aldrig sett en helr renrasig KWPN som hoppar på elitnivå? I alla fal inte jag.
Att sluta en stambok elelr ha uppen avel med andra raser, de två är precis lika bra. Jag ser inga problem med att ha slutan stambok. Det finns en del raser som har det nu t.ex. Frieser och vad jag kan se så har rasen inte fått några inavelproblem eller liknade ( än ).
Det där med att bedöma om sin häst är ett renrasigt halvblod eller ej. Det får man nog ta och avgöra själv.
Hade jag haft ett halvblod och sedan sett att det var andra raser inblandat i stamen hade jag själv inte kallat h*n för halvblod, utan korsning men det h*n kan juh fortfarnade klassas som halvblod på pappren.
Sedan om detta är en ovärd dissuktion, varför fortsätta? :p
Att sluta en stambok elelr ha uppen avel med andra raser, de två är precis lika bra. Jag ser inga problem med att ha slutan stambok. Det finns en del raser som har det nu t.ex. Frieser och vad jag kan se så har rasen inte fått några inavelproblem eller liknade ( än ).
Det där med att bedöma om sin häst är ett renrasigt halvblod eller ej. Det får man nog ta och avgöra själv.
Hade jag haft ett halvblod och sedan sett att det var andra raser inblandat i stamen hade jag själv inte kallat h*n för halvblod, utan korsning men det h*n kan juh fortfarnade klassas som halvblod på pappren.
Sedan om detta är en ovärd dissuktion, varför fortsätta? :p
Ella
Thu 5 Jan 2012 19:16
Betfor ger ju energi, så de lät lite fel i mina öron, dock vet jag ju inte om magnesium ._.
Zober
Thu 5 Jan 2012 19:22
Betfor = energi + Magenesium = lugnanade, precis det jag skrev. Att betfor rä energi och sen ger man hästen magensium för att motverka det? sluta fodra betfor istället var vad jag menade.
51 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/barfotahovar/500529219/