Sunday 15 January 2012 photo 1/3
|
Min åsikt hittar ni här: www.hasttoppen.devote.se
orkade inte skriva det här igen .p
Annons
Comment the photo
MissAnthropia
Sun 15 Jan 2012 13:04
Det var inte lite faktafel i den texten..
Jag förstår att ni vill sprida kunskap om barfotagång, men det är oerhört viktigt att man gör det på rätt sätt och med understödd fakta annars får det motsatt effekt hos dem som inte är så öppenhjärtligt inställsamma till ämnet. Ni skriver att ni vill tro på fakta men ändå redovisar ni inte en enda källa vilket inte direkt gör det ni skriver särskilt trovärdigt. Jag är tyvärr ganska hård och kritisk till sånt här, och jag anser att skriva en flummig text utan fakta och massor av felaktigheter motarbetar barfotarörelsen mer än vad det hjälper den. Det är redan en hårt granskad rörelse och vi måste vara proffisionella och ge ett seriöst och påläst intryck, vi har inte råd med misstag.
"Vildhästen slet precis sådär lagom mycket på sina hovar, pga att hovarna va anpassade efter hur hästens liv såg ut förr. Men eftersom vi människor i dagsläget använder hästar på ett helt annat sätt än deras hovar är skapta för, så är man tvungen att lägga någon form av beslag på hästens hovar för att skydda dem."
- Vildhästar (mustanger i Nevadaöknen) sliter sina hovar till en perfekt form eftersom deras miljö är den rätta, deras foder är det rätta och de rör på sig tillräckligt mycket. Det är ingenting de bara "får", det är någonting de skapar och vilken häst som helst som lever i dem förhållandena får hovar därefter. Jämför med tex camaurgehästar som inte har särskilt fina hovar, för att deras levnadsmiljö är felaktig. Den ger inte tillräckligt slitage. Rätt foder + rätt motion + rätt miljö =fina hovar, fel foder + fel motion + fel miljö = deformerade hovar.
Man måste inte lägga beslag på hovar för att skydda dem, verkar man rätt slits de inte för mycket och om de skulle göra det kan man använda boots för att skydda dem.
"Vi har även kommit fram till att det är en väldigt bra idé att verka hästens hovar, men varför är det då så? "
-För att hovarna växer mer än vad de slits, och inget annat.
"Man kan givetvis inte bara verka hästens hovar hur som helst, utan det ska utföras av en utbildad hovslagare."
- Eller helst en utbildad hovvårdare eller av ägaren själv som gått en kurs, om hästen inte har för svåra hovar. Hovslagare stjälper ofta mer än vad de hjälper barfotahästar, de tjänar trots allt mer pengar på att sko.
"Sen är det givetvis så att vissa hovar är bättre än andra, dvs. dem tål mer belastning och slitage än andra."
- Jo det stämmer, men om hästen har dåliga hovar finns alltid en anledning till det och den får inte bättre hovar av att man skor. Många hästar som blir barfota blir det för att hovarna är så dåliga att de inte håller för att sömmas, då borde de ju definitivt slitas sönder helt av barfotagång? Men det gör de inte, och det bevisar att dåliga hovar inte är en anledning till att sko hästen, tvärtom så bör man ta av skorna och verka hästen naturligt för det ger starka hovar. Hovar nyproduceras alltid i kronranden, på 8-10 månader har hästen helt nyproducerat en hov och det finns alla förutsättningar i världen för att hästen ska få nya och fina hovar inom den tidsperioden.
"Men sen finns det ju också dem hästar som har medfödda fel, där det krävs att man lägger på olika slags plattor mm. för att balansera upp och korrigera felen. Många anser även att hopphästar har ett behov av skor, för att kunna brodda och på så sätt minska halkrisken."
- Man kan korrigera fel i hästens benställning upptill dess att hästen fyllt 1½ år. När hästen är 1½ år är alla tillväxtzoner stängda och det går inte längre att korrigera fel genom verkning eller beslag. Det är dessutom förbjudet att verka och sko hästen för korrigering efter att hästen fyllt 1½ år. När tillväxtzonerna är stängda och hästen fortfarande har ett oåtgärdat fel i kroppen bildar kroppen ett kompensationsfel för att hästen ska kunna fungera trots felet i benen. Hästen kan då alltså fortsätta att fungera som normalt trots krokiga ben och behöver varken särskilda beslag eller verkning, och kan då gå barfota utan besvär.
"När hästen sätter ner hoven i marken så tas vikten och stöten upp utav strålen och den elastiska putan."
- Förutsatt att den är helt oöm, är den inte det sätter den ner hoven med tån först och ingenting av det här fungerar som det ska.
"Då pressas elastiska böjsenan ut åt sidorna, strålen plattas ut och genom press från hörnstöden vidgas hovens bakre delar då hovbrosk och traktväggar pressas utåt."
- Elastiska putan eller djupa böjsenan heter det.
Elastiska putan trycks uppåt i hoven, vilket i sin tur pressar hovbrosket utåt åt sidorna. Hörnstöden har ingen funktion i hovmekanismen, eftersom dessa ska verkas så de inte bär vikt.
"Detta är en naturlig process som givetvis påverkas när man sätter på skor på hoven. Detta ger ingen stor förändring i hästens "stötdämpningsprocess" , för det är så att trotts att hästen har skor på sig så sker samma process som vi beskrev för barfota hästen, men inte i samma maiximala grad!"
- Det blir en stor förändring i stötdämpningsprocessen när man skor hästen! När man skor med traditionella järnskor så lyfts strålen upp en bit från backen, hur tunna skorna än är, och redan där fungerar inte stötdämpningen som den ska. Detta gör även att eftersom trycket inte är så stort som det ska vara bak i strålen så deformeras allteftersom hästen går skodd ballarna till en onaturlig V-form. Även sulan deformeras och får en deformerad hängande form, eftersom strålens främre del och sulan inte får bära vikt. Hovbenet står på sulan, hela hästens vikt förs ner till sulan och finns där inget markmotstånd börjar den tillslut bukta nedåt. Förklaringar till båda ball-deformeringar finns här;
http://www.sundhast.se/PDF%20artiklar/Modern%20hovforskning.pdf
Notera den utåtbuktande sulan;
http://www.facebook.com/photo.php?fbid=205266512825158&set=a.194663137218829.47662.185257324826077&type=3&theater
"Vissa hovar är tåligare än andra, dvs. vissa hovar är i behov utav skor medans andra hovar mår bättre utav att vara utan dem. "
- Stämmer inte som tidigare förklarat, och det finns boots för hovar som slits onaturligt.
"Vissa hästar kanske inte behöver skor, men dem kan behöva andra hjälpmedel tex. olika slags plattor mm för att stabilisera upp och korrigera olika medfödda fel. Vissa hästar behöver skor i andra syften! Allt ifrån att balansera upp en häst på travet, till att ha möjligheten att brodda hopphästen för bättre fäste. "
- Stämmer inte och det är som sagt förbjudet att verka och korrigera fel efter att tillväxtzonerna stängts. Man kan brodda boots åt hopphästar.
"Denna hoven är bevisligen inte verkad på evigheter, vilket ledde till att hovbenet växte genom det många ser som "det hårda skalet man tittar på""
- Det här är ett ENORMT faktafel, hovben kan inte bara helt sonika växa igenom sula eller hovvägg (växa igenom hovvägg är inte ens möjligt som ni tycks påstå?). Hovbenet kan penetrera sulan om hästen får fång, pga att hovväggen är får lång och trycks uppåt pga att lamellerna inte längre håller fast den. Detta har jag beskrivit här; http://dayviews.com/missanthropia/498850011/
"Här har dem verkat för mycket på hovarna, vilket leder till en alldeles för liten stödyta, alltså orsakar detta felbelastningar och obalans för hästen då den som sagt väger väldigt mycket och i många fall är väldigt hög. Då resonerar vi att som att gå på styltor, ju större stödyta ju stadigare går du!"
- Jag tycker inte de hovarna ser hårt verkade ut alls, däremot har de för höga trakter men det kan bero på strålröta. De KAN vara för hårt verkade, men det kan vi inte se om vi inte tittar under hoven. Det är svårt att göra en sån bedömning utan att lyfta på hoven. Man kan inte resonera att hoven måste ha en stor stödyta för att det är bäst för hästen, hästar med naturliga hovar har mycket små fötter faktiskt. En häst som har stora hovar får problem med överrullningen och blir klumpig. För hästens skull ska hovar hållas så små som möjligt!
"Tyvär va det omöjligt att hitta en bild på "justerings plattor" på föl, pga. medfödda fel. Det är helt fantastiskt hur man idag kan justera vissa fel som förr krävdes operation för att få rätt på!"
- Mer eller mindre alla föl föds med krokiga ben och det är för att det är omöjligt att få plats i mammas mage med helt raka ben. Så fort fölet kan stå själv så skulle flocken i det naturliga börja röra på sig, fölet skulle motionera och röra på sig och då rätas krokiga ben ut. Det finns ingen anledning alls till att korrigera fölets ben eller operera när de är nyfödda, motion och rörelse rätar ut benen. Man måste även börja verka fölets hovar nästan omgående, de växer fort och det finns inget slitage alls i fångenskap som motsvarar det i det vilda, minst en gång i veckan måste man verka!
Jag förstår att ni vill sprida kunskap om barfotagång, men det är oerhört viktigt att man gör det på rätt sätt och med understödd fakta annars får det motsatt effekt hos dem som inte är så öppenhjärtligt inställsamma till ämnet. Ni skriver att ni vill tro på fakta men ändå redovisar ni inte en enda källa vilket inte direkt gör det ni skriver särskilt trovärdigt. Jag är tyvärr ganska hård och kritisk till sånt här, och jag anser att skriva en flummig text utan fakta och massor av felaktigheter motarbetar barfotarörelsen mer än vad det hjälper den. Det är redan en hårt granskad rörelse och vi måste vara proffisionella och ge ett seriöst och påläst intryck, vi har inte råd med misstag.
"Vildhästen slet precis sådär lagom mycket på sina hovar, pga att hovarna va anpassade efter hur hästens liv såg ut förr. Men eftersom vi människor i dagsläget använder hästar på ett helt annat sätt än deras hovar är skapta för, så är man tvungen att lägga någon form av beslag på hästens hovar för att skydda dem."
- Vildhästar (mustanger i Nevadaöknen) sliter sina hovar till en perfekt form eftersom deras miljö är den rätta, deras foder är det rätta och de rör på sig tillräckligt mycket. Det är ingenting de bara "får", det är någonting de skapar och vilken häst som helst som lever i dem förhållandena får hovar därefter. Jämför med tex camaurgehästar som inte har särskilt fina hovar, för att deras levnadsmiljö är felaktig. Den ger inte tillräckligt slitage. Rätt foder + rätt motion + rätt miljö =fina hovar, fel foder + fel motion + fel miljö = deformerade hovar.
Man måste inte lägga beslag på hovar för att skydda dem, verkar man rätt slits de inte för mycket och om de skulle göra det kan man använda boots för att skydda dem.
"Vi har även kommit fram till att det är en väldigt bra idé att verka hästens hovar, men varför är det då så? "
-För att hovarna växer mer än vad de slits, och inget annat.
"Man kan givetvis inte bara verka hästens hovar hur som helst, utan det ska utföras av en utbildad hovslagare."
- Eller helst en utbildad hovvårdare eller av ägaren själv som gått en kurs, om hästen inte har för svåra hovar. Hovslagare stjälper ofta mer än vad de hjälper barfotahästar, de tjänar trots allt mer pengar på att sko.
"Sen är det givetvis så att vissa hovar är bättre än andra, dvs. dem tål mer belastning och slitage än andra."
- Jo det stämmer, men om hästen har dåliga hovar finns alltid en anledning till det och den får inte bättre hovar av att man skor. Många hästar som blir barfota blir det för att hovarna är så dåliga att de inte håller för att sömmas, då borde de ju definitivt slitas sönder helt av barfotagång? Men det gör de inte, och det bevisar att dåliga hovar inte är en anledning till att sko hästen, tvärtom så bör man ta av skorna och verka hästen naturligt för det ger starka hovar. Hovar nyproduceras alltid i kronranden, på 8-10 månader har hästen helt nyproducerat en hov och det finns alla förutsättningar i världen för att hästen ska få nya och fina hovar inom den tidsperioden.
"Men sen finns det ju också dem hästar som har medfödda fel, där det krävs att man lägger på olika slags plattor mm. för att balansera upp och korrigera felen. Många anser även att hopphästar har ett behov av skor, för att kunna brodda och på så sätt minska halkrisken."
- Man kan korrigera fel i hästens benställning upptill dess att hästen fyllt 1½ år. När hästen är 1½ år är alla tillväxtzoner stängda och det går inte längre att korrigera fel genom verkning eller beslag. Det är dessutom förbjudet att verka och sko hästen för korrigering efter att hästen fyllt 1½ år. När tillväxtzonerna är stängda och hästen fortfarande har ett oåtgärdat fel i kroppen bildar kroppen ett kompensationsfel för att hästen ska kunna fungera trots felet i benen. Hästen kan då alltså fortsätta att fungera som normalt trots krokiga ben och behöver varken särskilda beslag eller verkning, och kan då gå barfota utan besvär.
"När hästen sätter ner hoven i marken så tas vikten och stöten upp utav strålen och den elastiska putan."
- Förutsatt att den är helt oöm, är den inte det sätter den ner hoven med tån först och ingenting av det här fungerar som det ska.
"Då pressas elastiska böjsenan ut åt sidorna, strålen plattas ut och genom press från hörnstöden vidgas hovens bakre delar då hovbrosk och traktväggar pressas utåt."
- Elastiska putan eller djupa böjsenan heter det.
Elastiska putan trycks uppåt i hoven, vilket i sin tur pressar hovbrosket utåt åt sidorna. Hörnstöden har ingen funktion i hovmekanismen, eftersom dessa ska verkas så de inte bär vikt.
"Detta är en naturlig process som givetvis påverkas när man sätter på skor på hoven. Detta ger ingen stor förändring i hästens "stötdämpningsprocess" , för det är så att trotts att hästen har skor på sig så sker samma process som vi beskrev för barfota hästen, men inte i samma maiximala grad!"
- Det blir en stor förändring i stötdämpningsprocessen när man skor hästen! När man skor med traditionella järnskor så lyfts strålen upp en bit från backen, hur tunna skorna än är, och redan där fungerar inte stötdämpningen som den ska. Detta gör även att eftersom trycket inte är så stort som det ska vara bak i strålen så deformeras allteftersom hästen går skodd ballarna till en onaturlig V-form. Även sulan deformeras och får en deformerad hängande form, eftersom strålens främre del och sulan inte får bära vikt. Hovbenet står på sulan, hela hästens vikt förs ner till sulan och finns där inget markmotstånd börjar den tillslut bukta nedåt. Förklaringar till båda ball-deformeringar finns här;
http://www.sundhast.se/PDF%20artiklar/Modern%20hovforskning.pdf
Notera den utåtbuktande sulan;
http://www.facebook.com/photo.php?fbid=205266512825158&set=a.194663137218829.47662.185257324826077&type=3&theater
"Vissa hovar är tåligare än andra, dvs. vissa hovar är i behov utav skor medans andra hovar mår bättre utav att vara utan dem. "
- Stämmer inte som tidigare förklarat, och det finns boots för hovar som slits onaturligt.
"Vissa hästar kanske inte behöver skor, men dem kan behöva andra hjälpmedel tex. olika slags plattor mm för att stabilisera upp och korrigera olika medfödda fel. Vissa hästar behöver skor i andra syften! Allt ifrån att balansera upp en häst på travet, till att ha möjligheten att brodda hopphästen för bättre fäste. "
- Stämmer inte och det är som sagt förbjudet att verka och korrigera fel efter att tillväxtzonerna stängts. Man kan brodda boots åt hopphästar.
"Denna hoven är bevisligen inte verkad på evigheter, vilket ledde till att hovbenet växte genom det många ser som "det hårda skalet man tittar på""
- Det här är ett ENORMT faktafel, hovben kan inte bara helt sonika växa igenom sula eller hovvägg (växa igenom hovvägg är inte ens möjligt som ni tycks påstå?). Hovbenet kan penetrera sulan om hästen får fång, pga att hovväggen är får lång och trycks uppåt pga att lamellerna inte längre håller fast den. Detta har jag beskrivit här; http://dayviews.com/missanthropia/498850011/
"Här har dem verkat för mycket på hovarna, vilket leder till en alldeles för liten stödyta, alltså orsakar detta felbelastningar och obalans för hästen då den som sagt väger väldigt mycket och i många fall är väldigt hög. Då resonerar vi att som att gå på styltor, ju större stödyta ju stadigare går du!"
- Jag tycker inte de hovarna ser hårt verkade ut alls, däremot har de för höga trakter men det kan bero på strålröta. De KAN vara för hårt verkade, men det kan vi inte se om vi inte tittar under hoven. Det är svårt att göra en sån bedömning utan att lyfta på hoven. Man kan inte resonera att hoven måste ha en stor stödyta för att det är bäst för hästen, hästar med naturliga hovar har mycket små fötter faktiskt. En häst som har stora hovar får problem med överrullningen och blir klumpig. För hästens skull ska hovar hållas så små som möjligt!
"Tyvär va det omöjligt att hitta en bild på "justerings plattor" på föl, pga. medfödda fel. Det är helt fantastiskt hur man idag kan justera vissa fel som förr krävdes operation för att få rätt på!"
- Mer eller mindre alla föl föds med krokiga ben och det är för att det är omöjligt att få plats i mammas mage med helt raka ben. Så fort fölet kan stå själv så skulle flocken i det naturliga börja röra på sig, fölet skulle motionera och röra på sig och då rätas krokiga ben ut. Det finns ingen anledning alls till att korrigera fölets ben eller operera när de är nyfödda, motion och rörelse rätar ut benen. Man måste även börja verka fölets hovar nästan omgående, de växer fort och det finns inget slitage alls i fångenskap som motsvarar det i det vilda, minst en gång i veckan måste man verka!
MissAnthropia
Sun 22 Jan 2012 19:09
Vi förstår ofta hur skomänniskor resonerar, men det som skiljer oss är väl att vi har varit öppna för nya sätt att sköta hästen, annars hade vi ju också envist hävdat att skor är bra. Vi har varit intresserade av att ta till oss ny information med öppet sinne, det är nog det som gjort att vi är där vi är idag och fortfarande inte har skor på våra hästar.
Under tiden som hästen ställs om kan man använda boots och en häst med boots går att använda i exakt samma utsträckning som en häst med skor, så man behöver INTE "vänta" på hästen, utan kan fortsätta med träning som vanligt. Faktum är att det bara gynnar nyproduceringen av hovmaterial att hästen hålls i rörelse så mycket som möjligt.
Så om hovarna skyddas med boots behöver man ju inte oroa sig för slitage, men om bara slitaget är ett problem kan man be sin hovslagare att spika på hästen 7nails, vilket är en barfotasöm som man bara placerar där hästen sliter sina hovar. Travfolk har gjort samma sak ganska länge med PG söm.
Det finns hästar som tävlar på FEI nivå barfota ( http://www.hoofcareunltd.com/Emma%20Hindle.htm ), hästar ömmar sällan på ridbaneunderlag som spån och liknande, men om de gör det så är det ju inte hela världen att sko inför en tävling och sedan fortsätta låta hästen gå barfota när man tränar hemma. För mig så är det inte 100% uteslutet att sko min häst bara för att jag vill att han ska gå barfota, jag har en uppsättning med skor och broddade flappsulor hemma om han skulle behöva det någon gång. Men bara för att jag skor honom en gång vid behpv gör ju inte det honom mindre till en barfotahäst, då han precis som en häst under behandling då endast kommer ha skorna så länge de behövs för att sedan gå som vanligt igen.
Naturligtvis ger vi svar på tal när vi anser att något är fel, och då vi brukar gilla fakta och information kommer vi ofta med sk. "romaner", vi tror att alla som är intresserade av hästens hovar är lika vetgiriga som vi...
Bara för att vi säger ifrån när vi anser att någon kommer med felaktig information betyder inte det att man inte är öppen eller inte lyssnar eller respekterar den som skrivit inlägget. Bara att man vill påvisa de felaktigheter som finns för att visa utomstående som läser att det finns två sidor av myntet, sen är det upp till betraktaren att ta åt sig informationen. Man vi (eller jag iaf) tänker verkligen inte bara nicka och hålla med för att hålla god ton, det tror jag inte att någon skulle göra :S
Du får ursäkta, men om du har en kommentarsfunktion så får du allt tåla att folk kommenterar med motargument, självklart gör ju folk det?
Det som driver mig till att motargumentera är att jag sitter på annan information än den som min motpart gör. Om motpart vill ta åt sig information eller ej är det valfritt, men jag har en källa på nästan allt jag uttalar mig om, fråga mig vart jag fått något av mina påståenden ifrån så ska jag gladeligen redovisa det. Att allting med hoven börjar hänga ihop och bli logiskt, gör ju också att i takt med att förståelsen för hoven ökar så kan man även dra egna slutsatser och finna egna lösningar på varför vissa problem uppstår. Men det däremot, är åsikter och inte fakta.
Jag argumenterar främst för utomståendes skull, inte nödvändigtvis för att jag tror att jag kommer att ändra synsätt hos den jag argumenterar mot. Jag är inte alls lika intresserad av att diskutera ämnet med folk IRL om ingen annan hör eller via mail som bara läses av mig och motpart. Däremot så vet jag att även om du inte håller med mig nu, så kommer di inte glömma det jag sagt och jag har därmed sått ett litet frö av annan kunskap i ditt sinne, vare sig du vill ta till det eller inte. Nästa gång du hör något liknande kommer du minnas den här konversationen, och efter att då hört någonting tillräckligt många gånger så kanske du till slut mjuknar i inställningen och kan börja ta till dig informationen istället för att streta emot, det är så den mänskliga hjärnan fungerar.
Jag skulle vilja ge dig lite exempel på barfotahästar som elitpresterar, bara för att du ska veta att det faktiskt går; http://www.thesoulofahorse.com/barefoot%20winners.htm
http://www.thenaturalhoof.co.uk/25.html
http://www.hoofcareunltd.com/Emma%20Hindle.htm
http://www.aebm.org.au/bare_performance.htm
http://performancebarefoot.co.uk/barefootendurancehorses.html
http://www.thehorseshoof.com/barefootperf.html
Exempel på en barfotahov som gått 160km;
http://www.naturalhorseworld.com/photos2/Zamirquiltyhoof2.jpg
Jag vill också påpeka att apropå slitage, så är det flesta hästar som blivit barfotahästar det eftersom deras hovar inte håller för att skos. Så är fallet mad mannen som grundade SANHCP i Sverige. Hans dotters häst gick inte att sko längre så den fick gå barfota. Och hans förvåning över att hästen helt plötsligt hade finast hovar av alla hästar och kunde galoppera i full fart på grusväg fick honom att börja söka efter lösningen på hur man håller hästar barfota.
Om slitaget var ett problem skulle ju såna hästar aldrig kunna gå barfota utan blodiga hovar, men ändå blir de finare än någonsin barfota. Värt att tänka på.
Sen ligger det mycket bakom det att alla hästar kan vara barfota, men inte alla ägare kan ha en barfotahäst.
”All sanning går genom tre stadier. Först blir den hånad. Så blir den bemött med kraftig motstånd. Till slut blir den accepterad som självklar”
Under tiden som hästen ställs om kan man använda boots och en häst med boots går att använda i exakt samma utsträckning som en häst med skor, så man behöver INTE "vänta" på hästen, utan kan fortsätta med träning som vanligt. Faktum är att det bara gynnar nyproduceringen av hovmaterial att hästen hålls i rörelse så mycket som möjligt.
Så om hovarna skyddas med boots behöver man ju inte oroa sig för slitage, men om bara slitaget är ett problem kan man be sin hovslagare att spika på hästen 7nails, vilket är en barfotasöm som man bara placerar där hästen sliter sina hovar. Travfolk har gjort samma sak ganska länge med PG söm.
Det finns hästar som tävlar på FEI nivå barfota ( http://www.hoofcareunltd.com/Emma%20Hindle.htm ), hästar ömmar sällan på ridbaneunderlag som spån och liknande, men om de gör det så är det ju inte hela världen att sko inför en tävling och sedan fortsätta låta hästen gå barfota när man tränar hemma. För mig så är det inte 100% uteslutet att sko min häst bara för att jag vill att han ska gå barfota, jag har en uppsättning med skor och broddade flappsulor hemma om han skulle behöva det någon gång. Men bara för att jag skor honom en gång vid behpv gör ju inte det honom mindre till en barfotahäst, då han precis som en häst under behandling då endast kommer ha skorna så länge de behövs för att sedan gå som vanligt igen.
Naturligtvis ger vi svar på tal när vi anser att något är fel, och då vi brukar gilla fakta och information kommer vi ofta med sk. "romaner", vi tror att alla som är intresserade av hästens hovar är lika vetgiriga som vi...
Bara för att vi säger ifrån när vi anser att någon kommer med felaktig information betyder inte det att man inte är öppen eller inte lyssnar eller respekterar den som skrivit inlägget. Bara att man vill påvisa de felaktigheter som finns för att visa utomstående som läser att det finns två sidor av myntet, sen är det upp till betraktaren att ta åt sig informationen. Man vi (eller jag iaf) tänker verkligen inte bara nicka och hålla med för att hålla god ton, det tror jag inte att någon skulle göra :S
Du får ursäkta, men om du har en kommentarsfunktion så får du allt tåla att folk kommenterar med motargument, självklart gör ju folk det?
Det som driver mig till att motargumentera är att jag sitter på annan information än den som min motpart gör. Om motpart vill ta åt sig information eller ej är det valfritt, men jag har en källa på nästan allt jag uttalar mig om, fråga mig vart jag fått något av mina påståenden ifrån så ska jag gladeligen redovisa det. Att allting med hoven börjar hänga ihop och bli logiskt, gör ju också att i takt med att förståelsen för hoven ökar så kan man även dra egna slutsatser och finna egna lösningar på varför vissa problem uppstår. Men det däremot, är åsikter och inte fakta.
Jag argumenterar främst för utomståendes skull, inte nödvändigtvis för att jag tror att jag kommer att ändra synsätt hos den jag argumenterar mot. Jag är inte alls lika intresserad av att diskutera ämnet med folk IRL om ingen annan hör eller via mail som bara läses av mig och motpart. Däremot så vet jag att även om du inte håller med mig nu, så kommer di inte glömma det jag sagt och jag har därmed sått ett litet frö av annan kunskap i ditt sinne, vare sig du vill ta till det eller inte. Nästa gång du hör något liknande kommer du minnas den här konversationen, och efter att då hört någonting tillräckligt många gånger så kanske du till slut mjuknar i inställningen och kan börja ta till dig informationen istället för att streta emot, det är så den mänskliga hjärnan fungerar.
Jag skulle vilja ge dig lite exempel på barfotahästar som elitpresterar, bara för att du ska veta att det faktiskt går; http://www.thesoulofahorse.com/barefoot%20winners.htm
http://www.thenaturalhoof.co.uk/25.html
http://www.hoofcareunltd.com/Emma%20Hindle.htm
http://www.aebm.org.au/bare_performance.htm
http://performancebarefoot.co.uk/barefootendurancehorses.html
http://www.thehorseshoof.com/barefootperf.html
Exempel på en barfotahov som gått 160km;
http://www.naturalhorseworld.com/photos2/Zamirquiltyhoof2.jpg
Jag vill också påpeka att apropå slitage, så är det flesta hästar som blivit barfotahästar det eftersom deras hovar inte håller för att skos. Så är fallet mad mannen som grundade SANHCP i Sverige. Hans dotters häst gick inte att sko längre så den fick gå barfota. Och hans förvåning över att hästen helt plötsligt hade finast hovar av alla hästar och kunde galoppera i full fart på grusväg fick honom att börja söka efter lösningen på hur man håller hästar barfota.
Om slitaget var ett problem skulle ju såna hästar aldrig kunna gå barfota utan blodiga hovar, men ändå blir de finare än någonsin barfota. Värt att tänka på.
Sen ligger det mycket bakom det att alla hästar kan vara barfota, men inte alla ägare kan ha en barfotahäst.
”All sanning går genom tre stadier. Först blir den hånad. Så blir den bemött med kraftig motstånd. Till slut blir den accepterad som självklar”
sj-a
Sun 22 Jan 2012 21:00
Har läst allt detta, förstår hur du resonerar!
Självklart TÅL jag motargument, men sen finns det olika sätt att lägga fram det på, hoppas att du förstår lite utav vad jag menat tidigare..
Självklart TÅL jag motargument, men sen finns det olika sätt att lägga fram det på, hoppas att du förstår lite utav vad jag menat tidigare..
MissAnthropia
Sun 22 Jan 2012 23:25
Du tycker att istället för att ge dig min version på en gång skulle jag ha frågat dig varför du säger/tycker som du gör först?
Qellav
Sun 15 Jan 2012 11:17
Synd att du inte ville kopiera in det här, då hade många fler läst tror jag x)
I alla fall, har en del saker jag vill ifrågasätta. "men låt den heller inte gå utan skor om den råkar behöva ett par..!"
NÄR behöver hästen skor? Är det när den ömmar? Kan man ställa sig följdfrågan varför den ömmar?
"ända förändringen är att en del av den naturliga stötdämpningsprocessen och näringstillförseln i hoven försämras en aning. Men skillnaden är nästintill inte märkbar!"
Ja, det blir stöddämpning och liknande om en skodd häst går på -mjukt- underlag. Men om den går på grus, asfalt? Blir inte det lite väl stumt?
Det är heller inte den enda förändringen som händer när man skor. Hoven skos i sitt slutna läge och strålen får ingen markkontakt, vilket gör den väldigt öm och kanske mottaglig för röta ( = hästen ömmar när man tar av skorna igen).
"Vill vi andvända hästen till det vi köpt den till, med hela hovar.. eller vill vi att den ska gå och skrota, barfota.. pga av denna lilla förändring som sker ?"
Detta förstår jag inte ett dugg. En ömmande häst som är barfota behöver inte skrota, den behöver bara rätt vård, motion och kost samt rätt verkning.
I alla fall, har en del saker jag vill ifrågasätta. "men låt den heller inte gå utan skor om den råkar behöva ett par..!"
NÄR behöver hästen skor? Är det när den ömmar? Kan man ställa sig följdfrågan varför den ömmar?
"ända förändringen är att en del av den naturliga stötdämpningsprocessen och näringstillförseln i hoven försämras en aning. Men skillnaden är nästintill inte märkbar!"
Ja, det blir stöddämpning och liknande om en skodd häst går på -mjukt- underlag. Men om den går på grus, asfalt? Blir inte det lite väl stumt?
Det är heller inte den enda förändringen som händer när man skor. Hoven skos i sitt slutna läge och strålen får ingen markkontakt, vilket gör den väldigt öm och kanske mottaglig för röta ( = hästen ömmar när man tar av skorna igen).
"Vill vi andvända hästen till det vi köpt den till, med hela hovar.. eller vill vi att den ska gå och skrota, barfota.. pga av denna lilla förändring som sker ?"
Detta förstår jag inte ett dugg. En ömmande häst som är barfota behöver inte skrota, den behöver bara rätt vård, motion och kost samt rätt verkning.
minihingstar
Sun 15 Jan 2012 20:12
Vet inte heller om jag håller med där heller. De boots jag har känt på (easy bootsen) är ju stenhårda i gummit och sitter de tajt om hoven så har du lika lite hovmekanism där. Men jag tänkte mer på "studsen" i kronleden då gummit gör att det blir 0 i glid när hoven landar.
minihingstar
Sun 15 Jan 2012 21:13
men du får fortfarande studsen då gummit bromsar i varje steg. inläggen står ju hästen på inte har längst sidorna.
Anonymous
Sun 15 Jan 2012 21:29
Ok, kan inte säga så mycket om det, mer än på de videos jag kollat på då jag inte har någon häst eller känner någon som använder boots. Men vad jag kan se så tycker jag inte att det blir alls samma stötar med boots
41 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/barfotahovar/500896946/