Thursday 22 March 2012 photo 1/1
![]() ![]() ![]() |
Betesreducerare eller inte?
Det har varit ganska mycket diskussioner om munkorg eller ej lite här och var på olika grupper, och även på privata bilddagböcker.
Jag tycker att munkorgen är bland den bästa uppfinning som kommit till inom hästvärlden. Varför? Hästar som är överviktiga, har haft fång, har kraftig strålröta osv kan få en möjlighet att ha samma förutsättningar som de friska hästarna. Alla har inte tillgång till skogshagar, som jag. Anser ni som är så hatiska mot munkorgen att hästarna riskerar att bli boxstående under hela hästens stora högtid, alternativet blir tvungna att avlivas när det istället finns en så enkel lösning som att sätta på en munkorg de soliga dagarna och framför allt under våren när gräset är livsfarligt?
Vad exakt för nackdelar finns det som VÄGER UPP fördelarna med munkorg? "Hästarna kan inte klia sig själva eller varandra, de kan inte bita tillbaka. Det är inte snällt när de inte kan få upp lika mycket gräs som de övriga hästarna".
För det första kan de både klia varandra och sig själva med munkorgen på. Givetvis blir det inte samma effekt, men jag har flertalet gånger sett mina hästar stå och gnida sig mot varandra. Dessutom har man normalt sett träd i beteshagarna vilket göra att hästarna hittar utmärkta sätt att klia sig själva på.
Bita tillbaka är i princip den enda "stora" nackdelen jag kan hitta med munkorgen, och jag köper faktiskt inte det argumentet som tillräckligt.
Munkorg är precis som Ove sa till oss på kursen, en annan typ av slow feeding.
För att visa er lite bättre på hur mina hästar lever under de farligaste månaderna länkar jag till en film från i somras.
Ser de på fullt allvar olyckliga ut? Enligt min uppfattning ser allihopa ut att ha skitkul tillsammans! Även om de inte kan bita varandra, busar de på precis som vanligt.
Den största ponnyn har haft fång, den andra har känslig mage och gick på en behandling när filmen spelades in. Den sista är och var frisk, och fick därför gå utan. Detta året ska han dock också få på sig en munkorg, i förebyggande syfte då han blev överviktig förra året.
Alla tre kommer, beroende på deras hälsa få gå på fullt bete först i juli-augusti. Kommer att ta av munkorgen till och från fram till dess, beroende på vädret och allt som hör där till.
Jag tar givetvis tacksamt emot motargument, men se då till att hitta nackdelar som VÄGER UPP fördelarna.
Och vad har detta med barfotahovar att göra? Som jag nämnde minskas sockret eftersom munkorgarna begränsar intaget gräs per minut= mindre strålröta.
Utfodringen har en enormt stor del av hela barfotametoden.
Och till er som själva funderat på att skaffa betesreducerare kan jag rekommendera er att köpa den billiga sorten på börjes. Den helt klart bästa! Tänk bara på att de är väldigt små i storleken! Shetland till mini, ponny till shetland, cob till ponny och så vidare.
(Det är fritt fram att ta bort bilden om någon anser att den inte hör hemma här).
Annons
Camera info
Camera Canon EOS 1000D
Focal length 75 mm
Aperture f/4.5
Shutter 1/2000 s
ISO 400
Comment the photo
IamMe
Wed 28 Mar 2012 13:39
Super att du tog upp storlekarna på dessa munkorgar, Tiki har jag så litet huvud så jag har funderat på vart jag ska hitta en som passar bra, tack!
Jag håller förövrigt helt med dig, visst ser det tråkigt ut när de har munkorg på men inte lider de för det. Hellre munkorg än en sjuk häst, helt klart! :)
Jag håller förövrigt helt med dig, visst ser det tråkigt ut när de har munkorg på men inte lider de för det. Hellre munkorg än en sjuk häst, helt klart! :)
insanity
Mon 26 Mar 2012 14:42
Håller med till fullo! Båda mina hästar kommer få munkorg tidigt i år, för deras eget bästa. Och vad är det som säger att man inte kan ställa in dem tillsammans utan munkorgar i någon timme så att de kan klia varandra och "vila" från dem? Tycker människor är så duktiga på att se problem!
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Mon 26 Mar 2012 11:04
Jag håller med dig! Det får bli att testa betesreducerare på min nordsvensk i år eftersom han behöver gå ner i vikt, tror du att han skulle kunna ha den från Börjes om de är små? Han är ju rätt stor menar jag.
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u4/_u8/_u4/_u8/_u2/u484824/1399832761_m_1.jpg)
Lisa Axelsson
Mon 26 Mar 2012 14:46
Låter toppen! Spännande men munkorg på en stor häst! Men jättebra :)
Alltså de är små i storlekarna. Så man måste trappa upp en storlek för att de ska passa. Finns en storlek större än den storleken din häst har tror jag absolut att det kan passa! :)
Alltså de är små i storlekarna. Så man måste trappa upp en storlek för att de ska passa. Finns en storlek större än den storleken din häst har tror jag absolut att det kan passa! :)
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Mon 26 Mar 2012 16:51
Nja, han har ju X-full och överallt jag har letat verkar det bara finnas full. Får väl se om jag hittar en som passar... ^^
Ravyn
Sat 24 Mar 2012 12:57
Hellre en ponny med munkorg lekandes med sina kompisar i en stor grön sommarhage än en ponny ensam ståendes i en sandpaddock förgäves skrikandes efter kompisar... :/
Assii
Fri 23 Mar 2012 19:58
Det är ju lita olika från häst till häst hur dom tycker det är, vissa bryr sig inte men andra tycker det är hemskt.
Min ponny blir jätte deprimerad dom första dagarna och står mest och äter nästan ingenting alls.. dessutom får han skav... Men jag brukar ha den på när det är soligt på dagen mest.
men som du säger, det är bättre än att dom får fång
Min ponny blir jätte deprimerad dom första dagarna och står mest och äter nästan ingenting alls.. dessutom får han skav... Men jag brukar ha den på när det är soligt på dagen mest.
men som du säger, det är bättre än att dom får fång
damnit
Fri 23 Mar 2012 16:21
Jäklarns vilka fina magar!!!! Jättefina verkligen!! Ska ha betesreducerare på min dam i år. Hon åkte på foderförgiftning förra året och får absolut INTE bli tjock igen.
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u4/_u8/_u4/_u8/_u2/u484824/1399832761_m_1.jpg)
Lisa Axelsson
Fri 23 Mar 2012 16:51
Ja, det kan jag bara hålla med om! De håller sig jättebra i hullet med de där! :) precis som med näten! Fy fasen...
fannytomen
Fri 23 Mar 2012 15:58
Jag köpte en munkorg i storlek ponny till Pi. Kommer ta på henne den när jag byter bete eftersom det redan har börjat växa nytt gräs där.
Du har lärt mig en hel del om betesreducerare och jag kan, som du, inte se några nämnvärda nackdelar. Så istället för en ponny som är överviktig och riskerar att drabbas av både kolik och fång så får jag en frisk och antagligen gladare ponny :)
Självklart får jag prova mig fram och se så det fungerar bra för Pi. I början får hon nog bara ha på sig den kortare stunder för att vänja sig :)
Du har lärt mig en hel del om betesreducerare och jag kan, som du, inte se några nämnvärda nackdelar. Så istället för en ponny som är överviktig och riskerar att drabbas av både kolik och fång så får jag en frisk och antagligen gladare ponny :)
Självklart får jag prova mig fram och se så det fungerar bra för Pi. I början får hon nog bara ha på sig den kortare stunder för att vänja sig :)
![](http://cdn07.dayviews.com/99/_u5/_u5/_u5/_u0/_u7/u555074/1321024133_m_1.jpg)
fannytomen
Fri 23 Mar 2012 16:05
Orka att jag skrev typ super mycket som egentligen var helt jävla onödigt xD
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u4/_u8/_u4/_u8/_u2/u484824/1399832761_m_1.jpg)
Lisa Axelsson
Fri 23 Mar 2012 16:08
Haha nej! :D Hoppas Pi kan hålla sig fin i hullet med munkorgen! :)
![](http://cdn07.dayviews.com/99/_u5/_u5/_u5/_u0/_u7/u555074/1321024133_m_1.jpg)
fannytomen
Fri 23 Mar 2012 16:16
Haha jooooo :D Ja det hoppas jag med! Hon är redan nu ganska tjock :(
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Thu 22 Mar 2012 22:00
Varför ska dom ha munkorg om dom har strålröta?? :OO
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u4/_u8/_u4/_u8/_u2/u484824/1399832761_m_1.jpg)
Lisa Axelsson
Thu 22 Mar 2012 22:09
Strålröta utvecklas ju i grund och botten av ett sockeröverskott så man bör ge så lite socker som MÖJLIGT åt hästarna om man vill undvika det. Och ja, vårgräset innehåller mest socker, liksom hö som är slaget tidigt. :)
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Thu 22 Mar 2012 22:21
Ahaaa, trodde först att strålröta var bakterier som "infekterade" strålen :3
Lisaa-H
Thu 22 Mar 2012 19:18
Jag kan inte göra annat än att hålla med dig!
För mig är det inte ens ett val, mina hästar ska inte få dö pga något jag hade kunnat förhindra.
Jag är inte ens säker på om jag ska låta Mulle gå på gräs förens i slutet av augusti/september (då han ska ha munkorg).
Många i min omgivning tycker det är rent dlurplågeri att jag dels ska hålla honom borta från gräs, och dels låta honom gå med munkorg på.
Självklart vill han äta gräs, men han vill heller inte bli sjuk igen eller dö. Skulle vilja jämföra det med en diabetiker eller överviktig, de VILL äta godis och socker, och vissa kan heller inte stå emot frestelsen, men sedan om det är bra för dem och om de vill dö är ju frågan...
Awesome text i alla fall :D Dock kunde jag inte se filmen :o
För mig är det inte ens ett val, mina hästar ska inte få dö pga något jag hade kunnat förhindra.
Jag är inte ens säker på om jag ska låta Mulle gå på gräs förens i slutet av augusti/september (då han ska ha munkorg).
Många i min omgivning tycker det är rent dlurplågeri att jag dels ska hålla honom borta från gräs, och dels låta honom gå med munkorg på.
Självklart vill han äta gräs, men han vill heller inte bli sjuk igen eller dö. Skulle vilja jämföra det med en diabetiker eller överviktig, de VILL äta godis och socker, och vissa kan heller inte stå emot frestelsen, men sedan om det är bra för dem och om de vill dö är ju frågan...
Awesome text i alla fall :D Dock kunde jag inte se filmen :o
![](http://cdn07.dayviews.com/98/_u2/_u9/_u4/_u8/_u6/_u9/u2948693/1333145525_m_1.jpg)
Lisaa-H
Thu 22 Mar 2012 20:53
True truuuuuue! :D Will see helt enkelt. Mitt kontrollbehov är nog det största problemet...
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u4/_u8/_u4/_u8/_u2/u484824/1399832761_m_1.jpg)
Lisa Axelsson
Thu 22 Mar 2012 20:55
Hahahaha, ditt kontrollbehov. Du har ingen kontroll, du lever i en dröm! :D
MissAnthropia
Thu 22 Mar 2012 17:20
Jag tycker att det är bra om det fungerar för hästen.
Ja, de går miste om en del social kontakt, men som du säger så finns inte så mycket alternativ och de går ju miste om ännu mer kontakt om de måste stå inne själva eller gå ensam i hage.
Min häst kunde inte ha munkorg för han blev helt apatisk, lade sig ner i hagen och beredde sig på att dö, typ.
Det finns ju andra lösningar också, typ paddock paradise.
Ja, de går miste om en del social kontakt, men som du säger så finns inte så mycket alternativ och de går ju miste om ännu mer kontakt om de måste stå inne själva eller gå ensam i hage.
Min häst kunde inte ha munkorg för han blev helt apatisk, lade sig ner i hagen och beredde sig på att dö, typ.
Det finns ju andra lösningar också, typ paddock paradise.
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u4/_u8/_u4/_u8/_u2/u484824/1399832761_m_1.jpg)
Lisa Axelsson
Thu 22 Mar 2012 20:44
Men precis! För att inte tala om smärtan som uppkommer.
Fasen vad trist, men som jag skrev till understående så drog jag inte alla över en kam, utan riktade texten till personer som påstår att det är djurplågeri att använda den utan att överhuvudtaget prova.
Ja, har man tillgång till sådan mark är det ju super. Men har man som jag bara en ytterst liten grusplätt och resten gräs fungerar det inte i längden. Det är inte snällt att stänga in MINA hästar på en sådan liten yta under halva sommaren.
Fasen vad trist, men som jag skrev till understående så drog jag inte alla över en kam, utan riktade texten till personer som påstår att det är djurplågeri att använda den utan att överhuvudtaget prova.
Ja, har man tillgång till sådan mark är det ju super. Men har man som jag bara en ytterst liten grusplätt och resten gräs fungerar det inte i längden. Det är inte snällt att stänga in MINA hästar på en sådan liten yta under halva sommaren.
Mos410
Thu 22 Mar 2012 14:57
Tror man får dra det väldigt individuellt och på sina förutsättnignar.
Finns ju de som inte kan ha munkorg då hästarna gått in i deppretioner, matvägrat, inte druckit tillräcklig, dragit av sig den, fasnat, kan inte ha samma fysiska kontakt med flocken påverkar vissa hästar starkt andra inte.
Själv har jag ju tillgång till betes snål hage där småttingarna kan gå och sedan kan jag låta dom beta lite när man är där, med långsam invänjning och grejjer.
För de som de fungerar för är de toppen, för de som har hästar som inte fungerar på det så får man hitta på annat:) som med allting.
Finns ju de som inte kan ha munkorg då hästarna gått in i deppretioner, matvägrat, inte druckit tillräcklig, dragit av sig den, fasnat, kan inte ha samma fysiska kontakt med flocken påverkar vissa hästar starkt andra inte.
Själv har jag ju tillgång till betes snål hage där småttingarna kan gå och sedan kan jag låta dom beta lite när man är där, med långsam invänjning och grejjer.
För de som de fungerar för är de toppen, för de som har hästar som inte fungerar på det så får man hitta på annat:) som med allting.
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u4/_u8/_u4/_u8/_u2/u484824/1399832761_m_1.jpg)
Lisa Axelsson
Thu 22 Mar 2012 20:41
Naturligtvis! Texten var inte menat till att dra alla över en kam utan riktade den till människor som aldrig ens har provat en betesreducerare och påstår att de är djurplågeri att använda den. De sätter hellre sin häst på bete tidigt på våren när det är som farligast helt utan skydd och riskerar att få en kronisk sjukdom istället för att testa den simpla lösningen. Personligen tycker jag att det är djurplågeri.
Det är super! Jag hade verkligen önskat att ha en skogshage, men nu har jag inte det, och tur är fungerar de jag provat munkorgen på helt utan några invändningar. Den som haft fång är lite sisådär, försöker dra av den. Men han är inte ens i närheten av att må som du drog exempel av. Det blir han däremot när han väl har fång.
Dra av den kan man dock hitta lösningar till såsom att fläta fast luggen i manen. :)
Jappjapp!
Det är super! Jag hade verkligen önskat att ha en skogshage, men nu har jag inte det, och tur är fungerar de jag provat munkorgen på helt utan några invändningar. Den som haft fång är lite sisådär, försöker dra av den. Men han är inte ens i närheten av att må som du drog exempel av. Det blir han däremot när han väl har fång.
Dra av den kan man dock hitta lösningar till såsom att fläta fast luggen i manen. :)
Jappjapp!
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Thu 22 Mar 2012 14:26
Håller med, istället för att låta hästen gå i en grushage eller inte ha samma möjligheter som dom andra på sommaren för att undvika fång kan man lika gärna ha en betesreducerare. Tror hästen föredrar det framför faktiskt :-)
minihingstar
Thu 22 Mar 2012 14:04
jag tycker de är super, men vet inte om jag vågar använda de i år efter att Prinsen fick skav utav den han hade och jag kämpar fortfarande med att få det till att läka då det inte vill sig. Hade iofs hinkmodellen så blir i så fall att köpa e green guard till honom.
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u4/_u8/_u4/_u8/_u2/u484824/1399832761_m_1.jpg)
Lisa Axelsson
Thu 22 Mar 2012 14:22
Ajaj, har du haft rätt storlek till honom då? Mina har haft munkorg till och från i princip hela sommaren och aldrig fått något skavliknande. Går det inte att sätta något skydd runt om som inte skaver? Typ fårull.
Det är ju hinkmodellen som fungerar bäst, enligt mitt tycke. Har haft bägge, men green guarden gav om något rejäla skavsår för att inte glömma att de bara är att skjuta den åt sidan. Nej, dyr och meningslös.
Det är ju hinkmodellen som fungerar bäst, enligt mitt tycke. Har haft bägge, men green guarden gav om något rejäla skavsår för att inte glömma att de bara är att skjuta den åt sidan. Nej, dyr och meningslös.
![](http://cdn08.dayviews.com/85/_u3/_u2/_u5/_u6/_u4/_u4/u3256449/1369130554_m_1.jpg)
minihingstar
Thu 22 Mar 2012 14:27
Han är svår med storlek då han har liten mule men blir bred upp till samt har ett kort huvud så hinkmodellen blev för hög på honom >___< Men det lät ju inge vidare med green guarden heller då. Klädde in den efter han fått skavet då han fick de efter ca 6 timmar bara, men kanske går om man gör det från start.
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u4/_u8/_u4/_u8/_u2/u484824/1399832761_m_1.jpg)
Lisa Axelsson
Thu 22 Mar 2012 20:36
Åh vad trist, hoppas du hittar en lösning på det!
Du kan ju alltid testa GG:n, men den har inte funkat på någon av mina hästar!
Shit... Ja :)
Du kan ju alltid testa GG:n, men den har inte funkat på någon av mina hästar!
Shit... Ja :)
47 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/barfotahovar/503342448/