Sunday 30 September 2012 photo 2/2
|
Jag tänker nog faktiskt slå på skor. Och det säger jag inte för att provocera, utan för att jag vill ha åsikter och eventuellt förslag till bättre alternativ.
Ungefär såhär ser alla Raffes hovar ut. Han har ömmat litegrann till och från förut när han gått på grusad väg och liknande. Nu ömmar han mycket mer. Han stapplar fram när han kommer ut på grus och det skär i mitt mattehjärta. Jag har provat boots. Cavallo simple, som jag har hört passar bäst på runda kallblodshovar. Han tyckte inte riktigt om dom och fick inget driv i steget och han verkade osäker på hur och var han ställde ner fötterna.
Och sen minns jag förra vintern- Det tog 20 minuter att ta honom från stallet till hagen, det var som att se bambi på hal is. Min lilla skrutthäst som va så satans rädd för att halka så han tog alla sina steg framåt i lägsta möjliga tempo och lyfte inte en hov förrän han försäkrat sig om att han stod stadigt med de andra tre.
"vänj honom" och "man kan brodda boots" känns överflödigt att säga till mig. Jag vill inte vänja honom vid något han så uppenbart tycker är obehagligt (även om han gör sitt bästa) och jag vill inte att han går med boots hela vintern. Jag tror att det kommer bli konstant fuktigt i bootsen och att det kommer skava.
Så.. vilket är egentligen det mest humana att göra?
Annons
Camera info
Camera GT-I9100
Focal length 4 mm
Aperture f/2.7
Shutter 1/33 s
ISO 32
Comment the photo
Rudze
Tue 2 Oct 2012 08:15
ska du sko så rekomenderar jag flapp skor som är dom enda skorna som erbjuder strålkontakt :)
kingdoom
Mon 1 Oct 2012 00:38
det ska vara kul att ha häst och hästen ska kunna gå på alla underlag utan att ha ont, har haft många barfota hästar och det är fanimej inge kul att rida när hästen ömmar till tusen på allt annat än gräs, de e fan inte schyst mo´t hästen och det finns en lag på att man ska skydda hästen hovar med skor eller annat om den har ont. Sen jag skodde mina hästar har dom rört sig bättre, mer framåt, gladare ch tycker dte är kul att ta en galopp på grusvägen utan att vara försiktig eller streta mot kanten. Jag har gått från barfota fantast till skor- alla hästar är individer. lyssna på din häst, jag tycker det låter som att han borde skos :)
Anonymous
Mon 1 Oct 2012 10:00
ja :) det har liksom funkat fram tills nu för där han ömmar har vi kunnat gå på vägkanten eller i diket, men nu när vi kör honom så går ju inte det längre :P sen tänkte jag sko av honom i vår och se hur läget är då. kommer det ston då så måste han ju vara avskodd tycker jag, när jag kräver att stona som kommer är det.. haha :)
Campanilla
Sun 30 Sep 2012 21:25
Har inte läst alla kommentarer, så ursäkta om jag upprepar... Den bästa lösningen jag kan komma på är att du skor honom med någon slags sula under och broddar, så att hovmekanismen får fortsätta fungera så bra som möjligt men att han slipper ömma och halka. Har hört mycket bra om den nya modellen "ProPad", ska tydligen vara väldigt bra för att förhindra snöstyltor också. Lycka till!
Anonymous
Sun 30 Sep 2012 21:30
ja det lutar väldigt mycket åt att det blir skor nu fram och sen får han vara skodd över vintern också, iallafall fram. vet inte med sån sula, blir det inte instängt för hoven och strålen..? men tack för tipset, ska kolla upp det :)
Alexandra Warg
Sun 30 Sep 2012 18:58
Så ser min barfotaherres hovar ut ungefär som nästan alltid är öm.
Det jag ser med en gång är att det är väldigt stora och syns tydligt hur mkt mindre de vill vara.
Min nordis som ömmar har jag kämpat som en idiot med att få mindre hovar på. Han har helt friska bakhovar nu, så dem funkar, men fram ömmar han fortfarande lite, men idag drog han galopp på en grusväg på eget bevåg.
Han har haft en deformation i sina framhovar som jag fått hjälpa att åtgärda nu.
Så fort jag inte sköter motionen med träningsflås så blir han ömmare, sen tar det ett tag tills han bli bättre när man sätter igång ordentligt igen. Men bara man håller igång så fungerar det riktigt bra.
När jag köpte honom så var han verkligen bambi på hal is där det var halt, som tur var så var det inte så isigt i hagen det året. Året därpå hade jag fått lite bättre ordning på honom så då klarade han halkan riktigt bra.
Vad som krävs för att ha en häst barfota som är öm med stora hovar: Oändligt stort tålamod.
Skulle jag sko på vintern skulle jag välja flapp med broddar i och sko var 4:e vecka ungefär.
Det jag ser med en gång är att det är väldigt stora och syns tydligt hur mkt mindre de vill vara.
Min nordis som ömmar har jag kämpat som en idiot med att få mindre hovar på. Han har helt friska bakhovar nu, så dem funkar, men fram ömmar han fortfarande lite, men idag drog han galopp på en grusväg på eget bevåg.
Han har haft en deformation i sina framhovar som jag fått hjälpa att åtgärda nu.
Så fort jag inte sköter motionen med träningsflås så blir han ömmare, sen tar det ett tag tills han bli bättre när man sätter igång ordentligt igen. Men bara man håller igång så fungerar det riktigt bra.
När jag köpte honom så var han verkligen bambi på hal is där det var halt, som tur var så var det inte så isigt i hagen det året. Året därpå hade jag fått lite bättre ordning på honom så då klarade han halkan riktigt bra.
Vad som krävs för att ha en häst barfota som är öm med stora hovar: Oändligt stort tålamod.
Skulle jag sko på vintern skulle jag välja flapp med broddar i och sko var 4:e vecka ungefär.
Anonymous
Sun 30 Sep 2012 21:28
det är en hovformsspecialist som verkar honom så hon tar nog ner hovarna så mycket som är bäst varje gång. dock är det inte rätt att låta en häst ömma väldigt mycket väldigt länge för att försöka vänja honom. det anser jag är djurplågeri.
Alexandra Warg
Mon 1 Oct 2012 08:13
Om min häst är öm, så tvingar inte jag ben att gå runt på grusvägar där den har ont. Då ser jag till att den går där den inte ömmar. Självklart! Har en del gräsvägar och det går att rida i hagarna, så det är inga problem så att han inte kan gå alls. Sen hade jag boots till honom i början när jag gick på grusväg.
Fuxligan
Sun 30 Sep 2012 13:41
Det gör oss till två, min trivs inte alls med boots, han blir som din, osäker och saknar driv och påskjut i alla gångarter. Så jag har redan bestämt mig för att sko under vintern, min ponny fick gå genom höförrådet på slutet av förra vintern för att det var is mellan stallet och hagarna.. Karln som äger stallet fick alltid gå med honom på grund av att han bara halkade runt.
Så ja, jag ser att skor är en bra lösning under vinterhalvåret om man bor norrut som jag gör. Min klarar dock av att byta mellan skor och barfota utan att ömma för mycket :)
Så ja, jag ser att skor är en bra lösning under vinterhalvåret om man bor norrut som jag gör. Min klarar dock av att byta mellan skor och barfota utan att ömma för mycket :)
Anonymous
Sun 30 Sep 2012 14:10
ja, min har det funkat barfota med för att vi valt att rida där det inte är så grusigt, men nu när vi börjar köra är inte det längre ett alternativ eftersom det är grusväg åt alla håll från stallet. förut har vi ridit i skogen eller på vägkanten/diket, men det är ju inget alternativ med vagn :P jag ska nog sko av honom i vår ändå och se hur läget är :)
Bengtssooon
Sun 30 Sep 2012 13:21
På vintern tycker jag faktist att du ska ha skor eller boots så du kan brodda. Men ta fyra broddar i varge hov, endel tar bara två och då kan hästen halka änndå. Jag vet inte om man kan brodda flappskor men om man inte kan det så använd vanliga skor och när halkperioden är över så kan du sko med flappskor, hästen ömmar inte men hovmekanismen fungerar änndå OK. :)
Anonymous
Sun 30 Sep 2012 13:24
ja jag tänkte nog sko fram o fyrbrodda. bootsen verkade han inte trivas alls med och på vintern när jag egentligen vill att han ska vara broddad i hagen också känns det lite fel med boots eftersom det borde bli fuktigt och kanske kommer skava.. jag ska kolla upp flappskor och se om det kan va nåt :)
Bengtssooon
Sun 30 Sep 2012 13:42
http://www.youtube.com/watch?v=ZYL64X7IOaE
Hästar kan ju med rätt brodd ;) Men om din häst inte trivs med boots så testa falppskor :)
Hästar kan ju med rätt brodd ;) Men om din häst inte trivs med boots så testa falppskor :)
Asfaloth
Sun 30 Sep 2012 13:02
Min erfarenhet är att hästen halkar mer med broddar på skor än med friska traktlandande barfotahovar. Vet du om han traktlandar ordentligt?
Ett alternativ är ju att sanda gården, och ska man rida ut kan man ha broddade boots?
Tycker däremot att om inget hjälper och stackarn inte vill gå i vinter, då mår han kanske bättre med skor under halktiden även om inte hovarna gör det :)
Ett alternativ är ju att sanda gården, och ska man rida ut kan man ha broddade boots?
Tycker däremot att om inget hjälper och stackarn inte vill gå i vinter, då mår han kanske bättre med skor under halktiden även om inte hovarna gör det :)
Asfaloth
Sun 30 Sep 2012 22:18
Hästen anpassar sina hovar utefter vilket underlag den vistas på :) De är ganska otroliga på det viset att de gör det mesta själv, man måste bara ge dem rätt förutsättningar. En mjuk hage är ingen bra förutsättning för att hästen sedan ska kunna arbeta en timme om dagen på ett underlag som är betydligt mycket hårdare än de andra 23 timmarna på dygnet. Det är ju egentligen ganska logiskt att om hästen står på gräs/lera/spån de 23 timmarna kommer den inte vänja sig tillräckligt för att kunna gå på grus och asfalt sedan.
Står hästen dessutom bara på mjukt blött underlag (det är ganska blött här i Sverige trots allt) kommer gärna strålrötan fram! :/
Står hästen dessutom bara på mjukt blött underlag (det är ganska blött här i Sverige trots allt) kommer gärna strålrötan fram! :/
Anonymous
Sun 30 Sep 2012 22:27
för min häst ser ut som att den lider av mycket strålröta...? :P och well, sverige är sverige och i sverige verkar det krävas skor på en del hästar.
Asfaloth
Sun 30 Sep 2012 22:35
Nej det sa jag inte. Nåja, känns som att detta bara urartar i någonting otrevligt så ska bli tyst nu!
Anonymous
Sun 30 Sep 2012 22:39
det kändes som att när du sa "rätt förutsättningar" så är det att flytta till ett annat land eller att placera hagen i ett grustag, alt. göra en asfalterad hage :P jag vill nog hellre att han går på bete :) och nej, vi kommer nog inte längre nu. ha en fortsatt trevlig kväll.
daffodil
Sun 30 Sep 2012 12:32
det kanske är den lösningen som får bli en period, får väl se vad det blir sedan :) kanske prova flappskor, som varit uppe i gruppen som diskussion en hel del?
daffodil
Sun 30 Sep 2012 13:44
ja vi hade en sån period också, inte roligt... Usch. :( Men ja, sko en period är kanske svaret då. tråkigt men ja. det kanske går bättre nästa sommar och höst? man får nog prova sig fram. jag tror inte alla hästar kan vara barfota jämt, men bra mycket fler än som är det idag.. så man får väl göra det bästa av situationen :) hoppas flppskor kan vara ett alternativ :)
daffodil
Tue 2 Oct 2012 12:21
han gillade inte boots alls? han har u rätt mycket hovskägg så det kanske är svårt att få dom att passa också haha. söthästen din.
Anonymous
Tue 2 Oct 2012 14:11
nää.. :P haha- jag provade cavallo o knöglade undan hovskägget, det mesta gick att ha över :) får göra ett nytt försök i vår med bootsen när skorna åker av efter vintern.. :)
Lisa Axelsson
Sun 30 Sep 2012 12:16
Att hästarna mår bra är väl det vi alla strävar efter. Mår han bättre med skor så ser jag ingen anledning till att prova det igen. Dessutom sa Ove att skor kan vara en bra grej under en tid! Inget som säger att din häst behöver gå skodd resten av livet :)
Anonymous
Sun 30 Sep 2012 12:26
Ja jag tycker väl det. Alltså jag ser väldigt gärna att han går barfota, men jag ser ju hellre att han inte har ont. Tanken nu är att bonka på skor och sen får han va skodd över vintern, plocka av i vår och se hur det blir :) Det bär mig lite emot eftersom han fått mycket beröm av både barfotaverkare och andra att han har väldigt fina friska hovar... Men det hjälper ju inte när han ändå har ont :P
Sen är det ju tyvärr så att alla hästar inte har hovkvalitén att gå barfota när de rids och körs på hårda/grusade underlag.
Sen är det ju tyvärr så att alla hästar inte har hovkvalitén att gå barfota när de rids och körs på hårda/grusade underlag.
50 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/barfotahovar/509976323/