Sunday 23 December 2012 photo 1/1
![]() ![]() ![]() |
Strålröta på EN hov
det är det min häst har. Alla hovar är så gott som friska, strålarna är stora och breda, helt platta utan mittstrålfåra, förutom en. Den är jättehemsk och har massa djupa glipor, flikar och är jättesjuk. Den finns några små bärande delar i den högst upp men resten är mest gojs och äckel. Flikarna går inte att ta bort då hela strålen skulle försvinna, och verkar inte bli bättre av äppelcidervinägern. Han är inte öm i någon förutom denna, vilket då säkert gör att han musklar sig ojämnt sedan. Detta är dessutom en framhov.
Någon som vet något starkare medel än äcv att använda?
(Har boots som jag kan använda, gör dock inte det just nu då hovarna är såpass friska endå, och det blir konstigt om jag bara han en boot, och jag vill inte ha boots på den andra hoven så den också blir förstörd igen)
Annons
Camera info
Camera EX-H20G
Focal length 19 mm
Aperture f/5.0
Shutter 1/250 s
ISO 800
Comment the photo
MissAnthropia
Thu 27 Dec 2012 03:40
Boots förstör inte några hovar, så använd boots på båda fram om han ömmar på en hov, det är du dessutom skyldig enligt djurskyddslag att göra om hästen ömmar.
Jag har använt mig av naturlig 3% väteperoxid med goda resultat, man kan även kalka i bootsen.
Jag har använt mig av naturlig 3% väteperoxid med goda resultat, man kan även kalka i bootsen.
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Thu 27 Dec 2012 23:31
De är ju fortfarande bara hovarna. De får samma tryck, men inte av typ stenar osv
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u3/_u2/_u9/_u4/_u6/_u8/u3294685/1396271403_m_1.jpg)
Adoette
Thu 27 Dec 2012 23:57
Ja de bär ju samma vikt men eftersom grus är så vasst stimulerar det inte stålen på samma sätt, härdar den inte heller.
![](http://cdn08.dayviews.com/41/_u3/_u0/_u7/_u6/u30766/1313860780_m_1.jpg)
MissAnthropia
Mon 7 Jan 2013 15:22
Nej, det gör dem inte. Punkt.
Boots främjar en frisk hov genom att hästen inte felbelastar hoven pga smärta, vilket både bidrar till att hoven inte utvecklas korrekt plus att hästen kan få strålbenshälta av felbelastningen. Är hästen inte 100% smärtfri i hoven ska man aldrig tveka att använda boots, och det finns ingen anledning att inte göra det som skulle vara bättre än att använda boots. Är man så envis att man inte erbjuder sin häst hovskydd om den är i behov av det är man inte ett dugg bättre än de som skor sina hästar, anser jag. Då är det den där barfotadyrkningen folk föraktar så innerlagt man är inne på, tycker jag, och det är osunt. Både för ägare och häst.
Boots främjar en frisk hov genom att hästen inte felbelastar hoven pga smärta, vilket både bidrar till att hoven inte utvecklas korrekt plus att hästen kan få strålbenshälta av felbelastningen. Är hästen inte 100% smärtfri i hoven ska man aldrig tveka att använda boots, och det finns ingen anledning att inte göra det som skulle vara bättre än att använda boots. Är man så envis att man inte erbjuder sin häst hovskydd om den är i behov av det är man inte ett dugg bättre än de som skor sina hästar, anser jag. Då är det den där barfotadyrkningen folk föraktar så innerlagt man är inne på, tycker jag, och det är osunt. Både för ägare och häst.
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u3/_u2/_u9/_u4/_u6/_u8/u3294685/1396271403_m_1.jpg)
Adoette
Mon 7 Jan 2013 18:15
Jaså, och det har du bara bestämt dig för utan att varken tänka logiskt eller lita på bevis?
En boot är mycket sämre än en barfotahov. Belastningen blir nästan den samma, men hovarna utsätts varken för slitage eller taggiga saker. Blodcirkulationen blir mycket sämre och därför försvinner inte rötan lika fort. Tänk spikmatta.
Strålen blir heller inte hård och härdad, och hästen blir mer öm.
Boots är dåliga för friska hovar, men bra för sjuka.
En boot är mycket sämre än en barfotahov. Belastningen blir nästan den samma, men hovarna utsätts varken för slitage eller taggiga saker. Blodcirkulationen blir mycket sämre och därför försvinner inte rötan lika fort. Tänk spikmatta.
Strålen blir heller inte hård och härdad, och hästen blir mer öm.
Boots är dåliga för friska hovar, men bra för sjuka.
Bengtssooon
Sun 23 Dec 2012 21:46
Ha fotbad minst 30 min varge dag istället för att bara spraya på. Jag har hort att om man har på bakpulver så torkar hoven fortare också för bakpulvret suger upp vätskan så det kan vara bra när du tar in leriga/blöta hovar från hagen.
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u3/_u2/_u9/_u4/_u6/_u8/u3294685/1396271403_m_1.jpg)
Adoette
Mon 28 Jan 2013 18:59
Hi-hi vilken rolig länk. Nu förstår jag.
Nej det ska inte ignoreras, men det faktum att hoven blir frisk fortare på "mitt sätt" vinner det över att hoven måste vara totalt oöm under en kort period. Han började traktlanda nu för länge sedan, så fort gick det. De skyddande bootsen hade sinkat ner hela processen.
Nej det ska inte ignoreras, men det faktum att hoven blir frisk fortare på "mitt sätt" vinner det över att hoven måste vara totalt oöm under en kort period. Han började traktlanda nu för länge sedan, så fort gick det. De skyddande bootsen hade sinkat ner hela processen.
Campanilla
Sun 23 Dec 2012 20:32
Jag har börjat kalka hovarna ("vanlig" trädgårdskalk från granngården). Har bara gjort det i några dagar, men tycker redan jag börjar se skillnad. Min teori är att det borde vara bäst att först tvätta med något flytande preparat (ÄCV till exempel) så att all lös skit rinner bort, låta hovarna torka lite och sedan pudra på kalk.
![](http://cdn07.dayviews.com/104/_u3/_u1/_u3/_u5/_u2/_u7/u3135278/1361734919_m_1.jpg)
Campanilla
Tue 8 Jan 2013 15:51
Det torkar upp i hoven samtidigt som det har högt pH, svampar och bakterier trivs i lågt pH, så kalket motverkar också svamp och röta utifrån.
![](http://cdn08.dayviews.com/41/_u3/_u0/_u7/_u6/u30766/1313860780_m_1.jpg)
MissAnthropia
Wed 9 Jan 2013 18:20
Bra fråga, jag vet inte hur man mäter koncentration av kopparsulfat men jag har väl kanske haft en knapp matsked till 5 dl ÄCV blanding..
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Sun 23 Dec 2012 17:51
Silvervatten eller något liknande ska typ vara bra!
![](http://cdn08.dayviews.com/cdn/img/default_avatar_M.png)
Anonymous
Thu 27 Dec 2012 23:18
Det är fortfarande lagligt med spilta. Där får hästar ofta stå uppbundna runt 8-10 timmar över nätterna.
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u4/_u8/_u4/_u8/_u2/u484824/1399832761_m_1.jpg)
Lisa Axelsson
Thu 27 Dec 2012 23:19
Ja i boxen gör jag ju det :) självklart med hö. Erbjuder också vatten. Det är ju inte direkt mer skadligt än att låta hästar stå inne över natten.
![](http://cdn08.dayviews.com/112/_u4/_u8/_u4/_u8/_u2/u484824/1399832761_m_1.jpg)
Lisa Axelsson
Thu 27 Dec 2012 23:21
Om inte till och med mer... Fördelen med silvervatten är ju också att det bara ska behövas en gång :) men kan man ha de lösa i boxen är det självklart bättre.
85 comments on this photo
Directlink:
http://dayviews.com/barfotahovar/511913523/